r\>ITi Mercedes CLK 230 /Compressor Cabriolet 'n 'Best Deal' bij een beste dealer AutoTest Van zv mEP/cru/?E AiloparcöF Dik in orde V DE AUTOMAAT Donderdag 17 september 1998 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER >agina2 AAB 76. en m et chi Merk en type: Water- en winddicht u Verbruik: Prijs: komt Hoofdsteunen is Sr een TILBURG n Teamgeest lan, Vertrouwde gezichten Voordeel LT a chten. f geen Technische gegevens: Begin 1996 startte Mazda-dealer van Heumen in Nijmegen en ruim tweejaar later zijn er al zes ves tigingen in Oss, Tiel, Den Bosch, Oisterwijk en Tilburg. De laatste drie dealerschappen werden ie de 1 drs. 95,- te maken. t team in jrt weer ver- ciale Van Heumen-krant opgenomen dat enige den huis-aan-huis is x De bekendmaking is begir oktober. it met maf Mercedes-Benz Uw officiële Mercedes-Benz-dealer voor Tilburg e.o. De Hoogt 13, Loon op Zand 0416-361553 van Mazda-dealer van Baast overgenomen. We spraken met bedrijfsleider Rob Fogteloo die zich na enkele weken al aardig thuis begint te voelen in Tilburg. heef kunnen r maar spi Deal’ bij e ster van Mercedes staat nog steeds voor K U kwaliteit en als we het hebben over een CLK Cabriolet ook voor exclusiviteit. En het lijkt er totaal niet toe te doen dat de prijslijst pas bij zo’n honderdvijftienduizend gulden begint, de levertijden worden er niet korter op. We reden van deze begerenswaardige open auto de versie met 2,3 liter Kompressor-motor. Openingstijden werkplaats: ma - vr: 08.15 - 17.15 uur za: 09.00 - 13.00 uur Openingstijden showroom: ma - vr: 09.00 - 18.00 uur do koopavond tot 20.00 uur za: 09.00 tot 17.00 uur Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: tantje is e tijd gele- verspreid. '--gin Moderne blik Met zijn lengte van 4,57 meter is de CLK Cabriolet zeker geen pompeuze auto, hij komt eerder elegant en relatief slank over. De auto is op het Souplesse In het vooronder ligt een 2,3 liter 4 cilinder krachtbron die i voorzien van een mechanische kompressor, die de lucht samendrukt voordat deze de verbrandingsruimte ingaat. Het effect is vergelijkbaar aan een turbo, maar het aangrijpen gaat veel geleidelijken Het maximale vermogen van 193 pk wordt bereikt bij 5300 tr/min en het flirike koppel van 280 Nm is constant aanwezig tus sen 2500 en 4800 tr/min. En inderdaad, deze enorme soup- Onder de noemer ‘Best Deal’ is er de Mazda 121 1.3 LX voor slechts £19.950,= terwijl de normale verkoopprijs f.23.490,= bedraagt. Bovendien biedt Van Heumen f.2.500,= extra inruil bovenop de prijzen in de ANWB-koerslijst. Een soortge lijk voordeel wordt gegeven op de Mazda 323 P 1.5 LX, die normaal £29.395,= kost maar nu voor £25.995,= van eigenaar wisselt. Bovendien kan op deze auto voor £990,= en airco wor den ingebouwd, die anders F Het zicht naar achteren is bij gesloten kap ronduit belabberd. De kap heeft achterin twee gigantische dode hoeken. Ons testexemplaar was met een parkeerhulp uitgerust en dat biedt in veel gevallen de oplos sing. Dit systeem bedient zich van een aantal sensoren in de bumpers die de afstand tot een obstakel meten en deze in eer ste instantie op een drietal dis plays weergeven. Komt men bij voorbeeld bij file parkeren erg dichtbij, dan klinkt een geluids signaal. Op het gebied van vei ligheid heeft Mercedes in de CLK Cabriolet niet alleen de De vestiging van Van Heumen in Tilburg telt 11 medewerkers en in Oisterwijk zijn er dat nog Sinds 1 augustus