rf*.
n
•55
«5»
Betrouwbaarder kan
het niet met de
Van Heumen Best Deal.
ra
OP
OP
Meer kracht voor Hyundai bestelwagens
),-
taxatie
inruil
en
Design-studenten
9
mazoa
financiering
accessoires
Peugeot 406 met
elektronische rem-
krachtverdeling
Opel op de
alternatieve toer
Auto
Aanpas-
bedrijven
op
Internet
voor J
Uw voorde©1
f2.500,-
inruil boven
ANWB-
koersprijs
zondag 20 september
r.1
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 17 september 1998 pagina 7
3 «pagina6
DAK
39.990,-*
ir dat zal
«let als de
tnfort van
7
323 Sedan is f 6.001
Wie nu bij Van Heumen kiest voor de Mazda 323 Sedan kiest niet alleen
Speciaal voor u op maat, met extra kortin-
voor de betrouwbaarste auto (Consumentengids nr. 3 *98). De Van
gen en gratis accessoires. En ook de prima financieringsmogelijkheden
gen) en ontdek wat de Best Deal voor u kan betekenen.
remt
le
De beste deal dichtbij
Van Heumen
Best Deal
m-stand
3.000 km
3.500 km
5.000 km
7.000 km
1.000 km
1.000 km
2.000 km
5.000 km
4.500 km
5.700 km
3.000 km
3.000 km
5.000 km
3.000 km
8.000 km
5.000 km
5.000 km
8.500 km
5.000 km
1.200 km
2.400 km
5.000 km
2.000 km
8.000 km
Nieuwe Mollenhutseweg 50 Nijmegen
Telefoon 024-3558020 Fax 024-3541225
Parallelweg 7 Oss
Telefoon 0412-626250 Fax 0412-644595
Lingeweg 4 Tiel
Telefoon 0344-611662 Fax 0344-615597
Burg. Vogelslaan 1 Oisterwijk
Telefoon 013-5288201 Fax 013-5285474
Balkweg 6 ’s-Hertogenbosch
Telefoon 073-6430310 Fax 073-6416216
Mascagnistraat 531 Tilburg
Telefoon 013-5478980 Fax 013-4561842
hoeft
instan-
lische
deze
onderric
de ges
merkt
ontwi'
Uitei-
een k,
een v<
moest
Me
zen wanneer u nieuw koopt. Uw voordeel op de Mazda
Onlangs hebben derti
uit de hele werel’
ideeën op papier
toe in de gelegen!
General Motors. I
conceptcars te ontwil
diver-
van hu» ui.
studenten 1
uitvoering.
Van Heumen zorgt immers altijd voor zeer scherpe prij-
t- w
showroom (bijvoorbeeld tijdens één van onze koopzonda-
bewerkstelligd. Maar in dez’
wordt geen rekening gehoudei
verschillende onderlinge belas
de achter
moderne
aan ABS
iten. De elek- gemakketijk over
leling maakt wielen en ook afzor
achterwielen woruc
Het verschil in 1
achterwielen in ccu
systeem voldoende
informatie om de bocht ‘te herkennen’.
Ook de belasting per wiel wordt geme
ten en aan de hand daarvan wordt per
wiel de remkracht bepaald. Mocht in
extreme gevallen één van de achter
wielen los komen, dan remt het sys
teem alleen op drie wielen. Eventuele
storingen in het systeem wordt met
een controlelampje direct duidelijk
gemaakt.
Heumen Best Deal zorgt tevens voor een extra aantrekkelijk aanbod. H
en hoge inruilprijzen zijn standaard bij Van Heumen. Dus kom naar de
Uit de uitlaat komt alleen nog water
damp. Iedere cel levert een spanning
van minder dan 1 Volt en daarom is er
een hele serie cellen nodig om voldoen
de stroom voor de elektromotor te
leveren. Het grote voordeel ten opzich
te yan accu’s is duidelijk. Een auto
met een brandstofcel kan gewoon bij
het tankstatiori tanken en men heeft
nooit met een lege accu te maken. De
actieradius wordt daardoor onbeperkt.
Een deel van de rendementsverhoging
ligt in het feit dat de huidige verbran
dingsmotoren veel warmte laten ont
glippen en dat komt in de auto met
brandstofcel veel minder voor.
ii uertig studenten van-
eld 13 weken lang hun
3r kunnen zetten, daar-
iheid gesteld door
Hun opdracht was
ikkelen voor de
3rse merken van GM. Een team
het GM Design Center stond de
i ter zijde bij de praktische
j. De studenten kregen
Opel heeft recent in de buurt van haar
hoofdvestiging een centrum voor alter
natieve aandrijfvormen in gebruik
genomen, waar wordt gewerkt aan de
toekomst van de diverse aandrijf-
technieken. Veel aandacht is er voor
de elektrische aandrijving met behulp
van de zogenaamde brandstofcel, een
techniek uit de ruimtevaart die niet
alleen schoon en stil is, maar ook com
pact en zeer zuinig. Opel verwacht
deze techniek in 2004 produktierijp te
hebben. Uiteraard wordt in dit project
samengewerkt met specialisten van
moederconcern General Motors.
