miui iaat
Alfa Romeo
-
Citroën C3 lang verwachte Eend-opvolger?
Nieuwe neus voor
Peugeot 806 en
Citroën Evasion
1 v*
Z
WOUTERS
AUTOBEDRIJF B.V.
Hoog gespannen verwachting
Jaargang 10 nr 34 Donderdag 24 september 1998 Oplage 103.800
Autotest Chrysler 300M
Deze week
DEALERS
Kilometerkabel
Vanuit de verschillende partijen
in de Tweede Kamer kwam als
commentaar op de nieuwe
ministersploeg dat het een
zakenkabinet zou zijn met
.013 I 5423030
mensen op ministeries waar ze
.013 I 5420143
geen ervaring mee hebben. Ik
denk dat dat niets nieuws is,
maar dat wil niet zeggen dat
men als minister niet kundig
.01315364011
genoeg is om beleid uit te stip
pelen.
Het aardige is dat ook de politi-
ci in de Tweede Kamer zelf soms
..013 1 4634355
iets roepen, waarvan je denkt
“heeft ie zich nog nooit in de
.013 I 5355575
materie verdiept”. Recent was
dat weer het geval toen vanuit
..013 1 4683911
de kleine christelijke fracties het
.013 I 5363924
idee kwam om automobilisten
extra belasting te laten betalen
.013 5355655
naar mate men meer kilometers
.01315478980
rijdt. Dat is natuurlijk hele-
maal geen nieuw idee. Er wordt
.013 1 5443330
al jaren gesproken over variabi-
lisering van de autokosten. Wie
meer rijdt, moet meer betalen.
Er bestaan al plannen om de
.013 I 5422133
.013 I 5053944
vaste kosten te verlagen en de
accijnzen op benzine te verho
gen, zodat inderdaad degene die
veel rijdt ook veel betaald. Daar
.013 5331206
zit natuurlijk een vorm van
.013 I5347771
rechtvaardigheid in.
Maar goed, de christelijke par
tijen hebben een andere oplos-
..013 I 5430022
sing, maar daaruit blijkt al
meteen dat men totaal niet aan
.0416 1 363412
de techniek van de auto heeft
Lees verder pagina 3
.013 1 4647676
gedacht. Het idee luidt als
volgt: auto’s komen jaarlijks
dan wordt de kilometerstand
genoteerd. Op basis van het
aantal kilometers dat tussen de
twee APKs door is gereden, zou
de automobilist moeten afreke-
;rd
nen. Beste mensen van de chris
telijke fracties: Het is bij een
auto gemakkelijk om de kilome
terkabel los te trekken en dat
zal na invoering van zo’n rege
ling meteen op grote schaal
op
gebeuren. Officieel is dat
natuurlijk niet toegestaan,
maar wie zou het moeten con
troleren. Bij de APK, zegt u? Ja,
dan heeft de slimme automobi
list zijn kabel weer vastge
schroefd natuurlijk...
Tony Vos
jaan.
Deze week
SPORT
wegenbelasting verder terug te
dringen, dus de
Het is logisch dat Alfa Romeo de met de 156 inge
slagen weg verder bewandelt. De nieuwe 166 is de
officiële opvolger van de 164 en staat vanaf 30
oktober bij de Nederlandse dealers. Deze grote
Alfa is echter alles behalve een grotere uitvoering
van de 156, maar een compleet nieuwe auto die
een deel van zijn techniek en onderstel deelt met
de Lancia k.
Wereldniveau
Het instrumentarium zit onder
Het
een
Kapt. Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg
Telefoon 013-5430022
In het kielzc
onbetwiste t
i, McLai
rijl onze
r helaas
•VWI Audi
Auto Bongers013 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans
•Seat
Auto Noordhoek..013 14553678
•Ford
Obam Tilburg013 5350045
BMW
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk...
