IVI I ICICI I
0
Mercedes S320
Prijzen
Volkswagen Bora
Brommers
Snelle Honda Accord
Passend in ons tijdbeeld
AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. [0
h/ita
/1u|oparcb7
XF-TL-01
Jaargang 10 nr 38 Donderdag 29 oktober 1998 Oplage 103.800
Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
Autotest Peugot 206 1.4 XT
pag. 3
DEALERS
Vanaf volgend jaar mogen
bromfietsen niet meer op fiets
paden rijden, met uitzondering
van gevallen waarin dat
.013 5423030
nadrukkelijk is aangegeven. De
overheid denkt met deze maat-
.013 I 5420143
regel het aantal ongevallen met
bromfietsen en scooters dras
tisch te kunnen beperken. Er
.013 I 5364011
jn
zijn zelfs al in een drietal ste
den proeven uitgevoerd die dit
heen bewezen. Volgens deze
proeven daalde het aantal onge-
..013 I 4634355
lukken met maar liefst zeventig
.013 I 5355575
procent en dan is het mijns
inziens bijzonder de moeite
.013 1 4683911
waard om deze bevinding in een
.013 I 5363924
wetgeving of verkeersregel om te
zetten. De proeven zijn uitge-
...013 I 5355655
voerd en begeleid door de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV). De SWOV heeft de
audk
iiend
brommers en scooters tijdens de
proefnemingen 45 km/u laten
rijden, in plaats van de nor
maal toegestane 30 km/u. De
.013 I 5422133
ANWB vindt dat de snelheid
pan brommers binnen de
..013 5053944
bebouwde kom naar 45 km/u
litgel
liekd
moet worden opgevoerd als zij
op de rijweg gaan rijden. Het
.013 5331206
snelheidsversch.il met auto’s
wordt daarmee teruggebracht
en ook dat zou de verkeersveilig
heid kunnen bevorderen. De
.013 I 5430022
brommers worden immers van
.0416 1 363412
de fietspaden gehaald vanwege
het grote snelheidsverschil met
..01314647676
fietsers. Maar het lijkt wel of de
regelgeving hier ver bij de prak
tijk achterloopt. Ik heb me vorig
jaar een ochtend voortbewogen
op een bromscooter en me ver
baasd over de herrie en de
stank die dit type voertuig ver
spreidt en met welke snelheden
wordt gereden. De gemiddelde
berijder van een scooter rijdt al
lang 45 km/u en in de meeste
gevallen nog veel harder. Ik
mag toch aannemen dat de
ANWB en SWOV daarvan op de
hoogte zijn. Het verhogen van
de snelheid naar 45 km/u is
dus alleen maar het legaliseren
van een algemeen verbreid
gedrag...
voor speciale prijs
Tony Vos
Uw nieuwe Honda-dealer voor Tilburg en omstreken nodigt u uit...
voor een uitgebreide kennismaking met de sportieve Honda Prelude
Importvoordeel
personenauto's
beperkt
De nieuwe S-klasse is
bij ons te bezichtigen
wie twintig pk extra wil hebben
moet £48.595,= uit de porte
monnee toveren. De standaard
uitrusting van iedere Bora
wordt uitgebreid met vier elek
trisch bediende portierruiten en
verwarmde buitenspiegels
bovenop de royale uitrusting
die al eerder werd gemeld.
en 17 inch lichtmetalen wielen.
De 2,2 liter 4 cilinder VTEC
motor levert een vermogen van
212 pk bij 7200 tr/min en een
koppel van 215 Nm bij 7200
tr/min. Hiermee haalt de auto
een top van 228 km/u en trekt
7,2 seconden uit voor het
sprintje naar 100 km/u.
•Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
•Opel
Gebr. Vullings013 14680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
Seat Saab
Zuid Oost
De nieuwe Mercedes S-klasse staat sinds kort bij
de dealer. Dit grootste model van het Duitse merk
is veel elenganter van lijn dan zijn voorganger en
staat op technologisch gebied op een hoger plan.
Onze eerste kennismaking betreft de 6 cilinder
S320.
Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. HONDA.
VX
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
inzittenden
steld en zorgen
ie opvang bij
Toyota
Autonova013 1 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1 361553
Citroën
Bertens
Rover
Bink
•VW/ Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .04161363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers...
Nissan
Denissen
Skoda
Elan
Suzuki
Gijsbers...
Honda
De Graaff013 I 5802020
Mazda
Van Heumen01315478980
Mitsubishi
Kluitmans013 1 5443330
•Seat
Auto Noordhoek.,013 4553678
•Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
lemaal
zien we
Mercedes-Benz
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
jft het
■rert
met een
-mpings-
1 luchtve-
de
een aanrijding. Als optie is een
speciale stoelventilatie lever
baar in combinatie met stoel-
verwarming. Zowel een warm
bloedige als kouwelijke
bestuurder en voorpassagier
voelen zich in de S-klasse
helemaal thuis.
de 1.6 van 100 pk vanaf
£41.995,= gevolgd door de 115
pk sterke 2 liter van f.43.595,=.
