ru
Volkswagen Bora
ICK
r
De gulden middenweg
Honda Legend krijgt intelligente airbags
w
SsangYong Musso op
details gewijzigd
Nieuws van het
Corsa-front
Uitgebreide mogelijkheden voor
Peugeot Partner
«WK
I
I
;e
<WK
AUTO QÖ BONGERS
I
I
I
I
I
I
3
>agina4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 24 september 1998 pagina 5
‘n zeer
Highline
i en
Mid.
Blauw verlicht
Het bagagevolume van de mid-
eiger
de d;
Toonbeeld
Uitbolling
Volkswagen heeft altijd naast
irdeel
burg
andhof)
>ERS
De
.000,-
I
I
=i_n iji
1SCH I
I
anaf
ic City
oering
Vanaf komend vooijaar kan de
Peugeot Partner besteld wor
den met een handige zij-schuif-
t/m 1992
t/m 1992
1988
1992
1990
1990
1990
Iec-e
lirco
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
voor de Musso
ken vanaf f.51.
BTW.
SE®
mm
co
TATION
deur waardoor de toegankelijk
heid van de ruimte achterin de
auto enorm verbeterd.
Door de verhoogde produktie
behoren lange levertijden bij de
Partner inmiddels tot het verle
den.
R VAN
WAGENS
itroduceerde
heeft op
intal wijzi-
1 op grijs kente-
L.048,= exclusief
TF"Xf’ middenklasse van Volkswagen is weer
K K helemaal op sterkte nu de nieuwe Bora
aantreedt als opvolger voor de Vento. De
Bora is een vierdeurs sedan die op hetzelfde onder
stel staat als de vierde generatie Golfen bovendien
techniek, een deel van de carrosserie en de interi
eurinrichting met de best verkopende Europese
middenklasser deelt.
prijs van de
shjk aan die
de Golf een technisch identieke
sedan gehad. Eerst waren dat
twee generaties Jetta, gevolgd
door de Vento die nu door de
Bora wordt opgevolgd. De bin
ding met de vijfdeurs Golf,
waarvan immers de gehele
middensectie is overgenomen,
is niet echt zichtbaar meer.
Vooral de achterzijde doet sterk
aan de Passat denken vanwege
de vormgeving van de rechtop
staande lichtunits en de manier
waarop de daklijn aan de hier
In eerste instantie komt de ver
nieuwde Musso beschikbaar
met de bekende 2,9 liter 5 cilin
der turbodieselmotor met inter
cooler. De varianten met 2,3
liter diesel en beide benzinemo
toren volgen spoedig. Er kan
De vertrouwde 1,4 liter injectie
wordt met directe ingang in de
Opel Corsa vervangen door een
moderne 1,2 liter 16-klepper uit
de Ecotec-familie. Deze kracht
bron is een broertje van de 1,0
liter 3 cilinder en past uitste
kend binnen de doelstelling van
Opel om het gemiddelde brand
stofverbruik van haar motoren
in 2005 te hebben terugge
bracht met 25 procent.
Uiteraard bevindt deze schuif
deur zich aan de rechter zijde
van de auto. Nog voor het einde
van dit j aar komt de Partner
beschikbaar met inschakelbare
vierwielaandrijving, een sys
teem dat door specialist Dangel
werd ontwikkeld. De vierwiel
aandrijving is in de gesloten
bestelwagen te combineren met
De in 1995 geïnt
SsangYong Musso heef
detailniveau een aan te.
gingen ondergaan. Zo heeft
deze grote 4x4 een nieuwe
motorkap gekregen met bijpas
sende chroom omlijnde grille.
Ook de koplampen zijn anders
van vorm en de richting^aan-
wijzers zijn hierin geïntegreerd.
De voorbumper is van een
nieuw ontwerp met inbou-
wruimte voor mistlampen.
Bekijken we het profiel dan
valt op dat de kunststof bepla
ting op de onderkant van de
portieren gelukkig is komen te
vervallen en daarmee ook de
duoOtone lak. Aan de achter
kant hebben de lichtunits een
andere indeling gekregen en
bieden dankzij de dubbele lens
technologie een modernere uit
straling.
Volkswagen levert de Bora
naast de standaarduitvoering
ook als Comfortline en
Highline en vanaf begin vol
gend jaar ook als Trendline.
