ts
Obam Tilburg
Q4TQ
Camel Trophy
Tierra del Fuego '98
Schaalvergroting binnen het familiebedrijf
I K
Kleine auto probleemloos op LPG
Van ijzingwekkende hoogten tot diepe dalen
Xantia
HDi
Prijzen
Citroën
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 22 otaooer 1998 payn.o
«pagina 4
zv me p/ctupe
:ken
Familiebedrijf
Schadeherstel
Concurrentiepositie
een
in de
Baanbrekend
Jubileum-editie
De ruimdenkende
38
Schaalvergroting is aan de orde van de dag in de
autobranche. Dealerbedrijven fuseren of worden
overgenomen met als doel het kostenniveau omlaag
te brengen en zodoende concurrerend te kunnen
blijven. De Automaat sprak met Walter van de Ven,
de nieuwe eigenaar van Obam Tilburg.
Sinds kort is Obam Tilburg, maar ook de vestigin
gen in Waalwijk en Dongen, overgenomen door
autobedrijf P. van de Ven. Rond 1911 startte de opa
van de huidige generatie met zijn fietsenhandel.
Na verloop van tijd kwamen daar ook taxidiensten
bij. In Vessem, waar vader Van de Ven in 1952 het
bedrijf overnam, werd eerst het DKW-dealerschap
verworven en in 1956 werd men Ford-agent.
van Chili, het startschot voor de negentiende edi
van de Camel Trophy, die dit jaar ging over een
afstand van 5000 kilometer naar Ushuaia, het
meest zuidelijke puntje van Zuid-Amerika. Voor
Nederland kwamen de Groningse medicijnenstu
dent Joost Staudt en buitensportinstructeur Rob
Visser uit Schiedam aan de start.
Wie in een nieuwe BMW 3-serie sedan plaatsneemt, staat een
aangename verrassing te wachten. Een nieuwe beleving van
ruimte en comfort. Een doordacht interieur waarin niets aan
het toeval is overgelaten. Alle functies zijn nu beter dan ooit
gemakkelijk en veilig te bedienen. Het resultaat is een
ambiance die alleen maar bijdraagt aan nog meer rijplezier.
Neem de proef op de som en kom er binnenkort eens lekker
voor zitten. Bij voorkeur achter het stuur natuurlijk.
3.950,
1.950,
3.950,
1.950,
2.950,
4.950,
0.950,
0.950,
3.950,
3.950,
1.950,
1.950,
6.950,
6.950,
7.950,
9.950,
5.950,
5.950,
6.950,
6.950,
2.950,
8.950,
9.950,
0.950,
it aanc
ste weg
k in e°
de mk
erboot
er ge
Dus
maar
spel L
risico
De nieuwe BMW 3-serie sedan
meer tussen drie of vijf portie
ren, een sedan of stationwagon.
nog
Long
1989
maanlcuiuovi
kaan opgega
zijn naar bei
kou, de 1
kort mat
den
Op h
met
kaan gat
tocht var
hangt lm
lava
en de
rend 1
onden
Renova bv
Ringbaan Oost 102a, Tilburg
Telefoon (013)542 2133
om meer r
e geven dat
voor hen
volger
het jaa
In het zakelijke segment is LPG sterk vertegen
woordigd, laten we zeggen vanaf de middenklasse.
Maar ook voor auto’s uit de compactklasse kan
LPG aantrekkelijk zijn, vooral vanwege de fiscale
voordelen waarmee de overheid het rijden op deze
brandstof bevordert.
es del Paine naar
22 tot en met 25
Hieronder volgen enkele passa
ges uit het reisverslag van deel
nemer Joost Staudt:
Met grotere auto’s worden
gemiddeld meer kilometers
afgelegd dan met compacte
auto’s. Toch zijn er veel rijders
van bijvoorbeeld een VW Polo,
Opel Corsa of Renault Clio die
jaarlijks aanzienlijk meer kilo
meters rijden dan het landelijk
gemiddelde. Voor hen is auto-
gas een aantrekkelijk alterna-
Sinds 1971 is P. van de Ven
hoofddealer, maar de uitbouw
van de bedrijfsactiviteiten vindt
zijn oorsprong in de overname
door de zonen Johan en Walter
in 1988. In datzelfde jaar is het
eigen leasebedrijf een feit. De
eerste uitbreiding van het
rayon volgt in 1991 als men in
Oisterwijk van start gaat en
een jaar later in Oirschot.
