L/C I Id
0
tA DEKKERS
Jaguar S-type
Kleine Grand Vitara
van Suzuki
Nieuwe Subaru Legacy
Estate en Outback
•f?
V
Auto van het
Jaar 1999
Pure Britse klasse
AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. [g]
rvrm
Jff^DEALERS
Ai|oparcb7
te
Jaargang 10 nr 37 Donderdag 22 oktober 1998 Oplage 103.800
Autotest Suzuki Jimny JX
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
..013 I 5423030
..013 5420143
.01314634355
Edel materiaal
..013 1 5355575
.013 1 4683911
.013 I 5363924
..013 I 5355655
.013 1 5802020
.01315478980
.013 I 5350045
Electronica
...013 5422133
.013 5053944
Cngel
noet
..013 1 5331206
Executive
..013 I 5430022
.0416 I 363412
.013 1 4647676
Tony Vos
AUTOMOBIELBEDRIJF
ftS
KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL 013-5355575
ZIE PAGINA 7
Uw nieuwe Honda-dealer voor Tilburg en omstreken nodigt u uit...
voor een uitgebreide kennismaking met de praktische Honda CR-V
Vele jaren deden alle nieuwe
auto’s uit een jaar mee aan de
‘Auto van het Jaar’-verkiezing.
Deze gang van zaken werd nog
niet zo langgeleden gewijzigd
en nu worden uit alle nieuwe
auto’s eerst vijf genomineerden
gekozen. Voor de titel voor 1999
zijn deze auto’s inmiddels
bekend gemaakt. De bijna 60-
koppige jury kan gaan kiezen
uit de Audi TT, de Ford Focus,
Opel Astra, Peugeot 206 en
Volvo S80. Het is inmiddels ook
een traditie geworden dat ik
mijn top 5 aan u laat weten,
zodat u als op 17 november as.
de uitslag bekend wordt
gemaakt, weer kunt zien hoe
enorm ik erlangs heb gezeten.
Ik loop het rijtje even in mijn
volgorde na. Op de vijfde plaats
zet ik de Peugeot 206. Het is een
typische Peugeot maar dan een
auto waarmee het merk
schaamteloos de volgende eeuw
in kan. Een vlot, opvallend
model met originele designde
tails en een volwassen interieur.
Een prima auto, echter met
bestaande techniek en volgens
een bekend concept. Om diezelf
de reden plaats ik de Opel Astra
op de vierde plaats. Een auto
die weer een stap volwassener is
dan zijn voorganger, in een forse
reeks carrosserievarianten te
koop is en een belangrijke posi
tie heeft op de Europese markt.
De Astra heeft echter bekende
motoren, maar door zijn uitste
kende onderstel loopt ie voorop
in z’n segment. En dan wordt
het wat moeilijker. De Volvo S80
staat voor mij op drie, een uit
stekende grote auto met een
ongekend hoge veiligheidsuit-
rusting, fantastische rij-eigen-
schappen, fraaie vormgeving en
veel comfort. Op nummer twee
tip ik de Audi TT, een zeer origi
nele auto die duidelijk de durf
van het merk aangeeft.
Bovendien een goed voorbeeld
dat op het onderstel van een
normale middenklasser hele
leuke auto’s gebouwd kunnen
worden. Ook een auto die wat
zijn rij-eigenschappen betreft
pure verwennerij is. Mijn voor
spelling voor de Auto van het
Jaar 1999 is de nieuwe Ford
Focus. Deze nieuwe middenklas
ser is zo’n enorme stap vooruit
voor het merk door de opvallen
de vormgeving, de fantastische
wegligging, de opvallend dege
lijke afwerking, het ruimte-aan-
bod en de flinke keuze die wordt
geboden aan carrosseriën, uit-
rustingsniveau’s en motoren.
Over vier weken weet ik hoe
internationaal over dit vijftal
wordt gedacht...
Officieel
Subaru-
dealer voor
Tilburg e.a.
