IS >4u|oparc I K Taxi Service Tilburg Standaard 4WD voor Subaru Impreza Auto Ombudslijn: extra service van merkdealers Bemiddeling bij klachtenlantwoord op vragen Autoparc levert 2 nieuwe mercedessen af aan Peugeot gaat broeikaseffect te lijf Ford Escort blijft leverbaar Autoparc b.v. levert eerste «Les A» aan Rijschool Annie en Piet van de Pol AUTO OMBUDSLIJN DE AUTOMAAT Donderdag 15 oktober 1998 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER «pagina 8 1 1994 1996 iet...1994 )t1995 ings- de 1993 .1990 1992 .1996 .1993 .1994 .1996 staald. .1994 ran .1991 1995 Vragen en Klachten Top .1992 I SDi j Esicj Database van klachten lalen Dwingend eindadvies ïm >ken Ml n. Met de rin u ooit erwarmde ontrol en Chrysler De veilige Chrysler 1NT De nieuwe 3-serie sedan telt standaard tot zes. Want naast airbags voor bestuurder en passagier - dat zijn er al twee- hebben alle modellen ook standaard twee side- en twee hoofdairbags. Ook standaard zijn ABS, ASC+T en CBC, systemen die voor een perfecte rijstabiliteit zorgen. En zo is de nieuwe 3-serie op nog meer veiligheidsaspecten sterk verbeterd. Maar daar komt u tijdens een nadere kennismaking bij ons snel genoeg achter. Rob de Koster van Autoparc overhandigt de eerste A-klasse lesauto aan Annie Autorijschool. 5.950, - 2.950, - 8.950, - ?.95O, IERDAG AVOND dat op g e atmosf ‘Toch maar liever naar de echte dealer’ om uit i sportieve r6 of 2.7i 1.950, - C950, 5.950, - 5.950, 5.950, - 3.950, - 1.950, - 3.950, - 1.950, - 2.950, - 1.950, - 3.950, - 3.950, - 3.950, 3.950, - j heeft ox m is ovei e dealer De nieuwe BMW 3-serie sedan 8EMID0ELINGSSERVICE VOOR KLACHTEN EN INTO OVER MERKDEALERS 0900 2886662 M- dat het hte dealer ben als lof 1 1998 Hoe werkt de Auto Ombudslijn? aansprakelijk gesteld wordt voor de gemaakte kosten. een rijst en de at van de I Goirle. Renova bv Ringbaan Oost 102a, Tilburg Telefoon (013)5422133 en Piet van de Pol Bijvoorbeeld vestigingen in Tilburg en Loon op Zand als eerste een A-klasse met dubbe le bediening overhandigt. Aan school natuurlijk. De eer luto gingen naar Annie Pol Autorijschool in Bij de BOVAG komen dagelijks vragen en klachten binnen van consumenten over de garantie op hun auto, of die niet tevreden zijn over de behandeling door een BOVAG-autobedrijf. Om al deze telefoon tjes in goede banen te leiden, heeft de Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van de BOVAG, begin april 1998 de Auto Ombudslijn geo pend. Met deze hulpdienst wil de NDA de service aan de consument vergroten en het imago van de merkdealers verhogen. Via nummer 0900-2886662 (44 ct./min) kunnen automobilisten hun vragen en eventuele klachden over bij de NDA aangesloten dealers voorleggen aan de Auto Ombudslijn. bekend maken. Ook in de consument zijn irleggen aan de ‘Toch maar liever naar de echte dealer’ is de nieuwe slogan van een landelijke reclamecampag ne van de 3.500 erkende merk dealers. Het is de voortzetting van de “Liever de dealer’-cam- pagne. Bij de Auto Ombudslijn kan iedere automobilist terecht die een vraag heeft over garantie of ontevreden is over de manier waarop de dealer een probleem te lijf gaat. Voorwaarde is wel dat de auto is gekocht bij een erkende merkdealer. De telefo nische hulpdienst is dagelijks Op 9 oktober leverde Autoparc 2 nieuwe Mercedessen af aan Taxi Service Tilburg, ook wel bekend als de Stationtaxi. Het waren E-klasse modellen met dë nieuwste generatie die selmotoren, namelijk de E 200 CDi. Als directeur van een van de grootste Tilburgse taxibe drijven zegt de h. Schollen voor het merk Mercedes Benz te hebben gekozen vanwege de veiligheid, de