Lancia k SW 2.4 JTD LS
■BS
AutoTest
xl
r
tM -
ft
Baas boven baas
Nationale
garantiebewijs
Mitsubishi-dealer
Kluitmans op Internet
BROEMtest voor ouderen
Zuinigheid troef voor
Auto Bongers en
De Bruin Techniek
Gratis wintercontrole bij
Bertens Udenhout
autopas één
geheel met
BOVAG
jagina 2
DE AUTOMAAT Donderdag 19 november 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
k SW 2.4 JTD LS
Geen uitschieter
lar
Verbruik:
Prijs:
inch staat op
Inkele Lancia g
?ur
gele-
ditf
ber
onderzoek
zichzelf
opticien
gramma loopt op tot £97.250,=
voor de SW met 3 liter 24-klep-
per en automaat.
smet-
in alle
itmans te
^„.icia k
cilinder
:>mt weer
"W" ^fet Italiaanse merk Lancia heeft een rijke
traditie onder meer op het gebied van
JL JL fraai gelijnde limousines met bijzondere
technieken. Ook onder de Fiat-vlag blijft Lancia
deze rol vervullen. Aan de top van het programma
staat de k (spreek uit: kappa), die leverbaar is als
stijlvolle sedan en smaakvolle stationwagon (SW).
We reden de laatste met nieuwe Common Rail die
selmotor.
met afstandsbediening,
'ledig automatische
rde airconditioning,
p de s
De Lanci;
der stijlvc
goede afwerking en kenmerken
de vormgeving
Steeds meer bedrijven en met
name ook dealerbedrijven ont
dekken internet als communi
catiemiddel. De Tilburgse
Mitsubishi-dealer Kluitmans
cia k
5 in lijn
2367 cc
82 x 90/
136 pk b
304 Nm
lengte 4,
1555 kg
1500 kg (geremd)
topsnelheid 200 km/u
acceleratie 0-100 in 10,8 sec.
stadscyclus 10,3 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km
gecombineerd 7,8 liter/100 km
£81.450,=
1,4 mm
bij 4250 tr/min
i bij 2000 tr/min
1,687 meter, breedte 1,826 meter
deling m
een volle
gestuurde airconditioning, uit
klapbare armsteun op de ach
terbank, een oprolbare afdek
king van de bagageruimte, bui
tenspiegels die elektrisch kun
nen worden versteld, verwarmd
en ingeklapt, vier elektrisch
bediende portierruiten, radio-
voorbereiding met antenne en
luidsprekers en uiteraard een
wisser op de achterruit. De
Lancia k is hiermee bijzonder
compleet en kan de concurren
tie meer dan recht in de ogen
kijken.
iat ook
i de
e komen we
bedoeling die
auto heeft. Het
*—e klasse niet
oagagevolu-
nm de styl en
meedoen. Geïnteresseerden
kunnen zich aanmelden bij het
Tilburgs Overleg
Gehandicaptenorganisaties
(TOG) onder telefoonnummer
013-4686165.
Na telefonische aanmelding
wordt iedere deelnemer ver
zocht £10,= over te maken op
giro 4880784 onder vermelding
van BROEMtest. De uitnodi
ging komt dan vanzelf op de
deurmat.
Saterdag 7 november was het
mor het pand van Auto
Bongers aan de Ringbaan
Noord een drukte van belang.
De Tilburgse firma De Bruin
Techniek was er met de com-
^lege vloot Volkswagens bijeen
om op ludieke wijze de levering
ran de 25ste VW door Auto
Mongers te vieren. De Bruin
Techniek rijdt als technische
landelsondememing onder
neer met Volkswagens LT,
Transporter, Caddy en Golf die
liet alleen dienen voor het ver
roer van diverse technische
lulpmiddelen, maar ook een
•ijdende reclamezuil zijn voor
iet bedrijf. De belettering is
rolledig verzorgd in de huisstijl
Bovendien een auto met een
fijn, zelfs wat sportief onder
stel en een zeer rijke uitrus
ting. De 2.4 liter JTD-motor
toont vooral zijn positieve kan
ten als het gaat om trekkracht
en souplesse, maar zou nog
wel iets zuiniger mogen zijn.
daarvan kunnen mankementen werkplaats
nog op tijd worden herstelt. Is
de auto helemaal goed bevon
den, dan ontvangt men van
Bertens een Starthulp
Garantiebewijs. Normaal kost
f.39,95 maar op 21 novem-
- is het helemaal gratis.
Mocht de auto in de komende
maanden (tot 31 maart 1999)
niet willen starten, dan wordt
gratis door Citroen Bertens
geholpen.
