r\>ITi
Mercedes CLK 230 /Compressor Cabriolet
'n 'Best Deal' bij een beste dealer
AutoTest
Van
zv mEP/cru/?E
AiloparcöF
Dik in orde
V
DE AUTOMAAT Donderdag 17 september 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
>agina2
AAB
76.
en m
et chi
Merk en type:
Water- en winddicht
u
Verbruik:
Prijs:
komt
Hoofdsteunen
is
Sr een
TILBURG
n
Teamgeest
lan,
Vertrouwde gezichten
Voordeel
LT
a
chten.
f geen
Technische gegevens:
Begin 1996 startte Mazda-dealer van Heumen in
Nijmegen en ruim tweejaar later zijn er al zes ves
tigingen in Oss, Tiel, Den Bosch, Oisterwijk en
Tilburg. De laatste drie dealerschappen werden
ie
de
1
drs.
95,-
te maken.
t team in
jrt weer ver-
ciale Van Heumen-krant
opgenomen dat enige
den huis-aan-huis is x
De bekendmaking is begir
oktober.
it met
maf
Mercedes-Benz
Uw officiële Mercedes-Benz-dealer
voor Tilburg e.o.
De Hoogt 13, Loon op Zand
0416-361553
van Mazda-dealer van Baast overgenomen. We
spraken met bedrijfsleider Rob Fogteloo die zich
na enkele weken al aardig thuis begint te voelen in
Tilburg.
heef
kunnen r
maar spi
Deal’ bij
e ster van Mercedes staat nog steeds voor
K U kwaliteit en als we het hebben over een
CLK Cabriolet ook voor exclusiviteit. En
het lijkt er totaal niet toe te doen dat de prijslijst
pas bij zo’n honderdvijftienduizend gulden begint,
de levertijden worden er niet korter op. We reden
van deze begerenswaardige open auto de versie met
2,3 liter Kompressor-motor.
Openingstijden werkplaats:
ma - vr: 08.15 - 17.15 uur
za: 09.00 - 13.00 uur
Openingstijden showroom:
ma - vr: 09.00 - 18.00 uur
do koopavond tot 20.00 uur
za: 09.00 tot 17.00 uur
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
tantje is
e tijd gele-
verspreid.
'--gin
Moderne blik
Met zijn lengte van 4,57 meter
is de CLK Cabriolet zeker
geen pompeuze auto, hij komt
eerder elegant en relatief
slank over. De auto is op het
Souplesse
In het vooronder ligt een 2,3
liter 4 cilinder krachtbron die i
voorzien van een mechanische
kompressor, die de lucht
samendrukt voordat deze de
verbrandingsruimte ingaat. Het
effect is vergelijkbaar aan een
turbo, maar het aangrijpen
gaat veel geleidelijken Het
maximale vermogen van 193 pk
wordt bereikt bij 5300 tr/min
en het flirike koppel van 280
Nm is constant aanwezig tus
sen 2500 en 4800 tr/min. En
inderdaad, deze enorme soup-
Onder de noemer ‘Best Deal’ is
er de Mazda 121 1.3 LX voor
slechts £19.950,= terwijl de
normale verkoopprijs f.23.490,=
bedraagt. Bovendien biedt Van
Heumen f.2.500,= extra inruil
bovenop de prijzen in de
ANWB-koerslijst. Een soortge
lijk voordeel wordt gegeven op
de Mazda 323 P 1.5 LX, die
normaal £29.395,= kost maar
nu voor £25.995,= van eigenaar
wisselt. Bovendien kan op deze
auto voor £990,= en airco wor
den ingebouwd, die anders
F
Het zicht naar achteren is bij
gesloten kap ronduit belabberd.
