I
Mitsubishi Space Star 1.3 GLX
rs
AutoTest
Ki
F
Gulden middenweg
s
voor
Win één van de zeven
HET LIJKT
NERGENS OP
Vijfde plaats
VerkooijenIVerdonk
in West-Brabant rally
Daewoo's bij winkeliers
vereniging Besterdring
Automobielbedrijf
Kluitmons b.k
>T
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 15 oktober 1998 pagina 3
pagina 2
een
zeer
Verschuifbaar
Hoekig
Verbruik: uik:
Prijs:
TILBURG, kapt. Hatterasstraat 11 (ind. Loven) tel.:013-5443330
De West-Brabant Rally wordt
sen:
:o
naf
City
jring
MITSUBISHI
MOTORS
>p het rechte
leel.
streekgenoten Bert en Hans
Brouwers, die uiteindelijk in
een sloot belanden.
En dat is vooral op
eind een groot nadee
De strijd was hard, vooral met
“■T “Jfet lijstje in Nederland geproduceerde
r-R auto’s kan met de komst van de nieuwe
JL JL Mitsubishi Space Star weer met één wor
den uitgebreid. Dit nieuwe model valt middenin
het felbevochten middcnklassesegment. Mitsubishi
presenteert zich tussen de vele hatchbacks als een
tussenvorm van een ruimtewagen en normale vijf-
deurs.
r dus e
iukt, gC
ie woorden van
ationcar maar het
dit
iger wor-
o’n 4,10
rally werd
eving van
ie ervoor
bovag
geen uit*
!r als je
i de nieuwe
ink spelen. I
r maximaal v’
voorpassagiei
schikk
ronden
lleke en
Fleur.
Licht en plezierig
Het instrumentarium is com
pleet met een toerenteller. De
stuurkolom is in hoogte te ver
in de afgelopen weekend verre
den West-Brabant Rally hebben
Nelis Verkooijen en GeertJan
Verdonk in de Nissan Micra
Challenge een prima vijfde
plaats behaald.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afinetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
1987
1991
1993
1995
1995
1994
1996
1995
1996
1996
gelijkheden biedt.
De Mitsubishi Space Star 1.3
GLX kost £35.995,= en is daar
mee een zeer complete aanbie
ding in een groeiend segment.
Hatchback
De Space Star heeft een ver
trouwd remsysteem met geven
tileerde schijven voor en trom
mels achter. ABS is als optie
leverbaar voor f.2.000,=.
De Space Star is een erg mak
kelijk rijdende auto waaraan je
nauwelijks hoeft te wennen. De
bediening van de diverse ele
menten gaat soepel en licht, het
uitzichtrondom is goed (wel
even de middelste hoofdsteun
verwijderen als er niemand op
de achterbank zit) en de 1,3
liter motor presteert naar beho
ren. En dan het antwoord op de
vraag uit het begin van dit arti
kel. Wat voor soort auto is de
Space Star. De auto komt nog
het dichtst bij een vijfdeurs
0 km
lokm
0 km
p km
p km
p km
p km
lijk van de Space Star
lijk hoekig en ook dat
r een maximale
ruimte bij bescheiden
ifmetingen. De auto
oplopende neus met
erde grille, flink uitge-
plampen en een mee-
?n bumper i
inbouwruii
i. De carn£
e zijkant u
de beschei
geklapt en de vlakke laadvloer
volledig wordt gebruikt.
Kleinere spullen kunnen in de
Space Star worden opgeborgen
in de portiervakken, het dash
boardkastje, in de vakken aan
de rugleuning van de stoelen en
in een schuiflade onder de pas
sagiersstoel.
Wat direct na het openen van
de portieren opvalt zijn het
kleur- en materiaalgebruik.
Onze auto was voorzien van
een blauwe bekledingsstof met
rode accenten. De onderste
helft van de portierenpanelen
kent ook deze blauwe stoffe
ring, waarvan de kleur op het
kunststof van het dashboard
wordt voortgezet. De bovenzijde
van het dashboardlichaam is
overigens gewoon grijs. De mid
denconsole steekt net als bij de
Carisma nadrukkelijk het inte
rieur in en omvat de asbak,
bedieningsorganen van de ver
warming en ventilatie, inbou-
wruimte voor de radio en
bovenop een digitale display
met de vermelding van de bui
tentemperatuurmeter, de tijd
en het verbruik.
auto opvalt in het verkeer.
Mitsubishi levert ook minder
schreeuwende tinten, waarmee
de auto een stuk saaier wordt.
stenen. Wie in het bezit is van
een kraskaart met de juiste
combinatie is deelnemer van
het spel. Daarna krijgen de
deelnemers diverse vragen die
met waar! of nietwaar! beant
woord kunnen worden, een
kwestie van weten of gokken.