Deze laatste heeft Avus-licht-
metalen wielen,
meegespoten grille, portiergre-
pen en flankbescherming, een
lederen sportstuur, sportstoe
len en aluminium sierlijsten
in het interieur. De
Comfortline staat op 16 inch
wielen, heeft een
meegespoten grille, elektrisch
verstelbare en verwarmde bui
tenspiegels, extra comfort bie
dende stoelen, elektrisch
bediende portierruiten, regen-
sensor, lederen stuurwiel en
velours
bekleding. De Highline is te
herkennen aan de 16 inch
lichtmetalen wielen in 6-
spaaks ontwerp, mistlampen,
elektrisch bediend glazen
schuif/kanteldak, sportstoelen,
vier elektrisch bediende por
tierruiten, elektrisch verstel
bare en verwarmde buiten
spiegels, middenarmsteun
voor, regensensor en automa
tisch dimmende achteruitkijk
spiegel. Het geheel wordt afge
maakt met houten sierlijsten,
boordcomputer en alarmsys
teem. Uiteraard
heeft VW nog een uitgebreide
lijst opties.
verloopt. Het derde remlicht is
op de hoedenplank geplaatst en
niet zoals het eigenlijk zou
moeten tegen de dakrand. Net
als de Golf beschikt de Bora
over een flinke uitbolling van
de
spatborden. Dat is ook nodig
om de grote 15 inch wielen met
195-serie banden te kunnen
herbergen. De voorbumper is
identiek aan de Golf alleen
sluit aan de bovenzijde de grille
er direct op aan. De Bora
3d rijf
188 km/u en in 11,7 seconden
vanuit stilstand de 100 km/u
bereikt en dat bij een relatief
laag brandstofverbruik. De
tweede krachtbron is een ver
nieuwde versie van de zeer ver
trouwde 2 liter van 115 pk. Het
koppel van 170 Nm bij 2400
tr/min geeft al de enorme soup
lesse aan en dat wordt bewezen
door de top van 195 km/u
sprintje in 11 seconden ror
De topversie van de Bora
bedient zich van de 2,3 liter
VR5 motor, goed voor 150 pk en
205
Nm bij 3200 tr/min. Meer dan
90 procent hiervan is beschik
baar tussen 2300 en 5300
tr/min. De 5-cilinder is het
toonbeeld van souplesse en
sportiviteit. En het geluid is
prachtig. In 9,1
seconden accelereert de V5
naar de 100 km/u en pas bij
216 km/u houdt ie ‘t voor
gezien. Verder levert VW de
twee vertrouwde TDI™motoren
met 90 en 110 pk. De koppels
bedragen respectievelijk 210 en
235 Nm en worden bij 1900
tr/min bereikt. Verschil zit er
voornamelijk in de acceleratie-
tijd. De 90 pk heeft 12,9 secon
den nodig om de 100 km/u op
de teller aan te wijzen, terwijl
de 110 pk versie dat al twee
tellen eerder doet. Beide moto
ren zijn volgens de Europese
verbruikscyclus exact even zui
nig en kunnen gemiddeld 1 op
20 rijden. Een automatische
versnellingsbak kan op vrijwel
alle versies worden besteld.
denklasse VW sedan is als van
ouds flink uitgevallen met een
inhoud van 455 liter, eventueel
uit te breiden tot 785 liter na
het neerklappen van de rugleu
ning van de achterbank.
De inrichting van het interieur
komt bekend over. De Bora
heeft uiteraard hetzelfde dash
board als de Golf en ook iden
tieke stoelen. De gebruikte
materialen zijn van een hoge
kwaliteit en de afwerking is dik
in orde. Uiteraard wordt het
uitgebreide instrumentarium in
het donker blauw verlicht, ter
wijl de wijzers rood zijn. De
stoelen bieden een stevige, goed
ondersteunde zit. De bestuur
dersstoel kan standaard via een
pompsysteem in hoogte worden
aangepast. Samen met het in
twee richtingen verstelbare
stuurwiel is het niet moeilijk
een goede zitpositie te vinden.
Bij de zeer luxueuze Highline
zijn de stoelen 8-voudig elek
trisch te verstellen en kan de
■gekozen stand in een geheugen
worden opgeslagen. Ook de
instelling van de buitenspiegels
wordt ‘onthouden’. De achter-
De TDX voegt daar onder meer
nog ABS, lichtmetalen wielen
en panelen met houtopdruk
aan toe. Naast de standaard
vijfbak is op beide uitvoeringen
een automaat leverbaar. De
Musso is luxueus, maar kan
ook als lastdier gebruikt wor
den. Het maximale bagagevolu-
me bedraagt maar liefst 1920
liter en met een aanhangwagen
van 2800 kg heeft deze
Koreaan geen enkel probleem.
liefst 5 procent. De j
Corsa 1.2-16V is gelijk i
van de ‘oude’ 1.4i. Opel
Nederland verwacht dat zo’n 60
procent van alle nieuwe Corsa’s
zal worden gekocht met deze
nieuwe motor.
Andere noviteiten zijn de optio
nele zij-airbags, een standaard
derde remlicht en drie nieuwe
kleuren. Het actiemodel “World
Cup’ blijft leverbaar maar heet
voortaan
‘Team’. De Corsa begint bij
£21.950,=.
De nieuwe Bora is 4,38 meter
lang en daarmee vult deze
auto een belangrijk gat in het
VW-programma. De Passat
staat op een redelijk hoge
positie in het zakelijk segment
en neemt daaradoor een flinke
afstand van de Golf. De Bora
komt door zijn dimensies daar
precies tussenin.
