IJ
Opel Astra 1.8-16V CDX sedan
AutoTest
1
Gebr. Vullings Opel
ra
F
Vierde telg
Nissan Denissen
Rally-team naar Euregio Rally
Harrie van Dijk van
Autonova beste
Toyota-verkoper van 't land
Auto Braat Groep
zet liefst 200
Matizen op de weg
in Sprang-Capelle, Tilburg
MM
10 jaar
"Wereld op Wielen
in Miniatuur"
tijdens Nationale
Opel Testdag
■BDSB
pi
P
DE AUTOMAAT Donderdag 5 november 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
>agina 2
Veiligheid
m:
"4G
Foto: Günther Kroon
90,-
'0,-
lt u
38
F T<‘t modellenprogramma van de nieuwe
—g Opel Astra wordt steeds completer. De
nieuwe vierdeurs sedan is een auto die op
aantal markten van groot belang is. In
tder populair, maar er zijn diverse zakelijke en
)é-gebruikers die een aparte kofferbak verkie-
boven een derde of vijfde deur.
spiegels,
■t en een
maakt de
ngeklede
'm eens
Kraaivenstraat 22, Tilburg - Tel. 013-4680468 Beneluxstraat 16, Oisterwijk - Tel. 013-5216081
Verbruik:
Prijs:
£34./
den 1
£47.450,=.
beur
Jans
dag
ciispiegels w
h bediend e'
binatie met i
rarmd wordt
middenconsole z
tuur af
echter
-speler
lurwiel
van de Nissan Micra Challenge
1998.”
zijn
t mijn
>m cur-
extra goed nagekeken. Ons -doel
is dan ook dit maal proberen te
winnen en minimaal een vijfde
plaats of vierde in de eindstand
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afinetinger
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Voor een goed praktijkgesprek
is Harrie natuurlijk altijd aan
wezig aan de Ringbaan Noord
95 in Tilburg, waar Autonova is
gevestigd.
Skiluik
De sedanversie lijkt sterk op
de vijfdeurs hatchback. De
‘knik’ in de achtersteven is bij
deze auto wat verder doorge
trokken en daardoor moet
men eerst even goed kijken
voordat duidelijk is dat men
met de langere sedan te
maken heeft. Toch heeft de
sedan ook een iets langere
daklijn. De extra lengte van
14 centimeter is volledig in de
bagageruimte terug te vinden,
die een forse inhoud heeft van
maar liefst 460 liter. Dit volu
me kan bovendien worden uit
gebreid door de rugleuning
van de achterbank in delen
neer te klappen. Verder zit er
achter de middenarmsteun
een skiluik, ook geschikt voor
andere lange voorwerpen.
Opel gebruikt op de sedan net
als bij de andere Astra-versies
een vertrouwde ophanging met
McPherson veerpoten voor en
een semi-onafhankelijke con
structie met schroefveren ach
ter. Stabilisatorstangen voor en
achter beperken het overhellen
van de carrosserie. De afstem
ming van het onderstel is
behoorlijk comfortabel, maar
vooral de achterkant is redelijk
stug, maar dat past bij het rij
karakter van een Duitse auto.
De motor laat zich bij het
gemiddelde verbruik van zijn
beste kant zien. We reden mak
kelijk boven de 1 op 13 en dat
is zelfs nog iets gunstiger dan
dat de fabriek zelf opgeeft.
De Opel Astra sedan kost in
vergelijking met de vijfdeurs
hatchback f.1.500,= meer en
dat is een acceptabel bedrag.
daard airconditioning wordt
met een druk op de knop inge
schakeld, terwijl vervolgens
met de gebruikelijke draaiknop
de gewenste temperatuur kan
worden ingesteld.
toelen bieden een goede zit.
