9 1 s Suzuki Jimny JX KG AutoTest r Trompe-I'oeil Dubbel nieuws van Daihatsu met nieuwe Move en Cuore Shell actie met Ferrari- modellen bij Van der Boom Ford en PSA ontwikkelen dieselmotor GIJSBERS TILBURG BV 'G <K Lexus gaat kleiner met IS200 DE AUTOMAAT Donderdag 22 oktober 1998 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER s» pagina 2 grote spiegels zijn plezierig. Achteras Technische gegevens: Samurai Prijs: Alternatief Genopte kunststof achter Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 01 3-5355655 AT 28 )44 n itprijs 599, 799, Formule 1 Ferrari-coureur Michael Schumacher neemt als een van de eerste de volledig collectie klassieke Ferrari’s in ontvangst. burg. ezione i heeft het prijsniveau nieuwe Jimny zeer aan- ER ZIT MEER IN SUZUKI 5.950, - 5.450,- 17.500, - 38.500, - 21.750,- 23.950, - 24.950, - 21.750, - 24.950, - 9.950, - 20.950, - 14.950, - 14.950, - 23.950, - 25.950, - 26.450,- 18.950, - 6.500, - 11.750, - 2.750,- 11.950, - 7.500, - 14.950, - 15.950, - 7.500,- 14.500, - 19.950, - 7.750,- 6.250,- 65 JAAR igen steam grotere Omdat de pas het tweede volgend jaar bij it, is er op Tel te een com- .e groter del. De sen lan- iropenin- tien centi- n en verder 1 de breedte Standaard impers in de car- gespoten. De ach- ime door de -1 te x 3 de huic isismode nduizend A Is specialist op het gebied van compact auto's voegt Suzuki een nieuw concept aan 4. Xhiiar modellenprogramma toe met de Jimny. Nu is dit model de feitelijke opvolger van de in ons land zeer populaire Samurai, maar het is nieuw dat er ook een versie met tweewielaandrij- ving wordt aangeboden. tuks, ceren bekleding en elektrische ruit- bediening vinden we op de JLX 4WD voor £28.995,=. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Verbruik: »p hangt een het is de cilinder met i electroni- nspuiting tbron- 1952, de 330 P4 uit 1967, Testarossa 1958 en de 312 P Daytona uit 1972. Welke autoliefhebber wil niet dez Ferrari Classico Collez compleet maken. De actie gaat lopen bij Shell stations in veertig landen, maar de Benelux -waar deze aktie gelijktijdig loopt- bijt het spits af. Suzuki Jimny JX 2WD 4 in lijn 1289 cc 74 x 75,5 mm 80 pk bij 6000 tr/min 104 Nm bij 4500 tr/min lengte 3,61 meter, breedte 1,665 meter 985 kg topsnelheid 140 km/u stadscyclus 9,1 liter/100 km buitenwegcyclus 7,3 liter/100 gecombineerd 8,0 liter/100 km £24.995,= De Suzuki Jimny ziet er niet alleen leuk uit, maar komt als tweewielaandrijver zeer ver rassend uit de bus. De motor is kwiek en zuinig te gelijk en de interieurmogelijkheden zijn divers. Jammer van de wat plastic en erg grijze interieur inrichting. denkussen omdat daaronder de standaard airbag is opgenomen. Een tweede exemplaar is even eens standaard aan passagiers kant. De bodem van de auto is bekleed met een genopte kunst stof die waarschijnlijk makke lijk schoon te houden is, maar niet erg aankleed. Gelukkig kan dit effect met een matten set worden goedgemaakt. Rond de versnellingspook is merk baar ruimte overgebleven, waar bij de 4WD het extra pookje zit. De portierpanelen zyn met een grijze kunststof bekleed. Daarop vinden we vertrouwde prestaties en rijgenoegen zullen worden verbeterd. Met name op het gebied van de vermindering van de uitstoot aan CO2 zijn zeer ambitieuze doelstellinger gesteld. Het ontwikkelingska is gehuisvest in het Centre d’Etude van PSA in La Garenne-Colombes. Het is de Shell introduceert op haar sta tions een fraaie serie histori sche Ferrari-modellen die tot en met 15 januari volgend jaar kunnen worden gespaard of gekocht. Bij elke tankbeurt bij het Shell station van Van der Boom