I z Chrysler 300M AutoTest :s il F Opvallend anders M LOON OP ZAND Nissan Denissen Micra-teanu Alfa Romeo 166 in Golden Tulip Rally Prijzen Volkswagen Lupo Overtuig uzelf van de bijzondere rijkwaliteiten van de 300M. rg LIJF CHRYSLER W =«- Schenking Used Cars World aan ouderhuisjes St. Elisabeth - •ZV’W TR-VV-88 DETILBURGSE KOERIER agina2 DE AUTOMAAT Donderdag 24 september 1998 pagina 3 tl we Chn Me rged ook Vervolg van pagina 1 Dankzij inteerd onteerd Maak een proefrit!!! De verkoopadviseurs van Chrysler Loon op Zand zijn u graag van dienst met een vrijblijvende koop- of lease- offerte. s ist De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand Telefoon (0416) 36 39 93,Fax (0416) 36 19 89 Comfort wordt 300M met een 54254 »0 9.950, 14.950, - 9.950, iu 7.450,- 2.750,- 7.450,- i. 7.450,- 1.950, - 2.950, spons doel f. het r kend kt. feeds meer autofabrikanten komen er achter dat ze hun modetalen niet ‘zomaar’ in alle werelddelen kunnen afzetten. Japanse mer ken hebben een verschillend aanbod in eigen land, Europa en de Verenigde Staten. Met de nieuwe 300M presenteert Chrysler de eerste speciaal voor Europa ontwikkelde grote sedan. ste kan ook met de sleutel gebeuren. i seconden. gecombi- s automati- steunen achterin, meegespoten bumpers, hoedenplank en dakan- tenne. 3 en k om lenen komt dat i Tulip Rally, Rally klas- 1 240 km/u De opbrengst van de giften bij de opening van Used Cars World aan de Kraaivenstraat 22 is geheel ten goede gekomen aan de ouderhuis- jes van het St. Elisabeth zieken huis Tilburg. lom, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, in twee delen neerklapbare achterbank, hoofd- doet zeer gede werk en ook at geluiden zijn r neembaar. De 240 km/u is hs Amerikaans, tiging helpt br lekker mee, m. de assistentie dat we van ve< Gevleugeld Wie achter het stuur kruipt van de 300M, de motor start en gaat rijden, zal er snel ach ter komen dat het een opval-, lende auto is. De carrosserie is op 1 millimeter na vijf meter lang. Verder trekt het machtige geluid van de V6-motor de aandacht en springt het aan- Vanaf 20 oktober staat de nieuwe Volkswagen Lupo bij de Nederlandse dealers. De auto is VW’s aanbod in het zogenaamde sub-B-segment, maar prijstech- nisch is de Lupo toch een repre sentant van het volwaardige B- segment. Dat de auto niet goed koop zou worden, werd ons tij dens de introductie al gemeld, maar met een vanafprijs van £22.295,= komt de Lupo toch een ruime tweeduizend gulden duur der uit dan zijn Spaanse broertje, de Seat Arosa. Wie kiest voor de 75 pk sterke 1,4 liter 16-klepper moet £24.895,= op tafel leggen en de 1,7 SDI kost 27.995,=. Verder kan de 1,4 nog besteld worden met automaat voor £27.395,=. De standaarduitrusting bestaat onder meer uit twee airbags, getint glas, verstelbare stuurko- AutoStick Tegen het dak zit een display waarop een boordcomputer zijn mededelingen projecteert, ter wijl voor avontuurlijke lieden ook een kompas is meegeleverd. Dankzij dergelijke acties schenkingen is het mogelijk een eigentijdse zorg te verle aan ernstig zieke kinderen. geschreven. Natuurlijk veert deze Amerikaan anders dan een gemiddelde Duitser of Italiaan, maar het pure deineri- ge karakter is verdwenen. Dat neemt niet weg dat als een ver keersdrempel wat enthousiast wordt genomen de voorbumper toch even het wegdek tou cheert. Rondom zijn de wielen onafhankelijk opgehangen, voor volgens het bekende McPherson©systeem en achter met dubbele dwarse draagar- men. Zowel voor als achter pas het merk een stabilisator toe die inderdaad