miui iaat Alfa Romeo - Citroën C3 lang verwachte Eend-opvolger? Nieuwe neus voor Peugeot 806 en Citroën Evasion 1 v* Z WOUTERS AUTOBEDRIJF B.V. Hoog gespannen verwachting Jaargang 10 nr 34 Donderdag 24 september 1998 Oplage 103.800 Autotest Chrysler 300M Deze week DEALERS Kilometerkabel Vanuit de verschillende partijen in de Tweede Kamer kwam als commentaar op de nieuwe ministersploeg dat het een zakenkabinet zou zijn met .013 I 5423030 mensen op ministeries waar ze .013 I 5420143 geen ervaring mee hebben. Ik denk dat dat niets nieuws is, maar dat wil niet zeggen dat men als minister niet kundig .01315364011 genoeg is om beleid uit te stip pelen. Het aardige is dat ook de politi- ci in de Tweede Kamer zelf soms ..013 1 4634355 iets roepen, waarvan je denkt “heeft ie zich nog nooit in de .013 I 5355575 materie verdiept”. Recent was dat weer het geval toen vanuit ..013 1 4683911 de kleine christelijke fracties het .013 I 5363924 idee kwam om automobilisten extra belasting te laten betalen .013 5355655 naar mate men meer kilometers .01315478980 rijdt. Dat is natuurlijk hele- maal geen nieuw idee. Er wordt .013 1 5443330 al jaren gesproken over variabi- lisering van de autokosten. Wie meer rijdt, moet meer betalen. Er bestaan al plannen om de .013 I 5422133 .013 I 5053944 vaste kosten te verlagen en de accijnzen op benzine te verho gen, zodat inderdaad degene die veel rijdt ook veel betaald. Daar .013 5331206 zit natuurlijk een vorm van .013 I5347771 rechtvaardigheid in. Maar goed, de christelijke par tijen hebben een andere oplos- ..013 I 5430022 sing, maar daaruit blijkt al meteen dat men totaal niet aan .0416 1 363412 de techniek van de auto heeft Lees verder pagina 3 .013 1 4647676 gedacht. Het idee luidt als volgt: auto’s komen jaarlijks dan wordt de kilometerstand genoteerd. Op basis van het aantal kilometers dat tussen de twee APKs door is gereden, zou de automobilist moeten afreke- ;rd nen. Beste mensen van de chris telijke fracties: Het is bij een auto gemakkelijk om de kilome terkabel los te trekken en dat zal na invoering van zo’n rege ling meteen op grote schaal op gebeuren. Officieel is dat natuurlijk niet toegestaan, maar wie zou het moeten con troleren. Bij de APK, zegt u? Ja, dan heeft de slimme automobi list zijn kabel weer vastge schroefd natuurlijk... Tony Vos jaan. Deze week SPORT wegenbelasting verder terug te dringen, dus de Het is logisch dat Alfa Romeo de met de 156 inge slagen weg verder bewandelt. De nieuwe 166 is de officiële opvolger van de 164 en staat vanaf 30 oktober bij de Nederlandse dealers. Deze grote Alfa is echter alles behalve een grotere uitvoering van de 156, maar een compleet nieuwe auto die een deel van zijn techniek en onderstel deelt met de Lancia k. Wereldniveau Het instrumentarium zit onder Het een Kapt. Hatterasstraat 21 5015 BB Tilburg Telefoon 013-5430022 In het kielzc onbetwiste t i, McLai rijl onze r helaas •VWI Audi Auto Bongers013 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek..013 14553678 •Ford Obam Tilburg013 5350045 BMW Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk... Peugeot Spijkers Goirle Opel Gebr. Vullings013 1 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur voor de APK bij de garage en Profilering Het interieur van de grote nieuwe Alfa is ruim van opzet en biedt plaats aan vier volwas sen personen. Op de middelste plaats achterin kan eigenlijk nauwelijks iemand zitten van- Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1 361553 Citroën Bertens Rover Op spett teert Alfa 1 del aan de dealers, dit Italié al een e als het abs de pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato wege de sterke profilering van zitting en rugleuning. De hoofd ruimte is voldoende, de been- ruimte royaal. Opmerkelijk is ook dat de lengte van de zitting zowel voor© als achterin boven gemiddeld is, waardoor de bovenbenen uitstekend onder steund worden. De stand van de voorstoelen is in alle denk bare richtingen elektrisch ver stelbaar en ook stoelverwar- ming wordt vanaf de basisver sie standaard gemonteerd. Het dashboard draagt onmisken baar de Alfa-signatuur. Aan passagierskant is extra ruimte geschapen door het geheel een wat diepere uitsparing te geven. Uiteraard zijn hier een airbag en dashboardkastje te vinden. In het midden zien we van boven naar beneden een ventilatierooster, opbergvakje onder een klep, drie uitstroom- openingen en een grote digitale display. Met een