Natuurkundigen, chemici, processpe
cialisten en elektronica experts uit
beide werelddelen werken nauw
samen. Ze houden zich niet alleen met
de techniek opzich bezig, maar richten
zich ook op de praktische toepassings
mogelijkheden en de benodigde infra
structuur.
De brandstofcel lijkt in eerste
tie op een grote accu. Een chemi
reactie wekt stroom op en stelt c
oewerKst.eiiiga. iviaar in deze gevallen
wordt geen rekening gehouden met de
1 ’’lende onderlinge belasting van
ïrwielen in bochten. Door de
e electronica die gekoppeld is
3 kan de remkracht
r voor© en achter-
tk afzonderlijk over beide
worden verdeeld.
in snelheid van de twee
in een bocht geeft het
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00-18.00 uur, zaterdag 10.00-17.00 uur.
Nijmegen, Oss, Tiel en Tilburg koopavond donderdag tot 21.00 uur. ’s-Hertogenbosch en Oisterwijk koopavond vrijdag tot 21.00 uur.
DRIE DRIE Amazing Mazda. mazoa
De Nederlandse autoaanpasbe-
drijven verenigd in de Auto
Aanpassers Nederland (AAN)
hebben een eigen Internet-site
onder het adres www.autoaan-
passers.nl. Op deze site treffen
bezoekers een compleet over
zicht van alle aangesloten
ondernemingen. Deze bedrijven
leveren technische aanpassingen
voor voertuigen voor gebruik
door rolstoelgebruikers, minder-
validen en senioren. Site-bezoe-
kers kunnen opmerkingen en
suggesties plaatsen. Op termijn
zal de site worden uitgebreid
met een handboek waarin aller
lei informatie en adviezen te
vinden zijn over regelgeving bij
voorbeeld met betrekking tot de
rijbevoegdheid. AAN verwacht
dat deze site in een behoefte zal
voorzien, omdat Internet voor
haar doelgroep een belangrijk
communicatiemedium is.
icht over trends in de toekomst,
geschiedenis van de diverse GM-
ken, het ‘Brand Karatker’ en de
wikkeling van de modellenfilosofie,
eindelijk produceerde ieder team
kleimodel op schaal (1/3), werd
volledig interieur gebouwd en
sst het totale concept aan het
lanagement van GM Design worden
gepresenteerd.
Met directe ingang levert Hyundai de
H100 bestelwagen met een turbodieselmo-
tor, die de bestaande atmosferische motor
vervangt. De 2,5 liter levert een vermogen
van 80 pk bij 3800 tr/min en komt tot een
flink koppel van 196 Nm bij 2100 tr/min.
Hierdoor worden trekkracht, prestaties en
rijgedrag in belangrijke mate verbeterd.
De H100 is stiller en er hoeft minder
geschakeld te worden. Ook voldoet de tur
bodiesel aan strengere emissienormen. De
H100 van Hyundai is al enkele jareri het
voorbeeld van een no-nonsense besteller
met lage kosten en een hoge betrouwbaar
heid. De laadruimte varieert van 6 kubie
ke meter voor de gewone bestelversie tot
3,4 bij de variant met dubbele cabine.
Niet alleen de H100, maar ook de H150
pick-up of chassis-cabine profiteren van
de nieuwe turbodieselmotor. Door deze
nieuwe motor is de H150 nu uitermate
geschikt voor een gesloten (koel) opbouw.
En dan de prijzen. De H100 2.5 turbodie
sel met drie zitplaatsen, stuurbekrachti
ging en een halfhoog tussenschot kost
f.23.995,= excl. BTW. Voor £25.495,=
levert Hyundai een extra luxueuze
variant met verstelbare stuurkolom,
getint glas, wis/was achter, centrale ver
grendeling en elektrisch bediende portier
ruiten. De H100 is er met dubbele cabine
vanaf f.26.995,=. Tot slot de H150, die
begint bij f.24.995,= als chassis cabine en
£25.995,= als pick-up.
meteen ter beschikking aan de elek
tromotor. En daarin schuilt al meteen
het verschil met de accu. In een accu
wordt energie namelijk opgeslagen. De
cel zet waterstofgas om in energie. Dit
gas kan direct als brandstof worden
toegevoerd, maar kan ook worden vrij
gemaakt uit vloeistoffen zoals
methanol of benzine.
Alle versie van de Peugeot 406 zijn
inmiddels standaard uitgerust met
ABS. Daar wordt sinds de juli-produk-
tie nog een elektronische remkracht-
verdeling aan toegevoegd, een systeem
dat met name de stabiliteit ten goede
komt bij remmen in bochten. De elek
tronische remkrachtverdeling ma&lw
het niet alleen mogelijk de remkracht
afhankelijk van de belading over voor-
en achteras te verdelen, maar ook de
remdruk te verdelen over beide ach
terwielen. De EBV5 werd samen met
Bosch ontwikkeld met als uitgangs
punt dat het binnenste achterwiel in
een bocht minder zwaar beremd hue.
te worden. Bovendien mogen de
achterwielen nooit eerder de grens
van blokkeren bereiken dan de voor
wielen.
Dat laatste wordt al sinds jaar en dag
door traditionele remdrukverdelers
’SSSU
nr»