I IS r: IU Range Rover verfijnd V. Nederlandse scholieren met Mitsubishi naar Japan Uitbreiding Autovak RAI 99 Finale Radio 538 Citroën Saxo Challenge Accentverschuivingen bij de Audi A8 Volkswagen Bora met unieke introductie-actie Andreas Zapatinas volgt Walter de'Silva op 25 miljoen Fiat's uit Mirafiori- fabriek Caravans met slechte banden in winterstalling Jules Deelder promoot Citroën IT? pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 12 november 1998 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER nden! of zond. hetVOC i ont- RAI. 38 I 0, o, 0, o, o, o, o, 0, 0, o, 0, o, 0, 0, 1 aard- Maar euwe Volkswé tot en met a geheel nie probeerucn de snelste een van de Dutch Inde Daarna vc ien de nieuwe Bora voo iag mee te nemen. Aan 1 de dag kon de Z’ iezelfde plaats wc ■d. Volkswage: De nieuwe VW Böra staat vanaf 17 november bij de dealer. Autovak RAI 99 is wederom -Op Je bran. prijzen verhan- i 350 Nm ,2 liter Kuin. Men is op zoek naar een “kanjer’ die de Saxo Cup kan gebruiken als opstapper naar andere raceklasses. geboden de nieuwe Bora voor een dag mee te nemen. Aan het einde van de dag kon de auto weer op dezelfde plaats worden ingeleverd. Volkswagen intro duceert de Bora als vierdeurs sedan met vier benzinemotoren van 1,4 tot 2,3 liter en drie die sels van 68 tot 110 pk. De stan daarduitrusting is zeer com- De nieuwe Volkswagen Bora is van 9 tot en met 13 november op een geheel nieuwe manier geïntroduceerd. Importeur Pon was met maar liefst tachtig auto’s vijf dagen lang ‘s och tends vroeg aanwezig op inten sief gebruikte carpoolplaatsen verspreid over het land. De ver zamelde carpoolers werd aan- Utrechtse Jaarbeurs. De jury bestaat uit Gijs van Lennep, Hans Deen, Raymond Coronel en Saxo Cup-coördinator Eric erstanding (YFU) hebben drie Nederlandse scholie- van 14 tot en r een vijfweekse stu- ir Japan in voorberei- /olgend jaar zomer, s bedoeld om jonge- i te laten maken met cultuur. De deelne- e reis verblijven bij pleet met onder meer ABS, air bags en zij-airbags, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten en elek trisch verstelbare en verwarm de buitenspiegels. duizend gulden of een directe korting variërend van £500,= tot £1.000,=. Ook biedt Citroen haar klanten de mogelijkheid van een gratis uitgestelde beta ling tot 1 januari 2000. De maximale bedragen zijn £10.000,= voor de Saxo, £15.000,= voor Xsara en Multispace en £20.000,= voor Xantia, XM en Evasion. moment de aandacht voor eindejaarsactie van de Nederlandse Citroën-dealers. ixet centrale thema van de ver- s is de liefde: _.j staat te liften, 'j rijdt voorbij; Zij vraagt hem te stoppen, hij denkt: zij is voor mij; pk en een koppel van bij 3250 tr/min. De 4,2 gaat door tot 310 pk en 410 Nm tussen 3000 en 4000 tr/min. Het aantal standaard airbags wordt uitgebreid met zij-air- bags op hoofdhoogte en gordijn achtige airbags die ook de ach- terpassagiers beschermen bij een zijdelingse aanrijding. De interieurinrichting heeft nieuwe kleurencombinaties, terwijl de binnenverlichting, het navigatiesysteem met beeldscherm in de middencon sole, het akoestisch parkeersys teem en een draadloze voorruit- verwarming nieuwe elementen zijn. De vernieuwde Audi A8 oogdwordt vanaf begin volgend j aar 260 leverbaar. sen 1 september 1980 en 1 juli 1998. De deelnameformulieren moeten voor 1 december bij de YFU binnen zijn. zoon of Gegadigden moeten volledig NedCar dagonderwijs volgen aan een leerlingen school voor vwo, havo, mavo, nderwijs. mbo