Lancia k SW 2.4 JTD LS ■BS AutoTest xl r tM - ft Baas boven baas Nationale garantiebewijs Mitsubishi-dealer Kluitmans op Internet BROEMtest voor ouderen Zuinigheid troef voor Auto Bongers en De Bruin Techniek Gratis wintercontrole bij Bertens Udenhout autopas één geheel met BOVAG jagina 2 DE AUTOMAAT Donderdag 19 november 1998 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER k SW 2.4 JTD LS Geen uitschieter lar Verbruik: Prijs: inch staat op Inkele Lancia g ?ur gele- ditf ber onderzoek zichzelf opticien gramma loopt op tot £97.250,= voor de SW met 3 liter 24-klep- per en automaat. smet- in alle itmans te ^„.icia k cilinder :>mt weer "W" ^fet Italiaanse merk Lancia heeft een rijke traditie onder meer op het gebied van JL JL fraai gelijnde limousines met bijzondere technieken. Ook onder de Fiat-vlag blijft Lancia deze rol vervullen. Aan de top van het programma staat de k (spreek uit: kappa), die leverbaar is als stijlvolle sedan en smaakvolle stationwagon (SW). We reden de laatste met nieuwe Common Rail die selmotor. met afstandsbediening, 'ledig automatische rde airconditioning, p de s De Lanci; der stijlvc goede afwerking en kenmerken de vormgeving Steeds meer bedrijven en met name ook dealerbedrijven ont dekken internet als communi catiemiddel. De Tilburgse Mitsubishi-dealer Kluitmans cia k 5 in lijn 2367 cc 82 x 90/ 136 pk b 304 Nm lengte 4, 1555 kg 1500 kg (geremd) topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 10,8 sec. stadscyclus 10,3 liter/100 km buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km gecombineerd 7,8 liter/100 km £81.450,= 1,4 mm bij 4250 tr/min i bij 2000 tr/min 1,687 meter, breedte 1,826 meter deling m een volle gestuurde airconditioning, uit klapbare armsteun op de ach terbank, een oprolbare afdek king van de bagageruimte, bui tenspiegels die elektrisch kun nen worden versteld, verwarmd en ingeklapt, vier elektrisch bediende portierruiten, radio- voorbereiding met antenne en luidsprekers en uiteraard een wisser op de achterruit. De Lancia k is hiermee bijzonder compleet en kan de concurren tie meer dan recht in de ogen kijken. iat ook i de e komen we bedoeling die auto heeft. Het *—e klasse niet oagagevolu- nm de styl en meedoen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij het Tilburgs Overleg Gehandicaptenorganisaties (TOG) onder telefoonnummer 013-4686165. Na telefonische aanmelding wordt iedere deelnemer ver zocht £10,= over te maken op giro 4880784 onder vermelding van BROEMtest. De uitnodi ging komt dan vanzelf op de deurmat. Saterdag 7 november was het mor het pand van Auto Bongers aan de Ringbaan Noord een drukte van belang. De Tilburgse firma De Bruin Techniek was er met de com- ^lege vloot Volkswagens bijeen om op ludieke wijze de levering ran de 25ste VW door Auto Mongers te vieren. De Bruin Techniek rijdt als technische landelsondememing onder neer met Volkswagens LT, Transporter, Caddy en Golf die liet alleen dienen voor het ver roer van diverse technische lulpmiddelen, maar ook een •ijdende reclamezuil zijn voor iet bedrijf. De belettering is rolledig verzorgd in de huisstijl Bovendien een auto met een fijn, zelfs wat sportief onder stel en een zeer rijke uitrus ting. De 2.4 liter JTD-motor toont vooral zijn positieve kan ten als het gaat om trekkracht en souplesse, maar zou nog wel iets zuiniger mogen zijn. daarvan kunnen mankementen werkplaats nog op tijd worden herstelt. Is de auto helemaal goed bevon den, dan ontvangt men van Bertens een Starthulp Garantiebewijs. Normaal kost f.39,95 maar op 21 novem- - is het helemaal gratis. Mocht de auto in de komende maanden (tot 31 maart 1999) niet willen starten, dan wordt gratis door Citroen Bertens geholpen. Op het moment dat men in de Lancia gooit ook de nodige elec tronica in de strijd en levert de k uitsluitend standaard met -3m werkt It ook na g remmen solide aan. bekrachtiging is