IHI-L.-. Ford Focus Si Rii-impressie. Smart voor Stirling Moss Rover 200 BRM r Radicaal anders I Succes voor nieuwe Opel Astra Peugeot Boxer Bestelauto van het Jaar De slimme Sportieve limited edition 7 mm nmffl iurnniri DE auioMAAT Donderdag 14 oktober 1998 paginal DE TILBURGSE KOERIER pagina 4 ameter- ie Hoge kwaliteit Driehoekige vormen T TT J Ie motoren. Brooklands i e n V E 1.500 >.850 .850 1.750 .900 .950 .950 .750 .850 IsTER koper J Gebaseerd op de al behoorlijk vlotte Rover 200vi gaat het Engelse merk vanaf dit najaar in een beperkte oplage de 200 BRM leveren, waardoor de relatie tussen Rover en BRM (British Racing Motors) weer nieuwe leven wordt ingeblazen. g met een n krachtige n dubbeltje n Skoda. ■an tie antie ie trantie ie naar banden 5 ZR 16. ks Voor krijÉ de 't de slagen De nieuwe BMW 3-serie sedan daging een derde rem- wat over sij de jrsteem tot gevolg, kenmer- lenken aan ijaren RM gespo- Renova bv Ringbaan Oost 102a, Tilburg Telefoon (013)5422133 In de nieuwe BMW 3-serie sedan zijn tal van slimme innovaties verwerkt. Zoals Cornering Brake Control, een intelligente aanvulling op ABS. Een systeem dat bij plotseling remmen in een bocht de auto veilig in het spoor houdt. Dat deze - en vele andere - innovaties de nieuwe 3-serie zo uitzonderlijk maken, zult u begrijpen. Dat het dus slim is om binnenkort bij ons langs te komen, spreekt vanzelf. e door Ford met de Ka, Puma en Cougar B B ingezette stroming van auto’s met een JL^ opvallend design wordt nu doorgetrokken naar de zo belangrijke middenklasse waar de nieuwe Focus de feitelijke opvolger is van de Escort. Maar Ford blijkt ook onderhuids alles bij de Focus goed in orde te hebben. ling. De driedeurs is vooral sportief terwijl de vijfdeurs iets minder harmonieus is, maar makkelijker in het gebruik. Overigens houdt Ford voorlo pig nog de Escort in produktit voor mensen die de stap naar de Focus te groot vinden. Uniek bij de Focus is de een voudige prijsopbouw. Er zijn vijf bedragen waarvoor 34 ver schillende Focus-modellen en - uitvoeringen kunnen worden gekocht. Voor £32.495,= koopt men de 1.4 16V als 3- en 5- deurs Trend en 5-deurs en wagon in de Ambiente uitgave. xr- or tweeduizend gulden meer srijgt men de 1.6 16V motor in lezelfde uitvoeringen en is ook een Trend als wagon te koop. De afstemming van het onder stel is ook verschillend. Bij de Trend past Ford een sportieve demping toe die prima bij de auto past, terwijl de Ambiente en Ghia wat soepeler geveerd zijn. Ford ontwikkelde voor de Focus een compleet nieuwe bodem- groep en andere ophanging en men kan nu al vertellen dat het niet bij deze vier carrosserie- Moss bestelde de auto al in een vroeg stadium en werd vooral getrokken door de veiligheid, de milieuvriendelijkheid, maar zeker ook het totale concept. Eind september noteer in dit geval om een z’n rekening neemt, dat bijna de helft van direct ing- ruim een n.waiL vuu ai Liefhebbers van met name de historie van de autosport ken nen allemaal de naam Stirling Moss. Deze 69-jarige voormali ge bestuurder van de Mercedes Zilverpijlen behoort sinds kort tot de trotse eigenaren van een Smart limited/1. Samen met zijn vrouw Patsy haalde hij zijn nieuwe aanwinst op bij het Smart-center van Keulen. kleur rood voert hier de boven toon. Er wordt een quilt-stof met dubbele stiknaden toege past op de stoelen en achter bank, terwijl leer wordt gebruikt vo<ar de armsteunen, middenconsole, stuurwiel, kaar- tenvakken in de portieren, vormen blijft. Op termijn zal er zeker een compacte ruimtewa gen komen, maar een cabriolet staat nog niet op het wensen- lijstje. De carrosserie van de Focus is zeer stijf van construc tie. Op diverse punten is laser- lastechniek gebruikt om extra stijfheid te verkrijgen, zonder de auto onnodig zwaar te maken. De drie- en vijfdeurs Focus, waarmee we konden kennisma ken, hebben een zeer opvallend .