veelheid aan knoppen kan hierop de audio- De finale van het British Touring Car Championship werd verreden op het circuit van Silverstone. James Thompson won de sprint voor Honda, terwijl Nissan’s Anthony Reid de hoofdrace zijn naam schreef. Rickard Rydell had aan een tweede en een derde plaats voldoende om de titel bij de rijders veilig te stellen. Peter Kox viel in de eer ste race uit en eindigde in de hoofdrace op de zevende plaats. In de eindrangschikking neemt de Eindhovenaar daarmee een toch teleurstellende twaalfde positie in. Komende zondag wordt op de Nürburgring de Grand Prix van Luxemburg verreden, de voorlaatste wedstrijd voor het WK Formule 1 en de laatste race in Europa want de finale vindt plaats op het circuit van Suzuka op 1 november. De strijd aan kop is natuurlijk bijzonder spannend met Schumacher en Hakkinen op een gelijk aantal punten. De Duitser speelt een thuiswedstrijd en wordt men taal sterker geacht maar McLaren mag zeker niet bij- voorbaat afgeschreven worder De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. door uitzonderlijk goed gecon troleerd. Ook is er alles aan gedaan om het binnendringen van diverse geluiden te beper ken. Het resultaat is een onderstel van wereldniveau. Het is vooral opmerkelijk dat men gezeten achter het stuur eigenlijk niet in de gaten heeft dat men met een dergelijk grote auto op stap is. De bekrachtigde besturing geeft veel gevoel aan de bestuurder door. Bochtige trajecten wor den probleemloos met hoge snelheid genomen en de ach terkant volgt keurig de met de voorwielen aangegeven koers. En mocht het te hard gaan, dan geven de banden dit eerst netjes hoorbaar aan. De Alfa 166 is hierdoor een uiterst sportieve sedan, die zeer voor spelbaar is en makkelijk gecorrigeerd kan worden. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 een halfronde overkapping en bestaat uit vier klokken met lichte wijzerplaten die als het ware in elkaar geschoven zijn. Het stuurwiel is in hoogte en diepte verstelbaar. Door de enorme verstelmogelijkheden duurt het echter even voordat de ideale zitpositie gevonden is, maar dat die bestaat moge dui delijk zijn. Met zijn interieur gooit de Alfa 166 zeer hoge ogen zowel wat betreft comfort als vormgeving. En dan de techniek, immers hét terrein waarop Alfa een specia list is. De Alfa 166 deelt zijn bodemgroep met de Lancia k, alhoewel slechts 13 procent van de onderdelen kan worden uit gewisseld. De ophanging voor met behulp van dubbele trian gels is een dóórontwikkeling van de 156 en voor de achter kant is speciaal voor deze auto een multi-link constructie ont worpen. Wielbewegingen worden daar- De zevende wedstrijd voor het Italiaans Formule 3 kampioen schap werd gewonnen door de Italiaan Mediani. Donny Crevels eindigde als derde en pakte daarmee de koppositie in het klassement weer terug van zijn concurrent Gasparini. De gebroeders Patrick en Duncan Huisman wonnen op het circuit van Zolder de GT race en veroverden daarmee de Belgische GT titel. Na de Porsche Supercup was dit voor Patrick de tweede kampioensti tel dit jaar. zich straks kampioen mag noe men. In de GT2 klasse ging de overwinning naar de Chrysler Viper van het duo Wendlinger Bell terwi landgenoot Cor Euser uit viel. tterende wijze presen- haar nieuwe topmo- e wereldpers en En nieuw model van iaanse prestigemerk is evenement op zich en t dan om het absolute topmodel gaat, zijn ue verwachtingen met recht hoog gespannen. 24 tot 26 september Golden Tulip Rally (NKen EK) zondag 27 september Formule 1 Grand Prix van Luxemburg op de Nürburgring (D) De twee ruimtemodellen uit het PSA-concem hebben een bescheiden facelift ondergaan. De Peugeot 806 en Citroen Evasion worden sinds 1994 in vrijwel onveranderde vorm ver kocht. Het front van de 1999 versies wordt gesierd door een andere grille en gewijzigde kop lampen waardoor de auto’s beter aansluiten bij de andere modellen van respectievelijk Peugeot en Citroen. De Peugeot 806 heeft verder op alle model len gespoten stootistrips en dito bumpers. De nummerbord- omlijsting heeft er een chroom- stripje bij gekregen met daar boven het merk-logo. Het inte rieur kenmerkt zich door nieuwe bekledingsstoffen en de ST- en Pullman-versies profite ren van opklaptafeltjes aan de rugleuningen van de stoelen en een 12 Volt-aansluiting. He motorenkeuze blijft gelijk: 2 liter benzine met of zonder turbo en de 1,9 en 2,1 liter tur bodiesel. Binnen drie tot vier jaar