£*55
Renault uit 1899 beklimt steile
Eeuwfeest waardig
afgesloten
w l
Ill
'kj!
Stap maar in de Smart
Alle miniatuur
Nieuwe turbodiesels voor
SsangYong Korando
BMW's op
één poster
Nieuwe snuit
Peugeot 806
7)
Lf
-
ivl
pagina 8
DE AUTOMAAT Woensdag 23 december 1998 pagina 9
Louis Renault
een vuur-
in
orant
hebt
ra».
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Kraaivenstraat 26 - Tilburg - Tel. 013-4634355
MJTOCENTRUM
COLLARIS TILBURG BV
sMWMsem
afzor
verst
van de voiturette 1
1899 gestart. Rem
zelf over een van c
1 zijn
Daar
boven c
Op 24 december 1898, dus exact 100 jaar geleden,
demonstreerde Louis Renault zijn eerste eigenhan
dig gebouwde auto op de steile Rue Lepic in Parijs,
een van de straten die naar het beroemde Place du
Tertre en de Sacré Coeur leiden. Afgelopen zater
dag werd deze ‘rit’ feestelijk herdacht, waarmee de
officiële viering van 100 jaar Renault werd afge
sloten.
Sinds kort is de vernieuwde Peugeot 806 ruimtewa
gen leverbaar op de Nederlandse markt. De wijzi
gingen zijn niet ingrijpend, maar zorgen toch voor
een opgefriste uitstraling. Peugeot's aanbieding in
het ruimte-auto-segment werd in 1994 geïntrodu
ceerd en blijft onveranderd beschikbaar met twee
benzine- en twee dieselmotoren.
DE TILBURGSE KOERIER
picknick
kinderen
jd aan deden. Alle
een acteurs kwamen
programma tot sportwagens en
motorfietsen in diverse schalen.
Óm exact 14.30 uur werd de
kleine De Dion Bouton motor
type A uit
lault beschikt
de weinig
gon op basis van de Frégate,
leverde een familiair tafereel
op. Moeder in haar jaren vijftig
ensemble toverde op de bagage-
It van 2
tr/min. Naa
komen ook
jn dit geval is deze brochure in
Jjostervorm uitgevoerd en laat
alle auto’s zien van historische
automodellen, via het huidige
klep vliegensvlug een
te voorschijn waar de
zich te goed
aangetrokke
Het zijn stuk voor stuk gewilde
verzamelobjecten die vaak in
beperkte oplages worden
gemaakt. De A4 brochure kan
tot een Al poster worden uitge
vouwen en geeft in één oogop
slag het totale overzicht.
De BMW-dealers hebben sinds
kort de beschikking over een
nieuwe brochure waarin alle
verkrijgbare BMW miniaturen
«taan.
benzinemotoren in het 1999-
model van de Korando terug.
De turbodiesels hebben een rij
kere standaarduitrusting die
vanaf de basis SR airconditio
ning, twee airbags, elektrisch
bediende voorportierruiten,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening en elektrisch
instelbare, verwarmde en
inklapbare buitenspiegels. De
ST doet daar nog eens elek
trisch bediende achterruiten,
mistlampen voor, draaibare
voorstoelen met armsteun en
velours bekleding bovenop. Als
optie is de ST leverbaar met
een zogenaamd Pullman-pak-
ket met zes separate stoelen die
anderlijk in lengterichting
stelbaar zijn. Deze stoelen
men naar wens met leer
worden bekleed.