exemplaar aan bestuur-
kant laat zich gemakkelijk
jogte aanpassen. Het
rwiel kan zowel in hoogte
diepte worden gevarieerd
zodat vrijwel iedereen een
goede zitpositie kan vinden. De
buitenspiegels worden elek
trisch bediend en kunnen in
combinatie met de achterruit
verwarmd worden. Boven in de
middenconsole zit de zoge
naamde multi-info display
waarop onder meer de tijd,
datum en buitentemperatui
te lezen is. De CDX heeft ev
standaard een radio/CD-sp -
met bediening op het stum
en dan is de uitlezing van deze
installatie ook op het display te
vinden. Verder is voorzien in
een boordcomputer waarvan de
functies ook nog eens digitaal
worden weergegeven. De stan-
Enkele weken geleden nam ver
koper Harrie van Dijk van
Toyota-dealer Autonova deel
aan de Nationale
Kampioenschappen op het
gebied van verkoopvaardighe-
den bij de Nederlandse impor
teur. En hij werd in deze wed
strijd de overwinnaar. Geen toe
val dat juist een medewerker
van Autonova zich de beste
Toyota-verkoper van Nederland
mag noemen, het dealerbedrijf
staat immers al jaren borg voor
kwaliteit, zowel wat betreft het
merk Toyota als de mensen die
er werkzaam zijn.
Het prijsverschil van vijfhon
derd gulden dat de stationwa
gon meer kost, zal in de mees
te gevallen de beslissing rond
de aanschaf door laten slaan
naar deze nog meer ruimte
biedende variant. De Astra
sedan 1.6 GL start bij
.450,= en de door ons gere-
1.8 CDX komt op
Uiterlijk wijkt alleen de achter
zijde af. De lichtunits hebben
een iets andere vormgeving dan
bij de hatchback, maar de ont
werpers hebben er alles aan
gedaan om de aansluiting met
de drie- en vijfdeurs zo naad
loos mogelijk te laten verlopen.
Kenmerkend is bij de sedan het
spoilerrandje op de rand het
kofferdeksel. Alle Astra’s heb
ben keurig in de carrosserie-
kleur meegespoten bumpers en
dito buitenspiegels. De CDX is
de meest luxueuze variant die
zich onder meer laat onder
scheiden door de standaard vijf-
spaaks lichtmetalen wielen met
195/60 R 15 banden. Specifiek
voor de CDX is bovendien de
chromen omlijsting van de gril
le. De auto heeft mistlampen in
de voorbumper, centrale ver
grendeling met afstandsbedie
ning en een derde remlicht. De
Astra CDX sedan komt erg
luxueus over. Het model is wel
licht iets minder flitsend dan
de overige carrosserievarian-
ten, maar de extra lengte ver
stoort het ontwerp zeker niet.
Overigens is de stationwagon
nog 4 centimeter langer.
De Auto Braat Groep heeft vestigingen in Sprang-Capelle, Tilburg
en Breda en servicedealer C.v. Loon in Alphen. De door het
Nederlandse publiek enorm goed ontvangen Daewoo Matiz, heeft
met ongelooflijke aantallen zijn weg gevonden naar de diverse
doelgroepen. Deze auto is voor allerlei doeleinden een geslaagde
aanschaf. Zowel als kleine gezinsauto, tweede auto of woon-Zwerk-
verkeerauto.
De Daewoo Matiz is standaard voorzien van vijf deuren, enorme
binnenruimte, complete uitrusting en vele moderne veiligheidsas
pecten zoals een airbag. De drie jaar fabrieksgarantie en
EuroService geven nog eens extra zekerheid voor het publiek. Dit
alles vanaf 16.995,- excl. afleveringskosten.
Auto Braat heeft via het Daewoo budgetplan veel mensen de moge
lijkheid gegeven in plaats van een gebruikte auto een nieuwe
Daewoo Matiz aan te schaften. Dit plan houdt in, dat u voor
199,- per maand gedurende 24 maanden een nieuwe Daewoo Matiz
kunt rijden. Daarbij spaart u via dit systeem binnen 24 maanden
een bedrag van 2.448,- bij elkaar. Dit vereenvoudigt de aanschaf
van een volgende Daewoo Matiz, Lanos, Nubira of Leganza.
Mocht u van dit plan gebruik willen maken of uw partner willen
verrassen, maak dan een afspraak met de verkopers bij één van
bovenstaande vestigingen. Wilt u op 5 december iemand verrassen,
dan kunnen de mensen van Auto Braat aan uw wensen voldoen.