Peugeot
Spijkers Goirle
Opel
Gebr. Vullings013 1 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
voor de APK bij de garage en
Profilering
Het interieur van de grote
nieuwe Alfa is ruim van opzet
en biedt plaats aan vier volwas
sen personen. Op de middelste
plaats achterin kan eigenlijk
nauwelijks iemand zitten van-
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1 361553
Citroën
Bertens
Rover
Op spett
teert Alfa 1
del aan de
dealers,
dit Italié
al een e
als het
abs
de
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
wege de sterke profilering van
zitting en rugleuning. De hoofd
ruimte is voldoende, de been-
ruimte royaal. Opmerkelijk is
ook dat de lengte van de zitting
zowel voor© als achterin boven
gemiddeld is, waardoor de
bovenbenen uitstekend onder
steund worden. De stand van
de voorstoelen is in alle denk
bare richtingen elektrisch ver
stelbaar en ook stoelverwar-
ming wordt vanaf de basisver
sie standaard gemonteerd. Het
dashboard draagt onmisken
baar de Alfa-signatuur. Aan
passagierskant is extra ruimte
geschapen door het geheel een
wat diepere uitsparing te
geven. Uiteraard zijn hier een
airbag en dashboardkastje te
vinden. In het midden zien we
van boven naar beneden een
ventilatierooster, opbergvakje
onder een klep, drie uitstroom-
openingen en een grote digitale
display. Met een veelheid aan
knoppen kan hierop de audio-
De finale van het British
Touring Car Championship
werd verreden op het circuit
van Silverstone. James
Thompson won de sprint voor
Honda, terwijl Nissan’s
Anthony Reid de hoofdrace
zijn naam schreef. Rickard
Rydell had aan een tweede en
een derde plaats voldoende om
de titel bij de rijders veilig te
stellen. Peter Kox viel in de eer
ste race uit en eindigde in de
hoofdrace op de zevende plaats.
In de eindrangschikking neemt
de Eindhovenaar daarmee een
toch teleurstellende twaalfde
positie in.
Komende zondag wordt op de
Nürburgring de Grand Prix
van Luxemburg verreden, de
voorlaatste wedstrijd voor het
WK Formule 1 en de laatste
race in Europa want de finale
vindt plaats op het circuit van
Suzuka op 1 november. De strijd
aan kop is natuurlijk bijzonder
spannend met Schumacher en
Hakkinen op een gelijk aantal
punten. De Duitser speelt een
thuiswedstrijd en wordt men
taal sterker geacht maar
McLaren mag zeker niet bij-
voorbaat afgeschreven worder
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
door uitzonderlijk goed gecon
troleerd. Ook is er alles aan
gedaan om het binnendringen
van diverse geluiden te beper
ken. Het resultaat is een
onderstel van wereldniveau.
Het is vooral opmerkelijk dat
men gezeten achter het stuur
eigenlijk niet in de gaten heeft
dat men met een dergelijk
grote auto op stap is. De
bekrachtigde besturing geeft
veel gevoel aan de bestuurder
door. Bochtige trajecten wor
den probleemloos met hoge
snelheid genomen en de ach
terkant volgt keurig de met de
voorwielen aangegeven koers.
En mocht het te hard gaan,
dan geven de banden dit eerst
netjes hoorbaar aan. De Alfa
166 is hierdoor een uiterst
sportieve sedan, die zeer voor
spelbaar is en makkelijk
gecorrigeerd kan worden.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
een halfronde overkapping en
bestaat uit vier klokken met
lichte wijzerplaten die als het
ware in elkaar geschoven zijn.
Het stuurwiel is in hoogte en
diepte verstelbaar. Door de
enorme verstelmogelijkheden
duurt het echter even voordat
de ideale zitpositie gevonden is,
maar dat die bestaat moge dui
delijk zijn. Met zijn interieur
gooit de Alfa 166 zeer hoge
ogen zowel wat betreft comfort
als vormgeving.
