m 1
au
De technologie achter de Rover 75
r
duurder
Grote 4x4 van Honda
Voordelige Mitsubishi Colt
rijk
Nooit meer
ruiten krabben
Rover bouwt auto's op het beeldscherm
Toyota domineert Japans
wagenpark
A fvoer gebruikte
autobanden
Honda Logo debuteert
op de RAI
ra
Ste
lp
■k..
pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 3 december 1998 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
ie
Veel mogelijkheden
Alle motoren kunnen naar
68
>7
«rnber
aar.
Nog voordat er ook maar één echte auto van de
band is gerold, heeft Rover al vele exemplaren van
de nieuwe 75 gemaakt in een virtuele fabriek.
Ontwerpers, technici en toeleveranciers hebben op
deze manier de ontwikkeling van de auto zelf en
het ontwerpen van het fabricageproces tegelijk
kunnen laten plaatsvinden.
leeltes van de
Jet behulp van
1 B.V.
2,
spo-
ies-
al op
ie,
e
van
nodig
cht
je en BTW
af
delen
icht
telling
irk
2.30 uur.
kosten nauwkeurig bijhouden.
Bij 2,5 jaar en 40.000 kilometer
is de Colt-rijder f.840,per
maand kwijt inclusief brand
stof, onderhoud, afschrijving en
verzekering.
arm op de
ierdoor
p de hoogte
:tioneren
systemen.
Fs aanwezig
idel aan het
ende opties
Begin februari volgend jaar
debuteert de nieuwe Honda
i op de Amsterdam Auto
Het betekent voor Honda
i het segment
De nieuwe Logo
ing en wordt
i driedeurs
af forse hc
voor mensen van verschillende
lengte.
I
De nummer twee is de, Opel
Astra 1.4 die £980,= kost. Zelfs
komt de Colt gunstiger uit dan
menig kleinere auto uit de com-
hogere zakenklasse gaan uit
bouwen. Rover laat niets aan
het toeval over getuige het ver
gaande gebruik van de elektro
nische fabricage.
Volgend voorjaar komt de
nieuwe grote Rover 75 op de
Nederlandse markt. De uiter
mate fraaie vierdeurs sedan
moet het Rover-aandeel in de
volwassen formaat en het baga-
gevolume van 227 liter kan
door het neerklappen van de
achterbank snel worden uitge
breid. Uiteraard is de Logo op
een aantal punten aangepast
op de wensen en eisen van de
Europese koper. Voorin ligt een
1.346 cc 4 cilinder motor met
een vermogen 65 pk. Van het
maximale koppel van 106 Nm
is maar liefst minimaal 80 pro
cent aanwezig tussen 800 en
Logo
RAI. Het beteker
de terugkeer in 1
onder de Civic. De j
is 3,78 meter lang 1
geleverd in een chi<
variant. De relatief forse hoogte
en de grote portieren zorgen
ervoor dat de instap naar ach
teren eenvoudig gaat. De Logo
heeft voorin stoelen van een
onderworpen, leidt ertoe dat
veel eigenaren hun auto voor
die tijd inruilen. Tenslotte is
het percentage auto’s dat ten
gevolge van ongevallen naar de
schroot verdwijnt laag. Niet
omdat Japanners betere
chauffeurs zijn, maar doodeen
voudig omdat zij jaarlijks min
der kilometers afleggen dan
Amerikanen of Europeanen. In
het Japanse straatbeeld over
heerst Toyota. Bijna 40 procent
van alle auto’s behoort tot dit
merk. Nissan en Honda hebben
respectievelijk een aandeel van
20 en 10 procent in het
Japanse wagenpark.
Groeimerken zijn Subaru
(3,3%) en Suzuki (4,6%). De
overige merken zijn Daihatsu
(4,1%), Isuzu (0,9%), Mazda
(6,2%), Mitsubishi (6,6%) en de
importmerken (4,7%).
laarnaast moeten ut
nieuwe 2
worden
i±et gaat hier om
rachtbron als in de
een 4 cilinder met
putting en vier klep-
liger. De motor is
de Rover aangevuld
rail techniek en
16 pk een lager
de BMW 320d.
In eigen huis
Maar het computersysteem van
Rover gaat nog een stap verder.
Het is immers ook belangrijk
dat onderhoud en reparatie bij
de dealer zo vlot mogelijk kun
nen plaatsvinden. Daarom zijn
in de computer virtueel alle
voorkomende werkzaamheden
bestudeerd. Door de nodige
gereedschappen in de computer
in te voeren kan precies worden
bekeken of en hoe bepaalde
werkzaamheden moeten wor
den uitgevoerd. Als een bepaal
de bewerking moeilijk of onmo
gelijk zou zijn, kan dit al in een
vroeg stadium van de ontwik
keling worden bijgesteld.
