l\
j
Vrijdag Stadsconferentie in Schouwburg
emeentenieuws
SSLs 1
Laat uw gezicht zien
Fe
Se'
Donderdag 12 november 1998 - pagina 1
DE TILBURGSE KOERIER
DE TIL
Economische kracht
Foto: Laurens Janus
tge-
De bruisende stad
lacht
De ondernemende stad
De duurzame stad
Foto: MultiVision en Partners
i over
*r de
leze
Foto: MultiVision en Partners
Foto: Laurens Janus
A
een discussie
ig 13
iwburg.
Fysiek ruimtelijke
kwaliteit
Uitspraa
tische su
weg nae
tuig ven
bij de vo
wedstrij
Een and<
niet kun
staat eei
vliegtuic
gioen na
een bijzc
De afgeh
zich wel
juiste kei
zijn over:
club. 'To
had diet
voor Eun
NAC en
denis d
spoedit
sche de
ploegei
elkaar;
Geen vt
Vrijdag 13 november
LIJSTTREKKERSDEBAT
o.l.v. Marcel van Dam
laats. Je
te gaan.
en
een
De Boein
gezet wa
gevuld m
met allerl
tributen.
Voor vele
buut, led'
eens dat
te Europe
Worden c
nu eenm<
eerste ror
reis door
niet door
voor eeni
heus Eurc
blijft een
réis geen
rond zes i
stadion rr
hol, verve
Sevilla (af
d^m 2001
Willem
trainen,
Feyenoi
altijd Aj
kent oo
kens. Al
jaarbijé
naam is
den aan
lores. D'
genoerr
zijn oud
KT1
Het S
ïmma
ït geld
eld
Dit is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg
irgers in Breda
’aan winkelen en dat
tiet. Een dilemma
;n en buurten. Een.
intrum
voorzieninger
kómen.
n. De
izieken
van
Iedereen is van harte welkom,
avond wordt omlijst met muz
cabaret. Zelfs de voetballers
Willem II zijn van de partij!
De eerst
?3febrt
zich mei
In de arr
tricolore
moetinc
8-1 zegt
NAC ste
ges tege
da 17 de
Iers wan
Zo bleve
lem II) er
hun dut
trouw. F
de invoe
voetbal,
hebben
rood-wü
transfer;
een rol t
by al ja rc
deren w
jouw
veel ruimt
t met
Uit de viei
zijn. In het e
van de stad,
samenleving
keuzes makei
worden de
beelden di<
ch i ichten
:r kleine
ime.
ie: Schouwburg Tilburg
lip: 19:00 uur
>e staat uit
a geven aan
irden. Op
urg te werk gaan. De
lend beeld van
de
atie van
it is
im snel
rknemers
jen
Het
teringer
keer en
oplet
Hierr
in
.cte stad,
narkeer
vele van
leze
betekenen dat Tilbur
of Eindhoven ga
willen we ook ni
dus.
Moeten woningen in de toekomst
worden gestapeld of moet er
gekozen worden voor laagboi"*'
een tuintje? Moet de stad uitbiciuc»
met nieuwe wijken zoals Noordoost
of moeten er meer woningen in de
binnenstad gebouwd worden? De
vragen hebben alles te maken met
de inrichting van de stad. Kiezen
voor een stad met een stedelijk
karakter of voor een stad met
wijken die een dorps karakter
hebben. Afwegingen die hierbij
gemaakt moeten worden, zijn de
aantasting van het groene buitenj
bied, de verscheidenheid van de
woningen en de mogelijkheden in
de bestaande stad. Moet het
centrum van Tilburg versterkt
worden of moet en meer aandacht
zijn voor de wijken
versterking van het een
betekent dat niet alle vc
in de buurten kunnen k
Moet de gemeente investeren in
voorzieningen voor jongeren en
ouderen of moet dit aan vrijwilli
gers of particuliere bedrijven
worden overgelaten?
Bij deze vragen komt het diler
van de kosten naar voren. Het
van de gemeente moet verdeel
worden over veel projecten.