jl. behoren de drie vestigingen van Van Baast tot de Van Heumen Groep. Rob Fogteloo: “Van Baast gaf aan niet meer verder te willen en de Nederlandse Mazda-impor- teur wist dat Van Heumen ver der wilde groeien. Dat is ook nodig om in de toekomst" als dealerbedrijf te kunnen overle ven. Ik sluit dan ook niet uit dat de Van Heumen Groep nog verder uitgebreid gaat worden eventueel ook met dealerschap pen van andere merken.” De positie van de CLK-reeks binnen het Mercedes-program- ma moet even worden toege licht. Kijken we naar de eerste letter van de naam, dan lijkt deze auto tot de C-klasse te behoren en dat is ook hele maal juist. We worden echter volledig op het verkeerde spoor gezet door de dubbele ronde koplampen die een ver bintenis met de E-klasse doen vermoeden. ander merk tussen hebben staan, maar de totale voorraad zal veel kleiner zijn en dan is zo’n immense showroom echt niet nodig”, verklaart Fogteloo. Hel ‘afgestoten’ deel wordt ver huurd aan Kwik-Fit, is dat niet de vijand binnenhalen? “Zo zie ik dat niet, ik vind het een uit daging. Bovendien zie ik liever een concurrent als buurman, want dan kun je bijhouden wat hij doet. Daarnaast heeft Kwik- Fit een andere klantengroep dan een dealerbedrijf als het onze.” Wie tot nu toe bekend was met Van Baast, zal afgezien van de andere naam op de gevel en de inkrimping van de showroom weinig verschil bemerken. Vrijwel alle medewerkers zijn gebleven, dus treft de klant in de showroom, achter de recep tie en in de werkplaats dezelfde vertrouwde gezichten aan. Een groot aantal stamt zelfs nog uit de Oppermans-tijd en zijn als het ware met het merk Mazda vergroeid. eens 5. De vestiging in Den Bosch draait zelfstandig, maar onder het Tilburgse rayon valt nog wel sub-dealer Jansen in Hilvarenbeek, waarmee Van Heumen direct zeer goede con tacten wist op te bouwen. De officiële opening van de nieuwe Tilburgse Mazda-dealer staat gepland op aanstaande zondag 20 september. Dan is het bedrijf voor iedere geïnte resseerde geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Van Heumen heeft een aantal zeer scherpe aanbiedingen op diverse Mazda-modellen en ook kan men een nieuwe Mazda 121 winnen. Daarvoor moet een slagzin wor den afgemaakt die in het spe- uitschuifbare hoofdsteunen ingebouwd, maar ook twee air bags en twee side-bags. Uiteraard heeft deze auto onder meer stuurbekrachtiging, elektrische ruitbediening, cen trale vergrendeling met afstandsbediening gekoppeld aan een startonderbreker en alarminstallatie, houten sier lijsten in het interieur, automa tische antiverblindingsspiegel, zonnekleppen met verlichte spiegels en een regensensor, om maar een paar willekeurige items te noemen. En toch zijn er dan nog wel wat opties te noemen zoals het besproken parkeersysteem (£2.516,=), elektrisch bediende voorstoelen met geheugen, navigatiesys teem, verstelbare stuurkolom en inklapbare buitenspiegels. Motorisch kent de CLK Cabriolet drie mogelijkheden. Aan de basis staat de 2 liter van 136 pk en het topmodel is voorzien van de 3,2 liter V6 18- klepper van 218 pk. De middel ste versie werd door ons gere den. waardigheid. Ik sta niet als een ouderwetse manager boven mijn mensen, maar sta er juist tussenin. Als er even gezogen moet worden dan spring ik ook bij dit soort werkzaamheden bij. We moeten het immers samen maken.” Of de klant nu via de officiële showroomringang naar binnen komt of via de werkplaats en het