s I I I i K S: I4.950,- Peugeot 206 1.4 XT AutoTest 9 f I Vijfde Nationale Opel Testdag op 7 november Klemhanger voor colbert Vullings levert Omega-taxi aan Alvutax Be tilburgse koerier F Knap staaltje 3:: !S: s SPIJKERS B.V. DE AUTOMAAT Donderdag 29 oktober 1998 pagina 3 pagina 2 it sn Verbruik: en Prijs: 0,- 0,- D,- D, 0,- D, D,- De aaibare [LT Je voelt je lekkerder in een Peugeot Kraaivenstraat 26 - Tilburg - Tel. 013-4634355 o, 0,- 0, leur ges lijke flUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG BV terge koels orde f.29,f lie It de Op de foto overhandigt Marlies Borstel van Autobedrijf Vullings de eerste Omega 2.0 DTi-16V aan dhr. en mevr. Vuijst van De nieuwe BMW 3-serie sedan nggewicht: ties: e nieuwe Peugeot 206 staat nog maar aan K Uhet begin van zijn carrière en nu al kan gesteld worden dat het een succesnummer is. De officiële opvolger van de nauwelijks te eve naren 205 is een moderne auto uit het compacte segment met verrassende vormen. Renova bv Ringbaan Oost 102a, Tilburg Telefoon (013)5422133 Als een koplamp al zo indrukwekkend is, zult u we! benieuwd zijn hoe de nieuwe 3-serie sedan er als geheel uitziet Neem er dus even de tijd voor om alles in u op te nemen. Bewonder het elegante profiel. De gestroomlijnde nieren. Raak even de handgrepen aan. Kortom, bekijk hem eens ‘live’ bij ons. Dan ziet u meteen wat we bedoelen. 8.950,- De Peugeot 206 is een origi neel vormgegeven auto met comfortabele rij-eigenschap- pen die weinig reden tot kla gen geeft. Of het zou de wat besmettelijke bekleding in ons testexemplaar kunnen zijn of het iets te lichte dashboard, maar dat zijn slechts kleinig heden. Peugeot 206 1.4 XT 4 in lijn 1360 cc 75x77 75 pk bij 5500 tr/min 111 Nm bij 3400 tr/min lengte 3,835 meter, breedte 1,652 veiligheid bekeken, zoals ver lichting, uitlaat, banden, rem men, koppeling, wisserbladen en vloeistofniveau’s. Aan de hand daarvan wordt verslag uitgebracht met eventueel een reparatie-advies en kosten begroting. Ook heeft de Opel-dealer spe ciale aanbiedingen, zoals £200,= korting op een Webasto Topslider zonnedak, een gratis Nav-Tech CD-ROM bij aan- Continental banden. Het spe ciale onderhoudspakket met onder meer smeerolie, ruitreini- ger en snelwas wordt verkocht voor f.29,95 in plaats van de reguliere f.49,65. Een noviteit in de showroom is de nieuwe Astra sedan die het huidige Astra-programma bestaande uit drie- en vijfdeurs hatchback en stationwagon komt vergezellen. Opel-rijders Voor het vijfde achtereenvol gende jaar organiseren alle Nederlandse Opel-dealers de Nationale Opel Testdag, dit jaar op zaterdag 7 november van 9.00 tot 17.00 uur. Iedere Opel-rijder kan zijn of haar auto gratis op 18 punten laten Controleren, waaronder elf win- tergevoelige onderdelen van het koelsysteem. Wordt alles in orde bevonden dan kan voor f.29,50 het Opel Winterplan prima uitzicht rondom. Zelfs de dode hoeken van de driehoekige C-stijl vallen mee. De stuurbe krachtiging helpt op momenten dat het nodig is plezierig mee, maar de algehele besturing blijft voldoende gevoel geven. De Peugeot 206 veroorzaakt geen revolutie binnen zijn seg ment, maar komt zeker origi neel om de hoek kijken. Prijstechnisch is de nieuwe Peugeot een sterke aanbieding. De door ons gereden 1.4 XT driedeurs kost £26.900,= en voor dat bedrag biedt Peugeot een complete auto. De serie proef. Alvutax is één van de eerste taxibedrijven die naar aanleiding van deze actie auto’s bestelde. De eerste Omega is inmiddels in gebruik genomen, een tweede exem plaar volgt eind november, eveneens voorzien van de krachtige en tegelijk zuinige 4 cilinder dieselmotor. Maar een taxibedrijf stelt meer eisen aan een auto dan een fijne motor alleen. De auto moet voldoende ruimte voor passagiers en bagage bieden, een lage kilo- meterkostprijs hebben en vol doende comfortabel zijn voor Opbergvak De ruimte achterin is goed. De instap is bij een driedeurs auto nooit optimaal, maar eenmaal gezeten blijkt de been- en hoofdruimte niet tegen te val len. Bij