1 Vakantietips voor najaar Audi TT A DNK i edrijf O 0 Lang leve de garantie Wat men van dichtbij haalt kan ook lekker zijn Europa grootste automarkt Eurotunnel loopt gesmeerd Uit passie geboren AUTO ^/>BONG E RS TILBURG OISTERWIJK j£’.* 998 ^pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 17 september 1998 pagina 13 De Heldere materialen is J3-5443330 Varianten Tien treinen Id^ da; de D-day ENTER t, maar abso- Eb en vloed Garden of England ip- Bij de foto’s van .1997 2.] moet ben. Vakantie betekent ‘even uit de dagelijkse sleur’ en dat kan op verschillende manieren worden ingevuld. Met het vliegtuig naar Spanje, op zoek naar de zon. Met de bus naar Oostenrijk met een georganiseerde reis. De caravan achter de auto en naar de Cote d’Azur of een weekendtas achterin en maar kijken waar we uitkomen. En in dat laatste geval doe je soms verrassende ontdekkingen, niet al te ver weg. 4 meter lang en ken- vooral door bolle -’--"’ten we de daklijn zelfs iets van tar room .1989 .1990 .1994 .1989 .1989 .1990 .1993 .1989 .1992 .1989 1993 .1984 .1996 .1996 .1997 .1995 .1996 .1996 .1995 Geef jonge ontwerpers de mogelijkheid en vrijheid een nieuwe sportcoupé voor Audi te ontwerpen en het resultaat is de spectaculaire TT, die vanaf november bij de 'dealer staat. De auto werd in 1995 op de IAA in Frankfurt als prototype getoond en werd vanaf dat moment doorontwikkeld tot pro- duktiemodel. de New Beetle in. De auto heeft een vooral lieflijke uitstraling die door de brede randen aan de spatborden enigszins wordt onderbroken. t het looi- Auöi UJF >chot voorwielaar Dit model 1 snels 225 i f.99.f vooija tegelij 3. In de haven van Cancale liggen de boten bij eb op het droge. R i n g b o Tel. 01 De nieuwe Audi TT is één van de vele modellen uit het VW- concem dat op de bodemgroep staat van de Golf/A3. De auto is igste punt van s het snelweg- s laatste jaren met al zeer de sen korte De Mont St. Michel, die roet je een keer gezien heb niet aantrekkelijl luut interessant. Enkelè tientallen kilometers verder ligt aan de kust Cancale, een klein plaatsje met een graf pige haven, waar net als in de hele streek bij eb de boten op het droge liggen. Ook is er aan slechts 4,04 merkt zich v vormen. Bekijke goed, dan zit er 4. Het automuseum in Folkestone is een enorme uit dragerij, maar op zo’n manier dat het erg leuk is 1. Het sfeervolle haventje Honfleur tijdens een avondwandeling intercoolers. De motorkrachten worden .via een handgeschakel- de zesbak over de vier wielen verdeeld en presteren doet deze TT als de beste: 243 krn/u, 0- 100 km/u in 6,4 seconden. Hiermee is deze nieuwe Audi menig concurrent te snel af. De Quattro-verwielaandrijving heeft in de TT een elektrisch- hydraulische regeling van de aandrijving. Het regelapparaat krijgt signalen over de wiel- snelheden, motortoerental en - koppel en reageert dan zeer snel op wisselende omstandig heden. Een lamellenkoppeling tussen cardan en achteras ver zorgt de traploze, optimale ver deling van de aandrijfkracht van de motor. 5. Even en ijsje halen in de buurt van Deauville. Nog niets aan de hand. 6. Eurotunnel staat garant voor een vlotte overtocht. De koplampen en achterlichtu- nits zijn keurig in de lijn van de auto opgenomen en zijn gemaakt van heldere materia len. Het front beschikt over een forse grille met Audi-logo en extra luchtinlaten onderin de meegespoten bumper. Alhoewel, van een echte bumper kan bij de TT niet eens meer gesproker motoren gemaakt, ook voor andere Audi-modellen. De car- rosseriën worden kant en klaar gespoten vanuit Ingolstadt aan geleverd. Tien treinen pendelen dagelijks tussen beide steden. Wat ‘s avonds naar Györ wordt gebracht, gaat de volgende avond als complete auto weer terug. De lever TT start Leer en alcantara De TT komt zeer sportief voor de dag doordat hij vanwege de korte wielbasis en grote spoor breedte uitermate wendbaar is en verder beschikt over een laag zwaartepunt en straffe afstemming van het onderstel. Uiteraard waakt de electronica over het wel en wee van auto en bestuurder. ABS is stan