De Rover 75 is de eerste
nieuwe auto van het merk die
in de laatste twintig jaar volle
dig in eigen huis werd ontwik
keld. De fraai gelijnde vier
deurs sedan koppelt de
modernste technologie aan
klassieke proporties en vormge-
vingsdetails. Met zijn lengte
van 4,75 meter biedt de Rover
75 meer dan voldoende ruimte
voor vier volwassen personen
die zich omringd voelen door
De Cons
recent d<=
12V uit"
voordelige t
bij gebruik
van zowel 2,5 e
respectievelijk
kilometer. Het
de Consumer
seerd op de g
automobili
De afgelopen weken hebben we al een paar keer onze ruiten moe
ten schoon krabben na een aantal uren nachtvorst. Maar dat onge
mak kan vooraf voorkomen worden. Spuit de ruit ‘s avonds in met
‘no-ice’ en de volgende ochtend is de ruit ijsvrij en kan men zo
wegrijden. Zelfs bij een vrieskou van 25 graden onder nul
beschermt ‘no-ice’ de ruiten tenminste drie dagen tegen bevrie
zing. Een spray-flacon kost f. 16,95 (Halfords) en is voldoende voor
een hele winter. De Zwitserse tegenhanger van TNO heeft een uit
gebreide test uitgevoerde. De ruiten van een auto werden ingesj
ten en daarna verdween het voertuig voor vijf dagen in een vriei
cel bij min 25 graden. Toen de deuren daarna werden geopend,
kon de auto met schone ruiten naar buiten worden gereden.
5500 tr/min. En het spreekt
voorzich dat de motor voldoet
aan de Euro2000 emissienorm.
de consuBt^nt die de versleten banden van zijn of haar perso
nenauto milieuverantwoord wil laten afvoeren en verwerken
moet daarvoor vanaf nu f.2,85 exclusief BTW betalen aan zijn
garage of bandenservicebedrijf. Dat is althans het advies van de
betrokken branche-organisaties aan hun leden. De kosten voor
inzameling en verwerking van gebruikte banden zijn dusdanig
toegenomen dat het noodzakelijk is dat de vakhandel een kos
tendekkend innametarief in rekening brengt. Alleen zo is het
mogelijk dat de hoge mate van inzameling door gecertificeerde
bandeninzamelingsbedrijven in stand blijft. Deze professionele
en gespecialiseerde inzameling is nodig voor de milieuvriende
lijke herverwerking van de versleten banden door de banden
verwerkingsindustrie. De kostenvergoeding voor de afvoer past
volgens het bandenbedrijfsleven uitstekend in het beleid van de
rijksoverheid van toerekening van de milieukosten aan diegene
die de afvalstoffen produceert. De branche heeft sinds twee jaar
een eigen certificeringsregeling voor de inzamelaars. Zij moeten
daarbij aan tal van milieu- en kwaliteitseisen voldoen en bin
nenkort allemaal het ISO 9002 certificaat bezitten.
een hoog niveau van comfort,
veiligheid, prestaties en
betrouwbaarheid. Het interieur
is een fraaie mengelmoes van
edele materialen zoals hout,
chroom, hoogpolig tapijt, dikke
stoffen of zacht leer. Een volle
dig ingebouwde telefoon, diver
se navigatiesystemen, een con-
certzaal-audiosysteem en een
volautomatische airco zijn
slechts enkele voorbeelden van
volledig in het ontwerp opgeno
men opties.
Common rail
De carrosserie van de Rover 75
wordt voor 40 procent gemaakt
uit hoogwaardige staalsoorten
van een nieuwe samenstelling.
Mede hierdoor is de stijfheid
2,5 keer zo groot als de koets
van de huidige Rover 600. De
nauwkeurige en consistente
wielgeometrie zorgt ervoor dat
ook op de langere termijn
gekraak en gerammel worden
uitgebannen. In de carrosserie
zijn divers kreukelzones ver
werkt die bij een aanrijding de
botsingsenergie absorberen.
Geluidstechnici van Rover heb
ben samen met specialisten van
het moederbedrijf BMW het
geluidsniveau in de auto tot
een minimum teruggebracht.
Dit is voor een deel te danken
aan de souplesse en isolatie van
Lasrobots
Door gebruik te maken van de
zogenaamde elektronische pro-
duktdefinitie konden prototy
pes van diverse onderdelen al
zo’n drie maanden eerder
getest worden in de computer
dan in werkelijkheid. Niet zel
den konden daardoor vooraf
bepaalde storingen of fouten in
het ontwerp worden opgelost en
tijdrovende tegenvallers wor
den voorkomen. Ook de toeleve
ranciers hebben deze technolo
gie geadopteerd. In diverse ste-
reoprojectie-afdelingen kunnen
technici met behulp van 3D-
brillen grote driedimensionale
beelden van gedei
auto bekijken. Me
onsumentenbond heeft
■t de Mitsubishi Colt 1.3
uitgeroepen tot de meest
ielige auto in zijn klasse
over een periode
n c en 5 jaar en
40.000 en 80.000
onderzoek van
™entenbond is geba
de gegevens van 5000
listen die alle auto-
pact-klasse. Bij 5 jaar en
80.000 km bedragen de maan
delijkse kosten £727,=.