duurzaamheid, het comfort en de uitstraling. ook het bedieningsgemak van de A is een groot pluspunt, zeker bij een leswagen, aldus verkoper Rob de Koster van Autoparc. De sta^daardveflig- heid, met daarbij ^bijvoorbeeld ABS en ESP speelde eveneens mee in de beslissing om de A 170 CDi Avantgarde als lesauto in te zetten. Voor de NDA heeft de Auto Ombudslijn een tweeledig doel. Enerzijds wordt de service aan de consumenten erdoor ver groot. De medewerkers van dit servicenummer beantwoorden vragen en bemiddelen bij klach ten. Tevens speel heid en de k prijs een s Taxiservic vanaf de jaren *50 met Mercedes Benz en is al sinds de start van Autoparc b.v. in 1982 een trouwe klant van ons bedrijf. Plus zelfs 1500 kg aankan. Overigens heeft niet alleen de 1,6 liter motor aan kracht gewonnen. De 2 liter levert nu 125 pk (was 115 pk) en een koppel van 184 Nm. enige uitzondering is dat de Auto Ombudslijn niet kan bemiddelen in de fabrieks- en merkengaranties. Verreweg de meeste klachten worden zo naar ieders tevre denheid opgelost. Blijft een oplossing uit, dan komt de klacht in het vervolgtraject van de Auto Ombudslijn. Alle infor matie wordt door een deskundi ge adviseur geanalyseerd en op juridische en technische aspec ten getoetst. Samen met de ANWB wordt een onafhankelijk eindadvies verstrekt. Dit advies is onder meer gebaseerd op jurisprudentie van de Stichting Geschillen Commissies in Den Haag. Soms moet er een extern exper tise-bureau aan te pas komen, bijvoorbeeld als er onduidelijk heid bestaat over technische aspecten. De consument moet de kosten hiervan zelf voorfinancieren. In het bemid delingsvoorstel bepaalt de Auto Ombudslijn wie uiteindelijk schriftelijk t daarna kan klacht voorn Stichting Geschillen Commissies. Het bemiddelings voorstel en het dossier van de Auto Ombudslijn gelden hierbij als ondersteunend materiaal. De dealer is verplicht om alle kosten die de consument hier voor moet maken, voor te finan cieren. Het verschuldigde bedrag wordt gestort in een speciaal fonds waaruit eventu ele reparaties worden bet De Stichting Geschillen Commissies bepaalt wie aan sprakelijk is. Maar ook de supersnelle Impreza GT Turbo AWD kreeg er nog 7 pk bij en levert nu 218 pk. Het remsysteem is nog krachtiger geworden en de denmaat werd aangepast. Vanaf de 2 liter zijn twee air bags en ABS standaard. Peugeot heeft aangekondigd een groot project te starten voor de absorptie van CO2 in Mato Grosso in het hart van het tro pische regenwoud in Brazilië. Met het project is 65 miljoen Franse francs gemoeid. De bedoeling is om een ecosysteer te creëren dat op grote schaal CO2 uit de atmosfeer opneemt, is al akelig compleet met stuur bekrachtiging, centrale ver grendeling, verstelbare stuur- kolom, zithoekverstelling op de bestuurdersstoel, elektrisch bediende voorportierruiten en buitenspiegels. Maar het is vooral uniek dat Subaru voor £29.995,= standaard een vier- deurs sedan aanbiedt met vier- wielaandrijving. Een groot voordeel is dat deze Impreza 1.6 een caravan mag trekken met een gewicht van 1000 kg en dat de vijfdeurs Impreza De «A» viel met name in de smaak vanwege het goede ver- keersoverzicht dat wordt gebo den door het grote glasopper vlak en de hoge zitpositie. Maar Ondanks dat de nieuwe Focus volop de aandacht gaat trekken bij Ford, zal de Escort voorlopig nog leverbaar blijven. Met name de vijfdeurs en Wagon blijven in produktie vooral om een meer behoudende kopers- groep te kunnen blijven bedie nen. Uiteraard worden de Wagon en vijfdeurs voor dezelf de prijs geleverd. Een speciale uitvoering is de Escort Pacific Cool met een 90 pk 1,6 liter Bij de koop heeft de consument geen garantiebewijs gekregen, waardoor hij de Auto Ombudslijn moet bellen om te vragen wat wel en niet binnen de garantie valt. 3 - Consument heeft een nieuwe auto gekocht. Nu blijkt dat de importeur de prijs van de auto heeft verlaagd of de accessoires op het bewuste model zijn goedkoper geworden. De consument wil weten of deze financiële strop gecompen seerd kan worden? 