Verder is het uiterlijk op details
gewijzigd en werd de stan
daarduitrusting opgewaar-
deerd.Uiteraard zijn de nieuwe
motoren in de Korando samen
met Mercedes ontwikkeld. De 4
cilinder is goed voor 101 pk bij
4000 tr/min en een koppel van
219 Nm bij 2000 tr/min. Er
mag een aanhangwagen van
maximaal 2800 kg worden
getrokken. De vierwielaandrij-
ving wordt met een druk op de
knop elektrisch ingeschakeld
en kent een hoge en lage
gearing. Wie hieraan niet
genoeg heeft, kan kiezen voor
de 2,9 liter, die 120 pk bij 4100
overgebleven originele exem
plaren uit een serie van zo’n 60
stuks. Opmerkelijk kwiek
kwam de 1,90 meter la
tweezitter op gang met
uit dit deel van Parijs, dat
bekend is vanwege de vele
theaters. Een Estafette van de
politie en als ziekenwagen kon
den niet ontbreken, alsmede de
vertrouwde Renault 4 bestel
van de Franse PTT. Als de ach
terdeur open ging, kwamen er
een aantal als kerstman verkle
de kinderen uit die aan het
publiek wensen uitdeelden. De
stoet werd besloten door een
taxi uit 1932 met een blues
band en een brandweerwagen
De optische wijzigingen betref
fen vooral het front, waar de
grille een andere vorm heeft
gekregen en ook de koplampen
vers van de tekentafel komen.
De stootlijsten op de flanken
worden bij alle modellen in de
carrosseriekleur gespoten net
als de bumpers.
onder meer is aangevuld met
een startonderbreker, afstands
bediening op de centrale ver
grendeling, een nieuwe midden
console met afsluitbaar vak en
aan de buitenkant andere spie
gels en nieuwe achterlichten
met geïntegreerde mistlampen.
De Korando 2.3 heeft een
Limited Slip Differentieel. Bij
de 2.9 kan worden gekozen uit
twee uitrustingsniveau’s.
—ra rara
Pullman
Het motorenprogramma begint
zoals vertrouwd met de 2 liter
van 123 pk, goed voor 177 km/u
en een sprintje in 13,1 secon
den. De turboversie brengt het
tot 150 pk en 195 km/u (0-100
in 10,1 seconden). Daarnaast
zijn er twee turbodiesels, een
1,9 liter van 90 pk (160 km/u,
0-100 in 15,5 sec) en de 2,1 liter
12-klepper van 110 pk (175
km/u, 0-100 in 14,1 sec).
De prijslijst begint bij
£57.350,= voor de 2.0 SR. Voor
f.62.650,= wordt de 2.0 ST voor
gereden en wie doorspaart tot
£65.800,= krijgt de ST turbo.
De dieselreeks start met de
SRdt 1.9 voor f.62.350,= en
loopt door tot £70.650,= voor de
Tot en met 31 december rijden
er in Amsterdam, Rotterdam,
Den Haag en Utrecht diverse
Smarts rond die door voorbij
gangers kunnen worden aange
houden voor een proefrit ter
plaatse. Men kan met de
chauffeur meerijden of zelf ach
ter het stuur plaatsnemen.
Tijdens de rit kunnen bijvoor
beeld de kerstinkopen naar
huis worden gebracht. De auto’s
zijn duidelijk te herkennen aan
grote stickers met ‘instappen
proefrijden’. In iedere stad rij
den 10 Smarts. Mensen die zelf
willen rijden, moeten wel een
geldig rijbewijs kunnen tonen
en kunnen maximaal een half
uur over de auto beschikken. In
elke Smart zit een camera die
de reacties van de mensen regi
streert. Deze zijn live te zien op
internet: www.smart.com.
uit 1926 met daarbij
spuwende duivel.
Het zogenaamde retrospectief
zat goed in elkaar en was voor
al door het toneelspel uiterst
levendig. Alleen had men in
Parijs weinig ruchtbaarheid
aan dit spektakel gegeven.
Daarom was er langs de route
meer dan voldoende plaats,
maar maakten eigenlijk veel te
weinig mensen het besluit van
een jaar vol festiviteiten rond
100 jaar Renault mee.
