ru Volkswagen Bora ICK r De gulden middenweg Honda Legend krijgt intelligente airbags w SsangYong Musso op details gewijzigd Nieuws van het Corsa-front Uitgebreide mogelijkheden voor Peugeot Partner «WK I I ;e <WK AUTO QÖ BONGERS I I I I I I 3 >agina4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 24 september 1998 pagina 5 ‘n zeer Highline i en Mid. Blauw verlicht Het bagagevolume van de mid- eiger de d; Toonbeeld Uitbolling Volkswagen heeft altijd naast irdeel burg andhof) >ERS De .000,- I I =i_n iji 1SCH I I anaf ic City oering Vanaf komend vooijaar kan de Peugeot Partner besteld wor den met een handige zij-schuif- t/m 1992 t/m 1992 1988 1992 1990 1990 1990 Iec-e lirco I I I I I I I I I I voor de Musso ken vanaf f.51. BTW. SE® mm co TATION deur waardoor de toegankelijk heid van de ruimte achterin de auto enorm verbeterd. Door de verhoogde produktie behoren lange levertijden bij de Partner inmiddels tot het verle den. R VAN WAGENS itroduceerde heeft op intal wijzi- 1 op grijs kente- L.048,= exclusief TF"Xf’ middenklasse van Volkswagen is weer K K helemaal op sterkte nu de nieuwe Bora aantreedt als opvolger voor de Vento. De Bora is een vierdeurs sedan die op hetzelfde onder stel staat als de vierde generatie Golfen bovendien techniek, een deel van de carrosserie en de interi eurinrichting met de best verkopende Europese middenklasser deelt. prijs van de shjk aan die de Golf een technisch identieke sedan gehad. Eerst waren dat twee generaties Jetta, gevolgd door de Vento die nu door de Bora wordt opgevolgd. De bin ding met de vijfdeurs Golf, waarvan immers de gehele middensectie is overgenomen, is niet echt zichtbaar meer. Vooral de achterzijde doet sterk aan de Passat denken vanwege de vormgeving van de rechtop staande lichtunits en de manier waarop de daklijn aan de hier In eerste instantie komt de ver nieuwde Musso beschikbaar met de bekende 2,9 liter 5 cilin der turbodieselmotor met inter cooler. De varianten met 2,3 liter diesel en beide benzinemo toren volgen spoedig. Er kan De vertrouwde 1,4 liter injectie wordt met directe ingang in de Opel Corsa vervangen door een moderne 1,2 liter 16-klepper uit de Ecotec-familie. Deze kracht bron is een broertje van de 1,0 liter 3 cilinder en past uitste kend binnen de doelstelling van Opel om het gemiddelde brand stofverbruik van haar motoren in 2005 te hebben terugge bracht met 25 procent. Uiteraard bevindt deze schuif deur zich aan de rechter zijde van de auto. Nog voor het einde van dit j aar komt de Partner beschikbaar met inschakelbare vierwielaandrijving, een sys teem dat door specialist Dangel werd ontwikkeld. De vierwiel aandrijving is in de gesloten bestelwagen te combineren met De in 1995 geïnt SsangYong Musso heef detailniveau een aan te. gingen ondergaan. Zo heeft deze grote 4x4 een nieuwe motorkap gekregen met bijpas sende chroom omlijnde grille. Ook de koplampen zijn anders van vorm en de richting^aan- wijzers zijn hierin geïntegreerd. De voorbumper is van een nieuw ontwerp met inbou- wruimte voor mistlampen. Bekijken we het profiel dan valt op dat de kunststof bepla ting op de onderkant van de portieren gelukkig is komen te vervallen en daarmee ook de duoOtone lak. Aan de achter kant hebben de lichtunits een andere indeling gekregen en bieden dankzij de dubbele lens technologie een modernere uit straling. Volkswagen levert de Bora naast de standaarduitvoering ook als Comfortline en Highline en vanaf begin vol gend jaar ook als Trendline. Deze laatste heeft Avus-licht- metalen wielen, meegespoten grille, portiergre- pen en flankbescherming, een lederen sportstuur, sportstoe len en aluminium sierlijsten in het interieur. De Comfortline staat op 16 inch wielen, heeft een meegespoten grille, elektrisch verstelbare en verwarmde bui tenspiegels, extra comfort bie dende stoelen, elektrisch bediende portierruiten, regen- sensor, lederen stuurwiel en velours bekleding. De Highline is te herkennen aan de 16 inch lichtmetalen wielen in 6- spaaks ontwerp, mistlampen, elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak, sportstoelen, vier elektrisch bediende