ts Obam Tilburg Q4TQ Camel Trophy Tierra del Fuego '98 Schaalvergroting binnen het familiebedrijf I K Kleine auto probleemloos op LPG Van ijzingwekkende hoogten tot diepe dalen Xantia HDi Prijzen Citroën DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 22 otaooer 1998 payn.o «pagina 4 zv me p/ctupe :ken Familiebedrijf Schadeherstel Concurrentiepositie een in de Baanbrekend Jubileum-editie De ruimdenkende 38 Schaalvergroting is aan de orde van de dag in de autobranche. Dealerbedrijven fuseren of worden overgenomen met als doel het kostenniveau omlaag te brengen en zodoende concurrerend te kunnen blijven. De Automaat sprak met Walter van de Ven, de nieuwe eigenaar van Obam Tilburg. Sinds kort is Obam Tilburg, maar ook de vestigin gen in Waalwijk en Dongen, overgenomen door autobedrijf P. van de Ven. Rond 1911 startte de opa van de huidige generatie met zijn fietsenhandel. Na verloop van tijd kwamen daar ook taxidiensten bij. In Vessem, waar vader Van de Ven in 1952 het bedrijf overnam, werd eerst het DKW-dealerschap verworven en in 1956 werd men Ford-agent. van Chili, het startschot voor de negentiende edi van de Camel Trophy, die dit jaar ging over een afstand van 5000 kilometer naar Ushuaia, het meest zuidelijke puntje van Zuid-Amerika. Voor Nederland kwamen de Groningse medicijnenstu dent Joost Staudt en buitensportinstructeur Rob Visser uit Schiedam aan de start. Wie in een nieuwe BMW 3-serie sedan plaatsneemt, staat een aangename verrassing te wachten. Een nieuwe beleving van ruimte en comfort. Een doordacht interieur waarin niets aan het toeval is overgelaten. Alle functies zijn nu beter dan ooit gemakkelijk en veilig te bedienen. Het resultaat is een ambiance die alleen maar bijdraagt aan nog meer rijplezier. Neem de proef op de som en kom er binnenkort eens lekker voor zitten. Bij voorkeur achter het stuur natuurlijk. 3.950, 1.950, 3.950, 1.950, 2.950, 4.950, 0.950, 0.950, 3.950, 3.950, 1.950, 1.950, 6.950, 6.950, 7.950, 9.950, 5.950, 5.950, 6.950, 6.950, 2.950, 8.950, 9.950, 0.950, it aanc ste weg k in e° de mk erboot er ge Dus maar spel L risico De nieuwe BMW 3-serie sedan meer tussen drie of vijf portie ren, een sedan of stationwagon. nog Long 1989 maanlcuiuovi kaan opgega zijn naar bei kou, de 1 kort mat den Op h met kaan gat tocht var hangt lm lava en de rend 1 onden Renova bv Ringbaan Oost 102a, Tilburg Telefoon (013)542 2133 om meer r e geven dat voor hen volger het jaa In het zakelijke segment is LPG sterk vertegen woordigd, laten we zeggen vanaf de middenklasse. Maar ook voor auto’s uit de compactklasse kan LPG aantrekkelijk zijn, vooral vanwege de fiscale voordelen waarmee de overheid het rijden op deze brandstof bevordert. es del Paine naar 22 tot en met 25 Hieronder volgen enkele passa ges uit het reisverslag van deel nemer Joost Staudt: Met grotere auto’s worden gemiddeld meer kilometers afgelegd dan met compacte auto’s. Toch zijn er veel rijders van bijvoorbeeld een VW Polo, Opel Corsa of Renault Clio die jaarlijks aanzienlijk meer kilo meters rijden dan het landelijk gemiddelde. Voor hen is auto- gas een aantrekkelijk alterna- Sinds 1971 is P. van de Ven hoofddealer, maar de uitbouw van de bedrijfsactiviteiten vindt zijn oorsprong in de overname door de zonen Johan en Walter in 1988. In datzelfde jaar is het eigen leasebedrijf een feit. De eerste uitbreiding van het rayon volgt in 1991 als men in Oisterwijk van start gaat en een jaar later in Oirschot. Walter: “Je groeit dan in een korte tijd van een dorpsdealer verloren! Heel tof was wel alle