i I I S: I i Honda Accord Rü-impressie e I ts Op Duitse leest geschoeid Debuut voor Opel Movano Mitsubishi Space Star in de startblokken s° Volkswagen Lupo LJ De Tomaso zoekt Europese dealers Toyota Corolla met flink uitgebreide uitrusting pagina o DE AUTOMAAT Donderdag 10 september 1998 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER IR Kracht en souplesse 11 Zestienkleppers Compacte constructie Diesel IF 500, logo. Vervolg van pagina 1 lever- 'K a ook de eeld "JFn oktober verschijnt de volledig nieuwe en spe- K cifiek voor Europa ontwikkelde Honda Accord. JL Deze in het Engelse Swindon geproduceerde sedan krijgt half volgend jaar gezelschap van een vijfdeurs hatchback, die al op de komende salon van Parijs zal worden getoond. Aan de top van de serie komt een uiterst begerenswaardige Type-R. Met het met asT 5 kunnen overgro- De i Voll -1994 -1984 -1994 -1991 -1989 -1991 -1992 -1989 -1990 -1991 -1994 eide 1 wij i® 1G 95o: eeni and« lykt Ope’ toont de Ai de eerste die auto’s :ifiek afge- nnal 890, De klant kan kiezen uit een 1,3 liter van 86 pk en de 1,8 liter GDI van 122 pk. Beide motoren looting speci- de wen- le diver- Volgende week volgt een uitge breide kennismaking. carrosserie van de nieuwe Ikswagen Lupo is volledig Wie overigens in een dealer- schap geïnteresseerd is kan bel len met De Tomaso in Italië: 003959848102. denkt Opel er 14.000 te verkopen, waarvan het c te deel in Duitsland en Engeland. bij. Als de Linea Terra boven dien wordt besteld met een Comfortpakket (elektrisch bediende voorportierruiten en centrale vergrendeling) worden ook de bumpers, stootstrips en portiergrepen in de carrosserie- kleur gespoten. gemaakt van verzinkt staal en daardoor kan het merk een car- Bovendien komt er dan een chromen grille bij en afstands bediening op de centrale ver- grendeling. Toyota gaat vanaf oktober de nieuwe Corolla’s leveren. De basisprijs is £28.990,= gebleven. De Linea i Terra met uitgebreide uitrus ting kost nog steeds £30.490,=. i ruimte op de achterbank. Deze bank is over een afstand van 15 centimeter verschuifbaar. Mitsubishi mikt met de Space Star op een brede doelgroep van zakelijke gebruikers, oude re mensen en gezinnen met kinderen. Honda was een van Japanse merken die ging bouwen specif., stemd op de Europese, Japanse of Amerikaanse markt. Uiteraard delen deze auto’s bijvoorbeeld hun onder stel en motoren, maar wat betreft vormgeving, inrichtin" en afstemming zijn ze s[ fiek en sluiten aan op dt sen van de kopers in de se werelddelen. weinig opvallende sedan met een aantal kenmerken van andere auto’s. Zo doen de dak- 'jk en de C-stijl sterk aan de Opel Omega denken en ver toont de achterzijde trekjes van de Audi A4 en BMW 5-serie. Het front is onmiskenbaar Honda met de chroom omlijnde grille en het grote H-embleem. Onderhoud De Lupo maakt net als iedere andere Volkswagen een degelij ke indruk. De auto heeft voor de bekende McPherson veerpo- ten en achter eveneens schroef- veren en gekoppelde draagar- men. Ondanks de bescheiden afmetingen is de Lupo best comfortabel te noemen. Alleen de 1,0-versie beschikt niet over een stabilisatorstang voor en helt daardoor iets meer over in bochten. Deze variant staat op 13 inch wielen met 155/70 ban den, terwijl de 1.4-16V en SDI het doen met 175/80 rubbers. Het remsysteem is goed op haar taken berekend en bedient zich voor van geventileerde schijven en achter van trom mels. ABS wordt als optie lever baar. zeker geen ruimtewagen of