IJ Opel Astra 1.8-16V CDX sedan AutoTest 1 Gebr. Vullings Opel ra F Vierde telg Nissan Denissen Rally-team naar Euregio Rally Harrie van Dijk van Autonova beste Toyota-verkoper van 't land Auto Braat Groep zet liefst 200 Matizen op de weg in Sprang-Capelle, Tilburg MM 10 jaar "Wereld op Wielen in Miniatuur" tijdens Nationale Opel Testdag ■BDSB pi P DE AUTOMAAT Donderdag 5 november 1998 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER >agina 2 Veiligheid m: "4G Foto: Günther Kroon 90,- '0,- lt u 38 F T<‘t modellenprogramma van de nieuwe —g Opel Astra wordt steeds completer. De nieuwe vierdeurs sedan is een auto die op aantal markten van groot belang is. In tder populair, maar er zijn diverse zakelijke en )é-gebruikers die een aparte kofferbak verkie- boven een derde of vijfde deur. spiegels, ■t en een maakt de ngeklede 'm eens Kraaivenstraat 22, Tilburg - Tel. 013-4680468 Beneluxstraat 16, Oisterwijk - Tel. 013-5216081 Verbruik: Prijs: £34./ den 1 £47.450,=. beur Jans dag ciispiegels w h bediend e' binatie met i rarmd wordt middenconsole z tuur af echter -speler lurwiel van de Nissan Micra Challenge 1998.” zijn t mijn >m cur- extra goed nagekeken. Ons -doel is dan ook dit maal proberen te winnen en minimaal een vijfde plaats of vierde in de eindstand Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afinetinger Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Voor een goed praktijkgesprek is Harrie natuurlijk altijd aan wezig aan de Ringbaan Noord 95 in Tilburg, waar Autonova is gevestigd. Skiluik De sedanversie lijkt sterk op de vijfdeurs hatchback. De ‘knik’ in de achtersteven is bij deze auto wat verder doorge trokken en daardoor moet men eerst even goed kijken voordat duidelijk is dat men met de langere sedan te maken heeft. Toch heeft de sedan ook een iets langere daklijn. De extra lengte van 14 centimeter is volledig in de bagageruimte terug te vinden, die een forse inhoud heeft van maar liefst 460 liter. Dit volu me kan bovendien worden uit gebreid door de rugleuning van de achterbank in delen neer te klappen. Verder zit er achter de middenarmsteun een skiluik, ook geschikt voor andere lange voorwerpen. Opel gebruikt op de sedan net als bij de andere Astra-versies een vertrouwde ophanging met McPherson veerpoten voor en een semi-onafhankelijke con structie met schroefveren ach ter. Stabilisatorstangen voor en achter beperken het overhellen van de carrosserie. De afstem ming van het onderstel is behoorlijk comfortabel, maar vooral de achterkant is redelijk stug, maar dat past bij het rij karakter van een Duitse auto. De motor laat zich bij het gemiddelde verbruik van zijn beste kant zien. We reden mak kelijk boven de 1 op 13 en dat is zelfs nog iets gunstiger dan dat de fabriek zelf opgeeft. De Opel Astra sedan kost in vergelijking met de vijfdeurs hatchback f.1.500,= meer en dat is een acceptabel bedrag. daard airconditioning wordt met een druk op de knop inge schakeld, terwijl vervolgens met de gebruikelijke draaiknop de gewenste temperatuur kan worden ingesteld. toelen bieden een goede zit. exemplaar aan bestuur- kant laat zich gemakkelijk jogte aanpassen. Het rwiel kan zowel in hoogte diepte worden gevarieerd zodat vrijwel iedereen een goede zitpositie kan vinden. De buitenspiegels worden elek trisch bediend en kunnen in combinatie met de achterruit verwarmd worden. Boven in de middenconsole zit de zoge naamde multi-info display waarop onder meer de tijd, datum en buitentemperatui te lezen is. De CDX heeft ev standaard een radio/CD-sp - met bediening op het stum en dan is de uitlezing van deze installatie ook op het display te vinden. Verder is voorzien in een boordcomputer waarvan de functies ook nog eens digitaal worden weergegeven. De stan- Enkele weken geleden nam ver koper Harrie van Dijk van Toyota-dealer Autonova deel aan de Nationale Kampioenschappen op het gebied van verkoopvaardighe- den bij de Nederlandse impor teur. En hij werd in deze wed strijd de overwinnaar. Geen toe val dat juist een medewerker van Autonova zich de beste Toyota-verkoper van Nederland mag noemen, het dealerbedrijf staat immers al jaren borg voor kwaliteit, zowel wat betreft het merk Toyota als de mensen die er werkzaam zijn. Het prijsverschil van vijfhon derd gulden dat de stationwa gon meer kost, zal in de mees te gevallen de beslissing rond de aanschaf door laten slaan naar deze nog meer ruimte biedende variant. De Astra sedan 1.6 GL start bij .450,= en de door ons gere- 1.8 CDX komt op Uiterlijk wijkt alleen de achter zijde af. De lichtunits