Op het moment dat men in de
Lancia gooit ook de nodige elec
tronica in de strijd en levert de
k uitsluitend standaard met
-3m werkt
It ook na
g remmen solide aan.
bekrachtiging is voor
absoluut nodig. Het
is zowel naar voor als
Specialisten
Toch behouderde verschillen
de Fiat-merken hun eigen
gezicht, omdat Fiat, Alfa en
Lancia nadrukkelijk eigen ont
werpafdelingen hebben die
i waken over de identiteit. Maar
niet zelden wordt daarbij ook
nog eens de hulp ingeroepen
van specialisten als Bertone,
Giugiaro en Pininfarina. Dat
laatste is ook het geval bij de
Lancia k SW. Pininfarina
i tekende niet alleen voor het
ontwerp, maar draagt ook zorg
voor de produktie. Lancia
I levert een complete koets van
I een sedan aan en Pininfarina
maakt daar vervolgens de
beeldschone stationwagon van.
Een kenmerkend onderdeel is
de dikke aluminium rand
langs het dak, die we nog ken
nen van de Thema SW en die
meteen dienstdoet als dakdra
ger. De k is een grote auto met
een uitgebalanceerde uitstra
ling. Het front is direct her
kenbaar aan de typische
Lancia grille met chromen
omlysting en verticale spylen.
De lampen zijn redelijk afge-
plat en in de meegespoten
voorbumper worden mistlam-
pen geplaatst. De auto staat
standaard of fraaie 15 i~
lichtmetalen wielen. EnkCJC
onder andere voerde langs de
Rustende Jager in Udenhout
waar werd halt gehouden voor
een lunch. Bij terugkomst in
Tilburg werden de Golfs weer
netjes afgetankt, zodat het
gemiddelde verbruik kon wor
den uitgerekend. Eén auto
haalde maar liefst 1 op 69,
maar het kan niet anders dat
dit team onderweg nog even
heeft bijgetankt. Alle andere
auto’s kwamen met een gemid
delde van bijna 1 op 25 onge
veer even goed uit en daarop
werd besloten de hoofdprijs,
een originele trapauto van de
Volkswagen Kever, onder de
teams te verloten. Een geslaag
de dag was daarmee afgerond.
details aan het profiel worden
extra benadrukt, zoals de ver
chroomde portiergrepen en
smalle aluminium ruitomlijs-
ting. Stootstrips op de flanken
zijn niet aanwezig. Dat is met
het oog op beschadigingen niet
zo handig, maar ze zouden het
ontwerp onnodig verstoren. Aan
de achterkant is de verwant
schap met de sedan duidelijk
terug te vinden. Pininfarina
laat de lengte ongemoeid. De
brede rode lichtunits met in het
midden een witte streep zijn in
twee elementen opgedeeld. De
helft zit op de achterklep.
Op maandag 30 november as.
wordt vanuit het wijkcentrum
de Heyhoef aan de
Kerkenbosplaats 1 in Tilburg
de zogenaamde BROEMtest
gehouden. BROEM staat voor
Breed Overleg Ouderen en
Mobiliteit. Het gaat om een
vrijwillige ryvaardigheidstest
voor mensen van boven de 50
jaar. Tijdens de rijvaardigheids-
test wordt in de eigen auto
gereden in bekende omgeving.
De Nationale Autopas wordt vanaf volgend jaar 1 februari
definitief gekoppeld aan het BOVAG garantiebewijs en gaat
dan de BOVAG Garantiepas heten. Een koper hoeft vanaf dat
moment ook niet meer expliciet naar het garantiebewijs te vra
gen, iedere gebruikte auto met een aanschafprijs vanaf
£7.500,= wordt bij een BOVAG-bedrijf met de Garantiepas gele
verd. De garantietermijn is minimaal 3 maanden. Vanaf nu
kunnen BOVAG-autobedrijven de Garantiepas echter al op vrij
willige basis aanbieden.
Het bestaande BOVAG-garantiebewijs en de Nationale Autopas
zijn in het verleden al in het leven geroepen om de consument
meer zekerheid te bieden bij de aanschaf van een gebruikte
auto. In het NAP worden de kilometerstanden van een auto
geregistreerd als deze bij een bonafide autobedrijf of ANWB-
keuringsstation komt. Het kilometerverloop is bij aanschaf van
een auto op te vragen en geeft zekerheid over de kilometers
tand. Achterop de nieuwe BOVAG Garantiepas staat de vermel
ding uit de NAP automatisch afgedrukt. Een gebruikte auto
wordt alleen zonder garantie geleverd als dit nadrukkelijk op
de orderbevestiging en de factuur staat vermeld. In alle andere
gevallen is een BOVAG-bedrijf verplicht de garantie te verle
nen. Overigens hebben de meeste merkendealers eigen garan-
tievormen die allemaal op de BOVAG-garantievoorwaarden zijn
gebaseerd en vaak nog verder gaan.
van De Bruin door reclamebu
reau Team 2000.