aan de Goirkestraat in Tilburg of bij aankoop van arti kelen uit de Shell shop (voor minimaal £10,=) ontvangt de torstangen zowel voor als ach ter. De uitrusting wordt zeer compleet met onder meer 17 inch lichtmetalen wielen, kli maatbeheersingssysteem met airco, audio-installatie met CD- wisselaar in dashboardkastje, vier airbags, vier elektrisch bediende portierruiten, ABS, traction control en elektrisch verwarmde en inklapbare bui tenspiegels. Maar dat alles mag ook wel voor een bedrag van flink boven de f.80.000,= dat Lexus voor deze compacte auto denkt te gaan vragen. Het technische concept van de nieuwe Jimny is vertrouwd. De auto heeft een afzonderlijk lad derchassis en in ons geval alleen een aangedreven achte ras. De wielen zijn zowel voor als achter star opgehangen met schroefveren. De bescheiden wielbasis van 2,25 meter en het type vering hebben beiden hun invloed op het comfort. Op elkaar snel opvolgende wegon- effenheden gedraagt de Suzuki zich behoorlijk springerig, maar op een normaal verhard opper vlak valt het allemaal best mee. De JX-uitvoering met tweewielaandrijving heeft geen stuurbekrachtiging. Dat is onder het rijden ook niet nodig, maar bij manouvreren zou een dergelijk hydraulische hulp niet onaardig zijn. Overigens wil de afwezigheid van vier- wielaandrijving bij ons test- elementen als de portiergrepen en raamslinger, maar portier- vakken zijn er niet. De stoelen zijn bescheiden van afmetin gen, maar bieden een goed ondersteunde zit. Ze lijken in eerste instantie met stof bekleed te zijn, maar dat is schone schijn het gaat om een grijs/groene kunststof met wederom de handige mogelijk heid van eenvoudig schoonma ken, maar vooral bij warm weer is dit materiaal niet prettig. De duurdere JLX heeft wel stof. De voorstoelen kennen de normale verstelmogelijkheden en de achterbank kan volledig in twee gelijke, afzonderlijke delen worden neergeklapt. De laad vloer is dan echter niet vlak. Het bagagevolume is met vier zitplaatsen in gebruik best redelijk. Plaats op de achter bank is er gezien de buitenaf metingen meer dan verwacht. De hoge zit zorgt ervoor dat men een prima zicht heeft op de rest van het verkeer. Ook de Wat geluidsniveau betreft laat de 1,3 liter zich slechts op de avnvergrond horen. De cijfers doen al vermoeden dat de Jimny meer dan voldoende kracht in huis heeft en dat blijkt ook in de praktijk zo te zyn. De auto haalt een topsnel heid van 140 km/u en met name vlot op sprintjes tot zo’n 60 km/u. De bediening gaat zoals men van een Japanse auto mag verwachten licht en probleemloos. En het gemiddel de brandstofverbruik van 1 liter op 12,1 kilometer is hele maal niet gek. Suzuki van de i vorm van de lichtunits wat weg van de Sirion, waarvan de nieu we Cuore ook de 1 liter 3 cilin der motor met 12 kleppen krijgt. Deze zorgt voor betere prestaties en tegelijkertijd een laag brandstofverbruik. De 3,41 meter lange Cuore zal stan daard in ons land worden aan geboden met twee airbags en een nieuw ontwikkelde kooicon structie. Naast de driedeurs carrosserie en handgeschakelde vijfbak, komt er ook een vijf- deurs en drietraps automaat. De Nederlandse importeur hoopt de prijzen niet al te veel te laten uitlopen op de huidige Cuore, zodat het basismodel ergens in de zestiend. gulden zal beginnen. Wellicht verrassender is de compleet nieuwe Daihatsu Move, die het twee jaar geleden geïntroduceerde model ver vangt. Dit lijkt al erg snel, exemplaren krijgt de auto nog meer cachet. Wat aan het pro fiel direct opvalt is de vorm van de achterruit en dat hangt weer samen met de constructie van de B-styl waarin