I
IS
r:
IU
Range Rover verfijnd
V.
Nederlandse scholieren met Mitsubishi naar Japan
Uitbreiding
Autovak RAI 99
Finale Radio 538
Citroën Saxo Challenge
Accentverschuivingen bij
de Audi A8
Volkswagen Bora met
unieke introductie-actie
Andreas Zapatinas
volgt Walter
de'Silva op
25 miljoen Fiat's
uit Mirafiori-
fabriek
Caravans met
slechte banden
in winterstalling
Jules Deelder promoot
Citroën
IT?
pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 12 november 1998 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
nden!
of
zond.
hetVOC
i ont-
RAI.
38
I
0,
o,
0,
o,
o,
o,
o,
0,
0,
o,
0,
o,
0,
0,
1 aard-
Maar
euwe Volkswé
tot en met
a geheel nie
probeerucn
de snelste
een van de
Dutch Inde
Daarna vc
ien de nieuwe Bora voo
iag mee te nemen. Aan
1 de dag kon de Z’
iezelfde plaats wc
■d. Volkswage:
De nieuwe VW Böra staat
vanaf 17 november bij de
dealer.
Autovak RAI 99 is wederom
-Op Je bran.
prijzen
verhan-
i 350 Nm
,2 liter
Kuin. Men is op zoek naar een
“kanjer’ die de Saxo Cup kan
gebruiken als opstapper naar
andere raceklasses.
geboden de nieuwe Bora voor
een dag mee te nemen. Aan het
einde van de dag kon de auto
weer op dezelfde plaats worden
ingeleverd. Volkswagen intro
duceert de Bora als vierdeurs
sedan met vier benzinemotoren
van 1,4 tot 2,3 liter en drie die
sels van 68 tot 110 pk. De stan
daarduitrusting is zeer com-
De nieuwe Volkswagen Bora is
van 9 tot en met 13 november
op een geheel nieuwe manier
geïntroduceerd. Importeur Pon
was met maar liefst tachtig
auto’s vijf dagen lang ‘s och
tends vroeg aanwezig op inten
sief gebruikte carpoolplaatsen
verspreid over het land. De ver
zamelde carpoolers werd aan-
Utrechtse Jaarbeurs. De jury
bestaat uit Gijs van Lennep,
Hans Deen, Raymond Coronel
en Saxo Cup-coördinator Eric
erstanding (YFU) hebben
drie Nederlandse scholie-
van 14 tot en
r een vijfweekse stu-
ir Japan in voorberei-
/olgend jaar zomer,
s bedoeld om jonge-
i te laten maken met
cultuur. De deelne-
e reis verblijven bij
pleet met onder meer ABS, air
bags en zij-airbags, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten en elek
trisch verstelbare en verwarm
de buitenspiegels.
duizend gulden of een directe
korting variërend van £500,=
tot £1.000,=. Ook biedt Citroen
haar klanten de mogelijkheid
van een gratis uitgestelde beta
ling tot 1 januari 2000. De
maximale bedragen zijn
£10.000,= voor de Saxo,
£15.000,= voor Xsara en
Multispace en £20.000,= voor
Xantia, XM en Evasion.
moment de aandacht voor
eindejaarsactie van de
Nederlandse Citroën-dealers.
ixet centrale thema van de ver-
s is de liefde:
_.j staat te liften,
'j rijdt voorbij;
Zij vraagt hem te stoppen,
hij denkt: zij is voor mij;
pk en een koppel van
bij 3250 tr/min. De 4,2
gaat door tot 310 pk en 410 Nm
tussen 3000 en 4000 tr/min.
Het aantal standaard airbags
wordt uitgebreid met zij-air-
bags op hoofdhoogte en gordijn
achtige airbags die ook de ach-
terpassagiers beschermen bij
een zijdelingse aanrijding. De
interieurinrichting heeft
nieuwe kleurencombinaties,
terwijl de binnenverlichting,
het navigatiesysteem met
beeldscherm in de middencon
sole, het akoestisch parkeersys
teem en een draadloze voorruit-
verwarming nieuwe elementen
zijn. De vernieuwde Audi A8
oogdwordt vanaf begin volgend j aar
260 leverbaar.
sen 1 september 1980 en 1 juli
1998. De deelnameformulieren
moeten voor 1 december bij de
YFU binnen zijn.
