3
Volkswagen Bora V5
AutoTest
Chevrolet
Alero
i
Krachtige zakelijkheid
o
to
BMW XS debuteert
in Detroit
Gebr. Vullings winnaar
autogas-actie
SU"
bijdra-
issen
AUTO QD BONGERS
HPv/
oagina 2
DÉ TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Woensdag 23 december 1998 pagina 3
Lekkernij
Ier
Blauwe verlichting
Knijpen
van
motor-
Technische gegevens:
en et
)han^
Ril
Vervolg van bladzijde 1
Gevoel
Vier auto’s
Daar
zijn a
latie
Maarten van Gemert, service-manager bij Gebr. Vullings (links) ontvangt een reischeque voor
een Verwendweekend uit handen van secretaris B. Valkenburg van de Stichting Autogas
Nederland (rechts).
eeft
en.
logste
ver-
lag:
Honda
ond hij
int en
chni-
i carriè-
tech-
ss bege-
ector
zijn i
een v
ling.
aliseerd
-3 dié-
1 pro-
e auto’s
akt,
Cabrio
Nederland een co1
gramma ontwikke
klant de keuze ,,n‘
heeft gemaakt, kunnen we na
het invoeren van de jaarkilome-
trage vrijwel direct zeggen of
LPG wel of niet interessant is.
A l sinds mensenheugenis heeft Volkswagen
/1 naast de Golf een op hetzelfde onderstel
JL,gebaseerde sedan. Na twee Jetta’s en de
Vento, moet de nieuwe Bora de afzonderlijke posi
tie van de middenklasse sedan verder versterken.
En de auto lijkt daar alles voor in huis te hebben.
We reden de machtige V5.
iar
het best thuis
Daarvoor
standaard.
ligheid
iction
lomputerpro-
keld. “Als de
e keuze voor een model
smaakt, kunnen
oeren van de jaa,
maar minder dan we van zijn
voorgangers gewend zijn.
Uiteraard is deze bruikbare
ruimte verder uit te breiden
door het neerklappen van de
achterbankrugleuning in twee
ongelijke delen.
De BMW X5 komt beschikbaar
met een grote V8 en een zesci
linder lijnmotor of een direct
ingespoten turbodiesel. Er komt
een uitvoering met maar liefst
10 airbags, die de hoge veilig-
heidsstandaard haalt van de
grotere BMW modelseries. Het
optieprogramma omvat onder
meer een sportpakket, xenon-
koplampen, airco-achterin,
elektrisch verstelbare stoelen
Uiteraard kan ook het stuur
van stand worden veranderd.
Heel erg plezierig, vooral op de
snelweg, is de opklapbare mid-
denarmsteun tussen de voor
stoelen.
motorrijtuigenbelasting is wel
liswaar hoger en er moet een
gastank worden ingebouwd,
maar dat wordt met een liter-
prijs van 75 cent snel terugver
diend. Alhoewel het omslag
punt voor iedere auto verschil
lend is, ligt dit bij veel auto’s
gemiddeld rond de 20.000 km
per jaar”, vertelt Maarten. Wié
bij Gebr. Vullings Opel een auto
aanschaft kan vliegensvlug
laten uitrekenen of LPG een
interessante optie is.
irbij kan er nog een verschil
als een moderne G3-instal-
e wordt gekozen, die voor
vrijwel alle Opel’s leverbaar is.
In dit geval is de uitstoot aan
schadelijke gassen nog lager en
wordt in ruil daarvoor een kor
ting op de wegenbelasting gege
ven”, besluit Maarten van
Gemert.
J Prijs:
Die afwijkende uitstraling is
met name verkregen door een
ander front. Heeft de Golf
afgeronde koplampen, bij de
Bora zijn de heldere units
juist rechthoekig. De vorm 5
de voorbumper is redelijk
identiek, alleen is er in het
geval van de Bora de grille
aan vast gemaakt. De moto:
kap is hierop aangepast. De
zijkant heeft een stevige en
tegelijk sportieve aanblik. Dit
komt omdat de Bora stan
daard al op 15 inch wielen, bij
deze V5 Highline zelfs mooie
zesspaaks exemplaren in 16
De volledige elektrische rim-
bam is aanwezig zoals ruiten,
spiegels, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, spiegel-
verwarming, een uitgebreide
boordcomputer en zelfs een
regensensor. Om deze in wer
king te zetten, moet het eerste
wiscommando iedere keer na
het starten door de bestuurder
worden gegeven en kan niet
worden volstaan met constant
de interval ingeschakeld laten
staan. De ruimte achterin is
behoorlijk, maar zeker niet
overdreven fors. De achterbank
is voorzien van een midden-
armsteun en twee verstelbare
hoofdsteunen.
