l\ j Vrijdag Stadsconferentie in Schouwburg emeentenieuws SSLs 1 Laat uw gezicht zien Fe Se' Donderdag 12 november 1998 - pagina 1 DE TILBURGSE KOERIER DE TIL Economische kracht Foto: Laurens Janus tge- De bruisende stad lacht De ondernemende stad De duurzame stad Foto: MultiVision en Partners i over *r de leze Foto: MultiVision en Partners Foto: Laurens Janus A een discussie ig 13 iwburg. Fysiek ruimtelijke kwaliteit Uitspraa tische su weg nae tuig ven bij de vo wedstrij Een and< niet kun staat eei vliegtuic gioen na een bijzc De afgeh zich wel juiste kei zijn over: club. 'To had diet voor Eun NAC en denis d spoedit sche de ploegei elkaar; Geen vt Vrijdag 13 november LIJSTTREKKERSDEBAT o.l.v. Marcel van Dam laats. Je te gaan. en een De Boein gezet wa gevuld m met allerl tributen. Voor vele buut, led' eens dat te Europe Worden c nu eenm< eerste ror reis door niet door voor eeni heus Eurc blijft een réis geen rond zes i stadion rr hol, verve Sevilla (af d^m 2001 Willem trainen, Feyenoi altijd Aj kent oo kens. Al jaarbijé naam is den aan lores. D' genoerr zijn oud KT1 Het S ïmma ït geld eld Dit is een publicatie van het gemeentebestuur van Tilburg irgers in Breda ’aan winkelen en dat tiet. Een dilemma ;n en buurten. Een. intrum voorzieninger kómen. n. De izieken van Iedereen is van harte welkom, avond wordt omlijst met muz cabaret. Zelfs de voetballers Willem II zijn van de partij! De eerst ?3febrt zich mei In de arr tricolore moetinc 8-1 zegt NAC ste ges tege da 17 de Iers wan Zo bleve lem II) er hun dut trouw. F de invoe voetbal, hebben rood-wü transfer; een rol t by al ja rc deren w jouw veel ruimt t met Uit de viei zijn. In het e van de stad, samenleving keuzes makei worden de beelden di< ch i ichten :r kleine ime. ie: Schouwburg Tilburg lip: 19:00 uur >e staat uit a geven aan irden. Op urg te werk gaan. De lend beeld van de atie van it is im snel rknemers jen Het teringer keer en oplet Hierr in .cte stad, narkeer vele van leze betekenen dat Tilbur of Eindhoven ga willen we ook ni dus. Moeten woningen in de toekomst worden gestapeld of moet er gekozen worden voor laagboi"*' een tuintje? Moet de stad uitbiciuc» met nieuwe wijken zoals Noordoost of moeten er meer woningen in de binnenstad gebouwd worden? De vragen hebben alles te maken met de inrichting van de stad. Kiezen voor een stad met een stedelijk karakter of voor een stad met wijken die een dorps karakter hebben. Afwegingen die hierbij gemaakt moeten worden, zijn de aantasting van het groene buitenj bied, de verscheidenheid van de woningen en de mogelijkheden in de bestaande stad. Moet het centrum van Tilburg versterkt worden of moet en meer aandacht zijn voor de wijken versterking van het een betekent dat niet alle vc in de buurten kunnen k Moet de gemeente investeren in voorzieningen voor jongeren en ouderen of moet dit aan vrijwilli gers of particuliere bedrijven worden overgelaten? Bij deze vragen komt het diler van de kosten naar voren. Het van de gemeente moet verdeel worden over veel projecten. Wanneer de gemeente zorgt voor culturele, sport en onderwijsvoor zieningen en voor bepaalde groepen speciale voorzieningen ontwikkelt, kost dat veel geld. Dit geld kan dan niet besteed worden aan andere belangrijke zaken. Een dilemma dus. wi hebben t, dag door ieder gev met archi garages k...