i
I
I
S:
I
i
Honda Accord
Rü-impressie
e
I
ts
Op Duitse leest geschoeid
Debuut voor Opel Movano
Mitsubishi Space Star in de startblokken
s°
Volkswagen Lupo
LJ
De Tomaso zoekt
Europese dealers
Toyota Corolla met
flink uitgebreide uitrusting
pagina o
DE AUTOMAAT Donderdag 10 september 1998 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
IR
Kracht en souplesse
11
Zestienkleppers
Compacte constructie
Diesel
IF
500,
logo.
Vervolg van pagina 1
lever-
'K
a
ook
de
eeld
"JFn oktober verschijnt de volledig nieuwe en spe-
K cifiek voor Europa ontwikkelde Honda Accord.
JL Deze in het Engelse Swindon geproduceerde
sedan krijgt half volgend jaar gezelschap van een
vijfdeurs hatchback, die al op de komende salon
van Parijs zal worden getoond. Aan de top van de
serie komt een uiterst begerenswaardige Type-R.
Met
het
met
asT
5 kunnen
overgro-
De i
Voll
-1994
-1984
-1994
-1991
-1989
-1991
-1992
-1989
-1990
-1991
-1994
eide
1 wij
i®
1G
95o:
eeni
and«
lykt
Ope’
toont
de Ai
de eerste
die auto’s
:ifiek afge-
nnal 890,
De klant kan kiezen uit een 1,3
liter van 86 pk en de 1,8 liter
GDI van 122 pk. Beide motoren
looting
speci-
de wen-
le diver-
Volgende week volgt een uitge
breide kennismaking.
carrosserie van de nieuwe
Ikswagen Lupo is volledig
Wie overigens in een dealer-
schap geïnteresseerd is kan bel
len met De Tomaso in Italië:
003959848102.
denkt Opel er 14.000 te
verkopen, waarvan het c
te deel in Duitsland en
Engeland.
bij. Als de Linea Terra boven
dien wordt besteld met een
Comfortpakket (elektrisch
bediende voorportierruiten en
centrale vergrendeling) worden
ook de bumpers, stootstrips en
portiergrepen in de carrosserie-
kleur gespoten.
gemaakt van verzinkt staal en
daardoor kan het merk een car-
Bovendien komt er dan een
chromen grille bij en afstands
bediening op de centrale ver-
grendeling. Toyota gaat vanaf
oktober de nieuwe Corolla’s
leveren. De basisprijs is
£28.990,= gebleven. De Linea i
Terra met uitgebreide uitrus
ting kost nog steeds £30.490,=. i
ruimte op de achterbank. Deze
bank is over een afstand van 15
centimeter verschuifbaar.
Mitsubishi mikt met de Space
Star op een brede doelgroep
van zakelijke gebruikers, oude
re mensen en gezinnen met
kinderen.
Honda was een van
Japanse merken die
ging bouwen specif.,
stemd op de Europese,
Japanse of Amerikaanse
markt. Uiteraard delen deze
auto’s bijvoorbeeld hun onder
stel en motoren, maar wat
betreft vormgeving, inrichtin"
en afstemming zijn ze s[
fiek en sluiten aan op dt
sen van de kopers in de
se werelddelen.
weinig opvallende sedan met
een aantal kenmerken van
andere auto’s. Zo doen de dak-
'jk en de C-stijl sterk aan de
Opel Omega denken en ver
toont de achterzijde trekjes van
de Audi A4 en BMW 5-serie.
Het front is onmiskenbaar
Honda met de chroom omlijnde
grille en het grote H-embleem.
Onderhoud
De Lupo maakt net als iedere
andere Volkswagen een degelij
ke indruk. De auto heeft voor
de bekende McPherson veerpo-
ten en achter eveneens schroef-
veren en gekoppelde draagar-
men. Ondanks de bescheiden
afmetingen is de Lupo best
comfortabel te noemen. Alleen
de 1,0-versie beschikt niet over
een stabilisatorstang voor en
helt daardoor iets meer over in
bochten. Deze variant staat op
13 inch wielen met 155/70 ban
den, terwijl de 1.4-16V en SDI
het doen met 175/80 rubbers.
