9
1
s
Suzuki Jimny JX
KG
AutoTest
r
Trompe-I'oeil
Dubbel nieuws van Daihatsu
met nieuwe Move en Cuore
Shell actie met Ferrari-
modellen bij Van der Boom
Ford en PSA ontwikkelen dieselmotor
GIJSBERS TILBURG BV
'G
<K
Lexus gaat
kleiner met IS200
DE AUTOMAAT Donderdag 22 oktober 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
s» pagina 2
grote spiegels zijn plezierig.
Achteras
Technische gegevens:
Samurai
Prijs:
Alternatief
Genopte kunststof
achter
Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 01 3-5355655
AT 28
)44
n
itprijs
599,
799,
Formule 1 Ferrari-coureur Michael Schumacher neemt als een van de eerste de volledig collectie
klassieke Ferrari’s in ontvangst.
burg.
ezione
i heeft het prijsniveau
nieuwe Jimny zeer aan-
ER ZIT MEER IN
SUZUKI
5.950, -
5.450,-
17.500, -
38.500, -
21.750,-
23.950, -
24.950, -
21.750, -
24.950, -
9.950, -
20.950, -
14.950, -
14.950, -
23.950, -
25.950, -
26.450,-
18.950, -
6.500, -
11.750, -
2.750,-
11.950, -
7.500, -
14.950, -
15.950, -
7.500,-
14.500, -
19.950, -
7.750,-
6.250,-
65
JAAR
igen
steam
grotere
Omdat de
pas het tweede
volgend jaar bij
it, is er op
Tel te
een com-
.e groter
del. De
sen lan-
iropenin-
tien centi-
n en verder
1 de breedte
Standaard
impers in de car-
gespoten. De ach-
ime door de
-1 te x
3 de huic
isismode
nduizend
A Is specialist op het gebied van compact
auto's voegt Suzuki een nieuw concept aan
4. Xhiiar modellenprogramma toe met de
Jimny. Nu is dit model de feitelijke opvolger van de
in ons land zeer populaire Samurai, maar het is
nieuw dat er ook een versie met tweewielaandrij-
ving wordt aangeboden.
tuks,
ceren
bekleding en elektrische ruit-
bediening vinden we op de
JLX 4WD voor £28.995,=.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Verbruik:
»p hangt een
het is de
cilinder met
i electroni-
nspuiting
tbron-
1952, de 330 P4 uit 1967,
Testarossa 1958 en de 312 P
Daytona uit 1972. Welke
autoliefhebber wil niet dez
Ferrari Classico Collez
compleet maken.
De actie gaat lopen bij Shell
stations in veertig landen,
maar de Benelux -waar deze
aktie gelijktijdig loopt- bijt het
spits af.
Suzuki Jimny JX 2WD
4 in lijn
1289 cc
74 x 75,5 mm
80 pk bij 6000 tr/min
104 Nm bij 4500 tr/min
lengte 3,61 meter, breedte 1,665 meter
985 kg
topsnelheid 140 km/u
stadscyclus 9,1 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,3 liter/100
gecombineerd 8,0 liter/100 km
£24.995,=
De Suzuki Jimny ziet er niet
alleen leuk uit, maar komt als
tweewielaandrijver zeer ver
rassend uit de bus. De motor
is kwiek en zuinig te gelijk en
de interieurmogelijkheden zijn
divers. Jammer van de wat
plastic en erg grijze interieur
inrichting.
denkussen omdat daaronder de
standaard airbag is opgenomen.
Een tweede exemplaar is even
eens standaard aan passagiers
kant. De bodem van de auto is
bekleed met een genopte kunst
stof die waarschijnlijk makke
lijk schoon te houden is, maar
niet erg aankleed. Gelukkig
kan dit effect met een matten
set worden goedgemaakt. Rond
de versnellingspook is merk
baar ruimte overgebleven, waar
bij de 4WD het extra pookje zit.
De portierpanelen zyn met een
grijze kunststof bekleed.