Ronald van Lankveld, fleetsa
les- en bedrijfswagenadvisseur
van Auto Bongers heette alle
medewerkers van De Bruin
hartelijk welkom en legde ver
volgens de gang van zaken
rond de zuinigheidsrit uit. Er
werden vier teams gevormd
*die, gestoken in prachtige jacks
voorzien van de logo’s van Auto
Bongers en De Bruin Techniek,
de beschikking kregen over een
Golf Sdi met uitermate zuinige
direct ingespoten dieselmotor.
De deelnemers kregen de vier
auto’s afgetankt in handen en
moesten vervolgens een
schreven route
dingsstoffen en andere materia
len. De aanvankelijk doffe hou-
topdruk van de middenconsole
is enige tijd geleden vervangen
door glazend hout. De stoelen
hebben forse afmetingen en zijn
bekleed met een dikke velours.
De opklapbare middenarm-
steun verhoogt enorm het com
fort. Het stuurwiel kan worden
versteld in hoogte en diepte en
dat levert samen met de in
diverse richtingen te variëren
bestuurdersstoel een goede zit-
positie op. Standaard rust
Lancia de k uit met twee air
bags, terwijl de zij-airbags een
extra investering van 615 gul
den vergen. Verder omvat de
LS-uitvoering centrale vergren-
Het grote Fiat-concern heeft
voor al haar merken een enor
me visvijver met diverse com-
ponentén. Bodemgroepen en
motoren worden over en weer
i gebruikt. Zo staat bijvoorbeeld
1 de nieuwe Alfa 166 op dezelfde
‘floorpan’ als deze Lancia k,
maar de nieuwe 5 cilinder 2,4
liter JTD-motor komt weer uit
de Alfa-stal.
Komende zaterdag 21 novem
ber organiseert Citroën Bertens
Udenhout een gratis wintercon
trole voor alle bezoekers. Er
wordt dan nauwgezet gekeken
naar de staat van de remmen,
banden, veerbollen, verlichting,
accu en uitlaat, onderdelen die
stuk voor stuk belangrijk zijn
in de komende winter. Naar
aanleiding van deze wintercon
trole krijgt men een testrapport
waarin precies staat hoe de
auto ervoor staat. Aan de hand
Overigens heeft Kluitmans op
internet niet alleen gebruikte
auto’s. Ook kan een overzicht
met foto’s worden opgeroepen
van het actuele Mitsubishi-pro-
gramma. Daarnaast vermeldt
de site alle actuele adressen en
telefoonnummers en zijn er
links naar de officiële
Mitsibushi-sites. Het inter
adres is voortaan ook i
advertenties van Kluit
vinden.
I t»' T!
Kluitmans opgenomen. Straks
zal het zelfs zo zijn dat er
onderscheid wordt gemaakt
tussen auto’s die in voorraad
zijn en modellen die verwacht
worden. Op het moment dat
een auto wordt ingeruild kan ie
in het bestand worden opgeno
men. Het is met de moderne
hulpmiddelen immers zeer een
voudig om direct na het teke
nen van het verkoopcontract de
in te ruilen auto te fotografe
ren.
Een slecht gezichtsvermogen is
niet bevorderlijk voor de ver
keersveiligheid in het algemeen
en die van uzelf in het bijzon
der. Daarom is het prettig om
komende zaterdag te weten hoe
uw auto en uzelf ervoor staan.
U kunt bij Citroen Bertens
terecht van 8.00 tot 17.00 uur.
ring. Hierdoor wordt esn hoger
vermogen bereikt en tegelijk
een lager verbruik. De 2,4 liter
JTD-motor werd voor het eerst
toegepast in de Alfa 156, maar
is nu ook in de k te vinden. De
5-pitter heeft een exacte inhoud
van 2367 cc en levert een flink
vermogen van 136 pk bij 4250
tr/min en een gigantisch koppel
van 304 Nm bij slechts 2000
tr/min. De krachtbron weet met
de vrij zware k SW (1555 kg)
best raad en zorgt voor goede
prestaties. Er wordt een top
snelheid behaald van precies
200 km/u en in 10,8 seconden
sprint de SW naar de 100 km/u.
