s
I
I
I
i
K
S:
I4.950,-
Peugeot 206 1.4 XT
AutoTest
9
f
I
Vijfde Nationale Opel
Testdag op 7 november
Klemhanger
voor colbert
Vullings levert
Omega-taxi aan
Alvutax
Be tilburgse koerier
F
Knap staaltje
3::
!S:
s
SPIJKERS B.V.
DE AUTOMAAT Donderdag 29 oktober 1998 pagina 3
pagina 2
it
sn
Verbruik:
en
Prijs:
0,-
0,-
D,-
D,
0,-
D,
D,-
De aaibare
[LT
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Kraaivenstraat 26 - Tilburg - Tel. 013-4634355
o,
0,-
0,
leur ges
lijke
flUTOCENTRUM
COLLARIS TILBURG BV
terge
koels
orde
f.29,f
lie
It de
Op de foto overhandigt Marlies
Borstel van Autobedrijf
Vullings de eerste Omega 2.0
DTi-16V aan dhr. en mevr.
Vuijst van
De nieuwe BMW 3-serie sedan
nggewicht:
ties:
e nieuwe Peugeot 206 staat nog maar aan
K Uhet begin van zijn carrière en nu al kan
gesteld worden dat het een succesnummer
is. De officiële opvolger van de nauwelijks te eve
naren 205 is een moderne auto uit het compacte
segment met verrassende vormen.
Renova bv
Ringbaan Oost 102a, Tilburg
Telefoon (013)5422133
Als een koplamp al zo indrukwekkend is, zult u we!
benieuwd zijn hoe de nieuwe 3-serie sedan er als
geheel uitziet Neem er dus even de tijd voor om alles
in u op te nemen. Bewonder het elegante profiel. De
gestroomlijnde nieren. Raak even de handgrepen aan.
Kortom, bekijk hem eens ‘live’ bij ons. Dan ziet u
meteen wat we bedoelen.
8.950,-
De Peugeot 206 is een origi
neel vormgegeven auto met
comfortabele rij-eigenschap-
pen die weinig reden tot kla
gen geeft. Of het zou de wat
besmettelijke bekleding in ons
testexemplaar kunnen zijn of
het iets te lichte dashboard,
maar dat zijn slechts kleinig
heden.
Peugeot 206 1.4 XT
4 in lijn
1360 cc
75x77
75 pk bij 5500 tr/min
111 Nm bij 3400 tr/min
lengte 3,835 meter, breedte 1,652
veiligheid bekeken, zoals ver
lichting, uitlaat, banden, rem
men, koppeling, wisserbladen
en vloeistofniveau’s. Aan de
hand daarvan wordt verslag
uitgebracht met eventueel een
reparatie-advies en kosten
begroting.
Ook heeft de Opel-dealer spe
ciale aanbiedingen, zoals
£200,= korting op een Webasto
Topslider zonnedak, een gratis
Nav-Tech CD-ROM bij aan-
Continental banden. Het spe
ciale onderhoudspakket met
onder meer smeerolie, ruitreini-
ger en snelwas wordt verkocht
voor f.29,95 in plaats van de
reguliere f.49,65.
Een noviteit in de showroom is
de nieuwe Astra sedan die het
huidige Astra-programma
bestaande uit drie- en vijfdeurs
hatchback en stationwagon
komt vergezellen. Opel-rijders
Voor het vijfde achtereenvol
gende jaar organiseren alle
Nederlandse Opel-dealers de
Nationale Opel Testdag, dit
jaar op zaterdag 7 november
van 9.00 tot 17.00 uur. Iedere
Opel-rijder kan zijn of haar
auto gratis op 18 punten laten
Controleren, waaronder elf win-
tergevoelige onderdelen van het
koelsysteem. Wordt alles in
orde bevonden dan kan voor
f.29,50 het Opel Winterplan
prima uitzicht rondom. Zelfs de
dode hoeken van de driehoekige
C-stijl vallen mee. De stuurbe
krachtiging helpt op momenten
dat het nodig is plezierig mee,
maar de algehele besturing
blijft voldoende gevoel geven.
De Peugeot 206 veroorzaakt
geen revolutie binnen zijn seg
ment, maar komt zeker origi
neel om de hoek kijken.
Prijstechnisch is de nieuwe
Peugeot een sterke aanbieding.
