u
tllJM
Ford Escort 30 jaar
RS
Besteluitvoering
Peugeot 306 Break
Gratis dubbele cabine
voor Mitsubishi L400
BMW 3-serie Touring
in de aanbieding
2,7 liter motor
voor Chrysler
300M
Jubilerende verkooptoppers
4G
Nieuw record
voor motorfiets
J K
5 cilinder diesel voor
Land Rover Defender
TG
V
PLATEN
S3
30%
MELIGER j
n
u a
DE AUTOMAAT Donderdag 29 oktober 1998 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
8 «pagina6
De'
s (f.6.140,=), Super
de GT voor
i het
latei
zeg-
itreken
er
“De Ford-organisatie heeft al vele hoogtepunten gekend. Een van de beroemdste mijlpalen was de T-
Ford, waarvan er tussen 1908 en 1927 meer dan 15 miljoen werden gebouwd. De huidige Escort is een
waardige nakomeling en, net als de T-Ford, in korte tijd populair geworden bij een nog steeds groeiend
aantal kopers, verspreid over de hele wereld”, zo meldt ons het Ford Magazine nr. 2 van bijna tien jaar
geleden.
I I
iuis
i
i
i
i
i
naulo)
Luur
tre-
,___aik
bestaan-
BOVAG
.J tot 9,2 mil-
9 het aantal
3 het grootste
Europese park
1,3 mil-
voor
voor
voor 7.-
voor 2.950,
voor 7
voor 1
voor
voor V
voor I
tingen verstelbare bestuurders
stoel. De luxueuze L-uitgave
biedt ook centrale vergrende
ling, terwijl de GL daar nog
eens ABS aan toevoegd. Kopers
kunnen kiezen uit een 2,5 liter
turbodiesel van 87 pk en een
koppel van 210 Nm en een 2
liter benzinemotor van 113 pk
en 165 Nm.
1300 de Luxe
(£6.495,=) en
Al vrij snel (september 1968)
werd dit model op veel punten
gewijzigd en tussen het eerste
model van 1968 en latere
modellen zaten vele verschillen.
De meest opvallende verschil
len waren onder andere dat het
1968 model de motorkapslui-
ting aan de buitenkant van de
grille had en er was geen
stuurslot. Ook de deuren waren
anders, ze hadden andere deur
grepen, deurkruk en raamslin-
ger, zoals bij de Cortina.
Specials
Alleen de bestuurder kon de
auto afsluiten aan zijn kant.
Ook een opvallend verschil was
het stuur, een model ongeveer
gelijk aan dat van de Taunus
r'
Nieuwe opties voor de Defender
zijn een Elektronisch Tractie
Controlesysteem (ETC) en ABS.
Het ABS is speciaal ontwikkeld
voor gebruik in terrein en
maakt gebruik van vier sen
soren die het doorslippen van
elk wiel afzonderlijk registr
ren. Ook ETC maakt gebrui
van deze sensoren. De bc~"~
het model werd aan de luch
tweerstand bijzondere aandacht
geschonken. De Escort Mark 1
had een Cw-waarde van 0.43,
voor 1968 bijzonder laag.
Een nieuwe generatie motoren
deed zijn intrede, terwijl de
Escort tevens werd voorzien
van een nieuw ontwikkelde ver
snellingsbak. Veiligheid en com
fort stonden op een ongekend
hoog peil. Sommige versies
waren zelfs uitgerust met
bekrachtigde schijfremmen op
de voorwielen!
Prijs
8.450,
9.450, -
7.450,
2.950,
7.450,
1.950,
2.950,
14.950,
8.950,
Sterker nog: de Escort zou een
van de meest succesvolle race-
en rally-auto’s in de historie
worden.
Ter gelegenheid van het feit dat
de Ford Escort 30 jaar geleden
geïntroduceerd werd, staat de
Engelse Ford Club Nederland
met een stand, geheel in het
teken van dit 30-jarig jubileum,
op de British Car Show te Lisse
op 19 en 20 december 1998.
