X Alfa Romeo 166 2.0 T. Spark 16V ERS AutoTest i 0 Italiaan voor chique Vó/vo's Inflatable Curtain )IRLE I J K Duizend Saxo's 538 extra Jaguar verbreekt record koninklijk onderscheiden i WOUTERS AUTOBEDRIJF B.V. RVICE IS; ?S; lp Hogere prijzen rijlessen DE AUTOMAAT Donderdag 7 januari 1999 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 9 "pagina2 5341261 Snelheidsafhankelijk iet 5344027 Lijnenspel Kleuren combineren 5347771 Technische gegevens: 989220.000 km 996.?.23.000 km Sportief 99633.500 km Verbruik: 5347722 Prijs: van de BMW 3-seri en Mercedes C-klasse. I7 M I5 )6 )4 n n ?3 72 74 91 1991 1994 1992 1991 .1989-1990 1990 1974 .1991 .1990 .1995 .1993 .1991 .1991 .1989 1995 1995 1993 1996 1995 1991 1991 1990 1994 1994 1995 Kapt. Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg Telefoon 013-5430022 mstreken Test de nieuwe Alfa 166 Hij staat in onze showroom De ke i RENAULT 000 km ....04-1995 000 km ....06-1993 000 km ....10-1994 000 km....06-1993 100 km....12-1991 700 km ....07-1996 200 km ....04-1991 is aan de bui- r niet te zien. fraaie lichtnr 205/55 chroi lampen i en bi 990237.000 km Het gordijn komt vier keer sneller tevoorschijn dan dat het glas breekt en absorbeert maar liefst 75 procent van de bots- energie waarmee het hoofd tegen de zijruit komt. Die verdubbel! komen uit de r A Is we naar de modellenpolitiek van Alfa y Romeo van de laatste jaren kijken, is het A. JLduidelijk dat het merk hogerop wil. In ieder geval is de juiste richting weer gevonden als het gaat om smaakvolle vormgeving en een eigen uit straling. De nieuwe 166 neemt de vlag van de 164 over en maakt verwachtingen waar. In 2001 wordt het Jaguar-pro- gramma nog verder uitgebreid met een auto in het segment ding moet vooral nieuwe S-type. in 9,7 sec. liter/100 km s 7,3 liter/100 km ,7 liter/100 km leenauto) L O.OOUUR UUR blauw met. groen met signaal rood Nauw Nauw met. blauw met. zwart met signaal rood signaal rood ■5342838 26.950,- 9.950, 17.950, - 12.950, - K 22.950, - s. IS; 'S; 18.950, - IS; IS: 15.950, - IS; 9.950, 9.950, Bovendien zijn de orderporte feuilles voor dit jaar flink gevuld, vooral door de voorver koop van de nieuwe S-type die eind maart op de markt komt. De Alfa 166 heeft voor een wiel ophanging met dubbele wishbo nes en een stabilisatorstang en achter een multi-link construc tie eveneens met stabilisator. Het onderstel vormt technisch de sterkste kant van deze nieuwe, grote Alfa. Vanaf de t Alfa latief hoog 6400 Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Met dit resultaat voert Jaguar de markt in de topklasse aan en verwacht het merk in 1999 het resultaat van het,afgelopen jaar te kunnen verdubbelen. kinderzitje, de SIPS zij-airbag en het algehele veiligheidscon cept van de S40/V40. Het opblaasbare gordijn zit verbor gen in de ruimte tussen de voorste en achterste dakstijl en dekt het zijdelingse ruitopper- vlak volledig af in het geval van een aanrijding. De 166 is een 4,72 meter lange sédan met een sierlijke vormgeving, die echter veel minder opvallend is dat de compactere 156. Het front is opvallend laag en heeft rela tief kleine koplampen. Het meest in het oog springt ech ter nog steeds de driehoekige Alfa grille waarvan de belij ning haast als van zelfsprekend in de motorkap wordt voortgezet. Dat de 2.0 T.Spark het zogenaamde De Saxo 538 begint bij f,18.990,= met een 1,0 liter injectiemotor. De l.li komt op £21.490,= en de sportieve 1.4i moet £25.990,= kosten en wordt geleverd met metaallak, mistlampen voor, centrale ver grendeling, elektrische raambe diening en stuurbekrachtiging. Voor £538,= krijgt de Saxo 538 een Radio/CD-speler. Dat de Alfa 166 een grote auto is, blijkt vooral op de achter bank, waar twee volwassenen meer dan voldoende ruimte hebben op de twee geprofileer de zitplaatsen. Hoofdsteunen, rolgordels en een uitklapbare middenarmsteun zijn aanwezig. bagageruimte heeft een flin- inhoud van 490 liter, maar rugleuning van de achter bank kan helaas niet worden neergeklapt om de mogelijkhe den verder uit te breiden. Het programma van de Alfa 166 start met een 2 liter 16- kleppen Twin Spark