I Mitsubishi Space Star 1.3 GLX rs AutoTest Ki F Gulden middenweg s voor Win één van de zeven HET LIJKT NERGENS OP Vijfde plaats VerkooijenIVerdonk in West-Brabant rally Daewoo's bij winkeliers vereniging Besterdring Automobielbedrijf Kluitmons b.k >T DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 15 oktober 1998 pagina 3 pagina 2 een zeer Verschuifbaar Hoekig Verbruik: uik: Prijs: TILBURG, kapt. Hatterasstraat 11 (ind. Loven) tel.:013-5443330 De West-Brabant Rally wordt sen: :o naf City jring MITSUBISHI MOTORS >p het rechte leel. streekgenoten Bert en Hans Brouwers, die uiteindelijk in een sloot belanden. En dat is vooral op eind een groot nadee De strijd was hard, vooral met “■T “Jfet lijstje in Nederland geproduceerde r-R auto’s kan met de komst van de nieuwe JL JL Mitsubishi Space Star weer met één wor den uitgebreid. Dit nieuwe model valt middenin het felbevochten middcnklassesegment. Mitsubishi presenteert zich tussen de vele hatchbacks als een tussenvorm van een ruimtewagen en normale vijf- deurs. r dus e iukt, gC ie woorden van ationcar maar het dit iger wor- o’n 4,10 rally werd eving van ie ervoor bovag geen uit* !r als je i de nieuwe ink spelen. I r maximaal v’ voorpassagiei schikk ronden lleke en Fleur. Licht en plezierig Het instrumentarium is com pleet met een toerenteller. De stuurkolom is in hoogte te ver in de afgelopen weekend verre den West-Brabant Rally hebben Nelis Verkooijen en GeertJan Verdonk in de Nissan Micra Challenge een prima vijfde plaats behaald. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afinetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: 1987 1991 1993 1995 1995 1994 1996 1995 1996 1996 gelijkheden biedt. De Mitsubishi Space Star 1.3 GLX kost £35.995,= en is daar mee een zeer complete aanbie ding in een groeiend segment. Hatchback De Space Star heeft een ver trouwd remsysteem met geven tileerde schijven voor en trom mels achter. ABS is als optie leverbaar voor f.2.000,=. De Space Star is een erg mak kelijk rijdende auto waaraan je nauwelijks hoeft te wennen. De bediening van de diverse ele menten gaat soepel en licht, het uitzichtrondom is goed (wel even de middelste hoofdsteun verwijderen als er niemand op de achterbank zit) en de 1,3 liter motor presteert naar beho ren. En dan het antwoord op de vraag uit het begin van dit arti kel. Wat voor soort auto is de Space Star. De auto komt nog het dichtst bij een vijfdeurs 0 km lokm 0 km p km p km p km p km lijk van de Space Star lijk hoekig en ook dat r een maximale ruimte bij bescheiden ifmetingen. De auto oplopende neus met erde grille, flink uitge- plampen en een mee- ?n bumper i inbouwruii i. De carn£ e zijkant u de beschei geklapt en de vlakke laadvloer volledig wordt gebruikt. Kleinere spullen kunnen in de Space Star worden opgeborgen in de portiervakken, het dash boardkastje, in de vakken aan de rugleuning van de stoelen en in een schuiflade onder de pas sagiersstoel. Wat direct na het openen van de portieren opvalt zijn het kleur- en materiaalgebruik. Onze auto was voorzien van een blauwe bekledingsstof met rode accenten. De onderste helft van de portierenpanelen kent ook deze blauwe stoffe ring, waarvan de kleur op het kunststof van het dashboard wordt voortgezet. De bovenzijde van het dashboardlichaam is overigens gewoon grijs. De mid denconsole steekt net als bij de Carisma nadrukkelijk het inte rieur in en omvat de asbak, bedieningsorganen van de ver warming en ventilatie, inbou- wruimte voor de radio en bovenop een digitale display met de vermelding van de bui tentemperatuurmeter, de tijd en het verbruik. auto opvalt in het verkeer. Mitsubishi levert ook minder schreeuwende tinten, waarmee de auto een stuk saaier wordt. stenen. Wie in het bezit is van een kraskaart met de juiste combinatie is deelnemer van het spel. Daarna krijgen de deelnemers diverse vragen die met waar! of nietwaar! beant woord kunnen worden, een kwestie van weten of gokken. Voor het podium zijn twee ant- woordvakken gemaakt waar de deelnemers op kunnen gaan staan. Iedereen die een fout antwoord geeft, valt af en mag het een uur later in