Walter: “Je groeit dan in een
korte tijd van een dorpsdealer
verloren! Heel tof was wel
alle teams enorm met je
leven. We stonden tenslotte
in het kajak-klassement.
Van Pucon naar Futaleufu,
12 tot en met 16 augustus
We verlaten ons eerste gastland
en gaan het tweede, Argentinië,
binnen. We rijden gelijk door
autogas goedkoper wordt dan daarvoor zijn i
benzine, flink gedaald. En ook diverse oplossi
in de toekomst zullen fiscale
wijzigingen alleen maar in het
voordeel van au togas uitvallen.
Er bestaat nog steeds een mis
verstand dat autogas het ver
mogen van een motor doet
afnemen, maar die tijd ligt al
ver achter ons. Wie kiest voor
een diesel, moet wel rek
houden met een l„o
vermogen. Bovendie
ne diesels niet te koop met bij
voorbeeld een automaat en ook
de keuze uit uitrustingsni
veau^ is vaak beperkt.
Tevens valt de kilometerkost-
prijs met LPG veelal gunstiger
uit dan bij een diesel. Het enige
140 gulden omlaag gegaan,
maar voor auto’s op LPG maar
liefst met 220 gulden. Auto’s
voorzien van een moderne G3-
gasinstallatie krijgen daarbo
venop nog eens 250 gulden kor
ting per jaar. En dat heeft alles
met het milieu te maken. LPG
is namelijk de minst vervuilen
de motorbrandstof. Door de fïs-
De introductie van de nieuwe
Citroen Xantia HDi wordt door
het merk aangegrepen om de
positionering deze gehele
modellijn aan te passen. Zo
heeft iedere uitvoering voor
taan vier airbags (twee normale
en twee zij-airbags) en een in
delen neerklapbare achterbank.
De 2 liter 16-klepper krijgt er
ABS bij. De nieuwe HDi-versies
met een 2 liter direct ingespo
ten Common Rail turbodiesel-
motor hebben in alle gevallen
een hydropneumatisch veersys-
teem, airconditioning en ABS.
De basis-uitvoering kost
£59.740,=. Daarboven zit de
Exclusive met onder meer het
hydractief veersysteem, elek
trisch bediende en verwarmde
buitenspiegels, vier elektrisch
bediende portierruiten, regen-
sensor en mistlampen voor.
Deze complete auto heeft een
stevige prijs en komt op
£68.140,=. Voor de royale Break
wordt een meerprijs van
£1.800,= in rekening gebracht.
De Citroen Xantia HDi is de
eerste Franse auto met een
Common Rail dieselmotor.
De Xantia HDi met een volledig
nieuwe krachtbron vervangt de
bestaande 2.1 TD.
“P. van de Ven is een traditio
neel familiebedrijf en daardoor
brengen ik een compleet andere
cultuur mee. Ik ben ervan over
tuigd dat als medewerkers c
de juist plek worden ingezet,
veel beter functioneren,” merkt
Walter van de Ven terecht op.
Alle medewerkers van Obam
Tilburg zijn op hun bekende
plaatsen gebleven, behalve
directeur Mart Prinsen die
dezelfde functie inmiddels bij
een andere Ford-dealer bekleed.
Door de recente ovemame’s is
het medewerkersaantal bij Van
de Ven gegroeid van 35 tot zo’n
83 mensen.
inmiddels ook
,.._ssingen zoals de
montage onder de wagenvloer
of in de kuip van het reserve
wiel. De Stichting Autogas
Nederland rekent u graag voor
wat u met uw compacte auto
kunt besparen. Schrijf een - -
briefje met daarop merk, type, dat de Ford-rijder voordeel kan begin volgend jaar verschijnen-
bouwjaar, cilinderinhoud en uw behalen uit de schaalvergro- de Cougar. Baanbrekend is ver-
wel rekening jaarkilometrage en u krijgt ting. Dat voordeel kan ook wor- der de meerprijs van slechts
lager motor- keurig een omslagberekening den gehaald uit het moderne £1.990,= voor een volledig navi-
dien zijn klei- thuis. Stichting Autogas modellenprogramma van het gatiesysteem in de Ford
koop met bij- Nederland, Antwoordnummer merk met de New Edge-model- Mondeo. Ford verkoopt al haar
556, 1180 WB Amstelveen len zoa^s de ^a en Puma, de modellen voor dezelfde prijs,
(postzegel is niet nodig). volledig nieuwe Focus en de Dat betekent geen verschil
uiterlijk toch nog steeds een
vijftig jarige schuil.”
