rf*. n •55 «5» Betrouwbaarder kan het niet met de Van Heumen Best Deal. ra OP OP Meer kracht voor Hyundai bestelwagens ),- taxatie inruil en Design-studenten 9 mazoa financiering accessoires Peugeot 406 met elektronische rem- krachtverdeling Opel op de alternatieve toer Auto Aanpas- bedrijven op Internet voor J Uw voorde©1 f2.500,- inruil boven ANWB- koersprijs zondag 20 september r.1 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 17 september 1998 pagina 7 3 «pagina6 DAK 39.990,-* ir dat zal «let als de tnfort van 7 323 Sedan is f 6.001 Wie nu bij Van Heumen kiest voor de Mazda 323 Sedan kiest niet alleen Speciaal voor u op maat, met extra kortin- voor de betrouwbaarste auto (Consumentengids nr. 3 *98). De Van gen en gratis accessoires. En ook de prima financieringsmogelijkheden gen) en ontdek wat de Best Deal voor u kan betekenen. remt le De beste deal dichtbij Van Heumen Best Deal m-stand 3.000 km 3.500 km 5.000 km 7.000 km 1.000 km 1.000 km 2.000 km 5.000 km 4.500 km 5.700 km 3.000 km 3.000 km 5.000 km 3.000 km 8.000 km 5.000 km 5.000 km 8.500 km 5.000 km 1.200 km 2.400 km 5.000 km 2.000 km 8.000 km Nieuwe Mollenhutseweg 50 Nijmegen Telefoon 024-3558020 Fax 024-3541225 Parallelweg 7 Oss Telefoon 0412-626250 Fax 0412-644595 Lingeweg 4 Tiel Telefoon 0344-611662 Fax 0344-615597 Burg. Vogelslaan 1 Oisterwijk Telefoon 013-5288201 Fax 013-5285474 Balkweg 6 ’s-Hertogenbosch Telefoon 073-6430310 Fax 073-6416216 Mascagnistraat 531 Tilburg Telefoon 013-5478980 Fax 013-4561842 hoeft instan- lische deze onderric de ges merkt ontwi' Uitei- een k, een v< moest Me zen wanneer u nieuw koopt. Uw voordeel op de Mazda Onlangs hebben derti uit de hele werel’ ideeën op papier toe in de gelegen! General Motors. I conceptcars te ontwil diver- van hu» ui. studenten 1 uitvoering. Van Heumen zorgt immers altijd voor zeer scherpe prij- t- w showroom (bijvoorbeeld tijdens één van onze koopzonda- bewerkstelligd. Maar in dez’ wordt geen rekening gehoudei verschillende onderlinge belas de achter moderne aan ABS iten. De elek- gemakketijk over leling maakt wielen en ook afzor achterwielen woruc Het verschil in 1 achterwielen in ccu systeem voldoende informatie om de bocht ‘te herkennen’. Ook de belasting per wiel wordt geme ten en aan de hand daarvan wordt per wiel de remkracht bepaald. Mocht in extreme gevallen één van de achter wielen los komen, dan remt het sys teem alleen op drie wielen. Eventuele storingen in het systeem wordt met een controlelampje direct duidelijk gemaakt. Heumen Best Deal zorgt tevens voor een extra aantrekkelijk aanbod. H en hoge inruilprijzen zijn standaard bij Van Heumen. Dus kom naar de Uit de uitlaat komt alleen nog water damp. Iedere cel levert een spanning van minder dan 1 Volt en daarom is er een hele serie cellen nodig om voldoen de stroom voor de elektromotor te leveren. Het grote voordeel ten opzich te yan accu’s is duidelijk. Een auto met een brandstofcel kan gewoon bij het tankstatiori tanken en men heeft nooit met een lege accu te maken. De actieradius wordt daardoor onbeperkt. Een deel van de rendementsverhoging ligt in het feit dat de huidige verbran dingsmotoren veel warmte laten ont glippen en dat komt in de auto met brandstofcel veel minder voor. ii uertig studenten van- eld 13 weken lang hun 3r kunnen zetten, daar- iheid gesteld door Hun opdracht was ikkelen voor de 3rse merken van GM. Een team het GM Design Center stond de i ter zijde bij de praktische j. De studenten kregen Opel heeft recent in de buurt van haar hoofdvestiging een centrum voor alter natieve aandrijfvormen in gebruik genomen, waar wordt gewerkt aan de toekomst van de diverse aandrijf- technieken. Veel aandacht is er voor de elektrische aandrijving met behulp van de zogenaamde brandstofcel, een techniek uit de ruimtevaart die niet alleen schoon en stil is, maar ook com pact en zeer zuinig. Opel verwacht deze techniek in 2004 produktierijp te hebben. Uiteraard wordt in dit project samengewerkt met specialisten van moederconcern General Motors. Natuurkundigen, chemici, processpe cialisten en elektronica experts uit beide werelddelen werken nauw samen. Ze houden zich niet alleen met de techniek opzich bezig, maar richten zich ook op de praktische toepassings mogelijkheden