Het remsysteem is goed op
haar taken berekend en bedient
zich voor van geventileerde
schijven en achter van trom
mels. ABS wordt als optie lever
baar.
zeker geen ruimtewagen of sta
tionwagon. Althans, daar legt
Mitsubishi de nadruk op in
haar reclamecampagne. Dit
jaar gaat NedCar er nog 15.000
produceren, in het eerste volle
jaar worden dat er 50.000.
Hiervan zal tien procent door
Mitsubishi Nederland worden
afgezet.
De Space Star is een volwaardi
ge vijfpersoons auto met veel
Gezamenlijke technologie is
verder te vinden in het aan-
drijflijn controlesysteem, het
volledig geïntregreerde audio-
systeem en het complete interi-
worden geleverd in combinatie
met een GL en GLX uitvoering.
Een automaat volgt later even
als een dieselmotor, naar ver-
luid een direct ingespoten die- i
sel van Renault. Mitsubishi
hangt aan de Space Star een
prijskaartje van £32.995,= (1.3 1
GL) en £39.295,= (1.8 GL).
Het Italiaanse sportwagenmerk
De Tomaso is bezig een nieuw
Europees dealemetwerk op te
zetten voor de Mangusta sport
wagen en een ander nog uit te
brengen model. In maart werd
aangekondigd dat de ontwikke
ling van nieuwe modellen voor
taan verzorgd zal worden door
British Motor Car Distributors
Ltd in San Francisco. Verder is
de positie van De Tomaso
recent versterkt door de strate
gische alliantie met Visteon
Automotive Systems (een Ford-
dochter). De Tomaso beschikt
hierdoor over de laatste tech
niek voor de nieuwste generatie
De Tomaso’s.
Honda heeft behoorlijk wat fan
tasie in het interieur gestopt.
En het aardige is dat indruk
wisselt met de uitvoering,
een stoffen bekleding ziet
er allemaal heel netjes uit,
beige leer is de uitstraling
ineens Brits en de sportieve
Type-R staat met zijn witte wij
zerplaten en Recaro sportstoe
len klaar om een circuit op te
gaan. Het dashboard heeft drie
afzonderlijke klokken in een
omlijsting die aan weerszijde
om het stuur heen is gevormd.
De stoelen zijn in voldoende
mate verstelbaar en geven
Renault draagt ook zorg voor
de produktie. Er komen veertig
verschillende varianten. Er kan
worden gekozen uit drie dak-
hoogten en wielbases, een aan-
nemersuitvoering, pick-up,
chassis-cabine of een bus voor
personenvervoer. De Movano
kan worden gekozen met twee
motoren, een 2,5 liter van 80
pk of een direct ingespoten 2,8
liter turbodiesel van 115 pk.
Frankrijk, Engeland,
Duitsland, Italië, Spanje,
Portugal en Turkije gaan ons
wat levering betreft voorlopig
voor. In het eerste jaar (1999)
Honda wil de nieuwe Accord
positioneren aan de bovenkant
van het segment en levert daar
om iedere uitvoering met een
uiterst complete standaarduit
rusting. Zo zien we onder meer
een deelbaar neerklapbare ach
terbank, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, elektrisch
Op vrijdag 18 september wordt
de nieuwe Mitsubishi Space
Star op de Nederlandse markt
geïntroduceerd. Het gaat hier
om de tweede Mitsubishi die bij
NedCar in het Limburgse Bom
wordt gebouwd en samen met
de Carisma speciaal voor de
Europese markt werd ontwik
keld. De auto is een nieuwe
interpretatie van het fenomeen
vijfdeurs hatchback, maar is
De eerste Europese Accord
was een keurige, grote sedan
die wat betreft uitstraling niet
echt meekon met zijn concur
rentie. Zeker niet met de op
dezelfde basis ontwikkelde
Rover 600 die in de zakenklas
se beter aansloeg. Het is dan
ook geen wonder dat Honda de
nieuwe Accord een chiquer
uiterlijk heeft meegegeven,
maar de vormgeving mag eer
der Duits dan Engels worden
genoemd.
eur. Het interieur werd in
twaalf maanden produktierijp
gemaakt. Het prototype van de
nieuwe Mangusta ondergaat nu
een aantal tests in Italië en de
Verenigde Staten. De Tomaso
streeft ernaar haar Europese
dealemetwerk gereed te heb
ben als de nieuwe auto op de
komende autotentoonstelling in
Genève (maart 1999) aan pers
en publiek zal worden getoond.