De snelste variant is de 2.3 V5
die uitsluitend in de Highline-
uitvoering wordt verkocht voor
£57.800,=. Ook tegen verwach
ting begint het dieselprogram-
ma met de SDI-motor van 64
pk bij f.43.245,=. De 90 pk TDI
kost in de Bora £46.495,= en
De nieuwe Mercedes S-klasse
is een forse vierdeurs sedan
met naar keuze een lengte
van 5,04 of 5,16 meter.
Opvallend is het aantal vooral
technische nieuwtjes in deze
topper, Mercedes maakt zelf
melding van maar liefst 30
innovaties en een indrukwek
kend aantal van 340 paten
ten.
Vanaf 17 november vult de
nieuwe Bora de showrooms
van de Nederlandse
Volkswagen-dealers als aan
vulling op de grote stroom
nieuws van het merk van dit
jaar en daar moet de New
Beetle nog bij komen. De Bora
begint in tegenstelling tot eer
dere berichten als 75 pk 1,4
voor £39.350,=. Daarboven zit
De eerste vijftig exemplaren
van de snelle Honda Accord
Type-R zullen op de
Nederlandse markt worden
aangeboden voor een scherpe
prijs van £70.990,=. Deze
auto’s worden uitsluitend in
wit geleverd, de kleur van de
allereerste Formule 1 auto’s
van Honda uit het begin van
de jaren zestig. Na deze eerste
komt dit neer op een gewichts
afname met 210 kg ten opzichte
van het vergelijkbare vorige
model. Dit lagere gewicht en
bovendien een betere stroomliji
hebben weer een aanzienlijke
invloed op het gemiddelde
brandstofverbruik.
Mercedes start de levering met
drie motoren. Boven de 6 cilin
der S320 vinden we twee V8-
motoren die familie zijn van de
V6 uit de S320 en eveneens 3
kleppen per cilinder hebben. De
S430 heeft een 4,3 liter machi
ne van 279 pk en een flink kop
pel van 400 Nm, terwijl het
voorlopige topmodel, de S500,
uit zijn 5 liter V8 306 pk haalt
en 460 Nm tussen 2700 en
4200 tr/min. De beide V8-ver-
sies hebben een electronisch
afgeregelde topsnelheid van
250 km/u en accelereren in
respectievelijk 7,3 en 6,5 secon
den naar de 100 km/u. In de
nabije toekomst volgen in ieder
geval een V12 en het nodige
common rail dieselgeweld.
met uitzondering van de S320
met korte wielbasis standaard.
Op het grote kleurenscherm
kan ook de audio-installatie
worden bediend en kan men bij
stilstand tevens TV kijken. Op
de brede middenconsole zit de
bediening van de volledig auto
matische klimaatsbeheersing
en de als optie leverbare
spraakgestuurde autotelefoon.
Daarvan is overigens op dit
moment alleen de Duitse versie
beschikbaar. Veiligheid staat
uiteraard op een hoog peil bij
de nieuwe S-klasse met stan
daard frontairbags, zij-airbags
in alle vier de portieren en
nieuwe raam-airbags ter
serie kan de Type-R op speciale
bestelling worden geleverd ook
in de kleuren zwart en rood.
De auto gaat dan £80.990,=
kosten. Specifieke uitrustings-
details van de Type-R zijn
onder meer de Recaro stoelen,
Momo-stuurwiel, titanium
pookknop, carbon-inleg op het
dashboard en de portierpane-
len, Limited Slip Differential
Het voordeel dat de
Nederlandse consument kan
behalen bij de import van een
auto uit het buitenland is aan
zienlijk kleiner dan op het eer
ste gezicht lijkt, omdat meestal
alleen wordt gekeken naar het
verschil in prijs inclusief belas
ting en BPM, maar vergeten
worden de extra kosten en
inspanningen die moeten wor
den gedaan om de auto op ken
teken te krijgen.
Staatssecretaris Vermeend van
financiën heeft een voorstel
gedaan om de BPM-afschrijving
voor geïmporteerde auto’s te
versoepelen, maar invoering
van die voorstellen per 1 janu
ari is niet haalbaar. De auto
branche is overigens in dit
voorstel niet gekend. De RAI en
BOVAG zijn het niet eens met
deze gang van zaken. Het zorgt
namelijk voor een eenzijdige
toevloed van auto’s, omdat er
geen aantrekkelijke mogelijk
heid bestaat voor particulieren
en bedrijven om auto’s te expor
teren. Bij export van een
Nederlandse auto wordt de
betaalde BPM niet teruggege
ven. Volgens de RAI en BOVAG
strookt dit niet met het streven
naar een vrij goederenverkeer
in Europa. Daarom pleiten
beide organisaties voor de
teruggifte van BPM bij export.
De Automaat is eer
van De Tilburgse Kuener
Dealer Associatie Tilbur®
Omstreken, verschijnt ii.
Tilburg, Goirle, Riel, Loor
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel
Hilvarenbeek.
