I
z
Chrysler 300M
AutoTest
:s
il
F
Opvallend anders
M
LOON OP ZAND
Nissan Denissen Micra-teanu
Alfa Romeo 166
in Golden Tulip Rally
Prijzen Volkswagen Lupo
Overtuig uzelf van de bijzondere
rijkwaliteiten van de 300M.
rg
LIJF
CHRYSLER
W
=«-
Schenking Used Cars World
aan ouderhuisjes St. Elisabeth
-
•ZV’W
TR-VV-88
DETILBURGSE KOERIER
agina2
DE AUTOMAAT Donderdag 24 september 1998 pagina 3
tl we
Chn
Me
rged
ook
Vervolg van pagina 1
Dankzij
inteerd
onteerd
Maak een proefrit!!!
De verkoopadviseurs van Chrysler
Loon op Zand zijn u graag van dienst
met een vrijblijvende koop- of lease-
offerte.
s
ist
De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand
Telefoon (0416) 36 39 93,Fax (0416) 36 19 89
Comfort wordt
300M met een
54254
»0
9.950,
14.950, -
9.950,
iu 7.450,-
2.750,-
7.450,-
i. 7.450,-
1.950, -
2.950,
spons
doel f.
het r
kend
kt.
feeds meer autofabrikanten komen er achter
dat ze hun modetalen niet ‘zomaar’ in alle
werelddelen kunnen afzetten. Japanse mer
ken hebben een verschillend aanbod in eigen land,
Europa en de Verenigde Staten. Met de nieuwe
300M presenteert Chrysler de eerste speciaal voor
Europa ontwikkelde grote sedan.
ste kan ook met de sleutel
gebeuren.
i seconden.
gecombi-
s automati-
steunen achterin, meegespoten
bumpers, hoedenplank en dakan-
tenne.
3 en
k om
lenen
komt dat
i Tulip Rally,
Rally klas-
1 240 km/u
De opbrengst van de giften bij de
opening van Used Cars World aan
de Kraaivenstraat 22 is geheel ten
goede gekomen aan de ouderhuis-
jes van het St. Elisabeth zieken
huis Tilburg.
lom, hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, in twee delen
neerklapbare achterbank, hoofd-
doet zeer gede
werk en ook at
geluiden zijn r
neembaar. De
240 km/u is hs
Amerikaans,
tiging helpt br
lekker mee, m.
de assistentie
dat we van ve<
Gevleugeld
Wie achter het stuur kruipt
van de 300M, de motor start
en gaat rijden, zal er snel ach
ter komen dat het een opval-,
lende auto is. De carrosserie is
op 1 millimeter na vijf meter
lang.
Verder trekt het machtige
geluid van de V6-motor de
aandacht en springt het aan-
Vanaf 20 oktober staat de nieuwe
Volkswagen Lupo bij de
Nederlandse dealers. De auto is
VW’s aanbod in het zogenaamde
sub-B-segment, maar prijstech-
nisch is de Lupo toch een repre
sentant van het volwaardige B-
segment. Dat de auto niet goed
koop zou worden, werd ons tij
dens de introductie al gemeld,
maar met een vanafprijs van
£22.295,= komt de Lupo toch een
ruime tweeduizend gulden duur
der uit dan zijn Spaanse broertje,
de Seat Arosa. Wie kiest voor de
75 pk sterke 1,4 liter 16-klepper
moet £24.895,= op tafel leggen en
de 1,7 SDI kost 27.995,=. Verder
kan de 1,4 nog besteld worden
met automaat voor £27.395,=.
De standaarduitrusting bestaat
onder meer uit twee airbags,
getint glas, verstelbare stuurko-
AutoStick
Tegen het dak zit een display
waarop een boordcomputer zijn
mededelingen projecteert, ter
wijl voor avontuurlijke lieden
ook een kompas is meegeleverd.
Dankzij dergelijke acties
schenkingen is het mogelijk
een eigentijdse zorg te verle
aan ernstig zieke kinderen.
geschreven. Natuurlijk veert
deze Amerikaan anders dan
een gemiddelde Duitser of
Italiaan, maar het pure deineri-
ge karakter is verdwenen. Dat
neemt niet weg dat als een ver
keersdrempel wat enthousiast
wordt genomen de voorbumper
toch even het wegdek tou
cheert. Rondom zijn de wielen
onafhankelijk opgehangen, voor
volgens het bekende
McPherson©systeem en achter
met dubbele dwarse draagar-
men. Zowel voor als achter pas
het merk een stabilisator toe
die inderdaad de zijdelingse
bewegingen redelijk binnen de
perken houdt. ABS zorgt er
voor dat de 1637 kg wegende
andere Nissan equipes om pun
ten voor het kampioenschap.