de volgen de show weer proberen. Want de kraskaartjes blijven een hele dag geldig. Per show blijven er tien kandidaten over die alle maal in de prijzen vallen. Hieruit blijven er weer drie over, die op het podium mogen verschijnen. Dan worden de dubbele kraskaarten belang- Tot en met zaterdag 17 oktober a.s. geven de winkeliers op de Besterdring gratis kraskaartjes uit. De open te krassen vakken zijn bepalend voor deelname aan de DOBBEL (je in ‘n) DAE WOO SHOW, die op zaterdag 17 oktober op het Besterdplein wordt gepresenteerd. Onder de kraslaag zit een afbeelding van een worp met twee dobbelste nen. Doordat er gebruik gemaakt wordt van twee ver schillend gekleurde dobbelste nen, zijn er 36 verschillende combinaties. Het is de bedoe ling zoveel mogelijk verschil lende combinaties te verzame len, maar ook de ‘dubbele’ kun nen zaterdag van grote waarde zijn. Ieder heel uur begint de show met een worp van twee dobbel- In het begin van het evenement liet Nelis Verkooijenl wat kan sen liggen, maar daarna wer den constant toptijden gereden en dat resulteert in de vijfde plaats bij de Nissan Micra Challenge. Bovendien staat het Oirschotse duo met hun door Nissan Denissen gesponsorde auto op een gedeelde vijfde plaats in het klassement na acht rally’s. Is de Space Star een MPV? Neen. Is de Space Star dan een stationwagon? Nee, ook niet. Een vijfdeurs hatchback dan? Wederom niet juist. Wat is de Space Star dan wel. Dat onderzochten we door de auto in de dagelijkse praktijk uit te proberen. De lange en zware ra verreden in de omgev Roosendaal en zorgde dat veel rijders de finish niet zagen. Van de Nissan-equipes strandde er maar één voortij dig. Met het interieur van de Space Star kunnen de nieuwe trotse eigenaren flink spelen. Er is plaats voor maximaal vijf per sonen. De voorpassagiers heb ben stoelen ter beschikking die een hoog cijfer verdienen. Ze zijn niet te hard, sluiten goed aan en zijn voldoende verstel baar, aan bestuurderskant zelfs traploos in hoogte. Achterin biedt de Space Star behoorlijk veel zitruimte, maar de achter bank kan in z’n geheel over 15 centimeter worden verschoven. Gaat de bank naar voren dan neemt de beenruimte af, maar juist de bagageruimte toe. De rugleuning van de achterbank kent vier verstelmogelijkheden en de hele bank kan worden weggeklapt. Het bagagevolume begint bij 370 liter met de bank in de achterste stand, groeit vervolgens naar 450 liter als de bank helemaal naar voren gaat en bereikt zijn maximum van 1370 liter als alles wordt weg stellen, maar staat niet precies midden voor de bestuurders stoel. Hinderlijk is het niet echt. De bediening gaat over het geheel genomen licht en plezierig en dat geldt ook voor de Franse handgeschakelde vijfbak. Een automaat is op dit moment nog niet leverbaar. De inrichting van de Space Star GLX is behoorlijk compleet. De veiligheid wordt gediend met twee airbags en side-bags. Plezierige en makkelijke zaken zijn de stuurbekrachtiging, cen trale vergrendeling, getint glas, elektrische ruitbediening en elektrisch verstelbare buiten spiegels. Mitsubishi startte de produktie van de Space Star enkele maanden geleden met de 1,3 liter versie. De 16-kleps kracht bron levert een vermogen van 86 pk bij 6000 tr/min en komt tot een normaal koppel van 117 Nm bij 3000 tr/min. De 4 cilin der doet rustig in het vooronder zijn werk en weet netjes te presteren. De topsnelheid van 170 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 13,4 seconden zijn netjes, waardoor de auto vlot met het verkeer meekomt. Voor de beloofde acceleratie moet wel even verder in toeren wor den doorgetrokken. Het brand stofverbruik houdt de Space Star redelijk binnen de perken met een gemiddelde van 1 op 12,7. De wielophanging van de Space Star is overgenomen van de Carisma. Daarom vinden we voor de vertrouwde McPherson veerpoten en achter een meer voudige ophanging met schroef- veren en dempers. Stabilisatorstangen worden zowel voor als achter gemon teerd. De afvering is over het geheel genomen soepel en com fortabel, maar op slecht wegdek zou men vooral achter een straffere demping wensen. Voor gaat