de zijdelingse bewegingen redelijk binnen de perken houdt. ABS zorgt er voor dat de 1637 kg wegende andere Nissan equipes om pun ten voor het kampioenschap. De strijd daarin is ongekend spannend, niet alleen in de top maar ook daarachter zijn de verschillen erg klein. Verkooijen wil in de nog reste rende rally’s nog een aantal plaatsen goedmaken: “De komende drie rally’s zijn lang en zwaar zowel voor mens als materiaal. Daarbij 1 zowel in de Golden als de West Brabant proeven over 70 km, met finish in de nacht. Na een korte nach trust vertrekken de deelnemers op zaterdagmogen ca. 9.00 uur voor de tweede etappe, met 12 veeleisende klassementsproe ven en een totale lengte van ±230 km. In de Micra Challenge strijden het, mede door Garage Denissen, gesponsorde rally team met stuurman Nelis Verkooijen en navigator Geert- Jan Verdonk, en een 13-tal verloop en dat komt de elegan ce van de hele auto zeer ten goede. De achterkant is wellicht wat wennen. Het kofferdeksel komt wat hoekig over en de haast driehoekige achterlichten zijn minder verfijnd dan bij voorbeeld de koplampen. De auto heeft een breed kofferdek sel dat tot op de bumper open gaat. Voor de nummerplaat is een uitsparing in de bumper gemaakt. Aan de twee sleutels van de 300M (contact en benzi nedop) hangt een kastje waar mee op afstand het een en ander kan worden bewerkstel ligd. Met een druk op de knop gaat de bestuurdersdeur open. Houdt men hetzelfde knopje wat langer in, dan ontgrende len alle portieren. Verder zijn er een aparte knoppen voor het wederom sluiten van de portie ren en het op afstand openen van het kofferdeksel. Dat laat- Het lijkt een beetje tegenstrij dig. Europese kopers van Amerikaanse auto’s kiezen een dergelijk voertuig juist vanwege de typisch Amerikaanse eigenschappen. Toch heeft de 300M deze abso luut niet verloren. Overigens waren de Amerikanen zelf zo gecharmeerd van hun Europese propositie, dat de 300M ook in eigen land aan de man wordt gebracht, naast de nieuwe New Yorker die op het zelfde onderstel staat en de carrosseriestructuur deelt. trekkelijke front van deze grote sedan direct in het oog. De auto heeft fraai samengestelde kop- lampunits met een specifieke vorm die een belangrijk deel van het aangezicht bepalen. Verder valt de rechthoekige grille op met een chromen omlijsting en een ‘gevleugeld’ ChryslerOembleem in het mid den. De richtingaanwijzers zit ten op de hoeken van de voor bumper en de mistlampen zijn aan weerszijde van de luchtin laat geplaatst. De grote 16 inch wielen met volwassen banden maken een grote uitsparing in de spatborden noodzakelijk, waardoor er aan werkelijk spat- bordOoppervlak nog maar wei nig overblijft. Stootstrips, spie- gelbehuizing en portiergrepen worden in de carrosseriekleur gespoten. Het profiel van de 300M toont chique, voornaam en vooral langgerekt. De daklijn heeft vooral aan de achterzijde een coupé-achtig rest. Eventueel kan men ook handmatig de luchtstroom instellen. De 300M heeft stan daard een prima Infinity geluidsinstallatie met radio, cassettespeler en CD-speler. Het systeem laat het geluid via 11 boxen tot de inzittenden komen met een vermogen van 320 Watt. Bestuurder en passa gier worden gastvrij verwel komd op twee volledig elek trisch verstelbare fauteuils (geheugen aan bestuurders- kant) die ook op lange ritten zeer comfortabel zitten. Het is makkelijk een goede zitpositie te vinden en is het aan de koude kant, dan is een verwar ming met twee standen inge bouwd. Passagiers op de even eens met leer beklede achter