Hyundai Challenge 1998
1. w
fiA i
Ss
Optimale inzet van mens en machine
F
JIS
V* r:u
^jropean
Delfts
FRESH
ftEA^S
yvyvrrrn
DUTCHMIL1J
o
-r
g;
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 1 oktober 1998 pagina 5
«pagina 4
-
Hotspring
GPS-coördinaten
Blackfoot stam
Olie peilen
[I
Hl
Bij de foto’s:
mi
'Bi
2. De acht Hyundai’s op de veerpont op het Kootenay Lake.
4. Het service-team vult na een paar dagen zwoegen de olie bij.
6. De teams in volle vaart over de stoffige onverharde wegen.
8. Zestien enthousiaste deelnemers voor de vloot Hyundai Satellite’s.
9. De dutch windmill, een winkel met louter Nederlandse produkten.
Van 20 september tot en met 3 oktober trekken zestien
stoere mannen en vrouwen verdeeld over vier teams in
een vierwielaangedreven Hyundai Satellite door Canada
van Vancouver naar Calgary en terug. Het is een uitgele
zen kennismaking met het uitgestrekte land, de vriende
lijke bevolking, de auto’s en de sportieve eigenschappen
van de deelnemers. Tony Vos volgde de eerste week de
caravaan.
jaren zest
t heeft get
die
arnië
I
I
v runt i
ïrlandse f
I, die eiger
1. Team 3 met de Hyundai Satellite de gigantische Titan vrachtwa
gen in Sparwood van zijn plaats te trekken. Uiteraard zonder succes.
5 bij uitstek j
Is de Hyundt
J
ATEN
Sli
IELIGER j
- I
I
I
I
I
I
I
I
I
3. De enorme logging trucks zien er met hun houtvoorraad gevaarlijk
uit en zijn dat ook.
5. In Hedley vult Maarten Koper de GPS-coördinaten in op de foto-
lijst.
lans daar moest het op lijken. Het lasso
vangen van het eveneens nep-
i niet succesvol.
gouddelvers,
eelal uitgeput
sep.
nsdag 23 septem-
na het peilen
Lake waar
uoot die gratis
'IBIU
FRU I-TS IMPORJS»
CHEESE"
BLUE/
LOiC/L I
TOMATOES-
ice-cream L
In het plaatsje Osoyoos ligt een bakkerij
beschilderd in de Friesche kleuren. De eige
naar is pas 3 jaar geleden naar Canada
vertrokken en blijkt met zijn zaak zo suc
cesvol dat hij bezig is een tweede ves
te openen. Zijn Nederlands is niet zo ucou
(bruin brood ligt overdaar!), maar dat zal
voor zijn verhuizing niet anders geweest
zijn. De 41 jaar geleden naar Canada ver
trokken mevrouw Philips (wel de naam,
niet de centen) uit Rotterdam weet haar
mondje nogo uistekend in haar moerstaal
te roeren. Zij runt een uitgebreide winkel
met Nederlandse produkten, de Dutch
Windmill, die eigendom is van haar dochter
en Nederlandse man.
Aan het einde van de dag (dinsdag 22 sep
tember) krijgen de deelnemers het zwaar.
Per persoon hoeft niet meer dan 1 kilome
ter op een mountainbike te worden afge
legd, maar daarvan is geen enkele meter
vlak. Bovendien krijgt iedereen een zware
goudkleurige steen mee, de dag stond
immers in het teken van de
Er zijn wat valpartyen en veel
komt iedereen over de street
De volgende ochtend (woensua
ber) vertrekken de Hyundai’s i
van de olie richting Kootenay Li
ingescheept wordt op de veerbot
vaart. 45 minuten lang kan er worden
genoten van de mooie bergen die dit meer
omsluiten; Canada op z’n best! Weer op de
wal start voor de deelnemers een regelma-
tigheidsetappe. Er moet geprobeerd worden
om over een afstand van ruim 40 kilometer
een gemiddelde snelheid aan te houden van
45 km/u.
De eerste dag (maandag 21 september)
moeten de teams aan de hand van enkele
aanwijzigingen zelf hun auto gaan zoeken
in het centrum van Vancouver. Deze in het
westen van Canada gelegen stad staat wat
inwonertal betreft op de derde plaats en
kenmerkt zich vooral door moderne gebou
wen, chique winkels en dure auto’s. Twee
teams hebben vooraf al een taxi besteld om
deze proef zo snel mogelijk af te werken en
een maximale score te behalen. Aan het
einde van de 220 km lange route (gelukkig
gebruikt Canada in tegenstelling tot de VS
kilometers, liters en graden Celsius) wacht
de vier teams een estafette-race met kano’s
en wie niet aan boord blijft, maakt al snel
kennis met het kraakheldere, maar o zo
koude water. Twee aan twee moet een tra
ject worden afgelegd waarna de boten uit
het water getild worden en de complete
ploeg over de finishlijn gaat. De volgende
ochtend is het nodig de bevroren ruiten van
de Hyundai’s schoon te krabben, het tempe
ratuurverschil is in 24 uur enorm. De deel
nemers krijgen een aantal pagina’s met
foto’s waarbij de exacte GPS-coördinaten
(GPS Global Positioning System) gezocht
moeten worden. Uiteraard is de benodigde
apparatuur hiervoor in de auto’s aanwezig.
Op de route ligt het zeer aardige dorpje
Hedley, een typisch voorbeeld van een
grootdeels uitgestorven gouddelversplaats.