por tierruiten, elektrisch verstel bare en verwarmde buiten spiegels, middenarmsteun voor, regensensor en automa tisch dimmende achteruitkijk spiegel. Het geheel wordt afge maakt met houten sierlijsten, boordcomputer en alarmsys teem. Uiteraard heeft VW nog een uitgebreide lijst opties. verloopt. Het derde remlicht is op de hoedenplank geplaatst en niet zoals het eigenlijk zou moeten tegen de dakrand. Net als de Golf beschikt de Bora over een flinke uitbolling van de spatborden. Dat is ook nodig om de grote 15 inch wielen met 195-serie banden te kunnen herbergen. De voorbumper is identiek aan de Golf alleen sluit aan de bovenzijde de grille er direct op aan. De Bora 3d rijf 188 km/u en in 11,7 seconden vanuit stilstand de 100 km/u bereikt en dat bij een relatief laag brandstofverbruik. De tweede krachtbron is een ver nieuwde versie van de zeer ver trouwde 2 liter van 115 pk. Het koppel van 170 Nm bij 2400 tr/min geeft al de enorme soup lesse aan en dat wordt bewezen door de top van 195 km/u sprintje in 11 seconden ror De topversie van de Bora bedient zich van de 2,3 liter VR5 motor, goed voor 150 pk en 205 Nm bij 3200 tr/min. Meer dan 90 procent hiervan is beschik baar tussen 2300 en 5300 tr/min. De 5-cilinder is het toonbeeld van souplesse en sportiviteit. En het geluid is prachtig. In 9,1 seconden accelereert de V5 naar de 100 km/u en pas bij 216 km/u houdt ie ‘t voor gezien. Verder levert VW de twee vertrouwde TDI™motoren met 90 en 110 pk. De koppels bedragen respectievelijk 210 en 235 Nm en worden bij 1900 tr/min bereikt. Verschil zit er voornamelijk in de acceleratie- tijd. De 90 pk heeft 12,9 secon den nodig om de 100 km/u op de teller aan te wijzen, terwijl de 110 pk versie dat al twee tellen eerder doet. Beide moto ren zijn volgens de Europese verbruikscyclus exact even zui nig en kunnen gemiddeld 1 op 20 rijden. Een automatische versnellingsbak kan op vrijwel alle versies worden besteld. denklasse VW sedan is als van ouds flink uitgevallen met een inhoud van 455 liter, eventueel uit te breiden tot 785 liter na het neerklappen van de rugleu ning van de achterbank. De inrichting van het interieur komt bekend over. De Bora heeft uiteraard hetzelfde dash board als de Golf en ook iden tieke stoelen. De gebruikte materialen zijn van een hoge kwaliteit en de afwerking is dik in orde. Uiteraard wordt het uitgebreide instrumentarium in het donker blauw verlicht, ter wijl de wijzers rood zijn. De stoelen bieden een stevige, goed ondersteunde zit. De bestuur dersstoel kan standaard via een pompsysteem in hoogte worden aangepast. Samen met het in twee richtingen verstelbare stuurwiel is het niet moeilijk een goede zitpositie te vinden. Bij de zeer luxueuze Highline zijn de stoelen 8-voudig elek trisch te verstellen en kan de ■gekozen stand in een geheugen worden opgeslagen. Ook de instelling van de buitenspiegels wordt ‘onthouden’. De achter- De TDX voegt daar onder meer nog ABS, lichtmetalen wielen en panelen met houtopdruk aan toe. Naast de standaard vijfbak is op beide uitvoeringen een automaat leverbaar. De Musso is luxueus, maar kan ook als lastdier gebruikt wor den. Het maximale bagagevolu- me bedraagt maar liefst 1920 liter en met een aanhangwagen van 2800 kg heeft deze Koreaan geen enkel probleem. liefst 5 procent. De j Corsa 1.2-16V is gelijk i van de ‘oude’ 1.4i. Opel Nederland verwacht dat zo’n 60 procent van alle nieuwe Corsa’s zal worden gekocht met deze nieuwe motor. Andere noviteiten zijn de optio nele zij-airbags, een standaard derde remlicht en drie nieuwe kleuren. Het actiemodel “World Cup’ blijft leverbaar maar heet voortaan ‘Team’. De Corsa begint bij £21.950,=. De nieuwe Bora is 4,38 meter lang en daarmee vult deze auto een belangrijk gat in het VW-programma. De Passat staat op een redelijk hoge positie in het zakelijk segment en neemt daaradoor een flinke afstand van de Golf. De Bora komt door zijn dimensies daar precies tussenin. TILBURG OISTERWIJK Ringbaan Noord 65 Sprendlingonstraat 12 Tel. 0 1 3-532 1 4 1 1 Tel. 0 1 3-5283226 Ondanks de diverse wijzigingen zijn de prijzen niet hoger geworden. De