Wanneer de gemeente zorgt voor
culturele, sport en onderwijsvoor
zieningen en voor bepaalde
groepen speciale voorzieningen
ontwikkelt, kost dat veel geld. Dit
geld kan dan niet besteed worden
aan andere belangrijke zaken. Een
dilemma dus.
wi
hebben t,
dag door
ieder gev
met archi
garages k...„---
deze gebouwen hebben een nieuwe bestemming gekregen. Lang;
gebouwen en door straten die beschermd stadgezicht zijn, loopt
unieke fietsroute. Rond het station staan woontorens en wolken!
met kantoren. Er zitten grote dienstverlenende bedrijven zoals verzet
raars, adviesbureaus en vervoerders. Er worden ook nog nieuwe bedri
terreinen aangelegd maar Tilburg wil niet uitgroeien tot een corridors
Het accent ligt op de bestaande stad. In de bestaande stad ligt het
Veemarktkwartier. Hier zijn allerlei instellingen gevestigd die zich
op vormen van kunst, cultuur en communicatie. Daarnaast zijn er
bedrijven op het gebied van video, grafische vormgeving en reelat
Wanneer je in Tilburg met een goed idee naar de gemeente stapt, maak je
kans op een aanloopsubsidie. Je moet echter hard werken om aan te
kunnen tonen datje later op eigen benen kunt staan. De glamour die de
stad uitstraalt, is niet weggelegd voor arme mensen. Het sociale vangnet
beperkt zich tot crisisopvang en basisvoorzieningen. De stad is erg indivi
dualistisch.
Lijsttrekkersdebat
De vier perspectieven en de
verschillende dilemma’s roepen bij
u vast een reactie op. Deze reactie
kunt u kwijt tijdens de
Stadsconferentie. Deze
Stadsconferentie vindt plaats op
vrijdag 13 november aanstaande.
Om 19.00 begint de avond met
koffie en thee.
Om 19.15 uur start het Burgerdebat
in de foyer van de Schouwburg.
Allereerst wordt een video gepre
senteerd waarin de vier perspec
tieven worden belicht. Onder
leiding van Marcel van Dam kunt u
reageren op de inhoud van het
Discussiestuk en uw laatste sugges
ties en opmerkingen meegeven vooi
het lijsttrekkersdebat. Het lijsttrek
kersdebat is in de grote zaal van de
Schouwburg.
Onder leiding van Marcel van Dam
worden aan de acht lijsttrekkers va?
de Tilburgse politieke partijen de
dilemma’s voorgelegd. t
Tijdens het debat zal blijken welke
keuzes de verschillende partijen
maken en welke ideeën en sugges-
ties van de Tilburgers overgenomen
worden.
Hoe ziet Tilburg eruit in 2009? Met deze vraag startte in maart het
stadsvisie-proces Tilburg 2009 idee in beeld. Zo’n 275 Tilburgers
hebben hun ideeën over de toekomst van Tilburg in beeld gebracht.
De beelden vertellen iets over de Tilburgse economie en de samen
leving, de gebouwde stad en het stadsbestuur. Deze beelden zijn de
afgelopen maanden door ambtenaren omgezet in korte beschrij
vingen. U hebt daar de afgelopen weken op deze gemeentepagina’s
regelmatig over kunnen lezen. Dat werk is nu af en het
Discussiestuk Stadsvisie is gereed. Dit discussiestuk bt
beleidsvragen en vier perspectieven. De beleidsvragen
welke keuzes er de komende jaren gemaakt moeten wor
welke manier moet we de komende jaren in Tilburg
vier perspectieven geven vier keer een verschille»
Tilburg in 2009.
Het perspectief van ‘de duurzame stad’ begint zo.
Tilburg heeft de groeifilosofte verlaten, maar telt nog 188.000 inwoners. Het
gemeentebestuur waakt met kracht over veiligheid, levendigheid en een
schone omgeving. Tilburg moet in de eerste plaats een leefbare stad zijn,
niet alleen voor ons, bewoners van 2009, maar ook voor onze kinderen en
kleinkinderen. Ooit was Tilburg de stad van de 'blauwsloten', de greppels
waardoor het stinkende afvalwater van de textielindustrie wegvloeide. Nu
staan stad en omgeving wijd en zijd bekend als de Tuin van Brabant.