Hoofdsteunen
Bij de interieurinrichting valt
op dat ‘das Haus’ opvallend veel
licht gekleurde materialen toe
past, die erg besmettelijk lij
ken. Hout en leer zijn stan
daard en voeren dan ook de
boventoon. Het Comand naviga
tiesysteem is op alle varianten
multi-linksysteem. Twee stabi-
lisatorstangen houden de car-
rosseriebewegingen in
bedwang, maar daar blijf
niet bij. Standaard leve
Mercedes de S-klasse me
computer gestuurd demi
systeem en bovendien U
ring rondom. Hierdoor kan
auto afhankelijk van de
omstandigheden en het rijge
drag van de bestuurder zeer
comfortabel of meer sportief
afgestemd worden. De nieuwe
grote Mercedes is veel makke
lijk in de hand te houden dan
zijn erg looiige voorganger. De
auto is alles behalve een licht
gewicht, maar de carrosserie
lijkt makkelijker de aangege
ven koers te volgen. Bovendien
waakt de electronica over de
diverse voertuigfuncties en kan
indien nodig automatisch wor
den ingegrepen. ABS, ASR
(aandrijf slipregeling) en EPS
(electronische stabiliteit pro
gramma) staan te allen tijde
paraat.
bescherming van het hoofd bij
een zijdelingse aanrijding. De
auto heeft bovendien zitplaats
herkenning voor de passagiers
stoel en herkent de speciale
Mercedes kinderzitjes.
Het interieur biedt royaal
plaats aan vier of zelfs vijf per
sonen. De hoofdsteunen op de
achterbank kunnen eenvoudig
worden weggeklapt. In dat
geval kan de bestuurder meer
door de achteruitkijkspiegel
zien. De hoofdsteunen van de
S-klasse zijn van een nieuw
type. Ze kunnen namelijk naar
het hoofd van de r
toe worden ingeste
zo voor een betere
High-strength
Alle bekende Mercedes-Benz
kenmerken zijn weer aanwe
zig maar dan in een moderner
jasje gegoten. De grille met
vlak daarboven geplaatste
ster blijft een basisgegeven.
De koplampen hebben een
fantasievolle vorm en herber
gen per unit dubbele lampen.
De motorkap sluit hier wat
betreft vorm zeer fraai op aan.
De achterlichten van
Mercedes zijn van oudsher
geribbeld, al blijven er bij de
S-klasse nog maar twee rib
bels over. De lichtunits zitten
volledig in de schermen en
zijn driehoekig van vorm. Het
profiel toont relatief slank en
langgerekt en daardoor past
de nieuwe S-klasse veel beter
in ons tijdsbeeld. Door veel
vuldig gebruik te maken van
lichtgewicht materialen zoals
aluminium, kunststof en het
zogenaamde high-strength
plaatstaal is het gewicht van
deze grote Mercedes boven
dien flink teruggebracht, ter
wijl tegelijk de carrosserie-
stijfheid toenam. Gemiddeld
Regensensor
Rondom de bestuurder
beschikt de S-klasse over een
veelheid aan knopjes en het
vraagt best even tijd om hier
helemaal in thuis te geraken.
De stoelen zijn uitgebreid
instelbaar en uniek daarbij is
dat de lengte van de zitting
variabel is. De spiegels kun
nen worden ingeklapt bij een
smalle doorgang, ruiten en
spiegels worden elektrisch
bediend, de linker buitenspie
gel dimt zichzelf net als de
binnenspiegel. Een regensen
sor is standaard.
De nieuwe S-klasse is een uit
stekende nieuwe auto, met
veel verfijnde technieken.
Maar dat dat alles veel geld
kost, wijst een blik op de prijs
lijst uit. De auto neemt daar
door nadrukkelijk afstand van
de directe concurrentie. Zo
kost de S320 £187.000,= en de
prijslijst houdt op dit moment
tijdelijk halt bij £262.500,=
voor de S500 met lange wiel
basis.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Schakelmomenten
Dat de S320 het als ‘basismo
del’ met een 3,2 liter V6 18-
klepper moet doen, is helemaal
niet erg. Deze moderne machi
ne levert een vermogen van 224
pk bij 5600 tr/min en is bijzon
der soepel met zijn koppel van
315 Nm tussen 3000 en 4800
tr/min. De S320 weegt 1770 kg,
haalt een topsnelheid van 240
km/u en accelereert in 8,2
seconden naar de 100 km/u met
zijn standaard vijftraps auto
maat. De motor komt uitermate
stil over als het gaspedaal niet
helemaal tot onderin wordt
ingetrapt. Wie het maximale
uit de krachtbron wil halen,
moet dit bekopen met iets meer
geluid, maar ook dan blijft alles
nog keurig binnen de perken.
De bak schakelt vrijwel zonder
het te laten voelen ook bij flink
dooraccelereren. Wie zelf de
hand wil hebben in de gekozen
schakelmomenten, kan vanuit
de D-stand handmatig op- en
terugschakelen. In de praktijk
wordt van deze mogelijkheid
slechts sporadisch gebruik
gemaakt.
Het onderstel van deze
Mercedes-topper is helen:
nieuw ontworpen. Voor zi
een viervoudig geleide ophan
ging en achter eveneens een
>en uitgave
Koerier i.s.m.
irgen
in geheel
Ensch-1
JF JX82J