4 - Reparatie is duurder uitge vallen dan de afgesproken prijsopgave. 5 - Het ongevraagd, zonder opdracht, reparaties uitvoeren. De middenklasse Subaru Impreza is voortaan in alle varianten standaard voorzien van permanente vierwielaan- drijving. Dat geldt ook voor de 1,6 liter 16-klepper met een vermogen van 95 pk. Dat bete kent dat het motorvermogen ten opzichte van het 1998- model is toegenomen. selt de bedrijfszeker- lage kilometerkost- zeer belangrijke rol. ice Tilburg rijdt al en ‘50 m snz en Sinds de start van de Auto Ombudslijn begin april 1998 is deze telefonische hulpdienst al honderden keren gebeld metaat, heeft hieruit de volgen de “Vragen en Klachten Top-5’ st vragen en klachten over de autobranche. Het telefoonteam dat de bellers te woord samen gesteld. 1 - Consument is diverse nu bij het bedrijf geweest, heeft BOVAG-garantie, maar het bedrijf kan het euvel niet naar behoren repareren. Consument is hierover ontevreden. 2 - Wat valt onder de garantie? Het afleveren van Mercedes is voor Autoparc altijd weer een bijzondere gebeurtenis. Soms zijn er echter van die afleverin gen die de krant halen. groot en krijgt een opnameca- pacitiet van 50.000 ton koolstof, oftewel 183.000 ton CO2 per jaar. Het ONF geeft de garantie dat dit voor een periode van 40 jaar van toepassing zal zijn. Het gebied bestaat uit 5.000 hectare voormalige landbouw grond die opnieuw beplant zal worden en 7.000 hectare natuurlijke en aangeplante bos sen. In totaal zullen er 10 mil joen bomen worden geplant. Peugeot wil met deze geste een belangrijke bijdrage leveren aan een verantwoord milieube leid, naast haar streven om de uitstoot van CO2 bij de bron te beperken. gemiddeld voorkomen, dan zou den de monteurs van de dealer- bedrijven op zo’n punt extra kunnen worden getraind. Waar nodig zal de Auto Ombudslijn bij klachten bemid delen, waarbij een beroep kan worden gedaan op specialisten van ANWB en BOVAG. De tele fonische hulpdienst behandelt ook klachten, die niet tot BOVAG-regelingen zijn terug te voeren. Uitgangspunt is de betreffende zaken zo prettig efficiënt mogelijk te regelen. NDA-secretaris Otter: “Eén centraal loket voor vragen en de uitbreiding van bemidde- lingsmogelijkheden door de NDA biedt de mogelijkheid de klant met problemen sneller dan voorheen en naar tevreden heid te helpen. Kennis over klachten en vragen van klanten geeft ons de mogelijkheid hier op de kwaliteitsprogramma’s van de dealers af te stemmen”. Het eindadvies van de Auto Ombudslijn heeft een dwingend karakter. Zowel de consument als de merkdealer hebben het recht niet akkoord te gaan met het eindadvies. Daaraan zijn wel voorwaarden verbonden. Gaat de consument akkoord met het verstrekte eindadvies, dan moet hij dat binnen twee weken schriftelijk bevestigen. Zo niet, dan vervalt het advies. Is de consument het oneens met het bemiddelingsvoorstel, dan kan hij zijn klacht binnen zes weken voorleggen aan de Stichting Geschillen Commissies of een Civiele pro cedure starten. Gaat de dealer niet akkoord met het eindadvies, dan moet hij dat binnen twee weken als aanvulling op maatregelen om de uitstoot bij de bron te beperken. Peugeot heeft de hulp ingeroepen van