aan de onder kant een driehoekige vorm is opgenomen. De achterkant ziet eruit zoals men zou verwach ten. Naast de naar rechts scharnierende derde deur zit ten de achterlichtunits die maar voor een deel in gebruik zijn. De belangrijkste functies zijn in de bumper opgenomen. Het reservewiel zit in een hoes op de achterdeur. Suzuki levert de Jimny in diverse opvallende kleuren die de auto stuk voor stuk goed staan. Ondanks zijn bescheiden afmetingen is de Jimny een model dat zeker opvalt in het huidige verkeer. Op het gebied van een nieuwe familie kleine dieselmotoren gaan PSA Peugeot Citroën en Ford nauw samenwerken. Zij bundelen hun krachten op dit gebied door de nieuwste techno- logiën toe te passen, zoals Common Rail inspuiting. Zowel de uitstoot, het verbruik als maar de huidige Move was al wat langer in Japan zelf op de markt. De nieuwe Move is voor al groter geworden en tijdens de ontwerpfase van zowel in- als exterieur werd de hulp inge roepen van Giorgetto Giugiaro. De opdracht was de typische uitstraling van de huidige Move te behouden, maar er toch een compleet nieuwe auto van te maken en dat lijkt bij zonder goed gelukt te zijn. De nieuwe grotere Move komt wat afmetingen betreft sterk over een met de Suzuki Wagon R+. Motorisch gooit het merk het eveneens over een andere boeg met de 3 cilinder 1 liter 12- klepper die we kennen uit de Sirion. De langere en vooral bredere carrosserie moet de auto meer stabiliteit en rijcom- fort geven en bovendien zijn de interieurmaten toegenomen voor geoptimaliseerde gebruiks mogelijkheden. De Move heeft exact hetzelfde onderstel als de nieuwe Cuore, maar is maar liefst 27 centimeter hoger en dat verklaart weer de grotere zit- en bagageruimte, nieuwe Move pas het kwartaal van volgend ons op de markt komt, dit moment nog niet zoveel ti zeggen over de verkoopprijs. Terreinauto’s rijden voor bijna 99 procent op de verharde weg, dus vraag je je met recht af waarom men nu eigenlijk vierwielaandrijving nodig heeft. Het kan makkelijk zijn tijdens sneeuwval, rijdend op modderige bospaden of voor de ware terreinrijder. Maar gemiddeld gesproken gebruikt de gemiddelde eigenaar van een kleine 4x4 zijn vierwiel aandrijving niet. Het is daarom een slimme zet van Suzuki om in dit gat te springen en van de nieuwe Jimny een achterwielaandrij- ver uit te brengen. Het uiter lijk van deze nieuweling is modern en vrolijk. De auto is 3,63 meter lang en 1,60 meter breed. Eigenlijk komen de oor spronkelijk vormen van de Samurai zo naar boven drij ven, maar toch is de hele auto nieuw. Het front is voorzien van grote, heldere koplampen en een grille die is opgedeeld in vijf zwarte segmenten met in het midden het Suzuki-logo. De bumpers, onderbeplating van de carrosserie en de spat- bordverbreders zijn in zwart uitgevóèrd en dat maakt de Jimny extra stoer. De stan daard stalen wielen doen het wat betreft uitstraling prima, maar met de op ons testexem- plaar aanwezige lichtmetalen De standaarduitrusting van de basisuitvoering is redelijk 1)3810’ zodat men gewoon met de sleutel de drie portieren moet ontgrendelen. Als we plaatsnemen achter het stuur wiel vallen direct enkele zaken op. Het dashboard ziet er erg volwassen uit. Het instrumen tarium is compleet met een toe- renteller, er zijn vier uitstroom- openingen en een middenconso le met bedieningsorganen, plaats voor de radio, klokje, asbak etc. Het vierspakige stuurwiel heeft een flink mid- klant een bon. Voor twee van deze bonnen krijgt men na bij betaling van slechts £3,95 een keuze uit acht modellen. Vanaf half november zijn er ook twee grotere modellen leverbaar