X
Alfa Romeo 166 2.0 T. Spark 16V
ERS
AutoTest
i
0
Italiaan voor chique
Vó/vo's Inflatable
Curtain
)IRLE
I J K
Duizend Saxo's 538 extra
Jaguar verbreekt record
koninklijk
onderscheiden
i
WOUTERS
AUTOBEDRIJF B.V.
RVICE
IS;
?S;
lp
Hogere prijzen rijlessen
DE AUTOMAAT Donderdag 7 januari 1999 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
9 "pagina2
5341261
Snelheidsafhankelijk
iet
5344027
Lijnenspel
Kleuren combineren
5347771
Technische gegevens:
989220.000 km
996.?.23.000 km
Sportief
99633.500 km
Verbruik:
5347722
Prijs:
van de BMW 3-seri en
Mercedes C-klasse.
I7
M
I5
)6
)4
n
n
?3
72
74
91
1991
1994
1992
1991
.1989-1990
1990
1974
.1991
.1990
.1995
.1993
.1991
.1991
.1989
1995
1995
1993
1996
1995
1991
1991
1990
1994
1994
1995
Kapt. Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg
Telefoon 013-5430022
mstreken
Test de nieuwe Alfa 166
Hij staat in onze showroom
De
ke i
RENAULT
000 km ....04-1995
000 km ....06-1993
000 km ....10-1994
000 km....06-1993
100 km....12-1991
700 km ....07-1996
200 km ....04-1991
is aan de bui-
r niet te zien.
fraaie lichtnr
205/55
chroi
lampen i
en bi
990237.000 km
Het gordijn komt vier keer
sneller tevoorschijn dan dat het
glas breekt en absorbeert maar
liefst 75 procent van de bots-
energie waarmee het hoofd
tegen de zijruit komt.
Die verdubbel!
komen uit de r
A Is we naar de modellenpolitiek van Alfa
y Romeo van de laatste jaren kijken, is het
A. JLduidelijk dat het merk hogerop wil. In ieder
geval is de juiste richting weer gevonden als het
gaat om smaakvolle vormgeving en een eigen uit
straling. De nieuwe 166 neemt de vlag van de 164
over en maakt verwachtingen waar.
In 2001 wordt het Jaguar-pro-
gramma nog verder uitgebreid
met een auto in het segment
ding moet vooral
nieuwe S-type.
in 9,7 sec.
liter/100 km
s 7,3 liter/100 km
,7 liter/100 km
leenauto) L
O.OOUUR
UUR
blauw met.
groen met
signaal rood
Nauw
Nauw met.
blauw met.
zwart met
signaal rood
signaal rood
■5342838
26.950,-
9.950,
17.950, -
12.950, -
K
22.950, -
s.
IS;
'S;
18.950, -
IS;
IS:
15.950, -
IS;
9.950,
9.950,
Bovendien zijn de orderporte
feuilles voor dit jaar flink
gevuld, vooral door de voorver
koop van de nieuwe S-type die
eind maart op de markt komt.
De Alfa 166 heeft voor een wiel
ophanging met dubbele wishbo
nes en een stabilisatorstang en
achter een multi-link construc
tie eveneens met stabilisator.
Het onderstel vormt technisch
de sterkste kant van deze
nieuwe, grote Alfa. Vanaf de
t Alfa
latief hoog
6400
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Met dit resultaat voert Jaguar
de markt in de topklasse aan
en verwacht het merk in 1999
het resultaat van het,afgelopen
jaar te kunnen verdubbelen.
kinderzitje, de SIPS zij-airbag
en het algehele veiligheidscon
cept van de S40/V40. Het
opblaasbare gordijn zit verbor
gen in de ruimte tussen de
voorste en achterste dakstijl en
dekt het zijdelingse ruitopper-
vlak volledig af in het geval
van een aanrijding.
De 166 is een 4,72 meter lange
sédan met een sierlijke
vormgeving, die echter veel
minder opvallend is dat de
compactere 156. Het front is
opvallend laag en heeft rela
tief kleine koplampen. Het
meest in het oog springt ech
ter nog steeds de driehoekige
Alfa grille waarvan de belij
ning haast als van
zelfsprekend in de motorkap
wordt voortgezet. Dat de 2.0
T.Spark het zogenaamde
De Saxo 538 begint bij
f,18.990,= met een 1,0 liter
injectiemotor. De l.li komt op
£21.490,= en de sportieve 1.4i
moet £25.990,= kosten en
wordt geleverd met metaallak,
mistlampen voor, centrale ver
grendeling, elektrische raambe
diening en stuurbekrachtiging.
Voor £538,= krijgt de Saxo 538
een Radio/CD-speler.
Dat de Alfa 166 een grote auto
is, blijkt vooral op de achter
bank, waar twee volwassenen
meer dan voldoende ruimte
hebben op de twee geprofileer
de zitplaatsen. Hoofdsteunen,
rolgordels en een uitklapbare
middenarmsteun zijn aanwezig.
bagageruimte heeft een flin-
inhoud van 490 liter, maar
rugleuning van de achter
bank kan helaas niet worden
neergeklapt om de mogelijkhe
den verder uit te breiden.
