IHI-L.-.
Ford Focus
Si
Rii-impressie.
Smart voor Stirling Moss
Rover 200 BRM
r
Radicaal anders
I
Succes voor nieuwe Opel Astra
Peugeot Boxer
Bestelauto van het Jaar
De slimme
Sportieve limited edition
7
mm
nmffl
iurnniri
DE auioMAAT Donderdag 14 oktober 1998 paginal
DE TILBURGSE KOERIER
pagina 4
ameter-
ie
Hoge kwaliteit
Driehoekige vormen
T
TT
J
Ie motoren.
Brooklands
i e n
V E
1.500
>.850
.850
1.750
.900
.950
.950
.750
.850
IsTER
koper
J
Gebaseerd op de al behoorlijk vlotte Rover 200vi
gaat het Engelse merk vanaf dit najaar in een
beperkte oplage de 200 BRM leveren, waardoor de
relatie tussen Rover en BRM (British Racing
Motors) weer nieuwe leven wordt ingeblazen.
g met een
n krachtige
n dubbeltje
n Skoda.
■an tie
antie
ie
trantie
ie
naar
banden
5 ZR 16.
ks
Voor
krijÉ
de
't de
slagen
De nieuwe BMW 3-serie sedan
daging
een derde rem-
wat over
sij de
jrsteem tot gevolg,
kenmer-
lenken aan
ijaren
RM gespo-
Renova bv
Ringbaan Oost 102a, Tilburg
Telefoon (013)5422133
In de nieuwe BMW 3-serie sedan zijn tal van slimme
innovaties verwerkt. Zoals Cornering Brake Control, een
intelligente aanvulling op ABS. Een systeem dat bij
plotseling remmen in een bocht de auto veilig in het
spoor houdt. Dat deze - en vele andere - innovaties de
nieuwe 3-serie zo uitzonderlijk maken, zult u begrijpen.
Dat het dus slim is om binnenkort bij ons langs te
komen, spreekt vanzelf.
e door Ford met de Ka, Puma en Cougar
B B ingezette stroming van auto’s met een
JL^ opvallend design wordt nu doorgetrokken
naar de zo belangrijke middenklasse waar de
nieuwe Focus de feitelijke opvolger is van de
Escort. Maar Ford blijkt ook onderhuids alles bij
de Focus goed in orde te hebben.
ling. De driedeurs is vooral
sportief terwijl de vijfdeurs iets
minder harmonieus is, maar
makkelijker in het gebruik.
Overigens houdt Ford voorlo
pig nog de Escort in produktit
voor mensen die de stap naar
de Focus te groot vinden.
Uniek bij de Focus is de een
voudige prijsopbouw. Er zijn
vijf bedragen waarvoor 34 ver
schillende Focus-modellen en -
uitvoeringen kunnen worden
gekocht. Voor £32.495,= koopt
men de 1.4 16V als 3- en 5-
deurs Trend en 5-deurs en
wagon in de Ambiente uitgave.
xr- or tweeduizend gulden meer
srijgt men de 1.6 16V motor in
lezelfde uitvoeringen en is ook
een Trend als wagon te koop.
De afstemming van het onder
stel is ook verschillend. Bij de
Trend past Ford een sportieve
demping toe die prima bij de
auto past, terwijl de Ambiente
en Ghia wat soepeler geveerd
zijn.
Ford ontwikkelde voor de Focus
een compleet nieuwe bodem-
groep en andere ophanging en
men kan nu al vertellen dat het
niet bij deze vier carrosserie-
Moss bestelde de auto al in een
vroeg stadium en werd vooral
getrokken door de veiligheid, de
milieuvriendelijkheid, maar
zeker ook het totale concept.
