£*55 Renault uit 1899 beklimt steile Eeuwfeest waardig afgesloten w l Ill 'kj! Stap maar in de Smart Alle miniatuur Nieuwe turbodiesels voor SsangYong Korando BMW's op één poster Nieuwe snuit Peugeot 806 7) Lf - ivl pagina 8 DE AUTOMAAT Woensdag 23 december 1998 pagina 9 Louis Renault een vuur- in orant hebt ra». Je voelt je lekkerder in een Peugeot Kraaivenstraat 26 - Tilburg - Tel. 013-4634355 MJTOCENTRUM COLLARIS TILBURG BV sMWMsem afzor verst van de voiturette 1 1899 gestart. Rem zelf over een van c 1 zijn Daar boven c Op 24 december 1898, dus exact 100 jaar geleden, demonstreerde Louis Renault zijn eerste eigenhan dig gebouwde auto op de steile Rue Lepic in Parijs, een van de straten die naar het beroemde Place du Tertre en de Sacré Coeur leiden. Afgelopen zater dag werd deze ‘rit’ feestelijk herdacht, waarmee de officiële viering van 100 jaar Renault werd afge sloten. Sinds kort is de vernieuwde Peugeot 806 ruimtewa gen leverbaar op de Nederlandse markt. De wijzi gingen zijn niet ingrijpend, maar zorgen toch voor een opgefriste uitstraling. Peugeot's aanbieding in het ruimte-auto-segment werd in 1994 geïntrodu ceerd en blijft onveranderd beschikbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. DE TILBURGSE KOERIER picknick kinderen jd aan deden. Alle een acteurs kwamen programma tot sportwagens en motorfietsen in diverse schalen. Óm exact 14.30 uur werd de kleine De Dion Bouton motor type A uit lault beschikt de weinig gon op basis van de Frégate, leverde een familiair tafereel op. Moeder in haar jaren vijftig ensemble toverde op de bagage- It van 2 tr/min. Naa komen ook jn dit geval is deze brochure in Jjostervorm uitgevoerd en laat alle auto’s zien van historische automodellen, via het huidige klep vliegensvlug een te voorschijn waar de zich te goed aangetrokke Het zijn stuk voor stuk gewilde verzamelobjecten die vaak in beperkte oplages worden gemaakt. De A4 brochure kan tot een Al poster worden uitge vouwen en geeft in één oogop slag het totale overzicht. De BMW-dealers hebben sinds kort de beschikking over een nieuwe brochure waarin alle verkrijgbare BMW miniaturen «taan. benzinemotoren in het 1999- model van de Korando terug. De turbodiesels hebben een rij kere standaarduitrusting die vanaf de basis SR airconditio ning, twee airbags, elektrisch bediende voorportierruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrisch instelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels. De ST doet daar nog eens elek trisch bediende achterruiten, mistlampen voor, draaibare voorstoelen met armsteun en velours bekleding bovenop. Als optie is de ST leverbaar met een zogenaamd Pullman-pak- ket met zes separate stoelen die anderlijk in lengterichting stelbaar zijn. Deze stoelen men naar wens met leer worden bekleed. Verder is het uiterlijk op details gewijzigd en werd de stan daarduitrusting opgewaar- deerd.Uiteraard zijn de nieuwe motoren in de Korando samen met Mercedes ontwikkeld. De 4 cilinder is goed voor 101 pk bij 4000 tr/min en een koppel van 219 Nm bij 2000 tr/min. Er mag een aanhangwagen van maximaal 2800 kg worden getrokken. De vierwielaandrij- ving wordt met een druk op de knop elektrisch ingeschakeld en kent een hoge en lage gearing. Wie hieraan niet genoeg heeft, kan kiezen voor de 2,9 liter, die 120 pk bij 4100 overgebleven originele exem plaren uit een serie van zo’n 60 stuks. Opmerkelijk kwiek kwam de 1,90 meter la tweezitter op gang met uit dit deel van Parijs, dat bekend is vanwege de vele theaters. Een Estafette van de politie en als ziekenwagen kon den niet ontbreken, alsmede de vertrouwde Renault 4 bestel van de Franse PTT. Als de ach terdeur open ging, kwamen er een aantal als kerstman verkle de kinderen uit die aan het publiek wensen uitdeelden. De stoet werd besloten door een taxi uit 1932 met een blues band en een brandweerwagen De optische wijzigingen betref fen vooral het front, waar de grille een andere vorm heeft gekregen en ook de koplampen vers van de tekentafel komen. De stootlijsten op de flanken worden bij alle modellen in de carrosseriekleur gespoten net als de bumpers. onder meer is aangevuld met een startonderbreker, afstands bediening op de centrale ver grendeling, een nieuwe midden console met afsluitbaar vak en aan de buitenkant andere spie gels en nieuwe achterlichten met geïntegreerde mistlampen. De Korando 2.3 heeft een Limited Slip Differentieel. Bij de 2.9 kan worden gekozen uit twee uitrustingsniveau’s. —ra rara Pullman Het motorenprogramma begint zoals vertrouwd met de 2 liter van 123 pk, goed voor 177 km/u en een sprintje in 13,1 secon den. De turboversie brengt het tot 150 pk en 195 km/u (0-100 in 10,1 seconden). Daarnaast zijn er twee turbodiesels, een 1,9 liter van 90 pk (160 km/u, 0-100 in 15,5 sec) en de 2,1 liter 12-klepper van 110 pk (175 km/u, 0-100 in 14,1 sec). De prijslijst begint bij £57.350,= voor de 2.0 SR. Voor f.62.650,= wordt de 2.0 ST voor gereden en wie doorspaart tot £65.800,= krijgt de ST turbo. De dieselreeks start met de SRdt 1.9 voor f.62.350,= en loopt door tot £70.650,= voor de Tot en met 31 december rijden er in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht diverse Smarts rond die door voorbij gangers kunnen worden aange houden voor een proefrit ter plaatse. Men kan met de chauffeur meerijden of zelf ach ter het stuur plaatsnemen. Tijdens de rit kunnen bijvoor beeld de kerstinkopen naar huis worden gebracht. De auto’s zijn duidelijk te herkennen aan grote stickers met ‘instappen proefrijden’. In iedere stad rij den 10 Smarts. Mensen die zelf willen rijden, moeten wel een geldig rijbewijs kunnen tonen en kunnen maximaal een half uur over de auto beschikken. In elke Smart zit een camera die de reacties van de mensen regi streert. Deze zijn live te zien op internet: www.smart.com. uit 1926 met daarbij spuwende duivel. Het zogenaamde retrospectief zat goed in elkaar en was voor al door het toneelspel uiterst levendig. Alleen had men in Parijs weinig ruchtbaarheid aan dit spektakel gegeven. Daarom was er langs de route meer dan voldoende plaats, maar maakten eigenlijk veel te weinig mensen het besluit van een jaar vol festiviteiten rond 100 jaar Renault mee. Retrospectief Na een echte dokterswagen en voor-oorlogse pickup met accor- dioniste, volgde een voor oude Parijzenaars zeer herkenbare auto, de 4CV Pie. Een speciale politie-uitvoering van deze klei ne Renault die in Frankrijk na de Tweede Oorlog mede voor de massamotorisatie zorgde. Voor de auto uit liep een agent die zo uit een slapstick of stripverhaal gestapt kon zijn achter een dito dief. Luidruchtig zwaaiend met stok, was de dief hem con- it te snel en slim af. Een prachtig gerestaureerde Domaine, oftewel de stationwa- De bestaande diesels hebben bij tr/min levert en een koppel de SsangYong Korando plaats haalt van 256 Nm bij 2100 gemaakt voor turbokrachtbron- tr/min. Naast de nieuwe diesels nen met intercooler. Het gaat komen ook de 2,3 en 3,2 liter dan zowel om de 4 cilinder 2,3 liter als 5 cilinder 2,9 liter, die recent al werden vöorgesteld in de grotere Musso. Deze figuur staat voor de toe komst van Renault, oftewel de volgende 100 jaar. Direct achter de voiturette reed de nieuwste creatie van Renault, de Vel Satis. Een spectaculaire twee- deurs coupé die afgelopen okto ber op de Mondial de l’automo- bile te zien was. En aan het stuur van deze auto zat... Louis Renault, althans iemand die zich als zodanig had verkleed. Kortom, de toekomst maakte kennis met het verleden, het verleden kreeg de gelegenheid zijn s de toekomst te bekijken. De voi- stant turette en Vel Satis waren de opening van een kleurrijke optocht van een twintigtal oude Renaults die allemaal iets te maken hebben met de stad. Eerst werd de straat schoonge veegd door een veegwagen die in 1913 door de stad Parijs werd ingezet. Een heuse Marne Taxi uit 1914 met aan boord een aantal liederlijke soldaten n natuurlijk niet ontbreken. ;ze taxi’s vervoerden in het gin van de Eerste sreldoorlog zo’n 6500 solda- 1 die daardoor de overmees tering van Parijs door de Duitsers konden voorkomen. De uitermate fraaie Torpedo Rothschild, die eens toebehoor de aan een Egyptische sultan, was nu het vervoermiddel van een pasgetrouwd stel. De pas toor hield lopend naast de auto een oogje in het zeil. Renault maakte in de jaren twintig en dertig speciale besteluitvoerin- gen van diverse personenauto’s, in de meeste gevallen voorzien van een handige achterklep. De Monasix uit 1930 vervoerde over het plaveisel van de Rue Lepic een lading sinasappelen. Een van de fraaiste voertuigen uit de fabriekscollectie van Renault is de bus uit 1927, die oorspronkelijk dienst deed voor lelvoertuig tussen het sta- en de hotels in een kleine ise plaats. Nu had een olklas plaatsgenomen in fraai gerestaureerde interi- het fietsstuur een soort van marsmannetje in een oranje pak met zilveren glitters. Chromen strip De andere wijzigingen zijn aan de achterkant te zien. Daar zit een chromen strip boven de behuizing van de nummerplaat en staat onderop in losse letter de merknaam te lezen. De ach terruit is zo gemaakt dat de indruk wordt gewekt dat ie net even om de hoek van de carros serie loopt. Maar naast de buitenkant is ook het interieur op diverse details aangepast. En dan gaat het met name om de nieuwe bekledingsstoffen. De ST-uit- voering heeft voortaan klapta feltjes aan de rugleuning van de voorstoelen en krijgt ook standaard ABS. De uitrusting is overigens zeer compleet met De vernieuwde Korando 2.3 kost £56.980,=. De 2.9 in TDL- uitvoering komt op £64.980,= terwijl de TDX £70.980,= moet opleveren. Op grijs kenteken begint de prijslijst bij £39.728,= excl. BTW. eur. Op de momenten dat de stoet stopte, stapte het gezel schap uit en gaf de ‘juf uitleg over wat de brave kinderen hier konden zien. b( te pakket kost £2.450,= met stof fen bekleding en £7.575,= met leer. i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 57