In ‘de duurzame stad’ zijn groene stroom en zonnepanelen heel normaal
voor bedrijven en gezinnen. Er zijn fietssnelwegen en fietsgarages met
voor de fietsers extraatjes zoals buggyverhuur, boodschappendienst,
garderobe etc. Er is zelfs een windtunnel van Reeshof naar het station,
waardoor je niet hoeft te fietsen. De gemeente is ervan doordrongen dat het
beter voorkomen dan genezen is. Daardoor worden preventieve maatre
gelen genomen om sociale en milieuproblemen te voorkomen. Dat kost
geld. Daardoor zijn de gemeentelijke belastingen aan de hoge kant. De
bedrijventerreinen in de ‘duurzame stad’ zijn verspreid over de stad. Er
zijn kleine bedrijventerreinen en bedrijfsverzamelgebouwen. Er is veel
Tilburg 2009
idee in beeld
Jtbreiden ModeKn beStUUT
loordoost Hoe kunnen burgers meer bij besliSj
in de singen van de gemeente betrokken
.ti.: worden?
Moet de gemeente zich blijven
profileren als Moderne
Industriestad? Is de gemeente
toegankelijk genoeg? De
antwoorden op deze vragen geven
een beeld van hoe de stad bestuurd
wordt.
Wanneer burgers bij het besluitvor-'
mingsproces betrokken worden,
betekent dit dat deze processen
meer tijd en geld kosten. Dit is
tegenstrijdig aan de wens dat de
gemeente snel en zo goedkoop j',
mogelijk beslissingen moet nemenr
Om mensen echt te betrekken is hel
noodziïkèlijk dat de gemeente opei^
en toegankelijk is, zodat iedereen t
de juiste informatie kan krijgen.
Meer communicatie dus, maar de
vraag blijft of dit ook echt tot een
grotere betrokkenheid leidt.
biologische en milieuvriendelijke bedrijvigheid.
‘Inbreiding’ in plaats van uitbreiding is het motto van de gemeente. Dat
geldt ook voor de woningbouw. De bestaande woningen worden verbeterd
of gesloopt en er wordt gestreefd naar verdichting. Zo ontstaat een
compacte stad. Het groene buitengebied blijft groen, daar wordt zo weinig
mogelijk gebouwd. Bovendien worden de woningen zo gebouwd dat ze
levensloopbestendig zijn (geschikt voor gezinnen en voor ouderen).
Thuiswerken is ver ingevoerd. Tilburg loopt voorop als het gaat om tele
werkers en mensen die aan huis een bedrijfje hebben. Moderne telematica
toepassingen maken dit mogelijk. Hoewel veel vervoer op de fiets, over
water, via het spoor en zelfs via een buizenstelsel plaatsvindt, is er ook
plaats voor de auto in de duurzame stad. Wel is rekeningrijden en tol inge
voerd. Daar staat tegenover dat het openbaar vervoer bijna gratis is. Voor
de bezoekers van buiten Tilburg zijn transferia aangelegd. Wanneefmen
daar de auto parkeert, kan men met een elektrisch pendelbusje naar het
centrum.
sr perspectieven blijkt dat er bepaalde keuzes gemaakt
ene perspectief wordt gekozen voor economische kracht
in een ander perspectief staat de sociale kant van de
!-3 centraal. De Tilburgse politieke partijen moeten deze
aken. Aan de hand van onderstaande beleidsvragen
dilemma’s helder. De beleidsvragen zijn afgeleid van de
ie door de Tilburgers van hun stad gemaakt zijn.
Het Discussiestuk Stadsvisie is
met de burgers over de toekomL
november vindt een Stadsconferer
Tijdens deze Stadsconferentie kur
Discussiestuk Stadsvisie. Maar ooi
aan te geven welke keuzes zij maakt,
uit een Burgerdebat en een Lijststrek».
Op deze gemeentepagina vindt u een v<
perspectieven en een aantal beleidsvragen.
De zorgzame stad
Het vierde perspectief geeft dit beeld van Tilburg.
De ratrace naar groei van materiële consumptie en de trend van cocooning
heeft in het nieuwe millennium een reactie opgeroepen. Tilburg is weer een
stad van dorpen geworden, bewoners voelen zich allereerst wijkbewoners,
dan pas Tilburger. De wijkindeling sluit aan bij de menselijke maat van de
oude parochies. Al wat groot en imponerend is, roept wenkbrauwfronsen op.
