s i Rover 200 TDiC Rii-impressie XI C/TRO - -Jé WB1 Als de gesmeerde bliksem c Saab 9-5 Griffin Honda-monteur Ronald Maan naar Japan Nissan Winter- Klaar inspectie autosporttalent den Jaap van Lagen nieuw i Tl sF-T 1 998 «pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 19 november 1998 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER nken met rateri jffen. Airconditioning :rale Tussenacceleraties Voor informatie, uw Rover-dealer Gunstig verbruik ransactle. En schakelt men wel i heeft menig benzine- sn w< dat laid en apan idt het een g Mobil :n intie itea het tot voor kort itercooler-loze 2 liter ,el met directe inspui- e pryzen. Rover levert )ic 3-deurs voor e compacte Rover 200 zit vanwege zijn M U afmetingen keurig tussen de compacte klasse en middenklasse in en neemt alleen al daardoor een bijna unieke positie op de markt in. De auto is leverbaar met een royale keuze aan motoren, waaronder sinds kort een extra krachtige turbodiesel met intercooler. vast al. Ronald Maan van Flipsen Motors behoort tot het gelukkige vijftal. Hij behaalde in de Europese competitie de Wij moesten het met de intei turbodiesel ting doen. Deze krachtbron vierde plaats achter de deelne mers uit België, Engeland en Italië. Op de foto staat Ronald Maan helemaal rechts. Voorin hebben twee volwasse nen voldoende ruimte en is de Rover 200 zeer comfortabel. De instap naar achteren is goed, omdat de stoelen ver genoeg naar voren gaan en gelukkig 5.950,- I 5.750,- >.950,- '.350,- .450,- .750,- 950,- 750,- *50,- >00,- '00,- 50,- 50,- 50,- >0,- '0,- 0,- 0,- V AUTOMOBIELBEDRIJF BINK B.V. Winkler Prinsstraat 30 Tilburg W Telefoon 013-5420143 A GREAT DRIVE let leveringsprogramma van e Saab 9-5 is uitgebreid met en nieuwe topversie, de 6 ilinder Griffin. De auto heeft atuurlijk het bekende hoge restatieniveau van de V6 tur- omotor, maar paart dit aan en superieur uitrustingsni- eau. Zo heeft de Griffin een olautomatische klimaatbe- eersingssysteem met actief oolstoffilter. De lederen stoe- daarna weer in de ingestelde positie terugkomen. Achterin is de beschikbare ruimte wat min der, omdat de daklijn al vrij snel naar beneden begint te lopen. De bagageruimte is met een standaard inhoud van 304 liter heel behoorlijk, terwijl door het neerklappen van de achterbank het beschikbare volume flink kan worden uitge breid. Rover rust de 200 met een ple zierig onderstel uit. Voor zien we bekende McPhersons en een stabilisator en achter een semi- onafhankelijke as met torsieve- rijder het moeilijk om deze Rover bij te benen. Zonder dat de turbocompressor op onver wachte momenten aangrijpt, is de verkwikkende werking van dit apparaat wel voelbaar, alsof er een grote hand de auto een duwtje in de rug geeft. En alhoewel Rover ook het nodige benzine-geweld in de 200 aan biedt, is de TDic vooral voor veelrijders de prettigste kracht bron, al zou het geluidsniveau iets lager mogen. Rover levert de 200 TDic met de drie- en vijfdeurs carrosse rie. De auto kenmerkt zich door een moderne, bolle daklijn. Typische Rover-elementen zijn de chromen grille en de dikke balk boven de nummerplaat, Enige tijd geleden wisten we in de Automaat te melden c motorfietstechnicus Rom Maan van Flipsen Motors Tilburg BV als overwinnaar naar voren was gekomen uit de door Honda Nederland georga niseerde wedstrijd ter verkie zing van de beste Honda Motorfietstechnicus. De win naars uit maar liefst 13 lande lijke competities streden 24 oktober jl. om de Europese titel in het nieuwe Technical Centre van Honda in het Belgische Gent. De deelnemers kregen vijf opdrachten en twee theore tische proeven. Daarnaast was er nog een Funcontest, waarbij de nadruk lag op de teampres- tatie. Op een nieuwe Honda motorfietssimulator moest onder meer een snelle ronde worden gereden op het Suzuka circuit in Japan. niem over eens dat in Jaap van Lagen een talent schuilt met nog veel meer potentieel. De hele maand september kon den jongeren zich voor de Radio 538 Citroën Saxo Challenge aanmelden. Op diverse indoor kartbanen streden honderden voor de snelste rondetijd. Hieruit werden 64 talenten gekozen die op 22 oktober jl. in Huizen tegen elkaar uit kwa men. De overgebleven zestien ‘coureurs’ streden recent op Zandvoort onder begeleiding van ervaren instructeurs om die ene plek in de Saxo Cup. Tot en met 15 januari 1999 kunnen Nissan-rijders bij hun dealer terecht voor de Winter- Klaar inspectie, om onaangena me verrassingen in de komende winterperiode voor te blijven. Er wordt tijdens de inspectie gekeken naar de banden, accu, het koelsysteem, remmen, ver warming, verlichting en V-sna- ren. Deze controle kost f.29,50 waarvoor de Nissan-rijder bovendien een kraslot cadeau krijgt waarmee f.100.000,= kan worden gewonnen. Bovendien ontvangt men na goedkeuring gratis Winter biliteitspas, die recht geeft op snelle hulp 24 uur per dag. In geval van schade heeft de len hebben een inwendige ven tilatie. De achterbank kan tegen meerprijs met verwar ming worden geleverd. Het dashboardkastje kan door de airco worden gekoeld en stan daard zijn verder Harman Kardon verstekers en negen