fii - r -r
KB U
bf»
wlL
T
r
I
I
r»4l
Ut
A
Nieuwe Hyundai topmodel
Stars Team actief in
Tilburg
Uitbreiding Peugeot 206
Uitgebreid Initiale-
Z3 i
«3
y
Prijzen van de
Volkswagen New Beetle
Parijse primeurs
van BMW
Volkswagen Bora is
geen Suzuki Jimny
programma van
Renault
Li
Jaguar XK180 blijft
een droom
Mhi
«pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 1 oktober 1998 pagina 3
ai
lop
del
pk bij
staat O]
en
0,-
0,
0,-
0,
0,-
0,
o,
o,
o,
0,-
0,
o,
io,-
I0,-
1Tde
11
JLT
prijs!
en!
I
ctie
dt de
>en?
e!
i r
vi
nog/
laar
Peuj
Gan
sterk
peld
iwe Clio komt
met een 1,61
iet vijfbak of
junen, kir
enplank,
i wielen,
it-look p=>
ilcantara
t stuur-
Het is bijna zover, de
Volkswagen New Beetle wordt
binnenkort geïntroduceerd op
de Europese markt.
Het opvr
Mitsubis
in Tilbui
netjes ve
delen in het ks
Mitsubishi SP£
samenwerking i
Kluitmans V.O.l
plaatsen speciak
De ontvangers mJ
een van de vijftig gratis Space
Stars die gedurende deze actie
rollende Stars Team van
ishi is deze week actief
irg. Vier als marsman-
zerklede teamleden
- Bt kader van de
lace Tour in
met Autobedrijf
.F. op een aantal
ile brochures uit.
maken kans op
De carrosserie is met de hand
geklopt bij het Special Vehicle
Operations Department van
Jaguar, een afdeling die in het
verleden de Daimler Limousine
produceerde. SVO houdt zich op
dit moment bezig met het ont
wikkelen en bouwen van zeer
speciale auto’s voor heel specia
le klanten.
Nederlanders die op het optie-
plan hebben ingeschreven.
Hiervan zullen 2000 personen
volgend jaar hun auto geleverd
krijgen. Inmiddels heeft impor
teur Pon de definitieve prijzen
bekend gemaakt. Zo gaat de
New Beetle met 2 liter benzine-
motor exact f.50.000,= kosten
en moeten kopers van de 1,9
liter TDI-variant f.52.500,= op
tafel leggen. Begin november
krijgen we de gelegenheid deze
nieuwe aandrachttrekker onder
Europese omstandigheden uit
te proberen.
t Mitsubishi
zowel de
Space Star.
ft beide
r
aangeboden. Het interieur is
rijk van inrichting met
bekleding van leer en al
en eveneens leer op het
wiel en de versnellingspook.
Airconditioning, een regensen-
sor en een vanaf het stuur
bediend audiosysteem behoren
tot de standaardspecificaties.
De stand van Peugeot in Parijs
wordt vooral gevuld door de
vele uitvoeringen van de
nieuwe 206, die zojuist is
verschenen. Daarbij horen ook
twee prototypes, zoals de 20-
hartje en de Escapade. Maar er
zijn ook twee nieuwe varianten
te zien, die niet eerder werden
getoond. Zo toonde het merk de
206 Roland Garros die uiter
aard weer is gespoten in don
ker groen metallic en stan
daard wordt voorzien van een
dak van getint glas. Dit specia
le model krijgt een vaste positie
in het 206-programma en
wordt uitsluitend als vijfdeurs
worden weggegeven
In de Space Tour zet
de schijnwerpers op
Carisma als op de Sj
De Stars van Born, want
auto’s worden bij NedCar in
het Limburgse Born gebouwd.
De ontvangers van de brochure
kunnen door het voltooien van
een slagzin eveneens in aan
merking komen voor een
bezoek aan deze fabriek voor
Op de Parijse salon presenteert
Renault haar nieuwe Initiale-pro-
gramma dat tot nu toe bestond uit
de Mégane, Laguna en Safrane
met 5 cilinder motor. Nieuw is de
Twingo Initiale. Deze uiterst luxu
euze stadsmini wordt geleverd in
metaallak met parelmoerglans in
de kleur ‘Amande’, is voorzien van
‘Maya’ lichtmetalen velgen en
beschikt over extra verstralérs. In
het interieur zijn de stoelen met
leer bekleed. Verder zijn de kleur»"
en de gebruikte materialen van de
diverse bedieningsknoppen, vloer
bedekking en matten op elkaar
afgestemd. De standaarduitrusting
omvat onder meer twee airbags,
zij-airbag, vier hoofdsteunen,
stuurbekrachtiging en elektrisch
bediende portierruiten. Nieuw zijn
de Michelin PAX-banden waarop
men bij lekrijden veel langer kan
doorrijden. Verliest een band druk,
dan wordt dit met een controle-
lampje op het dashboard aangege
ven en is de band echt leeg, dan
kan er nog 200 km met een snel
heid van 80 km/u worden doorgere
den.
