L/C I Id 0 tA DEKKERS Jaguar S-type Kleine Grand Vitara van Suzuki Nieuwe Subaru Legacy Estate en Outback •f? V Auto van het Jaar 1999 Pure Britse klasse AUTOBEDRIJF DE GRAAFF TILBURG B.V. [g] rvrm Jff^DEALERS Ai|oparcb7 te Jaargang 10 nr 37 Donderdag 22 oktober 1998 Oplage 103.800 Autotest Suzuki Jimny JX pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week ..013 I 5423030 ..013 5420143 .01314634355 Edel materiaal ..013 1 5355575 .013 1 4683911 .013 I 5363924 ..013 I 5355655 .013 1 5802020 .01315478980 .013 I 5350045 Electronica ...013 5422133 .013 5053944 Cngel noet ..013 1 5331206 Executive ..013 I 5430022 .0416 I 363412 .013 1 4647676 Tony Vos AUTOMOBIELBEDRIJF ftS KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL 013-5355575 ZIE PAGINA 7 Uw nieuwe Honda-dealer voor Tilburg en omstreken nodigt u uit... voor een uitgebreide kennismaking met de praktische Honda CR-V Vele jaren deden alle nieuwe auto’s uit een jaar mee aan de ‘Auto van het Jaar’-verkiezing. Deze gang van zaken werd nog niet zo langgeleden gewijzigd en nu worden uit alle nieuwe auto’s eerst vijf genomineerden gekozen. Voor de titel voor 1999 zijn deze auto’s inmiddels bekend gemaakt. De bijna 60- koppige jury kan gaan kiezen uit de Audi TT, de Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 206 en Volvo S80. Het is inmiddels ook een traditie geworden dat ik mijn top 5 aan u laat weten, zodat u als op 17 november as. de uitslag bekend wordt gemaakt, weer kunt zien hoe enorm ik erlangs heb gezeten. Ik loop het rijtje even in mijn volgorde na. Op de vijfde plaats zet ik de Peugeot 206. Het is een typische Peugeot maar dan een auto waarmee het merk schaamteloos de volgende eeuw in kan. Een vlot, opvallend model met originele designde tails en een volwassen interieur. Een prima auto, echter met bestaande techniek en volgens een bekend concept. Om diezelf de reden plaats ik de Opel Astra op de vierde plaats. Een auto die weer een stap volwassener is dan zijn voorganger, in een forse reeks carrosserievarianten te koop is en een belangrijke posi tie heeft op de Europese markt. De Astra heeft echter bekende motoren, maar door zijn uitste kende onderstel loopt ie voorop in z’n segment. En dan wordt het wat moeilijker. De Volvo S80 staat voor mij op drie, een uit stekende grote auto met een ongekend hoge veiligheidsuit- rusting, fantastische rij-eigen- schappen, fraaie vormgeving en veel comfort. Op nummer twee tip ik de Audi TT, een zeer origi nele auto die duidelijk de durf van het merk aangeeft. Bovendien een goed voorbeeld dat op het onderstel van een normale middenklasser hele leuke auto’s gebouwd kunnen worden. Ook een auto die wat zijn rij-eigenschappen betreft pure verwennerij is. Mijn voor spelling voor de Auto van het Jaar 1999 is de nieuwe Ford Focus. Deze nieuwe middenklas ser is zo’n enorme stap vooruit voor het merk door de opvallen de vormgeving, de fantastische wegligging, de opvallend dege lijke afwerking, het ruimte-aan- bod en de flinke keuze die wordt geboden aan carrosseriën, uit- rustingsniveau’s en motoren. Over vier weken weet ik hoe internationaal over dit vijftal wordt gedacht... Officieel Subaru- dealer voor Tilburg e.a. De nieuwe S-klasse is bij ons te bezichtigen Goirkestraat 144a-146, Tilburg. Tel. 013-5802020. Donderdag koopavond. HONDA De Aut' van De Dealer 1 Omst Tilbu gebrui- het inte- overeen i Vitara vi die op Motors Vol ongeduld staan de Nederlandse Jaguar dealers, maar ook menig autoliefhebber te wach ten tot in maart volgend jaar de nieuwe Jaguar S-type in de showroom verschijnt. We moeten hier niet spreken over de kleine Jaguar, omdat voor 2001 een model in het segment van de BMW 3-serie staat gepland. En als we dan toch de vergelijking met het sportieve Duitse merk maken, mag de S- type worden vergeleken met de 5-serie. De S-type is een 4,86 meter lange vierdeurs sedan waarin diverse klassieke lijnen en elementen zijn verwerkt. Het profiel toont typisch Brits met een zeer kenmerkende C-stijl die door de afgeronde vorm van zowel het achterportier als de achter ruit doet terugdenken aan bijvoorbeeld de histori sche Jaguar Mk II. Toyota Autonova013 5351035 Mercedes Benz Autopan0416 I 361553 Citroën Bertens Rover •VW/Audi Auto Bongers013 5321411 Renault Van der Boom 013 5364011 Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Honda De Graaft Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans013 I 5443330 •Seat Auto Noordhoek.,013 14553678 •Ford Obam Tilburg •BMW •Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 •Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 5347771 •Opel Gebr. Vullings013 14680468 •Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. •Seat/Saab Zuid Oost ibrio’ in lakt en iets s zijn bei en komen twee motoi Het is de Mondiale olievoor raad rekbaar “Het antwoord op de vraag hoe lang de wereld nog over olie kan beschikken is even rekbaar als elastiek”, meent het gezag hebbende American Petroleum Institute (API). Afhankelijk van de geraadpleegde deskundige varieert de tijdspanne dat fos siele brandstoffen kunnen wor den gewonnen van enkele tien tallen tot honderden jaren. De onzekerheid begint bij het vast stellen van de hoeveelheid olie op een bepaalde plaats. Die wordt niet gemeten, maar geschat. Daarbij bestaat een discrepantie tussen de hoeveel heid olie die op dit moment met de huidige technolo^gische ken nis kan worden gewonnen en de beschikbare hoeveelheid uitgaande van verwachte tech nologische ontwikkelingen. Wat in ieder geval vaststaat is dat de ‘zekere’ hoeveelheid aardolie op dit moment 500 tot 1.050 miljard vaten (een vast is 159 liter) bedraagt. Dat is voldoende voor de komende vijftig tot honderd jaar. (Uit: Rai Voorrang) board, de portierpanelen en rond de pook. Verder heeft de auto een halfronde, uitzonder lijk brede middenconsole en een breed instrumentarium. Het meubilair is in de standaardi voering bekleed met een dikke velours, maar wordt uiteraard ook in fraai leder geleverd. De electronica viert hoogtij in deze Jaguar, alle denkbare gadgets zijn aanwezig, zonder dat de hoeveelheid knoppen onover zichtelijk wordt. Alhoewel op de Birmingham Motor Show nog nu eerlijk, een Jaguar-koper zit toch het liefst zelf achter het stuur. De Jaguar S-type krijgt twee motoren. De 3 liter V6 wordt gemaakt bij Ford in Amerika en is gebaseerd op een bestaand blok. Jaguar ontwikkelde zelf de cilinderkoppen en alle exter ne onderdelen. De 24-klepper haalt een maximaal vermogen van 243 pk bij 6800 tr/min en levert een koppel van 300 Nm bij 4500 tr/min. De ruim 1600 kg wegende sedan schiet met handbak in 7,5 seconden naar de 100 km/u en gaat door tot 234 km/u. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg rosserie, die samen met iets uit gebouwde schermen voor een ‘dikkere’ uitstraling zorgen en dat kan deze auto best ken. De inrichting van 1 rieur is inmiddels bekend. Het geheel is met vooral grijstinten ingericht, maar op de midden- banen van de stoelbekleding komt gelukkig nog een beetje kleur voor. Over de prijzen kon de Nederlandse importeur nog niets zeggen, al zal het prijsver schil tussen de metaltop en softtop kleiner zijn dan nu het geval is. land te kunnen introduceren. Wie oog in oog staat met de nieuwe Legacy, moet even goed kijken, want de uitstraling van het huidige model is nadrukke lijk behouden gebleven. Eigenlijk is het grote verschil te zien aan het front met helde re koplampen en duidelijk anders gevormde grille. Maar de complete auto inclusief bodemgroep is nieuw ontwik keld. Erg trots is Subaru op de laadruimte die de Legacy biedt, In de Executive-uitvoering vin den we niet alleen een comple tere uitrusting, maar ook een 5- traps automaat die het presta tieniveau op relatief bescheiden wijze beïnvloed: 226 km/u, 0- 100 in 8,5 seconden. Wie dit allemaal nog wat tam vindt, 4000 tr/min en de 2 liter even eens met 4 kleppen per cilinder, goed voor 126 pk bij 6000 tr/min en 174 Nm bij 2900 tr/min. Suzuki produceert beide motoren met een vijfbak of viertraps automaat. Vooral de metaltop is zichtbaar groter dan het huidige model, terwijl juist de softtop niet gegroeid lijkt te zijn. Het front komt i met dat van de Grand zijfdeurs. De twee auto’s de Birmingham rshow werden getoond, waren niet voorzien van de geribbelde kunststof beplating aan de onderkant van de car- niet de mogelijkheid bestond om in de auto te gaan zitten, kon dat wel even kort tijdens een bezoek aan de fabriek waar de voorserie-auto’s op dit luit- moment word&i gemaakt. Voorin zit je werkelijk als een vorst, terwijl achterin de been- ruimte voldoende is en de hoofdruimte redelijk. Maar dat laatste is altijd al een typische Jaguar-eigenschappen geweest die het merk er niet van weer houden heeft om de laatste jaren flink te groeien. En wees Maar ook de carrosserielijn die ter hoogte van de portier- grepen loopt alsmede de stoot- strips op de flanken zijn bij de S-type beeldbepalend. Chroom, daar is men in Engeland niet vies van en dat edele materiaal wordt ook op de nieuwe Jaguar rijkelijk toe gepast. We vinden het onder meer op de bumpers, bij de ruitomlijsting, nummerplaat- verlichting