Volvo S80 2.9
I
AutoTest j
r
F
Vrijage van Renault
met de NS
<1
Dikke Zweed
VAN ROOSMALEN
Alle Opeis in één doosje
Extra voordeel
Concurrerende
50.000ste Renault voor Clinidowns
Rapid Service
van Ford
op gebruikte
auto's bij
Zuid Oost
DE AUTOMAAT Donderdag 10 december 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
agina2
i
ijing
Opblaasbaar gordijn
Technische gegevens:
Verbruik:
Prijs:
I
1999.
af:
nd tarieven.
VOLVO
Iers
•at
de
er
en BTW, zodat de klant g
Iers
lur van mae
lame ver-
j Rapid
5 tot en met
Rapid
me
vol
Admiral, legendarische GT of
Manta.
its
1 boek-
Autobedrijven
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5840000
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
Volvo S90 verdween eerder ditjaar uit
R Rhet programma, waarmee het tijdperk van
de relatief vierkante carrosseriën bij dit
Zweedse merk voorbij is. De nieuwe S80 geldt niet
direct als opvolger, maar overlapt de S90 prijs-
technisch toch volledig. Daarnaast is het opmerke
lijk dat de S70 en S80 vooral naast elkaar staan.
We reden de 2.9 liter 6 cilinder met ongeveer alles
wat aan opties te bestellen is.
digt uw*
Renault T
Roos, aan
jaar hun
lampjes voor en achter, zes luid
sprekers en velours bekleding.
22 cc
x 90 mm
1 pk bij 6000 tr/min
i bij 4200 tr/min
1,822 meter, breedte 1,832 meter
WklanM.
ze kans maken op de Clio met
NS-jaarkaart. Wint men deze
combinatie niet, dan zijn er nog
15.000 dagkaarten van de NS
te vergeven en iedere bezoeker
krijgt sowieso een Renault rug-
t met automaat
’id van 225 km/u
;cconden nodig om
r™ de teller te krij-
zijn schakel-
i de omstan-
Kangoo werd recent overhan
digt door directeur verkoop van
t Nederland, Piet de
in de Cliniclowns die dit
i eerste lustrum vieren.
worden bediend. Dit
1st £14.500,= maar de
kosten samen
n de Volvo S80
hoog cijfer.
Opel maar ook voor mensen die
in het algemeen in autohistorie
geïnteresseerd zijn. Voor de
prijs hoeft men het niet te
laten. De CD is voor slecht?
f. 19,95 verkrijgbaar in de
en tijdschriftenhandel
Merk c
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Files, hoge parkeerkosten en
rekeningrijden zijn onder ande
re de sfeerbedervers voor de
automobilist. Files en parkeer
problemen zullen niet verdwij
nen. Daarom moet er worden
gestreefd naar goed openbaar
vervoer én goede wegen. Het is
in dit geval en/en en niet of/of.
Renault wil via deze aktie haar
klanten adviseren in sommige
gevallen de trein te nemen.
Renault en de trein zijn geen
vijanden.
Van 9 december tot en met 4 januari houdt
Renault een speciale actie. Het doel is vooral om
mensen naar de showroom te trekken, maar de
manier waarop is nog niet eerder vertoond.
Renault heeft namelijk een samenwerking opgezet
met de Nederlandse Spoorwegen om zijn klanten
bewuster met mobiliteit te laten omgaan.
leuning geprogrammeerd naar
achteren om de krachten op het
lichaam af te bouwen. Verder
omvat het standaard veilig
heidspakket van de S80 onder
meer twee normale airbags,
twee zij-airbags en aan beide
kanten de zogenaamde opblaas
bare gordijnen die bij een zijde
lingse aanrijding het hoofd van
voor- en achterpassagiers
beschermt. Het dashboard is
luxueus van uitstraling, mede
door de hout-accenten op dash
board en portierpanelen, die
overigens deel uitmaken van
een optiepakket. Het stuurwiel
is in twee richtingen verstel
baar en daarmee wordt de zit-
positie ideaal. Het dashboard
geeft alle nodige informatie. De
diverse bedieningsorganen zit
ten op de juiste plek. De uitrus
ting is behoorlijk compleet met
elektrische ramen, een neer-
klapbare rugleuning van de
passagiersstoel om lange baga-
gestukken te kunnen vervoe
ren, een armsteun voorin, bui
tentemperatuurmeter, lees-
krijgt een Seat Mobiliteits
Garantie van 12 maanden en
kan kiezen uit een BP tankpas-
je ter waarde van maar liefst
duizend gulden. Dat betekent
dat bijna 500 liter benzine en
nog veel meer liters diesel of
LPG gratis zijn.