daard net als een elektronische remkrachtverdeler en elektro nisch sperdifferentieel. Stuurbekrachtiging staat ook tussen de standaard specifica ties, in dit geval een systeem dat bij hoge rijsnelheden hele maal niet meer meehelpt. Alhoewel de basis van de TT La Baule is het laag de trip. Gelukkig is net in Frankrijk de Het Franse land lonkt en zon en zee is het enige wat op de ver langlijst staat. Nu begint de Franse kust al bij Duinkerken, maar daar is het weer over het algemeen net zo als in ons land. Daarom is Normandie de eerste etappeplaats. En in het schilder achtige Honfleur schijnt inder daad de zon. ven. Het is er leuk slenteren zowel overdag als ‘s avonds, maar in het hoogseizoen kun je over de koppen van de toeristen lopen en het horecapersoneel gedraagt zich daarna. Een strand is er net buiten het dorp met voldoende parkeergelegen heid. Wie van meer mondaine badplaatsen houdt, rijdt zo’n 20 kilometer verder naar Deauville en Trouville met indrukwekken de hotels en enorme appartementencomplexen. Een casino ontbreekt niet evenals een groot theater en veel winkel tjes. Audi levert de TT in drie ver schillende technische varian ten. Aan de basis staat de 1,8 liter 20-kleppen turbo die een vermogen levert van 180 pk bij 5500 tr/min en een maximaal koppelt produceert van 235 Nm dat volledig beschikbaar is tus sen 1950 en 5000 tr/min. Deze uitvoering weegt 1205 kg, haalt een topsnelheid van 228 km/u en heeft 7,4 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. In het vooijaar van 1999 kan deze auto ook worden besteld met Quattro-vierwiel- aandrijving. Deze voorziening heeft geen invloed op de accele ratie en slechts een gering effect op de topsnelheid. Wel is het gemiddeld brandstofver bruik vooral in stadsverkeer hoger. Ook in het vooijaar komt Audi met het topmodel, voor zien van Quattro en de 1,8 liter turbomotor echter met een veel hoger vermogen van 225 pk bij 5900 tr/min en 280 Nm tussen 2200 en 5500 tr/min. Deze extra krachtige motor beschikt een andere compressor en twee De produktie van de nieuwe Audi TT geschiedt in een per fecte samenwerking tussen de fabrieken in het Duitse Ingolstadt en het Hongaarse Györ. In Hongarije worden de geschiedenis dan is een bezoek aan één van de vele D-day stranden absoluut de moeite waard. U vindt ze globaal tussen Caen en Cherbourg met wellui dende namen als Sword-, Gold-, Juno-, Utah- en Omaha-beach. Er zijn in iedere plaats wel musea te vinden, waarbij dat Van Arromanches bijzonder de aandacht vraagt. Daar heeft namelijk voor de kust een pre fabhaven gelegen, waarvan nog enkele onderdelen in takt zijn. In het museum wordt een duide lijke uitleg gegeven, ook in het Nederlands, aan de hand van vele maquettes en dia-voorstel- lingen. Op naar een ander belangrijk monument, namelijk de Mont St. Michel helemaal in het Noorden van Bretagne. Midden in zee staat dit klooster, dat een van de fraaiste oude bouwwer ken van geheel Frankrijk is. Voor 15 Ff parkeert u uw auto en de entree is gratis. Althans, voor wat betreft de stadspoort en de winkeltjes die onder tegen de berg aanliggen. Wie dichter bij de heilige Michel wil komen, zal een kaartje moeten kopen om het klooster en de kerk te kunnen bezichtigen. Veel trap- iduceert de tar tegen aan wen op de irkt, bedragen r het eerste half innen vasthou- kost f.32.995,= i GL-uitvoering Voor de com- ve wordt in Irieduizend gul- :ening gebracht. Wanneer gaat een auto tijdens de vakantie stuk: juist op een zaterdagmiddag. Een warmloper! Thermostaat eruit, dat leek even te helpen, maar zo’n 30 km verder stond de wijzer weer tegen het rood. Dan zit er niets anders op om in de buurt van een officiële dealer te komen. Na enkele uren zoeken, kwam de conclusie dat de thermostaat en de ventilator kapot waren. Die werden besteld, de reparatie zou één tot twee dagen duren. En dan komt de garantie om de hoek kijken. De reparatie wordt uiteraard op kosten van de fabriek uitgevoerd, maar omdat het euvel niet binnen 24 uur te herstellen is, worden of de hotel overnachtingen of een