Tijdelijk leveren de
Nederlandse Mitsubishi-dealers
de L400 bestelwagen gratis met
een dubbele cabine en dat komt
neer op een voordeel van
£2.500,=. De variant met dub
bele cabine vervoert comforta
bel vijf volwassenen en een flin
ke vracht lading. De auto is
leverbaar vanaf £29.570,=
exclusief BTW. De aanbieding
gerijpt
,e betrouw-
itswaarde
jopcijfers
lanzienlijke
leverd door diverse ‘spe-
zoals de Escort
deaux’, ‘Francorschamps’ en
1800’ en ‘RS 2000’. Deze
twee laatsten zouden tot in de
jaren tachtig successen op cir
cuits en in rally’s blijven boe
ken, ondanks de toegenomen
concurrentie van vierwielaan-
gedreven auto’s. Geheel nieuw
in het Escort-programma was
de luxueuze Ghia, terwijl Ford
voor het eerst een automatische
versnellingsbak voor de Escort
Top-variant
De Anglia was in Engeland
altijd een geziene gast op de
circuits en dat had ook invloed
op de ‘gewone’ sportieve Ford-
rijder.
Tuningkits gingen als warme
broodjes over de toonbank en
de accessoireindustrie had een
uitgebreid aanbod voor het
karakteristieke wagentje met
zijn achterover hellende achter
ruit. Bij de Escort besloten de
marketingexperts van Ford dat
de fabriek ook zelf best een
graantje mee kon pikken van
deze alsmaar groeiende markt.
Speciaal voor de sportieve auto
mobilist werd een top-variant
gepland met een 1297 cc-motor
die goed was voor 64 DIN-pk en
een top van 150 km/u.
17 januari 1968 was een
belangrijke dag. Om niet te
gen een van de belangrijkste
dagen in de Ford-geschiedenis:
de Escort werd geïntroduceerd.
Drie jaar eerder was door de
directie het ‘groene licht’ gege
ven voor de ontwikkeling van
een nieuwe, compacte gezins-
wagen. Bij de ontwikkeling van
kon leveren.
In de loop der jaren is Escort
volwassen geworden en lijkt nu
met de komst van de nieuwe
Focus in zijn levensavond
terecht gekomen te zijn. De
huidige vierde generatie Escort
wordt niet alleen in Europa,
maar ook in een compleet afwij
kende Amerikaanse versie gele
verd en is daardoor in meer
dan een opzicht een Wereld
auto!!
ling, een centrale armsteun
voorin, airconditioning en een
buitentemperatuurmetèr. Voor
alles brengt BMW slechts
.990,= extra in rekening. De
uitrusting van de Touring Sport
Edition legt de nadruk op spor-
tiviteit met lichtmetalen wie
len, bumperspoilers voor en
achter, zijksirts in de carrosse-
riekleur, een M-onderstel,
sportstoelen, M-stuurwiel en
veloursmatten. Dit pakket kost
£6.980,=.
of een handbediening. In verge
lijking met de 3,5 liter is alleen
de eindoverbrenging aangepast.
De 2,7 V6 haalt een top van
zo’n 210 km/u en zorgt voor een
acceleratie van 0 tot 100 in 10
seconden. Chrysler levert deze
300M in twee uitrustingsni-
veau’s. De SE kost £89.900,=.
Daarboven zit de LE die in
principe gelijk is aan de
bestaande 3,5 V6. Deze uitvoe
ring heeft onder meer lederen
bekleding, in acht richtingen
verstelbare voorstoelen met
geheugen en verwarming en
verwarmde buitenspiegels. De
2.7 V6 LE kost £96.900,= en
wie toch over de 254 pk van de
3,5 wil beschikken is
f. 109.900,= kwijt.
122 pk en een koppel van 300
Nm bij 2000 tr/min. Hiermee
bereikt de Defender niet alleen
een hoger prestatieniveau, ook
op het gebied van uitlaatemis-
sies is deze auto de beste (lees:
schoonste) in zijn klasse. De
motor is uit zichzelf zo schoon,
dan niet eens een katalysator
gemonteerd hoeft te worden.
Het is geen geheim dat BMW
op termijn een nieuwe Touring
op basis van de 3-serie gaat uit
brengen. Maar dat wil niet zeg- a ju
gen dat het huidige model zijn 'f
aantrekkingskracht verloren
heeft. Nieuw zijn de Edition en
Sport Edition die sinds kort bij
de dealers te bewonderen zijn.
De Edition heeft een extra com
plete uitrusting met onder
meer standaard metaallak,
witte knipperlichten, brede
stootstrips, mistlampen voor,
Park Distance Control, dakre-
In Europa werden vorig jaar 887.000 nieuwe motorfietsen
verkocht en dat is maar liefst 25 procent meer dan in 1996.