het prima, maar men moet niet met al te groot enthousias me een verkeersdrempel nemen, want dan slaat de Space Star bruusk met zijn voorbumper op het wegdek. Overhellen in bochten doet de auto niet noemenswaardig. in een dag afgewerkt tot vier uur in de ochtend en vooral de donkere, doorgaans natte en gladde landwegen rond Roosendaal en Zundert spelen de deelnemers vaak parten. Voor de rally bleek dat de motor van de Micra van Verkooijen/Verdonk een lekage had en de haastig aangerukte reservemotor bleek niet vol doende vermogen te leveren. Een auto kopen voordat deze op de markt komt is op zich zondering, deze uitdaging gaat menig autokoper aan zeker ai het vertrouwen hebt in de dealer en het merk. De verkoop van de eerste Space Star is opzich wel bijzonder, want in april van dit jaar was er dus echt niets bekend van dit nieuwe Hollandse Mitsubishi produkt, géén prijs, géén types, géén techni sche specificaties. Alléén de woorden van Mitsubishi dealer Kluitmans het is geen stationcar maar het is ook geen ruimtewas’ gen, het lijkt nergens op Dit was echter wel het moment dat Nelleke Willemstein en Alexander Timmermans het besluit namen om een Space Star te kopen, de Colt die ze reden werd namelijk te klein in verband met de honden en de naderende gezinsuitbreiding Inmiddels zijn Nelleke en Alexander al enkele maanden trotse ouders van doch ter F' Technische gegevens: Merk en type: Mitsubishi Space Star 1.3 GLX 4 in lijn 1299 cc 71 x 82 mm 86 pk bij 6000 tr/min 117 Nm bij 3000 tr/min lengte 4,03 meter, breedte 1,70 meter 1125 kg 1000 kg topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 13,4 sec. stadscyclus 9,0 liter/100 km buitenwegcyclus 5,6 liter/100 km gecombineerd 6,8 liter/100 km £35.995,= Opel Zafira en Citroen Xsara Picasso, is de Mitsubishi een slagje kleiner, maar dat vinden we ook weer terug in de aan schafprijs. Het uiterlij' is behoorlijl zorgt weer voor binnenrv-~ buitenafmc heeft een o geïntegreer vallen kopl gespoten bumper met luchtin laat en inbouwruimte voor mistlampen. De carrosserielijn loopt aan de zijkant lichtjes op en passeert de bescheiden uit bouw van de achterschermen. De auto heeft een behoorlijk glasoppervlak en de standaard dakrailings geven het geheel een betere uitstraling. De ach terkant is recht-toe-recht-aan met een vrijwel vertikaal geplaatste achterklep die tot een uitsparing in de bumper opengaat. De lichtunits zijn halverwege geplaatst. De klep kan van buitenaf met een hen del worden geopend en de ruit is voorzien van een wisser. De door ons gereden Space Star was in een felblauwe introduc- tiekleur gespoten, waardoor de lenkort verschijnt liter GDI- motor in d ir vanaf £39.295,=. Op een diesel zullen we nog wat langer moeten wachten. rijk. Heeft een kandidaat meer dere kaartjes van de selectie- worp, dan kan hiermee een fou tief beantwoorde vraag worden afgekocht. De laatste overgeble ven kandidaat speelt het finale- spel. Alle finalisten krijgen een prijs en met de juiste strategie rijdt men binnenkort in een splinternieuwe Daewoo Lanos. De show wordt ieder uur gehouden van 10.00 tot 16.00 uur. Bovendien is er met de kras kaartjes extra voordeel te beha len bij Daewoo-dealer Auto Braat in Tilburg. Na een proef rit ontvangt men op vertoon een of meerdere kaartjes een verassende attentie en als men besluit een nieuwe Daewoo te kopen, dan kunnen de kaartjes heel veel voordeel opleveren. De Mitsubishi Space Star is redelijk bescheiden van afme tingen. De lengte loopt met 4,03 meter keurig in de pas met de onderkant van het middenklassesegment. De breedte van 1,70 meter is nor maal en de hoogte van 1,55 meter (met dakrails) is wat royaler bemeten. De trend in de middenklasse is op moment dat auto’s lang den en groeien naar zo’n tot 4,15 meter. Mitsubishi zoekt de extra ruimte vooral in de hoogte. Door een auto hoger te maken, kunnen de passagiers meer rechtop zitten en is relatief minder lengte nodig. In verhouding tot mid denklasse ruimtewagens als de Renault Mégane Scénic en de volgend jaar te verwachten f MITSUBISHI ^MOTORS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 23