Motorisch is de Bora een lek
kernij. De V5 motor heeft uiter
aard vijf cilinders en stamt
srug als
vult
chap en
naamde Hill Descent Control
die bij steile afdalingen ervoor
zorgt dat de snelheid niet te
hoog oploopt.
In het interieur is de gelijkenis
met de Golf veel meer zicht
baar. De Bora heeft een iden
tiek dashboard dat zeer dege
lijk van afwerking is. Het inte
rieur is verder overigens weinig
flitsend, omdat zwart en don
kergrijs de boventoon voeren.
De Highline heeft ter opfrissing
wel enkele ‘hout’-accenten op de
console, de pookknop en de por-
tierpanelen, waardoor het
geheel nog wat wordt opge
fleurd. Alles zit bij het dash
board op de juiste plaats. Twee
sprieten aan de stuurkolom, vijf
bedieningsknoppen boven dé
console, vier uitstroomopenin-
gen, lichtschakelaar links en de
Motorisch biedt Chevrolet de
keuze uit een 4 cilinder 2,4 liter
en 3,4 liter V6. Beide motoren
zijn gekoppeld aan een electro-
nisch geregelde viertraps auto
maat met bedieningspook op de
vloer. De 4-pitter levert 141 pk
bij 5800 tr/min en een koppel
van 199 nm bij 4200 tr/min. We
kennen deze 16-klepper in
Europa uit de Pontiac Trans
Sport. De motor is in de lagere
toerentallen behoorlijk rustig,
haalt een forse topsnelheid van
200 km/u en heeft 10,6 secon
den nodig om vanuit stilstand
naar de 100 km/u te sprinten.
En dat alles bij een gemiddeld
verbruik van net boven de 1 op
10. Eigenlijk hoort bij een
Amerikaan een grote 6 cilinder
en ook die behoort tot de moge
lijkheden van de Alero. De 3,4
liter is goed voor 177 pk bij
5200 tr/min en een koppel van
271 Nm bij 4000 tr/min. Het is
een typisch Amerikaanse motor
met weinig vooruitstrevende
technieken, maar met een enor
me degelijkheid en lekker grote
trekkracht. Het geluid is
natuurlijk fraaier dan bij de 4
cilinder. De topsnelheid is met
200 km/u exact gelijk en de V6
trekt in 9,2 seconden naar de
100 km/u. Voor de prestaties
hoeft men het niet te doen, voor
claxon middenop het stuurwiel.
In het stuur is een airbag opge
nomen, die we ook vinden
boven het dashboardkastje en
in de rugleuningen van de voor
stoelen. De middenconsole biedt
plaats aan de radio en de bedie
ning van de verwarming en
ventilatie. Nu wordt de Bora
Highline standaard geleverd
met een elektrisch bediend
schuifdak, maar dit onderdeel
kan tegen een meerprijs van
£1.070,= worden omgewisseld
voor een zogenaamde
Climatronic, een volledig auto
matisch geregelde airconditio
ning. Het instrumentarium en
de display van de Climatronic
worden blauw verlicht. Sony
levert zelfs al een radio met
deze blauwe verlichting.
En dan het meubilair, waarmee
de Bora hoge punten verdient.
De Bora V5 heeft een sportieve
imborst en daar zijn de stoelen
op afgestemd. Ze bieden een
stevige zitten en door de flinke
randen worden alle lichaamsde
len perfect ondersteund. De
hoogte is gemakkelijk en in
kleine stapjes in te stellen.
achter, navigatiesysteem, dak
drager en comfortzetels.
BMW gaat de X5 net als de
huidige Z3 bouwen in het
Amerikaanse Spartanburg in
South Carolina. Deze fabriek
draait sinds 1994 en heeft een
integrale positie binnen het
netwerk BMW-ondememingen.
Het aantal medewerkers in de
fabriek zal vanaf januari toene
men van 2000 tot 3000 mensen.