twee belangrijke instanties. Het ONF (Office National des Forets) die een internationale reputatie geniet is een van de eerste bosbeheerorganisaties van de wereld. Daarnaast is Pro-Natura International een particuliere Frans-Braziliaanse organisatie die in meer dan 25 landen ervaring heeft met de bescherming van het tropisch regenwoud en het promoten van verantwoorde land- en bos bouwsystemen. Het project is 12.000 hectare motor voorzien van airconditio ning, elektrische raambedie ning, centrale vergrendeling, een Ford Easy Sound System en op de Wagon dakrails. Voor £33.495,= wordt deze Escort geleverd. Wie geen airconditioning wil hebben is al voor £32.495,= klaar. Ook voor £33.495,= levert Ford de Escort met de zuinig 70 pk sterke 1,8 liter turbodieselmotor. Met de nieuwe campagne vra gen de dealers aandacht voor de voordelen die de merkdealer biedt. De officiële autodealers leveren vakmanschap, dat leidt tot een goede kwaliteit en vei ligheid. Daarnaast zijn ook de service en persoonlijke benade ring redenen om voor een erkende merkdealer te kiezen. Deze aspecten komen tot uiting in de nieuwe campagne. Er zijn zes humoristische TV- commercials gemaakt, die op ludieke wijze pechgevallen behandelen. Hierbij komt de automobilist erachter dat het beter is naar een echte de; te gaan. De filmpjes hebbe thema schade, onderhoud occasions. Ze zijn tot eind veelvuldig op alle zenders te zien. Daarnaast worden er zes radiocommercials uitgezonden op de radio. Hoofdrol in de com mercials speelt de bekende acteur Kees Prins (o.a. van Jiskefet). De campagne is een initiatief van de NDA, een afde ling van de BOVAG, en de RAI afdeling auto’s. Op de foto overhandigt verko per M. Bogers van Autoparc de sleutels van de nieuwe Mercedessen aan de h. Schollen van Taxi Service Tilburg. Ook het koppel groeide van 137 naar 143 Nm, terwijl juist het gemiddelde brandstofverbruik afnam. De basis GL-uitvoering Anderzijds geven de reacties die via de Auto Ombudslijn bin?snenkomen de BOVAG inzicht in welke problemen er onder de consumenten leven. Er kan een database worden aangelegd van de binnengeko men telefoontjes, uitgesplitst naar onderwerp. Waarbij het ook mogelijk is dat de BOVAG constateert dat deze of gene dealer volgens zijn klanten sommige problemen onvoldoen de oplost. Merkdealers met wie problemen ontstaan omdat er bijvoorbeeld veel of zware klachten over hen wor den gemeld, kunnen door de kwaliteitscommissie van de NDA op het matje worden geroepen. Gegevens uit deze database worden dus ook teruggekoppeld naar dealers en auto-impor- teurs. Aan de hand hiervan kunnen zij actie ondernemen om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden. Mocht één of meer euvels meer dan op de kantoortijden bereikbaar via het speciale Auto Ombudslijn-nummer: 0900 - 2886662 (44 ct./min.). ledereeen, of-ie in een oude of nieuwe auto rijdt en ongeacht merk, prijs of kilometerstand, kan de Auto Ombudslijn bellen. Vragen worden direct beant woord. Als de gevraagde infor matie niet voorhanden is, ver zamelt de Auto Ombudslijn de gegevens en belt de consument later terug met het verschuldig de antwoord. Bij klachten onderneemt de Auto Ombudslijn meteen actie. Allereerst wordt contact opge nomen met de betreffende dealer. Dat autobedrijf wordt dus altijd zelf in staat gesteld het eventuele misverstand de wereld te helpen. Lukt dat niet, dan gaat de Auto Ombudslijn bemiddelen tussen de consument en de merk dealer. Er wordt gestreefd naar een oplossing die voor beide partijen bevredigend is. De G3?, jXD-RS-19

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 29