sta tionwagon. Althans, daar legt Mitsubishi de nadruk op in haar reclamecampagne. Dit jaar gaat NedCar er nog 15.000 produceren, in het eerste volle jaar worden dat er 50.000. Hiervan zal tien procent door Mitsubishi Nederland worden afgezet. De Space Star is een volwaardi ge vijfpersoons auto met veel Gezamenlijke technologie is verder te vinden in het aan- drijflijn controlesysteem, het volledig geïntregreerde audio- systeem en het complete interi- worden geleverd in combinatie met een GL en GLX uitvoering. Een automaat volgt later even als een dieselmotor, naar ver- luid een direct ingespoten die- i sel van Renault. Mitsubishi hangt aan de Space Star een prijskaartje van £32.995,= (1.3 1 GL) en £39.295,= (1.8 GL). Het Italiaanse sportwagenmerk De Tomaso is bezig een nieuw Europees dealemetwerk op te zetten voor de Mangusta sport wagen en een ander nog uit te brengen model. In maart werd aangekondigd dat de ontwikke ling van nieuwe modellen voor taan verzorgd zal worden door British Motor Car Distributors Ltd in San Francisco. Verder is de positie van De Tomaso recent versterkt door de strate gische alliantie met Visteon Automotive Systems (een Ford- dochter). De Tomaso beschikt hierdoor over de laatste tech niek voor de nieuwste generatie De Tomaso’s. Honda heeft behoorlijk wat fan tasie in het interieur gestopt. En het aardige is dat indruk wisselt met de uitvoering, een stoffen bekleding ziet er allemaal heel netjes uit, beige leer is de uitstraling ineens Brits en de sportieve Type-R staat met zijn witte wij zerplaten en Recaro sportstoe len klaar om een circuit op te gaan. Het dashboard heeft drie afzonderlijke klokken in een omlijsting die aan weerszijde om het stuur heen is gevormd. De stoelen zijn in voldoende mate verstelbaar en geven Renault draagt ook zorg voor de produktie. Er komen veertig verschillende varianten. Er kan worden gekozen uit drie dak- hoogten en wielbases, een aan- nemersuitvoering, pick-up, chassis-cabine of een bus voor personenvervoer. De Movano kan worden gekozen met twee motoren, een 2,5 liter van 80 pk of een direct ingespoten 2,8 liter turbodiesel van 115 pk. Frankrijk, Engeland, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal en Turkije gaan ons wat levering betreft voorlopig voor. In het eerste jaar (1999) Honda wil de nieuwe Accord positioneren aan de bovenkant van het segment en levert daar om iedere uitvoering met een uiterst complete standaarduit rusting. Zo zien we onder meer een deelbaar neerklapbare ach terbank, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch Op vrijdag 18 september wordt de nieuwe Mitsubishi Space Star op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Het gaat hier om de tweede Mitsubishi die bij NedCar in het Limburgse Bom wordt gebouwd en samen met de Carisma speciaal voor de Europese markt werd ontwik keld. De auto is een nieuwe interpretatie van het fenomeen vijfdeurs hatchback, maar is De eerste Europese Accord was een keurige, grote sedan die wat betreft uitstraling niet echt meekon met zijn concur rentie. Zeker niet met de op dezelfde basis ontwikkelde Rover 600 die in de zakenklas se beter aansloeg. Het is dan ook geen wonder dat Honda de nieuwe Accord een chiquer uiterlijk heeft meegegeven, maar de vormgeving mag eer der Duits dan Engels worden genoemd. eur. Het interieur werd in twaalf maanden produktierijp gemaakt. Het prototype van de nieuwe Mangusta ondergaat nu een aantal tests in Italië en de Verenigde