Had u een origineler idee voor pakj esavond?
Vliegensvlug heeft de nieuwe
Astra de leiderspositie op de
Nederlandse verkoopranglijst
van zijn voorganger overgeno
men en dat verwondert eigen
lijk niemand. De nieuwe sedan
zal daar ongetwijfeld nog een
bescheiden steentje aan bij
dragen.
bestond uit acht onderdelen die
betrekking hadden op de ver
koop van een Toyota Avensis.
De praktijkopdrachten waren
gegoten in de vorm van rollen
spelen. Hierbij werden diverse
onderdelen van het verkoopge
sprek beoordeeld van de ope
ning van het gesprek en behoef-
tebepaling tot de aflevering.
Uiteraard was er Ook een theo
retisch gedeelte aan de wed
strijd verbonden. Harrie van
Dijk, account manager
Fleetsales en Leasing bij
Autonova, is zeer blij met 5
overwinning. “Ik krijg van
werkgever alle vrijheid oi
sussen en trainingen te volgen.
De theorie die ik daar leer pas
ik op mijn eigen manier in de
praktijk toe. Het maakt niet uit
wat je zegt, maar hoe je het
zegt, dat is nog steeds mijn
motto.”
Komende zaterdag 7 november
vindt zoals bij alle Opel-dealers
in ons land ook bij Gebr.
Vullings Tilburg aan de
Kraaivenstraat de Nationale
Opel Testdag plaats. Opel-rij-
ders kunnen er gratis hun auto
laten controleren. Verder wordt
in voorpremière de nieuwe
Astra sedan getoond en heeft
Vullings diverse aantrekkelijke
aanbiedingen.
Maar dat is nog niet alles. De
actieve verzamelaarsvereniging
‘Wereld op Wielen in
Miniatuur’ viert er het 10-jarig
bestaan. Diverse leden zullen
er een deel van hun verzame
ling tonen. Uitzonderlijk is
hierbij Ad Kroon die een enor
me Opel-collectie heeft en hier
uit een aantal hoogtepunten zal
laten zien alsmede een docu-
mentatie-overzicht van diverse
General Motors produkten uit
het verleden. John Simons
De Opel Astra sedan is een
logische uitbreiding van het
programma. De auto zit wat
uitstraling betreft dicht bij de
vijfdeurs hatchback en oogt
modem. De bagageruimte
heeft een forse inhoud, de uit
rusting van de CDX-uitvoering
is uiterst compleet en het
brandstofverbruik van de 1,8
liter motor is verrassend laag.
maakt zelf militaire voertuigen
uit de Tweede Wereldoorlog uit
allerlei afvalprodukten. De
inmiddels gerealiseerde 22
stuks zijn allemaal bij Vullings
te bewonderen. Alle leden van
“Wereld op Wielen in
Miniatuur” zijn overigens lid
van de NAMAC, de landelijke
vereniging van miniatuurauto-
verzamelaars. Sinds de oprich
ting op 30 oktober 1988 is deze
regionale vereniging een onder
deel van ‘De Gezellige Ruilers’
uit Goirle. Iedere eerste zondag
van de maand is er tussen
10.00 en 13.00 uur een ruil-
irs in de Instuif aan de St.
istraat 2 in Goirle. Voor zon-
__.g 7 maart volgend jaar staat
voor de vijfde achtereenvolgen
de keer de Grote Jaarlijkse
miniatuurauto Ruilbeurs
gepland in het Jan van
Besouwhuis in Goirle. (voor
informatie: 013-5434700)
Technische gegevens:
Opel Astra 1.8-16V CDX sedan
4 in lijn
1799 cc
81,6 x 86 mm
115 pk bij 5400 tr/min
170 Nm bij 3600 tr/min
lengte 4,25 meter, breedte 1,71 meter
1065 kg
1200 kg (geremd)
topsnelheid 200 km/u
acceleratie 0-100 in 10 sec.
gecombineerd 7,8 liter/100 km
£47.450,=
16-klepper
Motorisch levert Opel de Astra
sedan met alle bekende moge
lijkheden. Dat begint bij de 1,6
liter van 75 pk en loopt tot de 2
liter 16-klepper van 136 pk en
natuurlijk is de moderne direct
ingespoten 16-kleppen turbo
diesel van de partij. De door
ons gereden 1,8 liter 16-klepper
uit de Ecotech-familie is de op
een na sterkste benzinemotor.