vervangende auto aangeboden. In dit geval betekende dat de BMW Z3 laten staan en verder met een Peugeot 406 huurauto en ze twee dagen later weer omwisselen. Deze service zit bij diverse merken opgesloten in de garantie op nieuwe auto’s, maar wordt ook al aangeboden in combinatie met een gebruikte auto. Een extra punt om bij aankoop op te letten! De verkoop van nieuwe personenauto’s in de wereld nam in 1997 met 2,2 procent tot 53,4 miljard eenheden toe. Van dit totaal werd precies eenderde in Europa afgezet. Op de tweede plaats komt Noord-Amerika (31,8%) gevolgd door Zuid-Oost Azië en Australië met 25%. General Motors voert de verkoopranglijst in de wereld aan met 8,78 miljoen auto’s. Dti betekent dat één op de zes verkochte auto’s van dit concern afkomstig is. Goede tweede is Ford met 6,94 miljoen en Toyota verkocht vorig jaar 4,84 miljoen stuks. Daarna volgt Volkswagen met 4,26 miljoen en is Fiat vijfde met 2,86 miljoen voertuigen. (Uit: Rai Voorrang) te vinden is. Wie Engeland op en top wil genieten moet een uitstapje maken naar Finchcocks House in Goudhurst, een plaatsje dat opzich wederom zeer de moeite waard is. Dit landgoed heeft niet alleen een fraaie tuin en een sta tig huis, maar herbergt boven dien een museum met levende muziek. Op humorvolle wijze wordt tijdens een soort van lezing de historie' van de piano verteld, waarbij de oude instru menten absoluut niet worden gespaard. Ieder willekeurig hotel is uitgerust met een uitgebreide standaard met folders van acti viteiten. In ieder geval blijkt dat niet al te veraf gelegen streken moeite waard zijn voor ee of langere vakantie. het einde van het dorp een oes- terbank die bij vloed niet te zien is, maar bij laag water eruit ziet als een uitgebrand gebouw waarvan alleen nog de zwartge blakerde funderingen zijn over gebleven. Aan de andere kant van de landtong ligt het veel grotere St. Malo met de volledig ommuurde oude stad, die een verblijf van minimaal twee dagen rechtvaardigt. In de zomer zijn de smalle straatjes verkoelend, terwijl onderaan de stadsmuur diverse stranden lig gen, die wat betreft formaat vol ledig bloot staan aan de wille keur van eb en vloed. Er zijn zelfs een paar bebouwde eiland jes die tijdens eb te voet bereikt Kunnen worden. Vanuit La Baule is eenvo udig met de boot een uitstapje te maken naar de kanaaleilanden Guernsey en Jersey. De stad La Baule ligt net niet meer in Bretagne, maar in het Noorden van de Vendée. Het is een typisch voorbeeld van een mondaine Franse badplaats met een boulevard van bijna tien kilometer helemaal vol met hotels en rechthoekige appartementencomplexen. Ook de plaats zelf stelt niet teveel voor, maar het strand is uiter mate schoon en plezierig. Ook hier moet men rekenen op een flinke invloed van eb en vloed. Wie de gezelligheid van een haventje zoekt, zal deze in het aan La Baule vastgegroeide Le Pouliguen vinden. bekend is, werden vrijwel alle onderdelen van de ophanging opnieuw ontwikkeld. Voor zien we de bekende McPhersons, een dwarsstabilisator en een specia le asgeometrie. Achter is geko zen voor een onafhankelijke ophanging volgens een plaats besparende constructie met los van elkaar geplaatste veren en dempers. Alles is afgestemd op een sportieve rijstijl. In het interieur van de Audi TT spelen ronde vormen een belangrijke rol. Zo zijn niet alleen de dashboardinstrumen- ten rond en voorzien van een chromen omlijsting, ook de diverse bedieningsknoppen en uitstroomopeningen worden met dit edele materiaal geac centueerd. De sportieve kuipen zitten als gegoten en zijn ;r meer dan vol- es. In de loop schijnt de 1,8 tbron van 122 pk en 174 Nm bij t deze motor >tar wat meer te le top van 190 s in 10,4 secon- e moderne tech- irecte inspuiting het gemiddelde lik zuiniger. Na een lang duidelijk nu doorvoer lm nog even tax-f Heeft men een kaartje afgegeven dan heeft n tijden zijn bepei' trein. Ruime, scl auto te lopen. L, comfortabel. Bij op. Wel even lett waar men de trein uitrij c Je kunt ter plekke een kaartje kopen, maar c gebruik maken van diverse