m 1 au De technologie achter de Rover 75 r duurder Grote 4x4 van Honda Voordelige Mitsubishi Colt rijk Nooit meer ruiten krabben Rover bouwt auto's op het beeldscherm Toyota domineert Japans wagenpark A fvoer gebruikte autobanden Honda Logo debuteert op de RAI ra Ste lp ■k.. pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 3 december 1998 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER ie Veel mogelijkheden Alle motoren kunnen naar 68 >7 «rnber aar. Nog voordat er ook maar één echte auto van de band is gerold, heeft Rover al vele exemplaren van de nieuwe 75 gemaakt in een virtuele fabriek. Ontwerpers, technici en toeleveranciers hebben op deze manier de ontwikkeling van de auto zelf en het ontwerpen van het fabricageproces tegelijk kunnen laten plaatsvinden. leeltes van de Jet behulp van 1 B.V. 2, spo- ies- al op ie, e van nodig cht je en BTW af delen icht telling irk 2.30 uur. kosten nauwkeurig bijhouden. Bij 2,5 jaar en 40.000 kilometer is de Colt-rijder f.840,per maand kwijt inclusief brand stof, onderhoud, afschrijving en verzekering. arm op de ierdoor p de hoogte :tioneren systemen. Fs aanwezig idel aan het ende opties Begin februari volgend jaar debuteert de nieuwe Honda i op de Amsterdam Auto Het betekent voor Honda i het segment De nieuwe Logo ing en wordt i driedeurs af forse hc voor mensen van verschillende lengte. I De nummer twee is de, Opel Astra 1.4 die £980,= kost. Zelfs komt de Colt gunstiger uit dan menig kleinere auto uit de com- hogere zakenklasse gaan uit bouwen. Rover laat niets aan het toeval over getuige het ver gaande gebruik van de elektro nische fabricage. Volgend voorjaar komt de nieuwe grote Rover 75 op de Nederlandse markt. De uiter mate fraaie vierdeurs sedan moet het Rover-aandeel in de volwassen formaat en het baga- gevolume van 227 liter kan door het neerklappen van de achterbank snel worden uitge breid. Uiteraard is de Logo op een aantal punten aangepast op de wensen en eisen van de Europese koper. Voorin ligt een 1.346 cc 4 cilinder motor met een vermogen 65 pk. Van het maximale koppel van 106 Nm is maar liefst minimaal 80 pro cent aanwezig tussen 800 en Logo RAI. Het beteker de terugkeer in 1 onder de Civic. De j is 3,78 meter lang 1 geleverd in een chi< variant. De relatief forse hoogte en de grote portieren zorgen ervoor dat de instap naar ach teren eenvoudig gaat. De Logo heeft voorin stoelen van een onderworpen, leidt ertoe dat veel eigenaren hun auto voor die tijd inruilen. Tenslotte is het percentage auto’s dat ten gevolge van ongevallen naar de schroot verdwijnt laag. Niet omdat Japanners betere chauffeurs zijn, maar doodeen voudig omdat zij jaarlijks min der kilometers afleggen dan Amerikanen of Europeanen. In het Japanse straatbeeld over heerst Toyota. Bijna 40 procent van alle auto’s behoort tot dit merk. Nissan en Honda hebben respectievelijk een aandeel van 20 en 10 procent in het Japanse wagenpark. Groeimerken zijn Subaru (3,3%) en Suzuki (4,6%). De overige merken zijn Daihatsu (4,1%), Isuzu (0,9%), Mazda (6,2%), Mitsubishi (6,6%) en de importmerken (4,7%). laarnaast moeten ut nieuwe 2 worden i±et gaat hier om rachtbron als in de een 4 cilinder met putting en vier klep- liger. De motor is de Rover aangevuld rail techniek en 16 pk een lager de BMW 320d. In eigen huis Maar het computersysteem van Rover gaat nog een stap verder. Het is immers ook belangrijk dat onderhoud en reparatie bij de dealer zo vlot mogelijk kun nen plaatsvinden. Daarom zijn in de computer virtueel alle voorkomende werkzaamheden bestudeerd. Door de nodige gereedschappen in de computer in te voeren kan precies worden bekeken of en hoe bepaalde werkzaamheden moeten wor den uitgevoerd. Als een bepaal de bewerking moeilijk of onmo gelijk zou zijn, kan dit al in een vroeg stadium van de ontwik keling worden bijgesteld. De Rover 75 is de eerste nieuwe auto van het merk die in de laatste twintig jaar volle dig in eigen huis werd ontwik keld. De fraai gelijnde vier deurs sedan koppelt de modernste technologie aan klassieke proporties en vormge- vingsdetails. Met zijn lengte van 4,75 meter biedt de Rover 75 meer dan voldoende ruimte voor vier