Ook dit jaar lijkt deze trend zich verder voort te zetten, in
de eerste helft van het jaar steeg de afzet met 18 procent.
De Europese consument lijkt de vele voordelen van het
gebruiksgemak van de motor in druk verkeer te ontdekken.
Bijna een kwart van de verkopen betreft de trendy motor
scooter, terwijl ook de chopper met 21,1 procent en de zoge
naamde naked bike met 12,6 procent het goed doen. Het
totale motorfietspark in Europa in de afgelopen tien jaar
bijna verdubbeld van 5,3 miljoen stuks in 1986 tot 9,2 mil
joen ‘fietsen’ nu. In Nederland verdrievoudigde het
motoren van 127.000 tot 373.000. Duitsland is F-x
motor land met ruim een kwart van het totale Euiv
(2,7 miljoen). Spanje en Italië scoren ook hoog met
joen en in Frankrijk rijden 880.000 motoren rond.
12 M.
Een groot technisch verschil zat
in de voorwielophanging. De
latere Escort-modellen hadden
een stabilisatorstang, die via de
voorzijde van het chassis naar
de draagarmen van de voorwie
len liep. Bij de eerste modellen
liepen 2 trekstangen van de
draagarmen van de voorwielen
naar de speciale steunen, die op
de hoofdbalken van het chassis
waren gemonteerd, ter hoogte
van de lijn tussen motor en ver
snellingsbak. Uiteraard waren
er nog meer verschillen.
De tweede Escort-generatie
aanschouwde in 1975 het
levenslicht. Een typische ‘jaren
zeventig auto’, die met zijn hoe
kige contouren en strakke, tijd
loze vormen een groot publiek
aansprak. Het concept was
inmiddels uitgegroeid tot een
Het leveringsprogramma van
de grote Chrysler 300M is zoals
beloofd uitgebreid met een 2,7
liter V6-motor die naast de
bestaande 3,5 liter leverbaar is.
Het gaat om een geheel licht
metalen krachtbron met dubbe
le bovenliggende nokkenassen
en vier kleppen per cilinder.
Hiermee wordt een vermogen
bereikt van 203 pk bij 5900
tr/min en een koppel van 256
Nm bij 4900 tr/min. Hiervan is
90 procent beschikbaar tussen
2400 en 6100 tr/min, waarmee
de enorme souplesse van de
krachtbron wordt onderstreept.
De voorwielen worden aange
dreven via een AutoStick trans
missie die de keuze biedt uit
volledig automatisch schakelen
Voor de Britse Ford-fabrieken
was de Escort de opvolger van
de in 1959 op de markt
gebrachte Anglia. De Escort
kwam in het najaar van 1967
op de markt en was ook in
Duitsland van harte welkom, al
duurde het daar tot 1968 voor
de produktie begon.
van de gratis dubbele cabine
geldt tot het einde van dit jaar.
Het passagierscompartiment is
makkelijk te bereiken via twee
normale voorportieren en twee
schuifdeuren. Achteraan biedt
een grote achterklep toegang
tot de laadruimte.
Stuurbekrachtiging is stan
daard alsmede een verstelbare
stuurkolom en in diverse rich-
Precies nu de oer-Land Rover
Defender zijn vijftigste verjaar
dag viert, krijgt deze stoere ter-
reinganger een nieuwe 5 cilin
der turbodieselmotor, die recent
in de vernieuwde Discovery
werd voorgesteld. De nieuw bij
Land Rover ontwikkelde 5
cilinder turbodiesel levert in de
Defender een vermogen van
Succes
De Escort sloeg meteen goed
aan. De in de advertenties aan-
geprezen ‘grote kleine auto’van
Ford werd binnen korte tijd een
vertrouwde verschijning op de
Europese wegen. In het intro-
ductiejaar werden reeds meer
dan 200.000 stuks verkocht. En
al op 18 oktober 1971 rolde het
miljoenste exemplaar van de
band. De Escort was daarmee
het grootste Ford verkoopsucces
in Europa tot dan toe. Aan het
begin van de jaren zeventig
werd het model in meer dan
zeventig landen verkocht.