De strijd daarin is ongekend
spannend, niet alleen in de top
maar ook daarachter zijn de
verschillen erg klein.
Verkooijen wil in de nog reste
rende rally’s nog een aantal
plaatsen goedmaken: “De
komende drie rally’s zijn lang
en zwaar zowel voor mens als
materiaal. Daarbij 1
zowel in de Golden
als de West Brabant
proeven over 70 km, met finish
in de nacht. Na een korte nach
trust vertrekken de deelnemers
op zaterdagmogen ca. 9.00 uur
voor de tweede etappe, met 12
veeleisende klassementsproe
ven en een totale lengte van
±230 km.
In de Micra Challenge strijden
het, mede door Garage
Denissen, gesponsorde rally
team met stuurman Nelis
Verkooijen en navigator Geert-
Jan Verdonk, en een 13-tal
verloop en dat komt de elegan
ce van de hele auto zeer ten
goede. De achterkant is wellicht
wat wennen. Het kofferdeksel
komt wat hoekig over en de
haast driehoekige achterlichten
zijn minder verfijnd dan bij
voorbeeld de koplampen. De
auto heeft een breed kofferdek
sel dat tot op de bumper open
gaat. Voor de nummerplaat is
een uitsparing in de bumper
gemaakt. Aan de twee sleutels
van de 300M (contact en benzi
nedop) hangt een kastje waar
mee op afstand het een en
ander kan worden bewerkstel
ligd. Met een druk op de knop
gaat de bestuurdersdeur open.
Houdt men hetzelfde knopje
wat langer in, dan ontgrende
len alle portieren. Verder zijn er
een aparte knoppen voor het
wederom sluiten van de portie
ren en het op afstand openen
van het kofferdeksel. Dat laat-
Het lijkt een beetje tegenstrij
dig. Europese kopers van
Amerikaanse auto’s kiezen
een dergelijk voertuig juist
vanwege de typisch
Amerikaanse eigenschappen.
Toch heeft de 300M deze abso
luut niet verloren. Overigens
waren de Amerikanen zelf zo
gecharmeerd van hun
Europese propositie, dat de
300M ook in eigen land aan de
man wordt gebracht, naast de
nieuwe New Yorker die op het
zelfde onderstel staat en de
carrosseriestructuur deelt.
trekkelijke front van deze grote
sedan direct in het oog. De auto
heeft fraai samengestelde kop-
lampunits met een specifieke
vorm die een belangrijk deel
van het aangezicht bepalen.
Verder valt de rechthoekige
grille op met een chromen
omlijsting en een ‘gevleugeld’
ChryslerOembleem in het mid
den. De richtingaanwijzers zit
ten op de hoeken van de voor
bumper en de mistlampen zijn
aan weerszijde van de luchtin
laat geplaatst. De grote 16 inch
wielen met volwassen banden
maken een grote uitsparing in
de spatborden noodzakelijk,
waardoor er aan werkelijk spat-
bordOoppervlak nog maar wei
nig overblijft. Stootstrips, spie-
gelbehuizing en portiergrepen
worden in de carrosseriekleur
gespoten. Het profiel van de
300M toont chique,
voornaam en vooral langgerekt.
De daklijn heeft vooral aan de
achterzijde een coupé-achtig
rest. Eventueel kan men ook
handmatig de luchtstroom
instellen. De 300M heeft stan
daard een prima Infinity
geluidsinstallatie met radio,
cassettespeler en CD-speler.
Het systeem laat het geluid via
11 boxen tot de inzittenden
komen met een vermogen van
320 Watt. Bestuurder en passa
gier worden gastvrij verwel
komd op twee volledig elek
trisch verstelbare fauteuils
(geheugen aan bestuurders-
kant) die ook op lange ritten
zeer comfortabel zitten. Het is
makkelijk een goede zitpositie
te vinden en is het aan de
koude kant, dan is een verwar
ming met twee standen inge
bouwd. Passagiers op de even
eens met leer beklede achter
bank hebben
totaal geen reden tot klagen. Er
zijn twee hoofdsteunen en een
uitklapbare middenarmsteun,
terwijl hoofd- en beenruimte in
royale mate voor handen zijn.