Eind september noteer
in dit geval om een
z’n rekening neemt,
dat bijna de helft van
direct ing-
ruim een n.waiL vuu ai
Liefhebbers van met name de
historie van de autosport ken
nen allemaal de naam Stirling
Moss. Deze 69-jarige voormali
ge bestuurder van de Mercedes
Zilverpijlen behoort sinds kort
tot de trotse eigenaren van een
Smart limited/1. Samen met
zijn vrouw Patsy haalde hij zijn
nieuwe aanwinst op bij het
Smart-center van Keulen.
kleur rood voert hier de boven
toon. Er wordt een quilt-stof
met dubbele stiknaden toege
past op de stoelen en achter
bank, terwijl leer wordt
gebruikt vo<ar de armsteunen,
middenconsole, stuurwiel, kaar-
tenvakken in de portieren,
vormen blijft. Op termijn zal er
zeker een compacte ruimtewa
gen komen, maar een cabriolet
staat nog niet op het wensen-
lijstje. De carrosserie van de
Focus is zeer stijf van construc
tie. Op diverse punten is laser-
lastechniek gebruikt om extra
stijfheid te verkrijgen, zonder
de auto onnodig zwaar te
maken.
De drie- en vijfdeurs Focus,
waarmee we konden kennisma
ken, hebben een zeer opvallend
.-‘uiterlijk. Ford heeft het weder
om'o«er het New Edge design.
Bolle vormen worden afgewis
seld en soms benadrukt door
juist opvallend strakke lijnen.
Driehoekige vormen komen we
veel tegen in bijvoorbeeld de
lichtunits, ruiten, richtingaan
wijzers en ook in het interieur.
Een van de beeldbepalende ker-
merken zijn de opbollingen van
de spatborden rond de vier wie
len. De achterlichtunits zijn
hoog geplaatst en toch mon
teert Ford nog een derde rem
licht. Dat lijkt wat overbodig.
De daklijn is bij de twee hatch
backs identiek, maar door een
andere vlakverdeling hebben de
auto’s een verschillende uitstra-
wat
groep
de in
aange-
ludere
aderen
hun wat
nodig
wil een klassieke
veel luxe.
1 in met de
Heen als Ghia
Met deze
r de ontwerpers
agaan. Er waren
1 in Duitsland
I, maar er
vele
Vele nationaliteiten
Van de Focus verschijnt
meteen een familie van vier
modellen. Het merk heeft van
te voren in zogenaamde clinics
aan automobilisten uit de hele
wereld gevraagd wat men nu
en in de toekomst van zijn of
haar vervoermiddel verwacht
en hoe deze eruit moet zien.
Volgens Ford zijn er dan in de
middenklasse drie duidelijk
aanwijsbare groepen. De
alleenstaanden willen met
hun auto een statement
maken, wensen sportiviteit en
avontuur en vaUen vooral voor
een driedeurs auto. Mensen
met een gezin vinden functio
naliteit veel belangrijker,
maar zijn niet vies van nieuwe
vindingen en een modern
uiterlijk. In dat plaatje past
uitstekend de vijfdeurs Focus,
Een jury bestaande uit vertegenwoordigers van
leasemaatschappijen, fleetowners en journalisten hebben de
Peugeot Boxer 2.5 TDI uitgeroepen tot Bestauto van het Jaar
1998/1999. Deze verkiezing wordt ieder jaar gehouden door het
brancheblad Automobiel Management. Bij deze verkiezing
wordt niet alleen gekeken naar de eigenschappen van de auto
zelf, maar tellen ook de kilometerkostprijs, de volledigheid van
het programma en zeker niet in de laatste plaats de uitstraling
en kwaliteit van de importeur en haar dealers mee. Op alle
fronten scoorde de Boxer uitstekend. De functionaliteit en rij-
eigenschappen voegde daar nog extra punten aan toe. De
Peugeot Boxer wordt samen met de Citroen Jumper en Fiat
Ducato gemaakt, auto’s van hetzelfde ontwerp. Het was hier
vooral de dealerorganisatie en de restwaarde alsmede de kilo
meterkostprijs die ervoor zorgde dat de Boxer boven zijn soort
genoten eindigde. Op de tweede plaats in de verkiezing staat de
Ford Transit 190L gevolgd door de Mitsubishi L400, L300 en de
Toyota Hi-Ace.