De nieuwe S-klasse is
bij ons te bezichtigen
Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. HONDA
De Aut'
van De
Dealer 1
Omst
Tilbu
gebrui-
het inte-
overeen i
Vitara vi
die op
Motors
Vol ongeduld staan de Nederlandse Jaguar
dealers, maar ook menig autoliefhebber te wach
ten tot in maart volgend jaar de nieuwe Jaguar
S-type in de showroom verschijnt. We moeten hier
niet spreken over de kleine Jaguar, omdat voor
2001 een model in het segment van de BMW 3-serie
staat gepland. En als we dan toch de vergelijking
met het sportieve Duitse merk maken, mag de S-
type worden vergeleken met de 5-serie.
De S-type is een 4,86 meter lange vierdeurs sedan
waarin diverse klassieke lijnen en elementen zijn
verwerkt. Het profiel toont typisch Brits met een
zeer kenmerkende C-stijl die door de afgeronde
vorm van zowel het achterportier als de achter
ruit doet terugdenken aan bijvoorbeeld de histori
sche Jaguar Mk II.
Toyota
Autonova013 5351035
Mercedes Benz
Autopan0416 I 361553
Citroën
Bertens
Rover
•VW/Audi
Auto Bongers013 5321411
Renault
Van der Boom 013 5364011
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Honda
De Graaft
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans013 I 5443330
•Seat
Auto Noordhoek.,013 14553678
•Ford
Obam Tilburg
•BMW
•Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
•Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 5347771
•Opel
Gebr. Vullings013 14680468
•Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
•Seat/Saab
Zuid Oost
ibrio’ in
lakt en iets
s zijn bei
en komen
twee motoi
Het is de
Mondiale olievoor
raad rekbaar
“Het antwoord op de vraag hoe
lang de wereld nog over olie
kan beschikken is even rekbaar
als elastiek”, meent het gezag
hebbende American Petroleum
Institute (API). Afhankelijk van
de geraadpleegde deskundige
varieert de tijdspanne dat fos
siele brandstoffen kunnen wor
den gewonnen van enkele tien
tallen tot honderden jaren. De
onzekerheid begint bij het vast
stellen van de hoeveelheid olie
op een bepaalde plaats. Die
wordt niet gemeten, maar
geschat. Daarbij bestaat een
discrepantie tussen de hoeveel
heid olie die op dit moment met
de huidige technolo^gische ken
nis kan worden gewonnen en
de beschikbare hoeveelheid
uitgaande van verwachte tech
nologische ontwikkelingen.
Wat in ieder geval vaststaat is
dat de ‘zekere’ hoeveelheid
aardolie op dit moment 500 tot
1.050 miljard vaten (een vast
is 159 liter) bedraagt. Dat is
voldoende voor de komende
vijftig tot honderd jaar.
(Uit: Rai Voorrang)
board, de portierpanelen en
rond de pook. Verder heeft de
auto een halfronde, uitzonder
lijk brede middenconsole en een
breed instrumentarium. Het
meubilair is in de standaardi
voering bekleed met een dikke
velours, maar wordt uiteraard
ook in fraai leder geleverd. De
electronica viert hoogtij in deze
Jaguar, alle denkbare gadgets
zijn aanwezig, zonder dat de
hoeveelheid knoppen onover
zichtelijk wordt. Alhoewel op de
Birmingham Motor Show nog
nu eerlijk, een Jaguar-koper zit
toch het liefst zelf achter het
stuur.
De Jaguar S-type krijgt twee
motoren. De 3 liter V6 wordt
gemaakt bij Ford in Amerika en
is gebaseerd op een bestaand
blok. Jaguar ontwikkelde zelf
de cilinderkoppen en alle exter
ne onderdelen. De 24-klepper
haalt een maximaal vermogen
van 243 pk bij 6800 tr/min en
levert een koppel van 300 Nm
bij 4500 tr/min. De ruim 1600
kg wegende sedan schiet met
handbak in 7,5 seconden naar
de 100 km/u en gaat door tot
234 km/u.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
rosserie, die samen met iets uit
gebouwde schermen voor een
‘dikkere’ uitstraling zorgen en
dat kan deze auto best
ken. De inrichting van 1
rieur is inmiddels bekend. Het
geheel is met vooral grijstinten
ingericht, maar op de midden-
banen van de stoelbekleding
komt gelukkig nog een beetje
kleur voor. Over de prijzen kon
de Nederlandse importeur nog
niets zeggen, al zal het prijsver
schil tussen de metaltop en
softtop kleiner zijn dan nu het
geval is.
land te kunnen introduceren.
