IVI I ICICI I 0 Mercedes S320 Prijzen Volkswagen Bora Brommers Snelle Honda Accord Passend in ons tijdbeeld AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. [0 h/ita /1u|oparcb7 XF-TL-01 Jaargang 10 nr 38 Donderdag 29 oktober 1998 Oplage 103.800 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week Autotest Peugot 206 1.4 XT pag. 3 DEALERS Vanaf volgend jaar mogen bromfietsen niet meer op fiets paden rijden, met uitzondering van gevallen waarin dat .013 5423030 nadrukkelijk is aangegeven. De overheid denkt met deze maat- .013 I 5420143 regel het aantal ongevallen met bromfietsen en scooters dras tisch te kunnen beperken. Er .013 I 5364011 jn zijn zelfs al in een drietal ste den proeven uitgevoerd die dit heen bewezen. Volgens deze proeven daalde het aantal onge- ..013 I 4634355 lukken met maar liefst zeventig .013 I 5355575 procent en dan is het mijns inziens bijzonder de moeite .013 1 4683911 waard om deze bevinding in een .013 I 5363924 wetgeving of verkeersregel om te zetten. De proeven zijn uitge- ...013 I 5355655 voerd en begeleid door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De SWOV heeft de audk iiend brommers en scooters tijdens de proefnemingen 45 km/u laten rijden, in plaats van de nor maal toegestane 30 km/u. De .013 I 5422133 ANWB vindt dat de snelheid pan brommers binnen de ..013 5053944 bebouwde kom naar 45 km/u litgel liekd moet worden opgevoerd als zij op de rijweg gaan rijden. Het .013 5331206 snelheidsversch.il met auto’s wordt daarmee teruggebracht en ook dat zou de verkeersveilig heid kunnen bevorderen. De .013 I 5430022 brommers worden immers van .0416 1 363412 de fietspaden gehaald vanwege het grote snelheidsverschil met ..01314647676 fietsers. Maar het lijkt wel of de regelgeving hier ver bij de prak tijk achterloopt. Ik heb me vorig jaar een ochtend voortbewogen op een bromscooter en me ver baasd over de herrie en de stank die dit type voertuig ver spreidt en met welke snelheden wordt gereden. De gemiddelde berijder van een scooter rijdt al lang 45 km/u en in de meeste gevallen nog veel harder. Ik mag toch aannemen dat de ANWB en SWOV daarvan op de hoogte zijn. Het verhogen van de snelheid naar 45 km/u is dus alleen maar het legaliseren van een algemeen verbreid gedrag... voor speciale prijs Tony Vos Uw nieuwe Honda-dealer voor Tilburg en omstreken nodigt u uit... voor een uitgebreide kennismaking met de sportieve Honda Prelude Importvoordeel personenauto's beperkt De nieuwe S-klasse is bij ons te bezichtigen wie twintig pk extra wil hebben moet £48.595,= uit de porte monnee toveren. De standaard uitrusting van iedere Bora wordt uitgebreid met vier elek trisch bediende portierruiten en verwarmde buitenspiegels bovenop de royale uitrusting die al eerder werd gemeld. en 17 inch lichtmetalen wielen. De 2,2 liter 4 cilinder VTEC motor levert een vermogen van 212 pk bij 7200 tr/min en een koppel van 215 Nm bij 7200 tr/min. Hiermee haalt de auto een top van 228 km/u en trekt 7,2 seconden uit voor het sprintje naar 100 km/u. •Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 •Opel Gebr. Vullings013 14680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. Seat Saab Zuid Oost De nieuwe Mercedes S-klasse staat sinds kort bij de dealer. Dit grootste model van het Duitse merk is veel elenganter van lijn dan zijn voorganger en staat op technologisch gebied op een hoger plan. Onze eerste kennismaking betreft de 6 cilinder S320. Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. HONDA. VX Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg inzittenden steld en zorgen ie opvang bij Toyota Autonova013 1 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1 361553 Citroën Bertens Rover Bink •VW/ Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .04161363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers... Nissan Denissen Skoda Elan Suzuki Gijsbers... Honda De Graaff013 I 5802020 Mazda Van Heumen01315478980 Mitsubishi Kluitmans013 1 5443330 •Seat Auto Noordhoek.,013 4553678 •Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW lemaal zien we Mercedes-Benz Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur jft het ■rert met een -mpings- 1 luchtve- de een aanrijding. Als optie is een speciale stoelventilatie lever baar in combinatie met stoel- verwarming. Zowel een warm bloedige als kouwelijke bestuurder en voorpassagier voelen zich in de S-klasse