Er wordt een nieuwe productie-
hal gebouwd, terwijl de huidige
montagehal wordt uitgebreid.
Dit alles leidt tot een verdubbe
ling van het fabrieksoppervlak.
t name
.In
g de
rtig pro-
daarop
ter. Een
n
Prijzen
De motor is spaarzaam als er
rustig mee gereden wordt,
waardoor men op 1 op 9,9 uit
komt, maar wie het pedaal
flink intrapt gaat snel naar de
1 op 8,1.
De Volkswagen Bora staat
prijstechnisch duidelijk boven
concurrende modellen met ver
gelijkbare afmetingen. De serie
begint bij de 75 pk 1.4 16V voor
£39.350,=. Een stapje hoger
staat de 100 pk sterke 1.6 voor
£41.995,= gevolgd door de 2
liter van 115 pk voor £43.595,=.
En dan maakt de prijslijst
ineens een sprong naar
£57.800,= want dat kost de
door ons gereden V5. Daarbij
De Bora is met zijn lengte van
4,38 meter merkbaar langer
dan de Golf en het verschil
vinden we uiteraard aan de
achterzijde waar de bodem is
verlengd. En alhoewel bijvoor
beeld de portieren identiek
i aan de Golf, heeft de Bora
volledig andere uitstra-
inch. Daarnaast zijn ook de uit
geklopte spatborden optisch
van groot belang en tot slot
maken de geaccentueerde dor
pels het geheel af. Aan de ach
terkant is de familieband met
de Passat duidelijk, vooral door
de driehoekige vorm van de
lichtunits en de manier waarop
het kofferdeksel netjes tot op de
bumper sluit. Omdat de V5
alleen als luxueuze Highline
wordt geleverd zijn meegespo
ten bumpers, stootstrips, bui
tenspiegels en portiergrepen
standaard. De antenne staat
sportief achterop het dak. De
Bora is al bij al gewoon een
‘lekker’ ogende sedan en die
lang niet zo saai is als veel van
zijn tegenhangers.
De portieren worden centraal
met een afstandsbediening geo
pend. Om het kofferdeksel te
ontgrendelen hoeft alleen licht
jes in de rand boven de num
merplaat geknepen te worden.
De bagageruimte heeft een
inhoud van 455 liter, fors voor
een auto van deze afmetingen,
TILBURG OISTERWIJK
ingbaon Noord 65 SprendIingenstroat 12
el. 0 1 3-532 1 4 1 1 Tel. 0 1 3-5 283226
In totaal bestaat het Alero-pro-
gramma uit vier auto’s. De 2,4
liter met stoffen bekleding kost
f.57.900,=. Voor £63.200,= krijgt
dezelfde auto leer, elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel en
leer op het stuur en de pook
knop. Dezelfde mogelijkheden
zijn er bij de V6 en kosten
respectievelijk £69.600,= en
f.74.900,=. Als opties zijn alleen
nog leverbaar een elektrisch
bediend schuifdak en de elek
trisch bediende bestuurders
stoel.
Al bij al is de Alero van
Chevrolet een typisch
Amerikaan voor wat betreft
inrichting en rij-eigenschappen,
in een weinig opvallende jas.
De Nederlandse Opel-dealers
hebben hiervoor in samenwer
king met de Stichting Autogas
het gevoel wel.
De Chevrolet Alero heeft rond
om een onafhankelijke wielop
hanging met schroefveren en
gasdruk dempers. Deze zijn op
de Europese klant afgestemd,
maar dat wil niet zeggen dat de
Alero plankhard is geworden.
De koper van een Amerikaanse
auto verwacht nu eenmaal
Amerikaans comfort. Vandas
dat de Alero zich
voelt op de snelweg,
is ook cruise-control
Verder wordt over de veili_
gewaakt door ABS en tract
control, ook weer op beide
motorversies standaard.
Op 15 december jl. ontving
Maarten van Gemert, service
manager van Opel-dealer Gebr.
Vullings in Tilburg uit handen
van B. Valkenburg, secretaris
van de Stichting Autogas
Nederland een reischeque voor
een zogenaamd
Verwenweekend naar Wenen.