De kap heeft achterin twee
gigantische dode hoeken. Ons
testexemplaar was met een
parkeerhulp uitgerust en dat
biedt in veel gevallen de oplos
sing. Dit systeem bedient zich
van een aantal sensoren in de
bumpers die de afstand tot een
obstakel meten en deze in eer
ste instantie op een drietal dis
plays weergeven. Komt men bij
voorbeeld bij file parkeren erg
dichtbij, dan klinkt een geluids
signaal. Op het gebied van vei
ligheid heeft Mercedes in de
CLK Cabriolet niet alleen de
De vestiging van Van Heumen
in Tilburg telt 11 medewerkers
en in Oisterwijk zijn er dat nog
Sinds 1 augustus jl. behoren de
drie vestigingen van Van Baast
tot de Van Heumen Groep. Rob
Fogteloo: “Van Baast gaf aan
niet meer verder te willen en
de Nederlandse Mazda-impor-
teur wist dat Van Heumen ver
der wilde groeien. Dat is ook
nodig om in de toekomst" als
dealerbedrijf te kunnen overle
ven. Ik sluit dan ook niet uit
dat de Van Heumen Groep nog
verder uitgebreid gaat worden
eventueel ook met dealerschap
pen van andere merken.”
De positie van de CLK-reeks
binnen het Mercedes-program-
ma moet even worden toege
licht. Kijken we naar de eerste
letter van de naam, dan lijkt
deze auto tot de C-klasse te
behoren en dat is ook hele
maal juist. We worden echter
volledig op het verkeerde
spoor gezet door de dubbele
ronde koplampen die een ver
bintenis met de E-klasse doen
vermoeden.
ander merk tussen hebben
staan, maar de totale voorraad
zal veel kleiner zijn en dan is
zo’n immense showroom echt
niet nodig”, verklaart Fogteloo.
Hel ‘afgestoten’ deel wordt ver
huurd aan Kwik-Fit, is dat niet
de vijand binnenhalen? “Zo zie
ik dat niet, ik vind het een uit
daging. Bovendien zie ik liever
een concurrent als buurman,
want dan kun je bijhouden wat
hij doet. Daarnaast heeft Kwik-
Fit een andere klantengroep
dan een dealerbedrijf als het
onze.”
Wie tot nu toe bekend was met
Van Baast, zal afgezien van de
andere naam op de gevel en de
inkrimping van de showroom
weinig verschil bemerken.
Vrijwel alle medewerkers zijn
gebleven, dus treft de klant in
de showroom, achter de recep
tie en in de werkplaats dezelfde
vertrouwde gezichten aan. Een
groot aantal stamt zelfs nog uit
de Oppermans-tijd en zijn als
het ware met het merk Mazda
vergroeid.
eens 5. De vestiging in Den
Bosch draait zelfstandig, maar
onder het Tilburgse rayon valt
nog wel sub-dealer Jansen in
Hilvarenbeek, waarmee Van
Heumen direct zeer goede con
tacten wist op te bouwen.
De officiële opening van de
nieuwe Tilburgse Mazda-dealer
staat gepland op aanstaande
zondag 20 september. Dan is
het bedrijf voor iedere geïnte
resseerde geopend van 10.00
tot 17.00 uur. Van Heumen
heeft een aantal zeer scherpe
aanbiedingen op diverse
Mazda-modellen en ook kan
men een nieuwe Mazda 121
winnen.
Daarvoor moet een slagzin wor
den afgemaakt die in het spe-
uitschuifbare hoofdsteunen
ingebouwd, maar ook twee air
bags en twee side-bags.
Uiteraard heeft deze auto
onder meer stuurbekrachtiging,
elektrische ruitbediening, cen
trale vergrendeling met
afstandsbediening gekoppeld
aan een startonderbreker en
alarminstallatie, houten sier
lijsten in het interieur, automa
tische antiverblindingsspiegel,
zonnekleppen met verlichte
spiegels en een regensensor, om
maar een paar willekeurige
items te noemen. En toch zijn
er dan nog wel wat opties te
noemen zoals het besproken
parkeersysteem (£2.516,=),
elektrisch bediende voorstoelen
met geheugen, navigatiesys
teem, verstelbare stuurkolom
en inklapbare buitenspiegels.
Motorisch kent de CLK
Cabriolet drie mogelijkheden.
Aan de basis staat de 2 liter
van 136 pk en het topmodel is
voorzien van de 3,2 liter V6 18-
klepper van 218 pk. De middel
ste versie werd door ons gere
den.
waardigheid. Ik sta niet als een
ouderwetse manager boven
mijn mensen, maar sta er juist
tussenin. Als er even gezogen
moet worden dan spring ik ook
bij dit soort werkzaamheden
bij. We moeten het immers
samen maken.”