magazijn, centraal in het bedrijf staat de receptie waar men met allerhande vragen terecht kan. Daar treft men Nico van der Zanden, die vele Mazda-rijders zullen kennen als de vroegere werkplaatschef. Zijn directe collega is receptio niste Ivonne van Thillo, even eens een bekend gezicht. Fotobijschrift: Rob Fogteloo (links) met een aantal van zijn medewerkers bij de Tilburgse vestiging van Mazda-dealer Van Heumen. cabrio van dit formaat erg krap. Mercedes heeft echter een handigheidje bedacht om de bagageruimte bij gesloten kap maximaal te kunnen benutten. Er zit simpelweg een roelhoes in de bagageruimte die de kap in neergeklapte toestand beschermd, maar die in andere gevallen gewoon kan worden weggehaald. Rob Fogteloo zelf is van huis uit een zuiveltechnoloog en stu deerde in Bolsward. Tien jaar lang was hij bij de VW/Audi- dealer A-point in Amsterdam Zuid-Oost verantwoordelijk voor de fleetsales eri kwam daarna met Mazda in aanra king in Amstelveen, waar hij 4 jaar verbleef. Per 1 september vorig jaar tradt hij bij Van Heumen in dienst en werd bedrijfsleider van de vestiging in Tiel om recent de overstap naar Tilburg te m< Overigens zal het Tilburg binnenkor sterkt worden met een ver trouwd gezicht. John Wouters, die de afgelopen tijd bij Van Baast in Oisterwijk actief was, komt weer op zijn vertrouwde stek terug. Rob Fogteloo: “De teamgeest die hier in Tilburg heerst vind ik erg belangrijk. De manier waarop we hier met elkaar omgaan is op basis van gelijk- Mazda-dealer Van Heumen Tilburg Mascagnistraat 531 5049 BL Tilburg tel. 013-5478980 fax 013-4561842 De CLK heeft grote achterlich- tunits die gedeeltelijk op de klep zijn aangebracht. Het derde remlicht is boven in het kofferdeksel geplaatst. De cabriokap is van een fraaie stof gemaakt en is voorzien van een helaas te kleine glazen ruit met verwarming. De constructie van de kap lijkt sterk op die van de Saab 9-3 en dat kan kloppen, want zowel Saab als Mercedes betrekken hun kappen van dezelfde leverancier. Vanwege het vooral slechte weer hebben we de Mercedes overwegend dicht gereden en dan blijkt snel de kwaliteit van dit onderdeel. De afdichting voor zowel water, wind als geluiden is uitstekend en daarom kan men met deze auto rustig het hele jaar door rijden. De kap bestaat uit meerdere lagen en heeft aan de binnenzijde een stoffen afwer king die veel minder kil over- dak na identiek aan de vorig jaar geïntroduceerde coupé. Het front toont de moderne blik van Mercedes met de ovale koplam pen met geïntegreerde richting aanwijzers en een chroom omlijnde grille met fijne vlak verdeling. De vorm van de motorkap sluit fraai op deze elementen aan en de ster blijft natuurlijk op zijn plek; fier voorop de neus. De profiellijn loopt vanaf de portieren lichtjes op naar achteren en bereikt zijn hoogste punt bij de afdek- klep van het cabriodak. Als de kap is neergeklapt zijn duide lijk de twee bescheiden bultjes te zien die aansluiting vinden op de achterste hoofdsteunen. Waar hebben we dit eerder gezien? Deze hoofdsteunen doen overigens tegelijk dienst als roll-beugel. Mocht de auto op z’n kop gaan, dan schieten de hoofdsteunen over een flinke afstand omhoog en vangen de auto op. Overigens kan men ook op voorhand met een druk op een knop de hoofdsteunen in de hoge positie zetten. De kap- bediening gaat uiteraard volle dig elektrisch, alleen moet in een simpele handbeweging de vergrendeling boven de