s
i
Rover 200 TDiC
Rii-impressie
XI
C/TRO
- -Jé
WB1
Als de gesmeerde bliksem
c
Saab 9-5 Griffin
Honda-monteur
Ronald Maan naar Japan
Nissan Winter-
Klaar inspectie
autosporttalent
den
Jaap van Lagen
nieuw
i
Tl sF-T
1
998 «pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 19 november 1998 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
nken
met
rateri
jffen.
Airconditioning
:rale
Tussenacceleraties
Voor informatie, uw Rover-dealer
Gunstig verbruik
ransactle.
En schakelt men wel
i heeft menig benzine-
sn w<
dat
laid
en
apan
idt het
een g
Mobil
:n
intie
itea het tot voor kort
itercooler-loze 2 liter
,el met directe inspui-
e pryzen. Rover levert
)ic 3-deurs voor
e compacte Rover 200 zit vanwege zijn
M U afmetingen keurig tussen de compacte
klasse en middenklasse in en neemt alleen
al daardoor een bijna unieke positie op de markt
in. De auto is leverbaar met een royale keuze aan
motoren, waaronder sinds kort een extra krachtige
turbodiesel met intercooler.
vast al. Ronald Maan van
Flipsen Motors behoort tot het
gelukkige vijftal. Hij behaalde
in de Europese competitie de
Wij moesten het
met de intei
turbodiesel
ting doen. Deze krachtbron
vierde plaats achter de deelne
mers uit België, Engeland en
Italië. Op de foto staat Ronald
Maan helemaal rechts.
Voorin hebben twee volwasse
nen voldoende ruimte en is de
Rover 200 zeer comfortabel. De
instap naar achteren is goed,
omdat de stoelen ver genoeg
naar voren gaan en gelukkig
5.950,- I
5.750,-
>.950,-
'.350,-
.450,-
.750,-
950,-
750,-
*50,-
>00,-
'00,-
50,-
50,-
50,-
>0,-
'0,-
0,-
0,-
V
AUTOMOBIELBEDRIJF BINK B.V.
Winkler Prinsstraat 30
Tilburg W
Telefoon 013-5420143
A GREAT DRIVE
let leveringsprogramma van
e Saab 9-5 is uitgebreid met
en nieuwe topversie, de 6
ilinder Griffin. De auto heeft
atuurlijk het bekende hoge
restatieniveau van de V6 tur-
omotor, maar paart dit aan
en superieur uitrustingsni-
eau. Zo heeft de Griffin een
olautomatische klimaatbe-
eersingssysteem met actief
oolstoffilter. De lederen stoe-
daarna weer in de ingestelde
positie terugkomen. Achterin is
de beschikbare ruimte wat min
der, omdat de daklijn al vrij
snel naar beneden begint te
lopen. De bagageruimte is met
een standaard inhoud van 304
liter heel behoorlijk, terwijl
door het neerklappen van de
achterbank het beschikbare
volume flink kan worden uitge
breid.
Rover rust de 200 met een ple
zierig onderstel uit. Voor zien
we bekende McPhersons en een
stabilisator en achter een semi-
onafhankelijke as met torsieve-
rijder het moeilijk om deze
Rover bij te benen. Zonder dat
de turbocompressor op onver
wachte momenten aangrijpt, is
de verkwikkende werking van
dit apparaat wel voelbaar, alsof
er een grote hand de auto een
duwtje in de rug geeft. En
alhoewel Rover ook het nodige
benzine-geweld in de 200 aan
biedt, is de TDic vooral voor
veelrijders de prettigste kracht
bron, al zou het geluidsniveau
iets lager mogen.
Rover levert de 200 TDic met
de drie- en vijfdeurs carrosse
rie. De auto kenmerkt zich door
een moderne, bolle daklijn.