Ford heeft veel werk gemaakt
van het interieur en we kunnen
dan ook eigenlijk niets noemen
wat niet in orde is. Veel fanta
sie is gebruikt bij de vormge
ving van het dashboard, waar
bij ook weer het New Edge
design opvalt. De gebruikte
materialen zijn van een hoge
kwaliteit, de manier waarop
alles in elkaar gezet is dwingt
respect af en tot in de kleinste
details is overal grondig over
nagedacht. Een geopende klep
van het dashboardkastje is in
veel auto’s niet bepaald bevor-
A1 sinds 1962 werken beide
bedrijven samen. Het eerste
project was een auto met gas-
turbinemotor bedoeld voor de
24 uur van Le Mans. In de
nieuwe Rover 200 BRM
Limited Edition is de uitde
van weleer weer terug te v
den.
stemming. In de aandrijflijn is
een Torsen differentieel opgeno
men om een betere rechtuit-sta-
biliteit te krijgen. Een veran
derde specificatie van de hoofd-
remcilinder geeft meer gevoel
in het rempedaal en heeft een
verbeterd reactievermogen van
het hele remsysteem tc'
Een aantal zichtbare 1
ken doet weer terugden
de BRM-racers uit de jf
zestig. Zo is de 200 BRT
ten in Brooklands Green en
voorzien van diverse alumini
um elementen zoals de portier-
grepen, buitenspiegelbehuizing,
stootstrips op de flanken en
sierstrips in de bumpers. Het
meest in het oog springt de hel
der oranje rand rond de lucht-
Zo is onder meer het onderstel
20 mm verlaagd. De auto staat
op 6-spaaks 16 inch lichtmeta
len wielen met Dunlop I
van het formaat 205/45
Ook de vering is aangepast en
zorgt voor een strakker stuur-
gedrag. Uiteraard hoort hierbij
ook een gewijzigde demperaf-
Verkoopmix
We kregen de gelegenheid twee
motoren uit te proberen. De 1,6
liter Zetec SE 16-klepper is met
zijn 100 pk bij 6000 tr/min en
een koppel van 145 Nm bij
4000 tr/min uitermate soepel
en stil. De krachtbron pakt
prima op vanuit lagere toeren
tallen en stelt ook in heuvel
achtig gebied niet teleur. Een
uitstekende machine die in de
Nederlandse verkoopmix onge
twijfeld een belangrijk deel
voor zich gaat opeisen. De 2
liter Zetec E heeft een meer
sportieve inborst. De motor
bereikt 130 pk bij 5750 tr/min
en levert 174 Nm bij 3750
tr/min. De motor is wat bijteri-
ger en wil liever hogere toeren
tallen draaien. Er moet dus wat
meer gewerkt worden de Focus
2.0i zweept je daartoe ook op.
Voor alledaags gebruikt blijft
de 1.6 dus een beter uitgeba
lanceerde machine, maar de 2.0
is zonder meer sportiever. Ook
is de Focus leverbaar als 75 pk
1.4 en 115 pk 1.8. Begin vol
gend jaar komt er een 1,8 liter
direct ingespoten turbodiesel
bij. Door een betere stoomlijn,
beperking van het wagenge-
wicht en wijzigingen aan de
motoren is de Focus flink zuini
ger dan de Escort.
Ford maakt serieus werk van
recycling. Zo worden een aantal
kunststof componenten
gemaakt uit hergebruikte fles-
sendoppen. Dit vinden we bij
het huis van de airco-unit, de
accu-afdekking en enkele delen
van het dashboard. Het geluid
dempende materiaal tegen de
motorkap is gemaakt van oude
jeans en vloerbedekking.
Kortom, Ford heeft met de
Focus een fantastisch rijdende,
goed afgewerkte middenklasser
neergezet, die op veel punten
de concurrentie overtreft.
Bovendien is de auto vernieu
wend wat betreft zijn ontwerp
en lijkt hij niet op zijn voorgan
ger of een concurrent. Laten we
hopen dat de durf van Ford
wordt beloond.