Ook kan men kiezen voor een
rentevrije lening tot maximaal
£10.000,= tot het jaar 2000.
Het verkoopteam van Zuid
Oost staat klaar om u onder
het genot van een kopje koffie
alles uit te leggen over deze
actie.
En als klap op de vuurpeil
staan er op de CD ook nog een
aantal videoclips. Kortom een
CD voor de liefhebbers van
tegelijk kostbaar is de Mobility
line. Volvo combineert hierin
een alarmsysteem, een naviga-
tiecomputer, een Dolby-
Surround audio-installatie met
CD-wisselaar en een geïnte
greerde telefoon met zelfs een
luidspeker in de hoofdsteun. De
telefoon, audio en navigatie-
computer kunnen vanaf het
pakket kos
losse elementen
£18.000,=.
Motorisch is de Volvo S80 2.9
bijzonder. Niet zozeer vanwege
de 2,9 liter 6 cilinder lijnmotor
die een prettig vermogen levert
van 204 pk bij 6000 tr/min en
een vorstelijk koppel van 280
Nm bij 4200 tr/min, maar voor
al vanwege de plaatsing. Deze
lijnmotor ligt namelijk dwars
voorin en dat werd nooit eerder
vertoond. De zeer compacte vijf-
versnellingsbak of de optionele
automaat liggen bovendien nog
eens in het verlengde van de
motor. Van daaruit worden de
voorwielen aangedreven.
Voor het eerst sinds 1979 ver
koopt Renault dit jaar meer
dan 50.000 nieuwe auto’s en
dat is reden tot feest. De
50.000ste auto, een gele
Passieve partner
De NS heeft afgesproken het
eerste jaar niet met een ander
merk in zee te gaan. De NS is
nadrukkelijk de passieve part
ner. Ook is er niet gewerkt aan
een vervolg als Renault-rijders
met hun treinkaartje in de
hand uitstappen op het station.
Er is geen samenwerking i
treintaxi, metro of bus. In
reclamecampagne wordt de
naam van de NS niet eens
genoemd, omdat ze zelf vinden
dat het woord ‘trein’ synoniem
is aan de NS.
In de nabije toekomst mogen
we van Renault meer acties
verwachten waardoor de klant
anders over mobiliteit zal gaan
denken.
De Kangoo past wat betreft
karakter en functionaliteit
prima bij de werkzaamheden
van de clowns.
De Cliniclowns Bram en Hansje
waren zeer verrast toen zij tij
dens hun werkzaamheden in
het Sophia Kinderziekenhuis in
Rotterdam ineens de sleutels
van een gloednieuwe Renault
in handen kregen. Buiten stond
de gele auto versierd met een
grote strik al klaar. De
Cliniclowns zijn werkzaam in
tien ziekenhuizen in het hele
land, zodat de Kangoo zeer van
pas komt. Maar het was niet
alleen feest voor Renault en de
Cliniclowns. Ook de kinderen
werden extra verwend.
Achterin de Kangoo stonden
namelijk grote verrassingspak
ketten met speelgoedgarages en
miniatuurauto’s die door de
clowns naar de kinderen wer
den gebracht.
Multi-link
De auto haalt
een topsnelhei
en heeft 8,9 secor
de 100 km/u op de
gen. De bak past i
programma’s aan
digheden en chauffeur aan en
heeft daarnaast een aparte
winterstand voor wegrijden op
gladde ondergrond. De versie
met vijfbak haalt 235 km/u en
sprint in 8,2 seconden naar de
carrosserie helt zeker niet
overdreven over in bochten.
De prijzen van de Volvo S80
liggen op een aanvaardbaar
niveau, althans als we naar de
vanaf-bedragen kijken. Zo kost
de S80 2.9 standaard
f.90.800,=. Maar tellen we
daarbij de vier ‘lines’, de auto
maat en een paar opties zoals
d,e snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging, elektrisch
bediend schuif/kanteldak en
bekerhouders, dan komen we
al snel op £131.100,= en dat is
toch een heel bedrag. De S80
is er ook met een 2,8 liter
biturbomotor vanaf
f.111.200,=. Het programma
begint met een 5 cilinder voor
£72.900,= die begin 1999
leverbaar wordt.