en grille. Bij de vormgeving van het front is nadrukkelijk naar historische Jaguar’s gekeken. De dubbele ronde koplampen zijn hele maal terug van weggeweest en de typische grille-vorm uit de jaren vijftig en begin zestig mag weer. Alleen jammer dat het Jaguar-logo niet zoals wel eer bovenaan deze grille is geplaatst en dat de centrale, dikke chromen spijl is wegge laten. De Jaguar S-type is typisch zo’n auto waar je bij de eerste aanblik aan moet wennen, bij de tweede keer kijken vind je ‘m al aardig en na de derde keer begint het totale ontwerp flink op je in te werken en komt de ware schoonheid boven. Jaguar gaat de auto leveren met drie ver schillende types lichtmetalen wielen en de twee verchroomde uitlaatpijpen zijn ook een soort van standaard-gegeven. Jammer dat de springende lui paard niet op het front mag staan volgens de Europese typegoedkeuring. De auto’s die naar de VS gaan, worden wel met dit fraaie kleinood gesierd. De achterzijde loopt naar bene den af en dat verklaart niet alleen de sierlijke lijn, maar ook de niet overdreven grote bagageruimte met een inhoud van 370 liter. kan bij Jaguar terecht voor de eigen 4 liter V8 die we reeds kennen uit de XJ8 en XK8. Deze krachtbron komt aan 285 pk bij 6100 tr/min en 390 Nm bij 4300 tr/min. De ach terwielen worden in dit geval altijd via de genoemde auto maat aangedreven. De auto haalt 240 km/u en vraagt 7 tellen geduld voor de bewe ging vanuit stilstand naar de 100 km/u. Het gewicht is dan de 1700 kg gepasseerd. De richtprijzen luiden als volgt: de basis 3.0 V6 gaat ongeveer £103.000,= kosten. Daarboven volgt de 3.0 V6 Executive van zo’n f. 127.000,= en het topmodel met V8-motor komt op £146.000,=. Bedragen die met de prijslijsten van met name de Duitse concurrentie ernaast behoorlijk concurre rend zijn berekend. We ver heugen ons nu al op de eerste mogelijkheden om de S-type te gaan rijden. U hoort nog van ons! Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur 528 liter met de achterbank in gebruik tot maximaal 1646 liter als alles wordt neergeklapt. Achter introduceert Subaru een nieuwe multi-link ophanging gemonteerd op een apart sub frame en de 2.5 GX AWD kan zelfs beschikken over luchtve ring met hoogteregeling als onderdeel van een optiepakket. De motor is een 2,5 liter 4 cilin der boxer die goed is voor een vermogen van 156 pk bij 5600 tr/min en een koppel van 223 Nm bij 3600 tr/min. Hiermee wordt een topsnelheid gehaald van rond de 200 km/u (afhan kelijk van de gekozen versie) en een acceleratie van 0 tot 100 die zo’n tien seconden of min der duurt. De Legacy Outback staat hoger op zijn wielen, zelfs iets hoger dan de huidige versie. Andere verschillen zijn de bredere ban den, dubbel elektrisch bediende sunroof, in contrastkleur gespo ten panelen aan de onderkant van de carrosserie en dito bum pers en grote ronde mistlam pen. De prijzen van de nieuwe Legacy zijn voor Nederland nog niet bekend, omdat de koers van Yen op dit moment niet stabiel is en de importeur zich nu nog niet aan een definitieve verkoopprijs wil wagen. Mercedes-Benz Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 Het leveringsprogramma van de Suzuki Grand Vitara wordt volgend voorjaar uitgebreid met twee extra carrosserieva rianten, een driedeurs met een stalen dak en een tweedeurs met neerklapbare softtop. De eérste zal rond maart leverbaar worden en komt ‘gewoon’ uit Japan, terwijl de ‘cabr' Canada wordt gemaa later volgt. De auto’s den 3,87 meter lang e beschikbaar met twee motoren, die we al kennen. Het is de 1,6 liter 16-klepper met een vermo gen van 92 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 138 Nm bij Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Als je een willekeurige auto- kenner (voor zover die bestaan) vraagt welke elementen een Engelse auto in het interieur moet hebben, dan zijn alle denkbare zaken ook in de S- type te vinden. Essenhout is volop aanwezig op het dash- itomaat is een uitgave )e Tilburgse Koerier i.s.m. :l Associatie Tilburg en streken, verschijnt in geheel x uourg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Na de nieuwe Forester met turbomotor en de Impreza standaard met vierwielaan- drijving, komt Subaru met een compleet nieuwe Legacy, die in etappes zal worden voorge steld. De nieuwe Estate en Oütback waren al in Birmingham te aanschouwen, terwijl de nieuwe sedan vol gend jaar maart in Genève zal worden voorgesteld. Subaru Nederland verwacht de Estate rond de jaarwisseling in ons is JAGUAR”. L-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 19