hebben een iets andere vormgeving dan bij de hatchback, maar de ont werpers hebben er alles aan gedaan om de aansluiting met de drie- en vijfdeurs zo naad loos mogelijk te laten verlopen. Kenmerkend is bij de sedan het spoilerrandje op de rand het kofferdeksel. Alle Astra’s heb ben keurig in de carrosserie- kleur meegespoten bumpers en dito buitenspiegels. De CDX is de meest luxueuze variant die zich onder meer laat onder scheiden door de standaard vijf- spaaks lichtmetalen wielen met 195/60 R 15 banden. Specifiek voor de CDX is bovendien de chromen omlijsting van de gril le. De auto heeft mistlampen in de voorbumper, centrale ver grendeling met afstandsbedie ning en een derde remlicht. De Astra CDX sedan komt erg luxueus over. Het model is wel licht iets minder flitsend dan de overige carrosserievarian- ten, maar de extra lengte ver stoort het ontwerp zeker niet. Overigens is de stationwagon nog 4 centimeter langer. De Auto Braat Groep heeft vestigingen in Sprang-Capelle, Tilburg en Breda en servicedealer C.v. Loon in Alphen. De door het Nederlandse publiek enorm goed ontvangen Daewoo Matiz, heeft met ongelooflijke aantallen zijn weg gevonden naar de diverse doelgroepen. Deze auto is voor allerlei doeleinden een geslaagde aanschaf. Zowel als kleine gezinsauto, tweede auto of woon-Zwerk- verkeerauto. De Daewoo Matiz is standaard voorzien van vijf deuren, enorme binnenruimte, complete uitrusting en vele moderne veiligheidsas pecten zoals een airbag. De drie jaar fabrieksgarantie en EuroService geven nog eens extra zekerheid voor het publiek. Dit alles vanaf 16.995,- excl. afleveringskosten. Auto Braat heeft via het Daewoo budgetplan veel mensen de moge lijkheid gegeven in plaats van een gebruikte auto een nieuwe Daewoo Matiz aan te schaften. Dit plan houdt in, dat u voor 199,- per maand gedurende 24 maanden een nieuwe Daewoo Matiz kunt rijden. Daarbij spaart u via dit systeem binnen 24 maanden een bedrag van 2.448,- bij elkaar. Dit vereenvoudigt de aanschaf van een volgende Daewoo Matiz, Lanos, Nubira of Leganza. Mocht u van dit plan gebruik willen maken of uw partner willen verrassen, maak dan een afspraak met de verkopers bij één van bovenstaande vestigingen. Wilt u op 5 december iemand verrassen, dan kunnen de mensen van Auto Braat aan uw wensen voldoen. Had u een origineler idee voor pakj esavond? Vliegensvlug heeft de nieuwe Astra de leiderspositie op de Nederlandse verkoopranglijst van zijn voorganger overgeno men en dat verwondert eigen lijk niemand. De nieuwe sedan zal daar ongetwijfeld nog een bescheiden steentje aan bij dragen. bestond uit acht onderdelen die betrekking hadden op de ver koop van een Toyota Avensis. De praktijkopdrachten waren gegoten in de vorm van rollen spelen. Hierbij werden diverse onderdelen van het verkoopge sprek beoordeeld van de ope ning van het gesprek en behoef- tebepaling tot de aflevering. Uiteraard was er Ook een theo retisch gedeelte aan de wed strijd verbonden. Harrie van Dijk, account manager Fleetsales en Leasing bij Autonova, is zeer blij met 5 overwinning. “Ik krijg van werkgever alle vrijheid oi sussen en trainingen te volgen. De theorie die ik daar leer pas ik op mijn eigen manier in de praktijk toe. Het maakt niet uit wat je zegt, maar hoe je het zegt, dat is nog steeds mijn motto.” Komende zaterdag 7 november vindt zoals bij alle Opel-dealers in ons land ook bij Gebr. Vullings Tilburg aan de Kraaivenstraat de Nationale Opel Testdag plaats. Opel-rij- ders kunnen er gratis hun auto laten controleren. Verder wordt in voorpremière de nieuwe Astra sedan getoond en heeft Vullings diverse aantrekkelijke aanbiedingen. Maar dat is nog niet alles. De actieve verzamelaarsvereniging ‘Wereld op Wielen in Miniatuur’ viert er het 10-jarig bestaan. Diverse leden zullen er een deel van hun verzame ling tonen. Uitzonderlijk is hierbij Ad Kroon die een enor me Opel-collectie heeft en hier uit een aantal hoogtepunten zal laten zien alsmede een docu- mentatie-overzicht van diverse General Motors produkten uit het verleden. John Simons De Opel Astra sedan is een logische uitbreiding van het programma. De auto zit wat uitstraling betreft dicht bij de vijfdeurs hatchback en oogt modem. De bagageruimte heeft een forse inhoud, de uit rusting van de CDX-uitvoering is uiterst compleet en het brandstofverbruik van de 1,8 liter motor is verrassend laag. maakt zelf militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog uit allerlei afvalprodukten. De inmiddels gerealiseerde 22 stuks zijn allemaal bij Vullings te