voor absoluut nodig. Het is zowel naar voor als Specialisten Toch behouderde verschillen de Fiat-merken hun eigen gezicht, omdat Fiat, Alfa en Lancia nadrukkelijk eigen ont werpafdelingen hebben die i waken over de identiteit. Maar niet zelden wordt daarbij ook nog eens de hulp ingeroepen van specialisten als Bertone, Giugiaro en Pininfarina. Dat laatste is ook het geval bij de Lancia k SW. Pininfarina i tekende niet alleen voor het ontwerp, maar draagt ook zorg voor de produktie. Lancia I levert een complete koets van I een sedan aan en Pininfarina maakt daar vervolgens de beeldschone stationwagon van. Een kenmerkend onderdeel is de dikke aluminium rand langs het dak, die we nog ken nen van de Thema SW en die meteen dienstdoet als dakdra ger. De k is een grote auto met een uitgebalanceerde uitstra ling. Het front is direct her kenbaar aan de typische Lancia grille met chromen omlysting en verticale spylen. De lampen zijn redelijk afge- plat en in de meegespoten voorbumper worden mistlam- pen geplaatst. De auto staat standaard of fraaie 15 i~ lichtmetalen wielen. EnkCJC onder andere voerde langs de Rustende Jager in Udenhout waar werd halt gehouden voor een lunch. Bij terugkomst in Tilburg werden de Golfs weer netjes afgetankt, zodat het gemiddelde verbruik kon wor den uitgerekend. Eén auto haalde maar liefst 1 op 69, maar het kan niet anders dat dit team onderweg nog even heeft bijgetankt. Alle andere auto’s kwamen met een gemid delde van bijna 1 op 25 onge veer even goed uit en daarop werd besloten de hoofdprijs, een originele trapauto van de Volkswagen Kever, onder de teams te verloten. Een geslaag de dag was daarmee afgerond. details aan het profiel worden extra benadrukt, zoals de ver chroomde portiergrepen en smalle aluminium ruitomlijs- ting. Stootstrips op de flanken zijn niet aanwezig. Dat is met het oog op beschadigingen niet zo handig, maar ze zouden het ontwerp onnodig verstoren. Aan de achterkant is de verwant schap met de sedan duidelijk terug te vinden. Pininfarina laat de lengte ongemoeid. De brede rode lichtunits met in het midden een witte streep zijn in twee elementen opgedeeld. De helft zit op de achterklep. Op maandag 30 november as. wordt vanuit het wijkcentrum de Heyhoef aan de Kerkenbosplaats 1 in Tilburg de zogenaamde BROEMtest gehouden. BROEM staat voor Breed Overleg Ouderen en Mobiliteit. Het gaat om een vrijwillige ryvaardigheidstest voor mensen van boven de 50 jaar. Tijdens de rijvaardigheids- test wordt in de eigen auto gereden in bekende omgeving. De Nationale Autopas wordt vanaf volgend jaar 1 februari definitief gekoppeld aan het BOVAG garantiebewijs en gaat dan de BOVAG Garantiepas heten. Een koper hoeft vanaf dat moment ook niet meer expliciet naar het garantiebewijs te vra gen, iedere gebruikte auto met een aanschafprijs vanaf £7.500,= wordt bij een BOVAG-bedrijf met de Garantiepas gele verd. De garantietermijn is minimaal 3 maanden. Vanaf nu kunnen BOVAG-autobedrijven de Garantiepas echter al op vrij willige basis aanbieden. Het bestaande BOVAG-garantiebewijs en de Nationale Autopas zijn in het verleden al in het leven geroepen om de consument meer zekerheid te bieden bij de aanschaf van een gebruikte auto. In het NAP worden de kilometerstanden van een auto geregistreerd als deze bij een bonafide autobedrijf of ANWB- keuringsstation komt. Het kilometerverloop is bij aanschaf van een auto op te vragen en geeft zekerheid over de kilometers tand. Achterop de nieuwe BOVAG Garantiepas staat de vermel ding uit de NAP automatisch afgedrukt. Een gebruikte auto wordt alleen zonder garantie geleverd als dit nadrukkelijk op de orderbevestiging en de factuur staat vermeld. In alle andere gevallen is een BOVAG-bedrijf verplicht de garantie te verle nen. Overigens hebben de meeste merkendealers eigen garan- tievormen die allemaal op de BOVAG-garantievoorwaarden zijn gebaseerd