bank hebben totaal geen reden tot klagen. Er zijn twee hoofdsteunen en een uitklapbare middenarmsteun, terwijl hoofd- en beenruimte in royale mate voor handen zijn. De Chrysler 300M is daarom tevens geschikt voor mensen met chauffeur. sementsproeven in de avond en nacht worden verreden. In deze tijd van het jaar kun je daarbij slecht weer met regen en mist verwachten, daarmee heb je dan alle ingrediënten die het rallyrijden dikwijls zo aantrek kelijk maken. Als wij ditmaal iets beter kunnen presteren dan in voorgaande edities van de Golden Tulip en de West Brabant Rally, kunnen we nog plaatsen goedmaken op onze directe concurrenten.” Zaken als elektrische ruitbedie- ning op alle vier de portieren, twee airbags en cruise-control zijn uiteraard standaard. Chrysler levert in de 3 OOM uit sluitend de AutoStick automaat met handschakelmogelijkheid. De bak kent vier overbrengin gen. Na de pook na de gebrui kelijke D-stand verder door te trekken, kan handmatig wor den terug- en opgeschakeld. Leuk dat het mogelijk is, maar in de praktijk is deze auto het meest plezierig als het schake len volledig uit handen wordt genomen. Bagageruimte is er ook zat en mocht het niet vol doende zijn, dan kan de rugleu ning van de achterbank in twee ongelijke delen worden neerge klapt. De Chrysler 300M is voor Europa de officiële opvolger van de Vision. Uit deze auto stamt dan ook de 3,5 liter V6 motor met 24-kleppen. De krachtbron is echter op diverse details aange past en levert nu een vermogen van 186 kW bij 6600 tr/min en een meer dan plezierig koppel van 339 Nm bij 3850 tr/min. s Hiermee is de 300M een uiter- mate soepel rijdende auto die niet uitnodigt tot sportief rijge- drag, maar intussen zonder dat men het in de gaten heeft toch auto met behulp van vier schijfremmen altijd veilig tot stilstand komt. Het brandstof verbruik valt voor een aüto van dit formaat nog best mee, nameiljk gemiddeld 1 op 9.De Chrysler 300M is een auto die enorm plezierig rijdt en zeer luxueus is uitgerust. Daarvoor brengt het merk £109.900,= in rekening en telt daar dan voor het gemak nog maar even £545,= op voor de metaallak, belachelijk dat dat niet in de prijs is inbegrepen. Overigens komt er binnenkort een 300M met een 2,7 liter V6 en AutoStick, maar met een wat minder rijke uitrusting voor £89.900,=. 320 Watt Dezelfde smaak die Chrysler aan de buitenkant tentoon spreidt, treffen we ook in het interieur aan. Chrysler gebruikte de 300™typenaam al in haar historie en slaat vooral met het klassiek ogende dash board een brug met het verle den. Het instrumentarium bestaat namelijk uit vier witte klokken die in het donker fraai worden verlicht. Ook het analo ge klokje bovenin de midden console is een kunstwerkje opzich. Het dashboardlichaam is fraai vormgegeven en ziet er minder plastic uit dan we van veel Amerikanen gewend zijn. Over de volle breedte loopt een kunststof strip met houtop- druk, die we overigens ook op de portieren aantreffen. Op het dashboard bevinden zich vijf uitstroomopeningen en op de middenconsole de bedienings- elementen voor audio-installa- tie en klimaatbeheersing. Uiteraard is deze top-sedan voorzien van een volledig auto matisch geregelde verwarming, ventilatie en airco. Op de dis play hoeft alleen de juiste tem peratuur aangegeven te wor den, de electronica doet de Komend weekend, van 25 tot 27 september, wordt in de omgeving van Hellendoom de Golden Tulip Rally verreden. Deze rally telt mee voor het Europees kampioenschap, de West Eurocup, het Nederlands Dutch Rally Open, de