motor, die we reeds kennen uit de 156. Deze moderne krachtbron door een gunstig brandstofver bruik. De 2 liter Twin Spark lust in de 166 gemiddeld 1 liter benzine voor iedere 9,5 kilometer en dat is zeker niet meer dan redelijk. Alfa levert de 166 2.0 T.Spark 16V voor £74.900,=. Voor dat bedrag krijgt men een uitste kend rijdende, chique ogende en zeer complete auto, die éch ter veel duurder is dan zijn voorganger. Daarboven heeft Alfa twee 6 cilinders met 2,5 en 3,0 liter inhoud voor respectievelijk £84.900,= en £97.900,=. Dieselrijders kun nen beschikken over een 2.4 liter JTD voor £83.900,=. Een aanzienlijk deel van de 700 stuks die dit jaar naar ons land komen, is al verkocht, maar de Regionale Jaguar Centra voe ren een voorzichtig beleid om al te lange levertijden te voorko men. Uit de praktijk blijkt dat 90 procent van de S-type kopers een ander merk auto rijdt. Dit jaar gaan de prijzen van rijlessen omhoog, dat is althans de overtuiging van de Bovag. De orga nisatie onderbouwt deze uitspraak met het feit dat zowel de loonkosten als autokosten stijgen door een daling van het aantal door te berekenen uren per instructeur. Vanwege bijscholing en examens heeft de instructeur meer tijd voor andere zaken nodig. De Bovag afdeling verkeersopleidingen heeft een voorbeeldberekening gemaakt, aan de hand waarvan rijscholen zelf de prijs voor een les kunnen berekenen. Uit de berekening blijft dat een uur les in een personenauto zo’n f.74,50 zou moeten kosten. Dat was een jaar geleden nog vijf gulden minder. Dit verschil zien we ook bij motor rijlessen die per uur £78,50 zouden moeten opbrengen. Ook heeft de Bovag gerekend aan de prij zen voor een heel uur vrachtautorijles (£97,=) en bus (ruim £100,=). maal high-tech over en ziet er geweldig uit, maar de bediening vraagt te veel aandacht en komt daardoor de verkeersvei ligheid niet ten goede. Vooral het intoetsen van een telefoon nummer of het ingeven van een bestemming van het navigatie systeem kosten te veel tijd en zouden tijdens het rijden auto matisch geblokkeerd moeten worden. spook, de veiligheidsgordels, bekleding en de wijzerplaten. Uiteraard siert het Radio 538- logo de carrosserie. levert zoals we van gewend zijn een rek vermogen van 155 pk bij tr/min en komt tot een verdien stelijk koppel van 187 Nm bij 2800 tr/min. Tijdens onze eer ste kennismaking in Spanje bleek deze motor met ingescha kelde airco in bergachtig gebied niet helemaal te kunnen over tuigen, maar met ons Nederlandse klimaat en wegen net heeft de grote Alfa duidelijk minder moeite. Op de achter grond is nog steeds een herken baar geluid waarneembaar. Kortom het is weer een echte Alfa die ondanks zijn forse gewicht in net geen tien secon den naar de 100 km/u accele reert en het pas bij 213 km/u genoeg vindt. Wie hier niet genoeg aan heeft, is niet meer van deze tijd. De motor heeft een opmerkelijke souplesse, zodat veel schakelen niet nodig is. De bediening gaat voldoende licht en exact en de snelheids afhankelijke stuurbekrachti ging geeft voldoende gevoel. Als het aan moederbedrijf Fiat ligt komt Alfa Romeo op het niveau te staan van Duitse concurrenten als Audi en BMW, maar dan zal men zich toch eerst met zijn produkten moeten bewijzen. En als het om de techniek gaat komt Alfa een heel eind. Eric de Zwart nam eind novem ber het 751ste exemplaar in ontvangst van de Citroën Saxo 538, een bijzondere gebeurtenis omdat er aanvankelijk maar 750 stuks van deze speciale uit voering van de Citroen Saxo geleverd zouden worden. Vanwege het enorme succes laat Citroen Nederland er nog eens duizend extra maken. In twee maanden tijd werd deze sympathiek geprijsde Saxo vol ledig uitverkocht. De auto heeft een opvallend interieur met felle kleuren op de versnelling- bestuurderszitplaats voelt de auto veel kleiner aan en laat zich daardoor lekker sportief over bochtige wegen sturen. De vering is sportief, maar zeker niet hard waardoor de auto op lange ritten prettig comfortabel is. Overhellen in bochten doet de carrosserie niet noemens- waardig. Er is voldoende elek tronica aanwezig om de bestuurder zo nodig