■I IIIB II Volkswagen Lupo 1.4 Trendline Motor Show Essen AutoTest 4 UT F Klein maatje op Polo en Lupo SD >J Auto Bongers rekent 0% rente Aantrekkelijke aanbiedingen tijdens Amazing Mazdagen AUTO <7£> BONGERS ai a i'lTi’r iiiéI Jl| DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 29 oktober 1998 pagina 3 pagina 2 Verbruik: Prijs: 2450 39.900, - 29.900, - is een o die keu- 29.900, - 14.900, - 51.900, - 35.900, - 51.900, - £7.f del 19.900, - 9.900, - 19.900, - 27.900, - 38.900, - 12.900, - 26.900, - 14.900, - 21.900, - 19.900, - 57.900, - 43.900, - 62.900, - 54.900, - 51.900, - 46.900, - 39.900, - 13.900, - 11.900, - 12.900, - 22.900, - 21.900, - 23.900, - 11.900, - 16.900, - 17.900, - 21.900, - 24.900, - 23.900, - 30.900, - 26.900, - 28.900, - 42.900, - ining en afstandsbe- de centrale vergren- pakket kost normaal A l sinds de jaren zeventig is de Polo het kleinste model van Volkswagen, maar JL ^Lomdat auto’s nu eenmaal groeien ontstond er plaats onder de Polo voor een nog compactere auto. Dat werd de Lupo, die op veel punten gelijk is aan zijn Seat-broertje Arosa, maar toch een eigen gezicht heeft. Er zit groei in het zogenaamde sub-B-segment, denk hierbij maar aan auto’s als de Ford Ka, Renault Twingo en Seat Arosa. En die groei is er voorlopig volgens analisten nog niet uit. De groot ste Europese autoproducent Volkswagen kan daar dan niet wegblijven, al zijn de verwachte produk- tie-aantallen voor het eerste jaar relatief beschei den. u <u' te rel riode hoef Iragen. L i veel gevallen Prijzen De prijzen van de Lupo zijn aan de pittige kant. Zo begint de 1 liter in basisuitvoering bij imentarium kunnen roy- omdat .nuige airconditionii diening op deling. Dit f.5.776,= maar tijdens de Amazing Mazdagen kost deze auto ‘gewoon’ £52.995,=. Bij de Xedos 6 V6 wordt het pakket nog eens uitgebreid met cruise control en nubuck stoelbekle- ding. Deze auto kost f.57.995,= en levert een voordeel op van .600,=. Tot slot levert Mazda E-serie bestelwagen met die selmotor en dubbele cabine voor de prijs van een benzine versie met enkele cabine. 3 cilinder turbodiesel die een verbruik van 1 op 33,3 moet kunnen halen. De nieuwe VW Lupo i: vrolijk uitziende auto rig binnen het programma past. Het rijgedrag is bij de 1,4 liter sportief te noemen. De uitrusting is in orde, de prijzen zijn aan de hoge kant. Voorpassagiers hebben volop de ruimte, achterin is het zowel voor inzittenden als bagage veel minder gesteld. Technische gegevens: Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: 1,639 meter Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Van 7 december tot en met 5 januari staan de Nederlandse Mazda-dealers in het teken van de Amazing Mazdagen, een evenement dat voor de consu ment tot maximaal £7.600,= voordeel kan opleveren, terwijl iedere koper van een nieuwe Mazda een chique kofferset cadeau krijgt ter waarde van £795,=. De Mazda 121 wordt gratis aangeboden met een verch roomd uitlaatsierstuk, 14 inch lichtmetalen wielen en metaal- lak, een pakket dat normaal £2.175,= moet kosten. De Wie op dit moment bij Auto Bongers overgaat tot aanschaf van een nieuwe Volkswagen Lupo of Polo profiteert van de 0 procent rente-actie. Pas over 6 maanden hoeft u af te rekenen en over deze periode hoeft u geen rente af te dragen. Dat betekent dat u in Exploitatiekosten De Lupo is er op dit moment met drie motoren. Naast de basis 1,0 liter en de zeer zuinig 1,7 liter SDI, is op dit moment de 1,4 liter 16-klepper de meest rappe uit de stal. Deze motor gekoppelde draagarmen met schroefveren achter zorgt voor een stevige, enigszins sportieve afvering. Overhellen in bochten is er niet bij. De Lupo voelt heel zeker aan en laat zich best tot een sportieve rijstijl verleiden. En inparkeren gaat kinderlijk eenvoudig. De afmetingen zijn bescheiden en door de rechte achterkant is de auto uitste kend in te schatten. De nieuwe Volkswagen Lupo heeft een carrosserie die volle dig uit verzinkt plaatstaal is gemaakt. Daaraan koppelt het merk een carrosseriegarantie van