helemaal thuis. de 1.6 van 100 pk vanaf £41.995,= gevolgd door de 115 pk sterke 2 liter van f.43.595,=. De snelste variant is de 2.3 V5 die uitsluitend in de Highline- uitvoering wordt verkocht voor £57.800,=. Ook tegen verwach ting begint het dieselprogram- ma met de SDI-motor van 64 pk bij f.43.245,=. De 90 pk TDI kost in de Bora £46.495,= en De nieuwe Mercedes S-klasse is een forse vierdeurs sedan met naar keuze een lengte van 5,04 of 5,16 meter. Opvallend is het aantal vooral technische nieuwtjes in deze topper, Mercedes maakt zelf melding van maar liefst 30 innovaties en een indrukwek kend aantal van 340 paten ten. Vanaf 17 november vult de nieuwe Bora de showrooms van de Nederlandse Volkswagen-dealers als aan vulling op de grote stroom nieuws van het merk van dit jaar en daar moet de New Beetle nog bij komen. De Bora begint in tegenstelling tot eer dere berichten als 75 pk 1,4 voor £39.350,=. Daarboven zit De eerste vijftig exemplaren van de snelle Honda Accord Type-R zullen op de Nederlandse markt worden aangeboden voor een scherpe prijs van £70.990,=. Deze auto’s worden uitsluitend in wit geleverd, de kleur van de allereerste Formule 1 auto’s van Honda uit het begin van de jaren zestig. Na deze eerste komt dit neer op een gewichts afname met 210 kg ten opzichte van het vergelijkbare vorige model. Dit lagere gewicht en bovendien een betere stroomliji hebben weer een aanzienlijke invloed op het gemiddelde brandstofverbruik. Mercedes start de levering met drie motoren. Boven de 6 cilin der S320 vinden we twee V8- motoren die familie zijn van de V6 uit de S320 en eveneens 3 kleppen per cilinder hebben. De S430 heeft een 4,3 liter machi ne van 279 pk en een flink kop pel van 400 Nm, terwijl het voorlopige topmodel, de S500, uit zijn 5 liter V8 306 pk haalt en 460 Nm tussen 2700 en 4200 tr/min. De beide V8-ver- sies hebben een electronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/u en accelereren in respectievelijk 7,3 en 6,5 secon den naar de 100 km/u. In de nabije toekomst volgen in ieder geval een V12 en het nodige common rail dieselgeweld. met uitzondering van de S320 met korte wielbasis standaard. Op het grote kleurenscherm kan ook de audio-installatie worden bediend en kan men bij stilstand tevens TV kijken. Op de brede middenconsole zit de bediening van de volledig auto matische klimaatsbeheersing en de als optie leverbare spraakgestuurde autotelefoon. Daarvan is overigens op dit moment alleen de Duitse versie beschikbaar. Veiligheid staat uiteraard op een hoog peil bij de nieuwe S-klasse met stan daard frontairbags, zij-airbags in alle vier de portieren en nieuwe raam-airbags ter serie kan de Type-R op speciale bestelling worden geleverd ook in de kleuren zwart en rood. De auto gaat dan £80.990,= kosten. Specifieke uitrustings- details van de Type-R zijn onder meer de Recaro stoelen, Momo-stuurwiel, titanium pookknop, carbon-inleg op het dashboard en de portierpane- len, Limited Slip Differential Het voordeel dat de Nederlandse consument kan behalen bij de import van een auto uit het buitenland is aan zienlijk kleiner dan op het eer ste gezicht lijkt, omdat meestal alleen wordt gekeken naar het verschil in prijs inclusief belas ting en BPM, maar vergeten worden de extra kosten en inspanningen die moeten wor den gedaan om de auto op ken teken te krijgen. Staatssecretaris Vermeend van financiën heeft een voorstel gedaan om de BPM-afschrijving voor geïmporteerde auto’s te versoepelen, maar invoering van die voorstellen per 1 janu ari is niet haalbaar. De auto branche is overigens in dit voorstel niet gekend. De RAI en BOVAG zijn het niet eens met deze gang van zaken. Het zorgt namelijk voor een eenzijdige toevloed van auto’s, omdat er geen aantrekkelijke mogelijk heid bestaat voor particulieren en bedrijven om auto’s te expor teren. Bij export van een Nederlandse auto wordt de betaalde BPM niet teruggege ven. Volgens de RAI en BOVAG strookt dit niet met het streven naar een vrij goederenverkeer in Europa. Daarom pleiten beide organisaties voor de teruggifte van BPM bij export. De Automaat is eer van De Tilburgse Kuener Dealer Associatie Tilbur® Omstreken, verschijnt ii. Tilburg, Goirle, Riel, Loor Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel Hilvarenbeek. Hoofdsteunen Bij de interieurinrichting valt op dat ‘das Haus’ opvallend veel licht gekleurde materialen toe