Maarten adviseert klanten van
Vullings bij de keuze van de
juiste brandstofsoort. “In prin
cipe rijdt iedereen op benzine,
maar mensen die veel rijden
stappen automatisch over op
diesel. Daarbij vergeten ze LPG
of autogas, dat in veel gevallen
een goedkoper alternatief is. De
Enkele weken geleden gaf
BMW di e eerste foto’s vrij van
de nieuwe X5, een zogenaamde
Sports Utility die zal concurre
ren met onder meer de
Mercedes M-klasse. De auto is
voor het eerst te zien op de
Detroit Motor Show die tussen
9 en 17 januari zijn poorten
voor het publiek open heeft
staan. De X5 van BMW heeft
een zelfdragende carrosserie en
onafhankelijke wielophanging.
De carrosserie is 4,66 meter
lang en 1,87 meter breed. Het
is een pure all-road die door
zijn kopers vooral op de verhar
de weg gebruikt zal worden.
Daarom heeft BMW hoge eisen
gesteld aan de rijdynamiek en
veiligheid. Kenmerkend zijn de
korte carrosserie-overhang en
de hoge achtersteven, naast de
19 inch wielen. De hoge zitposi-
tie geeft bestuurder en passa
giers een extra gevoel van vei
ligheid. De auto heeft een forse
hoofdruimte. BMW biedt de X5
aan met uitstekende off-road
eigenschappen door een nieuw
ontwikkeld 4WD-systeem met
onder meer remingreep op alle
vier de wielen, ASC+T en een
automatische en dynamische
stabiliteitscontrole (DSC 3).
Van Land Rover komt de zoge-
direct af van de VR6. Bij
Volkswagen heeft men er sim
pel gezegd een cilinder afge
haald en hield er nog vijf over
die samen een inhoud hebben
van 2,3 liter en met 10 kleppen
zorgen voor een vermogen van
150 pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 205 Nm bij 3200
tr/min. De motor is over een
breed toerengebied lekker
krachtig, zodat het niet nodig is
veel te schakelen. Wie dat wel
doet, haalt de maximale sporti
viteit eruit. Zo is een topsnel
heid mogelijk van 216 km/u en
trekt de 1252 kg wegende
sedan in 9,1 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. Het
geluid van deze 5-pitter is zeer
fraai, maar slechts op de ach
tergrond aanwezig en bij hoge
re snelheden zelfs helemaal
niet hoorbaar. Bij deze kracht
bron past het relatief stugge
onderstel. De auto heeft de
bekende combinatie van
McPhersons voor en een semi-
onafhankelijke ophanging ach
ter. Uiteraard is de afstemming
van vering en dempers op het
karakter van deze V5-motor
afgestemd. De auto geeft door
zijn degelijke afwerking, stevige
zit en sportieve afvering het
gevoel van bijvoorbeeld een
BMW 3-serie en daar helpt het
motorgeluid ook nog aan mee.
De Bora V5 is op vrijwel alle
fronten een heerlijk rij-ijzer
voorzien van een behoorlijk
complete uitrusting.
moet wel gezegd worden dat
de V5 in de zeer luxueuze
Highline-uitvoering wordt
geleverd en dat de andere prij
zen de basisuitrusting betref
fen. Diesels zijn er uiteraard
ook, te beginnen met de SDI
van 64 pk voor f.43.245,= tot
maximaal f.48.595,= voor de
110 pk 1.9 TDI.
De Bora V5 is een krachtige
auto, niet alleen door zijn flin
ke motor en bijbehorende
prestaties, maar ook vanwege
zijn uitstraling. De Highline-
uitvoering is behoorlijk com
pleet. Het rijgedrag mag spor
tief genoemd worden. Het
interieur zou wat meer kleur
kunnen gebruiken.
Merk en type: Volkswagen Bora V5 Highline
Aantal cilinders: 5 in V-vorm
Cilinderinhoud: 2324 cc
Boring x slag: 81 x 90,2 mm
Vermogen: 150 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 205 Nm bij 3200 tr/min
Afmetingen: lengte 4,376 meter, breedte 1,735 meter
Gewicht: 1252 kg
Aanhanggewicht: 1500 kg (geremd)
Prestaties:: topsnelheid 216 km/u
acceleratie 0-100 in 9,1 sec.
Verbruik: stadscyclus 13,2 liter/100 km
buitehwegcyclus 7,2 liter/100 km
gecombineerd 9,3 liter/100 km
£57.800,=
[GG-PR1851