volwassen personen die zich omringd voelen door De Cons recent d<= 12V uit" voordelige t bij gebruik van zowel 2,5 e respectievelijk kilometer. Het de Consumer seerd op de g automobili De afgelopen weken hebben we al een paar keer onze ruiten moe ten schoon krabben na een aantal uren nachtvorst. Maar dat onge mak kan vooraf voorkomen worden. Spuit de ruit ‘s avonds in met ‘no-ice’ en de volgende ochtend is de ruit ijsvrij en kan men zo wegrijden. Zelfs bij een vrieskou van 25 graden onder nul beschermt ‘no-ice’ de ruiten tenminste drie dagen tegen bevrie zing. Een spray-flacon kost f. 16,95 (Halfords) en is voldoende voor een hele winter. De Zwitserse tegenhanger van TNO heeft een uit gebreide test uitgevoerde. De ruiten van een auto werden ingesj ten en daarna verdween het voertuig voor vijf dagen in een vriei cel bij min 25 graden. Toen de deuren daarna werden geopend, kon de auto met schone ruiten naar buiten worden gereden. 5500 tr/min. En het spreekt voorzich dat de motor voldoet aan de Euro2000 emissienorm. de consuBt^nt die de versleten banden van zijn of haar perso nenauto milieuverantwoord wil laten afvoeren en verwerken moet daarvoor vanaf nu f.2,85 exclusief BTW betalen aan zijn garage of bandenservicebedrijf. Dat is althans het advies van de betrokken branche-organisaties aan hun leden. De kosten voor inzameling en verwerking van gebruikte banden zijn dusdanig toegenomen dat het noodzakelijk is dat de vakhandel een kos tendekkend innametarief in rekening brengt. Alleen zo is het mogelijk dat de hoge mate van inzameling door gecertificeerde bandeninzamelingsbedrijven in stand blijft. Deze professionele en gespecialiseerde inzameling is nodig voor de milieuvriende lijke herverwerking van de versleten banden door de banden verwerkingsindustrie. De kostenvergoeding voor de afvoer past volgens het bandenbedrijfsleven uitstekend in het beleid van de rijksoverheid van toerekening van de milieukosten aan diegene die de afvalstoffen produceert. De branche heeft sinds twee jaar een eigen certificeringsregeling voor de inzamelaars. Zij moeten daarbij aan tal van milieu- en kwaliteitseisen voldoen en bin nenkort allemaal het ISO 9002 certificaat bezitten. een hoog niveau van comfort, veiligheid, prestaties en betrouwbaarheid. Het interieur is een fraaie mengelmoes van edele materialen zoals hout, chroom, hoogpolig tapijt, dikke stoffen of zacht leer. Een volle dig ingebouwde telefoon, diver se navigatiesystemen, een con- certzaal-audiosysteem en een volautomatische airco zijn slechts enkele voorbeelden van volledig in het ontwerp opgeno men opties. Common rail De carrosserie van de Rover 75 wordt voor 40 procent gemaakt uit hoogwaardige staalsoorten van een nieuwe samenstelling. Mede hierdoor is de stijfheid 2,5 keer zo groot als de koets van de huidige Rover 600. De nauwkeurige en consistente wielgeometrie zorgt ervoor dat ook op de langere termijn gekraak en gerammel worden uitgebannen. In de carrosserie zijn divers kreukelzones ver werkt die bij een aanrijding de botsingsenergie absorberen. Geluidstechnici van Rover heb ben samen met specialisten van het moederbedrijf BMW het geluidsniveau in de auto tot een minimum teruggebracht. Dit is voor een deel te danken aan de souplesse en isolatie van Lasrobots Door gebruik te maken van de zogenaamde elektronische pro- duktdefinitie konden prototy pes van diverse onderdelen al zo’n drie maanden eerder getest worden in de computer dan in werkelijkheid. Niet zel den konden daardoor vooraf bepaalde storingen of fouten in het ontwerp worden opgelost en tijdrovende tegenvallers wor den voorkomen. Ook de toeleve ranciers hebben deze technolo gie geadopteerd. In diverse ste- reoprojectie-afdelingen kunnen technici met behulp van 3D- brillen grote driedimensionale beelden van gedei auto bekijken. Me onsumentenbond heeft ■t de Mitsubishi Colt 1.3 uitgeroepen tot de meest ielige auto in zijn klasse over een periode n c en 5 jaar en 40.000 en 80.000 onderzoek van ™entenbond is geba de gegevens van 5000 listen die alle auto- pact-klasse. Bij 5 jaar en 80.000 km bedragen de maan delijkse kosten £727,=. Overigens blijkt ook de Mitsubishi