Overigens blijkt ook de
Mitsubishi Carisma goed te
scoren in zijn segment. De
tweede en derde plek worden
daar ingenomen door de
Carisma GL en GLX gerekend
over een jaar en 15.000 kilome
ter.
In het jaar 2000 gaat Honda van start met de bouw van een grote 4x4, of liever Sports Utility.
Deze auto zal in de Canadese Honda-fabriek worden gemaakt en zijn platform delen met de
Odyssee ruimtewagen. Deze auto wordt sinds september in dezelfde fabriek gemaakt. In 1999 wil
Honda 120.000 Odyssees bouwen en daar moeten dan in 2000 nog 30.000 4x4’s bijkomen. De
nieuwe 4x4 komt in het huidige Honda-programma boven de CR-V.
Er kan worden gekozen uit een
handgeschakelde vijfbak of een
Continu Variabele Transmissie
met de programma-keuzescha-
kelaar aan het stuur. Tegelijk
met de introductie op de
AutoRAI verschijnt de Honda
Logo ook bij de Nederlandse
dealers.
wens worden geleverd met een
handgeschakelde vijfbak of vijf-
traps automaat met een moder
ne elektronische sturing.
Door een elektronische bedra
ding volgens het BMW-recept
toe te passen wint Rover met
name aan betrouwbaarheid en
kunnen bepaalde onderdelen
zelfs per klant of afzetgebied
worden afgestemd.
Op het gebied van veiligheid
scoort Rover niet alleen door de
sterke carrosseriestructuur, de
uitgekiende wielophanging en
het krachtige remsysteem,
maar ook door gordelspanners,
vier airbags en aanvullende
hoofdairbags voor alle passa
giers.
Rover gaat de 75 leveren met
de genoemde vier motoren,
twee versnellingsbakken, drie
uitrustingsniveau’s, 17 lakkleu-
ren, 5 interieurkleuren, 20
fabrieksgemonteerde opties en
meer dan 100 accessoires die
bij de dealer kunnen worden
aangebracht.
Rover ziet zelf voor de nieuwe
75 een brede doelgroep. Er zal
geconcureerd worden met de
Mercedes C-klasse, Audi A4 en
Alfa 156, maar men verwacht
ook klanten te halen van de
Opel Omega, Audi A6 en
Renault Safrane. De prijslijst
zal rond de £63.000,= starten.
een afstandsbediening kunnen
vervolgens bewerkingen wor
den uitgevoerd en bijvoorbeeld
spelingen worden onderzocht.
Uit dit proces kwam onder
meer naar voren dat er onvol
doende ruimte was om met
persluchtgereedschap bij de
bouten van de remklauwen te
komen. Tot voor kort had dit
een ernstige vertraging met
zich meegebracht, omdat derge
lijke zaken bij een nromaal ont
wikkelingsproces pas veel later
aan het licht komen.
Een andere onderdeel van de
elektronische fabricage is
CAPE, wat staat voor computer
aided production engineering.
Een voorbeeld hiervan is dat de
simulaties van het lasproces zo
gedetailleerd waren dat de pro
grammering van de lasrobots
voor 92 procent kon worden
afgewerkt voordat de eerste
robots in de fabriek werd opge
steld. Maar ook de assemblage
lijn met onderdeelstellages,
hulpmiddelen en gereedschap
pen werd in de computer vorm
gegeven. Hierdoor konden alle
nodige bewegingen van de pro-
duktiemedewerkers worden
gesimuleerd en zelfs potentiële
problemen worden opgespoord
Het profiel en de samenstel
van het Japanse wagenpark
wijkt af van dat in de
Verenigde Staten en Europa.
De opbouw van het park is een
zijdiger, omdat er nu eenmaal
relatief weinig importmerken
aanwezig zijn en bovendien zijn
er weinig oudere auto’s. Een
streng en kostbaar keuringsre-
gime, waar voertuigen in het
vijfde levensjaar aan worden
de McPherson voorwielophan-
ging en de Z-as achter die aan
een hulpchassis is opgehangen.
Schijfremmen rondom, ABS
met vier sensoren en elektroni
sche remkrachtverdeling wor
den standaard op iedere uitvoe
ring geleverd en zorgen voor
een optimale remwerking onge
acht de belading.
Het motorenpallet bestaat uit
vier mogelijkheden, waarvan
we de 1,8 liter 16-klepper het
best kennen. Ook de 177 pk
sterke 2,5 liter V6 uit de K-
serie is al enkele jaren bekend,
maar de 2 liter V6 is nieuw.
Uiteraard zijn beide 6 cilinders
op het gebruik in de Rover 75
afgestemd. Voor de Nederlandse
markt zal met name de 150 pk
sterke 2 liter van groot belang
zijn. Maar daarnaast moeten de
marktkansen voor de r
liter turbodiesel niet wc
uitgevlakt. Het
dezelfde krach)
BMW 320d, e«’
directe inspuiu
pen per zuiger
wordt in
met common i
levert met llf
vermogen dan
SZ-TN-501