zoon of Gegadigden moeten volledig
NedCar dagonderwijs volgen aan een
leerlingen school voor vwo, havo, mavo,
nderwijs. mbo of vbo en geboren zijn tus-
De Audi A8 baarde bij zijn
introductie in 1994 opzien d
zijn gewichtsbespar--
Space Frame carrosserie. Voor
het modeljaar 1999 komt daar
een volledig aluminium onder
stel bij, waardoor de onafge
veerde massa aanzienlijk wordt
gereduceerd. Uiteraard past
hierbij een nieuwe afstemming
van vering en demping die het
rij- en veercomfort ten goede
komt. Audi past op de ver
nieuwde A8 ook nieuwe, gego
ten velgen toe met gewichtsbe-
sparende holle spaken en op
elektronisch vlak wordt ESP
(Elektronisch Stabiliteits
programma) aan de stands
uitrusting toegevoegd,
daar blijft het niet bij. Het
De bestuurdersstoel is elek
trisch in hoogte te verstellen en
de HSE heeft standaard een
volledig elektrisch verstelbare
elektronische stoel met een geheugenfunctie
ing van de Range gekoppeld aan de stand van de
is nu standaard op buitenspiegels. Er zijn twee
i dat wordt nieuwe lakkleuren en een
met een nieuwe nieuwe interieurkleur. De prijs-
-alle wielen. lijst van de vernieuwde Range
Rover begint bij £132.500,=
voor de handgeschakelde 6
cilinder diesel. De 4.0 automaat
kost f. 136.000,= gevolgd door
J- 2.5 TD automaat voor
—38.200,=. Daarboven zitten
J - SE-uitgaves vanaf
.48.900,= en het programma
wordt naar boven afgerond
door de 4.6 HSE voor
f. 172.800,=.
- uiterlijk is op kleine details
4 opzien door gewijzigd. De auto krijgt een
irende Audi nieuwe grille, andere bumpers
en koplampen, nieuwe deurgre
pen en aluminium sierlijsten.
Ook de ontwerpen van de reeds
genoemde wielen zijn gewij
zigd.
De twee V8-motoren met 3,7 en
4,8 liter inhoud worden voor
taan gevoed door vijf kleppen
per cilinder. In de klepbedie-
ning worden roltuimelaars toe
gepast voor een lagere interne
wrijving. Nieuw is ook een
inlaatspruitstuk waarvan het
doorvoerkanaal in drie trappen
kan worden aangepast. Door
deze ingrepen worden zowel
vermogen als koppel verhoogJ
Zo komt de 3,7 liter nu op 2Gv
Mitsubishi Motors Corporation Japanse families, bezoeken
(MMC) en Youth for natuurlijk de Mitsubishi-fabrie-
Understanding (YFU) hebben ken en gaan naar historische
voor drie Nederlandse scholie- steden als Kyoto en Nara. Ook
ren in de léfeftijd van 14 tot en Amerikaanse en Japanse scho
lnet 18 jaar een vijfweekse stu- lieren doen aan dit programma
diereis naar Japan in voorberei- mee, zodat er volop gelegenheid
ding voor volgend jaar zomer. is om internationale vriend-
Deze reis is bedoeld om jonge- schappen te sluiten.
ren kennis te laten maken met Geïnteresseerden kunnen bij de
de Japanse cultuur. De deelne- Mitsubishi-dealer een deelna-
mers aan de reis verblijven bij meformulier aanvragen. Van de
met 64 kandidaten, waaruit 16
finalisten naar voren kwamen.
Ze zullen vrijdag aan de start
staan op het circuit van
Zandvoort in een echte Citroën
Saxo VTS 1.6 16V onder bege-
5axo leiding van instructeurs van de
nber Dutch Racing School. Wie hier
uit als overwinnaar naar voren
komt, dat zal bekend gemaakt
worden op de autosportbeurs
Speed Design die vanaf mor
gen wordt gehouden in de
Vanaf 1 december start het voormalige hoofd van het Styling
Centre van Alfa Romeo bij Seat. Walter de’Silva was verant
woordelijk voor de complete Alfa-lijn zoals die nu bij de dealer
staat. Zijn opvolger wordt de Griek Andreas Zapatinas, die
vanaf 2 december aanstaande met zijn broodtrommel onder de
arm bij Alfa naar binnen stapt. Zapatinas is 41 jaar oud en
sinds 1994 verantwoordelijk voor het in- en exterieurdesign bij
BMW. Zijn carrière startte bij het Passadena Art Center als
industrial car designer om in 1988 de overstap te maken naar
het Fiat Styling Centre, waar hij als Chief Designer Exterieurs
was betrokken bij de Coupé Fiat en barchetta. Maar ook aan de
originele en aansprekende lijn van de Alfa 145 leverde
Zapatinas een bijdrage. Bij BMW was hij in de tussentijd ver
antwoordelijk voor de sportieve modellen.
