’Het moet leven, gonzen, trillen’ W mé Él t F O' '^1 1 i 1 k 1 K f Bi - 5? f' I f 1 "4 ®ni K >- V 1 p f 19 B/'J' P - - j Woensdag 23 december 1998 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER W;- [7?! r p’hl Zoals elk jaar met kerst brengt De Tilburgse Koerier prominent een werk van een kustenaar uit de stad. Deze keer is dat Drie koningen, een werk met acrylverf op papier, speciaal door Jos van den Hanenberg (41) voor deze gelegenheid vervaardigd. tival Les nuits atypiques de Kou- dougou ging, een ‘zuster’ in het West-Afrikaanse land Burkina Faso Zich voor een groot deel aan schil deren wijden doet hij weer sinds een paar jaar. “Ik had mezelf in 1992 laten omscholen tot leraar techniek en verdiende daarin voor al mijn brood. Maar ik merkte dat voorde klas staan niet iets was, dat ik de rest van mijn leven wilde doen. Toen ik ‘s ochtends op weg naar school weer eens in de file stond, heb ik besloten dat ik me zelf een jaar zou gunnen om te schilderen. Via Joop Verhagen ben ik vervolgens weer in de exposities gerold. Wat hij doet is goed: een vriendelijke manier,- geen hoge commissies die je als kunstenaar bij de officiële galeries moet ach terlaten.” Zelf kijkt Jos van den Hanenberg graag naar werken van Karei Ap pel, Corneille en anderen uit Cobra. Ook de Duitse expressionisten- groep Die Brücke (rond 1920) en Amerikanen als Willem de Kooning en Pollock hebben zijn warme be- langstelling.Zijn manier van schil deren lijkt er op, maar aan een ty pering van zijn eigen werk waagt Jos zich niet. “Dat kunnen anderen beter. Voor mij is het vooral een kwestie van doen; schilderen is voor mij opbouw van laagjes. Zon der te kwasten zie je niks. Ik pro beer er figuren in te houden, maar de verf moet met hen iets doen. Het moet leven, gonzen, trillen.” “De drie koningen staan voor ver schillende nationaliteiten, maar ook voor muziek. Want als er iets is dat verschillende volkeren ver bindt, is het de muziek. In Koudou- gou merkte je dat ook. Je staat daar op straat als blanken muziek te spelen die ze daar niet kennen, maar je hebt in een mum van tijd een grote groep om je heen. Het leeft!” Naar de kunstacademie mocht hij niet van zijn vader (“In de kunst is geen geld te verdienen”). Dus deed de in Tilburg geboren Jos van den Hanenberg eerst een jaar MO Teke nen en vervolgens tekenen en handvaardigheid op de lerarenop leiding Tehatex. “Achteraf ben ik blij, dat ik dat gedaan heb”, vertelt hij. “De opleiding is breed: je leert niet alleen beeldend te scheppen, maar doet ook theoretische en kunsthistorische kennis op. Bo vendien leer je met mensen om te gaan en je kennis en kunde aan hen over te dragen.” Maar ook de muziek oefende een grote aantrekkingskracht op hem uit. “Het was de bandjestijd. Ik leer de gitaar spelen en en van lieverlee is het steeds meer de muziek ge worden waar ik me mee bezig hield. Sindsdien is er altijd die wis- selingwerking gebleven.” Zo speelt Van den Hanenberg al vijftien jaar in straatorkest De Coup (“Banjo, want een gitaar is niet te horen tussen doe blazers”), waarmee hij vorig jaar naar het fes- .'i 4 van Festival Mundial. Vorige maand was hij er weer, deze keer met Streetwise, een band die voortgekomen is uit De Prima’s. Gitaar spelen en zingen doet hij als Sweet Sue, soms alleen, soms met gastmusici als Henk Koekoek op sousafoon, bassist ‘Lange’ Piet Maas of accordeonist Lex Hoppe. Dan speel ik alleen muziek van voor 1950. Bij voorkeur werk van Fats Waller; maar aangezien ik niet piano kan spelen, doe ik het op gi taar.” Werk van Jos van den Hanenberg is permanentte zien in galerie Fuego (St.Josephstraat 78, Tilburg), gale rie Van Aerts (Kuilenhurk 12, Ves- sem; tel. 0497-591660) en op af spraak bij hem thuis (tel. 5800626). 1 k FF"'’" -ï

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 13