Daarop vinden we vertrouwde
prestaties en rijgenoegen zullen
worden verbeterd. Met name op
het gebied van de vermindering
van de uitstoot aan CO2 zijn
zeer ambitieuze doelstellinger
gesteld. Het ontwikkelingska
is gehuisvest in het Centre
d’Etude van PSA in La
Garenne-Colombes. Het is de
Shell introduceert op haar sta
tions een fraaie serie histori
sche Ferrari-modellen die tot en
met 15 januari volgend jaar
kunnen worden gespaard of
gekocht. Bij elke tankbeurt bij
het Shell station van Van der
Boom aan de Goirkestraat in
Tilburg of bij aankoop van arti
kelen uit de Shell shop (voor
minimaal £10,=) ontvangt de
torstangen zowel voor als ach
ter. De uitrusting wordt zeer
compleet met onder meer 17
inch lichtmetalen wielen, kli
maatbeheersingssysteem met
airco, audio-installatie met CD-
wisselaar in dashboardkastje,
vier airbags, vier elektrisch
bediende portierruiten, ABS,
traction control en elektrisch
verwarmde en inklapbare bui
tenspiegels. Maar dat alles mag
ook wel voor een bedrag van
flink boven de f.80.000,= dat
Lexus voor deze compacte auto
denkt te gaan vragen.
Het technische concept van de
nieuwe Jimny is vertrouwd. De
auto heeft een afzonderlijk lad
derchassis en in ons geval
alleen een aangedreven achte
ras. De wielen zijn zowel voor
als achter star opgehangen met
schroefveren. De bescheiden
wielbasis van 2,25 meter en het
type vering hebben beiden hun
invloed op het comfort. Op
elkaar snel opvolgende wegon-
effenheden gedraagt de Suzuki
zich behoorlijk springerig, maar
op een normaal verhard opper
vlak valt het allemaal best
mee. De JX-uitvoering met
tweewielaandrijving heeft geen
stuurbekrachtiging. Dat is
onder het rijden ook niet nodig,
maar bij manouvreren zou een
dergelijk hydraulische hulp
niet onaardig zijn. Overigens
wil de afwezigheid van vier-
wielaandrijving bij ons test-
elementen als de portiergrepen
en raamslinger, maar portier-
vakken zijn er niet. De stoelen
zijn bescheiden van afmetin
gen, maar bieden een goed
ondersteunde zit. Ze lijken in
eerste instantie met stof
bekleed te zijn, maar dat is
schone schijn het gaat om een
grijs/groene kunststof met
wederom de handige mogelijk
heid van eenvoudig schoonma
ken, maar vooral bij warm weer
is dit materiaal niet prettig. De
duurdere JLX heeft wel stof. De
voorstoelen kennen de normale
verstelmogelijkheden en de
achterbank kan volledig in
twee gelijke, afzonderlijke delen
worden neergeklapt. De laad
vloer is dan echter niet vlak.
Het bagagevolume is met vier
zitplaatsen in gebruik best
redelijk. Plaats op de achter
bank is er gezien de buitenaf
metingen meer dan verwacht.
De hoge zit zorgt ervoor dat
men een prima zicht heeft op
de rest van het verkeer. Ook de
Wat geluidsniveau betreft laat
de 1,3 liter zich slechts op de
avnvergrond horen. De cijfers
doen al vermoeden dat de
Jimny meer dan voldoende
kracht in huis heeft en dat
blijkt ook in de praktijk zo te
zyn. De auto haalt een topsnel
heid van 140 km/u en met
name vlot op sprintjes tot zo’n
60 km/u. De bediening gaat
zoals men van een Japanse
auto mag verwachten licht en
probleemloos. En het gemiddel
de brandstofverbruik van 1
liter op 12,1 kilometer is hele
maal niet gek.
Suzuki
van de i
vorm van de lichtunits wat weg
van de Sirion, waarvan de nieu
we Cuore ook de 1 liter 3 cilin
der motor met 12 kleppen
krijgt. Deze zorgt voor betere
prestaties en tegelijkertijd een
laag brandstofverbruik. De 3,41
meter lange Cuore zal stan
daard in ons land worden aan
geboden met twee airbags en
een nieuw ontwikkelde kooicon
structie. Naast de driedeurs
carrosserie en handgeschakelde
vijfbak, komt er ook een vijf-
deurs en drietraps automaat.
De Nederlandse importeur
hoopt de prijzen niet al te veel
te laten uitlopen op de huidige
Cuore, zodat het basismodel
ergens in de zestiend.
gulden zal beginnen.