Zoals ‘t een modern dealerbe-
drijf betaamt, heeft P. v.d. Ven
op een eigen schadeherstelbedrijf,
et, ze in dit geval in Vessem. Daar
worden alle schades voor de
hele groep van zes dealerbedrij
ven afgehandeld. Alleen de
Tilburgse vestiging verricht zelf
de voorbereidende werkzaam
heden en bouwt de auto’s na
het spuiten weer op. “Hierdoor
kunnen we de klant in eigen
huis een compleet pakket aan
bieden. Belangrijk is dat de
klant bij een Ford Erkend scha
deherstelbedrijf de volledige zes
jaar carrosseriegarant behoudt.
Bovendien liggen de belangen
van een dealerbedrijf anders
dan bij een algemene schade-
hersteller. Een dergelijk bedrijf
verdient niets als een auto
total-loss wordt verklaard en
zal daarom kost wat kost willen
repareren. Wij kijken verder,
omdat we weten dat we een
schade-auto enige tijd later als
gebruikte auto weer in de
showroom hebben. We repare
ren overigens voor 98 procent
Fords en dat betekent dat wel
veel expertise in huis hebben
en bijna alle onderdelen op
voorraad zijn. Dat heeft een
gunstige invloed op de kosten
en vanwege het rechtstreekse
contact met de importeur kun
nen we de meest uitzonderlijke
schades aan. En wat betreft de
consequenties voor de klant: we
repareren onder dezelfde condi
ties als grote schadeherstellers.
De klant hoeft geen eigen risico
te betalen. Afhankelijk overi
gens van de polis wordt ook een
ruit vervangen zonder eigen
risico. Dat is gewoon een kwes
tie van meegaan met de concur
rentie”, zegt Van de Ven.
waarop staat “made in Fran
lijkt het allemaal weer heel
dichtbij. Net Les Arcs, waar
een selectieronde hebben
gehad. Maar dit is Chili, de
start van misschien wel de
beste drie weken van mijn
leven.
We hebben nu de kaart van
Argentinië en Chili gekregei
met daarop alle adventure li
tions vermeld die zijn uitgez
Veel meer dan je kunt
dus zullen we onze ke
strategie moeten gaan bepe
De eerste adventure locatie
die we aandoen ligt in een
reservaat waar je rivieren
cactussen, maar ook besnet
de bergtoppen en watervall
hebt. Op 8 augustus hebbel
onze eerste tegenslag. Met
andere teams veel te lang
gezocht naar de ‘location m
ker’ die op de adventure lot
tion ligt. Door middel van c
marker kun je een voor jouw
team unieke code verkrijgen die
weer bewijst dat je er bent
geweest. Veel kostbare tijd ver
loren, later blijkt dat die mar
ker waarschijnlijk gestolen is.
We zullen haast moeten maken
om op tijd op het eerste mee
tingpoint te komen op 9 augus
tus om 20.00 uur. Maar eerst
even langs Vblcana
tiguimay, een vulkaan die in
39 nog is uitgebarsten,
ardoor lijkt het hier wel een
anlandschap. We zijn de vul
kaan met toerski’s en
jeneden geboard. De
hoogte en het slaapte-
lakt dit heftig. We red-
1 net de 20.00 uur deadline,
het meetingpoint zijn we
t alle teams een actieve val-
-aan beklimmen. Een
van zeven uur! ‘s Nachts
hier nog een gloed van
omheen. De klim gaat goed
3 beloning is enorm: spette-
lava!
Van Futaleufu naar Torres
del Paine, 17 tot en met 21
augustus
Verder op weg naar het zuiden
komen we langs de gletsjer
naar een veel groter bedrijf. Je
wilt niet alleen continuïteit
voor jezelf, maar ook voor de
steeds grotere groep trouwe
It medewerkers. De schaalvergro
ting in de autowereld wordt
vooral vanuit de fabrikant en
importeur gestimuleerd. De
verkoopprijs van een auto is
helemaal geoptimaliseerd door
de verhoging van de efficiency
in de fabrieken. Daarom kan de
concurrentiepositie alleen wor
den versterkt eloor grotere
dealerbedrijven te creeëren, die
De ingrediënten voor de Camel
Trophy Tierra del Feugo waren
21 dagen, 5000 kilometer, 120
adventure locations, 3 moun
tainbikes, 3 paar ski’s, 1
opblaasbare kajak, 1 Land
Rover Freelander en natuurlijk
Joost en Rob. Het werd de eer
ste witte Camel Trophy.