bij te staan of te corrigeren: ABS met elek tronische remkrachtverdeling eventueel aangevuld met anti slip- en tractieregeling. Alfa’s staan bekend vanwege hun krachtige motoren en veel souplesse, maar niet bepaald In het Verenigd Koninkrijk heeft Volvo voor zijn Inflatable Curtain de prestigieuze Prince Michael Award gekregen. Dit opblaasbare gordijn beschermt bij een zijdelingse aanrijding het hoofd van alle inzittenden en wordt standaard geleverd op de S80. In de negenjarige histo rie van de prijs heeft Volvo de onderscheiding al vijf keer in de wacht weten te slepen. De Driver and Passenger Safety Award werd al eerder verkre gen met de mechanische gor- delspanners, het geïntegreerde ning. Erg comfortabel is de opklapbare middenarmsteun voorin. De verstelmogelijkhe- den zijn meer dan voldoende en ook de hoogsteunen kunnen hoog genoeg worden afgesteld. Mooie details zijn de houten pookknop, het stuurwiel van hout en aluminium en de chro men portiergrepen. De utirus- ting is verder compleet met elektrische ruitbediening, cen trale vergrendeling met afstandsbediening, verwarmde en elektrisch verstelbare bui tenspiegels, getint glas en een in de achterruit verwerkte antenne. Middenop de console zit een televisie-schermpje waarop diverse functies kunnen worden geprojecteerd. Zo kan er de automatische klimaatheersing worden ingesteld, de ling van de standaard Becker radio/cassettespeler eventueel aangevuld met een xvo»! CD-wisselaar en de functies i klein afsluitbaar opbergvak van de boordcomputer worden >r bijvoorbeeld een zonnebril, uitgelezen. In ons testexem- plaar was dit systeem uitge breid met een handsfree autote lefoon en een navigatiecompu- ter van Siemens. Het komt alle- In 1998 leverden de Nederlandse Jaguar-dealers maar liefst 771 nieuwe Jaguars en Daimlers af en dat is een absoluut record. “instapmodel’ is, is tenkant eigenlijk De auto staat op fraaie lichtme talen wielen met 205/55 WR 16 banden, heeft nette chromen portiergrepen, mistlampen voor, meegespoten bumpers en bui tenspiegels en een aantal alu minium lijsten waarmee onder meer de voorruit en de dorpels worden geaccentueerd. Over de zijkant lopen twee sterke lij nen, één ter hoogte van de por tiergrepen en een tweede op het niveau van de wieluitsparin- gen. De ruimte daartussen is hol en zorgt daarmee voor een verrassend lijnenspel als de zon erop staat. De totaalindruk die de Alfa 166 maakt is chique en gedistingeerd, zeker in de don kere kleur groen van ons test- exemplaar. Jammer dat de auto over vrijwel de gehele carrossie sterk last had van steenslag- schade en dat al na een paar duizend kilometer. Een tweede airbag en zij-air- bags zijn in alle gevallen aan wezig. De onderzijde van het dashboard en een deel van de portierpanelen zijn uitgevoerd in een contrasterende kleur, in ons geval beige. Het is opval lend hoe goed de verschillende materialen die op dit niveau gebruikt worden wat kleur betreft overeen komen. Hier kan menig Amerikaan of Japanner nog veel van leren. Het gebruikte hoogpolige tapijt heeft weer een andere tint, maar is goed gekozen. Italianen kunnen prima kleuren combi neren. De forse stoelen hebben een opvallend lange zitting en bieden een goede ondersteu- De ontwerpers van Alfa Romeo weten donders goed hoe ze een interieur moeten vormgeven en dat is bij de 166 ook weer uit stekend gelukt. De bovenkant van het dashboard en de mid denconsole zijn zwart. De metaalachtige instrumenten zitten onder een halfronde overkapping en het stuurwiel met airbag is in twee richtin gen verstelbaar. De drie ronde mee wo uitstroomopeningen in het mid- afstellii den lopen wat vorm betreft in de bovenkant van het dash board door. Daar is bovendien een voor Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark 16V 4 in lijn 1970 cc 83 x 91 mm 155 pk bij 6400 tr/min 187 Nm bij 2800 tr/min lengte 4,72 meter, breedte 1,815 meter 1420 kg 1500 kg (geremd) topsnelheid 213 km/u acceleratie 0-100 stadscyclus 13,8 1 buitenwegcyclus gecombineerd 9,1 £74.900,= door lieuv a de VOLVO

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1999 | | pagina 17