-‘uiterlijk. Ford heeft het weder om'o«er het New Edge design. Bolle vormen worden afgewis seld en soms benadrukt door juist opvallend strakke lijnen. Driehoekige vormen komen we veel tegen in bijvoorbeeld de lichtunits, ruiten, richtingaan wijzers en ook in het interieur. Een van de beeldbepalende ker- merken zijn de opbollingen van de spatborden rond de vier wie len. De achterlichtunits zijn hoog geplaatst en toch mon teert Ford nog een derde rem licht. Dat lijkt wat overbodig. De daklijn is bij de twee hatch backs identiek, maar door een andere vlakverdeling hebben de auto’s een verschillende uitstra- wat groep de in aange- ludere aderen hun wat nodig wil een klassieke veel luxe. 1 in met de Heen als Ghia Met deze r de ontwerpers agaan. Er waren 1 in Duitsland I, maar er vele Vele nationaliteiten Van de Focus verschijnt meteen een familie van vier modellen. Het merk heeft van te voren in zogenaamde clinics aan automobilisten uit de hele wereld gevraagd wat men nu en in de toekomst van zijn of haar vervoermiddel verwacht en hoe deze eruit moet zien. Volgens Ford zijn er dan in de middenklasse drie duidelijk aanwijsbare groepen. De alleenstaanden willen met hun auto een statement maken, wensen sportiviteit en avontuur en vaUen vooral voor een driedeurs auto. Mensen met een gezin vinden functio naliteit veel belangrijker, maar zijn niet vies van nieuwe vindingen en een modern uiterlijk. In dat plaatje past uitstekend de vijfdeurs Focus, Een jury bestaande uit vertegenwoordigers van leasemaatschappijen, fleetowners en journalisten hebben de Peugeot Boxer 2.5 TDI uitgeroepen tot Bestauto van het Jaar 1998/1999. Deze verkiezing wordt ieder jaar gehouden door het brancheblad Automobiel Management. Bij deze verkiezing wordt niet alleen gekeken naar de eigenschappen van de auto zelf, maar tellen ook de kilometerkostprijs, de volledigheid van het programma en zeker niet in de laatste plaats de uitstraling en kwaliteit van de importeur en haar dealers mee. Op alle fronten scoorde de Boxer uitstekend. De functionaliteit en rij- eigenschappen voegde daar nog extra punten aan toe. De Peugeot Boxer wordt samen met de Citroen Jumper en Fiat Ducato gemaakt, auto’s van hetzelfde ontwerp. Het was hier vooral de dealerorganisatie en de restwaarde alsmede de kilo meterkostprijs die ervoor zorgde dat de Boxer boven zijn soort genoten eindigde. Op de tweede plaats in de verkiezing staat de Ford Transit 190L gevolgd door de Mitsubishi L400, L300 en de Toyota Hi-Ace. Ford heeft veel werk gemaakt van het interieur en we kunnen dan ook eigenlijk niets noemen wat niet in orde is. Veel fanta sie is gebruikt bij de vormge ving van het dashboard, waar bij ook weer het New Edge design opvalt. De gebruikte materialen zijn van een hoge kwaliteit, de manier waarop alles in elkaar gezet is dwingt respect af en tot in de kleinste details is overal grondig over nagedacht. Een geopende klep van het dashboardkastje is in veel auto’s niet bepaald bevor- A1 sinds 1962 werken beide bedrijven samen. Het eerste project was een auto met gas- turbinemotor bedoeld voor de 24 uur van Le Mans. In de nieuwe Rover 200 BRM Limited Edition is de uitde van weleer weer terug te v den. stemming. In de aandrijflijn is een Torsen differentieel opgeno men om een betere rechtuit-sta- biliteit te krijgen. Een veran derde specificatie van de hoofd- remcilinder geeft meer gevoel in het rempedaal en heeft een verbeterd reactievermogen van het hele remsysteem tc' Een aantal zichtbare 1 ken doet weer terugden de BRM-racers uit de jf zestig. Zo is de 200 BRT ten in Brooklands Green en voorzien van diverse alumini um elementen zoals de portier- grepen, buitenspiegelbehuizing, stootstrips op de flanken en sierstrips in de bumpers. Het meest in het oog springt de hel der oranje rand rond de lucht- Zo is onder meer het onderstel 20 mm verlaagd. De auto staat op 6-spaaks 16 inch lichtmeta len wielen met Dunlop I van het formaat 205/45 Ook de vering is aangepast en zorgt voor een strakker stuur- gedrag. Uiteraard hoort hierbij ook een gewijzigde demperaf- Verkoopmix We kregen de gelegenheid twee motoren uit te proberen. De 1,6 liter Zetec SE 16-klepper is met zijn 100 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 145 Nm bij 4000 tr/min uitermate soepel en stil. De krachtbron pakt prima op vanuit lagere toeren tallen en stelt ook in heuvel achtig gebied niet teleur. Een uitstekende machine die in de Nederlandse verkoopmix onge twijfeld een belangrijk deel voor zich gaat opeisen. De 2 liter Zetec E heeft een meer sportieve inborst. De motor bereikt 130 pk bij 5750 tr/min en levert 174 Nm bij 3750 tr/min. De motor is wat bijteri- ger en wil liever hogere toeren tallen draaien. Er moet dus wat meer gewerkt worden de Focus 2.0i zweept je daartoe ook op. Voor alledaags