Verkoop: ma - vr: 9.00 - 18.00 u.
za: 10.00 - 17.00 u.
donderdag koopavond
tot 20.00 u
Werkplaats: ma - vr: 8.00 -
17.30 u.,za: 9.00 - 13.00 u.
zaterdag magazijn open
tot 12.30 uur
aar pech achtervolgde ons
k over de grens. Onze volgau-
had panne dus uiteindelijk
en tijd meer! Maar’s avonds
is het wel weer extreem
zellig. Met een klein groepje
kampeerd in de sneeuw in de
ssen.
volgende ochtend hebben we
n nieuwe sport toegevoegd
n deze Camel Trophy: voet-
1. We reden langs een kost-
hool waar ze net een partijtje
aan het doen waren. Wij
gestopt en meegedaan. Rob bij
de ene, ik bij de andere.
Eindstand: gelijkspel...
Na nog wat adventure locations
te hebben gescoord, hebben we
mucho pisco en chips gekocht
en zijn we doorgereden naar
Bahia Lapataia.
Hier hadden we iedereen uitge
nodigd om samen een feestje te
bouwen. Dit is het meest zuide
lijke punt waar de Camel
Trophy ooit is geweest, ‘s
Avonds was inderdaad iedereen
hier. Erg tof en een erg goed
feestje. Mooie afsluiting!
En toen werd het 25 augustus,
vandaag eindigt deze Camel
Trophy, dus op weg naar
Ushuaia. Om 08.00 uur kwa
men we aan op het meldpunt
net buiten Ushuaia.
We reden vervolgens in konvooi
het stadje binnen waar we
zowat als helden werden inge
haald. Na een fotosesèie, een
oorkonde en een cadeau van
Argentinië, een pikhouweel,
gingen we door naar het hotel
voor de prijsuitreiking en het
eindfeest.
Morgen terug naar huis. Camel
Trophy’98: “One Life, Live It”.
Ze hebben gelijk.
‘Perito Moreno’ die 500 meter
per jaar opschuift. Echt waan
zinnig om naar zo’n ijsmassa te
kijken die miljoenen jaren oud
is en eens niet meer zal
bestaan. Om de circa 5 minuten
storten met veel geweld grote
afgebroken stukken in zee. We
waren het laatste team dat
daar aankwam. We konden
daarom niet meer kajakken
naar de location marker omdat
geen safety boot meer was.
i geen punten gescoord hier,
ir wel een prachtig schouw-
I gezien! Nu bestond het
:o dat we niet op tijd op
meetingpoint 3 zouden gaan
aankomen. We hadden nog 4,5
uur de tijd voor 400 kilometer
naar Torres del Paine. Dit werd
krap. Niet alleen omdat de
grenzen dicht waren maar ook
in het donker rijden over deze
wegen die in één keer kunnen
veranderen in een modderbad
of een ijsvlakte is geen pretje
als je haast hebt. Alles is wel
goed gegaan. We kwamen
alleen te laat aan op het mee
tingpoint en hebben dus al onze
punten tussen meetingpoint 2
Obam Tilburg - Spoorlaan
1755038 CB Tilburg
tel. 013-5350045
fax. 013-5364628
Openingstijden:
Van Santiago naar Pucon,
5 tot en met 11 augustus
Een groot carnaval in de stad
en toen door naar boven. Je
reist zo’n eind maar als je hier
dan in een stoeltjeslift stapt
naar het Bariloche-gebied.
Bariloche is het Argentijnse
Gstaad. Met toerski’s naar
boven, location marker gevon
den en off-piste naar beneden.
De sneeuwstormen nemen we
maar op de koop toe. Weer een
topdagje. Na een paar dagen
zijn we teruggegaan naar Chili.
Dit keer goede maatjes gewor
den met de douane en ‘maté’,
een soort zoete kruidenthee
met ze gedronken. Vervolgens
doorgereden naar het tweede
meetingpoint. Het is 14 augus
tus, de helft zit er al weer op.