Wellicht verrassender is de
compleet nieuwe Daihatsu
Move, die het twee jaar geleden
geïntroduceerde model ver
vangt. Dit lijkt al erg snel,
exemplaren krijgt de auto nog
meer cachet. Wat aan het pro
fiel direct opvalt is de vorm van
de achterruit en dat hangt weer
samen met de constructie van
de B-styl waarin aan de onder
kant een driehoekige vorm is
opgenomen. De achterkant ziet
eruit zoals men zou verwach
ten. Naast de naar rechts
scharnierende derde deur zit
ten de achterlichtunits die
maar voor een deel in gebruik
zijn. De belangrijkste functies
zijn in de bumper opgenomen.
Het reservewiel zit in een hoes
op de achterdeur. Suzuki levert
de Jimny in diverse opvallende
kleuren die de auto stuk voor
stuk goed staan. Ondanks zijn
bescheiden afmetingen is de
Jimny een model dat zeker
opvalt in het huidige verkeer.
Op het gebied van een nieuwe
familie kleine dieselmotoren
gaan PSA Peugeot Citroën en
Ford nauw samenwerken. Zij
bundelen hun krachten op dit
gebied door de nieuwste techno-
logiën toe te passen, zoals
Common Rail inspuiting. Zowel
de uitstoot, het verbruik als
maar de huidige Move was al
wat langer in Japan zelf op de
markt. De nieuwe Move is voor
al groter geworden en tijdens
de ontwerpfase van zowel in-
als exterieur werd de hulp inge
roepen van Giorgetto Giugiaro.
De opdracht was de typische
uitstraling van de huidige
Move te behouden, maar er
toch een compleet nieuwe auto
van te maken en dat lijkt bij
zonder goed gelukt te zijn. De
nieuwe grotere Move komt wat
afmetingen betreft sterk over
een met de Suzuki Wagon R+.
Motorisch gooit het merk het
eveneens over een andere boeg
met de 3 cilinder 1 liter 12-
klepper die we kennen uit de
Sirion. De langere en vooral
bredere carrosserie moet de
auto meer stabiliteit en rijcom-
fort geven en bovendien zijn de
interieurmaten toegenomen
voor geoptimaliseerde gebruiks
mogelijkheden. De Move heeft
exact hetzelfde onderstel als de
nieuwe Cuore, maar is maar
liefst 27 centimeter hoger en
dat verklaart weer de grotere
zit- en bagageruimte,
nieuwe Move pas het
kwartaal van volgend
ons op de markt komt,
dit moment nog niet zoveel ti
zeggen over de verkoopprijs.
Terreinauto’s rijden voor bijna
99 procent op de verharde
weg, dus vraag je je met recht
af waarom men nu eigenlijk
vierwielaandrijving nodig
heeft. Het kan makkelijk zijn
tijdens sneeuwval, rijdend op
modderige bospaden of voor de
ware terreinrijder. Maar
gemiddeld gesproken gebruikt
de gemiddelde eigenaar van
een kleine 4x4 zijn vierwiel
aandrijving niet.
Het is daarom een slimme zet
van Suzuki om in dit gat te
springen en van de nieuwe
Jimny een achterwielaandrij-
ver uit te brengen. Het uiter
lijk van deze nieuweling is
modern en vrolijk. De auto is
3,63 meter lang en 1,60 meter
breed. Eigenlijk komen de oor
spronkelijk vormen van de
Samurai zo naar boven drij
ven, maar toch is de hele auto
nieuw. Het front is voorzien
van grote, heldere koplampen
en een grille die is opgedeeld
in vijf zwarte segmenten met
in het midden het Suzuki-logo.
