Hyundai Challenge 1998 1. w fiA i Ss Optimale inzet van mens en machine F JIS V* r:u ^jropean Delfts FRESH ftEA^S yvyvrrrn DUTCHMIL1J o -r g; DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 1 oktober 1998 pagina 5 «pagina 4 - Hotspring GPS-coördinaten Blackfoot stam Olie peilen [I Hl Bij de foto’s: mi 'Bi 2. De acht Hyundai’s op de veerpont op het Kootenay Lake. 4. Het service-team vult na een paar dagen zwoegen de olie bij. 6. De teams in volle vaart over de stoffige onverharde wegen. 8. Zestien enthousiaste deelnemers voor de vloot Hyundai Satellite’s. 9. De dutch windmill, een winkel met louter Nederlandse produkten. Van 20 september tot en met 3 oktober trekken zestien stoere mannen en vrouwen verdeeld over vier teams in een vierwielaangedreven Hyundai Satellite door Canada van Vancouver naar Calgary en terug. Het is een uitgele zen kennismaking met het uitgestrekte land, de vriende lijke bevolking, de auto’s en de sportieve eigenschappen van de deelnemers. Tony Vos volgde de eerste week de caravaan. jaren zest t heeft get die arnië I I v runt i ïrlandse f I, die eiger 1. Team 3 met de Hyundai Satellite de gigantische Titan vrachtwa gen in Sparwood van zijn plaats te trekken. Uiteraard zonder succes. 5 bij uitstek j Is de Hyundt J ATEN Sli IELIGER j - I I I I I I I I I 3. De enorme logging trucks zien er met hun houtvoorraad gevaarlijk uit en zijn dat ook. 5. In Hedley vult Maarten Koper de GPS-coördinaten in op de foto- lijst. lans daar moest het op lijken. Het lasso vangen van het eveneens nep- i niet succesvol. gouddelvers, eelal uitgeput sep. nsdag 23 septem- na het peilen Lake waar uoot die gratis 'IBIU FRU I-TS IMPORJS» CHEESE" BLUE/ LOiC/L I TOMATOES- ice-cream L In het plaatsje Osoyoos ligt een bakkerij beschilderd in de Friesche kleuren. De eige naar is pas 3 jaar geleden naar Canada vertrokken en blijkt met zijn zaak zo suc cesvol dat hij bezig is een tweede ves te openen. Zijn Nederlands is niet zo ucou (bruin brood ligt overdaar!), maar dat zal voor zijn verhuizing niet anders geweest zijn. De 41 jaar geleden naar Canada ver trokken mevrouw Philips (wel de naam, niet de centen) uit Rotterdam weet haar mondje nogo uistekend in haar moerstaal te roeren. Zij runt een uitgebreide winkel met Nederlandse produkten, de Dutch Windmill, die eigendom is van haar dochter en Nederlandse man. Aan het einde van de dag (dinsdag 22 sep tember) krijgen de deelnemers het zwaar. Per persoon hoeft niet meer dan 1 kilome ter op een mountainbike te worden afge legd, maar daarvan is geen enkele meter vlak. Bovendien krijgt iedereen een zware goudkleurige steen mee, de dag stond immers in het teken van de Er zijn wat valpartyen en veel komt iedereen over de street De volgende ochtend (woensua ber) vertrekken de Hyundai’s i van de olie richting Kootenay Li ingescheept wordt op de veerbot vaart. 45 minuten lang kan er worden genoten van de mooie bergen die dit meer omsluiten; Canada op z’n best! Weer op de wal start voor de deelnemers een regelma- tigheidsetappe. Er moet geprobeerd worden om over een afstand van ruim 40 kilometer een gemiddelde snelheid aan te houden van 45 km/u. De eerste dag (maandag 21 september) moeten de teams aan de hand van enkele aanwijzigingen zelf hun auto gaan zoeken in het centrum van Vancouver. Deze in het westen van Canada gelegen stad staat wat inwonertal betreft op de derde plaats en kenmerkt zich vooral door moderne gebou wen, chique winkels en dure auto’s. Twee teams hebben vooraf al een taxi besteld om deze proef zo snel mogelijk af te werken en een maximale score te behalen. Aan het einde van de 220 km lange route (gelukkig gebruikt Canada in tegenstelling tot de VS kilometers, liters en graden Celsius) wacht de vier teams een estafette-race met kano’s en wie niet aan boord blijft, maakt al snel kennis met het kraakheldere, maar o zo koude water. Twee aan twee moet een tra ject worden afgelegd waarna de boten uit het water getild worden en de complete ploeg over de finishlijn gaat. De volgende ochtend is het nodig de bevroren ruiten van de Hyundai’s schoon te krabben, het tempe ratuurverschil is in 24 uur enorm. De deel nemers krijgen een aantal pagina’s met foto’s waarbij de exacte GPS-coördinaten (GPS Global Positioning System) gezocht moeten worden. Uiteraard is de benodigde apparatuur hiervoor in de auto’s aanwezig. Op de route ligt het zeer aardige dorpje Hedley, een typisch voorbeeld van een grootdeels uitgestorven gouddelversplaats. Hoog tegen de bergen boven Hedley zijn nog een paar houten huizen te zien, waarin tot na 1940 een 6-tal gezinnen heeft gewoond. Alleen