teams enorm met je leven. We stonden tenslotte in het kajak-klassement. Van Pucon naar Futaleufu, 12 tot en met 16 augustus We verlaten ons eerste gastland en gaan het tweede, Argentinië, binnen. We rijden gelijk door autogas goedkoper wordt dan daarvoor zijn i benzine, flink gedaald. En ook diverse oplossi in de toekomst zullen fiscale wijzigingen alleen maar in het voordeel van au togas uitvallen. Er bestaat nog steeds een mis verstand dat autogas het ver mogen van een motor doet afnemen, maar die tijd ligt al ver achter ons. Wie kiest voor een diesel, moet wel rek houden met een l„o vermogen. Bovendie ne diesels niet te koop met bij voorbeeld een automaat en ook de keuze uit uitrustingsni veau^ is vaak beperkt. Tevens valt de kilometerkost- prijs met LPG veelal gunstiger uit dan bij een diesel. Het enige 140 gulden omlaag gegaan, maar voor auto’s op LPG maar liefst met 220 gulden. Auto’s voorzien van een moderne G3- gasinstallatie krijgen daarbo venop nog eens 250 gulden kor ting per jaar. En dat heeft alles met het milieu te maken. LPG is namelijk de minst vervuilen de motorbrandstof. Door de fïs- De introductie van de nieuwe Citroen Xantia HDi wordt door het merk aangegrepen om de positionering deze gehele modellijn aan te passen. Zo heeft iedere uitvoering voor taan vier airbags (twee normale en twee zij-airbags) en een in delen neerklapbare achterbank. De 2 liter 16-klepper krijgt er ABS bij. De nieuwe HDi-versies met een 2 liter direct ingespo ten Common Rail turbodiesel- motor hebben in alle gevallen een hydropneumatisch veersys- teem, airconditioning en ABS. De basis-uitvoering kost £59.740,=. Daarboven zit de Exclusive met onder meer het hydractief veersysteem, elek trisch bediende en verwarmde buitenspiegels, vier elektrisch bediende portierruiten, regen- sensor en mistlampen voor. Deze complete auto heeft een stevige prijs en komt op £68.140,=. Voor de royale Break wordt een meerprijs van £1.800,= in rekening gebracht. De Citroen Xantia HDi is de eerste Franse auto met een Common Rail dieselmotor. De Xantia HDi met een volledig nieuwe krachtbron vervangt de bestaande 2.1 TD. “P. van de Ven is een traditio neel familiebedrijf en daardoor brengen ik een compleet andere cultuur mee. Ik ben ervan over tuigd dat als medewerkers c de juist plek worden ingezet, veel beter functioneren,” merkt Walter van de Ven terecht op. Alle medewerkers van Obam Tilburg zijn op hun bekende plaatsen gebleven, behalve directeur Mart Prinsen die dezelfde functie inmiddels bij een andere Ford-dealer bekleed. Door de recente ovemame’s is het medewerkersaantal bij Van de Ven gegroeid van 35 tot zo’n 83 mensen. inmiddels ook ,.._ssingen zoals de montage onder de wagenvloer of in de kuip van het reserve wiel. De Stichting Autogas Nederland rekent u graag voor wat u met uw compacte auto kunt besparen. Schrijf een - - briefje met daarop merk, type, dat de Ford-rijder voordeel kan begin volgend jaar verschijnen- bouwjaar, cilinderinhoud en uw behalen uit de schaalvergro- de Cougar. Baanbrekend is ver- wel rekening jaarkilometrage en u krijgt ting. Dat voordeel kan ook wor- der de meerprijs van slechts lager motor- keurig een omslagberekening den gehaald uit het moderne £1.990,= voor een volledig navi- dien zijn klei- thuis. Stichting Autogas modellenprogramma van het gatiesysteem in de Ford koop met bij- Nederland, Antwoordnummer merk met de New Edge-model- Mondeo. Ford verkoopt al haar 556, 1180 WB Amstelveen len zoa^s de ^a en Puma, de modellen voor dezelfde prijs, (postzegel is niet