Het programma van de Alfa
166 start met een 2 liter 16-
kleppen Twin Spark motor, die
we reeds kennen uit de 156.
Deze moderne krachtbron
door een gunstig brandstofver
bruik. De 2 liter Twin Spark
lust in de 166 gemiddeld 1
liter benzine voor iedere 9,5
kilometer en dat is zeker niet
meer dan redelijk.
Alfa levert de 166 2.0 T.Spark
16V voor £74.900,=. Voor dat
bedrag krijgt men een uitste
kend rijdende, chique ogende
en zeer complete auto, die éch
ter veel duurder is dan zijn
voorganger. Daarboven heeft
Alfa twee 6 cilinders met 2,5
en 3,0 liter inhoud voor
respectievelijk £84.900,= en
£97.900,=. Dieselrijders kun
nen beschikken over een 2.4
liter JTD voor £83.900,=.
Een aanzienlijk deel van de 700
stuks die dit jaar naar ons land
komen, is al verkocht, maar de
Regionale Jaguar Centra voe
ren een voorzichtig beleid om al
te lange levertijden te voorko
men. Uit de praktijk blijkt dat
90 procent van de S-type
kopers een ander merk auto
rijdt.
Dit jaar gaan de prijzen van rijlessen omhoog, dat is althans de overtuiging van de Bovag. De orga
nisatie onderbouwt deze uitspraak met het feit dat zowel de loonkosten als autokosten stijgen door
een daling van het aantal door te berekenen uren per instructeur. Vanwege bijscholing en examens
heeft de instructeur meer tijd voor andere zaken nodig. De Bovag afdeling verkeersopleidingen
heeft een voorbeeldberekening gemaakt, aan de hand waarvan rijscholen zelf de prijs voor een les
kunnen berekenen. Uit de berekening blijft dat een uur les in een personenauto zo’n f.74,50 zou
moeten kosten. Dat was een jaar geleden nog vijf gulden minder. Dit verschil zien we ook bij motor
rijlessen die per uur £78,50 zouden moeten opbrengen. Ook heeft de Bovag gerekend aan de prij
zen voor een heel uur vrachtautorijles (£97,=) en bus (ruim £100,=).
maal high-tech over en ziet er
geweldig uit, maar de bediening
vraagt te veel aandacht en
komt daardoor de verkeersvei
ligheid niet ten goede. Vooral
het intoetsen van een telefoon
nummer of het ingeven van een
bestemming van het navigatie
systeem kosten te veel tijd en
zouden tijdens het rijden auto
matisch geblokkeerd moeten
worden.
spook, de veiligheidsgordels,
bekleding en de wijzerplaten.
Uiteraard siert het Radio 538-
logo de carrosserie.
levert zoals we van
gewend zijn een rek
vermogen van 155 pk bij
tr/min en komt tot een verdien
stelijk koppel van 187 Nm bij
2800 tr/min. Tijdens onze eer
ste kennismaking in Spanje
bleek deze motor met ingescha
kelde airco in bergachtig gebied
niet helemaal te kunnen over
tuigen, maar met ons
Nederlandse klimaat en wegen
net heeft de grote Alfa duidelijk
minder moeite. Op de achter
grond is nog steeds een herken
baar geluid waarneembaar.
Kortom het is weer een echte
Alfa die ondanks zijn forse
gewicht in net geen tien secon
den naar de 100 km/u accele
reert en het pas bij 213 km/u
genoeg vindt. Wie hier niet
genoeg aan heeft, is niet meer
van deze tijd. De motor heeft
een opmerkelijke souplesse,
zodat veel schakelen niet nodig
is. De bediening gaat voldoende
licht en exact en de snelheids
afhankelijke stuurbekrachti
ging geeft voldoende gevoel.
Als het aan moederbedrijf Fiat
ligt komt Alfa Romeo op het
niveau te staan van Duitse
concurrenten als Audi en
BMW, maar dan zal men zich
toch eerst met zijn produkten
moeten bewijzen. En als het
om de techniek gaat komt Alfa
een heel eind.
Eric de Zwart nam eind novem
ber het 751ste exemplaar in
ontvangst van de Citroën Saxo
538, een bijzondere gebeurtenis
omdat er aanvankelijk maar
750 stuks van deze speciale uit
voering van de Citroen Saxo
geleverd zouden worden.
Vanwege het enorme succes
laat Citroen Nederland er nog
eens duizend extra maken. In
twee maanden tijd werd deze
sympathiek geprijsde Saxo vol
ledig uitverkocht. De auto heeft
een opvallend interieur met
felle kleuren op de versnelling-
bestuurderszitplaats voelt de
auto veel kleiner aan en laat
zich daardoor lekker sportief
over bochtige wegen sturen. De
vering is sportief, maar zeker
niet hard waardoor de auto op
lange ritten prettig comfortabel
is. Overhellen in bochten doet
de carrosserie niet noemens-
waardig. Er is voldoende elek
tronica aanwezig om de
bestuurder zo nodig bij te staan
of te corrigeren: ABS met elek
tronische remkrachtverdeling
eventueel aangevuld met anti
slip- en tractieregeling.
