3 Volkswagen Bora V5 AutoTest Chevrolet Alero i Krachtige zakelijkheid o to BMW XS debuteert in Detroit Gebr. Vullings winnaar autogas-actie SU" bijdra- issen AUTO QD BONGERS HPv/ oagina 2 DÉ TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Woensdag 23 december 1998 pagina 3 Lekkernij Ier Blauwe verlichting Knijpen van motor- Technische gegevens: en et )han^ Ril Vervolg van bladzijde 1 Gevoel Vier auto’s Daar zijn a latie Maarten van Gemert, service-manager bij Gebr. Vullings (links) ontvangt een reischeque voor een Verwendweekend uit handen van secretaris B. Valkenburg van de Stichting Autogas Nederland (rechts). eeft en. logste ver- lag: Honda ond hij int en chni- i carriè- tech- ss bege- ector zijn i een v ling. aliseerd -3 dié- 1 pro- e auto’s akt, Cabrio Nederland een co1 gramma ontwikke klant de keuze ,,n‘ heeft gemaakt, kunnen we na het invoeren van de jaarkilome- trage vrijwel direct zeggen of LPG wel of niet interessant is. A l sinds mensenheugenis heeft Volkswagen /1 naast de Golf een op hetzelfde onderstel JL,gebaseerde sedan. Na twee Jetta’s en de Vento, moet de nieuwe Bora de afzonderlijke posi tie van de middenklasse sedan verder versterken. En de auto lijkt daar alles voor in huis te hebben. We reden de machtige V5. iar het best thuis Daarvoor standaard. ligheid iction lomputerpro- keld. “Als de e keuze voor een model smaakt, kunnen oeren van de jaa, maar minder dan we van zijn voorgangers gewend zijn. Uiteraard is deze bruikbare ruimte verder uit te breiden door het neerklappen van de achterbankrugleuning in twee ongelijke delen. De BMW X5 komt beschikbaar met een grote V8 en een zesci linder lijnmotor of een direct ingespoten turbodiesel. Er komt een uitvoering met maar liefst 10 airbags, die de hoge veilig- heidsstandaard haalt van de grotere BMW modelseries. Het optieprogramma omvat onder meer een sportpakket, xenon- koplampen, airco-achterin, elektrisch verstelbare stoelen Uiteraard kan ook het stuur van stand worden veranderd. Heel erg plezierig, vooral op de snelweg, is de opklapbare mid- denarmsteun tussen de voor stoelen. motorrijtuigenbelasting is wel liswaar hoger en er moet een gastank worden ingebouwd, maar dat wordt met een liter- prijs van 75 cent snel terugver diend. Alhoewel het omslag punt voor iedere auto verschil lend is, ligt dit bij veel auto’s gemiddeld rond de 20.000 km per jaar”, vertelt Maarten. Wié bij Gebr. Vullings Opel een auto aanschaft kan vliegensvlug laten uitrekenen of LPG een interessante optie is. irbij kan er nog een verschil als een moderne G3-instal- e wordt gekozen, die voor vrijwel alle Opel’s leverbaar is. In dit geval is de uitstoot aan schadelijke gassen nog lager en wordt in ruil daarvoor een kor ting op de wegenbelasting gege ven”, besluit Maarten van Gemert. J Prijs: Die afwijkende uitstraling is met name verkregen door een ander front. Heeft de Golf afgeronde koplampen, bij de Bora zijn de heldere units juist rechthoekig. De vorm 5 de voorbumper is redelijk identiek, alleen is er in het geval van de Bora de grille aan vast gemaakt. De moto: kap is hierop aangepast. De zijkant heeft een stevige en tegelijk sportieve aanblik. Dit komt omdat de Bora stan daard al op 15 inch wielen, bij deze V5 Highline zelfs mooie zesspaaks exemplaren in 16 De volledige elektrische rim- bam is aanwezig zoals ruiten, spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, spiegel- verwarming, een uitgebreide boordcomputer en zelfs een regensensor. Om deze in wer king te zetten, moet het eerste wiscommando