nodig). volledig nieuwe Focus en de Dat betekent geen verschil uiterlijk toch nog steeds een vijftig jarige schuil.” Zoals ‘t een modern dealerbe- drijf betaamt, heeft P. v.d. Ven op een eigen schadeherstelbedrijf, et, ze in dit geval in Vessem. Daar worden alle schades voor de hele groep van zes dealerbedrij ven afgehandeld. Alleen de Tilburgse vestiging verricht zelf de voorbereidende werkzaam heden en bouwt de auto’s na het spuiten weer op. “Hierdoor kunnen we de klant in eigen huis een compleet pakket aan bieden. Belangrijk is dat de klant bij een Ford Erkend scha deherstelbedrijf de volledige zes jaar carrosseriegarant behoudt. Bovendien liggen de belangen van een dealerbedrijf anders dan bij een algemene schade- hersteller. Een dergelijk bedrijf verdient niets als een auto total-loss wordt verklaard en zal daarom kost wat kost willen repareren. Wij kijken verder, omdat we weten dat we een schade-auto enige tijd later als gebruikte auto weer in de showroom hebben. We repare ren overigens voor 98 procent Fords en dat betekent dat wel veel expertise in huis hebben en bijna alle onderdelen op voorraad zijn. Dat heeft een gunstige invloed op de kosten en vanwege het rechtstreekse contact met de importeur kun nen we de meest uitzonderlijke schades aan. En wat betreft de consequenties voor de klant: we repareren onder dezelfde condi ties als grote schadeherstellers. De klant hoeft geen eigen risico te betalen. Afhankelijk overi gens van de polis wordt ook een ruit vervangen zonder eigen risico. Dat is gewoon een kwes tie van meegaan met de concur rentie”, zegt Van de Ven. waarop staat “made in Fran lijkt het allemaal weer heel dichtbij. Net Les Arcs, waar een selectieronde hebben gehad. Maar dit is Chili, de start van misschien wel de beste drie weken van mijn leven. We hebben nu de kaart van Argentinië en Chili gekregei met daarop alle adventure li tions vermeld die zijn uitgez Veel meer dan je kunt dus zullen we onze ke strategie moeten gaan bepe De eerste adventure locatie die we aandoen ligt in een reservaat waar je rivieren cactussen, maar ook besnet de bergtoppen en watervall hebt. Op 8 augustus hebbel onze eerste tegenslag. Met andere teams veel te lang gezocht naar de ‘location m ker’ die op de adventure lot tion ligt. Door middel van c marker kun je een voor jouw team unieke code verkrijgen die weer bewijst dat je er bent geweest. Veel kostbare tijd ver loren, later blijkt dat die mar ker waarschijnlijk gestolen is. We zullen haast moeten maken om op tijd op het eerste mee tingpoint te komen op 9 augus tus om 20.00 uur. Maar eerst even langs Vblcana tiguimay, een vulkaan die in 39 nog is uitgebarsten, ardoor lijkt het hier wel een anlandschap. We zijn de vul kaan met toerski’s en jeneden geboard. De hoogte en het slaapte- lakt dit heftig. We red- 1 net de 20.00 uur deadline, het meetingpoint zijn we t alle teams een actieve val- -aan beklimmen. Een van zeven uur! ‘s Nachts hier nog een gloed van omheen. De klim gaat goed 3 beloning is enorm: spette- lava! Van Futaleufu naar Torres del Paine, 17 tot en met 21 augustus Verder op weg naar het zuiden komen we langs de gletsjer naar een veel groter bedrijf. Je wilt niet alleen continuïteit voor jezelf, maar ook voor de steeds grotere groep trouwe It medewerkers. De schaalvergro ting in de autowereld wordt vooral vanuit de fabrikant en importeur gestimuleerd. De verkoopprijs van een auto is helemaal geoptimaliseerd door de verhoging van de efficiency in de fabrieken. Daarom kan de concurrentiepositie alleen wor den versterkt