voorruit worden losgemaakt. Openen we het kofferdeksel dan blijkt daar een uiterst bescheiden volume van 237 liter voor handen te zijn en dat is ook voor een komt dan de gebruikelijke kunststoffen. De door ons gereden auto is voorzien van het zogenaamde Elegance-pakket en dat is aan de buitenkant te zien aan de vijf-spaaks velgen en meegespo ten deurgrepen met chrooms- trip. Het interieur maakt een uitstekend afgewerkte en roy aal uitgeruste indruk. Het dashboard en de bekledingsma- terialen zijn wat kleur betreft prima op elkaar afgestemd. De CLK Cabriolet heeft standaard lederen bekleding en de stoelen kunnen bovendien verwarmd worden. De stoelen bieden een comfortabele zit en zijn zeker niet te hard. Ze gaan ver genoeg naar voren om ook in gesloten toestand een makkelij ke doorgang voor de achterpas- sagiers te bieden. Er zijn vol doende opbergmogelijkheden, al zijn open portiervakken bij een cabriolet niet zo geschikt. lesse is direct bij het wegrijden waarneembaar. Je zou wellicht in een auto als deze het geluid van 6 cilinder verwachten, maar de kracht waarmee de Kompressor voor de dag komt, is ronduit indrukwekkend. Zeker gekoppeld aan de vijf- traps automaat moet deze CLK gezien worden als een snelle en comfortabele auto. Niets doet aan een zenuwachtige sportbo- lide denken, wat bij een aantal turbo’s wel het geval is. De motor zorgt voor een topsnel heid van zo’n 230 km/u en levert een acceleratie van 0 tot 100 km/u op in 9,1 seconden en dat voor een auto die 1525 kg schoon aan de haak weegt. Verrassend is dat ondanks de prima prestaties het brandstof verbruik redelijk in de hand te houden is. Wie een beetje oplet kan zelfs gemiddeld 1 op 10 met deze ‘ster’ rijden. De prijzen van de CLK Cabriolet zijn wat minder verrassing. De CLK 230 Kompressor kost £133.900,= in de Sport-uitvoering. Tel daarbij £8.950,= voor de Elegance en nog wat opties, dan ga je mak kelijk over anderhalve ton heen. Wie genoegen neemt de 2 liter 16-klepper is van&>. £114.950,= het mannetje en v dan toch graag dat 6 cilinder geluid wil horen klinken moet £156.250,= neertellen. f.3.490,= zou moeten kosten. Zeer groot is het voordeel op de Mazda 323 sedan van het vori ge type. Deze auto kost nor maal £35.996,= maar naast een prijsverlaging van vier mille rekent Van Heumen niets voor het rijklaarmaken, de metaal kleur, registratie en verwijde ringsbijdrage, zodat deze auto voor f.29.995,= wordt aangebo den. Tot slot is er de populaire 323F in 1.5 GX-uitgave met standaard airco, achterspoiler, lichtmetalen wielen en brede banden voor £34.950,= terwijl deze auto een normale prijs ïft van £40.295,=. Ja, dan we inderdaad alleen jreken van een ‘Best j Van Heumen. Eén van de eerste acties die door Van Heumen werd onder nomen, was het verkleinen van de nieuwe showroom. De ingang blijft echter aan de dezelfde kant, maar wordt een paar meter opgeschoven. “Het is onze filosofie om vooral nieuwe auto’s te verkopen en jonge gebruikte Mazda’s. Dat wil niet zeggen dat we er af en toe niet een model van een Mercedes CLK Cabriolet 230 Kompressor Elegance 4 in lijn 2295 cc 90,9 x 88,4 mm 193 pk bij 5300 tr/min 280 Nm bij 2500-4800 tr/min lengte 4,567 meter, breedte 1,722 meter 1525 kg topsnelheid 230 km/u acceleratie 0-100 in 9,1 sec. stadscyclus 14,8 liter/100 km buitenwegcyclus 7,8 liter/100 km gecombineerd 10,3 liter/100 km £142.850,=

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25