Volvo-lines
Maar Volvo heeft in haar prijs
lijst de nodige ‘lines’ staan, aan
trekkelijke pakketten om de
uitrusting verder op niveau te
brengen. Ons testexemplaar
was maar liefst met vier pak
ketten uitgerust. Binnen de
Elegance-Iine vallen de lederen
bekleding, het met leer beklede
stuurwiel, de houtaccenten en
een ander type lichtmetalen
wiel. De Comfort-line omvat de
mistlampen voor, cruise-control,
boordcomputer, verlichte make-
up spiegels en een electronic
climate control. Dat betekent
dat Volvo de S80 standaard
zonder airconditioning levert en
dat is in deze klasse een beetje
lager. De Premium-line is de
olgende in de opsomming met
verwarmde voorstoelen, elek
trisch verstelbare bestuurders
stoel, inklapbare buitenspiegels
met verlichting en koplamp-
sproeiers/wissers. Zeer fraai en
Grote koplampen
De grille steekt hierbij
nadrukkelijk naar voren en de
grote koplampen liggen iets
terug. De vorm van de grille
wordt keurig in de motorkap
doorgetrokken en deze lijnen
vinden weer hun einde in de
buitenspiegels. Deze zijn net
als de bumpers en portiergre-
pen in de carrosseriekleur ges
poten. Gelukkig vormen de
zwarte stootstrips op de flan
ken en bumpers, de dito ruit
en type: Volvo S80 2.9
il cilinders: 6 in lijn
2922
83 x
204 j
280 Nm
lengte 4,
1541 kg
1800 kg (geremd)
topsnelheid 235 km/u
acceleratie 0-100 in 8,2 sec.
stadscyclus 13,6 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,3 liter/100 km
gecombineerd 9,7 liter/100 km
£90.800,=
Het interieur van de Voh
verdient een erg 1o
Allereerst is er meer dan vol
doende ruimte voor vier tot
maximaal vijf volwassen perso
nen die ieder over een rolgordel
en hoofdsteun beschikken.
Twee buitenste exemplaren op
de achterbank zijn door de
bestuurder met een druk op de
knop weg te klappen voor extra
zicht. De voorstoelen behoren
tot de beste van de hele auto-
industrie. Ze zitten werkelijk
als gegoten en geven op alle
gewenste plekken meer dan
voldoende steun. Na een ver
moeiende dag is een ritje in de
Volvo S80 een aangename
onderbreking. Bovendien zijn
de stoelen uitgerust met een
whiplash-beveiliging. Bij een
aanrijding wordt het lichaam
direct opgevangen gaat de rug-
100 km/u. De motor is onder
alle omstandigheden uitermate
rustig en de automaat schakelt
zeer plezierig. Het gemiddelde
brandstofverbruik ligt bij de
automaat op 1 liter op 8,2 kilo
meter. Om het hoge vermogen
probleemloos op de voorwielen
los te laten, is de 2.9-versie van
de S80 standaard voorzien van
traction control en een stabili-
teitsprogrammering. Bovendien
heeft de Volvo een plezierig
onderstel met voor McPherson
veerpoten en achter een fraaie
multi-link constructie. Op de
wegligging en het comfort is
weinig aan te merken. De auto
is vooral op het rijden van
lange afstanden afgestemd,
maar laat zich ook tot een spor
tiever rijgedrag verleiden. De
afstandsbediening om de por
tieren te openen is in de sleutel
geïntegreerd. Hiermee kan ook
de zogenaamde approach-ver-
lichting worden ingeschakeld,
waartoe zelfs lampen onderin
de buitenspiegels behoren, erg
handig bij instappen in het
donker. Met een speciaal knopje
kan verder van buitenaf het
kofferdeksel worden ontgren
deld. Het bagagevolume is met
440 liter heel behoorlijk en na
het neerklappen van de achter
bank in twee delen kan de
ruimte worden uitgebreid via
615 tot maximaal 882 liter.