iedere keer na het starten door de bestuurder worden gegeven en kan niet worden volstaan met constant de interval ingeschakeld laten staan. De ruimte achterin is behoorlijk, maar zeker niet overdreven fors. De achterbank is voorzien van een midden- armsteun en twee verstelbare hoofdsteunen. Motorisch is de Bora een lek kernij. De V5 motor heeft uiter aard vijf cilinders en stamt srug als vult chap en naamde Hill Descent Control die bij steile afdalingen ervoor zorgt dat de snelheid niet te hoog oploopt. In het interieur is de gelijkenis met de Golf veel meer zicht baar. De Bora heeft een iden tiek dashboard dat zeer dege lijk van afwerking is. Het inte rieur is verder overigens weinig flitsend, omdat zwart en don kergrijs de boventoon voeren. De Highline heeft ter opfrissing wel enkele ‘hout’-accenten op de console, de pookknop en de por- tierpanelen, waardoor het geheel nog wat wordt opge fleurd. Alles zit bij het dash board op de juiste plaats. Twee sprieten aan de stuurkolom, vijf bedieningsknoppen boven dé console, vier uitstroomopenin- gen, lichtschakelaar links en de Motorisch biedt Chevrolet de keuze uit een 4 cilinder 2,4 liter en 3,4 liter V6. Beide motoren zijn gekoppeld aan een electro- nisch geregelde viertraps auto maat met bedieningspook op de vloer. De 4-pitter levert 141 pk bij 5800 tr/min en een koppel van 199 nm bij 4200 tr/min. We kennen deze 16-klepper in Europa uit de Pontiac Trans Sport. De motor is in de lagere toerentallen behoorlijk rustig, haalt een forse topsnelheid van 200 km/u en heeft 10,6 secon den nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. En dat alles bij een gemiddeld verbruik van net boven de 1 op 10. Eigenlijk hoort bij een Amerikaan een grote 6 cilinder en ook die behoort tot de moge lijkheden van de Alero. De 3,4 liter is goed voor 177 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 271 Nm bij 4000 tr/min. Het is een typisch Amerikaanse motor met weinig vooruitstrevende technieken, maar met een enor me degelijkheid en lekker grote trekkracht. Het geluid is natuurlijk fraaier dan bij de 4 cilinder. De topsnelheid is met 200 km/u exact gelijk en de V6 trekt in 9,2 seconden naar de 100 km/u. Voor de prestaties hoeft men het niet te doen, voor claxon middenop het stuurwiel. In het stuur is een airbag opge nomen, die we ook vinden boven het dashboardkastje en in de rugleuningen van de voor stoelen. De middenconsole biedt plaats aan de radio en de bedie ning van de verwarming en ventilatie. Nu wordt de Bora Highline standaard geleverd met een elektrisch bediend schuifdak, maar dit onderdeel kan tegen een meerprijs van £1.070,= worden omgewisseld voor een zogenaamde Climatronic, een volledig auto matisch geregelde airconditio ning. Het instrumentarium en de display van de Climatronic worden blauw verlicht. Sony levert zelfs al een radio met deze blauwe verlichting. En dan het meubilair, waarmee de Bora hoge punten verdient. De Bora V5 heeft een sportieve imborst en daar zijn de stoelen op afgestemd. Ze bieden een stevige zitten en door de flinke randen worden alle lichaamsde len perfect ondersteund. De hoogte is gemakkelijk en in kleine stapjes in te stellen. achter, navigatiesysteem, dak drager en comfortzetels. BMW gaat de X5 net als de huidige Z3 bouwen in het Amerikaanse Spartanburg in South Carolina. Deze fabriek draait sinds 1994 en heeft een integrale positie binnen het netwerk BMW-ondememingen. Het aantal medewerkers in de fabriek zal vanaf januari toene men van 2000 tot 3000 mensen. Er