waarvoor £29,95 moet worden bijbetaald. De collectie bestaat onder meer uit de Ferrari 166 MM Touring Bodied Spyder (1948), 500 F2 Monoposto uit Gestart in de absolute topklas se van de automarkt, wil Lexus in meerdere segmenten tot de top behoren. Daarom werd naast de grote LS400 de wat meer sportieve GS300 geïntro duceerd. Vooral deze auto voegt wat toe aan het bestaande pal let luxueuze limousines onder meer door zijn perfecte afwer king en eigen gezicht. Nog een stapje lager staat de nieuwe Lexus IS200 die in het segment van onder meer de BMW 3- serie en Mercedes C-klasse onrust moet gaan stoken. Lexus doet dat met een relatief brave sedan, die wel opvallend breed uitgebouwde spatschermen heeft. Toch geeft de slechts 4,40 meter lange auto in eerste aan blik de indruk van de vorige generatie Honda Civic sedan. Het zijn vooral de bijna geheel witte en doorzichtige achter lichten, de ronde mistlampen achter en de grote koplampen die er een eigen gezicht aan moeten geven. Wat betreft afwerking zal er met deze auto weinig mis zijn. Het dashboa~J heeft op z’n minst gedurfde t menten. Het instrumentarium bestaat uit een uiterst compac te unit met centraal geplaat een grote snelheidsmeter waar in drie kleinere klokken zijn opgenomen, waardoor het effect van een horloge met chrono graaf wordt verkregen. Het gebruikte materiaal waarvan delen van het dashboard zijn gemaakt, komt wat plastic over en dat kan toch nauwelijks de bedoeling zijn dit Japanse top merk. Verder ziet het interieur er keurig, maar niet echt span nend uit. En dan de techniek. Lexus levert haar kleinste model met achterwielaandrij- ving en naar keuze een 6 ver snellingsbak of viertraps auto maat. Voorin ligt een 2 liter 6 cilinder lijnmotor die met 155 pk goed is voor een topsnelheid van 205 tot 215 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 9,5 tot 11,2 seconden afhankelijk van de gekozen transmissie. Het onderstel is helemaal up-to- date met double wishbones op alle vier de wielen en stabilisa- Nog voor het einde van het jaar introduceert Daihatsu er pleet nieuwe Cuore, die is dan het huidige model, auto heeft bovendien ec aard ger en grotere deui ele" gen. De lengte is met ti um meter toegenomen en v ipac- groeide de auto in de r atst_ met centimeter. Exu» worden de burrf" rosseriekleur gespoten, terkant heeft met nan exemplaar niet zeggen dat de auto alleen maar verhard kan rijden. Door de flinke banden en rela tief forse bodemvrijheid kan men er menig bospad mee trot seren. Onder de motorkaj vertrouwde motor, bekende 1,3 liter 4 8 kleppen. Met een sche multi-point ins, levert deze krachtbron een ver mogen van maar liefst 80 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 104 Nm bij 4500 tr/min. De achterwielen worden aangedre ven via een handgeschakelde vyfbak, de vierwielaandrijver is er ook met automaat. bedoeling dat de motor, die in totaal 7 miljard gulden gaat kosten, over 2,5 jaar klaar is. In het Franse Douvrin zal de pro ductie plaatsvinden. De nieuwe motor volgt bij Peugeot en Citroën de huidige TUD-kracht- bron op die te vinden is in de Peugeot 106 en Citroën Saxo. trekkelijk weten te houden. De tweewielaangedreven Jimny kost £24.995,= en is daarmee een origineel alternatief voor een normale auto uit de com- pactklasse. Wie gaat voor echte vierwielaandrijving is voor de JX 4WD £26.995,= kwijt en dat betekent dat twee extra aange dreven wielen maar tweedui zend gulden kosten. Luxueuze zaken als stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, stoffen XD-FG-99 XD-FG-99]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 21