Typische Rover-elementen zijn
de chromen grille en de dikke
balk boven de nummerplaat,
Enige tijd geleden wisten we in
de Automaat te melden c
motorfietstechnicus Rom
Maan van Flipsen Motors
Tilburg BV als overwinnaar
naar voren was gekomen uit de
door Honda Nederland georga
niseerde wedstrijd ter verkie
zing van de beste Honda
Motorfietstechnicus. De win
naars uit maar liefst 13 lande
lijke competities streden 24
oktober jl. om de Europese titel
in het nieuwe Technical Centre
van Honda in het Belgische
Gent. De deelnemers kregen
vijf opdrachten en twee theore
tische proeven. Daarnaast was
er nog een Funcontest, waarbij
de nadruk lag op de teampres-
tatie. Op een nieuwe Honda
motorfietssimulator moest
onder meer een snelle ronde
worden gereden op het Suzuka
circuit in Japan.
niem over eens dat in Jaap van
Lagen een talent schuilt met
nog veel meer potentieel.
De hele maand september kon
den jongeren zich voor de Radio
538 Citroën Saxo Challenge
aanmelden. Op diverse indoor
kartbanen streden honderden
voor de snelste rondetijd.
Hieruit werden 64 talenten
gekozen die op 22 oktober jl. in
Huizen tegen elkaar uit kwa
men. De overgebleven zestien
‘coureurs’ streden recent op
Zandvoort onder begeleiding
van ervaren instructeurs om
die ene plek in de Saxo Cup.
Tot en met 15 januari 1999
kunnen Nissan-rijders bij hun
dealer terecht voor de Winter-
Klaar inspectie, om onaangena
me verrassingen in de komende
winterperiode voor te blijven.
Er wordt tijdens de inspectie
gekeken naar de banden, accu,
het koelsysteem, remmen, ver
warming, verlichting en V-sna-
ren. Deze controle kost f.29,50
waarvoor de Nissan-rijder
bovendien een kraslot cadeau
krijgt waarmee f.100.000,= kan
worden gewonnen. Bovendien
ontvangt men na goedkeuring
gratis Winter
biliteitspas, die recht geeft
op snelle hulp 24 uur per dag.
In geval van schade heeft de
len hebben een inwendige ven
tilatie. De achterbank kan
tegen meerprijs met verwar
ming worden geleverd. Het
dashboardkastje kan door de
airco worden gekoeld en stan
daard zijn verder Harman
Kardon verstekers en negen
speakers. Het dashboard is met
hout afgewerkt en de portierpa-
nelen met leer bekleed. De auto
staat op specifieke 16 inch vel-
pashouder recht op gratis ver
vangend vervoer als de repara
tie door de Nissan-dealer wordt
afgehandeld. Ook geeft Nissan
een korting van £150,= op het
eigen risico bij voorruitvervan-
ging door de dealer.
De winnaar van de Radio 538
Citroën Saxo Challenge op het
circuit van Zandvoort is inmid
dels bekend. Volgend jaar zal
de 21-jarige Jaap van Lagen
een seizoen lang deelnemen
aan de Citroën Saxo CUP
geheel op kosten van Citroën
Nederland. Op het circuit kreeg
hij de gelegenheid met een
Saxo VTS 1.6 16V zijn kunsten
te tonen. De jury was zeer
gecharmeerd van de snelheid
en goede techniek op de diverse
onderdelen. Gijs van Lennep,
Hans Deen, Raymond Coronel
en Eric Kuin waren het er una-
extra. Op dit moment is er nog
een beperkte oplage van de
Gant-uitvoering leverbaar met
standaard metaallak, elek
trisch bediende buitenspiegels,
een bekleding met Alcantara
en leer, aluminium pookknop,
passagiersairbag en speciale
mattenset. Deze 200 TDic
Gant kost als driedeurs
f.39.990,= en als vijfdeurs
£40.990,=. Wie genoegen
neemt de 86 pk turbodiesel
zonder intercooler komt uit op
£36.490,= voor de 220 SD die
alleen wordt aangeboden als
185 km/u is in bijna heel
Europa hoogst illegaal en de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
duurt net iets langer dan 10
seconden. Het grootste genoe
gen biedt de TDic echter bij
tussenacceleratie. Zonder te
hoeven terugschakelen is over
een zeer breed toerenbereik een
dot vermogen en trekkracht
aanwezig. T
terug, dan
De pas is geldig tot en met 15
maart 1999 en geeft ook nog
eens korting op een antislipcur-
sus, op het skiëen op een over
dekte skibaan en op kaarten
voor Holiday On Ice. Tot slot
geeft de Nissan-dealer tien
Winter-voordeelcheques met
scherpe aanbiedingen van ski-
dragers, sneeuwkettingen, mat
tenset, audio-apparatuur en
een handige winterset.