maar liefst 12 jaar, naast de 1 jaar volledige garantie en 3 jaar lakgarantie. De exploita tiekosten van de Lupo zullen gunstig uitvallen. Voor een klei ne beurt hoeft men slechts iede re 15.000 km bij de garage te verschijnen en iedere 30.000 km is een grote beurt nodig. Het brandstof verbruik van de kwieke 1,4 liter ligt op 1 op 12,9 en zal bij een rustige rijstijl makkelijk op de 1 op 15 uitkomen. Sportief instrum Achterpassagiers kt aal naar binnen stappen, om< de voorstoelen via een handig constructie helemaal naar voren klappen. Eenmaal geze ten blijkt de hoofdruimte rede lijk in orde omdat de daklijn helemaal naar achteren is door getrokken, maar de beenruimte is voor volwassenen erg krap. Wel is de achterbank voorzien van twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Voorin is het allemaal veel beter gesteld. De Lupo heeft stevige, volwaardige stoelen die een goed onder steunde zit bieden. Het exem plaar aan bestuurderszijde is zelfs in hoogte te verstellen, terwijl ook de stand van de stuurkolom is aan te passen. De portieren zijn gedeeltelijk met stof bekleed, terwijl het gespo ten plaatwerk een belangrijke rol speelt. In de door ons gere den Trend-line beschikt de Lupo over een fel gekleurde stof, die erg vrolijk overkomt, maar zeer besmettelijk is. Maar ook in de standaard stoffen is gelukkig kleur verwerkt. Eén van de belangrijkste pun ten waarop de Lupo van de Arosa afwijkt is het dashboard. De Lupo heeft een sportief ogend instrumentarium bestaande uit twee afzonderlij ke ronde klokken ieder onder hun eigen overkapping. De klokken hebben een metaalach tige omlijsting, een wijzerplaat met witte rand en blauwe ver lichting. In het driespakige stuurwiel zit standaard een air bag, terwijl ook in een passa- bij inruil van de huidige auto niets hoeft te betalen. Het maximale credietbedrag is £10.000,= en de actie loopt tot 31 december 1998. De prijslijst van de Lupo begint bij f.22.295,= en u rijdt een Polo van £24.995,=. VW Lupo 1.4 4 in lijn 1390 cc 76,5 x 75,6 mm 75 pk bij 5000 tr/min 126 Nm bij 3800 tr/min lengte 3,527 meter, breedte kennen we reeds als basis krachtbron uit de huidige Golf. Het maximale vermogen van 75 pk wordt bij 5000 tr/min bereikt en het koppel van 126 Nm is bij 3800 tr/min volledig beschikbaar. Goede cijfers die ook zorgen voor prima presta ties, zoals de topsnelheid van 172 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 12 seconden. De 1,4 motor is de enige krachtbron in de Lupo die ook met automaat te bestellen is. De motor is zeker niet rumoerig en wie het geheel een beetje op toeren houdt, merkt dat de Lupo een bijzonder rap karretje is zowel in druk stadsverkeer als op de snelweg. Het onder stel met McPhersons voor en behalve saai te noemen. Openen we de achterklep dan zien we een erg bescheiden bagageruimte met een inhoud van slechts 130 liter. De hoe- denplank kan worden uitgeno men en de bank kan in twee delen worden neergeklapt, waardoor de mogelijkheden tot 830 liter toenemen. Overigens kan de Lupo ook worden besteld met een vlakke drieper- soons achterbank, die in z’n geheel wordt neergeklapt. Tussen vrijdag 27 november en zondag 6 december aanstaande zullen vele honderdduizenden autoliefhebbers uit met name Nederland, België en Duitsland een bezoek brengen aan de jaarlijkse Essen Motor Show. Dagelijks is het gigantische tentoonstellingscomplex geo pend van 10.00 tot 18.00 uur en in het weekend vanaf 9.00 uur. Wie vanuit Venlo over autobaan A40 Duitsland binnenrijdt, komt enkele tientallen kilome ters verder de afslagen Essen Fronhausen of Essen-Centrum tegen. Daarna is het tentoon stellingsgebouw duidelijk aan- gégeven. Om de 550 exposanten op het expo-oppervlak van maar liefst 90.000 vierkante meter te mogen bekijken, moet een entreebiljet gekocht worden van 27 DM. Er zijn kortingen voor groepen, kinderen en stu denten. De tentoonstelling is in vijf gebieden opgedeeld. Daarbij komen personenauto’s, timing, klassiekers, vrachtwagens, motorfietsen en speciale show- wagens aan