Prijsopbouw
De huidige Ford Escort werd
onder een minder gelukkig
gesternte geboren, kende veel
aanloopproblemen en werd
wel erg vaak gefacelift en ver
beterd. Het heeft er echter alle
schijn van dat Ford met de
nieuwe Focus beter beslagen
ten ijs komt.
handremgreep en de pookman-
chet. Ook in het interieur zijn
er diverse kleine onderdelen
van aluminium gemaakt. Rood
tapijt en dito gekleurde riemen
maken het geheel af.
De bestaande 1,8 liter motor
met variabele klepbediening
levert een vermogen van 145 pk
bij 6750 tr/min en komt tot een
terwijl de stationwagon v
behoudender is. De derde 1
middenklasse-rijders zijn
marketing-termen vaak as
haalde empty-nesters. Ouv
mensen waarvan de kinc
de deur uit zijn en die hl
grotere auto niet meer n.
hebben. Zij willen
vormgeving en
Daarop speelt Ford
Focus sedan, die all
wordt geleverd. 1
wetenschap zijn
aan het werk gegas
twee teams, een m
de ander in Engeland,
werden specialisten van 5
andere nationaliteiten bij
betrokken. Ook Amerikanen,
omdat de Focus de
Amerikaanse Escort gaat ver
vangen en in de buurt van
Detroit geproduceerd zal wor
den voor de Amerikaanse
markt.
Een stapje hoger zitten de
Trend en Ambiente met 1.8
16V krachtbron, maar ook de
Ghia sedan, 5-deurs en wagon
als 1.6-16V. Deze auto’s kosten
£36.495,=. De twee liter komt
bij £38.495,= om de hoek kij
ken als 3-/5-deurs/wagon in de
Trend uitvoering. Voor hetzelf
de bedrag gaat Ford ook de
Trend en Ambiente turbodie
sel leveren en de Ghia-varian-
ten met 1.8-16V motor. De
duurste Focus-modellen kos
ten £40.495,= en dat zijn de
Ghia 2 liter en turbodiesel
.teerde Opel Nederland de dertigduizendste order voor een nieuwe Astra. Het ging
1 vijfdeurs hatchback, die met 39,5 procent het grootste deel van de verkopen voor
t. De Stationwagon is met 33,7 procent een keurige tweede. Opmerkelijk is verder
de in ons land verkochte Astra Stationwagons wordt geleverd met de 2 liter
igespoten turbodiesel. Bij de drie- en vijfdeurs hebben we het over 17,5 procent, waardoor
n kwart van alle Astra’s met deze motor is uitgerust.
koppel van 174 Nm bij 4000
tr/min. De voorwielen worden
via een handgeschakelde vijf-
bak aangedreven. De Rover 200
BRM accelereert in 8,3 secon
den naar de 100 km/u en haalt
een top van 205 km/u. Rover
Nederland gaat deze speciale
auto vanaf januari leveren voor
£46.990,=.
derlijk voor het kwaliteitsima
go, maar bij de Focus is dit
onderdeel de stevigheid zelve.
De afgeronde driehoekige mid
denconsole heeft een zwarte
achtergrond bij de Ambiente
uitvoering, is metaalachtig bij
de Trend en heeft een houtop-
druk bij de luxueuze Ghia. De
Trend heeft een vooral sportie
ve afwerking met prima zitten
de sportstoelen, witte wijzerpla
ten op het dashboard, met leer
bekleed stuurwiel en pookknop
en brede 185/60R14 banden
ongeacht de motorisatie. Het
interieur van de Ambiente is
door de overheersende kleur
zwart minder flitsend. Specifiek
voor deze uitvoering zijn
opbergvakken aan de voorstoe
len en iets vlakkere stoelen met
een afwijkende bekledingsstof.
Omdat Moss in London woont,
verwacht ook veel gemak van
de bescheiden afmetingen. De
Smart limited/1 wordt in een
beperkte oplage van 7.500
stuks gemaakt en kost met
lederen bekleding, lichtmetalen
wielen en een klimaatbeheer-
singsinstallatie £25.950,=.