Stadsmarketeers koesteren het beeld van Tilburg als onthaaste stad waar
men weer oog heeft voor elkaar. Iedere wijk zijn eigen karakter, dat is
Tilburgs kapitaal. En het is een groeimarkt, want de ‘grijze golf komt eraan.
In de zorgzame stad zijn de bevoegdheden van de centrale stad Tilburg
overgegaan naar de gekozen wijkbesturen. In de wijken herleven de gezel
ligheid, de betrokkenheid en de onderlinge verantwoordelijkheden. Met de
budgetten die de verschillende wijkraden kunnen besteden, zijn sociale,
culturele, onderwijs- en sportvoorzieningen zo opgezet dat ook achters
tandsgroepen kunnen deelnemen. De wijken kennen een laag werkloos
heidspercentage omdat er veel parttimers zijn. Dit sluit aan bij het idee van
onthaasting en stimulering van de vrije tijd. In deze vrije tijd wordt veel
vrijwilligerswerk gedaan ten behoeve van bijvoorbeeld ouderen. Maar de Cnrizinl mltuirolo loinHinn
vrijwilligers zijn ook betrokken bij het voorkomen van kleine criminaliteit. JOCIUUI CUILUreie Diriuing
Op uitgaansavonden patrouilleren ordebewakers. Kleinschaligheid is het „pmeente actief ODtreden
voornaamste criterium van het gemeentebestuur die de bestemmings en Held uitlekken vóór algemene
plannen van de wijkbesturen toetst. Zo ontstaan kleine winkeltjes, kraam- v008rzieningen of moet de gemeente
woningen in Tilburg zijn hoog. Er worden wel huizen bijgebouwd in
uitbreidingswijken. Deze wijken worden zo opgezet dat ze lijken op een
dorp, laagbouw met ruime tuinen in kleine woongemeenschappen.
Hiervoor is veel ruimte nodig en dat betekent dat het buitengebied volge
bouwd wordt met tuindorpen. Door de kleinschaligheid van de bedrijvig
heid in Tilburg werken veel mensen in de Randstad. Dat zorgt voor files in
de ochtend en avondspits en luchtverontreiniging.
s het startdocument van
»mst van Tilburg. Op vrijdag 13
■'irentie plaats in de Schouwburg,
int u reageren op het
ak de politiek krijgt de gelegenheid
t. De Stadsconferentie bestaat Het perspectief van de ‘bruisende stad’ begint als volgt.
Na een paar maanden of een paar jaar switchen veel Tilburgers naar
nieuwe collega, s, nieuwe kansen en een nieuwe verblijfplaats. Dat water-
vlugge karakter van de stad en bedrijfsleven geeft Tilburg een bijzondere
levendigheid en afwisseling. Het centrum is een bruisende mix van wonen,
Het perspectief‘de ondernemende stad'begint als volgt:
Tweehonderd jaar na zijn verheffing tot stad timmert Tilburg meer dan ooit beetje e en stad voor mensen die alles kunnen.
aan de weg. De stad wordt als een onderneming bestuurd, de citymanager De bruisende stad is populair onder studenten. Niet alleen vanwege de
let vooral op het vestigingsklimaat voor bedrijven. Werkje niet, dan heb je hoge kwaliteit van het onderwijs. In Tilburg is studeren een combinat'"
niet, is het devies van de gemeente. Uitkeringen zijn er alleen voor degenen studie, werken en fun. Baantjes zijn er genoeg, wel tijdelijk, maar dat
die echt niet kunnen werken. Veel van de vroegere overheidstaken worden geen probleem. Ook werknemers zijn in de bruisende stad gewend oi
n verricht. Tilburg groeit, in economisch te wisselen van baan. Er wordt veel in projectteams gewerkt. Werkr
ten met Breda ontwikkelt het zich tot een wiHen scoren, ze werken zestig, zeventig uur per week en sommigt
lebben twee banen. Dat kan allemaal want de economie draait 24 uur per
>r. Je moet wel jong en sterk zijn om dit te kunnen. Het zorgt in
;val voor afwisseling en levendigheid. Tilburg is een compacte
hitectonische hoogstandjes. De binnenstad is autovrij met pari
langs de cityring. De stad heeft veel katholieke gebouwen. Velt
bouwen hebben een nieuwe bestemming gekregen. Langs d(
ioor straten die beschermd stadgezicht zijn, loopt een
Rond het station staan woontorens en wolkenkrabbers
zitten grote dienstverlenende bedrijven zoals verzeke-
J---1_-Jrjjven_
rstad.