wordt een nieuwe productie- hal gebouwd, terwijl de huidige montagehal wordt uitgebreid. Dit alles leidt tot een verdubbe ling van het fabrieksoppervlak. t name .In g de rtig pro- daarop ter. Een n Prijzen De motor is spaarzaam als er rustig mee gereden wordt, waardoor men op 1 op 9,9 uit komt, maar wie het pedaal flink intrapt gaat snel naar de 1 op 8,1. De Volkswagen Bora staat prijstechnisch duidelijk boven concurrende modellen met ver gelijkbare afmetingen. De serie begint bij de 75 pk 1.4 16V voor £39.350,=. Een stapje hoger staat de 100 pk sterke 1.6 voor £41.995,= gevolgd door de 2 liter van 115 pk voor £43.595,=. En dan maakt de prijslijst ineens een sprong naar £57.800,= want dat kost de door ons gereden V5. Daarbij De Bora is met zijn lengte van 4,38 meter merkbaar langer dan de Golf en het verschil vinden we uiteraard aan de achterzijde waar de bodem is verlengd. En alhoewel bijvoor beeld de portieren identiek i aan de Golf, heeft de Bora volledig andere uitstra- inch. Daarnaast zijn ook de uit geklopte spatborden optisch van groot belang en tot slot maken de geaccentueerde dor pels het geheel af. Aan de ach terkant is de familieband met de Passat duidelijk, vooral door de driehoekige vorm van de lichtunits en de manier waarop het kofferdeksel netjes tot op de bumper sluit. Omdat de V5 alleen als luxueuze Highline wordt geleverd zijn meegespo ten bumpers, stootstrips, bui tenspiegels en portiergrepen standaard. De antenne staat sportief achterop het dak. De Bora is al bij al gewoon een ‘lekker’ ogende sedan en die lang niet zo saai is als veel van zijn tegenhangers. De portieren worden centraal met een afstandsbediening geo pend. Om het kofferdeksel te ontgrendelen hoeft alleen licht jes in de rand boven de num merplaat geknepen te worden. De bagageruimte heeft een inhoud van 455 liter, fors voor een auto van deze afmetingen, TILBURG OISTERWIJK ingbaon Noord 65 SprendIingenstroat 12 el. 0 1 3-532 1 4 1 1 Tel. 0 1 3-5 283226 In totaal bestaat het Alero-pro- gramma uit vier auto’s. De 2,4 liter met stoffen bekleding kost f.57.900,=. Voor £63.200,= krijgt dezelfde auto leer, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en leer op het stuur en de pook knop. Dezelfde mogelijkheden zijn er bij de V6 en kosten respectievelijk £69.600,= en f.74.900,=. Als opties zijn alleen nog leverbaar een elektrisch bediend schuifdak en de elek trisch bediende bestuurders stoel. Al bij al is de Alero van Chevrolet een typisch Amerikaan voor wat betreft inrichting en rij-eigenschappen, in een weinig opvallende jas. De Nederlandse Opel-dealers hebben hiervoor in samenwer king met de Stichting Autogas het gevoel wel. De Chevrolet Alero heeft rond om een onafhankelijke wielop hanging met schroefveren en gasdruk dempers. Deze zijn op de Europese klant afgestemd, maar dat wil niet zeggen dat de Alero plankhard is geworden. De koper van een Amerikaanse auto verwacht nu eenmaal Amerikaans comfort. Vandas dat de Alero zich voelt op de snelweg, is ook cruise-control Verder wordt over de veili_ gewaakt door ABS en tract control, ook weer op beide motorversies standaard. Op 15 december jl. ontving Maarten van Gemert, service manager van Opel-dealer Gebr. Vullings in Tilburg uit handen van B. Valkenburg, secretaris van de Stichting Autogas Nederland een reischeque voor een zogenaamd Verwenweekend naar Wenen. Maarten adviseert klanten van Vullings bij de keuze van de juiste brandstofsoort. “In prin cipe rijdt iedereen op benzine, maar mensen die veel rijden stappen