gebruikt blijft de 1.6 dus een beter uitgeba lanceerde machine, maar de 2.0 is zonder meer sportiever. Ook is de Focus leverbaar als 75 pk 1.4 en 115 pk 1.8. Begin vol gend jaar komt er een 1,8 liter direct ingespoten turbodiesel bij. Door een betere stoomlijn, beperking van het wagenge- wicht en wijzigingen aan de motoren is de Focus flink zuini ger dan de Escort. Ford maakt serieus werk van recycling. Zo worden een aantal kunststof componenten gemaakt uit hergebruikte fles- sendoppen. Dit vinden we bij het huis van de airco-unit, de accu-afdekking en enkele delen van het dashboard. Het geluid dempende materiaal tegen de motorkap is gemaakt van oude jeans en vloerbedekking. Kortom, Ford heeft met de Focus een fantastisch rijdende, goed afgewerkte middenklasser neergezet, die op veel punten de concurrentie overtreft. Bovendien is de auto vernieu wend wat betreft zijn ontwerp en lijkt hij niet op zijn voorgan ger of een concurrent. Laten we hopen dat de durf van Ford wordt beloond. Prijsopbouw De huidige Ford Escort werd onder een minder gelukkig gesternte geboren, kende veel aanloopproblemen en werd wel erg vaak gefacelift en ver beterd. Het heeft er echter alle schijn van dat Ford met de nieuwe Focus beter beslagen ten ijs komt. handremgreep en de pookman- chet. Ook in het interieur zijn er diverse kleine onderdelen van aluminium gemaakt. Rood tapijt en dito gekleurde riemen maken het geheel af. De bestaande 1,8 liter motor met variabele klepbediening levert een vermogen van 145 pk bij 6750 tr/min en komt tot een terwijl de stationwagon v behoudender is. De derde 1 middenklasse-rijders zijn marketing-termen vaak as haalde empty-nesters. Ouv mensen waarvan de kinc de deur uit zijn en die hl grotere auto niet meer n. hebben. Zij willen vormgeving en Daarop speelt Ford Focus sedan, die all wordt geleverd. 1 wetenschap zijn aan het werk gegas twee teams, een m de ander in Engeland, werden specialisten van 5 andere nationaliteiten bij betrokken. Ook Amerikanen, omdat de Focus de Amerikaanse Escort gaat ver vangen en in de buurt van Detroit geproduceerd zal wor den voor de Amerikaanse markt. Een stapje hoger zitten de Trend en Ambiente met 1.8 16V krachtbron, maar ook de Ghia sedan, 5-deurs en wagon als 1.6-16V. Deze auto’s kosten £36.495,=. De twee liter komt bij £38.495,= om de hoek kij ken als 3-/5-deurs/wagon in de Trend uitvoering. Voor hetzelf de bedrag gaat Ford ook de Trend en Ambiente turbodie sel leveren en de Ghia-varian- ten met 1.8-16V motor. De duurste Focus-modellen kos ten £40.495,= en dat zijn de Ghia 2 liter en turbodiesel .teerde Opel Nederland de dertigduizendste order voor een nieuwe Astra. Het ging 1 vijfdeurs hatchback, die met 39,5 procent het grootste deel van de verkopen voor t. De Stationwagon is met 33,7 procent een keurige tweede. Opmerkelijk is verder de in ons land verkochte Astra Stationwagons wordt geleverd met de 2 liter igespoten turbodiesel. Bij de drie- en vijfdeurs hebben we het over 17,5 procent, waardoor n kwart van alle Astra’s met deze motor is uitgerust. koppel van 174 Nm bij 4000 tr/min. De voorwielen worden via een handgeschakelde vijf- bak aangedreven. De Rover 200 BRM accelereert in 8,3 secon den naar de 100 km/u en haalt een top van 205 km/u. Rover Nederland gaat deze speciale auto vanaf januari leveren voor £46.990,=. derlijk voor het kwaliteitsima go, maar bij de Focus is dit onderdeel de stevigheid zelve. De afgeronde driehoekige mid denconsole heeft een zwarte achtergrond bij de Ambiente uitvoering, is metaalachtig bij de Trend en heeft een houtop- druk bij de luxueuze Ghia. De Trend heeft een vooral sportie ve afwerking met prima zitten de sportstoelen, witte wijzerpla ten op het dashboard, met leer bekleed stuurwiel en pookknop en brede 185/60R14 banden ongeacht de motorisatie. Het interieur van de Ambiente is door de overheersende kleur zwart minder flitsend. Specifiek voor deze uitvoering zijn opbergvakken aan de voorstoe len en iets vlakkere stoelen met een afwijkende bekledingsstof. Omdat Moss in London woont, verwacht ook veel gemak van de bescheiden afmetingen. De Smart limited/1 wordt in een beperkte oplage van 7.500 stuks gemaakt en kost met lederen bekleding, lichtmetalen wielen en een klimaatbeheer- singsinstallatie £25.950,=.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25