Wie oog in oog staat met de
nieuwe Legacy, moet even goed
kijken, want de uitstraling van
het huidige model is nadrukke
lijk behouden gebleven.
Eigenlijk is het grote verschil
te zien aan het front met helde
re koplampen en duidelijk
anders gevormde grille. Maar
de complete auto inclusief
bodemgroep is nieuw ontwik
keld. Erg trots is Subaru op de
laadruimte die de Legacy biedt,
In de Executive-uitvoering vin
den we niet alleen een comple
tere uitrusting, maar ook een 5-
traps automaat die het presta
tieniveau op relatief bescheiden
wijze beïnvloed: 226 km/u, 0-
100 in 8,5 seconden. Wie dit
allemaal nog wat tam vindt,
4000 tr/min en de 2 liter even
eens met 4 kleppen per cilinder,
goed voor 126 pk bij 6000
tr/min en 174 Nm bij 2900
tr/min. Suzuki produceert beide
motoren met een vijfbak of
viertraps automaat. Vooral de
metaltop is zichtbaar groter
dan het huidige model, terwijl
juist de softtop niet gegroeid
lijkt te zijn. Het front komt
i met dat van de Grand
zijfdeurs. De twee auto’s
de Birmingham
rshow werden getoond,
waren niet voorzien van de
geribbelde kunststof beplating
aan de onderkant van de car-
niet de mogelijkheid bestond
om in de auto te gaan zitten,
kon dat wel even kort tijdens
een bezoek aan de fabriek waar
de voorserie-auto’s op dit
luit- moment word&i gemaakt.
Voorin zit je werkelijk als een
vorst, terwijl achterin de been-
ruimte voldoende is en de
hoofdruimte redelijk. Maar dat
laatste is altijd al een typische
Jaguar-eigenschappen geweest
die het merk er niet van weer
houden heeft om de laatste
jaren flink te groeien. En wees
Maar ook de carrosserielijn
die ter hoogte van de portier-
grepen loopt alsmede de stoot-
strips op de flanken zijn bij de
S-type beeldbepalend.
Chroom, daar is men in
Engeland niet vies van en dat
edele materiaal wordt ook op
de nieuwe Jaguar rijkelijk toe
gepast. We vinden het onder
meer op de bumpers, bij de
ruitomlijsting, nummerplaat-
verlichting en grille. Bij de
vormgeving van het front is
nadrukkelijk naar historische
Jaguar’s gekeken. De dubbele
ronde koplampen zijn hele
maal terug van weggeweest
en de typische grille-vorm uit
de jaren vijftig en begin zestig
mag weer. Alleen jammer dat
het Jaguar-logo niet zoals wel
eer bovenaan deze grille is
geplaatst en dat de centrale,
dikke chromen spijl is wegge
laten. De Jaguar S-type is
typisch zo’n auto waar je bij
de eerste aanblik aan moet
wennen, bij de tweede keer
kijken vind je ‘m al aardig en
na de derde keer begint het
totale ontwerp flink op je in te
werken en komt de ware
schoonheid boven. Jaguar gaat
de auto leveren met drie ver
schillende types lichtmetalen
wielen en de twee verchroomde
uitlaatpijpen zijn ook een soort
van standaard-gegeven.
Jammer dat de springende lui
paard niet op het front mag
staan volgens de Europese
typegoedkeuring. De auto’s die
naar de VS gaan, worden wel
met dit fraaie kleinood gesierd.