Deze moderne motor is goed
voor 115 pk bij 4500 tr/min en
een koppel van 170 Nm bij
3400 tr/min. De krachtbron is
behoorlijk kwiek en altijd
bereid tot presteren, alleen
moet bij flink dóórtrekken in de
versnellingen wel met een wat
hoger geluidsniveau rekening
gehouden worden. De topsnel
heid van 200 km/u is meer dan
voldoende en dat geldt ook voor
de acceleratie van 0 tot 100 in
een fractie meer dan 10 secon
den. Opel rust de Astra sedan
uit met een elektro-hydrauli-
sche stuurbekrachtiging, een
voorziening die minder energie
vraagt dan de conventionele
systemen. Een systeem dat
prima werkt, maar in het test-
exemplaar voor enkele bijgelui
den zorgde.
Tijdens de wedstrijd was
Toyota topman John Howet,
General Manager van de
Marketing Divisie uit Brussel
overgekomen. De ingeschreven
verkoopadviseurs werden gese
lecteerd op basis van een schrif
telijke voorronde. Harrie van
Dijk mocht bij de laatste acht
de eer van Autonova verdedi
gen. Het is voor een moderne
verkoper niet alleen een kwes
tie van zoveel mogelijk auto’s
verkopen, maar ook een relatie
op te bouwen met klanten voor
de lange termijn. De wedstrijd
De Astra is een middenklasser
waarvan de binnenruimte de
laatste jaren meer gegroeid is
dan de buitenkant. De auto
biedt volwaardige zitplaatsen
aan minimaal vier volwassenen
die stuk voor stuk voldoende
hoofd- en beenruimte hebben.
Het meubilair is met een fraaie
velours stof bekleed, maar de
overwegend zwarte inrichting
maakt het geheel wel erg som-
ber. Het enige kleuraccent
wordt gevormd door de omlijs
ting van de middenconsole met
houtopdruk en dat had wel iets
meer mogen zijn. De Astra
komt degelijk over en de
gebruikte materialen lijken een
lang leven beschoren te zijn.
Met de veiligheid is het prima
gesteld, zeker in de CDX-uit
voering. Standaard vinden we
op iedere Astra twee airbags,
waarvan het exemplaar aan
bestuurderskant bijna onzicht
baar in het dashboard is opge
nomen. Erg fraai zolang deze
voorziening op zijn plaats blijft,
maar bij een schade kan het
volledige dashboardlichaam
Het komende weekend van 7 en
8 november staat de Euregio
Rally op de agenda van het
door Nissan-dealer Denissen
gesponsorde rally-team van
Nelis Verkooijen. Het is boven
dien het afsluitende evenement
voor diverse nationale kam
pioenschappen, waaronder de
Nissan Micra Challenge. Zo 60
deelnemende equipes zullen in
de buurt van Hengelo de laat
ste punten van dit seizoen ver
garen. In de Micra Challenge
moet nog het een en ander wor
den beslist. Om de eerste plaats
strijden nog de vorige winnaar
Bolderhey en ook het team Van
lersel. Maar ook de plaatsen
drie tot en met zes zijn nog niet
definitief na acht van de negen
wedstrijden. Nelis Verkooijen
en Geert-Jan Verdonk staan op
dit moment op een gedeelde
vijfde plaats in de tussenstand.
Het Oirschotse team heeft voor
al in het begin van het seizoen
te maken gehad met tegensla
gen zoals het wegglijden van
het parcours, vast staan in de
berm, een achteras die van zijn
plaats was geraakt door een
aanvaring met een rotsblok of
een scheurtje in het motorblok.
Verkooijen: “Dit weekend is
onze laatste kans om een podi
umplaats te bemachtigen, daar
om is de motor van de Micra
toch maar even uit elkaar
gehaald en gereviseerd. Alles is
- -