■I IIIB II
Volkswagen Lupo 1.4 Trendline
Motor Show Essen
AutoTest
4
UT
F
Klein maatje
op Polo en Lupo
SD
>J
Auto Bongers
rekent 0% rente
Aantrekkelijke
aanbiedingen tijdens
Amazing Mazdagen
AUTO <7£> BONGERS
ai
a
i'lTi’r
iiiéI
Jl|
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 29 oktober 1998 pagina 3
pagina 2
Verbruik:
Prijs:
2450
39.900, -
29.900, -
is een
o die keu-
29.900, -
14.900, -
51.900, -
35.900, -
51.900, -
£7.f
del
19.900, -
9.900, -
19.900, -
27.900, -
38.900, -
12.900, -
26.900, -
14.900, -
21.900, -
19.900, -
57.900, -
43.900, -
62.900, -
54.900, -
51.900, -
46.900, -
39.900, -
13.900, -
11.900, -
12.900, -
22.900, -
21.900, -
23.900, -
11.900, -
16.900, -
17.900, -
21.900, -
24.900, -
23.900, -
30.900, -
26.900, -
28.900, -
42.900, -
ining en afstandsbe-
de centrale vergren-
pakket kost normaal
A l sinds de jaren zeventig is de Polo het
kleinste model van Volkswagen, maar
JL ^Lomdat auto’s nu eenmaal groeien ontstond
er plaats onder de Polo voor een nog compactere
auto. Dat werd de Lupo, die op veel punten gelijk
is aan zijn Seat-broertje Arosa, maar toch een
eigen gezicht heeft.
Er zit groei in het zogenaamde sub-B-segment,
denk hierbij maar aan auto’s als de Ford Ka,
Renault Twingo en Seat Arosa. En die groei is er
voorlopig volgens analisten nog niet uit. De groot
ste Europese autoproducent Volkswagen kan daar
dan niet wegblijven, al zijn de verwachte produk-
tie-aantallen voor het eerste jaar relatief beschei
den.
u <u' te rel
riode hoef
Iragen. L
i veel gevallen
Prijzen
De prijzen van de Lupo zijn
aan de pittige kant. Zo begint
de 1 liter in basisuitvoering bij
imentarium
kunnen roy-
omdat
.nuige
airconditionii
diening op
deling. Dit
f.5.776,= maar tijdens de
Amazing Mazdagen kost deze
auto ‘gewoon’ £52.995,=. Bij de
Xedos 6 V6 wordt het pakket
nog eens uitgebreid met cruise
control en nubuck stoelbekle-
ding. Deze auto kost f.57.995,=
en levert een voordeel op van
.600,=. Tot slot levert Mazda
E-serie bestelwagen met die
selmotor en dubbele cabine
voor de prijs van een benzine
versie met enkele cabine.
3 cilinder turbodiesel die een
verbruik van 1 op 33,3 moet
kunnen halen.
De nieuwe VW Lupo i:
vrolijk uitziende auto
rig binnen het programma
past. Het rijgedrag is bij de
1,4 liter sportief te noemen.
De uitrusting is in orde, de
prijzen zijn aan de hoge kant.
Voorpassagiers hebben volop
de ruimte, achterin is het
zowel voor inzittenden als
bagage veel minder gesteld.
Technische gegevens:
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
1,639 meter
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Van 7 december tot en met 5
januari staan de Nederlandse
Mazda-dealers in het teken van
de Amazing Mazdagen, een
evenement dat voor de consu
ment tot maximaal £7.600,=
voordeel kan opleveren, terwijl
iedere koper van een nieuwe
Mazda een chique kofferset
cadeau krijgt ter waarde van
£795,=.
De Mazda 121 wordt gratis
aangeboden met een verch
roomd uitlaatsierstuk, 14 inch
lichtmetalen wielen en metaal-
lak, een pakket dat normaal
£2.175,= moet kosten. De
Wie op dit moment bij Auto
Bongers overgaat tot aanschaf
van een nieuwe Volkswagen
Lupo of Polo profiteert van de 0
procent rente-actie. Pas over 6
maanden hoeft u af te rekenen
en over deze periode hoeft u
geen rente af te dragen. Dat
betekent dat u in
Exploitatiekosten
De Lupo is er op dit moment
met drie motoren. Naast de
basis 1,0 liter en de zeer zuinig
1,7 liter SDI, is op dit moment
de 1,4 liter 16-klepper de meest
rappe uit de stal. Deze motor
gekoppelde draagarmen met
schroefveren achter zorgt voor
een stevige, enigszins sportieve
afvering. Overhellen in bochten
is er niet bij. De Lupo voelt heel
zeker aan en laat zich best tot
een sportieve rijstijl verleiden.
En inparkeren gaat kinderlijk
eenvoudig. De afmetingen zijn
bescheiden en door de rechte
achterkant is de auto uitste
kend in te schatten.