Musso TDL 2.9 kost £75.980,= en de TDX vergt een uitgave van £81.980,=. Een automaat kost £5.700,= extra. Er kan ook worden gekozen de 1,9 liter dieselmotor en bij de Partner Break en Combi ook met de 1,8 liter diesel. De car rosserie komt in dit geval 7 centimeter hoger te staan. beschikt over rechthoekige kop lampen met daarin verwerkt alle verlichtingsfuncties. De vorm van de grille wordt via de belijning in de motorkap voort gezet. Al bij al toont de Bora wat zakelijker en minder ‘dik’ dan de Golf en zo heeft Volkswagen deze auto ook pre cies bedoeld. Net als de Golf heeft de Bora een volledig ver zinkte carrosserie waarop een garantie tegen doorroesten wordt gegeven van maar liefst 12 jaar. Voor de produktie van het kofferdeksel heeft Volkswagen in haar fabriek in Mosel een nieuw produktieproces in gebruik genomen. De twee delen waaruit deze klep is samengesteld worden met lasertechniek gemaakt. Er zit geen hendel meer op om de klep te openen. Dit gebeurt elektrisch met de afstandsbe diening. .1990 - .1994 1992 I I BURG I I I I De nieuwe motor levert 65 pk en een koppel van 110 Nm bij 4000 tr/min. Hierdoor wordt een hogere topsnelheid van 163 km/u mogelijk, accelereert de Corsa vlotter en is de auto aan zienlijk zuiniger. Er kan wordn gekozen uit een vijfbak met korte overbrengingen of een 4©traps automaat. De Corsa 1.2-16V heeft evenals de 1.0 een elektrische stuurbekrachti ging die veel minder energie vraagt en het brandstofver bruik doet afhemen met maar Het onderstel van de Bora is bekend. Voor zien we McPherson veerpoten en achter een torsie-as met stabilisator- stangen aan beide kanten om overhellen van de carrosserie te voorkomen. Uiteraard zijn schijfremmen rondom stan daard evenals ABS. Volkswagen biedt de Bora in eerste instantie aan met vijf motoren. Aan de basis staat de 100 pk sterke 1,6 liter die een koppel levert van 145 Nm bij 3800 tr/min, zorgt voor een top van zware aanrijding bij komen. In dat geval worden de twee ont stekingen in de passagiersairbag na elkaar geactiveerd. In het geval van een zware aanrijding doen beide ontstekingen tegelijk hun werk. De zij-airbags in de Honda Legend worden ook intelligent. Er is een ingewikkeld sensor- systeem bedacht dat het formaat van de passagiers kan meten en bepaalt of het hoofd zich vlak voor de side airbag bevindt. Ook wordt de zwaarte van de zijde lingse aanrijding door sensoren gemeten en aan de hand van diverse criteria wordt dan bepaald of de zij-airbags wel of niet worden geactiveerd ir een Het 1999-model van de grote Honda Legend zal als eerste de in eigen huis ontwikkelde intel ligente airbags hebben. Het is namelijk gebleken dat zowel de normale als zij-airbags met name bij lichtere ongevallen niet optimaal werken, waardoor een verfijning nodig is. Honda voor ziet de front airbags van een dubbele ontsteking die in ver schillende combinaties kunnen worden geactiveerd. Ze werken uiteraard samen met de gor- del^spanners. Bij een zeer gerin ge aanrijding worden airbags en spanners niet geactiveerd. Bij een geringe aanrijding functio neren alleen de spanners, terwijl de airbags er pas bij een middel- voortaan worden gekozen uit twee uitvoeringen TDL en TDX. ‘basisuitvoering’ heeft onder meer al airconditioning, centra le vergrendeling met afstands bediening, elektrisch bediende ramen en spiegels, lendensteun en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en een verstel bare stuurkolom. bank biedt voldoende ruimte aan twee tot drie personen. Als optie is een derde hoofdsteun te leveren in combinatie met een derde rolgordel. Opbergmogelijkheden zijn er niet alleen in het dashboard kastje of portiervakken, maar ook tegen de rugleuning van de voorstoelen. Met de veiligheid van de Bora is het goed gesteld. Standaard wordt deze auto geleverd met twee airbags, twee zij-airbags, verstelbare gordelhoogte en een zeer stijve carrosserie met extra versterkingen. De achter bank is voorzien van Isofix ver- ankeringspunten voor kinder zitjes, waarmee het zitje vast met de carrosserie wordt ver bonden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25