TILBURG OISTERWIJK
Ringbaan Noord 65 Sprendlingonstraat 12
Tel. 0 1 3-532 1 4 1 1 Tel. 0 1 3-5283226
Ondanks de diverse wijzigingen
zijn de prijzen niet hoger
geworden. De Musso TDL 2.9
kost £75.980,= en de TDX vergt
een uitgave van £81.980,=. Een
automaat kost £5.700,= extra.
Er kan ook worden gekozen
de 1,9 liter dieselmotor en bij
de Partner Break en Combi ook
met de 1,8 liter diesel. De car
rosserie komt in dit geval 7
centimeter hoger te staan.
beschikt over rechthoekige kop
lampen met daarin verwerkt
alle verlichtingsfuncties. De
vorm van de grille wordt via de
belijning in de motorkap voort
gezet. Al bij al toont de Bora
wat zakelijker en minder ‘dik’
dan de Golf en zo heeft
Volkswagen deze auto ook pre
cies bedoeld. Net als de Golf
heeft de Bora een volledig ver
zinkte carrosserie waarop een
garantie tegen doorroesten
wordt gegeven van maar liefst
12 jaar.
Voor de produktie van het
kofferdeksel heeft Volkswagen
in haar fabriek in Mosel een
nieuw produktieproces in
gebruik genomen. De twee
delen waaruit deze klep is
samengesteld worden met
lasertechniek gemaakt. Er zit
geen hendel meer op om de
klep te openen. Dit gebeurt
elektrisch met de afstandsbe
diening.
.1990 -
.1994
1992
I
I
BURG
I
I
I
I
De nieuwe motor levert 65 pk
en een koppel van 110 Nm bij
4000 tr/min. Hierdoor wordt
een hogere topsnelheid van 163
km/u mogelijk, accelereert de
Corsa vlotter en is de auto aan
zienlijk zuiniger. Er kan wordn
gekozen uit een vijfbak met
korte overbrengingen of een
4©traps automaat. De Corsa
1.2-16V heeft evenals de 1.0
een elektrische stuurbekrachti
ging die veel minder energie
vraagt en het brandstofver
bruik doet afhemen met maar
Het onderstel van de Bora is
bekend. Voor zien we
McPherson veerpoten en achter
een torsie-as met stabilisator-
stangen aan beide kanten om
overhellen van de carrosserie te
voorkomen. Uiteraard zijn
schijfremmen rondom stan
daard evenals ABS.
Volkswagen biedt de Bora in
eerste instantie aan met vijf
motoren. Aan de basis staat de
100 pk sterke 1,6 liter die een
koppel levert van 145 Nm bij
3800 tr/min, zorgt voor een top
van
zware aanrijding bij komen. In
dat geval worden de twee ont
stekingen in de passagiersairbag
na elkaar geactiveerd. In het
geval van een zware aanrijding
doen beide ontstekingen tegelijk
hun werk.
De zij-airbags in de Honda
Legend worden ook intelligent.
Er is een ingewikkeld sensor-
systeem bedacht dat het formaat
van de passagiers kan meten en
bepaalt of het hoofd zich vlak
voor de side airbag bevindt. Ook
wordt de zwaarte van de zijde
lingse aanrijding door sensoren
gemeten en aan de hand van
diverse criteria wordt dan
bepaald of de zij-airbags wel of
niet worden geactiveerd
ir een
Het 1999-model van de grote
Honda Legend zal als eerste de
in eigen huis ontwikkelde intel
ligente airbags hebben. Het is
namelijk gebleken dat zowel de
normale als zij-airbags met
name bij lichtere ongevallen niet
optimaal werken, waardoor een
verfijning nodig is. Honda voor
ziet de front airbags van een
dubbele ontsteking die in ver
schillende combinaties kunnen
worden geactiveerd. Ze werken
uiteraard samen met de gor-
del^spanners. Bij een zeer gerin
ge aanrijding worden airbags en
spanners niet geactiveerd. Bij
een geringe aanrijding functio
neren alleen de spanners, terwijl
de airbags er pas bij een middel-
voortaan worden gekozen uit
twee uitvoeringen TDL en TDX.
‘basisuitvoering’ heeft onder
meer al airconditioning, centra
le vergrendeling met afstands
bediening, elektrisch bediende
ramen en spiegels, lendensteun
en hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel en een verstel
bare stuurkolom.
bank biedt voldoende ruimte
aan twee tot drie personen. Als
optie is een derde hoofdsteun te
leveren in combinatie met een
derde rolgordel.
Opbergmogelijkheden zijn er
niet alleen in het dashboard
kastje of portiervakken, maar
ook
tegen de rugleuning van de
voorstoelen.
Met de veiligheid van de Bora
is het goed gesteld. Standaard
wordt deze auto geleverd met
twee airbags, twee zij-airbags,
verstelbare gordelhoogte en een
zeer stijve carrosserie met
extra versterkingen. De achter
bank is voorzien van Isofix ver-
ankeringspunten voor kinder
zitjes, waarmee het zitje vast
met de carrosserie wordt ver
bonden.