Of de klant nu via de officiële
showroomringang naar binnen
komt of via de werkplaats en
het magazijn, centraal in het
bedrijf staat de receptie waar
men met allerhande vragen
terecht kan. Daar treft men
Nico van der Zanden, die vele
Mazda-rijders zullen kennen
als de vroegere werkplaatschef.
Zijn directe collega is receptio
niste Ivonne van Thillo, even
eens een bekend gezicht.
Fotobijschrift: Rob Fogteloo
(links) met een aantal van zijn
medewerkers bij de Tilburgse
vestiging van Mazda-dealer Van
Heumen.
cabrio van dit formaat erg
krap. Mercedes heeft echter een
handigheidje bedacht om de
bagageruimte bij gesloten kap
maximaal te kunnen benutten.
Er zit simpelweg een roelhoes
in de bagageruimte die de kap
in neergeklapte toestand
beschermd, maar die in andere
gevallen gewoon kan worden
weggehaald.
Rob Fogteloo zelf is van huis
uit een zuiveltechnoloog en stu
deerde in Bolsward. Tien jaar
lang was hij bij de VW/Audi-
dealer A-point in Amsterdam
Zuid-Oost verantwoordelijk
voor de fleetsales eri kwam
daarna met Mazda in aanra
king in Amstelveen, waar hij 4
jaar verbleef. Per 1 september
vorig jaar tradt hij bij Van
Heumen in dienst en werd
bedrijfsleider van de vestiging
in Tiel om recent de overstap
naar Tilburg te m<
Overigens zal het
Tilburg binnenkor
sterkt worden met een ver
trouwd gezicht. John Wouters,
die de afgelopen tijd bij Van
Baast in Oisterwijk actief was,
komt weer op zijn vertrouwde
stek terug.
Rob Fogteloo: “De teamgeest die
hier in Tilburg heerst vind ik
erg belangrijk. De manier
waarop we hier met elkaar
omgaan is op basis van gelijk-
Mazda-dealer Van Heumen
Tilburg
Mascagnistraat 531
5049 BL Tilburg
tel. 013-5478980
fax 013-4561842
De CLK heeft grote achterlich-
tunits die gedeeltelijk op de
klep zijn aangebracht. Het
derde remlicht is boven in het
kofferdeksel geplaatst. De
cabriokap is van een fraaie stof
gemaakt en is voorzien van een
helaas te kleine glazen ruit met
verwarming. De constructie van
de kap lijkt sterk op die van de
Saab 9-3 en dat kan kloppen,
want zowel Saab als Mercedes
betrekken hun kappen van
dezelfde leverancier. Vanwege
het vooral slechte weer hebben
we de Mercedes overwegend
dicht gereden en dan blijkt snel
de kwaliteit van dit onderdeel.
De afdichting voor zowel water,
wind als geluiden is uitstekend
en daarom kan men met deze
auto rustig het hele jaar door
rijden. De kap bestaat uit
meerdere lagen en heeft aan de
binnenzijde een stoffen afwer
king die veel minder kil over-
dak na identiek aan de vorig
jaar geïntroduceerde coupé. Het
front toont de moderne blik van
Mercedes met de ovale koplam
pen met geïntegreerde richting
aanwijzers en een chroom
omlijnde grille met fijne vlak
verdeling. De vorm van de
motorkap sluit fraai op deze
elementen aan en de ster blijft
natuurlijk op zijn plek; fier
voorop de neus. De profiellijn
loopt vanaf de portieren lichtjes
op naar achteren en bereikt
zijn hoogste punt bij de afdek-
klep van het cabriodak. Als de
kap is neergeklapt zijn duide
lijk de twee bescheiden bultjes
te zien die aansluiting vinden
op de achterste hoofdsteunen.
Waar hebben we dit eerder
gezien? Deze hoofdsteunen
doen overigens tegelijk dienst
als roll-beugel. Mocht de auto
op z’n kop gaan, dan schieten
de hoofdsteunen over een flinke
afstand omhoog en vangen de
auto op. Overigens kan men
ook op voorhand met een druk
op een knop de hoofdsteunen in
de hoge positie zetten. De kap-
bediening gaat uiteraard volle
dig elektrisch, alleen moet in
een simpele handbeweging de
vergrendeling boven de voorruit
worden losgemaakt. Openen we
het kofferdeksel dan blijkt daar
een uiterst bescheiden volume
van 237 liter voor handen te
zijn en dat is ook voor een
komt dan de gebruikelijke
kunststoffen.