eloor grotere dealerbedrijven te creeëren, die De ingrediënten voor de Camel Trophy Tierra del Feugo waren 21 dagen, 5000 kilometer, 120 adventure locations, 3 moun tainbikes, 3 paar ski’s, 1 opblaasbare kajak, 1 Land Rover Freelander en natuurlijk Joost en Rob. Het werd de eer ste witte Camel Trophy. Verkoop: ma - vr: 9.00 - 18.00 u. za: 10.00 - 17.00 u. donderdag koopavond tot 20.00 u Werkplaats: ma - vr: 8.00 - 17.30 u.,za: 9.00 - 13.00 u. zaterdag magazijn open tot 12.30 uur aar pech achtervolgde ons k over de grens. Onze volgau- had panne dus uiteindelijk en tijd meer! Maar’s avonds is het wel weer extreem zellig. Met een klein groepje kampeerd in de sneeuw in de ssen. volgende ochtend hebben we n nieuwe sport toegevoegd n deze Camel Trophy: voet- 1. We reden langs een kost- hool waar ze net een partijtje aan het doen waren. Wij gestopt en meegedaan. Rob bij de ene, ik bij de andere. Eindstand: gelijkspel... Na nog wat adventure locations te hebben gescoord, hebben we mucho pisco en chips gekocht en zijn we doorgereden naar Bahia Lapataia. Hier hadden we iedereen uitge nodigd om samen een feestje te bouwen. Dit is het meest zuide lijke punt waar de Camel Trophy ooit is geweest, ‘s Avonds was inderdaad iedereen hier. Erg tof en een erg goed feestje. Mooie afsluiting! En toen werd het 25 augustus, vandaag eindigt deze Camel Trophy, dus op weg naar Ushuaia. Om 08.00 uur kwa men we aan op het meldpunt net buiten Ushuaia. We reden vervolgens in konvooi het stadje binnen waar we zowat als helden werden inge haald. Na een fotosesèie, een oorkonde en een cadeau van Argentinië, een pikhouweel, gingen we door naar het hotel voor de prijsuitreiking en het eindfeest. Morgen terug naar huis. Camel Trophy’98: “One Life, Live It”. Ze hebben gelijk. ‘Perito Moreno’ die 500 meter per jaar opschuift. Echt waan zinnig om naar zo’n ijsmassa te kijken die miljoenen jaren oud is en eens niet meer zal bestaan. Om de circa 5 minuten storten met veel geweld grote afgebroken stukken in zee. We waren het laatste team dat daar aankwam. We konden daarom niet meer kajakken naar de location marker omdat geen safety boot meer was. i geen punten gescoord hier, ir wel een prachtig schouw- I gezien! Nu bestond het :o dat we niet op tijd op meetingpoint 3 zouden gaan aankomen. We hadden nog 4,5 uur de tijd voor 400 kilometer naar Torres del Paine. Dit werd krap. Niet alleen omdat de grenzen dicht waren maar ook in het donker rijden over deze wegen die in één keer kunnen veranderen in een modderbad of een ijsvlakte is geen pretje als je haast hebt. Alles is wel goed gegaan. We kwamen alleen te laat aan op het mee tingpoint en hebben dus al onze punten tussen meetingpoint 2 Obam Tilburg - Spoorlaan 1755038 CB Tilburg tel. 013-5350045 fax. 013-5364628 Openingstijden: Van Santiago naar Pucon, 5 tot en met 11 augustus Een groot carnaval in de stad en toen door naar boven. Je reist zo’n eind maar als je hier dan in een stoeltjeslift stapt naar het Bariloche-gebied. Bariloche is het Argentijnse Gstaad. Met toerski’s naar boven, location marker gevon den en off-piste naar beneden. De sneeuwstormen nemen we maar op de koop toe. Weer een topdagje. Na een paar dagen zijn we teruggegaan naar Chili. Dit keer goede maatjes gewor den met de douane en ‘maté’, een soort zoete kruidenthee met ze gedronken. Vervolgens doorgereden naar het tweede meetingpoint. Het is 14 augus tus, de helft zit er al weer op. Op het tweede meetingpoint in Futaleufu zijn we met zijn allen gaan raften in de “white water rapids’. Weer erg heftig, 