Porsche 911 Carrera Cabriolet AutoTest Nieuw boek. voor De schatkamer van Renault Mitsubishi Young Cars bij Kluitmans Vijfde plaats VerkooijenIVerdonk bij Rallysprint Amsterdam Met open mond JSD D] I I I I I I I I I I nn<J,I gl DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 10 september 1998 pagina 3 pagina 2 Navigatie 39.900,- Verbruik: Prijs: 2450 af ie 26.900, - 21.900, - 19.900, - I I I I I I I I I I. I I I I I I I I I I I I I 11.900,- 11.900, - 13.900, - 12.900, - 24.900, - 11.900, - 16.900, - 17.900, - 25.900, - 26.900, - 32.900, - 13.900, - 24.900, - 24.900, - 16.900, - 22.900, - 57.900, - 39.500,- 42.900, - 59.900, - 51.900, - 35.900, - 44.900, - 22.900, - 45.900, - 34.900, - 47.900, - en, '95 '93 '96 '93 '91 '88 '96 '97 '95 '94 '95 '96 '96 '89 '88 '87 srpoel „J2ens de ycross- srkooijen Dat op van verwachten een maar vooral wielbasis is ratie duide"' geworden, xe Tour Het. bruil niet tegen. ^“^xclusieve auto’s trekken de aandacht, dat is bekend. Maar sommige modellen spannen de kroon en daartoe mag ook zeker de nieuwe Porsche 911 Cabrio gerekend worden, een auto die menig mond opent. electi een bek via het boek letterlijk in de schatkamer van het merk kijkt. Electronica En nu we het toch over tech niek hebben. De 911 heeft een Op de laatste verharde proef ging hij echter iets te hard door een bocht, raakte een stoeprand en daarmee was de achteras van de Micra krom. Gelukkig ters gei aard in ten een flinl spronkelijke nieuwprijs. Ook hebben de Young Cars nog een paar jaar officiële fabrieksga rantie inclusief de Mitsubishi Inter Euro Service, een uitge breid hulpprogramma bij pech onderweg in heel Europa. Door het enorme aanbod bij stugge vering, 1 door de langere de nieuwste gene ielijk comfortabeler i. Iets meer een Gr an irismo dan pure sportwagen. gemiddelde brandstofver- ik van 1 op 8,3 valt zeker ‘De schatkamer van Renault’ kost f.24,95 en is verkrijgbaar bij Renault-dealer Van der Boom in Tilburg (zowel bij de onderdelenbalie als het Shell- tankstation), Oisterwijk en Goirle. govK malen deert anten 'ereden, verkeren uiter- in een top-conditie en zit- ik stuk onder de oor- jke nieuwpi :>ung Cat ïciële fabric kon IJelis de proef uitrijden, maar een snelle tijd werd het niet meer. Het volgende evene ment is de Gulden Tulip Rally op 24 september as. Op dit moment staat het door Nissan Denissen gesponsorde Brabantse equipe op een zesde plaats in het algemeen klasse ment, maar vanwege de kleine achterstand op nummer 5 moet er nog een plaatsje te winnen zijn. ning, getint glas, perfect aan sluitende sportieve stoelen en een superieure afwerking. Maar toch kan een Porsche-rijder nog het een en ander wensen. Voor airconditioning moet vreemd genoeg worden bijbetaald net als voor lederen bekleding, stoelverwanning, cruise-control, audio-installatie, windstop, groene baan in de voorruit, boordcomputer en een audio- installatie met CD-wisselaar. Wie er dan ook nog een naviga tiesysteem bij neemt mag bijna veertigduizend gulden in totaal bij zijn 911 Cabrio optellen. Het gaat om een navigatiesysteem van het uitgebreide soort. Als een bestemming is ingegeven geeft het display op de midden console een kaart en de route. Een stem geeft in het Engels aanwijzingen. De gesproken teksten zijn kort en laten af en toe aan duidelijkheid te wensen over. Maar ook bij Porsche staat deze techniek nog in de kinder schoenen. Merk en type: Porsc Aantal cilinders: 6, bo: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Op 96 pagina’s staan ruim 180 kleurenfoto’s die niet eerder werdeii gepubliceerd. Minutieus gerestaureerde auto’s