of vbo en geboren zijn tus- De Audi A8 baarde bij zijn introductie in 1994 opzien d zijn gewichtsbespar-- Space Frame carrosserie. Voor het modeljaar 1999 komt daar een volledig aluminium onder stel bij, waardoor de onafge veerde massa aanzienlijk wordt gereduceerd. Uiteraard past hierbij een nieuwe afstemming van vering en demping die het rij- en veercomfort ten goede komt. Audi past op de ver nieuwde A8 ook nieuwe, gego ten velgen toe met gewichtsbe- sparende holle spaken en op elektronisch vlak wordt ESP (Elektronisch Stabiliteits programma) aan de stands uitrusting toegevoegd, daar blijft het niet bij. Het De bestuurdersstoel is elek trisch in hoogte te verstellen en de HSE heeft standaard een volledig elektrisch verstelbare elektronische stoel met een geheugenfunctie ing van de Range gekoppeld aan de stand van de is nu standaard op buitenspiegels. Er zijn twee i dat wordt nieuwe lakkleuren en een met een nieuwe nieuwe interieurkleur. De prijs- -alle wielen. lijst van de vernieuwde Range Rover begint bij £132.500,= voor de handgeschakelde 6 cilinder diesel. De 4.0 automaat kost f. 136.000,= gevolgd door J- 2.5 TD automaat voor —38.200,=. Daarboven zitten J - SE-uitgaves vanaf .48.900,= en het programma wordt naar boven afgerond door de 4.6 HSE voor f. 172.800,=. - uiterlijk is op kleine details 4 opzien door gewijzigd. De auto krijgt een irende Audi nieuwe grille, andere bumpers en koplampen, nieuwe deurgre pen en aluminium sierlijsten. Ook de ontwerpen van de reeds genoemde wielen zijn gewij zigd. De twee V8-motoren met 3,7 en 4,8 liter inhoud worden voor taan gevoed door vijf kleppen per cilinder. In de klepbedie- ning worden roltuimelaars toe gepast voor een lagere interne wrijving. Nieuw is ook een inlaatspruitstuk waarvan het doorvoerkanaal in drie trappen kan worden aangepast. Door deze ingrepen worden zowel vermogen als koppel verhoogJ Zo komt de 3,7 liter nu op 2Gv Mitsubishi Motors Corporation Japanse families, bezoeken (MMC) en Youth for natuurlijk de Mitsubishi-fabrie- Understanding (YFU) hebben ken en gaan naar historische voor drie Nederlandse scholie- steden als Kyoto en Nara. Ook ren in de léfeftijd van 14 tot en Amerikaanse en Japanse scho lnet 18 jaar een vijfweekse stu- lieren doen aan dit programma diereis naar Japan in voorberei- mee, zodat er volop gelegenheid ding voor volgend jaar zomer. is om internationale vriend- Deze reis is bedoeld om jonge- schappen te sluiten. ren kennis te laten maken met Geïnteresseerden kunnen bij de de Japanse cultuur. De deelne- Mitsubishi-dealer een deelna- mers aan de reis verblijven bij meformulier aanvragen. Van de met 64 kandidaten, waaruit 16 finalisten naar voren kwamen. Ze zullen vrijdag aan de start staan op het circuit van Zandvoort in een echte Citroën Saxo VTS 1.6 16V onder bege- 5axo leiding van instructeurs van de nber Dutch Racing School. Wie hier uit als overwinnaar naar voren komt, dat zal bekend gemaakt worden op de autosportbeurs Speed Design die vanaf mor gen wordt gehouden in de Vanaf 1 december start het voormalige hoofd van het Styling Centre van Alfa Romeo bij Seat. Walter de’Silva was verant woordelijk voor de complete Alfa-lijn zoals die nu bij de dealer staat. Zijn opvolger wordt de Griek Andreas Zapatinas, die vanaf 2 december aanstaande met zijn broodtrommel onder de arm bij Alfa naar binnen stapt. Zapatinas is 41 jaar oud en sinds 1994 verantwoordelijk voor het in- en exterieurdesign bij BMW. Zijn carrière startte