Voor het podium zijn twee ant-
woordvakken gemaakt waar de
deelnemers op kunnen gaan
staan. Iedereen die een fout
antwoord geeft, valt af en mag
het een uur later in de volgen
de show weer proberen. Want
de kraskaartjes blijven een hele
dag geldig. Per show blijven er
tien kandidaten over die alle
maal in de prijzen vallen.
Hieruit blijven er weer drie
over, die op het podium mogen
verschijnen. Dan worden de
dubbele kraskaarten belang-
Tot en met zaterdag 17 oktober
a.s. geven de winkeliers op de
Besterdring gratis kraskaartjes
uit. De open te krassen vakken
zijn bepalend voor deelname
aan de DOBBEL (je in ‘n) DAE
WOO SHOW, die op zaterdag
17 oktober op het Besterdplein
wordt gepresenteerd. Onder de
kraslaag zit een afbeelding van
een worp met twee dobbelste
nen. Doordat er gebruik
gemaakt wordt van twee ver
schillend gekleurde dobbelste
nen, zijn er 36 verschillende
combinaties. Het is de bedoe
ling zoveel mogelijk verschil
lende combinaties te verzame
len, maar ook de ‘dubbele’ kun
nen zaterdag van grote waarde
zijn.
Ieder heel uur begint de show
met een worp van twee dobbel-
In het begin van het evenement
liet Nelis Verkooijenl wat kan
sen liggen, maar daarna wer
den constant toptijden gereden
en dat resulteert in de vijfde
plaats bij de Nissan Micra
Challenge. Bovendien staat het
Oirschotse duo met hun door
Nissan Denissen gesponsorde
auto op een gedeelde vijfde
plaats in het klassement na
acht rally’s.
Is de Space Star een MPV?
Neen. Is de Space Star dan
een stationwagon? Nee, ook
niet. Een vijfdeurs hatchback
dan? Wederom niet juist. Wat
is de Space Star dan wel. Dat
onderzochten we door de auto
in de dagelijkse praktijk uit te
proberen.
De lange en zware ra
verreden in de omgev
Roosendaal en zorgde
dat veel rijders de finish niet
zagen. Van de Nissan-equipes
strandde er maar één voortij
dig.
Met het interieur van de Space
Star kunnen de nieuwe trotse
eigenaren flink spelen. Er is
plaats voor maximaal vijf per
sonen. De voorpassagiers heb
ben stoelen ter beschikking die
een hoog cijfer verdienen. Ze
zijn niet te hard, sluiten goed
aan en zijn voldoende verstel
baar, aan bestuurderskant zelfs
traploos in hoogte. Achterin
biedt de Space Star behoorlijk
veel zitruimte, maar de achter
bank kan in z’n geheel over 15
centimeter worden verschoven.
Gaat de bank naar voren dan
neemt de beenruimte af, maar
juist de bagageruimte toe. De
rugleuning van de achterbank
kent vier verstelmogelijkheden
en de hele bank kan worden
weggeklapt. Het bagagevolume
begint bij 370 liter met de bank
in de achterste stand, groeit
vervolgens naar 450 liter als de
bank helemaal naar voren gaat
en bereikt zijn maximum van
1370 liter als alles wordt weg
stellen, maar staat niet precies
midden voor de bestuurders
stoel. Hinderlijk is het niet
echt. De bediening gaat over
het geheel genomen licht en
plezierig en dat geldt ook voor
de Franse handgeschakelde
vijfbak. Een automaat is op dit
moment nog niet leverbaar. De
inrichting van de Space Star
GLX is behoorlijk compleet. De
veiligheid wordt gediend met
twee airbags en side-bags.
Plezierige en makkelijke zaken
zijn de stuurbekrachtiging, cen
trale vergrendeling, getint glas,
elektrische ruitbediening en
elektrisch verstelbare buiten
spiegels.
Mitsubishi startte de produktie
van de Space Star enkele
maanden geleden met de 1,3
liter versie. De 16-kleps kracht
bron levert een vermogen van
86 pk bij 6000 tr/min en komt
tot een normaal koppel van 117
Nm bij 3000 tr/min. De 4 cilin
der doet rustig in het vooronder
zijn werk en weet netjes te
presteren. De topsnelheid van
170 km/u en acceleratie van 0
tot 100 in 13,4 seconden zijn
netjes, waardoor de auto vlot
met het verkeer meekomt. Voor
de beloofde acceleratie moet
wel even verder in toeren wor
den doorgetrokken. Het brand
stofverbruik houdt de Space
Star redelijk binnen de perken
met een gemiddelde van 1 op
12,7.
De wielophanging van de Space
Star is overgenomen van de
Carisma. Daarom vinden we
voor de vertrouwde McPherson
veerpoten en achter een meer
voudige ophanging met schroef-
veren en dempers.