En dan de techniek, immers hét
terrein waarop Alfa een specia
list is. De Alfa 166 deelt zijn
bodemgroep met de Lancia k,
alhoewel slechts 13 procent van
de onderdelen kan worden uit
gewisseld. De ophanging voor
met behulp van dubbele trian
gels is een dóórontwikkeling
van de 156 en voor de achter
kant is speciaal voor deze auto
een multi-link constructie ont
worpen.
Wielbewegingen worden daar-
De zevende wedstrijd voor het
Italiaans Formule 3 kampioen
schap werd gewonnen door de
Italiaan Mediani. Donny
Crevels eindigde als derde en
pakte daarmee de koppositie in
het klassement weer terug van
zijn concurrent Gasparini.
De gebroeders Patrick en
Duncan Huisman wonnen op
het circuit van Zolder de GT
race en veroverden daarmee de
Belgische GT titel. Na de
Porsche Supercup was dit voor
Patrick de tweede kampioensti
tel dit jaar.
zich straks kampioen mag noe
men. In de GT2 klasse ging de
overwinning naar de Chrysler
Viper van het duo
Wendlinger Bell terwi
landgenoot Cor Euser
uit viel.
tterende wijze presen-
haar nieuwe topmo-
e wereldpers en
En nieuw model van
iaanse prestigemerk is
evenement op zich en
t dan om het
absolute topmodel gaat, zijn
ue verwachtingen met recht
hoog gespannen.
24 tot 26 september
Golden Tulip Rally (NKen EK)
zondag 27 september
Formule 1 Grand Prix van
Luxemburg op de Nürburgring
(D)
De twee ruimtemodellen uit
het PSA-concem hebben een
bescheiden facelift ondergaan.
De Peugeot 806 en Citroen
Evasion worden sinds 1994 in
vrijwel onveranderde vorm ver
kocht. Het front van de 1999
versies wordt gesierd door een
andere grille en gewijzigde kop
lampen waardoor de auto’s
beter aansluiten bij de andere
modellen van respectievelijk
Peugeot en Citroen. De Peugeot
806 heeft verder op alle model
len gespoten stootistrips en
dito bumpers. De nummerbord-
omlijsting heeft er een chroom-
stripje bij gekregen met daar
boven het merk-logo. Het inte
rieur kenmerkt zich door
nieuwe bekledingsstoffen en de
ST- en Pullman-versies profite
ren van opklaptafeltjes aan de
rugleuningen van de stoelen en
een 12 Volt-aansluiting. He
motorenkeuze blijft gelijk:
2 liter benzine met of zonder
turbo en de 1,9 en 2,1 liter tur
bodiesel.
Binnen drie tot vier jaar belooft
Citroen met een auto op de
markt te komen die gebaseerJ
is op het C3 prototype dat op dc
komende Parijse autotentoon
stelling zal worden gepresen
teerd. De klant vraagt in dit
segment om mooi, ruim, prak
tisch, makkelijk te bedienen,
veilig en zuinig en daar denkt
het Franse merk met dit model
aan te kunnen voldoen. De 3,76
meter lange auto is met 1,62
meter net zo hoog als een ruim
tewagen en met 1,73 meter
meer dan volwassen breed.
Daarmee worden de royale bin
nenmaten al direct verklaard.
De koplampen zijn verticaal
geplaatst en de grille vormt een
vast onderdeel van de motor
kap. De speciale blauwe
metaallak met weerschijn en
installatie worden bediend,
maar ook het complete klimaat-
beheersingssyteem inclusief
airco, de boordcomputer en
snelheidsbegrenzer. Tegen
meerprijs kan ook een volledig
in dit Integrated Control
System opgenomen GSM-tele-
foon worden besteld alsmede
een navigatiesyteem van
Siemens. De bediening gaat
redelijk ingewikkeld en vraagt
een flinke studie vooraf. Het
korte pookje is goed geplaatst
en laat zich gemakkelijk bedie
nen. Een opklapbare midden-
armsteun aan de bestuurders
stoel is zeer comfortabel, maar
het is erg onhandig dan de
handrem er precies onder
geplaatst is. Ook de asbak
wordt erdoor afgedekt, maar
dat is voor gezonde mensen
minder een probleem.