Staten. De Tomaso streeft ernaar haar Europese dealemetwerk gereed te heb ben als de nieuwe auto op de komende autotentoonstelling in Genève (maart 1999) aan pers en publiek zal worden getoond. Zonder dat de consument er ook maar een dubbeltje extra voor moet betalen, zijn de uit- rustingsniveau’s van de Toyota Corolla flink opgewaardeerd. Het veiligheidsniveau is op een hoger plan gebracht door stan daard op iedere Corolla ABS te monteren met vier schijfrem men en een tweede airbag. De Linea Terra krijgt verder een toerenteller, buitentempera tuurmeter, regelbare dash- boardverlichting en het sportie ve interieur van de Corolla G6. En bij de rijker uitgeruste Linea Luna komt er velours bekleding en airconditioning 5100 tr/min. En dat alles zorgt voor prestaties die er mogen zijn: een top van 190 km/u en sprintje van 0 tot 100 in 12,2 seconden. Zeker onder Nederlandse omstandigheden een uitstekende aanbieding. de snelheidsmeter 100 km/u aan. De 1,8 is leverbaar met een viertraps automaat met handschakelmogelijkheid, bij Honda Sequential Sport Shift genoemd. Diezelfde automaat kan ook besteld worden op de 2 liter VTEC, een motor die goed is voor maar liefst 147 pk en 184 Nm en daardoor over een grote souplesse en rust beschikt. De top vinden we in de Type-R, een 2,2 liter VTEC met dubbele nokkenas en een vermogen van 212 pk bij 7200 tr/min en een koppel van 215 Nm bij 6700 tr/min. Wat een kracht en souplesse, wat een geluid en wegligging. Het uit stekende onderstel van de Accord is bij de Type-R op de sportieve prestaties afgestemd. Zo heeft deze sportversie een grotere spoorbreedte. De pres taties liegen er niet om, zoals de acceleratie van 0 tot 100 in 7,2 seconden en de top van 228 km/u. Net als bij de Integra Type-R heeft men bij de Accord een aantal zaken weggelaten om het gewicht te drukken en Als de Movano in 2001 in ons land verkrijgbaar is, zal Opel ook een andere bestelwagen van 1 ton laadvermogen intro duceren, de eerste auto die vol ledig in samenwerking met Renault is ontwikkeld. Daarnaast levert Opel in Engeland en Duitsland op dit moment de Arena, niets meer of minder dan de aloude Renault Trafic met Opel-k bediende voorportierruiten, startblokkering met wisselen de code, vijf driepuntsgordels, twee airbags, zij-airbags (vanaf 1.8), stuurbekrachti ging en ruitenwisserinterval afhankelijk van de snelheid. De Type-R heeft zeer specifie ke elementen zoals de een sperdifferentieel, alarmsys teem, Xenon koplampen, 17 inch witte lichtmetalen wie len, Recaro stoelen, Momo stuurwiel, titanium pookknop, witte wijzerplaten en een 40 procent stijvere carrosserie. En dan de prijzen... eh, die zijn nog niet bekend. Honda hoopt die zo spoedig uitgere kend te hebben. Volgend jaar komt zoals gezegd de vijfdeurs en op sommige markten zal ook de 2 liter direct ingespoten Rover diesel een plekje in de nieuwe Accord krijgen. Of deze ook in Nederland gevoerd gaat worden is bij de importeur nog niet bekend, maar deze motor wordt dan ook pas half vol gend jaar verwacht. Belangrijk is dat de nieuwe Accord 9 centimeter korter is dan zijn voorganger en dat ook de wielbasis met 5,2 centimeter is ingekrompen. Toch gaat dat niet ten koste van comfort en binnenruimte. Wel is de auto hoger en breder en nam ook de spoorbreedte toe. Voor past Honda op haar auto’s al langer de double wishbone wielophan ging toe, maar de Accord heeft ook een achteras volgens dit principe. Deze compacte con structie is zo gemaakt dat