levert al een keurige 86 pk bij
4500 tr/min en een koppel van
170 Nm bij 2000 tr/min.
Hiermee haalt de 1104 kg
wegende Rover 200 een top van
170 km/u en trekt in 12,9
seconden vanuit stilstand naar
de 100 km/u. Voorwaar geen
slechte cijfers, een 2 liter turbo
diesel in een auto van dit for
maat is immers fors. Maar wie
onvervalste sportiviteit van zijn
turbodiesel verwacht, doet er
verstandig aan door te sparen
voor de intereooler-versie. Deze
komt namelijk aan 105 pk bij
4200 tr/min en een koppel van
210 Nm bij 2000 tr/min en
daarmee wordt deze Rover nog
kwieker. De topsnelheid van
ren en eveneens een stabilisa
tor. De vering is goed op de
relatief zware dieselmotor afge
stemd en over het geheel geno
men biedt de 200 TDic een goed
compromis tussen sportiviteit
en comfort. Door de compacte
afmetingen is de Rover makke
lijk in te parkeren en boven
dien goed in te schatten. Het
gemiddelde verbruik is met 1
liter diesel op ruim 17 kilome
ter gunstig.
En dan de p
de 200 TDk
£37.990,=. E
Er stond het nodige op het spel.
In verband met het 50-jarig
bestaan van Honda, zouden de
vijf beste technici uitgenodigd
worden om deel te nemen aan
de Honda World Service
Convention die van 25 tot er
met 27 november as. in Jape
wordt gehouden. En u raadv
gen met 215/55 banden. De V6
met asymmetrische turbo en
intercooler levert 200 pk bij
5000 tr/min en een koppel van
310 Nm bij 2500 tr/min. De
voorwielen worden aangedre
ven via een elektronisch
gestuurde automaat. De Griffin
haalt een top van 235 km/u en
accelereert in 8,3 seconden van
uit stilstand naar de 100 km/u.
De 9-5 Griffin kost £115.450,=.
die in dit geval in zwart kunst
stof is uitgevoerd. Ook de por-
tiergrepen, buitenspiegels, ruit-
omlijsting en stootstrips zijn
constrasterend zwart, terwijl de
bumpers meegaspoten worden
en een aluminium-kleurige
inleg hebben. Bijzonder fraai
zijn de standaard 7-spaaks
lichtmetalen velgen. In de voor
bumper zijn kleine, ronde mist
lampen opgenomen.
Het interieur van de 200 heeft
een stemmige inrichting met
mooie materialen en bekle-
dingsstoffen. De auto maakt
wel een erg donkere indruk,
maar een reepje hout op het
dashboard kleedt het geheel
weer extra aan. De randen van
de stoelen zijn net als de por-
tierpanelen met een bedrukte
velours bekleed, terwijl de rest
in een effen tint is overtrokken.
De portierruiten worden elek
trisch geopend en gesloten, de
gordels voorin zijn in hoogte te
verstellen en een bestuurder-
sairbag is standaard. En het
geheel wordt natuurlijk com
pleet gemaakt met centrale ver
grendeling met afstandsbedie
ning, een digitaal klokje, toe-
renteller, in hoogte verstelbaar
stuurwiel, een met leer beklede
pookknop en zelfs airconditio
ning.
Alhoewel de Rover 200 TDic in
ons land recent als noviteit
werd gepresenteerd is deze
variant alles behalve nieuw.
Op de Engelse markt en in
enkele andere Europese lan
den was deze krachtige turbo
diesel al vanaf de introductie
leverbaar, maar de
Nederlandse importeur besloot
aanvankelijk deze versie niet
te leveren.
r MICHELIN
TR-PB-65
I
IJ
TR-PB-65
f7,
[HFW379f