De nieuwe Volkswagen Lupo
heeft een carrosserie die volle
dig uit verzinkt plaatstaal is
gemaakt. Daaraan koppelt het
merk een carrosseriegarantie
van maar liefst 12 jaar, naast
de 1 jaar volledige garantie en
3 jaar lakgarantie. De exploita
tiekosten van de Lupo zullen
gunstig uitvallen. Voor een klei
ne beurt hoeft men slechts iede
re 15.000 km bij de garage te
verschijnen en iedere 30.000
km is een grote beurt nodig.
Het brandstof verbruik van de
kwieke 1,4 liter ligt op 1 op
12,9 en zal bij een rustige
rijstijl makkelijk op de 1 op 15
uitkomen.
Sportief instrum
Achterpassagiers kt
aal naar binnen stappen, om<
de voorstoelen via een handig
constructie helemaal naar
voren klappen. Eenmaal geze
ten blijkt de hoofdruimte rede
lijk in orde omdat de daklijn
helemaal naar achteren is door
getrokken, maar de beenruimte
is voor volwassenen erg krap.
Wel is de achterbank voorzien
van twee in hoogte verstelbare
hoofdsteunen. Voorin is het
allemaal veel beter gesteld. De
Lupo heeft stevige, volwaardige
stoelen die een goed onder
steunde zit bieden. Het exem
plaar aan bestuurderszijde is
zelfs in hoogte te verstellen,
terwijl ook de stand van de
stuurkolom is aan te passen.
De
portieren zijn gedeeltelijk met
stof bekleed, terwijl het gespo
ten plaatwerk een belangrijke
rol speelt. In de door ons gere
den Trend-line beschikt de
Lupo over een fel gekleurde
stof, die erg vrolijk overkomt,
maar zeer besmettelijk is. Maar
ook in de standaard stoffen is
gelukkig kleur verwerkt.
Eén van de belangrijkste pun
ten waarop de Lupo van de
Arosa afwijkt is het dashboard.
De Lupo heeft een sportief
ogend instrumentarium
bestaande uit twee afzonderlij
ke ronde klokken ieder onder
hun eigen overkapping. De
klokken hebben een metaalach
tige omlijsting, een wijzerplaat
met witte rand en blauwe ver
lichting. In het driespakige
stuurwiel zit standaard een air
bag, terwijl ook in een passa-
bij inruil van de huidige auto
niets hoeft te betalen. Het
maximale credietbedrag is
£10.000,= en de actie loopt tot
31 december 1998. De prijslijst
van de Lupo begint bij
f.22.295,= en u rijdt een Polo
van £24.995,=.
VW Lupo 1.4
4 in lijn
1390 cc
76,5 x 75,6 mm
75 pk bij 5000 tr/min
126 Nm bij 3800 tr/min
lengte 3,527 meter, breedte
kennen we reeds als basis
krachtbron uit de huidige Golf.
Het maximale vermogen van 75
pk wordt bij 5000 tr/min
bereikt en het koppel van 126
Nm is bij 3800 tr/min volledig
beschikbaar. Goede cijfers die
ook zorgen voor prima presta
ties, zoals de topsnelheid van
172 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 12 seconden.
De 1,4 motor is de enige
krachtbron in de Lupo die ook
met automaat te bestellen is.
De motor is zeker niet rumoerig
en wie het geheel een beetje op
toeren houdt, merkt dat de
Lupo een bijzonder rap karretje
is zowel in druk stadsverkeer
als op de snelweg. Het onder
stel met McPhersons voor en
behalve saai te noemen.
Openen we de achterklep dan
zien we een erg bescheiden
bagageruimte met een inhoud
van slechts 130 liter. De hoe-
denplank kan worden uitgeno
men en de bank kan in twee
delen worden neergeklapt,
waardoor de mogelijkheden tot
830 liter toenemen. Overigens
kan de Lupo ook worden
besteld met een vlakke drieper-
soons achterbank, die in z’n
geheel wordt neergeklapt.
Tussen vrijdag 27 november en
zondag 6 december aanstaande
zullen vele honderdduizenden
autoliefhebbers uit met name
Nederland, België en Duitsland
een bezoek brengen aan de
jaarlijkse Essen Motor Show.
Dagelijks is het gigantische
tentoonstellingscomplex geo
pend van 10.00 tot 18.00 uur en
in het weekend vanaf 9.00 uur.
Wie vanuit Venlo over autobaan
A40 Duitsland binnenrijdt,
komt enkele tientallen kilome
ters verder de afslagen Essen
Fronhausen of Essen-Centrum
tegen. Daarna is het tentoon
stellingsgebouw duidelijk aan-
gégeven. Om de 550 exposanten
op het expo-oppervlak van
maar liefst 90.000 vierkante
meter te mogen bekijken, moet
een entreebiljet gekocht worden
van 27 DM. Er zijn kortingen
voor groepen, kinderen en stu
denten.