Zonder dat de consument er
ook maar een dubbeltje extra
voor moet betalen, zijn de uit-
rustingsniveau’s van de Toyota
Corolla flink opgewaardeerd.
Het veiligheidsniveau is op een
hoger plan gebracht door stan
daard op iedere Corolla ABS te
monteren met vier schijfrem
men en een tweede airbag. De
Linea Terra krijgt verder een
toerenteller, buitentempera
tuurmeter, regelbare dash-
boardverlichting en het sportie
ve interieur van de Corolla G6.
En bij de rijker uitgeruste
Linea Luna komt er velours
bekleding en airconditioning
5100 tr/min. En dat alles zorgt
voor prestaties die er mogen
zijn: een top van 190 km/u en
sprintje van 0 tot 100 in 12,2
seconden. Zeker onder
Nederlandse omstandigheden
een uitstekende aanbieding.
de snelheidsmeter 100 km/u
aan. De 1,8 is leverbaar met
een viertraps automaat met
handschakelmogelijkheid, bij
Honda Sequential Sport Shift
genoemd. Diezelfde automaat
kan ook besteld worden op de 2
liter VTEC, een motor die goed
is voor maar liefst 147 pk en
184 Nm en daardoor over een
grote souplesse en rust
beschikt. De top vinden we in
de Type-R, een 2,2 liter VTEC
met dubbele nokkenas en een
vermogen van 212 pk bij 7200
tr/min en een koppel van 215
Nm bij 6700 tr/min. Wat een
kracht en souplesse, wat een
geluid en wegligging. Het uit
stekende onderstel van de
Accord is bij de Type-R op de
sportieve prestaties afgestemd.
Zo heeft deze sportversie een
grotere spoorbreedte. De pres
taties liegen er niet om, zoals
de acceleratie van 0 tot 100 in
7,2 seconden en de top van 228
km/u. Net als bij de Integra
Type-R heeft men bij de Accord
een aantal zaken weggelaten
om het gewicht te drukken en
Als de Movano in 2001 in ons
land verkrijgbaar is, zal Opel
ook een andere bestelwagen
van 1 ton laadvermogen intro
duceren, de eerste auto die vol
ledig in samenwerking met
Renault is ontwikkeld.
Daarnaast levert Opel in
Engeland en Duitsland op dit
moment de Arena, niets meer
of minder dan de aloude
Renault Trafic met Opel-k
bediende voorportierruiten,
startblokkering met wisselen
de code, vijf driepuntsgordels,
twee airbags, zij-airbags
(vanaf 1.8), stuurbekrachti
ging en ruitenwisserinterval
afhankelijk van de snelheid.
De Type-R heeft zeer specifie
ke elementen zoals de een
sperdifferentieel, alarmsys
teem, Xenon koplampen, 17
inch witte lichtmetalen wie
len, Recaro stoelen, Momo
stuurwiel, titanium pookknop,
witte wijzerplaten en een 40
procent stijvere carrosserie.
En dan de prijzen... eh, die
zijn nog niet bekend. Honda
hoopt die zo spoedig uitgere
kend te hebben. Volgend jaar
komt zoals gezegd de vijfdeurs
en op sommige markten zal
ook de 2 liter direct ingespoten
Rover diesel een plekje in de
nieuwe Accord krijgen. Of deze
ook in Nederland gevoerd gaat
worden is bij de importeur nog
niet bekend, maar deze motor
wordt dan ook pas half vol
gend jaar verwacht.
Belangrijk is dat de nieuwe
Accord 9 centimeter korter is
dan zijn voorganger en dat ook
de wielbasis met 5,2 centimeter
is ingekrompen. Toch gaat dat
niet ten koste van comfort en
binnenruimte. Wel is de auto
hoger en breder en nam ook de
spoorbreedte toe. Voor past
Honda op haar auto’s al langer
de double wishbone wielophan
ging toe, maar de Accord heeft
ook een achteras volgens dit
principe. Deze compacte con
structie is zo gemaakt dat de
wielen bij inveren iets naar
achteren gaan en daarmee als
het ware de wielbasis verlen
gen. Vandaar dat het veercom-
fort niet heeft geleden onder
het inkorten van de wielbasis.