Fiat Cinquencento Trofeo en Nissan Micra Challenge 1998. Zo’n honderd equipes gaan vrij dagmiddag vanaf 19.00 uur van start voor de eerste etappe van de rally, met 6 klassements- Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Testverbruik: Prijs: project, waarin de ouders van ern stig zieke kinderen de gehele dag kunnen verblijven. Deze eerste sponsoractie was een daverend succes. Zelfs zodanig dat in plaats van een huiskamer een ouderverblijfhuisje kon worden gerealiseerd. Meer dan 50 spon soracties brachten voldoende geld op om in juni 1993 het eerste ouderverblijfhuis op het zieken huisterrein te realiseren. Spoedig daarna werd, op initiatief van Wietske Korneef, een tweede ouderverblijfhuis geopend. Technische gegevens: Chrysler 300M 3.5i V6 6 in V-vorm 3518 cc 96 x 81 mm 254 pk bij 6600 tr/min 339 Nm bij 3850 tr/min lengte 4,999 meter, breedte 1,892 meter 1637 kg topsnelheid 1 liter op 9 1 f. 109.900,= deel gelegen hebben aan de inge schakelde airco. Nummer twee tij dens de eerste kennismaking was de 2,5 liter V6, een 24-klepper met een vermogen van 190 pk en kop pel van 222 Nm bij 5000 tr/min. Deze motor wordt standaard gekoppeld aan een vijfbak, maar is tegen meerprijs leverbaar met een nieuwe ZF automaat met auto-adaptieve sturing en een handschakelmogelijkheid (Sportronic). Deze combinatie kwam niet overtuigend over. In de praktijk zal voor 95 procent voor de automatische stand worden gekozen. De auto haalt dan 220 km/u en 0 tot 100 in 9,5 De handschakelstand is i neerd met een sportieve sche stand, die door de electronica gestuurd ingrijpt op momenten dat de bestuurder dit niet wenst. Deze enige benzineversie die wel over tuigd is de 2 liter V6 turbo van 205 pk die helaas niet naar ons land komt. Het topmodel bij ons wordt de 3 liter V6 van 226 pk en 275 Nm. Op papier doet deze auto het uitermate vlot getuige de top van 243 km/u en sprintje in 7,8 secon den. De laatste door ons gereden auto was meteen de meest plezie rige. Alfa gaat de 166 leveren met de 5 cilinder 2,4 liter turbodiesel met Common Rail techniek. Deze 2.4 JTD is goed voor 136 pk en een heerlijk koppel van 304 Nm bij 2000 tr/min. Aan trekkracht geen gebrek, al moet het totaalgewicht van ruim 1500 kg niet uit het oog verloren worden. De diesel haalt 202 km/u en trekt binnen de 10 seconden naar de 100 km/u. De exacte prijzen waren bij het ter perse gaan nog niet bekend, maar zullen tussen de f.75.000,= en £100.000,= liggen. Motoren En dan natuurlijk de motoren. Aan de basis bedient de 166 zich van de bekende 2 liter 16V Twin Spark met een vermogen van 155 pk bij 6400 tr/min en een koppel van 187 Nm bij 2800 tr/min. De enige 4 cilinder uit het aanbod klinkt lek ker en is niet rumoerig. Toch komt de auto niet erg sportief over. Een gewicht van bijna 1450 kg moet immers van zijn plaats komen en ondanks goede cijfers zoals een top van 213 km/u en sprintje in 9,6 seconden, komt de basisversie niet levendig over. Dit kan voor een Op de kinderafdeling van het St. Elisabeth ziekenhuis worden wekelijks kinderen opgenomen uit heel Brabant, die ernstig ziek zijn. Dit betekent dat het kind, zonder nabijheid van zijn ouders, broer tjes en zusjes, op zichzelf is aange wezen. In oktober 1988 werd, op initiatief van Peter Zandboer, de eerste nsoractie gehouden, met als >1 gelden bijeen te brengen voor realiseren van een huiskamer- jpsnell ist on- 3 stuurbekrach- lage snelheden ar op snelheid is ok minder dan zijn rijf- en afrol- aar- zan

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 23