De door ons gereden 1.4 XT
driedeurs kost £26.900,= en
voor dat bedrag biedt Peugeot
een complete auto. De serie
proef. Alvutax is één van de
eerste taxibedrijven die naar
aanleiding van deze actie
auto’s bestelde. De eerste
Omega is inmiddels in gebruik
genomen, een tweede exem
plaar volgt eind november,
eveneens voorzien van de
krachtige en tegelijk zuinige 4
cilinder dieselmotor. Maar een
taxibedrijf stelt meer eisen aan
een auto dan een fijne motor
alleen. De auto moet voldoende
ruimte voor passagiers en
bagage bieden, een lage kilo-
meterkostprijs hebben en vol
doende comfortabel zijn voor
Opbergvak
De ruimte achterin is goed. De
instap is bij een driedeurs auto
nooit optimaal, maar eenmaal
gezeten blijkt de been- en
hoofdruimte niet tegen te val
len. Bij de 206 XT kan de ach
terbank in twee ongelijke delen
worden neergeklapt en daar
mee kan het bagagevolume van
245 liter worden uitgebreid tot
1130 liter en daarmee komt J-
206 zeer verdiensteli,
dag. Bovendien heeft de XT i._o
een handige passagiersstoel
met een extra opbergvak onder
de zitting en de mogelijkheid de
rugleuning helemaal voorover
te klappen. De Peugeot 206 XT
is niet bepaald een karig uitge
ruste auto met standaard onder
meer regelbare dashboardver-
lichting, toerenteller, derde
remlicht dat gelukkig hoog
gemonteerd is, handmatig van
binnenuit verstelbare buiten
spiegels, in hoogte verstelbare
veiligheidsgordels, elektrische
ruitbediening, startblokkering,
een bagagenet en kaartentas
móet worden bijbetaald, maar
een bedrag van £500,= is niet
onoverkomelijk. De relatief
compacte stoelen bieden een
comfortabele en voldoende
ondersteunde zit. De rugleu
ning is jammer genoeg niet
traploos verstelbaar, maar met
de standaard hoogteverstelling
is in de XT een prima zithou-
ding te vinden. Stoelen en ach
terbank zijn evenals de deurpa
nelen bekleed met een velours,
in ons geval in een vrij licht
groene tint. Deze stof bleek in
het testexemplaar erg besmet
telijk. In de deurpanelen zijn
erg korte opbergvakken opgeno
men omdat met name de veilig-
heidspaddings, die een deel van
de botsingenergie bij een zijde
lingse aanrijding opnemen,
ruimte voor zichzelf opeisen.
Wel heeft Peugeot de luidspre
kers in het midden van de por
tieren opgenomen. Ze geven een
prima geluid, maar je gaat erg
makkelijk met je knie er tegen
aan zitten en dat geeft een
flink dempend effect.
Technische gegevens:
Merk en type: Pei
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
meter
Gewicht:
Aanhang
Prestati
otpiucm-mumincoiiiit
KKV Dorpsstraat 47
E&l 5051 CJGoirle
Ml Tel. 013-5347771
Comfortabel
Peugeot past bij de 206 een ver
trouwde wielophanging toe met
voor pseudo-McPherson veerpo-
ten en achter een onafhankelij
ke constructie met getrokken
draagarmen en dwarse torsie-
staven. Zowel voor als achter
wordt een stabilisatorstang
gemonteerd en dat zorgt er
mede voor dat de carrosseriebe-
wegingen van de 206 binnen
zeer aanvaardbare grenzen blij
ven. De 206 is zoals men van
Peugeot mag verwachten een
comfortabele compacte auto
met goede prestaties en een
de bestuurder. Dhr. en mevr.
Vuijst hebben de auto uitge
breid getest en zijn tot de con
clusie gekomen dat de Omega
hen dit allemaal kan bieden.
Verder moet een taxi worden
uitgerust met de nodige rit-
registratie-apparatuur en deze
is in dit geval geleverd door de
Tilburgse firma APS.
925 kg
1100 kg (geremd)
topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 14,2 sec.
stadscyclus 8,9 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,3 liter/100 km
gecombineerd 6,6 liter/100 km
£26.900,=
Het is zeer moeilijk voor een
fabrikant een opvolger te
maken voor een succesvolle
auto. Met de 106 is dat niet
helemaal gelukt en daarom
heeft de 205 eigenlijk een
generatie overgeslagen.
Peugeot heeft in haar pro
gramma door inkrimping van
de 106-reeks meteen flink
ruimte gemaakt voor de nieu
weling.
Veel zakelijke automobilisten
vinden het vervelend om in hun
colbertjasje achter het stuur te
zitten. Zij hebben een beklem
mend gevoel en bovendien ver
kreukelt het jasje tijdens een
lange rit. Dé oplossing is de col
bert klemhanger die gemakke
lijk aan de handgreep links
achterin kan worden bevestigd.
Het jasje hangt dan uit en
kreukt niet en bovendien
belemmert deze montage het
minst het uitzicht. De hanger is
verchroomd en voorzien van
een klemgreep en kost f.39,95
(Halfords).
stootrand is in contrasterend
zwart uitgevoerd en dat geldt
ook voor de stootstrips op de
flanken, portiergrepen en spie-
gelbehuizing. De achterkant
van de 206 heeft een aantal
typische kenmerken. Grappig is
dat het mistachterlicht onderin
de bumper is verwerkt en daar
verend is opgehangen om enige
weerstand tegen kleine aanrij
dingen te kunnen bieden. Ook
de achterlichten hebben een
afgeronde driehoekige vorm en
blijven volledig op de schermen
achter als de klep wordt geo
pend. Het lijkt dat men vanwe
ge deze oplossing niet voor de
maximaal mogelijke laadbreed-
te heeft gekozen. Dak en ach
terklep komen boven de ruit
samen in een sportief spoilertje.