De door ons gereden auto is
voorzien van het zogenaamde
Elegance-pakket en dat is aan
de buitenkant te zien aan de
vijf-spaaks velgen en meegespo
ten deurgrepen met chrooms-
trip. Het interieur maakt een
uitstekend afgewerkte en roy
aal uitgeruste indruk. Het
dashboard en de bekledingsma-
terialen zijn wat kleur betreft
prima op elkaar afgestemd. De
CLK Cabriolet heeft standaard
lederen bekleding en de stoelen
kunnen bovendien verwarmd
worden. De stoelen bieden een
comfortabele zit en zijn zeker
niet te hard. Ze gaan ver
genoeg naar voren om ook in
gesloten toestand een makkelij
ke doorgang voor de achterpas-
sagiers te bieden. Er zijn vol
doende opbergmogelijkheden, al
zijn open portiervakken bij een
cabriolet niet zo geschikt.
lesse is direct bij het wegrijden
waarneembaar. Je zou wellicht
in een auto als deze het geluid
van 6 cilinder verwachten,
maar de kracht waarmee de
Kompressor voor de dag komt,
is ronduit indrukwekkend.
Zeker gekoppeld aan de vijf-
traps automaat moet deze CLK
gezien worden als een snelle en
comfortabele auto. Niets doet
aan een zenuwachtige sportbo-
lide denken, wat bij een aantal
turbo’s wel het geval is. De
motor zorgt voor een topsnel
heid van zo’n 230 km/u en
levert een acceleratie van 0 tot
100 km/u op in 9,1 seconden en
dat voor een auto die 1525 kg
schoon aan de haak weegt.
Verrassend is dat ondanks de
prima prestaties het brandstof
verbruik redelijk in de hand te
houden is. Wie een beetje oplet
kan zelfs gemiddeld 1 op 10
met deze ‘ster’ rijden.
De prijzen van de CLK
Cabriolet zijn wat minder
verrassing. De CLK 230
Kompressor kost £133.900,= in
de Sport-uitvoering. Tel daarbij
£8.950,= voor de Elegance en
nog wat opties, dan ga je mak
kelijk over anderhalve ton
heen. Wie genoegen neemt
de 2 liter 16-klepper is van&>.
£114.950,= het mannetje en v
dan toch graag dat 6 cilinder
geluid wil horen klinken moet
£156.250,= neertellen.
f.3.490,= zou moeten kosten.
Zeer groot is het voordeel op de
Mazda 323 sedan van het vori
ge type. Deze auto kost nor
maal £35.996,= maar naast een
prijsverlaging van vier mille
rekent Van Heumen niets voor
het rijklaarmaken, de metaal
kleur, registratie en verwijde
ringsbijdrage, zodat deze auto
voor f.29.995,= wordt aangebo
den. Tot slot is er de populaire
323F in 1.5 GX-uitgave met
standaard airco, achterspoiler,
lichtmetalen wielen en brede
banden voor £34.950,= terwijl
deze auto een normale prijs
ïft van £40.295,=. Ja, dan
we inderdaad alleen
jreken van een ‘Best
j Van Heumen.
Eén van de eerste acties die
door Van Heumen werd onder
nomen, was het verkleinen van
de nieuwe showroom. De
ingang blijft echter aan de
dezelfde kant, maar wordt een
paar meter opgeschoven. “Het
is onze filosofie om vooral
nieuwe auto’s te verkopen en
jonge gebruikte Mazda’s. Dat
wil niet zeggen dat we er af en
toe niet een model van een
Mercedes CLK Cabriolet 230
Kompressor Elegance
4 in lijn
2295 cc
90,9 x 88,4 mm
193 pk bij 5300 tr/min
280 Nm bij 2500-4800 tr/min
lengte 4,567 meter, breedte 1,722 meter
1525 kg
topsnelheid 230 km/u
acceleratie 0-100 in 9,1 sec.
stadscyclus 14,8 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,8 liter/100 km
gecombineerd 10,3 liter/100 km
£142.850,=