Retrospectief
Na een echte dokterswagen en
voor-oorlogse pickup met accor-
dioniste, volgde een voor oude
Parijzenaars zeer herkenbare
auto, de 4CV Pie. Een speciale
politie-uitvoering van deze klei
ne Renault die in Frankrijk na
de Tweede Oorlog mede voor de
massamotorisatie zorgde. Voor
de auto uit liep een agent die zo
uit een slapstick of stripverhaal
gestapt kon zijn achter een dito
dief. Luidruchtig zwaaiend met
stok, was de dief hem con-
it te snel en slim af. Een
prachtig gerestaureerde
Domaine, oftewel de stationwa-
De bestaande diesels hebben bij tr/min levert en een koppel
de SsangYong Korando plaats haalt van 256 Nm bij 2100
gemaakt voor turbokrachtbron- tr/min. Naast de nieuwe diesels
nen met intercooler. Het gaat komen ook de 2,3 en 3,2 liter
dan zowel om de 4 cilinder 2,3
liter als 5 cilinder 2,9 liter, die
recent al werden vöorgesteld in
de grotere Musso.
Deze figuur staat voor de toe
komst van Renault, oftewel de
volgende 100 jaar. Direct achter
de voiturette reed de nieuwste
creatie van Renault, de Vel
Satis. Een spectaculaire twee-
deurs coupé die afgelopen okto
ber op de Mondial de l’automo-
bile te zien was. En aan het
stuur van deze auto zat... Louis
Renault, althans iemand die
zich als zodanig had verkleed.
Kortom, de toekomst maakte
kennis met het verleden, het
verleden kreeg de gelegenheid zijn s
de toekomst te bekijken. De voi- stant
turette en Vel Satis waren de
opening van een kleurrijke
optocht van een twintigtal oude
Renaults die allemaal iets te
maken hebben met de stad.
Eerst werd de straat schoonge
veegd door een veegwagen die
in 1913 door de stad Parijs
werd ingezet. Een heuse Marne
Taxi uit 1914 met aan boord
een aantal liederlijke soldaten
n natuurlijk niet ontbreken.
;ze taxi’s vervoerden in het
gin van de Eerste
sreldoorlog zo’n 6500 solda-
1 die daardoor de overmees
tering van Parijs door de
Duitsers konden voorkomen. De
uitermate fraaie Torpedo
Rothschild, die eens toebehoor
de aan een Egyptische sultan,
was nu het vervoermiddel van
een pasgetrouwd stel. De pas
toor hield lopend naast de auto
een oogje in het zeil. Renault
maakte in de jaren twintig en
dertig speciale besteluitvoerin-
gen van diverse personenauto’s,
in de meeste gevallen voorzien
van een handige achterklep. De
Monasix uit 1930 vervoerde
over het plaveisel van de Rue
Lepic een lading sinasappelen.
Een van de fraaiste voertuigen
uit de fabriekscollectie van
Renault is de bus uit 1927, die
oorspronkelijk dienst deed voor
lelvoertuig tussen het sta-
en de hotels in een kleine
ise plaats. Nu had een
olklas plaatsgenomen in
fraai gerestaureerde interi-
het fietsstuur een soort van
marsmannetje in een oranje
pak met zilveren glitters.
Chromen strip
De andere wijzigingen zijn aan
de achterkant te zien. Daar zit
een chromen strip boven de
behuizing van de nummerplaat
en staat onderop in losse letter
de merknaam te lezen. De ach
terruit is zo gemaakt dat de
indruk wordt gewekt dat ie net
even om de hoek van de carros
serie loopt.
Maar naast de buitenkant is
ook het interieur op diverse
details aangepast. En dan gaat
het met name om de nieuwe
bekledingsstoffen. De ST-uit-
voering heeft voortaan klapta
feltjes aan de rugleuning van
de voorstoelen en krijgt ook
standaard ABS. De uitrusting
is overigens zeer compleet met
De vernieuwde Korando 2.3
kost £56.980,=. De 2.9 in TDL-
uitvoering komt op £64.980,=
terwijl de TDX £70.980,= moet
opleveren. Op grijs kenteken
begint de prijslijst bij £39.728,=
excl. BTW.
eur. Op de momenten dat de
stoet stopte, stapte het gezel
schap uit en gaf de ‘juf uitleg
over wat de brave kinderen
hier konden zien.
b(
te
pakket kost £2.450,= met stof
fen bekleding en £7.575,= met
leer.
i