De Chrysler 300M is daarom
tevens geschikt voor mensen
met chauffeur.
sementsproeven in de avond en
nacht worden verreden. In deze
tijd van het jaar kun je daarbij
slecht weer met regen en mist
verwachten, daarmee heb je
dan alle ingrediënten die het
rallyrijden dikwijls zo aantrek
kelijk maken. Als wij ditmaal
iets beter kunnen presteren
dan in voorgaande edities van
de Golden Tulip en de West
Brabant Rally, kunnen we nog
plaatsen goedmaken op onze
directe concurrenten.”
Zaken als elektrische ruitbedie-
ning op alle vier de portieren,
twee airbags en cruise-control
zijn uiteraard standaard.
Chrysler levert in de 3 OOM uit
sluitend de AutoStick automaat
met handschakelmogelijkheid.
De bak kent vier overbrengin
gen. Na de pook na de gebrui
kelijke D-stand verder door te
trekken, kan handmatig wor
den terug- en opgeschakeld.
Leuk dat het mogelijk is, maar
in de praktijk is deze auto het
meest plezierig als het schake
len volledig uit handen wordt
genomen. Bagageruimte is er
ook zat en mocht het niet vol
doende zijn, dan kan de rugleu
ning van de achterbank in twee
ongelijke delen worden neerge
klapt.
De Chrysler 300M is voor
Europa de officiële opvolger van
de
Vision. Uit deze auto stamt dan
ook de 3,5 liter V6 motor met
24-kleppen. De krachtbron is
echter op diverse details aange
past en levert nu een vermogen
van 186 kW bij 6600 tr/min en
een meer dan plezierig koppel
van 339 Nm bij 3850 tr/min.
s Hiermee is de 300M een uiter-
mate soepel rijdende auto die
niet uitnodigt tot sportief rijge-
drag, maar intussen zonder dat
men het in de gaten heeft toch
auto met behulp van vier
schijfremmen altijd veilig tot
stilstand komt. Het brandstof
verbruik valt voor een aüto
van dit formaat nog best mee,
nameiljk gemiddeld 1 op 9.De
Chrysler 300M is een auto die
enorm plezierig rijdt en zeer
luxueus is uitgerust. Daarvoor
brengt het merk £109.900,= in
rekening en telt daar dan voor
het gemak nog maar even
£545,= op voor de metaallak,
belachelijk dat dat niet in de
prijs is inbegrepen. Overigens
komt er binnenkort een 300M
met een 2,7 liter V6 en
AutoStick, maar met een wat
minder rijke uitrusting voor
£89.900,=.
320 Watt
Dezelfde smaak die Chrysler
aan de buitenkant tentoon
spreidt, treffen we ook in het
interieur aan. Chrysler
gebruikte de 300™typenaam al
in haar historie en slaat vooral
met het klassiek ogende dash
board een brug met het verle
den. Het instrumentarium
bestaat namelijk uit vier witte
klokken die in het donker fraai
worden verlicht. Ook het analo
ge klokje bovenin de midden
console is een kunstwerkje
opzich. Het dashboardlichaam
is fraai vormgegeven en ziet er
minder plastic uit dan we van
veel Amerikanen gewend zijn.
Over de volle breedte loopt een
kunststof strip met houtop-
druk, die we overigens ook op
de portieren aantreffen. Op het
dashboard bevinden zich vijf
uitstroomopeningen en op de
middenconsole de bedienings-
elementen voor audio-installa-
tie en klimaatbeheersing.
Uiteraard is deze top-sedan
voorzien van een volledig auto
matisch geregelde verwarming,
ventilatie en airco. Op de dis
play hoeft alleen de juiste tem
peratuur aangegeven te wor
den, de electronica doet de
Komend weekend, van 25 tot
27 september, wordt in de
omgeving van Hellendoom de
Golden Tulip Rally verreden.
Deze rally telt mee voor het
Europees kampioenschap, de
West Eurocup, het Nederlands
Dutch Rally Open, de Fiat
Cinquencento Trofeo en Nissan
Micra Challenge 1998.