de 206 XT kan de ach terbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt en daar mee kan het bagagevolume van 245 liter worden uitgebreid tot 1130 liter en daarmee komt J- 206 zeer verdiensteli, dag. Bovendien heeft de XT i._o een handige passagiersstoel met een extra opbergvak onder de zitting en de mogelijkheid de rugleuning helemaal voorover te klappen. De Peugeot 206 XT is niet bepaald een karig uitge ruste auto met standaard onder meer regelbare dashboardver- lichting, toerenteller, derde remlicht dat gelukkig hoog gemonteerd is, handmatig van binnenuit verstelbare buiten spiegels, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels, elektrische ruitbediening, startblokkering, een bagagenet en kaartentas móet worden bijbetaald, maar een bedrag van £500,= is niet onoverkomelijk. De relatief compacte stoelen bieden een comfortabele en voldoende ondersteunde zit. De rugleu ning is jammer genoeg niet traploos verstelbaar, maar met de standaard hoogteverstelling is in de XT een prima zithou- ding te vinden. Stoelen en ach terbank zijn evenals de deurpa nelen bekleed met een velours, in ons geval in een vrij licht groene tint. Deze stof bleek in het testexemplaar erg besmet telijk. In de deurpanelen zijn erg korte opbergvakken opgeno men omdat met name de veilig- heidspaddings, die een deel van de botsingenergie bij een zijde lingse aanrijding opnemen, ruimte voor zichzelf opeisen. Wel heeft Peugeot de luidspre kers in het midden van de por tieren opgenomen. Ze geven een prima geluid, maar je gaat erg makkelijk met je knie er tegen aan zitten en dat geeft een flink dempend effect. Technische gegevens: Merk en type: Pei Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: meter Gewicht: Aanhang Prestati otpiucm-mumincoiiiit KKV Dorpsstraat 47 E&l 5051 CJGoirle Ml Tel. 013-5347771 Comfortabel Peugeot past bij de 206 een ver trouwde wielophanging toe met voor pseudo-McPherson veerpo- ten en achter een onafhankelij ke constructie met getrokken draagarmen en dwarse torsie- staven. Zowel voor als achter wordt een stabilisatorstang gemonteerd en dat zorgt er mede voor dat de carrosseriebe- wegingen van de 206 binnen zeer aanvaardbare grenzen blij ven. De 206 is zoals men van Peugeot mag verwachten een comfortabele compacte auto met goede prestaties en een de bestuurder. Dhr. en mevr. Vuijst hebben de auto uitge breid getest en zijn tot de con clusie gekomen dat de Omega hen dit allemaal kan bieden. Verder moet een taxi worden uitgerust met de nodige rit- registratie-apparatuur en deze is in dit geval geleverd door de Tilburgse firma APS. 925 kg 1100 kg (geremd) topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 14,2 sec. stadscyclus 8,9 liter/100 km buitenwegcyclus 5,3 liter/100 km gecombineerd 6,6 liter/100 km £26.900,= Het is zeer moeilijk voor een fabrikant een opvolger te maken voor een succesvolle auto. Met de 106 is dat niet helemaal gelukt en daarom heeft de 205 eigenlijk een generatie overgeslagen. Peugeot heeft in haar pro gramma door inkrimping van de 106-reeks meteen flink ruimte gemaakt voor de nieu weling. Veel zakelijke automobilisten vinden het vervelend om in hun colbertjasje achter het stuur te zitten. Zij hebben een beklem mend gevoel en bovendien ver kreukelt het jasje tijdens een lange rit. Dé oplossing is de col bert klemhanger die gemakke lijk aan de handgreep links achterin kan worden bevestigd. Het jasje hangt dan uit en kreukt niet en bovendien belemmert deze montage het minst het uitzicht. De hanger is verchroomd en voorzien van een klemgreep en kost f.39,95 (Halfords). stootrand is in contrasterend zwart uitgevoerd en dat geldt ook voor de stootstrips op de flanken, portiergrepen en spie- gelbehuizing. De achterkant van de 206 heeft een aantal typische kenmerken. Grappig is dat het mistachterlicht onderin de bumper is verwerkt en daar verend is opgehangen om enige weerstand tegen kleine aanrij dingen te kunnen bieden. Ook de achterlichten hebben een afgeronde driehoekige vorm en