Alfa’s staan bekend vanwege
hun krachtige motoren en veel
souplesse, maar niet bepaald
In het Verenigd Koninkrijk
heeft Volvo voor zijn Inflatable
Curtain de prestigieuze Prince
Michael Award gekregen. Dit
opblaasbare gordijn beschermt
bij een zijdelingse aanrijding
het hoofd van alle inzittenden
en wordt standaard geleverd op
de S80. In de negenjarige histo
rie van de prijs heeft Volvo de
onderscheiding al vijf keer in
de wacht weten te slepen. De
Driver and Passenger Safety
Award werd al eerder verkre
gen met de mechanische gor-
delspanners, het geïntegreerde
ning. Erg comfortabel is de
opklapbare middenarmsteun
voorin. De verstelmogelijkhe-
den zijn meer dan voldoende en
ook de hoogsteunen kunnen
hoog genoeg worden afgesteld.
Mooie details zijn de houten
pookknop, het stuurwiel van
hout en aluminium en de chro
men portiergrepen. De utirus-
ting is verder compleet met
elektrische ruitbediening, cen
trale vergrendeling met
afstandsbediening, verwarmde
en elektrisch verstelbare bui
tenspiegels, getint glas en een
in de achterruit verwerkte
antenne.
Middenop de console zit een
televisie-schermpje waarop
diverse functies kunnen worden
geprojecteerd. Zo kan er de
automatische klimaatheersing
worden ingesteld, de
ling van de standaard
Becker radio/cassettespeler
eventueel aangevuld met een
xvo»! CD-wisselaar en de functies
i klein afsluitbaar opbergvak van de boordcomputer worden
>r bijvoorbeeld een zonnebril, uitgelezen. In ons testexem-
plaar was dit systeem uitge
breid met een handsfree autote
lefoon en een navigatiecompu-
ter van Siemens. Het komt alle-
In 1998 leverden de
Nederlandse Jaguar-dealers
maar liefst 771 nieuwe Jaguars
en Daimlers af en dat is een
absoluut record.
“instapmodel’ is, is
tenkant eigenlijk
De auto staat op fraaie lichtme
talen wielen met 205/55 WR 16
banden, heeft nette chromen
portiergrepen, mistlampen voor,
meegespoten bumpers en bui
tenspiegels en een aantal alu
minium lijsten waarmee onder
meer de voorruit en de dorpels
worden geaccentueerd. Over de
zijkant lopen twee sterke lij
nen, één ter hoogte van de por
tiergrepen en een tweede op het
niveau van de wieluitsparin-
gen. De ruimte daartussen is
hol en zorgt daarmee voor een
verrassend lijnenspel als de zon
erop staat. De totaalindruk die
de Alfa 166 maakt is chique en
gedistingeerd, zeker in de don
kere kleur groen van ons test-
exemplaar. Jammer dat de auto
over vrijwel de gehele carrossie
sterk last had van steenslag-
schade en dat al na een paar
duizend kilometer.
Een tweede airbag en zij-air-
bags zijn in alle gevallen aan
wezig. De onderzijde van het
dashboard en een deel van de
portierpanelen zijn uitgevoerd
in een contrasterende kleur, in
ons geval beige. Het is opval
lend hoe goed de verschillende
materialen die op dit niveau
gebruikt worden wat kleur
betreft overeen komen. Hier
kan menig Amerikaan of
Japanner nog veel van leren.
Het gebruikte hoogpolige tapijt
heeft weer een andere tint,
maar is goed gekozen. Italianen
kunnen prima kleuren combi
neren. De forse stoelen hebben
een opvallend lange zitting en
bieden een goede ondersteu-
De ontwerpers van Alfa Romeo
weten donders goed hoe ze een
interieur moeten vormgeven en
dat is bij de 166 ook weer uit
stekend gelukt. De bovenkant
van het dashboard en de mid
denconsole zijn zwart. De
metaalachtige instrumenten
zitten onder een halfronde
overkapping en het stuurwiel
met airbag is in twee richtin
gen verstelbaar. De drie ronde mee wo
uitstroomopeningen in het mid- afstellii
den lopen wat vorm betreft in
de bovenkant van het dash
board door. Daar is bovendien
een
voor
Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark 16V
4 in lijn
1970 cc
83 x 91 mm
155 pk bij 6400 tr/min
187 Nm bij 2800 tr/min
lengte 4,72 meter, breedte 1,815 meter
1420 kg
1500 kg (geremd)
topsnelheid 213 km/u
acceleratie 0-100
stadscyclus 13,8 1
buitenwegcyclus
gecombineerd 9,1
£74.900,=
door
lieuv
a de
VOLVO