De bumpers, onderbeplating
van de carrosserie en de spat-
bordverbreders zijn in zwart
uitgevóèrd en dat maakt de
Jimny extra stoer. De stan
daard stalen wielen doen het
wat betreft uitstraling prima,
maar met de op ons testexem-
plaar aanwezige lichtmetalen
De standaarduitrusting van de
basisuitvoering is redelijk
1)3810’ zodat men gewoon met
de sleutel de drie portieren
moet ontgrendelen. Als we
plaatsnemen achter het stuur
wiel vallen direct enkele zaken
op. Het dashboard ziet er erg
volwassen uit. Het instrumen
tarium is compleet met een toe-
renteller, er zijn vier uitstroom-
openingen en een middenconso
le met bedieningsorganen,
plaats voor de radio, klokje,
asbak etc. Het vierspakige
stuurwiel heeft een flink mid-
klant een bon. Voor twee van
deze bonnen krijgt men na bij
betaling van slechts £3,95 een
keuze uit acht modellen. Vanaf
half november zijn er ook twee
grotere modellen leverbaar
waarvoor £29,95 moet worden
bijbetaald. De collectie bestaat
onder meer uit de Ferrari 166
MM Touring Bodied Spyder
(1948), 500 F2 Monoposto uit
Gestart in de absolute topklas
se van de automarkt, wil Lexus
in meerdere segmenten tot de
top behoren. Daarom werd
naast de grote LS400 de wat
meer sportieve GS300 geïntro
duceerd. Vooral deze auto voegt
wat toe aan het bestaande pal
let luxueuze limousines onder
meer door zijn perfecte afwer
king en eigen gezicht. Nog een
stapje lager staat de nieuwe
Lexus IS200 die in het segment
van onder meer de BMW 3-
serie en Mercedes C-klasse
onrust moet gaan stoken. Lexus
doet dat met een relatief brave
sedan, die wel opvallend breed
uitgebouwde spatschermen
heeft. Toch geeft de slechts 4,40
meter lange auto in eerste aan
blik de indruk van de vorige
generatie Honda Civic sedan.
Het zijn vooral de bijna geheel
witte en doorzichtige achter
lichten, de ronde mistlampen
achter en de grote koplampen
die er een eigen gezicht aan
moeten geven. Wat betreft
afwerking zal er met deze auto
weinig mis zijn. Het dashboa~J
heeft op z’n minst gedurfde t
menten. Het instrumentarium
bestaat uit een uiterst compac
te unit met centraal geplaat
een grote snelheidsmeter waar
in drie kleinere klokken zijn
opgenomen, waardoor het effect
van een horloge met chrono
graaf wordt verkregen. Het
gebruikte materiaal waarvan
delen van het dashboard zijn
gemaakt, komt wat plastic over
en dat kan toch nauwelijks de
bedoeling zijn dit Japanse top
merk. Verder ziet het interieur
er keurig, maar niet echt span
nend uit. En dan de techniek.
Lexus levert haar kleinste
model met achterwielaandrij-
ving en naar keuze een 6 ver
snellingsbak of viertraps auto
maat. Voorin ligt een 2 liter 6
cilinder lijnmotor die met 155
pk goed is voor een topsnelheid
van 205 tot 215 km/u en een
sprintje van 0 tot 100 in 9,5 tot
11,2 seconden afhankelijk van
de gekozen transmissie. Het
onderstel is helemaal up-to-
date met double wishbones op
alle vier de wielen en stabilisa-
Nog voor het einde van het jaar
introduceert Daihatsu er
pleet nieuwe Cuore, die
is dan het huidige model,
auto heeft bovendien ec
aard ger en grotere deui
ele" gen. De lengte is met ti
um meter toegenomen en v
ipac- groeide de auto in de r
atst_ met centimeter. Exu»
worden de burrf"
rosseriekleur gespoten,
terkant heeft met nan
exemplaar niet zeggen dat de
auto alleen maar verhard kan
rijden.
Door de flinke banden en rela
tief forse bodemvrijheid kan
men er menig bospad mee trot
seren.
Onder de motorkaj
vertrouwde motor,
bekende 1,3 liter 4
8 kleppen. Met een
sche multi-point ins,
levert deze krachtbron een ver
mogen van maar liefst 80 pk bij
6000 tr/min en een koppel van
104 Nm bij 4500 tr/min. De
achterwielen worden aangedre
ven via een handgeschakelde
vyfbak, de vierwielaandrijver is
er ook met automaat.
bedoeling dat de motor, die in
totaal 7 miljard gulden gaat
kosten, over 2,5 jaar klaar is. In
het Franse Douvrin zal de pro
ductie plaatsvinden. De nieuwe
motor volgt bij Peugeot en
Citroën de huidige TUD-kracht-
bron op die te vinden is in de
Peugeot 106 en Citroën Saxo.
trekkelijk weten te houden. De
tweewielaangedreven Jimny
kost £24.995,= en is daarmee
een origineel alternatief voor
een normale auto uit de com-
pactklasse. Wie gaat voor echte
vierwielaandrijving is voor de
JX 4WD £26.995,= kwijt en dat
betekent dat twee extra aange
dreven wielen maar tweedui
zend gulden kosten. Luxueuze
zaken als stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling, stoffen
XD-FG-99
XD-FG-99]