De achterzijde loopt naar bene
den af en dat verklaart niet
alleen de sierlijke lijn, maar
ook de niet overdreven grote
bagageruimte met een inhoud
van 370 liter.
kan bij Jaguar terecht voor de
eigen 4 liter V8 die we reeds
kennen uit de XJ8 en XK8.
Deze krachtbron komt aan
285 pk bij 6100 tr/min en 390
Nm bij 4300 tr/min. De ach
terwielen worden in dit geval
altijd via de genoemde auto
maat aangedreven. De auto
haalt 240 km/u en vraagt 7
tellen geduld voor de bewe
ging vanuit stilstand naar de
100 km/u. Het gewicht is dan
de 1700 kg gepasseerd.
De richtprijzen luiden als
volgt: de basis 3.0 V6 gaat
ongeveer £103.000,= kosten.
Daarboven volgt de 3.0 V6
Executive van zo’n f. 127.000,=
en het topmodel met V8-motor
komt op £146.000,=. Bedragen
die met de prijslijsten van met
name de Duitse concurrentie
ernaast behoorlijk concurre
rend zijn berekend. We ver
heugen ons nu al op de eerste
mogelijkheden om de S-type te
gaan rijden. U hoort nog van
ons!
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
528 liter met de achterbank in
gebruik tot maximaal 1646 liter
als alles wordt neergeklapt.
Achter introduceert Subaru een
nieuwe multi-link ophanging
gemonteerd op een apart sub
frame en de 2.5 GX AWD kan
zelfs beschikken over luchtve
ring met hoogteregeling als
onderdeel van een optiepakket.
De motor is een 2,5 liter 4 cilin
der boxer die goed is voor een
vermogen van 156 pk bij 5600
tr/min en een koppel van 223
Nm bij 3600 tr/min. Hiermee
wordt een topsnelheid gehaald
van rond de 200 km/u (afhan
kelijk van de gekozen versie) en
een acceleratie van 0 tot 100
die zo’n tien seconden of min
der duurt.
De Legacy Outback staat hoger
op zijn wielen, zelfs iets hoger
dan de huidige versie. Andere
verschillen zijn de bredere ban
den, dubbel elektrisch bediende
sunroof, in contrastkleur gespo
ten panelen aan de onderkant
van de carrosserie en dito bum
pers en grote ronde mistlam
pen.
De prijzen van de nieuwe
Legacy zijn voor Nederland nog
niet bekend, omdat de koers
van Yen op dit moment niet
stabiel is en de importeur zich
nu nog niet aan een definitieve
verkoopprijs wil wagen.
Mercedes-Benz
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
Het leveringsprogramma van
de Suzuki Grand Vitara wordt
volgend voorjaar uitgebreid
met twee extra carrosserieva
rianten, een driedeurs met een
stalen dak en een tweedeurs
met neerklapbare softtop. De
eérste zal rond maart leverbaar
worden en komt ‘gewoon’ uit
Japan, terwijl de ‘cabr'
Canada wordt gemaa
later volgt. De auto’s
den 3,87 meter lang e
beschikbaar met twee motoren,
die we al kennen. Het is de 1,6
liter 16-klepper met een vermo
gen van 92 pk bij 5200 tr/min
en een koppel van 138 Nm bij
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Als je een willekeurige auto-
kenner (voor zover die bestaan)
vraagt welke elementen een
Engelse auto in het interieur
moet hebben, dan zijn alle
denkbare zaken ook in de S-
type te vinden. Essenhout is
volop aanwezig op het dash-
itomaat is een uitgave
)e Tilburgse Koerier i.s.m.
:l Associatie Tilburg en
streken, verschijnt in geheel
x uourg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Na de nieuwe Forester met
turbomotor en de Impreza
standaard met vierwielaan-
drijving, komt Subaru met een
compleet nieuwe Legacy, die
in etappes zal worden voorge
steld. De nieuwe Estate en
Oütback waren al in
Birmingham te aanschouwen,
terwijl de nieuwe sedan vol
gend jaar maart in Genève zal
worden voorgesteld. Subaru
Nederland verwacht de Estate
rond de jaarwisseling in ons
is
JAGUAR”.
L-