Op het tweede meetingpoint in
Futaleufu zijn we met zijn allen
gaan raften in de “white water
rapids’. Weer erg heftig, 11
boten zijn omgeslagen, wij ook.
‘s Avonds gebarbecued en alle
verhalen van de anderen
gehoord. We gaan goed in de
kajak-award. We staan derde
en hebben de slag te pakken!
Tot en met zondag 13 december
wordt bij Veronica iedere z«'
dag een aflevering uitgezon,
over deze bijzondere Camel
Trophy. Floortje Dessing reisde
al presentatrice op de achter
bank van de Land Rover mee,
maar ging daarnaast ook nog
op bezoek bij het snelste res
taurant in Santiago, een
beroemde Chileense schrijver,
het huis van Butch Cassidy and
the Sundance Kid...
De organisatie van de Camel
Trophy wil het evenement toe
gankelijker maken. Steeds
meer mensen willen het evene
ment meemaken of betrokken
raken bij de Camel Trophy filo
sofie ‘One Life, Live It’. Nieuw
in de 1998-editie was de intro
ductie van verschillende spor
tieve elementen om meer men
sen het gevoel te geven dat de
Camel Trophy ook voor hen iets
te bieden heeft. De volgende
Trophy staat voor het jaar 2000
gepland, de locatie wordt later
dit jaar bekend gemaakt. In de
aanloop naar deze twintigste
jubileum-editie zal het publiek
vaker en op onverwachte
momenten in aanraking komen
met de Camel Trophy, daarvoor
zullen verschillende evenemen
ten worden ontwikkeld die al in
1999 plaatsvinden.
“Toch wil ik heel bewust
ondanks de flinke groei die in
ons bedrijf zit, de gemoedelijke
sfeer van de Brabantse
Kempen, waar we oorspronke
lijk vandaan komen, erin bren
gen. We hebben met onze drie
bestaande vestigingen vier keer
in de afgelopen tien jaar op de
eerste plaats gestaan bij het
klantente vredenheidsonderzoek
van Ford. Natuurlijk willen we
deze positie ook in Tilburg
bereiken.”
Overigens mag hierbij opge
merkt worden dat de cijfers die
Obam Tilburg tot nu toe op het
gebied van klantentevreden
heid behaalde, bovengemiddeld
waren.
Voorlopig blijft de naam Obam
gehandhaafd. Half volgend jaar
hoopt het bedrijf te verhuizen
naar de nieuwe locatie op het
Kraaiven en zal de naam ver
anderen in P. van de Ven. In
december moeten de bouwwerk
zaamheden een aanvang
nemen. Walter: “Iedereen kijkt
naar die verhuizing uit. We
kunnen vanuit het nieuwe
pand efficiënter werken en e
nog betere service geven aar
klant. Het oude pand is zoge
zegd *versleten’. Je kunt, zo zeg
ik wel eens, een vijftig jarige
wel een facelift geven, maar
dan gaat er achter een jonger
hun torenhoge investeringen
kunnen spreiden over meerdere
vestigingen. In deze constructie
zijn er veel voordelen voor de
klant. Er is een grotere keuze
aan nieuwe auto’s in de
showroom, een groter aanbod
gebruikt, maar ook beschikt
een grote dealer over meer ken
nis, er zijn meer onderdelen in
voorraad en de prijzen kunnen
scherp blijven. Het maakt nogal
wat uit als men een flinke
investering in speciaal gereed
schap moet doen voor 5 of 25
monteurs.”
in Torres
shuaia, 2
igustus
sl eens verdronken in de
eeuw? Nou, ik bijna! Op zoek
ar een Discovery Location in
bossen zakte ik net naast de
weg en viel tot aan mijn
n. ui een ondergrondse rivier,
de middag zijn we met de
naar Tierra del Fuego
D oken. Vanaf nu worden
wegen slechter en er ligt
el sneeuw. Op 23 augustus
n we voor het allerlaatst in
lili. Na de grensovergang met
gentinië zijn we meteen
orgereden naar een adventu-
location waarbij geskied
lest worden.
Het is na ons gesprek duidelijk
dat de Ford-rijder voordeel kan
behalen uit de schaalvergro
ting. Dat voordeel kan ook wor-
lit het moderne
ngeb
modelk r
mérk met de New Edge-moc
len zoals de Ka en Puma, de
volledig nieuwe Focus en de
-