Zo’n honderd equipes gaan vrij
dagmiddag vanaf 19.00 uur van
start voor de eerste etappe van
de rally, met 6 klassements-
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Testverbruik:
Prijs:
project, waarin de ouders van ern
stig zieke kinderen de gehele dag
kunnen verblijven.
Deze eerste sponsoractie was een
daverend succes. Zelfs zodanig dat
in plaats van een huiskamer een
ouderverblijfhuisje kon worden
gerealiseerd. Meer dan 50 spon
soracties brachten voldoende geld
op om in juni 1993 het eerste
ouderverblijfhuis op het zieken
huisterrein te realiseren. Spoedig
daarna werd, op initiatief van
Wietske Korneef, een tweede
ouderverblijfhuis geopend.
Technische gegevens:
Chrysler 300M 3.5i V6
6 in V-vorm
3518 cc
96 x 81 mm
254 pk bij 6600 tr/min
339 Nm bij 3850 tr/min
lengte 4,999 meter, breedte 1,892 meter
1637 kg
topsnelheid
1 liter op 9 1
f. 109.900,=
deel gelegen hebben aan de inge
schakelde airco. Nummer twee tij
dens de eerste kennismaking was
de 2,5 liter V6, een 24-klepper met
een vermogen van 190 pk en kop
pel van 222 Nm bij 5000 tr/min.
Deze motor wordt standaard
gekoppeld aan een vijfbak, maar is
tegen meerprijs leverbaar met een
nieuwe ZF automaat met
auto-adaptieve sturing en een
handschakelmogelijkheid
(Sportronic). Deze combinatie
kwam niet overtuigend over. In de
praktijk zal voor 95 procent voor
de automatische stand worden
gekozen. De auto haalt dan 220
km/u en 0 tot 100 in 9,5
De handschakelstand is i
neerd met een sportieve
sche stand, die door de electronica
gestuurd ingrijpt op momenten dat
de bestuurder dit niet wenst. Deze
enige benzineversie die wel over
tuigd is de 2 liter V6 turbo van 205
pk die helaas niet naar ons land
komt. Het topmodel bij ons wordt
de 3 liter V6 van 226 pk en 275
Nm. Op papier doet deze auto het
uitermate vlot getuige de top van
243 km/u en sprintje in 7,8 secon
den. De laatste door ons gereden
auto was meteen de meest plezie
rige. Alfa gaat de 166 leveren met
de 5 cilinder 2,4 liter turbodiesel
met Common Rail techniek. Deze
2.4 JTD is goed voor 136 pk en een
heerlijk koppel van 304 Nm bij
2000 tr/min. Aan trekkracht geen
gebrek, al moet het totaalgewicht
van ruim 1500 kg niet uit het oog
verloren worden. De diesel haalt
202 km/u en trekt binnen de 10
seconden naar de 100 km/u.
De exacte prijzen waren bij het ter
perse gaan nog niet bekend, maar
zullen tussen de f.75.000,= en
£100.000,= liggen.
Motoren
En dan natuurlijk de motoren. Aan
de basis bedient de 166 zich van de
bekende 2 liter 16V Twin Spark
met een vermogen van 155 pk bij
6400 tr/min en een koppel van 187
Nm bij 2800 tr/min. De enige 4
cilinder uit het aanbod klinkt lek
ker en is niet rumoerig. Toch komt
de auto niet erg sportief over. Een
gewicht van bijna 1450 kg moet
immers van zijn plaats komen en
ondanks goede cijfers zoals een top
van 213 km/u en sprintje in 9,6
seconden, komt de basisversie niet
levendig over. Dit kan voor een
Op de kinderafdeling van het St.
Elisabeth ziekenhuis worden
wekelijks kinderen opgenomen uit
heel Brabant, die ernstig ziek zijn.
Dit betekent dat het kind, zonder
nabijheid van zijn ouders, broer
tjes en zusjes, op zichzelf is aange
wezen.
In oktober 1988 werd, op initiatief
van Peter Zandboer, de eerste
nsoractie gehouden, met als
>1 gelden bijeen te brengen voor
realiseren van een huiskamer-
jpsnell
ist on-
3 stuurbekrach-
lage snelheden
ar op snelheid is
ok minder dan
zijn
rijf- en afrol-
aar-
zan