Ford-rijders kunnen bij Obam Tilburg (Spoorlaan 175) en P. van
de Ven aan de Bedrijfsweg 19 in Oisterwijk terecht voor de spe
ciale Rapid Service. Dat is de naam van de landelijke fastfit
organisatie waar Ford achter staat. Zonder afspraak rijdt u
naar binnen en wordt direct geholpen, terwijl u geniet van een
kopje koffie. Maar er zijn nog meer voordelen. De Ford Rapid
Service maakt uitsluitend gebruik van originele onderdelen met
een lange levensduur. Vooraf wordt de prijs van de reparatie of
vervanging meegedeeld en de tarieven zijn concurrerend. Zo
zelfs dat Obam en P. van de Ven de vergelijking met andere
fastfït-organisaties aandurft. Uiteraard zijn alle tarieven inclu
sief montage en BTW, zodat de klant geen onaangem
rassingen krijgt achteraf. Ford-rijders kunnen bij de
Serive terecht van 8.00 tot 17.00 uur van maandag
vrijdag en op zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur. De F
Service van Obam Tilburg gaat overigens om 9.30 uur open en
sluit om 12.30 uur op zaterdagen.
omlijsting en dorpels voor het
nodige contrast, waardoor de
lijnen van de auto op een
beschaafde manier worden ver
sterkt. Vanuit een design-oog-
punt vinden we de sterkste lijn
voering van de S80 aan de ach
terkant. In het achterspatbord
zit langs de bovenrand een
sterke knik, die in de achter-
lichtunits wordt voortgezet. Het
is ook dit onderdeel waaraan
we het meest moeten wennen.
Wel valt op dat de Volvo S80
mooier is in een lichte kleur,
omdat dan veel details beter tot
hun recht komen. De 2,9-versie
van de Volvo S80 staat stan
daard op lichtmetalen wielen,
een 11-spaaks exemplaar onder
de naam Regulus. De wielen
onder ons testexemplaar heten
Canopus, een 17 inch wiel, dat
als optie leverbaar is. De
Het is even wennen, de 4,82
meter lange Volvo S80. Zoals
gezegd, geen vierkante ‘bak’
meer, maar een auto met
opvallende en sierlijke lijnen.
De auto toont groot en is dat
ook. Fraai is de manier waar
op de klassieke Volvo-grille in
het front is verwerkt.
centrum van een grote stad of
reizend naar Schiphol beter de
trein kan nemen. Het voordeel
van de auto zit onder meer in
het feit dat er meer bagage kan
worden meegenomen en dat
men meerdere plaatsen op één
dag kan aandoen.
Iedereen die een Renault rijdt
van maximaal 4 jaar oud krijgt
een mailing thuis en maakt
kans op twee Clio’s samen met
een NS-jaarkaart. Er zijn com
mercials op de TV en de radio,
waarin diverse Renaults op
rails rijden. Ook mensen die
geen mailing of het Renault
Magazine krijgen, kunnen in de
showroom van de dealer een
gratis sleutel krijgen waarmee
Van 10 tot en met 31 december
heeft Seat- en Saab-dealer Zuid
Oost aan de Ringbaan Zuid
speciale aanbiedingen op
gebruikte auto’s. Vanwege het
enorme succes van Seat het
afgelopen jaar, met maar liefst
50% meer verkochte auto’s, is
het aanbod gebruikte auto’s
zeer divers en uitgebreid, zodat
er voor iedereen wel een
geschikt model voor een pas
sende prijs bij Zuid Oost gevon
den kan worden. Iedereen die
in de actieperiode een gebruik
te auto koopt vanaf £7.500,=
De nieuwe CD ‘100 jaar Opel’
schetst op afwisselende wijze
de historie van het merk dat op
de Nederlandse markt zo’n
belangrijke positie heeft ver
worven. Adam Opel heeft als
oprichter nooit een auto gepro
duceerd en verdiende zijn geld
met naaimachines en fietsen.
Pas in 1898 bouwden zijn zonen
de eerste automobiel, terwijl de
volledige overschakeling op
autoproduktie pas van 1912
dateert. De CD geeft een uitge
breid overzicht van de modellen
die de afgelopen 100 jaar door
het merk zijn geproduceerd.
Natuurlijk worden de foto’s ook
afgewisseld met een compleet
verhaal over de Opel-historie.
Uniek is bovendien dat de
maker Ted Sluymer de koper
van de CD laat bladeren door
een aantal fraaie, oude folders.
Wie haalt er immers nog de
brochure van de Kadett uit
1936 uit de kast of die van de
Win een Clio!
Het idee tot samenwerking
komt van Renault. Renault wil
haar klanten duidelijk maken
dat men bij een bezoek aan het
TZ-DZ-531
XF-RF-74