„--- deze gebouwen hebben een nieuwe bestemming gekregen. Lang; gebouwen en door straten die beschermd stadgezicht zijn, loopt unieke fietsroute. Rond het station staan woontorens en wolken! met kantoren. Er zitten grote dienstverlenende bedrijven zoals verzet raars, adviesbureaus en vervoerders. Er worden ook nog nieuwe bedri terreinen aangelegd maar Tilburg wil niet uitgroeien tot een corridors Het accent ligt op de bestaande stad. In de bestaande stad ligt het Veemarktkwartier. Hier zijn allerlei instellingen gevestigd die zich op vormen van kunst, cultuur en communicatie. Daarnaast zijn er bedrijven op het gebied van video, grafische vormgeving en reelat Wanneer je in Tilburg met een goed idee naar de gemeente stapt, maak je kans op een aanloopsubsidie. Je moet echter hard werken om aan te kunnen tonen datje later op eigen benen kunt staan. De glamour die de stad uitstraalt, is niet weggelegd voor arme mensen. Het sociale vangnet beperkt zich tot crisisopvang en basisvoorzieningen. De stad is erg indivi dualistisch. Lijsttrekkersdebat De vier perspectieven en de verschillende dilemma’s roepen bij u vast een reactie op. Deze reactie kunt u kwijt tijdens de Stadsconferentie. Deze Stadsconferentie vindt plaats op vrijdag 13 november aanstaande. Om 19.00 begint de avond met koffie en thee. Om 19.15 uur start het Burgerdebat in de foyer van de Schouwburg. Allereerst wordt een video gepre senteerd waarin de vier perspec tieven worden belicht. Onder leiding van Marcel van Dam kunt u reageren op de inhoud van het Discussiestuk en uw laatste sugges ties en opmerkingen meegeven vooi het lijsttrekkersdebat. Het lijsttrek kersdebat is in de grote zaal van de Schouwburg. Onder leiding van Marcel van Dam worden aan de acht lijsttrekkers va? de Tilburgse politieke partijen de dilemma’s voorgelegd. t Tijdens het debat zal blijken welke keuzes de verschillende partijen maken en welke ideeën en sugges- ties van de Tilburgers overgenomen worden. Hoe ziet Tilburg eruit in 2009? Met deze vraag startte in maart het stadsvisie-proces Tilburg 2009 idee in beeld. Zo’n 275 Tilburgers hebben hun ideeën over de toekomst van Tilburg in beeld gebracht. De beelden vertellen iets over de Tilburgse economie en de samen leving, de gebouwde stad en het stadsbestuur. Deze beelden zijn de afgelopen maanden door ambtenaren omgezet in korte beschrij vingen. U hebt daar de afgelopen weken op deze gemeentepagina’s regelmatig over kunnen lezen. Dat werk is nu af en het Discussiestuk Stadsvisie is gereed. Dit discussiestuk bt beleidsvragen en vier perspectieven. De beleidsvragen welke keuzes er de komende jaren gemaakt moeten wor welke manier moet we de komende jaren in Tilburg vier perspectieven geven vier keer een verschille» Tilburg in 2009. Het perspectief van ‘de duurzame stad’ begint zo. Tilburg heeft de groeifilosofte verlaten, maar telt nog 188.000 inwoners. Het gemeentebestuur waakt met kracht over veiligheid, levendigheid en een schone omgeving. Tilburg moet in de eerste plaats een leefbare stad zijn, niet alleen voor ons, bewoners van 2009, maar ook voor onze kinderen en kleinkinderen. Ooit was Tilburg de stad van de 'blauwsloten', de greppels waardoor het stinkende afvalwater van de textielindustrie wegvloeide. Nu staan stad en omgeving wijd en zijd bekend als de Tuin van Brabant. In ‘de duurzame stad’ zijn groene stroom en zonnepanelen heel normaal voor bedrijven en gezinnen. Er zijn fietssnelwegen en fietsgarages met voor de fietsers extraatjes zoals buggyverhuur, boodschappendienst, garderobe etc. Er is zelfs een windtunnel van Reeshof naar het station, waardoor je niet hoeft te fietsen. De gemeente is ervan doordrongen dat het beter voorkomen dan genezen is. Daardoor worden preventieve maatre gelen genomen om sociale