Natuurlijk is een wisser achter
op standaard. Een van de
opvallende details is de drie
hoekige C-stijl die vooral bij de
driedeurs sterk naar voren
komt. Het is in vergelijking met
andere auto’s een Japans detail
en doet denken aan de Honda
Civic van de vorige generatie
en de Daihatsu Sirion. De nieu
we Peugeot 206 ziet er fris en
modern uit en onderscheidt
zich best wel een beetje van de
grijze massa.
begint bij de 1.1 XN voor
£22.950,=. De vijfdeurs carros
serie vraagt een meerprijs van
duizend gulden eni ook dat is
normaal.
Forse verschijning
De Peugeot 206 is 3,84 meter
lang en is daardoor binnen
zijn segment een forse ver
schijning. Het aardige is dat
deze modern gestyleerde auto
voor het merk nieuwe elemen
ten in de vormgeving brengt,
maar er toch direct herken
baar als een Peugeot uitziet.
De luchttoevoer naar het
motorcompartiment vindt
vooral via de bumper plaats,
de grille is verworden tot een
kleine sleuf met in het middei
een fors uitgevallen Peugeot-
embleem. De koplampunits
zijn driehoekig van vorm en
herbergen alle lichtfuncties
met uitzondering van de mist
lampen, die op de XT als optie
kunnen worden geleverd. De
onderzijde van de bumpers
zijn in de carrosserieklt
poten, maar de werkelij
sen van inrichting. Direct nadat
men heeft plaatsgenomen ach
ter het stuurwiel valt op hoe
veel ruimte de auto biedt. Het
dashboard is breed en diep. In
de door ons gereden groene 206
XT (vanwege de aanhoudende
regen tijdens de testwerkzaam-
heden ziet u een Franse auto
op de foto) was het dashboard
in middengrijs uitgevoerd, een
kleur die het eigenlijk net niet
heeft. Dan nog liever zwart.
Het dashboard heeft alle nodige
instrumenten in een compacte
unit. Het stuurwiel is in hoogte
aan te passen en onder het
middenkussen zit standaard
een airbag. Voor het tweede
exemplaar aan passagierskant
sen aan de rugleuning van de
hjk voor de OpdTmoment biedt Peugeot in
t de nog de 206 uitsluitend bekende
motoren die al vele jaren mee
gaan, maar uiteraard op dit
nieuwe model werden aange
past. De 1,4 liter is een oude
bekende die nog steeds met zijn
Magneti Marelli multipoint
injectie een vermogen levert
van 75 pk bij 5500 tr/min en
komt tot een bruikbaar koppel
van 111 Nm bij 3400 tr/min.
Nette cijfers die de 925 kg
wegende auto tot keurige pres
taties weten aan te sporen. In
14,2 seconden sprint de auto
vanuit stilstand naar de 100
km/u en een topsnelheid van
170 km/u is in ons land ver
boven legaal. Het is een soepel
motortje dat niet rumoerig is,
maar typisch genoeg stationair
nooit helemaal rustig loopt. Het
gemiddelde brandstofverbruik
is behoorlijk gunstig en komt
bij een stevige rijstijl makkelijk
boven de 1 op 13 uit en tipt bij
een rustige rechtervoet ook een
voudig aan de 1 op 15.
Op 20 oktober jl. namen dhr.
en mevr. Vuijst van taxibedrijf
Alvutax uit Alphen hun eerste
nieuwe Opel Omega met 2 liter
direct ingespoten turbodiesel-
motor in ontvangst uit handen
van Marlies Borstel van de
Tilburgse Opel-dealer Vullings.
Eerder dit jaar heeft Alvutax
van Opel gratis een week met
een vergelijkbare Omega
mogen proefrijden, omdat Opel
van mening is dat deze nieuwe
Omega turbodiesel met 16
kleppen uitermate geschikt is
als taxi. En wat is er dan meer
overtuigend dan een praktijk-
Middengrijs
De portieren worden centraal
op afstand ontgrendeld. Deze
functie zit in de contactsleutel
verwerkt. Al op grote afstand
kunnen de portieren geopend
worden, maar je moet erg
oppassen dat de auto bij het
wegstoppen van de sleutel in
broekzak of jas niet per onge
lijk wordt aangeraakt en de
auto geopend op straat achter
blijft. Het interieur is volwas-
krijgen hiermee een primeur,
omdat de Astra sedan officieel
pas eind november in de
showroom verschijnt.