De tentoonstelling is in vijf
gebieden opgedeeld. Daarbij
komen personenauto’s, timing,
klassiekers, vrachtwagens,
motorfietsen en speciale show-
wagens aan bod. De professio
nele autotuners die zich in
Essen presenteren zijn ver
enigd in de Verband Deutscher
Mazda 323 P krijgt ook gratis
metaallak, sierstrips en licht
metaal. Op de 323 sedan en
fastbreak met 1,3 en 1,5 liter
motor wordt een airconditio
ning gemonteerd voor f.l.495,=
en dat is maar liefst tweedui
zend gulden onder de normale
prijs. Licht metalen velgen en
metaallak zijn tevens gratis op
de 626 1.8 GLX, waarbij kan
worden gekozen uit Highlight
Silver (sedan) en Excellent
Green (hatchback). Van de
Xedos 6 is er tijdelijk de
Excellent-uitvoering met start
blokkering, mistlampen voor,
882 kg
800 kg (geremd)
topsnelheid 172 km/u
acceleratie 0-100 in 12 sec.
stadscyclus 8,3 liter/100 km
buitenwegcyclus 5 liter/100 km
gecombineerd 6,2 liter/100 km
£24.895,=
ersexemplaar is voorzien,
pbergruimte is er in de onder-
jnd van het dashboard en in
e netjes aan de portieren. In
de standaarduitvoering moeten
de portierruiten handmatig
geopend worden, de buitenspie
gels zonder hulp ingesteld wor
den en is ook centrale vergren
deling afwezig. Wel heeft de
Lupo bij de versie met 1,4 liter
motor standaard een fijne
stuurbekrachtiging.
£22.295,=. Wie de sportieve
prestaties van de 1,4 liter wil
inclusief stuurbekrachtiging en
bredere banden moet £24.895,=
uit de portemonnee toveren.
Daarbij komt dan nog £650,=
voor de Trend-line uitvoering.
De dieselrijder heeft een Lupo
voor £27.995,=. Half volgend
jaar komt er nog een 1,4 liter
van 100 pk bij die in een spor
tieve uitmonstering f.30.725,=
gaat kosten.
Ook volgt nog een zeer zuinige
Degelijk en solide
De meeste auto’s in het sub-B-
segment beginnen allemaal
net onder de twintigduizend
gulden, maar Volkswagen
neemt daar toch een paar dui
zend gulden afstand van en zit
direct op het prijsniveau van
een volwaardige auto uit het
B-segment. Wellicht dat de
produktie-aantallen ook zijn
afgestemd op deze prijsstelling
of andersom. De Lupo is met
een lengte van 3,53 meter
bescheiden geproportioneerd,
maar maakt met zijn vrolijke
kleur en fantasievolle front
meteen een moderne indruk.
De motorkap loopt in het mid
den af naar de grille en blijft
aan de randen hoog. De grote
ronde koplampen worden
geflankeerd door eveneens
ronde richtingaanwijzers. De
bovenkant van de bumpers is
in de carrosseriekleur gespo
ten, terwijl juist de spiegels,
ruitomlijsting, stootstrips en
portiergrepen zwart zijn. De
auto staat op 13 inch wielen
met aardige wieldoppen en
flinke 175/65 R 13 banden.
Bekijken we het profiel van de
Lupo dan zien we een neus-
partij van normale lengte, flin
ke portieren en een vrij korte
achterkant. De vormgeving
achter is overigens volledig
identiek aan die van de Arosa
met uitzondering van het VW-
logo en de typeplaatjes. Wat
vormgeving betreft is de Lupo
hier een klein broertje van de
Golf De auto komt van alle
kanten bekeken degelijk en
solide over, maar is alles
TILBURG OISTERWIJK
Ringbaan Noord 65 S p r e n d I i n g e n s t r a a t 12
Tel. 0 1 3-532 1 4 1 1 Tel. 0 1 3-5283 226
Automobiltuner (VDAT). Maar
ook de automobielgeschiedenis
krijgt in Essen ruim baan.
Ruim vierhonderd klassiekers
en oldtimers worden er ten
toongesteld en verhandeld. Het
showcenter vormt al jaren het
wervelende middelpunt van de
Motor Show Essen. Ook dit
zijn er weer de meest uiteei
pende en extreme voertuige
zien. Enkele voorbeelden zij
de belangrijkste racewagens en
prototypes van Ferrari, klassie
ke auto’s die een carrosserie
hebben in scheepsstijl, custom
cars uit Amerika, zeer exclusie
ve klassiekers die op Pebble
Beach hebben gestaan, blik
semsnelle superautomobielen
voor wereldrecords en dragster
races, creaties van de excentrie
ke designer Colani, unieke golf
karretjes, sensationele motor
fietsen en drijvende schaalmo
dellen van belangrijke cruise
schepen waaronder de Titanic.
En dat naast vele formule 1
wagens en auto’s uit andere
sportklassen. Ook alle automer
ken zijn in Essen vertegen
woordigd met hun huidige aan
bod.
expli
i zulk
xn-DF-08
!o