en milieuproblemen te voorkomen. Dat kost geld. Daardoor zijn de gemeentelijke belastingen aan de hoge kant. De bedrijventerreinen in de ‘duurzame stad’ zijn verspreid over de stad. Er zijn kleine bedrijventerreinen en bedrijfsverzamelgebouwen. Er is veel Tilburg 2009 idee in beeld Jtbreiden ModeKn beStUUT loordoost Hoe kunnen burgers meer bij besliSj in de singen van de gemeente betrokken .ti.: worden? Moet de gemeente zich blijven profileren als Moderne Industriestad? Is de gemeente toegankelijk genoeg? De antwoorden op deze vragen geven een beeld van hoe de stad bestuurd wordt. Wanneer burgers bij het besluitvor-' mingsproces betrokken worden, betekent dit dat deze processen meer tijd en geld kosten. Dit is tegenstrijdig aan de wens dat de gemeente snel en zo goedkoop j', mogelijk beslissingen moet nemenr Om mensen echt te betrekken is hel noodziïkèlijk dat de gemeente opei^ en toegankelijk is, zodat iedereen t de juiste informatie kan krijgen. Meer communicatie dus, maar de vraag blijft of dit ook echt tot een grotere betrokkenheid leidt. biologische en milieuvriendelijke bedrijvigheid. ‘Inbreiding’ in plaats van uitbreiding is het motto van de gemeente. Dat geldt ook voor de woningbouw. De bestaande woningen worden verbeterd of gesloopt en er wordt gestreefd naar verdichting. Zo ontstaat een compacte stad. Het groene buitengebied blijft groen, daar wordt zo weinig mogelijk gebouwd. Bovendien worden de woningen zo gebouwd dat ze levensloopbestendig zijn (geschikt voor gezinnen en voor ouderen). Thuiswerken is ver ingevoerd. Tilburg loopt voorop als het gaat om tele werkers en mensen die aan huis een bedrijfje hebben. Moderne telematica toepassingen maken dit mogelijk. Hoewel veel vervoer op de fiets, over water, via het spoor en zelfs via een buizenstelsel plaatsvindt, is er ook plaats voor de auto in de duurzame stad. Wel is rekeningrijden en tol inge voerd. Daar staat tegenover dat het openbaar vervoer bijna gratis is. Voor de bezoekers van buiten Tilburg zijn transferia aangelegd. Wanneefmen daar de auto parkeert, kan men met een elektrisch pendelbusje naar het centrum. sr perspectieven blijkt dat er bepaalde keuzes gemaakt ene perspectief wordt gekozen voor economische kracht in een ander perspectief staat de sociale kant van de !-3 centraal. De Tilburgse politieke partijen moeten deze aken. Aan de hand van onderstaande beleidsvragen dilemma’s helder. De beleidsvragen zijn afgeleid van de ie door de Tilburgers van hun stad gemaakt zijn. Het Discussiestuk Stadsvisie is met de burgers over de toekomL november vindt een Stadsconferer Tijdens deze Stadsconferentie kur Discussiestuk Stadsvisie. Maar ooi aan te geven welke keuzes zij maakt, uit een Burgerdebat en een Lijststrek». Op deze gemeentepagina vindt u een v< perspectieven en een aantal beleidsvragen. De zorgzame stad Het vierde perspectief geeft dit beeld van Tilburg. De ratrace naar groei van materiële consumptie en de trend van cocooning heeft in het nieuwe millennium een reactie opgeroepen. Tilburg is weer een stad van dorpen geworden, bewoners voelen zich allereerst wijkbewoners, dan pas Tilburger. De wijkindeling sluit aan bij de menselijke maat van de oude parochies. Al wat groot en imponerend is, roept wenkbrauwfronsen op. Stadsmarketeers koesteren het beeld van Tilburg als onthaaste stad waar men weer oog heeft voor elkaar. Iedere wijk zijn eigen karakter, dat is Tilburgs kapitaal. En het is een groeimarkt, want de ‘grijze golf komt eraan. In de zorgzame stad zijn de bevoegdheden van de centrale