belooft Citroen met een auto op de markt te komen die gebaseerJ is op het C3 prototype dat op dc komende Parijse autotentoon stelling zal worden gepresen teerd. De klant vraagt in dit segment om mooi, ruim, prak tisch, makkelijk te bedienen, veilig en zuinig en daar denkt het Franse merk met dit model aan te kunnen voldoen. De 3,76 meter lange auto is met 1,62 meter net zo hoog als een ruim tewagen en met 1,73 meter meer dan volwassen breed. Daarmee worden de royale bin nenmaten al direct verklaard. De koplampen zijn verticaal geplaatst en de grille vormt een vast onderdeel van de motor kap. De speciale blauwe metaallak met weerschijn en installatie worden bediend, maar ook het complete klimaat- beheersingssyteem inclusief airco, de boordcomputer en snelheidsbegrenzer. Tegen meerprijs kan ook een volledig in dit Integrated Control System opgenomen GSM-tele- foon worden besteld alsmede een navigatiesyteem van Siemens. De bediening gaat redelijk ingewikkeld en vraagt een flinke studie vooraf. Het korte pookje is goed geplaatst en laat zich gemakkelijk bedie nen. Een opklapbare midden- armsteun aan de bestuurders stoel is zeer comfortabel, maar het is erg onhandig dan de handrem er precies onder geplaatst is. Ook de asbak wordt erdoor afgedekt, maar dat is voor gezonde mensen minder een probleem. Chique De nieuwe 166 is een 4,72 meter lange vierdeurs sedan met een redelijk klassiek uiterlijk. Hij is merkbaar min der sportief en krachtig van uitstraling dan de kleinere 156 en dalt is jammer. Chique toonde 166 zonder meer en er kan dan ook beter van ‘ingeto gen’ gesproken worden. Uiteraard zijn alle standaard Alfa-kenmerken aanwezig. De grote motorkap loopt uit in een driehoek waarin de Alfa- grille is opgenomen. De rest van de luchtinlaat tussen de opvallend kleine koplampen kunnen we weer als de ‘snorren’ bestempelen. Het is aardig om te zien dat in een tijdperk van steeds fanta sievoller vormgegeven kop- lampunits Alfa het formaat juist tot minimale proporties terugbrengt. De voorspatborden lopen aan de voorzijde breed uit. De V-vorm in de motorkap loopt als het ware door in de meegespoten buitenspiegels. In het profiel herkennen we twee sterke lij nen, één ter hoogte van de ver chroomde portiergrepen en een tweede die de bovenkant van de wieluitsparingen met elkaar verbindt. De zijkant toont hoog gesloten en daardoor wat mys terieus. Aan de achterkant is de gelijkenis met de 156 wellicht het grootst. De auto heeft een relatief korte bagageklep die tot op de bumper opent. De luchtunits zijn gedeeltelijk op de schermen aangebracht en hebben een langgerekte vorm. Kortom, het uiterlijk van de nieuwe 166 is typische Alfa Romeo, maar wat minder gedurft dan bij de zeer geslaag de 156. Het bagagevolume is met 490 liter fors. zog van de beide topteams van dit sei zoen, McLaren en Ferrari, gaat zich waarschijnlijk nog een interessante strijd ontwikkelen. Williams, Benetton en Jordan moeten in de laatste twee races gaan uitmaken welk team zich ‘best of the rest’ mag noemen. Het onderlinge verschil tussen deze drie teams bedraagt slechts twee punten en vooral Jordan heeft de laatste tijd een enorme vooruitgang geboekt. Benetton is daarentegen wat teruggezakt en Williams zal, als regerend kam pioen, er natuurlijk alles aan willen doen om de derde plaats te behouden. Op de A-l Ring in Oostenrijk werd de achtste FIA GT race van het seizoen verreden. De beide fabrieks Mercedessen ein digden uiteraard op de eerste twee plaatsen maar dit keer was de overwinning voor het duo Ludwig I Zonta, terwijl Schneider en Webber genoegen moesten nemen met je tweede plaats. Het verschil tussen de beide “ster-koppels” is nu nog slechts drie punten en het blijft dus voorlopig nog de vraag wie het eveneens blauw getinte glas harmoniëren uitstekend. De achterklep gaat in twee delen open en met het gleizen lamel lendak kunnen luchtinlaat en lichtinval elektrisch geregeld worden. De vier stoelen zijn gelijk en zelfs rugleuning en zitting zijn identiek. Hierdoor kan men door de stoel 90 gra den te kantelen de zitrichting omdraaien. De stoelen staan allemaal op rails en kunnen zo gemakkelijk verschoven wor den. Het instrumentarium is rond en door het wegklappen van de middenconsole, ontstaat voorin een vlakke laadvloer. Overal zijn bergvakken aange bracht. Een auto op basis van dit concept wordt door Citroën verwacht in 2001-2002.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 21