De sedan met dezelfde motor is
op beide punten nog iets snel
ler. De motor maakt in de verte
een voornaam geluid en vraagt
niet om veel schakelen. Maar
wie sportief wil ryden, zal van
deze auto geen tegenwerking
ondervinden. Ronduit indruk
wekkend zijn de tussenaccele-
raties, omdat de diesel over een
zeer breed toerengebied trek- ABS. Het remsysteen
kracht te over heeft. Daarbij doeltreffend en voelt
veelvuldig remmen s»
De stuurbekrachtiging
deze auto absoluut nodig. Het
overzicht is zowel naar voor als
achteren goed, omdat de rede
lijk horizontale achterklep de
achterkant goed markeert.
Inparkeren mag daarom geen
grote problemen opleveren.
De directe inspuiting en com
mon rail techniek worden
samen gepropageerd om hun
lage brandstofverbruik.
Gemiddeld verstookten we in
de k SW 1 liter op 12,5 kilome
ter en dat is gezien het flinke
gewicht van de auto en de
goede prestaties netjes, maar
zeker geen uitschieter.
De Lancia k SW 2.4 JTD LS
kost £81.450,= en is daarmee
precies zesduizend gulden
duurder dan de sedan. Wie
minder kilometers rijdt, kan
prima vooruit met de 2 liter 5
cilinder benzine die geleverd
wordt vanaf £68.950,= (sedan)
en £72.950,= (SW). Het pro-
heeft sinds kort een interactie
ve site geopend onder het adres
www.kluitmans.nl. Na het wel-
komstscherm zijn er diverse
opties. Het belangrijkste onder
deel is de voorraad gebruikte
auto’s. Er is een zoekfunctie
ingebouwd waarop een prijs
klasse, model of andere specifi
catie kan worden ingegeven.
Daarna geeft de computer een
lijst met auto’s die aan de wen
sen van de klant voldoen. Door
op het kenteken te drukken,
verschijnt een nadere omschrij
ving en een foto.
Het bestand wordt constant up-
to-date gehouden. Als een auto
binnenkomt wordt direct met
een digitale camera een foto
gemaakt en worden de gege
vens in de computer opgesla
gen. Vrijwel direct daarna kan
iedereen de betreffende gege
vens en foto op het eigen com
puterscherm ‘toveren’. Het
gebruik van de internet site is
helemaal in de organisatie van
Goede zitpositie
Deze gaat niet helemaal tot op
de bumper open en beslaat ook
niet de volle breedte van de
auto en daarmee
heel dicht bij de k
Lancia met deze auto
gaat in deze hogere kl
om de maximale baf*
mes, maar meer om de stijl en
afwerking. Het is wel prettig
dat de vloer op dezelfde hoogte
ligt als de onderkant van de
klep. De bagageruimte komt
niet overdreven groot over,
omdat de vloer erg hoog ligt.
Maar er zit letterlijk een dub
bele bodem in de bagageruimte,
zodat het beschikbare volume
toch volledig gebruikt kan wor
den. Wil men na het neerklap
pen van de achterbank een
vlakke laadvloer, dan sluit deze
weer keurig aan bij de hoge
variant. Het bagagevolume
varieert van 525 tot 1500 liter
en daarmee is de k SW toch bij
zonder bruikbaar. De afwerking
van de binnenkant van de auto
een hoog niveau.
X4CU.V.,» gebruikt mooie bekle-
Een ervaren rij-instructeur
rijdt mee en geeft adviezen en
aanwijzingen. Daarmee kunt u
uw voordeel doen. Maar dat is
nog niet alles. Ook het gehoor
en het gezichtsvermogen wor
den getest. De BROEMtest doet
zodoende een beroep op de
eigen verantwoordelijkheid van
de oudere automobilist. Mensen
met een handicap en eventueel
aangepaste auto kunnen onge
acht hun leeftijd aan de test
past overigens uitstekend het
wat stugge onderstel, bij de sta
tionwagon aangevuld met
niveauregeling op de achteras,
die ervoor zorgt dat de auto
ongeacht de belading vlak
boven de weg blijft hangen. Erg
handig als bijvoorbeeld een
aanhanger wordt getrokken. De
k mag 1500 kg voortslepen, als
het tenminste om een geremde
last gaat.
Niveauregeling
Toen Lancia de k enkele jaren
geleden op de markt bracht,
was de 2,4 liter 5 cilinder tur-
bodieselmotor helemaal nieuw.
Uitgaande van deze basis ont
wikkelde het Fiat-concern een
versie met directe inspuiting
volgens het common rail princi
pe, waarbij gewerkt wordt met
zeer hoge inspuitdrukken en
een perfecte elektronische stu-
Technische gegevens:
Merk en type: Lancia
Cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht;
Prestaties:
s uw auto aan een
onderwerpt, kunt u
gratis laten testen doo:
i Léon V.d. Bersselaar.
cia k SW is een bijzon-
zolle auto met een
ang en acl
igsdetails.
TS-VD-16
l'TS-VD-16