stad Tilburg overgegaan naar de gekozen wijkbesturen. In de wijken herleven de gezel ligheid, de betrokkenheid en de onderlinge verantwoordelijkheden. Met de budgetten die de verschillende wijkraden kunnen besteden, zijn sociale, culturele, onderwijs- en sportvoorzieningen zo opgezet dat ook achters tandsgroepen kunnen deelnemen. De wijken kennen een laag werkloos heidspercentage omdat er veel parttimers zijn. Dit sluit aan bij het idee van onthaasting en stimulering van de vrije tijd. In deze vrije tijd wordt veel vrijwilligerswerk gedaan ten behoeve van bijvoorbeeld ouderen. Maar de Cnrizinl mltuirolo loinHinn vrijwilligers zijn ook betrokken bij het voorkomen van kleine criminaliteit. JOCIUUI CUILUreie Diriuing Op uitgaansavonden patrouilleren ordebewakers. Kleinschaligheid is het „pmeente actief ODtreden voornaamste criterium van het gemeentebestuur die de bestemmings en Held uitlekken vóór algemene plannen van de wijkbesturen toetst. Zo ontstaan kleine winkeltjes, kraam- v008rzieningen of moet de gemeente woningen in Tilburg zijn hoog. Er worden wel huizen bijgebouwd in uitbreidingswijken. Deze wijken worden zo opgezet dat ze lijken op een dorp, laagbouw met ruime tuinen in kleine woongemeenschappen. Hiervoor is veel ruimte nodig en dat betekent dat het buitengebied volge bouwd wordt met tuindorpen. Door de kleinschaligheid van de bedrijvig heid in Tilburg werken veel mensen in de Randstad. Dat zorgt voor files in de ochtend en avondspits en luchtverontreiniging. s het startdocument van »mst van Tilburg. Op vrijdag 13 ■'irentie plaats in de Schouwburg, int u reageren op het ak de politiek krijgt de gelegenheid t. De Stadsconferentie bestaat Het perspectief van de ‘bruisende stad’ begint als volgt. Na een paar maanden of een paar jaar switchen veel Tilburgers naar nieuwe collega, s, nieuwe kansen en een nieuwe verblijfplaats. Dat water- vlugge karakter van de stad en bedrijfsleven geeft Tilburg een bijzondere levendigheid en afwisseling. Het centrum is een bruisende mix van wonen, Het perspectief‘de ondernemende stad'begint als volgt: Tweehonderd jaar na zijn verheffing tot stad timmert Tilburg meer dan ooit beetje e en stad voor mensen die alles kunnen. aan de weg. De stad wordt als een onderneming bestuurd, de citymanager De bruisende stad is populair onder studenten. Niet alleen vanwege de let vooral op het vestigingsklimaat voor bedrijven. Werkje niet, dan heb je hoge kwaliteit van het onderwijs. In Tilburg is studeren een combinat'" niet, is het devies van de gemeente. Uitkeringen zijn er alleen voor degenen studie, werken en fun. Baantjes zijn er genoeg, wel tijdelijk, maar dat die echt niet kunnen werken. Veel van de vroegere overheidstaken worden geen probleem. Ook werknemers zijn in de bruisende stad gewend oi n verricht. Tilburg groeit, in economisch te wisselen van baan. Er wordt veel in projectteams gewerkt. Werkr ten met Breda ontwikkelt het zich tot een wiHen scoren, ze werken zestig, zeventig uur per week en sommigt lebben twee banen. Dat kan allemaal want de economie draait 24 uur per >r. Je moet wel jong en sterk zijn om dit te kunnen. Het zorgt in ;val voor afwisseling en levendigheid. Tilburg is een compacte hitectonische hoogstandjes. De binnenstad is autovrij met pari langs de cityring. De stad heeft veel katholieke gebouwen. Velt bouwen hebben een nieuwe bestemming gekregen. Langs d( ioor straten die beschermd stadgezicht zijn, loopt een Rond het station staan woontorens en wolkenkrabbers zitten grote dienstverlenende bedrijven zoals