blijven volledig op de schermen achter als de klep wordt geo pend. Het lijkt dat men vanwe ge deze oplossing niet voor de maximaal mogelijke laadbreed- te heeft gekozen. Dak en ach terklep komen boven de ruit samen in een sportief spoilertje. Natuurlijk is een wisser achter op standaard. Een van de opvallende details is de drie hoekige C-stijl die vooral bij de driedeurs sterk naar voren komt. Het is in vergelijking met andere auto’s een Japans detail en doet denken aan de Honda Civic van de vorige generatie en de Daihatsu Sirion. De nieu we Peugeot 206 ziet er fris en modern uit en onderscheidt zich best wel een beetje van de grijze massa. begint bij de 1.1 XN voor £22.950,=. De vijfdeurs carros serie vraagt een meerprijs van duizend gulden eni ook dat is normaal. Forse verschijning De Peugeot 206 is 3,84 meter lang en is daardoor binnen zijn segment een forse ver schijning. Het aardige is dat deze modern gestyleerde auto voor het merk nieuwe elemen ten in de vormgeving brengt, maar er toch direct herken baar als een Peugeot uitziet. De luchttoevoer naar het motorcompartiment vindt vooral via de bumper plaats, de grille is verworden tot een kleine sleuf met in het middei een fors uitgevallen Peugeot- embleem. De koplampunits zijn driehoekig van vorm en herbergen alle lichtfuncties met uitzondering van de mist lampen, die op de XT als optie kunnen worden geleverd. De onderzijde van de bumpers zijn in de carrosserieklt poten, maar de werkelij sen van inrichting. Direct nadat men heeft plaatsgenomen ach ter het stuurwiel valt op hoe veel ruimte de auto biedt. Het dashboard is breed en diep. In de door ons gereden groene 206 XT (vanwege de aanhoudende regen tijdens de testwerkzaam- heden ziet u een Franse auto op de foto) was het dashboard in middengrijs uitgevoerd, een kleur die het eigenlijk net niet heeft. Dan nog liever zwart. Het dashboard heeft alle nodige instrumenten in een compacte unit. Het stuurwiel is in hoogte aan te passen en onder het middenkussen zit standaard een airbag. Voor het tweede exemplaar aan passagierskant sen aan de rugleuning van de hjk voor de OpdTmoment biedt Peugeot in t de nog de 206 uitsluitend bekende motoren die al vele jaren mee gaan, maar uiteraard op dit nieuwe model werden aange past. De 1,4 liter is een oude bekende die nog steeds met zijn Magneti Marelli multipoint injectie een vermogen levert van 75 pk bij 5500 tr/min en komt tot een bruikbaar koppel van 111 Nm bij 3400 tr/min. Nette cijfers die de 925 kg wegende auto tot keurige pres taties weten aan te sporen. In 14,2 seconden sprint de auto vanuit stilstand naar de 100 km/u en een topsnelheid van 170 km/u is in ons land ver boven legaal. Het is een soepel motortje dat niet rumoerig is, maar typisch genoeg stationair nooit helemaal rustig loopt. Het gemiddelde brandstofverbruik is behoorlijk gunstig en komt bij een stevige rijstijl makkelijk boven de 1 op 13 uit en tipt bij een rustige rechtervoet ook een voudig aan de 1 op 15. Op 20 oktober jl. namen dhr. en mevr. Vuijst van taxibedrijf Alvutax uit Alphen hun eerste nieuwe Opel Omega met 2 liter direct ingespoten turbodiesel- motor in ontvangst uit handen van Marlies Borstel van de Tilburgse Opel-dealer Vullings. Eerder dit jaar heeft Alvutax van Opel gratis een week met een vergelijkbare Omega mogen proefrijden, omdat Opel van mening is dat deze nieuwe Omega turbodiesel met 16 kleppen uitermate geschikt is als taxi. En wat is er dan meer overtuigend dan een praktijk- Middengrijs De portieren worden centraal op afstand ontgrendeld. Deze functie zit in de contactsleutel verwerkt. Al op grote afstand kunnen de portieren geopend worden, maar je moet erg oppassen dat de auto bij het wegstoppen van de sleutel in broekzak of jas niet per onge lijk wordt aangeraakt en de auto geopend op straat achter blijft. Het interieur is volwas- krijgen hiermee een primeur, omdat de Astra sedan officieel pas eind november in de showroom verschijnt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 33