aanbiedingen. Ei bij nodig. sch vertoont de eenkomsten met zien we voor een aphanging met poten en een i-link construc- eren. Deze zor- nfortabele afve- name de achte- iffere dempers Achterin zitten g traject geen i. Verder hebben mschappen van se Mitsubishi nerkingen. De verdreven over zich gemakke- biedt een royaal enorm uitgebreid, waardoor men sneller op de eindbestemming is. In twee dagen tijd wordt op een rustig tempo de afstand van La Baule naar Calais afgelegd, waar de Eurotunnel wordt geno men naar de overzijde. Alhoewel veel reizigers van daaruit meteen doorreizen, geeft de omgeving van Dover en Folkstone (met grappig automu seum) voldoende mogelijkheden voor enkele daagjes ertussen uit. Hasting is een aardig plaatsje, een type voorbeeld van een Engelse kustplaats met redelijk wat vergane glorie. In de winkel straatjes wordt veel antiek ver kocht van het kaliber dat we hier op rommelmarkten zien, maar dan wel voor antiekprij- zen. De Engel sen zijn erg vrien delijk, behulpzaam en geduldig in de winkels, hotels en restau rants. Hastings heeft zelfs een pier met vermaak. Het barst er van de jonge mensen, omdat er maar liefst 9 taleninstituten zijn. Net iets landinwaarts begint Graafschap Kent met zijn glo bekleed met een combinatie van leer en alcantara. De hoog te van beide stoelen is traploos instelbaar. Extra comfort wordt geboden door de standaard stoelverwarming. Het uitgebrei de pakket standaarditems omvat onder meer centrale ver grendeling met afstandsbedie ning, elektrisch bediende por tierruiten, volautomatische air conditioning en een met leer bekleed sportstuur met alumi nium ring in het midden. ion Noord 65 Sprend I i ngenstro ot 12 1 3-532 1 4 1 1 Tel. 0 1 3-5283226 igzame opstart, loopt Eurotunnel gesmeerd. Je kunt merken dat het personeel ingespeeld is geraakt. De langs loket en douane gaat uitermate vlot. Men kan -free inkopen doen en dan aansluiten in de rij. m kaartje dat vooraf op een bepaald tijdstip is ii heeft men op die exacte tijd voorrang. De wacht- ;erkt en een kwartier na aankomst sta je in de schone wagons met voldoende plek om rond de De reis duurt ruim een half uur en gaat zeer "ij aankomst rijdt je zo de trein uit en de snelweg letten op links of rechts rijden afhankelijk van le trein uitrijdt! De tarievenstructuur is onduidelijk, plekke een kaartje kopen, maar ook van te voren Enige studie is hier- Honfleur ligt in het Zuiden van Normandië en is een eeuwenoud plaatsje met gezellige vissersha- worden, alle carrosseriedelen lopen in elkaar over. De TT staat op 16 inch lichtmetalen wielen in een 5-spaaks ontwerp met 205/55 R 16 W banden. Het absolute topmodel heeft 17 inch 6-spaaks wielen en 225/45 R 17 Y rubbers. In alle gevallen vult de band/wiel-combinatie perfect de opening in de spatschermen. Fraaie details vormen onder meer de buitenspiegels, de dub bele uitlaatpijp met verchroom de eindsierstukken en de alu minium tankdop. De bagage ruimte van de TT is bereikbaar via een achterklep. De basis inhoud van 260 liter (Quattro: 220 liter) is door het neerklap pen van de rugleuning van de achterbank (in twee delen) uit te breiden tot 540 liter /Quattro: 490 liter). De Audi TT is een echte 2+2 met op de ach terbank alleen maar plaats voor twee kinderen. Volgend vooijaar verschijnt van de TT een uiterst smaakvolle Roadster. sring van de nieuwe Audi rt in de tweede helft van november met de 180 pk sterke angedreven 1.8 turbo, kost f.82.800,=. De 1ste versie met Quattro en pk motor komt op L200,= en is vanaf volgend tjaar beschikbaar. Vrijwel tegelijk komt de 180 pk Quattro en de TT Roadster, maar daarvan zijn de prijzen nog niet bekend gemaakt. iende hellingen niet voor niets “The Garden of England’ genoemd. Kent barst van de kleine en pittoreske plaatsjes met kneuterige theerooms. Liefhebbers van oude treinen kunnen er hun hart ophalen bij een van de vele museumlijnen zoals in Romney en Tenterden, waar ook een Morgan-museum qiNWWh Bent u geïnteresseerd lopen, dus bij warm weer r

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 35