Stabilisatorstangen worden
zowel voor als achter gemon
teerd. De afvering is over het
geheel genomen soepel en com
fortabel, maar op slecht wegdek
zou men vooral achter een
straffere demping wensen. Voor
gaat het prima, maar men moet
niet met al te groot enthousias
me een verkeersdrempel
nemen, want dan slaat de
Space Star bruusk met zijn
voorbumper op het wegdek.
Overhellen in bochten doet de
auto niet noemenswaardig.
in een dag afgewerkt tot vier
uur in de ochtend en vooral de
donkere, doorgaans natte en
gladde landwegen rond
Roosendaal en Zundert spelen
de deelnemers vaak parten.
Voor de rally bleek dat de
motor van de Micra van
Verkooijen/Verdonk een lekage
had en de haastig aangerukte
reservemotor bleek niet vol
doende vermogen te leveren.
Een auto kopen voordat deze op de markt komt is op zich
zondering, deze uitdaging gaat menig autokoper aan zeker ai
het vertrouwen hebt in de dealer en het merk.
De verkoop van de eerste Space Star is opzich wel bijzonder, want
in april van dit jaar was er dus echt niets bekend van dit nieuwe
Hollandse Mitsubishi produkt, géén prijs, géén types, géén techni
sche specificaties. Alléén de woorden van Mitsubishi dealer
Kluitmans het is geen stationcar maar het is ook geen ruimtewas’
gen, het lijkt nergens op
Dit was echter wel het moment dat Nelleke Willemstein en
Alexander Timmermans het besluit namen om een Space Star te
kopen, de Colt die ze reden werd namelijk te klein in verband met
de honden en de naderende gezinsuitbreiding Inmiddels zijn
Nelleke en Alexander al enkele maanden trotse ouders van doch
ter F'
Technische gegevens:
Merk en type: Mitsubishi Space Star 1.3 GLX
4 in lijn
1299 cc
71 x 82 mm
86 pk bij 6000 tr/min
117 Nm bij 3000 tr/min
lengte 4,03 meter, breedte 1,70 meter
1125 kg
1000 kg
topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 13,4 sec.
stadscyclus 9,0 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,6 liter/100 km
gecombineerd 6,8 liter/100 km
£35.995,=
Opel Zafira en Citroen Xsara
Picasso, is de Mitsubishi een
slagje kleiner, maar dat vinden
we ook weer terug in de aan
schafprijs.
Het uiterlij'
is behoorlijl
zorgt weer voor
binnenrv-~
buitenafmc
heeft een o
geïntegreer
vallen kopl
gespoten bumper met luchtin
laat en inbouwruimte voor
mistlampen. De carrosserielijn
loopt aan de zijkant lichtjes op
en passeert de bescheiden uit
bouw van de achterschermen.
De auto heeft een behoorlijk
glasoppervlak en de standaard
dakrailings geven het geheel
een betere uitstraling. De ach
terkant is recht-toe-recht-aan
met een vrijwel vertikaal
geplaatste achterklep die tot
een uitsparing in de bumper
opengaat. De lichtunits zijn
halverwege geplaatst. De klep
kan van buitenaf met een hen
del worden geopend en de ruit
is voorzien van een wisser. De
door ons gereden Space Star
was in een felblauwe introduc-
tiekleur gespoten, waardoor de
lenkort
verschijnt liter GDI-
motor in d ir vanaf
£39.295,=. Op een diesel zullen
we nog wat langer moeten
wachten.
rijk. Heeft een kandidaat meer
dere kaartjes van de selectie-
worp, dan kan hiermee een fou
tief beantwoorde vraag worden
afgekocht. De laatste overgeble
ven kandidaat speelt het finale-
spel. Alle finalisten krijgen een
prijs en met de juiste strategie
rijdt men binnenkort in een
splinternieuwe Daewoo Lanos.
De show wordt ieder uur
gehouden van 10.00 tot 16.00
uur.
Bovendien is er met de kras
kaartjes extra voordeel te beha
len bij Daewoo-dealer Auto
Braat in Tilburg. Na een proef
rit ontvangt men op vertoon
een of meerdere kaartjes een
verassende attentie en als men
besluit een nieuwe Daewoo te
kopen, dan kunnen de kaartjes
heel veel voordeel opleveren.
De Mitsubishi Space Star is
redelijk bescheiden van afme
tingen. De lengte loopt met
4,03 meter keurig in de pas
met de onderkant van het
middenklassesegment. De
breedte van 1,70 meter is nor
maal en de hoogte van 1,55
meter (met dakrails) is wat
royaler bemeten. De trend in
de middenklasse is op
moment dat auto’s lang
den en groeien naar zo’n
tot 4,15 meter. Mitsubishi
zoekt de extra ruimte vooral
in de hoogte. Door een auto
hoger te maken, kunnen de
passagiers meer rechtop zitten
en is relatief minder lengte
nodig. In verhouding tot mid
denklasse ruimtewagens als
de Renault Mégane Scénic en
de volgend jaar te verwachten
f MITSUBISHI
^MOTORS