Carisma goed te scoren in zijn segment. De tweede en derde plek worden daar ingenomen door de Carisma GL en GLX gerekend over een jaar en 15.000 kilome ter. In het jaar 2000 gaat Honda van start met de bouw van een grote 4x4, of liever Sports Utility. Deze auto zal in de Canadese Honda-fabriek worden gemaakt en zijn platform delen met de Odyssee ruimtewagen. Deze auto wordt sinds september in dezelfde fabriek gemaakt. In 1999 wil Honda 120.000 Odyssees bouwen en daar moeten dan in 2000 nog 30.000 4x4’s bijkomen. De nieuwe 4x4 komt in het huidige Honda-programma boven de CR-V. Er kan worden gekozen uit een handgeschakelde vijfbak of een Continu Variabele Transmissie met de programma-keuzescha- kelaar aan het stuur. Tegelijk met de introductie op de AutoRAI verschijnt de Honda Logo ook bij de Nederlandse dealers. wens worden geleverd met een handgeschakelde vijfbak of vijf- traps automaat met een moder ne elektronische sturing. Door een elektronische bedra ding volgens het BMW-recept toe te passen wint Rover met name aan betrouwbaarheid en kunnen bepaalde onderdelen zelfs per klant of afzetgebied worden afgestemd. Op het gebied van veiligheid scoort Rover niet alleen door de sterke carrosseriestructuur, de uitgekiende wielophanging en het krachtige remsysteem, maar ook door gordelspanners, vier airbags en aanvullende hoofdairbags voor alle passa giers. Rover gaat de 75 leveren met de genoemde vier motoren, twee versnellingsbakken, drie uitrustingsniveau’s, 17 lakkleu- ren, 5 interieurkleuren, 20 fabrieksgemonteerde opties en meer dan 100 accessoires die bij de dealer kunnen worden aangebracht. Rover ziet zelf voor de nieuwe 75 een brede doelgroep. Er zal geconcureerd worden met de Mercedes C-klasse, Audi A4 en Alfa 156, maar men verwacht ook klanten te halen van de Opel Omega, Audi A6 en Renault Safrane. De prijslijst zal rond de £63.000,= starten. een afstandsbediening kunnen vervolgens bewerkingen wor den uitgevoerd en bijvoorbeeld spelingen worden onderzocht. Uit dit proces kwam onder meer naar voren dat er onvol doende ruimte was om met persluchtgereedschap bij de bouten van de remklauwen te komen. Tot voor kort had dit een ernstige vertraging met zich meegebracht, omdat derge lijke zaken bij een nromaal ont wikkelingsproces pas veel later aan het licht komen. Een andere onderdeel van de elektronische fabricage is CAPE, wat staat voor computer aided production engineering. Een voorbeeld hiervan is dat de simulaties van het lasproces zo gedetailleerd waren dat de pro grammering van de lasrobots voor 92 procent kon worden afgewerkt voordat de eerste robots in de fabriek werd opge steld. Maar ook de assemblage lijn met onderdeelstellages, hulpmiddelen en gereedschap pen werd in de computer vorm gegeven. Hierdoor konden alle nodige bewegingen van de pro- duktiemedewerkers worden gesimuleerd en zelfs potentiële problemen worden opgespoord Het profiel en de samenstel van het Japanse wagenpark wijkt af van dat in de Verenigde Staten en Europa. De opbouw van het park is een zijdiger, omdat er nu eenmaal relatief weinig importmerken aanwezig zijn en bovendien zijn er weinig oudere auto’s. Een streng en kostbaar keuringsre- gime, waar voertuigen in het vijfde levensjaar aan worden de McPherson voorwielophan- ging en de Z-as achter die aan een hulpchassis is opgehangen. Schijfremmen rondom, ABS met vier sensoren en elektroni sche remkrachtverdeling wor den standaard op iedere uitvoe ring geleverd en zorgen voor een optimale remwerking onge acht de belading. Het motorenpallet bestaat uit vier mogelijkheden, waarvan we de 1,8 liter 16-klepper het best kennen. Ook de 177 pk sterke 2,5 liter V6 uit de K- serie is al enkele jaren bekend, maar de 2 liter V6 is nieuw. Uiteraard zijn beide 6 cilinders op het gebruik in de Rover 75 afgestemd. Voor de Nederlandse markt zal met name de 150 pk sterke 2 liter van groot belang zijn. Maar daarnaast moeten de marktkansen voor de r liter turbodiesel niet wc uitgevlakt. Het dezelfde krach) BMW 320d, e«’ directe inspuiu pen per zuiger wordt in met common i levert met llf vermogen dan SZ-TN-501

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 27