bij het Passadena Art Center als industrial car designer om in 1988 de overstap te maken naar het Fiat Styling Centre, waar hij als Chief Designer Exterieurs was betrokken bij de Coupé Fiat en barchetta. Maar ook aan de originele en aansprekende lijn van de Alfa 145 leverde Zapatinas een bijdrage. Bij BMW was hij in de tussentijd ver antwoordelijk voor de sportieve modellen. drie deelnemers zal één dochter zijn van een Ne< medeweker en twee le van het voortgezet one Met behulp van eigen gedicht- Zij laat zich meeslepen door jes trekt Jules Deelder op dit hartstocht en vuur; moment de aandacht voor de hij laat zich slepen... door de eindejaarsactie van de takelwagen van de autover- Nederlandse Citroën-dealers. huur. Het centrale thema van de ver- Liefde gaat pas leven in een nieuwe Citroën” Tijdens de eindjaarsactie wor den de verschillende modellen aangeboden met gratis acces soires voor duizend tot twee- Imatig op den van 15 tot 20 jaar oud. Zc diagonaalbanden komen nog terwijl die al tientallen jaren het assortiment zijn verdwenen. Hoopgevend is wel dat 90 procent van de eigenaren op advies van de dealer tot vervanging besluit. Zo verkleinen ze de kans op een vroegtijdig afgebroken vakantie. Anders dan veel mensen denken, slijten banden bij langdurige stil stand meer dan bij gebruik. Vergelijk het met doorliggen bij patiënten. Doordat de caravan Op diverse details heeft Land Rover haar topmodel, de Range Rover, herzien en verbeterd. Belangrijk is onder meer de komst van de zogenaamde ‘Thor’ V8-motor, een herziene versie van de bestaande kracht bron. Deze motor werd onlangs in de nieuwe Discovery voorge steld en wordt uitsluitend in combinatie met een automati- Op t sche versnellingsbak geleverd. zijn De krachtbron heeft een nieuw spanks motormangementsysteem van airbags Bosch en een gewijzigd inlaat- ook op d spruitstuk. Hierdoor worden zijn. De een hoger vermogen en koppel van I geproduceerd, terwijl de emis- hoger plo- siewaarden op een lager niveau alle versies verchroor uitkomen. De krachtbron tiergrepen en beter op f bedient zich van dubbele plati- afgestemde interieurkk Komende vrijdag 13 november wordt de finale gehouden van de Radio 538 Citroën Saxo Challenge, waaraan zestien jonge karters zullen deelnemen. De winnaar mag een jaar lang gratis racen in de Citroën Saxo Cup. De hele maand septemb— probeerden honderden jongeren ,e tijd neer te zetten op Ie kartbanen van de idoor Kartgroep. zolgde een halve-finale na bougies (levensduur 116.000 km), twee bobines en siliconen kabels. De kortere pedaalslag zorgt voor een directer reactie vermogen. De elektronische tractieregeling van de Range Rover HSE is 1 alle versies en dat wordt gecombineerd met een nier"" tractiecontrole op alle wiel— het gebied van veiligheid i de gordelspanners met 'nkrachtbegrenzers en zij- oags nieuw, elementen die op de Discovery aanwezig de 2. 1. De luxueuze uitstraling £138 i het interieur is op een nog de SI er plan gebracht. Zo hebben £14? jmde por- op elkaar leuren. Onlangs liep in Turijn de 25 Panda, Uno en tegenwoordig de miljoenste auto’s van de band Punto. In 1974 werden de eer- die is gemaakt in de Mirafiori- ste lasrobots in gebruik geno- fabriek. Het betrof een blauwe men voor de produktie van de Marea Weekend 2.0 HLX. Deze Fiat 131, een auto die de bij fabriek werd op 15 mei 1939 naam ‘Mirafiori’ kreeg. Op dit geopend en werd de tweede moment maakt Fiat er jaarlijks Fiat-produktie-unit naast de ruim 450.000 eenheden