11 boten zijn omgeslagen, wij ook. ‘s Avonds gebarbecued en alle verhalen van de anderen gehoord. We gaan goed in de kajak-award. We staan derde en hebben de slag te pakken! Tot en met zondag 13 december wordt bij Veronica iedere z«' dag een aflevering uitgezon, over deze bijzondere Camel Trophy. Floortje Dessing reisde al presentatrice op de achter bank van de Land Rover mee, maar ging daarnaast ook nog op bezoek bij het snelste res taurant in Santiago, een beroemde Chileense schrijver, het huis van Butch Cassidy and the Sundance Kid... De organisatie van de Camel Trophy wil het evenement toe gankelijker maken. Steeds meer mensen willen het evene ment meemaken of betrokken raken bij de Camel Trophy filo sofie ‘One Life, Live It’. Nieuw in de 1998-editie was de intro ductie van verschillende spor tieve elementen om meer men sen het gevoel te geven dat de Camel Trophy ook voor hen iets te bieden heeft. De volgende Trophy staat voor het jaar 2000 gepland, de locatie wordt later dit jaar bekend gemaakt. In de aanloop naar deze twintigste jubileum-editie zal het publiek vaker en op onverwachte momenten in aanraking komen met de Camel Trophy, daarvoor zullen verschillende evenemen ten worden ontwikkeld die al in 1999 plaatsvinden. “Toch wil ik heel bewust ondanks de flinke groei die in ons bedrijf zit, de gemoedelijke sfeer van de Brabantse Kempen, waar we oorspronke lijk vandaan komen, erin bren gen. We hebben met onze drie bestaande vestigingen vier keer in de afgelopen tien jaar op de eerste plaats gestaan bij het klantente vredenheidsonderzoek van Ford. Natuurlijk willen we deze positie ook in Tilburg bereiken.” Overigens mag hierbij opge merkt worden dat de cijfers die Obam Tilburg tot nu toe op het gebied van klantentevreden heid behaalde, bovengemiddeld waren. Voorlopig blijft de naam Obam gehandhaafd. Half volgend jaar hoopt het bedrijf te verhuizen naar de nieuwe locatie op het Kraaiven en zal de naam ver anderen in P. van de Ven. In december moeten de bouwwerk zaamheden een aanvang nemen. Walter: “Iedereen kijkt naar die verhuizing uit. We kunnen vanuit het nieuwe pand efficiënter werken en e nog betere service geven aar klant. Het oude pand is zoge zegd *versleten’. Je kunt, zo zeg ik wel eens, een vijftig jarige wel een facelift geven, maar dan gaat er achter een jonger hun torenhoge investeringen kunnen spreiden over meerdere vestigingen. In deze constructie zijn er veel voordelen voor de klant. Er is een grotere keuze aan nieuwe auto’s in de showroom, een groter aanbod gebruikt, maar ook beschikt een grote dealer over meer ken nis, er zijn meer onderdelen in voorraad en de prijzen kunnen scherp blijven. Het maakt nogal wat uit als men een flinke investering in speciaal gereed schap moet doen voor 5 of 25 monteurs.” in Torres shuaia, 2 igustus sl eens verdronken in de eeuw? Nou, ik bijna! Op zoek ar een Discovery Location in bossen zakte ik net naast de weg en viel tot aan mijn n. ui een ondergrondse rivier, de middag zijn we met de naar Tierra del Fuego D oken. Vanaf nu worden wegen slechter en er ligt el sneeuw. Op 23 augustus n we voor het allerlaatst in lili. Na de grensovergang met gentinië zijn we meteen orgereden naar een adventu- location waarbij geskied lest worden. Het is na ons gesprek duidelijk dat de Ford-rijder voordeel kan behalen uit de schaalvergro ting. Dat voordeel kan ook wor- lit het moderne ngeb modelk r mérk met de New Edge-moc len zoals de Ka en Puma, de volledig nieuwe Focus en de -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 23