drie deelnemers zal één
dochter zijn van een Ne<
medeweker en twee le
van het voortgezet one
Met behulp van eigen gedicht- Zij laat zich meeslepen door
jes trekt Jules Deelder op dit hartstocht en vuur;
moment de aandacht voor de hij laat zich slepen... door de
eindejaarsactie van de takelwagen van de autover-
Nederlandse Citroën-dealers. huur.
Het centrale thema van de ver- Liefde gaat pas leven in een
nieuwe Citroën”
Tijdens de eindjaarsactie wor
den de verschillende modellen
aangeboden met gratis acces
soires voor duizend tot twee-
Imatig op
den van 15 tot 20 jaar oud. Zc
diagonaalbanden komen nog
terwijl die al tientallen jaren
het assortiment zijn verdwenen.
Hoopgevend is wel dat 90 procent
van de eigenaren op advies van de
dealer tot vervanging besluit. Zo
verkleinen ze de kans op een
vroegtijdig afgebroken vakantie.
Anders dan veel mensen denken,
slijten banden bij langdurige stil
stand meer dan bij gebruik.
Vergelijk het met doorliggen bij
patiënten. Doordat de caravan
Op diverse details heeft Land
Rover haar topmodel, de Range
Rover, herzien en verbeterd.
Belangrijk is onder meer de
komst van de zogenaamde
‘Thor’ V8-motor, een herziene
versie van de bestaande kracht
bron. Deze motor werd onlangs
in de nieuwe Discovery voorge
steld en wordt uitsluitend in
combinatie met een automati- Op t
sche versnellingsbak geleverd. zijn
De krachtbron heeft een nieuw spanks
motormangementsysteem van airbags
Bosch en een gewijzigd inlaat- ook op d
spruitstuk. Hierdoor worden zijn. De
een hoger vermogen en koppel van I
geproduceerd, terwijl de emis- hoger plo-
siewaarden op een lager niveau alle versies verchroor
uitkomen. De krachtbron tiergrepen en beter op f
bedient zich van dubbele plati- afgestemde interieurkk
Komende vrijdag 13 november
wordt de finale gehouden van
de Radio 538 Citroën Saxo
Challenge, waaraan zestien
jonge karters zullen deelnemen.
De winnaar mag een jaar lang
gratis racen in de Citroën Saxo
Cup. De hele maand septemb—
probeerden honderden jongeren
,e tijd neer te zetten op
Ie kartbanen van de
idoor Kartgroep.
zolgde een halve-finale
na bougies (levensduur 116.000
km), twee bobines en siliconen
kabels. De kortere pedaalslag
zorgt voor een directer reactie
vermogen. De elektronische
tractieregeling van de Range
Rover HSE is 1
alle versies en dat wordt
gecombineerd met een nier""
tractiecontrole op alle wiel—
het gebied van veiligheid
i de gordelspanners met
'nkrachtbegrenzers en zij-
oags nieuw, elementen die
op de Discovery aanwezig de 2.
1. De luxueuze uitstraling £138
i het interieur is op een nog de SI
er plan gebracht. Zo hebben £14?
jmde por-
op elkaar
leuren.