en vaak nog verder gaan. van De Bruin door reclamebu reau Team 2000. Ronald van Lankveld, fleetsa les- en bedrijfswagenadvisseur van Auto Bongers heette alle medewerkers van De Bruin hartelijk welkom en legde ver volgens de gang van zaken rond de zuinigheidsrit uit. Er werden vier teams gevormd *die, gestoken in prachtige jacks voorzien van de logo’s van Auto Bongers en De Bruin Techniek, de beschikking kregen over een Golf Sdi met uitermate zuinige direct ingespoten dieselmotor. De deelnemers kregen de vier auto’s afgetankt in handen en moesten vervolgens een schreven route dingsstoffen en andere materia len. De aanvankelijk doffe hou- topdruk van de middenconsole is enige tijd geleden vervangen door glazend hout. De stoelen hebben forse afmetingen en zijn bekleed met een dikke velours. De opklapbare middenarm- steun verhoogt enorm het com fort. Het stuurwiel kan worden versteld in hoogte en diepte en dat levert samen met de in diverse richtingen te variëren bestuurdersstoel een goede zit- positie op. Standaard rust Lancia de k uit met twee air bags, terwijl de zij-airbags een extra investering van 615 gul den vergen. Verder omvat de LS-uitvoering centrale vergren- Het grote Fiat-concern heeft voor al haar merken een enor me visvijver met diverse com- ponentén. Bodemgroepen en motoren worden over en weer i gebruikt. Zo staat bijvoorbeeld 1 de nieuwe Alfa 166 op dezelfde ‘floorpan’ als deze Lancia k, maar de nieuwe 5 cilinder 2,4 liter JTD-motor komt weer uit de Alfa-stal. Komende zaterdag 21 novem ber organiseert Citroën Bertens Udenhout een gratis wintercon trole voor alle bezoekers. Er wordt dan nauwgezet gekeken naar de staat van de remmen, banden, veerbollen, verlichting, accu en uitlaat, onderdelen die stuk voor stuk belangrijk zijn in de komende winter. Naar aanleiding van deze wintercon trole krijgt men een testrapport waarin precies staat hoe de auto ervoor staat. Aan de hand Overigens heeft Kluitmans op internet niet alleen gebruikte auto’s. Ook kan een overzicht met foto’s worden opgeroepen van het actuele Mitsubishi-pro- gramma. Daarnaast vermeldt de site alle actuele adressen en telefoonnummers en zijn er links naar de officiële Mitsibushi-sites. Het inter adres is voortaan ook i advertenties van Kluit vinden. I t»' T! Kluitmans opgenomen. Straks zal het zelfs zo zijn dat er onderscheid wordt gemaakt tussen auto’s die in voorraad zijn en modellen die verwacht worden. Op het moment dat een auto wordt ingeruild kan ie in het bestand worden opgeno men. Het is met de moderne hulpmiddelen immers zeer een voudig om direct na het teke nen van het verkoopcontract de in te ruilen auto te fotografe ren. Een slecht gezichtsvermogen is niet bevorderlijk voor de ver keersveiligheid in het algemeen en die van uzelf in het bijzon der. Daarom is het prettig om komende zaterdag te weten hoe uw auto en uzelf ervoor staan. U kunt bij Citroen Bertens terecht van 8.00 tot 17.00 uur. ring. Hierdoor wordt esn hoger vermogen bereikt en tegelijk een lager verbruik. De 2,4 liter JTD-motor werd voor het eerst toegepast in de Alfa 156, maar is nu ook in de k te vinden. De 5-pitter heeft een exacte inhoud van 2367 cc en levert een flink vermogen van 136 pk bij 4250 tr/min en een gigantisch koppel van 304 Nm bij slechts 2000 tr/min. De krachtbron weet met de vrij zware k SW (1555 kg) best raad en zorgt voor goede prestaties. Er wordt een top snelheid behaald van precies 200 km/u en in 10,8 seconden sprint de SW naar de 100 km/u. De sedan met dezelfde motor is op beide punten nog iets snel ler. De motor maakt in de verte een voornaam geluid en vraagt niet om veel schakelen. Maar wie sportief wil ryden, zal van deze auto geen tegenwerking ondervinden. Ronduit indruk wekkend zijn de tussenaccele- raties, omdat de diesel over een zeer breed toerengebied trek- ABS. Het remsysteen kracht te over heeft. Daarbij doeltreffend