de wielen bij inveren iets naar achteren gaan en daarmee als het ware de wielbasis verlen gen. Vandaar dat het veercom- fort niet heeft geleden onder het inkorten van de wielbasis. Door de compacte bouw doet de ophanging ook minder aan spraak op de interieurruimte die zelfs met 5 centimeter is toegenomen. Ook kon Honda een bredere achterbank toepas sen. Het uiterlijk van de nieuwe Accord is vooral zakelijk cor rect. Het is een tikkeltje chique, genoeg steun. De zit is niet overdreven hard, maar zeker ook niet zacht. De Recaro’s in de Type-R zijn natuurlijk een ander verhaal. Die bieden wel een stevige zit met een geweldi ge ondersteuning van de schou ders. De ruimte achterin vol doet aan de verwachtingen. De afwerking staat op een hoog peil en de gebruikte materialen voelen degelijk aan. Het uit zicht rondom is uitstekend. Honda levert in de nieuwe Accord in eerste instantie vier verschillende motoren, allemaal zestienkleppers met de eigen Honda PGM-FI multipoint injectie. De basis 1,6 liter levert een hoog vermogen van 116 pk bij 6400 tr/min en komt tot een keurig koppel van 140 Nm by Tijdens de afgelopen Hannover Bedrijfsautoshow debuteerde de nieuwe Opel Movano, een grote bedrijfswagen waarmee het merk begin volgend jaar haar programma zal gaan uit breiden. Het vreemde is echter dat Opel in Nederland deze besteller pas in het jaar 2001 gaat leveren, waarschijnlijk ligt dat aan afspraken die met Renault zijn gemaakt. De Movano is namelijk ontstaan uit een samenwerking tussen Opel en Renault en is in princi pe identiek aan de nieuwe Master van het Franse merk. het sportieve geluid van de motor beter hoorbaar te maken. De Integra is daarmee een wat zenuwachtige auto die constant opzweept tot maximaal preste ren. De Accord Type-R daaren tegen kan prima op een lange vakantierit worden meegeno men. Alle motoren in de nieuwe Accord-reeks voldoen aan de Euro 2000 norm wat betreft emissies. De 2,0 liter VTEC en de snelle 2,2 liter VTEC zijn nog veel schoner en beantwoor den aan de uiterst strenge ULEV-normen en vooral voor de sportieve versie is dat behoorlijk uniek. rosseriegarantie geven van maar liefst 12 jaar. De Lupo kost niet veel in onderhoud. Een kleine beurt is iedere 15.000 km gewenst en voor een grote onderhoudsbeurt staat de auto iedere 30.000 km of elk jaar bij de dealer. Het grote geheim op dit moment is nog de verkoopprijs, die wordt tegen het einde van deze maand bekend gemaakt. Als leidraad kunnen we natuurlijk de bedragen nemen die voor de Seat Arosa worden gevraagd met nadrukkelijk de mededeling van VW dat de Lupo duurder gaat worden. Daarom moet de basisversie met 1,0 liter motor verwacht worden tussen de £21.500,= en £21.995,=. Bovendien komen de uitrustingen van de twee con- cemgenoten niet volledig met elkaar overeen. Een trapje hoger staat de 1,8 liter VTEC die uit exact 1850 cc 136 pk haalt en komt tot 175 Nm bij 4800 tr/min. Deze krachtbron overtuigt net wat meer, maar moet in bergachtig gebied nadrukkelijk op toeren worden gehouden om vlot te presteren. Er kan een topsnel heid gehaald worden van 205 km/u en in 10,4 seconden wijst De naam Mangusta werd in de historie al eerder gebruikt en klinkt liefhebbers net zo bekend in de oren als Pantera. De nieuwe Mangusta is een 2+2 sportcoupé met een Ford krachtbron en tevens de eerste auto die profiteert van de samenwerking met Visteon. TV-PG-671 Philips Ca-ïseBW* Cartm /ZS» k ga I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25