en de benodigde infra structuur. De brandstofcel lijkt in eerste tie op een grote accu. Een chemi reactie wekt stroom op en stelt c oewerKst.eiiiga. iviaar in deze gevallen wordt geen rekening gehouden met de 1 ’’lende onderlinge belasting van ïrwielen in bochten. Door de e electronica die gekoppeld is 3 kan de remkracht r voor© en achter- tk afzonderlijk over beide worden verdeeld. in snelheid van de twee in een bocht geeft het Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00-18.00 uur, zaterdag 10.00-17.00 uur. Nijmegen, Oss, Tiel en Tilburg koopavond donderdag tot 21.00 uur. ’s-Hertogenbosch en Oisterwijk koopavond vrijdag tot 21.00 uur. DRIE DRIE Amazing Mazda. mazoa De Nederlandse autoaanpasbe- drijven verenigd in de Auto Aanpassers Nederland (AAN) hebben een eigen Internet-site onder het adres www.autoaan- passers.nl. Op deze site treffen bezoekers een compleet over zicht van alle aangesloten ondernemingen. Deze bedrijven leveren technische aanpassingen voor voertuigen voor gebruik door rolstoelgebruikers, minder- validen en senioren. Site-bezoe- kers kunnen opmerkingen en suggesties plaatsen. Op termijn zal de site worden uitgebreid met een handboek waarin aller lei informatie en adviezen te vinden zijn over regelgeving bij voorbeeld met betrekking tot de rijbevoegdheid. AAN verwacht dat deze site in een behoefte zal voorzien, omdat Internet voor haar doelgroep een belangrijk communicatiemedium is. icht over trends in de toekomst, geschiedenis van de diverse GM- ken, het ‘Brand Karatker’ en de wikkeling van de modellenfilosofie, eindelijk produceerde ieder team kleimodel op schaal (1/3), werd volledig interieur gebouwd en sst het totale concept aan het lanagement van GM Design worden gepresenteerd. Met directe ingang levert Hyundai de H100 bestelwagen met een turbodieselmo- tor, die de bestaande atmosferische motor vervangt. De 2,5 liter levert een vermogen van 80 pk bij 3800 tr/min en komt tot een flink koppel van 196 Nm bij 2100 tr/min. Hierdoor worden trekkracht, prestaties en rijgedrag in belangrijke mate verbeterd. De H100 is stiller en er hoeft minder geschakeld te worden. Ook voldoet de tur bodiesel aan strengere emissienormen. De H100 van Hyundai is al enkele jareri het voorbeeld van een no-nonsense besteller met lage kosten en een hoge betrouwbaar heid. De laadruimte varieert van 6 kubie ke meter voor de gewone bestelversie tot 3,4 bij de variant met dubbele cabine. Niet alleen de H100, maar ook de H150 pick-up of chassis-cabine profiteren van de nieuwe turbodieselmotor. Door deze nieuwe motor is de H150 nu uitermate geschikt voor een gesloten (koel) opbouw. En dan de prijzen. De H100 2.5 turbodie sel met drie zitplaatsen, stuurbekrachti ging en een halfhoog tussenschot kost f.23.995,= excl. BTW. Voor £25.495,= levert Hyundai een extra luxueuze variant met verstelbare stuurkolom, getint glas, wis/was achter, centrale ver grendeling en elektrisch bediende portier ruiten. De H100 is er met dubbele cabine vanaf f.26.995,=. Tot slot de H150, die begint bij f.24.995,= als chassis cabine en £25.995,= als pick-up. meteen ter beschikking aan de elek tromotor. En daarin schuilt al meteen het verschil met de accu. In een accu wordt energie namelijk opgeslagen. De cel zet waterstofgas om in energie. Dit gas kan direct als brandstof worden toegevoerd, maar kan ook worden vrij gemaakt uit vloeistoffen zoals methanol of benzine. Alle versie van de Peugeot 406 zijn inmiddels standaard uitgerust met ABS. Daar wordt sinds de juli-produk- tie nog een elektronische remkracht- verdeling aan toegevoegd, een systeem dat met name de stabiliteit ten goede komt bij remmen in bochten. De elek tronische remkrachtverdeling ma&lw het niet alleen mogelijk de remkracht afhankelijk van de belading over voor- en achteras te verdelen, maar ook de remdruk te verdelen over beide ach terwielen. De EBV5 werd samen met Bosch ontwikkeld met als uitgangs punt dat het binnenste achterwiel in een bocht minder zwaar beremd hue. te worden. Bovendien mogen de achterwielen nooit eerder de grens van blokkeren bereiken dan de voor wielen. Dat laatste wordt al sinds jaar en dag door traditionele remdrukverdelers ’SSSU nr»

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 29