past, die erg besmettelijk lij ken. Hout en leer zijn stan daard en voeren dan ook de boventoon. Het Comand naviga tiesysteem is op alle varianten multi-linksysteem. Twee stabi- lisatorstangen houden de car- rosseriebewegingen in bedwang, maar daar blijf niet bij. Standaard leve Mercedes de S-klasse me computer gestuurd demi systeem en bovendien U ring rondom. Hierdoor kan auto afhankelijk van de omstandigheden en het rijge drag van de bestuurder zeer comfortabel of meer sportief afgestemd worden. De nieuwe grote Mercedes is veel makke lijk in de hand te houden dan zijn erg looiige voorganger. De auto is alles behalve een licht gewicht, maar de carrosserie lijkt makkelijker de aangege ven koers te volgen. Bovendien waakt de electronica over de diverse voertuigfuncties en kan indien nodig automatisch wor den ingegrepen. ABS, ASR (aandrijf slipregeling) en EPS (electronische stabiliteit pro gramma) staan te allen tijde paraat. bescherming van het hoofd bij een zijdelingse aanrijding. De auto heeft bovendien zitplaats herkenning voor de passagiers stoel en herkent de speciale Mercedes kinderzitjes. Het interieur biedt royaal plaats aan vier of zelfs vijf per sonen. De hoofdsteunen op de achterbank kunnen eenvoudig worden weggeklapt. In dat geval kan de bestuurder meer door de achteruitkijkspiegel zien. De hoofdsteunen van de S-klasse zijn van een nieuw type. Ze kunnen namelijk naar het hoofd van de r toe worden ingeste zo voor een betere High-strength Alle bekende Mercedes-Benz kenmerken zijn weer aanwe zig maar dan in een moderner jasje gegoten. De grille met vlak daarboven geplaatste ster blijft een basisgegeven. De koplampen hebben een fantasievolle vorm en herber gen per unit dubbele lampen. De motorkap sluit hier wat betreft vorm zeer fraai op aan. De achterlichten van Mercedes zijn van oudsher geribbeld, al blijven er bij de S-klasse nog maar twee rib bels over. De lichtunits zitten volledig in de schermen en zijn driehoekig van vorm. Het profiel toont relatief slank en langgerekt en daardoor past de nieuwe S-klasse veel beter in ons tijdsbeeld. Door veel vuldig gebruik te maken van lichtgewicht materialen zoals aluminium, kunststof en het zogenaamde high-strength plaatstaal is het gewicht van deze grote Mercedes boven dien flink teruggebracht, ter wijl tegelijk de carrosserie- stijfheid toenam. Gemiddeld Regensensor Rondom de bestuurder beschikt de S-klasse over een veelheid aan knopjes en het vraagt best even tijd om hier helemaal in thuis te geraken. De stoelen zijn uitgebreid instelbaar en uniek daarbij is dat de lengte van de zitting variabel is. De spiegels kun nen worden ingeklapt bij een smalle doorgang, ruiten en spiegels worden elektrisch bediend, de linker buitenspie gel dimt zichzelf net als de binnenspiegel. Een regensen sor is standaard. De nieuwe S-klasse is een uit stekende nieuwe auto, met veel verfijnde technieken. Maar dat dat alles veel geld kost, wijst een blik op de prijs lijst uit. De auto neemt daar door nadrukkelijk afstand van de directe concurrentie. Zo kost de S320 £187.000,= en de prijslijst houdt op dit moment tijdelijk halt bij £262.500,= voor de S500 met lange wiel basis. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Schakelmomenten Dat de S320 het als ‘basismo del’ met een 3,2 liter V6 18- klepper moet doen, is helemaal niet erg. Deze moderne machi ne levert een vermogen van 224 pk bij 5600 tr/min en is bijzon der soepel met zijn koppel van 315 Nm tussen 3000 en 4800 tr/min. De S320 weegt 1770 kg, haalt een topsnelheid van 240 km/u en accelereert in 8,2 seconden naar de 100 km/u met zijn standaard vijftraps auto maat. De motor komt uitermate stil over als het gaspedaal niet helemaal tot onderin wordt ingetrapt. Wie het maximale uit de krachtbron wil halen, moet dit bekopen met iets meer geluid, maar ook dan blijft alles nog keurig binnen de perken. De bak schakelt vrijwel zonder het te laten voelen ook bij flink dooraccelereren. Wie zelf de hand wil hebben in de gekozen schakelmomenten, kan vanuit de D-stand handmatig op- en terugschakelen. In de praktijk wordt van deze mogelijkheid slechts sporadisch gebruik gemaakt. Het onderstel van deze Mercedes-topper is helen: nieuw ontworpen. Voor zi een viervoudig geleide ophan ging en achter eveneens een >en uitgave Koerier i.s.m. irgen in geheel Ensch-1 JF JX82J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 31