De nieuwe Clio komt er ook als
Initiale met een 1,6 liter motor van
90 pk met vijfbak of pro-actieve
automaat. De standaarduitrusting
bestaat uit twee airbags, airco, ver
warmde buitenspiegels, radio
Er is nog meer motorisch nieuws
bij het grootste Franse merk. De
Espace wordt binnenkort leverbaar
met een nieuwe 2 liter 16-klepper
van 140 pk die de bestaande
krachtbron vervangt. Volgend jaar
brengt Renault deze motor met
directe inspuiting alsmede een 1,9
liter TDi met Common Rail tech
niek.
Een andere uitbreiding betreft
de 206 GTI voorzien van een 2
liter 16-kleppen motor met een
vermogen van 138 pk bij 5800
tr/min. Deze auto staat op 15
inch lichtmetalen wielen en is
standaard voorzien van ABS.
De uitrusting is luxueus met
standaard onder meer een
audiosysteem, buitentempera
tuurmeter, kaartleeslampje,
elektrisch bediende portierrui
ten, met leer bekleed sport
stuur en aluminium pookknop.
Samen met de nieuwe 206 HDI
komen de Roland Garros en
GTI in de loop van volgend jaar
op de markt.
“Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt” is een bekend gezegde en was vorige week ook
van toepassing op de Automaat. Per abuis werden de foto’s van de nieuwe Suzuki Jimny
geplaatst bij het artikel over de eveneens nieuwe Volkswagen Bora, terwijl beide modellen
toch helemaal niets met elkaar gemeen hebben. Daarom hierbij de foto’s van de Bora, die
uiteraard bij het artikel van vorige week horen.
Renault, boordcomputer, vier
hoofdsteunen, kledinghoes onder
de hoedenplank, metaallak, licht
metalen wielen, aluminium motor
kap, hout-look panelen en leer op
stoelen en stuurwiel.
Aan de top van Renault-program-
ma krijgt de Safrane een 3 liter V6
24V motor gekoppeld aan de
Initiale-uitvoering. Deze motor
levert 194 pk en een koppel van
267 Nm. De V6 is er uitsluitend
met auto-adaptieve automaat. Tot
slot komt ook de Espace beschik
baar als Initiale, onder andere in
de specifieke kleur ‘Pierre de
Lune’. Het interieur is vooral inge
richt met leer en alcantara. De uit
rusting komt overeen met de RXT
en daarbij komen dan nog de
‘Boralis’ lichtmetalen wielen, zij-
airbags en verwarmde stoelen. De
Espace en Grand Espace Initiale
zijn er met de 2,2 liter turbodiesel-
motor en 3 liter V6 24V.
De vormgeving doet sterk den
ken aan de roemruchte Jaguar
D-type. Voorin ligt de 4 liter V8
supercharger met een vermo
gen van 450 pk. Met toetsen op
het stuurwiel kan de sequentië
le versnellingsbak worden be
diend en achter de enorme 20
inch wielen zitten de Brembo-
remmen.
tr/min. Het gaat in beide geval
len om motoren met 24 kleppen.
De 3 liter komt tot 182 pk bij
5700 tr/min en ongeveer 265 Nm
bij 4000 tr/min. Verder zijn er
drie versnellingsbakken te begin
nen met een handgeschakelde
vijfbak.
De 2,5 liter kan verder worden
besteld met een viertraps auto
maat terwijl de 3 liter 5 over
brengingen heeft. Beide automa
ten werken zogenaamd fuzzy-
logic en kennen een handschakel
mogelijkheid.
De Hyundai XG heeft voor een
double wishbone ophanging en
bedient zich aan de achterzijde
van een multi-link constructie.
ABS is standaard en electronisch
geregelde dempers behoren tot de
mogelijkheden. Een electronische
remkrachtverdeler en traction
control zijn tevens van de partij.