van de beroemde Lingotto-fabriek. Op Punto, Panda en Marea, terwijl dat moment stond Mirafiori de produktie van de nieuwe nog aan de rand van Turijn, Multipla wordt voorbereid. Van maar is inmiddels helemaal de Fiat 131 werden er 2 miljoen door de stad omsloten. In gemaakt, van de 124 3 miljoen, Mirafiori kon Fiat direct na de 3,6 miljoen exemplaren van de oorlog betaalbare auto’s bou- 126, 3,8 miljoen 500’s, 4 miljoen wen in grote series, zoals de 600’s, ruim 5 miljoen Uno’s en 6 600, 500, 124, 127 en later de miljoen exemplaren van de 127. ten. De Autovak RAI 33 J het platform waarop de che enkele belangrijke p~- en onderscheidingen oven, digt. Voor de tweede maal wordt de Autovak RAI Innovatie Prijs uitgereikt, ter wijl organisaties als de Stichting Jaarprijzen Automobielbranche en bekendmaken wie de Autotechnicus, Autoschadehersteller en Autospuiter van het Jaar zijn De nieuwe, uitgebreide Autovak RAI 99 wordt van 15 tot en met 20 maart 1999 in de Amsterdam RAI gehouden. Deze vakbeurs voor de auto branche kenmerkt zich door enkele nieuwe categorieën en wordt voor het eerst op Benelux-schaal gehouden. Tijdens de beurs zullen enkele titeluitreikingen evenals de bekendmaking van de Autovak RAI Innovatie Prijs plaatsvin den. De vele ontwikkelingen die de automotive branche kenmerken zijn ook terug te zien in de wikkeling van de Autovak I Een belangrijke stap is de introductie van het segment ‘Tankstationinrichting en -uit rusting’, dat een logische aan vulling betekent op de reeds aanwezige categorieën van de brandstofafgifte-apparatuur en vloeistofdichte vloeren. Na afsluiting van de inschrij vingsperiode staat vast dat de Autovak RAI 99 een opmerke lijke groei kent. Dit wordt zeker in de hand gewerkt door het nieuwe segment, maar ook door de samensmelting met de Belgische autovakbeurs. Daarmee bijt de Autovak RAI 99 het spits af als eerste Benelux-beurs voor de automo tive branche. De organisatie verwacht dit jaar 460 exposan- Maar liefst drie van de vijf voortdurend stilstaat, rust het Nederlandse caravans staat op te gewicht op één plek van de band, oude banden. Dit blijkt uit een Hierdoor kunnen zwakke plekken onderzoek onder dealers in het ontstaan, zoals scheuren in het hele land. Een oude, versleten rubber en deuken in het karkas, caravanband is als een bom die elk Deze mankementen spelen zich moment kan knallen. Als een cara- echter vaak onder de oppervlakte vanband 6 jaar in gebruik is, ver- af, waardoor een 8,10 of 15 jaar dubbelt de kans op een klapband. oude band nog als nieuw kan ogen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat Nu de meeste caravans de win- zoveel caravanbezitters het advies terstalling in gaan en voor een om de banden elke 5 tot 6 jaar te langere periode niet zullen worden vervangen, in de wind slaan. gebruikt, verdienen de banden Dealers stuiten regelmatig op ban- extra aandacht. Er zijn verschil den van 15 tot 20 jaar oud. Zelfs lende mogelijkheden om de kans diagonaalbanden komen nog voor, op slijtage te minimaliseren. Een i uit hoes eromheen voorkomt uitdro ging en schade door vocht en tocht. De kans op doorliggen is kleiner wanneer de spanning met onge veer een halve bar wordt ver hoogd. De beste oplossing is echter om de banden gedurende de winterslaap sjes te verwisselen voor oude. De goede “Zij kunnen worden opgeborgen, bij hij r voorkeur op een plek waar het Zij - droog en koel is. 1 Ca'pooirif CITROEN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 27