via een honderden meters lange trap zijn deze huizen bereikbaar. De mensen in Hedley hopen echter op een kabelbaan die aangelegd zou moeten wor den. Daarmee wordt het plaatsje toeristisch --- interessanter en zullen enkele van de vele Alberta wordt gepasseerd, m werkeloze bewoners weer een levensinvul- uur ^eru® worden gezet. Mas ling krijgen. meerdere opzichten een grens. Het prachti- van b c wordt verruild l agrarische, vlakkere cowboys st bij Dat lijkt niet zoveel, maar er wordt bijna alleen onverhard gereden in zeer bergach tig gebied, dat betekent vol-gas naar boven en bij het afdalen niet te hard gaan. De tijdcontrole staat op een onbekende plek. De 2,4 liter 4 cilinder motor in de Satellite heeft het er best zwaar mee om hellingen tot zo’n 15 procent te nemen met minimaal vier man en alle bagage aan boord. Overigens valt het wel meteen op dat toe risten niet op de gravelroads te vinden zijn. Het is daar ook echt oppassen. De auto’s werpen de nodige stof op en achter iedere bocht kan een grote met hout beladen log ging truck tevoorschijn komen. Deze reuzen hebben altijd voorrang en rijden op volle snelheid. Eindbestemming is het fraaie Moose Lake met vlak in de buurt een hot spring, een warmwaterbron waarin het na een dag rijden goed toeven is. Een dag later, het is dan inmiddels donder dag, gaan de deelnemers weer onverhard van start. Bij een hotspring komt plotseling luid ploffend een Harley Davidson aangere den. Aan het stuur hangt dhr. Spengen, geboren in Amersfoort, maar sinds zijn zesde jaar al woonachtig in Canada. Als de vier deelnemersauto’s met veel stof zijn voorbijgetrokken, gaat de trip verder langs Fort Steele, waar een prachtig openlucht museum staat. De vele huizen, winkels, hotels en kerkjes geven een beeld van hoe Canada er rond 1890 uitgezien heeft. Ieder uur wordt er wel ergens een toneelspel opgevoerd. Lang kunnen we er niet blijven, want de afstanden zijn iedere dag fors en vragen veel tijd. Onderweg staan we nog even oog in oog met de grootste vrachtwa gen ter wereld, althans dat wordt beweerd. Het is een Titan van Canadese makelij c in de jaren zestig in de mijnen in Califoi.. dienst heeft gedaan. De auto is in onderde len naar Sparwoord gebracht en daar in 1970 weer opgebouwd. Canada is bij uitstek geschikt voor een eve nement als de Hyundai Challenge omdat het land zeer uitgestrekt is, diverse soorten landschappen heeft, de nodige mogelijkhe den biedt om onverhard te rijden en een gevarieerde historie kent van de oorspron kelijke Indianen tot Europeanen die nog maar een paar jaar geleden de overstap maakten. Als de grens tussen British Columbia en Alberta wordt gepasseerd, moet de klok een An gezet. Maar er is in meerdere opzichten een grens. Het ge berglandschap van B.C. wordt verruild voor een zeer sterk agrarische, vh omgeving. Het is het land van de en indianen. Die avond zijn we te gast bij de Blackfoot stam en verblijven in zelf gebouwde teepee’s. Iedere stam heeft zijn eigen taal, die generatie op generatie wordt üv out- doorgegeven. jstiging OP vr’jdag 25 september staat de zoge- :o best naamde Iron Butt Rally op het programma. Van oorsprong een motorfietsevenement over een afstand van 11.000 mijl. De deel nemers krijgen een lijst met bezienswaar digheden die moeten worden gefotografeerd met team en auto erbij. Iedere foto levert een vooraf gesteld aantal punten op, maar niet alle plaatsen kunnen in de voorge schreven tijd worden aangedaan. We rijden mee met team 4 en brengen 750 kilometer en ruim 7 uur op de achterbank door, met als resultaat vier foto’s en een laatste note ring omdat we te laat binnenkomen. Het eindpunt en een rustpunt in het midden van het evenement is de Bar C Ranch in Cochrane vlakbij Calgary. Vier jaar geleden werd de 2000 ha grote ranch gekocht door Jan Klein uit Kaatsheuvel. Hij bouwde er een huis en een compleet resort met vakan tiehuisjes, teepee’s en de mogelijkheden om het echte cowboyleven mee te maken. De deelnemers krijgen op zaterdag de nodige western-spelen voor hun kiezen. Ze moeten lasso-werpen, een huifkar voorttrekken, strobalen laden en lossen, op een paard rij den met in de hand een ei op een lepel en hoefijzerwerpen. Daarna werd het voor ons tijd afscheid te nemen van de vier actieve teams en de Hyundai Satellite’s. Op het moment van schrijven is de Hyundai Challenge nog in volle gang en is de eind stand nog niet bekend. Binnenkort leest u hoe het allemaal afliep. 7. Uw redacteur te paard, althe draaien ging heel behoorlijk, het schaap was ook na vier pogingen J u

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25