verzeke- J---1_-Jrjjven_ rstad. Moet de gemeente nieuwe bedrij venterreinen aanleggen of zich richten op het opknappen van oude industrieterreinen? Moet de gemeente vierbaans tangenten aanleggen voor een optimale bereik baarheid van de bedrijventerreinen, of is dat niet nodig? Moet de gemeente verdere maatregelen nemen om het fietsgebruik te stimuleren? Moet de bereikbaarheid van het centrum verder worden verbeterd door voorrang te geven aan het openbaar vervoer of moeten auto’s kunnen doorrijden tot parkeerga rages vlakbij de winkelstraten? De antwoorden op deze vragen zijn niet zo makkelijk te geven. Belangrijkste dilemma dat naar voren komt, is de keuze tussen economie en milieu. Tangenten zijn belangrijk voor de bereikbaarheid van de bedrijventer reinen. Wanneer bedrijvehterreinen slecht bereikbaar zijn, dan willen bedrijven zich daar niet vestigen. En dat is slecht voor de Tilburgse werkgelegenheid. Wegen nemen echter veel ruimte in beslag, zorgen voor meer autoverkeer en dus een grotere belasting van natuur en milieu. Het stimuleren van het fietsgebruik, daar staat iedereen achter. Je moet je echter wel afvragen of de investe ringen voldoende opleveren. Tilburg heeft al veel gedaan aan fietsbevordering, het sternet is nagenoeg afgerond. Meer fietsvoorzieningen zouden zeker ten koste gaan van andere vervoerswijzen. is maar de vraag of meer inves- :n ook toenemend fietsver i meer snelheid en comfort sveren. rmee komen we meteen bij de volgende vraag. Moeten auto’s tot in de winkelstraat kunnen rijden of kiest men voor transferia aan de rand van de stad. Gebleken is dat deze transferia aan nogal wat eisen moeten voldoen, willen ze uitgroeien tot een succes. Dit vraagt om investeringen. Bovendien kan een minder goede bereikbaarheid van het centrum weg. De s: vooral op het "!"t, is het devies van de gemeente. Uitkeri. uie echt niet kunnen werken. Veel van de v nu door particuliere ondernemingen verrit opzicht, maar ook in de ruimte: same uitgestrekte corridorstad. In ‘de ondernemende stad’ is Tilburg een uitgestrekte stad waar voormalige dorpen en stadswijken een mozaiek vormen met high tech bedrijventer reinen en stukjes groen. De grens tussen stad en land is vaag en ook de grens tussen de ene gemeente en de andere is niet te zien. De gemeente ziet het als haar belangrijkste taak om zoveel mogelijk bedrijven naar Tilburg te halen. Vooral aan de westkant van de stad zijn veel bedrijventer reinen ontstaan. De bedrijven zorgen immers voor werkgelegenheid. Tilburg kent als ‘ondernemende stad’ dan ook een heel laag werkloosheids percentage van slechts drie procent. Bijstandsuitkeringen worden alleen verstrekt aan ‘niet kunners’ en niet aan ‘niet willers’. Deze laatste groep wordt aan het werk gezet. Door het lage aantal bijstandsuitkeringen heeft Tilburg lage belastingen. Dit komt ook door het feit dat de meeste culturele en sportvoorzieningen worden gesponsored door bedrijven. Alleen als deze voorzieningen bijdragen aan een positief vestigingsklimaat voor bedrijven, draagt de gemeente bij. Ook voor het onderwijs geldt dit. De studenten moeten zelf op zoek naar een studiebeurs. Het milieu is in de ‘ondernemende stad’ geen doel op zich. De gemeente wil milieuproblemen niet perse oplossen maar beheersbaar maken. Strikt milieubeleid wordt alleen gevoerd in de gebieden die binnen de Ecologische Hoofdstructuur behoren. In alle overige delen van de stad geldt dat milieu-maatregelen een win-win situatie moeten opleveren. 'ernei irbec

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 12