De tweemiljoenste volgde in
1974, kort voor de introductie
van de Escort Mark II. In
totaal werden van de eerste
versie 2.155.301 exemplaren
geproduceerd. Overigens bleek
het succes van de Escort zich al
kott na de introductie uit te
breiden naar de autosport.
de versnellingsbak is aangepast
voor gebruik in combinatie met
de nieuwe dieselmotor. De aan
drijving is stiller geworden en
er wordt een nieuw schakelme-
chanisme toegepast. De gehele
Defender-reeks profiteert van
een aantal detailwijzigingen:
nieuwe elektrische bedrading,
nieuwe optionele airco, elektro
nisch instrumentarium, lampje
voor laag brandstofpeil, lampje
voor water in brandstof, start-
onderbreker (alleen Td5), gego
ten kunststof brandstoftank en
een verbeterd comfort door ver
laging van het trillings- en
geluidsniveau.
Land Rover verkoopt de nieuwe
Defender 90 Diesel Td5 voor
£74.400,=. De langere 110
Diesel Td5 komt op f.84.400,=.
Ook zijn beide auto’s op grijs
kenteken leverbaar. De 90 Td5
in basisuitvoering begint bij
£41.872,= excl. BTW en de com
pletere County Station Wagon
komt op £48.766,=. De 110 is er
als pick-up voor £44.255,=,
Hard Top voor £45.277,= en
County Station Wagon voor
£56.426,=. Tot slot kan ook de
130 pick-up met dubbele cabine
worden geleverd met de nieuwe
motor vanaf £60.340,= excl.
BTW.
volwassen gezinswagen met
nog meer ruimte en comfort en
met nog stillere en zuinigere
motoren.
Omdat de EsCort een g
produkt met een hoge
baarheid en kwaliteits
was, bleven de verkoop
stijgen. Een niet-onaai
bijdrage daaraan werd overi
gens gele
cials’,
‘Borde
‘RS
voor 18.950,-
voor 15.950,
voor 4.950,
voor 4.950,
voor 15.950,-
voor 8.950,
voor 42.950,
voor 27.950,
voor 21.950,
voor 31.950,-
Het leveringsprogramma
bestelwagens van Peugeot is
uitgebreid met een grijs-kente-
ken-versie van de 306 Break.
Deze auto wordt bij Terberg
Specials in IJsselstein omge
bouwd en heeft een laadruimte
van 1500 liter. Er kan hierbij
uit vier uitvoeringen worden
gekozen. De klant heeft twee
dieselmotoren ter beschikking,
beiden met 1,9 liter inhoud en
vermogens van 70 tot 90 pk
afhankelijk van de aanwezig
heid van een turbo. De turbolo-
ze diesel kan worden geleverd
in de XN eiti XR uitvoering, ter
wijl de geblazen variant als XR
en XT op de prijlijst voorkomt.
De standaarduitrusting omvat
in alle gevallen dakrailings,
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, twee airbags,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening en elektrisch
bediende voorportierruiten.
Velours bekleding, mistlampen
voor en een audio-installatie
zijn specifiek voor de XR, ter
wijl de XT hier nog ABS en
lichtmetalen velgen aan toe
voegd. De auto krijgt in de
bestelversie en verhoogd dak en
laag tussenschot. Het laadver
mogen varieert van 470 tot 500
kg. De prijslijst begint bij
f.29.223,= exclusief BTW.
naam. Zoals het Europese
Toerwagen-kampioenschap, het
Internationale
Rallykampioenschap en het
Europese Rallycross-kampioen-
schap. In 1970 werd de 26.250
kilometer lange World Cup
Rally van Londen naar Mexico
op naam van een Escort
gebracht. De Ea^t African
Safari Rally werd in 1972
gewonnen. En de lijst van over
winningen bleef groeien. Tevens
bood de Ford Escort vele jonge
coureurs een eerste, betaalbare
introductie in de autosport.
Bij de introductie waren een 4-
tal modellen van de toen nog 2-
deurs auto te koop. Dat waren
de Escort 1100 standaard (prijs
£5.495,=), de Luxe (f.5.795,=),
Sportief
Bij de introductie van de Escort
in 1968 werd al snel duidelijk,
dat de auto veel meer was dan
een moderne gezinsauto. Een
‘Twin Cam’-uitvoering was de
voorbode van veel sportief
nieuws. In de jaren zeventig
zou de Escort in races, rally’s
en andere evenementen domi
neren.
Hoewel de concurrentie vaak
met zware wapens in de strijd
trad, grossierde de Escort in
rally- en racesuccessen en
bracht hij tal van titels op zijn
lil
7TTT
i
a
«Mill «I j
««mb m I
IMUB IB f
=11
41-VB-JK