bod. De professio nele autotuners die zich in Essen presenteren zijn ver enigd in de Verband Deutscher Mazda 323 P krijgt ook gratis metaallak, sierstrips en licht metaal. Op de 323 sedan en fastbreak met 1,3 en 1,5 liter motor wordt een airconditio ning gemonteerd voor f.l.495,= en dat is maar liefst tweedui zend gulden onder de normale prijs. Licht metalen velgen en metaallak zijn tevens gratis op de 626 1.8 GLX, waarbij kan worden gekozen uit Highlight Silver (sedan) en Excellent Green (hatchback). Van de Xedos 6 is er tijdelijk de Excellent-uitvoering met start blokkering, mistlampen voor, 882 kg 800 kg (geremd) topsnelheid 172 km/u acceleratie 0-100 in 12 sec. stadscyclus 8,3 liter/100 km buitenwegcyclus 5 liter/100 km gecombineerd 6,2 liter/100 km £24.895,= ersexemplaar is voorzien, pbergruimte is er in de onder- jnd van het dashboard en in e netjes aan de portieren. In de standaarduitvoering moeten de portierruiten handmatig geopend worden, de buitenspie gels zonder hulp ingesteld wor den en is ook centrale vergren deling afwezig. Wel heeft de Lupo bij de versie met 1,4 liter motor standaard een fijne stuurbekrachtiging. £22.295,=. Wie de sportieve prestaties van de 1,4 liter wil inclusief stuurbekrachtiging en bredere banden moet £24.895,= uit de portemonnee toveren. Daarbij komt dan nog £650,= voor de Trend-line uitvoering. De dieselrijder heeft een Lupo voor £27.995,=. Half volgend jaar komt er nog een 1,4 liter van 100 pk bij die in een spor tieve uitmonstering f.30.725,= gaat kosten. Ook volgt nog een zeer zuinige Degelijk en solide De meeste auto’s in het sub-B- segment beginnen allemaal net onder de twintigduizend gulden, maar Volkswagen neemt daar toch een paar dui zend gulden afstand van en zit direct op het prijsniveau van een volwaardige auto uit het B-segment. Wellicht dat de produktie-aantallen ook zijn afgestemd op deze prijsstelling of andersom. De Lupo is met een lengte van 3,53 meter bescheiden geproportioneerd, maar maakt met zijn vrolijke kleur en fantasievolle front meteen een moderne indruk. De motorkap loopt in het mid den af naar de grille en blijft aan de randen hoog. De grote ronde koplampen worden geflankeerd door eveneens ronde richtingaanwijzers. De bovenkant van de bumpers is in de carrosseriekleur gespo ten, terwijl juist de spiegels, ruitomlijsting, stootstrips en portiergrepen zwart zijn. De auto staat op 13 inch wielen met aardige wieldoppen en flinke 175/65 R 13 banden. Bekijken we het profiel van de Lupo dan zien we een neus- partij van normale lengte, flin ke portieren en een vrij korte achterkant. De vormgeving achter is overigens volledig identiek aan die van de Arosa met uitzondering van het VW- logo en de typeplaatjes. Wat vormgeving betreft is de Lupo hier een klein broertje van de Golf De auto komt van alle kanten bekeken degelijk en solide over, maar is alles TILBURG OISTERWIJK Ringbaan Noord 65 S p r e n d I i n g e n s t r a a t 12 Tel. 0 1 3-532 1 4 1 1 Tel. 0 1 3-5283 226 Automobiltuner (VDAT). Maar ook de automobielgeschiedenis krijgt in Essen ruim baan. Ruim vierhonderd klassiekers en oldtimers worden er ten toongesteld en verhandeld. Het showcenter vormt al jaren het wervelende middelpunt van de Motor Show Essen. Ook dit zijn er weer de meest uiteei pende en extreme voertuige zien. Enkele voorbeelden zij de belangrijkste racewagens en prototypes van Ferrari, klassie ke auto’s die een carrosserie hebben in scheepsstijl, custom cars uit Amerika, zeer exclusie ve klassiekers die op Pebble Beach hebben gestaan, blik semsnelle superautomobielen voor wereldrecords en dragster races, creaties van de excentrie ke designer Colani, unieke golf karretjes, sensationele motor fietsen en drijvende schaalmo dellen van belangrijke cruise schepen waaronder de Titanic. En dat naast vele formule 1 wagens en auto’s uit andere sportklassen. Ook alle automer ken zijn in Essen vertegen woordigd met hun huidige aan bod. expli i zulk xn-DF-08 !o

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 33