en voelt veelvuldig remmen s» De stuurbekrachtiging deze auto absoluut nodig. Het overzicht is zowel naar voor als achteren goed, omdat de rede lijk horizontale achterklep de achterkant goed markeert. Inparkeren mag daarom geen grote problemen opleveren. De directe inspuiting en com mon rail techniek worden samen gepropageerd om hun lage brandstofverbruik. Gemiddeld verstookten we in de k SW 1 liter op 12,5 kilome ter en dat is gezien het flinke gewicht van de auto en de goede prestaties netjes, maar zeker geen uitschieter. De Lancia k SW 2.4 JTD LS kost £81.450,= en is daarmee precies zesduizend gulden duurder dan de sedan. Wie minder kilometers rijdt, kan prima vooruit met de 2 liter 5 cilinder benzine die geleverd wordt vanaf £68.950,= (sedan) en £72.950,= (SW). Het pro- heeft sinds kort een interactie ve site geopend onder het adres www.kluitmans.nl. Na het wel- komstscherm zijn er diverse opties. Het belangrijkste onder deel is de voorraad gebruikte auto’s. Er is een zoekfunctie ingebouwd waarop een prijs klasse, model of andere specifi catie kan worden ingegeven. Daarna geeft de computer een lijst met auto’s die aan de wen sen van de klant voldoen. Door op het kenteken te drukken, verschijnt een nadere omschrij ving en een foto. Het bestand wordt constant up- to-date gehouden. Als een auto binnenkomt wordt direct met een digitale camera een foto gemaakt en worden de gege vens in de computer opgesla gen. Vrijwel direct daarna kan iedereen de betreffende gege vens en foto op het eigen com puterscherm ‘toveren’. Het gebruik van de internet site is helemaal in de organisatie van Goede zitpositie Deze gaat niet helemaal tot op de bumper open en beslaat ook niet de volle breedte van de auto en daarmee heel dicht bij de k Lancia met deze auto gaat in deze hogere kl om de maximale baf* mes, maar meer om de stijl en afwerking. Het is wel prettig dat de vloer op dezelfde hoogte ligt als de onderkant van de klep. De bagageruimte komt niet overdreven groot over, omdat de vloer erg hoog ligt. Maar er zit letterlijk een dub bele bodem in de bagageruimte, zodat het beschikbare volume toch volledig gebruikt kan wor den. Wil men na het neerklap pen van de achterbank een vlakke laadvloer, dan sluit deze weer keurig aan bij de hoge variant. Het bagagevolume varieert van 525 tot 1500 liter en daarmee is de k SW toch bij zonder bruikbaar. De afwerking van de binnenkant van de auto een hoog niveau. X4CU.V.,» gebruikt mooie bekle- Een ervaren rij-instructeur rijdt mee en geeft adviezen en aanwijzingen. Daarmee kunt u uw voordeel doen. Maar dat is nog niet alles. Ook het gehoor en het gezichtsvermogen wor den getest. De BROEMtest doet zodoende een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de oudere automobilist. Mensen met een handicap en eventueel aangepaste auto kunnen onge acht hun leeftijd aan de test past overigens uitstekend het wat stugge onderstel, bij de sta tionwagon aangevuld met niveauregeling op de achteras, die ervoor zorgt dat de auto ongeacht de belading vlak boven de weg blijft hangen. Erg handig als bijvoorbeeld een aanhanger wordt getrokken. De k mag 1500 kg voortslepen, als het tenminste om een geremde last gaat. Niveauregeling Toen Lancia de k enkele jaren geleden op de markt bracht, was de 2,4 liter 5 cilinder tur- bodieselmotor helemaal nieuw. Uitgaande van deze basis ont wikkelde het Fiat-concern een versie met directe inspuiting volgens het common rail princi pe, waarbij gewerkt wordt met zeer hoge inspuitdrukken en een perfecte elektronische stu- Technische gegevens: Merk en type: Lancia Cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht; Prestaties: s uw auto aan een onderwerpt, kunt u gratis laten testen doo: i Léon V.d. Bersselaar. cia k SW is een bijzon- zolle auto met een ang en acl igsdetails. TS-VD-16 l'TS-VD-16

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 21