automatisch over op diesel. Daarbij vergeten ze LPG of autogas, dat in veel gevallen een goedkoper alternatief is. De Enkele weken geleden gaf BMW di e eerste foto’s vrij van de nieuwe X5, een zogenaamde Sports Utility die zal concurre ren met onder meer de Mercedes M-klasse. De auto is voor het eerst te zien op de Detroit Motor Show die tussen 9 en 17 januari zijn poorten voor het publiek open heeft staan. De X5 van BMW heeft een zelfdragende carrosserie en onafhankelijke wielophanging. De carrosserie is 4,66 meter lang en 1,87 meter breed. Het is een pure all-road die door zijn kopers vooral op de verhar de weg gebruikt zal worden. Daarom heeft BMW hoge eisen gesteld aan de rijdynamiek en veiligheid. Kenmerkend zijn de korte carrosserie-overhang en de hoge achtersteven, naast de 19 inch wielen. De hoge zitposi- tie geeft bestuurder en passa giers een extra gevoel van vei ligheid. De auto heeft een forse hoofdruimte. BMW biedt de X5 aan met uitstekende off-road eigenschappen door een nieuw ontwikkeld 4WD-systeem met onder meer remingreep op alle vier de wielen, ASC+T en een automatische en dynamische stabiliteitscontrole (DSC 3). Van Land Rover komt de zoge- direct af van de VR6. Bij Volkswagen heeft men er sim pel gezegd een cilinder afge haald en hield er nog vijf over die samen een inhoud hebben van 2,3 liter en met 10 kleppen zorgen voor een vermogen van 150 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 205 Nm bij 3200 tr/min. De motor is over een breed toerengebied lekker krachtig, zodat het niet nodig is veel te schakelen. Wie dat wel doet, haalt de maximale sporti viteit eruit. Zo is een topsnel heid mogelijk van 216 km/u en trekt de 1252 kg wegende sedan in 9,1 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Het geluid van deze 5-pitter is zeer fraai, maar slechts op de ach tergrond aanwezig en bij hoge re snelheden zelfs helemaal niet hoorbaar. Bij deze kracht bron past het relatief stugge onderstel. De auto heeft de bekende combinatie van McPhersons voor en een semi- onafhankelijke ophanging ach ter. Uiteraard is de afstemming van vering en dempers op het karakter van deze V5-motor afgestemd. De auto geeft door zijn degelijke afwerking, stevige zit en sportieve afvering het gevoel van bijvoorbeeld een BMW 3-serie en daar helpt het motorgeluid ook nog aan mee. De Bora V5 is op vrijwel alle fronten een heerlijk rij-ijzer voorzien van een behoorlijk complete uitrusting. moet wel gezegd worden dat de V5 in de zeer luxueuze Highline-uitvoering wordt geleverd en dat de andere prij zen de basisuitrusting betref fen. Diesels zijn er uiteraard ook, te beginnen met de SDI van 64 pk voor f.43.245,= tot maximaal f.48.595,= voor de 110 pk 1.9 TDI. De Bora V5 is een krachtige auto, niet alleen door zijn flin ke motor en bijbehorende prestaties, maar ook vanwege zijn uitstraling. De Highline- uitvoering is behoorlijk com pleet. Het rijgedrag mag spor tief genoemd worden. Het interieur zou wat meer kleur kunnen gebruiken. Merk en type: Volkswagen Bora V5 Highline Aantal cilinders: 5 in V-vorm Cilinderinhoud: 2324 cc Boring x slag: 81 x 90,2 mm Vermogen: 150 pk bij 6000 tr/min Koppel: 205 Nm bij 3200 tr/min Afmetingen: lengte 4,376 meter, breedte 1,735 meter Gewicht: 1252 kg Aanhanggewicht: 1500 kg (geremd) Prestaties:: topsnelheid 216 km/u acceleratie 0-100 in 9,1 sec. Verbruik: stadscyclus 13,2 liter/100 km buitehwegcyclus 7,2 liter/100 km gecombineerd 9,3 liter/100 km £57.800,= [GG-PR1851

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 51