Hoog tegen de bergen boven Hedley zijn
nog een paar houten huizen te zien, waarin
tot na 1940 een 6-tal gezinnen heeft
gewoond. Alleen via een honderden meters
lange trap zijn deze huizen bereikbaar. De
mensen in Hedley hopen echter op een
kabelbaan die aangelegd zou moeten wor
den. Daarmee wordt het plaatsje toeristisch ---
interessanter en zullen enkele van de vele Alberta wordt gepasseerd, m
werkeloze bewoners weer een levensinvul- uur ^eru® worden gezet. Mas
ling krijgen. meerdere opzichten een grens. Het prachti-
van b c wordt verruild
l agrarische, vlakkere
cowboys
st bij
Dat lijkt niet zoveel, maar er wordt bijna
alleen onverhard gereden in zeer bergach
tig gebied, dat betekent vol-gas naar boven
en bij het afdalen niet te hard gaan. De
tijdcontrole staat op een onbekende plek.
De 2,4 liter 4 cilinder motor in de Satellite
heeft het er best zwaar mee om hellingen
tot zo’n 15 procent te nemen met minimaal
vier man en alle bagage aan boord.
Overigens valt het wel meteen op dat toe
risten niet op de gravelroads te vinden zijn.
Het is daar ook echt oppassen. De auto’s
werpen de nodige stof op en achter iedere
bocht kan een grote met hout beladen log
ging truck tevoorschijn komen. Deze reuzen
hebben altijd voorrang en rijden op volle
snelheid. Eindbestemming is het fraaie
Moose Lake met vlak in de buurt een hot
spring, een warmwaterbron waarin het na
een dag rijden goed toeven is.
Een dag later, het is dan inmiddels donder
dag, gaan de deelnemers weer onverhard
van start. Bij een hotspring komt plotseling
luid ploffend een Harley Davidson aangere
den. Aan het stuur hangt dhr. Spengen,
geboren in Amersfoort, maar sinds zijn
zesde jaar al woonachtig in Canada. Als de
vier deelnemersauto’s met veel stof zijn
voorbijgetrokken, gaat de trip verder langs
Fort Steele, waar een prachtig openlucht
museum staat. De vele huizen, winkels,
hotels en kerkjes geven een beeld van hoe
Canada er rond 1890 uitgezien heeft. Ieder
uur wordt er wel ergens een toneelspel
opgevoerd. Lang kunnen we er niet blijven,
want de afstanden zijn iedere dag fors en
vragen veel tijd. Onderweg staan we nog
even oog in oog met de grootste vrachtwa
gen ter wereld, althans dat wordt beweerd.
Het is een Titan van Canadese makelij c
in de jaren zestig in de mijnen in Califoi..
dienst heeft gedaan. De auto is in onderde
len naar Sparwoord gebracht en daar in
1970 weer opgebouwd.
Canada is bij uitstek geschikt voor een eve
nement als de Hyundai Challenge omdat
het land zeer uitgestrekt is, diverse soorten
landschappen heeft, de nodige mogelijkhe
den biedt om onverhard te rijden en een
gevarieerde historie kent van de oorspron
kelijke Indianen tot Europeanen die nog
maar een paar jaar geleden de overstap
maakten.
Als de grens tussen British Columbia en
Alberta wordt gepasseerd, moet de klok een
An gezet. Maar er is in
meerdere opzichten een grens. Het
ge berglandschap van B.C. wordt verruild
voor een zeer sterk agrarische, vh
omgeving. Het is het land van de
en indianen. Die avond zijn we te gast bij
de Blackfoot stam en verblijven in zelf
gebouwde teepee’s. Iedere stam heeft zijn
eigen taal, die generatie op generatie wordt
üv out- doorgegeven.
jstiging OP vr’jdag 25 september staat de zoge-
:o best naamde Iron Butt Rally op het programma.
Van oorsprong een motorfietsevenement
over een afstand van 11.000 mijl. De deel
nemers krijgen een lijst met bezienswaar
digheden die moeten worden gefotografeerd
met team en auto erbij. Iedere foto levert
een vooraf gesteld aantal punten op, maar
niet alle plaatsen kunnen in de voorge
schreven tijd worden aangedaan. We rijden
mee met team 4 en brengen 750 kilometer
en ruim 7 uur op de achterbank door, met
als resultaat vier foto’s en een laatste note
ring omdat we te laat binnenkomen. Het
eindpunt en een rustpunt in het midden
van het evenement is de Bar C Ranch in
Cochrane vlakbij Calgary. Vier jaar geleden
werd de 2000 ha grote ranch gekocht door
Jan Klein uit Kaatsheuvel. Hij bouwde er
een huis en een compleet resort met vakan
tiehuisjes, teepee’s en de mogelijkheden om
het echte cowboyleven mee te maken. De
deelnemers krijgen op zaterdag de nodige
western-spelen voor hun kiezen. Ze moeten
lasso-werpen, een huifkar voorttrekken,
strobalen laden en lossen, op een paard rij
den met in de hand een ei op een lepel en
hoefijzerwerpen. Daarna werd het voor ons
tijd afscheid te nemen van de vier actieve
teams en de Hyundai Satellite’s. Op het
moment van schrijven is de Hyundai
Challenge nog in volle gang en is de eind
stand nog niet bekend. Binnenkort leest u
hoe het allemaal afliep.
7. Uw redacteur te paard, althe
draaien ging heel behoorlijk, het
schaap was ook na vier pogingen
J u