Moet de gemeente nieuwe bedrij
venterreinen aanleggen of zich
richten op het opknappen van oude
industrieterreinen? Moet de
gemeente vierbaans tangenten
aanleggen voor een optimale bereik
baarheid van de bedrijventerreinen,
of is dat niet nodig? Moet de
gemeente verdere maatregelen
nemen om het fietsgebruik te
stimuleren?
Moet de bereikbaarheid van het
centrum verder worden verbeterd
door voorrang te geven aan het
openbaar vervoer of moeten auto’s
kunnen doorrijden tot parkeerga
rages vlakbij de winkelstraten?
De antwoorden op deze vragen zijn
niet zo makkelijk te geven.
Belangrijkste dilemma dat naar
voren komt, is de keuze tussen
economie en milieu.
Tangenten zijn belangrijk voor de
bereikbaarheid van de bedrijventer
reinen. Wanneer bedrijvehterreinen
slecht bereikbaar zijn, dan willen
bedrijven zich daar niet vestigen.
En dat is slecht voor de Tilburgse
werkgelegenheid. Wegen nemen
echter veel ruimte in beslag, zorgen
voor meer autoverkeer en dus een
grotere belasting van natuur en
milieu.
Het stimuleren van het fietsgebruik,
daar staat iedereen achter. Je moet
je echter wel afvragen of de investe
ringen voldoende opleveren.
Tilburg heeft al veel gedaan aan
fietsbevordering, het sternet is
nagenoeg afgerond.
Meer fietsvoorzieningen zouden
zeker ten koste gaan van andere
vervoerswijzen.
is maar de vraag of meer inves-
:n ook toenemend fietsver
i meer snelheid en comfort
sveren.
rmee komen we meteen bij de
volgende vraag. Moeten auto’s tot in
de winkelstraat kunnen rijden of
kiest men voor transferia aan de
rand van de stad. Gebleken is dat
deze transferia aan nogal wat eisen
moeten voldoen, willen ze
uitgroeien tot een succes. Dit vraagt
om investeringen.
Bovendien kan een minder goede
bereikbaarheid van het centrum
weg. De s:
vooral op het
"!"t, is het devies van de gemeente. Uitkeri.
uie echt niet kunnen werken. Veel van de v
nu door particuliere ondernemingen verrit
opzicht, maar ook in de ruimte: same
uitgestrekte corridorstad.
In ‘de ondernemende stad’ is Tilburg een uitgestrekte stad waar voormalige
dorpen en stadswijken een mozaiek vormen met high tech bedrijventer
reinen en stukjes groen. De grens tussen stad en land is vaag en ook de
grens tussen de ene gemeente en de andere is niet te zien. De gemeente
ziet het als haar belangrijkste taak om zoveel mogelijk bedrijven naar
Tilburg te halen. Vooral aan de westkant van de stad zijn veel bedrijventer
reinen ontstaan. De bedrijven zorgen immers voor werkgelegenheid.
Tilburg kent als ‘ondernemende stad’ dan ook een heel laag werkloosheids
percentage van slechts drie procent. Bijstandsuitkeringen worden alleen
verstrekt aan ‘niet kunners’ en niet aan ‘niet willers’. Deze laatste groep
wordt aan het werk gezet. Door het lage aantal bijstandsuitkeringen heeft
Tilburg lage belastingen. Dit komt ook door het feit dat de meeste culturele
en sportvoorzieningen worden gesponsored door bedrijven. Alleen als
deze voorzieningen bijdragen aan een positief vestigingsklimaat voor
bedrijven, draagt de gemeente bij. Ook voor het onderwijs geldt dit. De
studenten moeten zelf op zoek naar een studiebeurs.
Het milieu is in de ‘ondernemende stad’ geen doel op zich. De gemeente wil
milieuproblemen niet perse oplossen maar beheersbaar maken. Strikt
milieubeleid wordt alleen gevoerd in de gebieden die binnen de
Ecologische Hoofdstructuur behoren. In alle overige delen van de stad geldt
dat milieu-maatregelen een win-win situatie moeten opleveren.
'ernei
irbec