Chique
De nieuwe 166 is een 4,72
meter lange vierdeurs sedan
met een redelijk klassiek
uiterlijk. Hij is merkbaar min
der sportief en krachtig van
uitstraling dan de kleinere
156 en dalt is jammer. Chique
toonde 166 zonder meer en er
kan dan ook beter van ‘ingeto
gen’ gesproken worden.
Uiteraard zijn alle standaard
Alfa-kenmerken aanwezig. De
grote motorkap loopt uit in
een driehoek waarin de Alfa-
grille is opgenomen. De rest
van de luchtinlaat
tussen de opvallend kleine
koplampen kunnen we weer
als de ‘snorren’ bestempelen.
Het is aardig om te zien dat in
een tijdperk van steeds fanta
sievoller vormgegeven kop-
lampunits Alfa het formaat
juist tot minimale proporties
terugbrengt. De voorspatborden
lopen aan de voorzijde breed
uit. De V-vorm in de motorkap
loopt als het ware door in de
meegespoten
buitenspiegels. In het profiel
herkennen we twee sterke lij
nen, één ter hoogte van de ver
chroomde portiergrepen en een
tweede die de bovenkant van de
wieluitsparingen met elkaar
verbindt. De zijkant toont hoog
gesloten en daardoor wat mys
terieus. Aan de achterkant is de
gelijkenis met de 156 wellicht
het grootst. De auto heeft een
relatief korte bagageklep die
tot op de bumper opent. De
luchtunits zijn gedeeltelijk op
de schermen aangebracht en
hebben een langgerekte vorm.
Kortom, het uiterlijk van de
nieuwe 166 is typische Alfa
Romeo, maar wat minder
gedurft dan bij de zeer geslaag
de 156. Het bagagevolume is
met 490 liter
fors.
zog van de beide
topteams van dit sei
zoen, McLaren en Ferrari, gaat
zich waarschijnlijk nog een
interessante strijd ontwikkelen.
Williams, Benetton en Jordan
moeten in de laatste twee races
gaan uitmaken welk team zich
‘best of the rest’ mag noemen.
Het onderlinge verschil tussen
deze drie teams bedraagt slechts
twee punten en vooral Jordan
heeft de laatste tijd een enorme
vooruitgang geboekt. Benetton is
daarentegen wat teruggezakt en
Williams zal, als regerend kam
pioen, er natuurlijk alles aan
willen doen om de derde plaats
te behouden.
Op de A-l Ring in Oostenrijk
werd de achtste FIA GT race
van het seizoen verreden. De
beide fabrieks Mercedessen ein
digden uiteraard op de eerste
twee plaatsen maar dit keer
was de overwinning voor het
duo Ludwig I Zonta, terwijl
Schneider en Webber genoegen
moesten nemen met je tweede
plaats. Het verschil tussen de
beide “ster-koppels” is nu nog
slechts drie punten en het blijft
dus voorlopig nog de vraag wie
het eveneens blauw getinte glas
harmoniëren uitstekend. De
achterklep gaat in twee delen
open en met het gleizen lamel
lendak kunnen luchtinlaat en
lichtinval elektrisch geregeld
worden. De vier stoelen zijn
gelijk en zelfs rugleuning en
zitting zijn identiek. Hierdoor
kan men door de stoel 90 gra
den te kantelen de zitrichting
omdraaien. De stoelen staan
allemaal op rails en kunnen zo
gemakkelijk verschoven wor
den. Het instrumentarium is
rond en door het wegklappen
van de middenconsole, ontstaat
voorin een vlakke laadvloer.
Overal zijn bergvakken aange
bracht. Een auto op basis van
dit concept wordt door Citroën
verwacht in 2001-2002.