speakers. Het dashboard is met hout afgewerkt en de portierpa- nelen met leer bekleed. De auto staat op specifieke 16 inch vel- pashouder recht op gratis ver vangend vervoer als de repara tie door de Nissan-dealer wordt afgehandeld. Ook geeft Nissan een korting van £150,= op het eigen risico bij voorruitvervan- ging door de dealer. De winnaar van de Radio 538 Citroën Saxo Challenge op het circuit van Zandvoort is inmid dels bekend. Volgend jaar zal de 21-jarige Jaap van Lagen een seizoen lang deelnemen aan de Citroën Saxo CUP geheel op kosten van Citroën Nederland. Op het circuit kreeg hij de gelegenheid met een Saxo VTS 1.6 16V zijn kunsten te tonen. De jury was zeer gecharmeerd van de snelheid en goede techniek op de diverse onderdelen. Gijs van Lennep, Hans Deen, Raymond Coronel en Eric Kuin waren het er una- extra. Op dit moment is er nog een beperkte oplage van de Gant-uitvoering leverbaar met standaard metaallak, elek trisch bediende buitenspiegels, een bekleding met Alcantara en leer, aluminium pookknop, passagiersairbag en speciale mattenset. Deze 200 TDic Gant kost als driedeurs f.39.990,= en als vijfdeurs £40.990,=. Wie genoegen neemt de 86 pk turbodiesel zonder intercooler komt uit op £36.490,= voor de 220 SD die alleen wordt aangeboden als 185 km/u is in bijna heel Europa hoogst illegaal en de acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt net iets langer dan 10 seconden. Het grootste genoe gen biedt de TDic echter bij tussenacceleratie. Zonder te hoeven terugschakelen is over een zeer breed toerenbereik een dot vermogen en trekkracht aanwezig. T terug, dan De pas is geldig tot en met 15 maart 1999 en geeft ook nog eens korting op een antislipcur- sus, op het skiëen op een over dekte skibaan en op kaarten voor Holiday On Ice. Tot slot geeft de Nissan-dealer tien Winter-voordeelcheques met scherpe aanbiedingen van ski- dragers, sneeuwkettingen, mat tenset, audio-apparatuur en een handige winterset. levert al een keurige 86 pk bij 4500 tr/min en een koppel van 170 Nm bij 2000 tr/min. Hiermee haalt de 1104 kg wegende Rover 200 een top van 170 km/u en trekt in 12,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Voorwaar geen slechte cijfers, een 2 liter turbo diesel in een auto van dit for maat is immers fors. Maar wie onvervalste sportiviteit van zijn turbodiesel verwacht, doet er verstandig aan door te sparen voor de intereooler-versie. Deze komt namelijk aan 105 pk bij 4200 tr/min en een koppel van 210 Nm bij 2000 tr/min en daarmee wordt deze Rover nog kwieker. De topsnelheid van ren en eveneens een stabilisa tor. De vering is goed op de relatief zware dieselmotor afge stemd en over het geheel geno men biedt de 200 TDic een goed compromis tussen sportiviteit en comfort. Door de compacte afmetingen is de Rover makke lijk in te parkeren en boven dien goed in te schatten. Het gemiddelde verbruik is met 1 liter diesel op ruim 17 kilome ter gunstig. En dan de p de 200 TDk £37.990,=. E Er stond het nodige op het spel. In verband met het 50-jarig bestaan van Honda, zouden de vijf beste technici uitgenodigd worden om deel te nemen aan de Honda World Service Convention die van 25 tot er met 27 november as. in Jape wordt gehouden. En u raadv gen met 215/55 banden. De V6 met asymmetrische turbo en intercooler levert 200 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 310 Nm bij 2500 tr/min. De voorwielen worden aangedre ven via een elektronisch gestuurde automaat. De Griffin haalt een top van 235 km/u en accelereert in 8,3 seconden van uit stilstand naar de 100 km/u. De 9-5 Griffin kost £115.450,=. die in dit geval in zwart kunst stof is uitgevoerd. Ook de por- tiergrepen, buitenspiegels, ruit- omlijsting en stootstrips zijn constrasterend zwart, terwijl de bumpers meegaspoten worden en een aluminium-kleurige inleg hebben. Bijzonder fraai zijn de standaard 7-spaaks lichtmetalen velgen. In de voor bumper zijn kleine, ronde mist lampen opgenomen. Het interieur van de 200 heeft een stemmige inrichting met mooie materialen en bekle- dingsstoffen. De auto maakt wel een erg donkere indruk, maar een reepje hout op het dashboard kleedt het geheel weer extra aan. De randen van de stoelen zijn net als de por- tierpanelen met een bedrukte velours bekleed, terwijl de rest in een effen tint is overtrokken. De portierruiten worden elek trisch geopend en gesloten, de gordels voorin zijn in hoogte te verstellen en een bestuurder- sairbag is standaard. En het geheel wordt natuurlijk com pleet gemaakt met centrale ver grendeling met afstandsbedie ning, een digitaal klokje, toe- renteller, in hoogte verstelbaar stuurwiel, een met leer beklede pookknop en zelfs airconditio ning. Alhoewel de Rover 200 TDic in ons land recent als noviteit werd gepresenteerd is deze variant alles behalve nieuw. Op de Engelse markt en in enkele andere Europese lan den was deze krachtige turbo diesel al vanaf de introductie leverbaar, maar de Nederlandse importeur besloot aanvankelijk deze versie niet te leveren. r MICHELIN TR-PB-65 I IJ TR-PB-65 f7, [HFW379f

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25