bewonderen. Alle leden van “Wereld op Wielen in Miniatuur” zijn overigens lid van de NAMAC, de landelijke vereniging van miniatuurauto- verzamelaars. Sinds de oprich ting op 30 oktober 1988 is deze regionale vereniging een onder deel van ‘De Gezellige Ruilers’ uit Goirle. Iedere eerste zondag van de maand is er tussen 10.00 en 13.00 uur een ruil- irs in de Instuif aan de St. istraat 2 in Goirle. Voor zon- __.g 7 maart volgend jaar staat voor de vijfde achtereenvolgen de keer de Grote Jaarlijkse miniatuurauto Ruilbeurs gepland in het Jan van Besouwhuis in Goirle. (voor informatie: 013-5434700) Technische gegevens: Opel Astra 1.8-16V CDX sedan 4 in lijn 1799 cc 81,6 x 86 mm 115 pk bij 5400 tr/min 170 Nm bij 3600 tr/min lengte 4,25 meter, breedte 1,71 meter 1065 kg 1200 kg (geremd) topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 10 sec. gecombineerd 7,8 liter/100 km £47.450,= 16-klepper Motorisch levert Opel de Astra sedan met alle bekende moge lijkheden. Dat begint bij de 1,6 liter van 75 pk en loopt tot de 2 liter 16-klepper van 136 pk en natuurlijk is de moderne direct ingespoten 16-kleppen turbo diesel van de partij. De door ons gereden 1,8 liter 16-klepper uit de Ecotech-familie is de op een na sterkste benzinemotor. Deze moderne motor is goed voor 115 pk bij 4500 tr/min en een koppel van 170 Nm bij 3400 tr/min. De krachtbron is behoorlijk kwiek en altijd bereid tot presteren, alleen moet bij flink dóórtrekken in de versnellingen wel met een wat hoger geluidsniveau rekening gehouden worden. De topsnel heid van 200 km/u is meer dan voldoende en dat geldt ook voor de acceleratie van 0 tot 100 in een fractie meer dan 10 secon den. Opel rust de Astra sedan uit met een elektro-hydrauli- sche stuurbekrachtiging, een voorziening die minder energie vraagt dan de conventionele systemen. Een systeem dat prima werkt, maar in het test- exemplaar voor enkele bijgelui den zorgde. Tijdens de wedstrijd was Toyota topman John Howet, General Manager van de Marketing Divisie uit Brussel overgekomen. De ingeschreven verkoopadviseurs werden gese lecteerd op basis van een schrif telijke voorronde. Harrie van Dijk mocht bij de laatste acht de eer van Autonova verdedi gen. Het is voor een moderne verkoper niet alleen een kwes tie van zoveel mogelijk auto’s verkopen, maar ook een relatie op te bouwen met klanten voor de lange termijn. De wedstrijd De Astra is een middenklasser waarvan de binnenruimte de laatste jaren meer gegroeid is dan de buitenkant. De auto biedt volwaardige zitplaatsen aan minimaal vier volwassenen die stuk voor stuk voldoende hoofd- en beenruimte hebben. Het meubilair is met een fraaie velours stof bekleed, maar de overwegend zwarte inrichting maakt het geheel wel erg som- ber. Het enige kleuraccent wordt gevormd door de omlijs ting van de middenconsole met houtopdruk en dat had wel iets meer mogen zijn. De Astra komt degelijk over en de gebruikte materialen lijken een lang leven beschoren te zijn. Met de veiligheid is het prima gesteld, zeker in de CDX-uit voering. Standaard vinden we op iedere Astra twee airbags, waarvan het exemplaar aan bestuurderskant bijna onzicht baar in het dashboard is opge nomen. Erg fraai zolang deze voorziening op zijn plaats blijft, maar bij een schade kan het volledige dashboardlichaam Het komende weekend van 7 en 8 november staat de Euregio Rally op de agenda van het door Nissan-dealer Denissen gesponsorde rally-team van Nelis Verkooijen. Het is boven dien het afsluitende evenement voor diverse nationale kam pioenschappen, waaronder de Nissan Micra Challenge. Zo 60 deelnemende equipes zullen in de buurt van Hengelo de laat ste punten van dit seizoen ver garen. In de Micra Challenge moet nog het een en ander wor den beslist. Om de eerste plaats strijden nog de vorige winnaar Bolderhey en ook het team Van lersel. Maar ook de plaatsen drie tot en met zes zijn nog niet definitief na acht van de negen wedstrijden. Nelis Verkooijen en Geert-Jan Verdonk staan op dit moment op een gedeelde vijfde plaats in de tussenstand. Het Oirschotse team heeft voor al in het begin van het seizoen te maken gehad met tegensla gen zoals het wegglijden van het parcours, vast staan in de berm, een achteras die van zijn plaats was geraakt door een aanvaring met een rotsblok of een scheurtje in het motorblok. Verkooijen: “Dit weekend is onze laatste kans om een podi umplaats te bemachtigen, daar om is de motor van de Micra toch maar even uit elkaar gehaald en gereviseerd. Alles is - -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 21