Onlangs liep in Turijn de 25 Panda, Uno en tegenwoordig de
miljoenste auto’s van de band Punto. In 1974 werden de eer-
die is gemaakt in de Mirafiori- ste lasrobots in gebruik geno-
fabriek. Het betrof een blauwe men voor de produktie van de
Marea Weekend 2.0 HLX. Deze Fiat 131, een auto die de bij
fabriek werd op 15 mei 1939 naam ‘Mirafiori’ kreeg. Op dit
geopend en werd de tweede moment maakt Fiat er jaarlijks
Fiat-produktie-unit naast de ruim 450.000 eenheden van de
beroemde Lingotto-fabriek. Op Punto, Panda en Marea, terwijl
dat moment stond Mirafiori de produktie van de nieuwe
nog aan de rand van Turijn, Multipla wordt voorbereid. Van
maar is inmiddels helemaal de Fiat 131 werden er 2 miljoen
door de stad omsloten. In gemaakt, van de 124 3 miljoen,
Mirafiori kon Fiat direct na de 3,6 miljoen exemplaren van de
oorlog betaalbare auto’s bou- 126, 3,8 miljoen 500’s, 4 miljoen
wen in grote series, zoals de 600’s, ruim 5 miljoen Uno’s en 6
600, 500, 124, 127 en later de miljoen exemplaren van de 127.
ten.
De Autovak RAI 33 J
het platform waarop de
che enkele belangrijke p~-
en onderscheidingen oven,
digt. Voor de tweede maal
wordt de Autovak RAI
Innovatie Prijs uitgereikt, ter
wijl organisaties als de
Stichting Jaarprijzen
Automobielbranche en
bekendmaken wie de
Autotechnicus,
Autoschadehersteller en
Autospuiter van het Jaar zijn
De nieuwe, uitgebreide Autovak
RAI 99 wordt van 15 tot en met
20 maart 1999 in de
Amsterdam RAI gehouden.
Deze vakbeurs voor de auto
branche kenmerkt zich door
enkele nieuwe categorieën en
wordt voor het eerst op
Benelux-schaal gehouden.
Tijdens de beurs zullen enkele
titeluitreikingen evenals de
bekendmaking van de Autovak
RAI Innovatie Prijs plaatsvin
den.
De vele ontwikkelingen die de
automotive branche kenmerken
zijn ook terug te zien in de
wikkeling van de Autovak I
Een belangrijke stap is de
introductie van het segment
‘Tankstationinrichting en -uit
rusting’, dat een logische aan
vulling betekent op de reeds
aanwezige categorieën van de
brandstofafgifte-apparatuur en
vloeistofdichte vloeren.
Na afsluiting van de inschrij
vingsperiode staat vast dat de
Autovak RAI 99 een opmerke
lijke groei kent. Dit wordt zeker
in de hand gewerkt door het
nieuwe segment, maar ook door
de samensmelting met de
Belgische autovakbeurs.
Daarmee bijt de Autovak RAI
99 het spits af als eerste
Benelux-beurs voor de automo
tive branche. De organisatie
verwacht dit jaar 460 exposan-
Maar liefst drie van de vijf voortdurend stilstaat, rust het
Nederlandse caravans staat op te gewicht op één plek van de band,
oude banden. Dit blijkt uit een Hierdoor kunnen zwakke plekken
onderzoek onder dealers in het ontstaan, zoals scheuren in het
hele land. Een oude, versleten rubber en deuken in het karkas,
caravanband is als een bom die elk Deze mankementen spelen zich
moment kan knallen. Als een cara- echter vaak onder de oppervlakte
vanband 6 jaar in gebruik is, ver- af, waardoor een 8,10 of 15 jaar
dubbelt de kans op een klapband. oude band nog als nieuw kan ogen.
Het is dan ook onbegrijpelijk dat Nu de meeste caravans de win-
zoveel caravanbezitters het advies terstalling in gaan en voor een
om de banden elke 5 tot 6 jaar te langere periode niet zullen worden
vervangen, in de wind slaan. gebruikt, verdienen de banden
Dealers stuiten regelmatig op ban- extra aandacht. Er zijn verschil
den van 15 tot 20 jaar oud. Zelfs lende mogelijkheden om de kans
diagonaalbanden komen nog voor, op slijtage te minimaliseren. Een
i uit hoes eromheen voorkomt uitdro
ging en schade door vocht en tocht.
De kans op doorliggen is kleiner
wanneer de spanning met onge
veer een halve bar wordt ver
hoogd.
De beste oplossing is echter om de
banden gedurende de winterslaap sjes
te verwisselen voor oude. De goede “Zij
kunnen worden opgeborgen, bij hij r
voorkeur op een plek waar het Zij -
droog en koel is. 1
Ca'pooirif
CITROEN