Door de compacte bouw doet de
ophanging ook minder aan
spraak op de interieurruimte
die zelfs met 5 centimeter is
toegenomen. Ook kon Honda
een bredere achterbank toepas
sen.
Het uiterlijk van de nieuwe
Accord is vooral zakelijk cor
rect. Het is een tikkeltje chique,
genoeg steun. De zit is niet
overdreven hard, maar zeker
ook niet zacht. De Recaro’s in
de Type-R zijn natuurlijk een
ander verhaal. Die bieden wel
een stevige zit met een geweldi
ge ondersteuning van de schou
ders. De ruimte achterin vol
doet aan de verwachtingen. De
afwerking staat op een hoog
peil en de gebruikte materialen
voelen degelijk aan. Het uit
zicht rondom is uitstekend.
Honda levert in de nieuwe
Accord in eerste instantie vier
verschillende motoren, allemaal
zestienkleppers met de eigen
Honda PGM-FI multipoint
injectie. De basis 1,6 liter levert
een hoog vermogen van 116 pk
bij 6400 tr/min en komt tot een
keurig koppel van 140 Nm by
Tijdens de afgelopen Hannover
Bedrijfsautoshow debuteerde
de nieuwe Opel Movano, een
grote bedrijfswagen waarmee
het merk begin volgend jaar
haar programma zal gaan uit
breiden. Het vreemde is echter
dat Opel in Nederland deze
besteller pas in het jaar 2001
gaat leveren, waarschijnlijk ligt
dat aan afspraken die met
Renault zijn gemaakt. De
Movano is namelijk ontstaan
uit een samenwerking tussen
Opel en Renault en is in princi
pe identiek aan de nieuwe
Master van het Franse merk.
het sportieve geluid van de
motor beter hoorbaar te maken.
De Integra is daarmee een wat
zenuwachtige auto die constant
opzweept tot maximaal preste
ren. De Accord Type-R daaren
tegen kan prima op een lange
vakantierit worden meegeno
men. Alle motoren in de nieuwe
Accord-reeks voldoen aan de
Euro 2000 norm wat betreft
emissies. De 2,0 liter VTEC en
de snelle 2,2 liter VTEC zijn
nog veel schoner en beantwoor
den aan de uiterst strenge
ULEV-normen en vooral voor
de sportieve versie is dat
behoorlijk uniek.
rosseriegarantie geven van
maar liefst 12 jaar. De Lupo
kost niet veel in onderhoud.
Een kleine beurt is iedere
15.000 km gewenst en voor een
grote onderhoudsbeurt staat de
auto iedere 30.000 km of elk
jaar bij de dealer.
Het grote geheim op dit
moment is nog de verkoopprijs,
die wordt tegen het einde van
deze maand bekend gemaakt.
Als leidraad kunnen we
natuurlijk de bedragen nemen
die voor de Seat Arosa worden
gevraagd met nadrukkelijk de
mededeling van VW dat de
Lupo duurder gaat worden.
Daarom moet de basisversie
met 1,0 liter motor verwacht
worden tussen de £21.500,= en
£21.995,=. Bovendien komen de
uitrustingen van de twee con-
cemgenoten niet volledig met
elkaar overeen.
Een trapje hoger staat de 1,8
liter VTEC die uit exact 1850 cc
136 pk haalt en komt tot 175
Nm bij 4800 tr/min. Deze
krachtbron overtuigt net wat
meer, maar moet in bergachtig
gebied nadrukkelijk op toeren
worden gehouden om vlot te
presteren. Er kan een topsnel
heid gehaald worden van 205
km/u en in 10,4 seconden wijst
De naam Mangusta werd in de
historie al eerder gebruikt en
klinkt liefhebbers net zo
bekend in de oren als Pantera.
De nieuwe Mangusta is een
2+2 sportcoupé met een Ford
krachtbron en tevens de eerste
auto die profiteert van de
samenwerking met Visteon.
TV-PG-671
Philips
Ca-ïseBW*
Cartm
/ZS» k
ga I