Twee airbags worden standaard
gemonteerd, zij-airbags zijn als
optie mogelijk. Kort na het weg
rijden worden de portiersloten
automatisch geactiveerd. Bij een
aanrijding gaan de sloten vanzelf
weer open. De auto staat op 15
inch lichtmetalen wielen met
205/65 VR 15 banden. De 2,5
liter handgeschakeld haalt een
top van 213 km/u en heeft 9,1
seconden nodig voor het sprintje
naar 100 km/u.
De Jaguar XK180, zoals
getoond op de Parijse autosa
lon, zal nooit in de showroom
verschijnen. Het is een concept-
mto van een roadster voor de
rolgende eeuw. De XK180 is
gebouwd op een ingekort onder
stel van de huidige XKR con
vertible en voorzien van een
spectaculaire aluminium body.
Op de optielijst staan alleen
nog ABS, sidebags, CD-wisse-
laar en een navigatiesysteem.
‘igeot levert de 206 Roland
warros alleen met een 75 pk
"*erke 1,4 liter motor gekop-
aan een vijfbak of auto
maat.
twee personen.
Elke brochure die wordt uitge
reikt in het kader van de Space
Tour is voorzien van een uniek
nummer. Vooraf heeft een nota
ris vijftig winnende nummers
getrokken. Eind oktober wor
den deze nummers bekend
gemaakt. De notaris controleert
eveneens, of de winnende bro
chures conform de voorwaarden
zijn ingeleverd.
Op de Parijse autosalon is de
definitieve Europese uitvoering
te zien. Er zijn zo’n 4500
Onder de nietszeggende naam
XG toont Hyundai in Parijs haar
nieuwe topmodel. Deze 4,86
meter lange vierdeurs sedan
komt nadrukkelijk boven de
nieuwe Sonata in het program
ma. Het uiterlijk toont typisch
Aziatisch met hoog gesloten zij
kanten, een brede C-stijl en het
nodige gebruik van chroom ter
afwisseling van de verder volle
dig meegespoten carrosserie,
bumpers, stootstrips, spiegels en
deurgrepen. Hyundai spreekt zelf
in haar documentatie over
“krachtige organische vormen
met een retro-look’. De manier
waarop de achterlichten en het
kofferdeksel zijn vormgegeven
doet zelfs sterk denken aan de
nieuwe Rolls Royce en Bentley
modellen. Het interieur is uiter
mate keurig, maar niet overdre
ven fantasievol. Er is gebruik
gemaakt van leer voor de bekle
ding van het meubilair en hout-
look panelen op de console, het
dashboard en de deurpanelen.
Voor de XG ontwierp Hyundai
een compleet nieuwe aandrijflijn.
De auto kan worden geleverd
met twee nieuwe V6-motoren
met 3,0 en 2,5 liter inhoud. Beide
krachtbronnen hebben een varia
bele inlaatkanaal voor een hoger
vermogen en koppel. Zo komt de
2,5 liter op een vermogen van
163 pk bij 6000 tr/min en een
koppel van zo’n 235 Nm bij 4100
Er zijn de nodige noviteiten te vinden op de Parijse salon bij
BMW. Allereerst presenteert het merk haar volledig lijne
nieuwe dieselmotoren. De 2 liter 4 cilinder kennen we al uit de
320d, terwijl de 3 liter 6 cilinder met Common Rail techniek
recent in de 530d en 730d werd gepresenteerd. Het gamma
wordt nu naar boven afgerond met de eerder aangekondigde
740d, een 3,9 liter V8 turbodiesel die vanaf half 1999 leverbaar
wordt. Het is een tó-turbodiesel met een vermogen van 230 pk
bij 4000 tr/min en een koppel van meer dan 500 Nm bij 1800
tr/min. De motor is voorzien van Common Rail techniek en
loopt gemakkelijk 1 op 10. Nieuw is bovendien dat de bladen
van de turbocompressor elektrisch verstelbaar zijn en dat
werkt sneller dan de bestaande systemen op dit gebied. Deze
nieuwe top-dieselmotor wordt gekoppeld aan een automatische
versnellingsbak.
Ook staat in Parijs de nieuwe M5, die binnenkort op de markt
komt. Deze auto heeft een 5 liter V8 motor die speciaal voor dit
model is opgepept tot 400 pk en een koppel van 500 Nm.
Hiermee kan de auto in 5,3 seconden naar de 100 km/u sprin
ten. Onderstel en remsysteem zijn aan het verhoogde prestatie
niveau aangepast.
5V W 802S
'7/^Ltnj ibj