en unieke exemplaren volledig in originele staat ver tellen allemaal hun eigen ver haal. Vele prototypes en con- ceptauto’s uit het verleden zijn bewaard gebleven en vormen ook onder een laag stof een beeldbepalend onderdeel van de Renault-geschiedenis. Afgelopen zondag 6 september wist het duo Verkooijen/Verdonk een vijfde plaats te behalen in de strijd om de Nissan Micra Challenge tijdens de Rallysprint van Amsterdam. Twee proeven moesten drie keer worden gere den. De één was een onverhar de proef met veel bochten, de ander voerde over een indus trieterrein. De verwachte regen bleef uit, maar de onverharde terwijl de Boxster over een middenmotor beschikt. Uiterlijke kenmerken die opval len heeft de 911 te over. De auto toont laag en breed en dat effect wordt nog eens versterkt door de brede luchtinlaten in de voorbumper. De fraai gevormde buitenspiegels zijn in de carros- seriekleur gespoten en dat geldt ook voor de portiergrepen. De auto staat op mooi vormge geven lichtmetalen velgen. De nieuwe achterlichten zijn groter dan voorheen, maar de bekende vorm zit er nog steeds in. Achterop staat de naam Carrera te lezen net onder het luchtrooster dat bij hogere snel heden als een spoiler omhoog komt. De dubbele uitlaatpijpen zijn netjes in de achterbumper verwerkt. De nieuwe 911 Carrera Cabriolet is een bijzondere auto in een bijzonder jaar, omdat het Duitse merk precies een halve eeuw bestaat. Al bij de introductie van de nieuwe 911 eind vorig jaar werd de cabriolet aangekondigd. De auto heeft dezelfde carrosse- riekenmerken als de coupé met uitzondering van het dak. Mitsubishi-dealer Kluitmans introduceert met de Young Cars een nieuw loot aan haar stam. Het gaat hier om jonge en zeer jonge gebruikte Mitsubishi’s die een mooie aanvulling vormen op het al uitgebreide assorti ment van deze Tïlburgse dealer. Gemiddeld is een Mitsubishi Young Car 6 tot 9 maanden oud, hebben niet veel kilome- Het interieur is net zo typisch Porsche als de buitenkant. Ondanks de moderne vormge ving bestaat het dashboard wederom uit een aantal ronde klokken die in dit geval in elkaar lijken te schuiven. In het driespakige stuurwiel (optie) zit de airbag, terwijl er ook een passagiersairbag en twee side bags beschikbaar zyn. Het dashboardlichaam is van kunststof dat niet overdreven chique overkomt, zo weten we van onze rij-impressie met de coupé. Maar het geheel kan met leer worden overtrokken en dan beantwoordt het weer aan de verwachting. Ook aan die verwachting voldoet de rijke standaarduitrusting met elek trische ruit- en spiegelbedie- 3,4 liter watergekoelde 6 cilin der boxermotor die een vorste lijk vermogen levert van 300 pk bij 6800 tr/min en komt tot een koppel van 350 Nm bij 4600 tr/min. Bosch levert de verde- lerloze ontsteking en het sequentiële injectiesysteem. De achterwielen worden aangedre ven via een handgeschakelde zesbak of de als optie leverbare Tiptronic. De handgeschakelde 911 haalt een top van 280 km/u en heeft 5,4 seconden nodig om naar de 100 km/u te accelere ren. Het gaat allemaal vanzelf en het schakelen met het korte pookje is een feest. Wel is het even wennen aan het zware koppelingspedaal. De stuurbe krachtiging helpt alleen bij lage snelheden mee. De electronica speelt bij de 911 een belangrij ke rol. De tractie controle kan als optie worden gekozen en werkt samen met ABS en het motormanagementsy steem Ook is er een automatisch rem- differentieel in het systeem opgenomen, dat als een wiel dreigt grip te verliezen bijremd. Gaan beide wielen aan één as te slippen, dan treedt de Anti Slip Regeling in werking door de inspuithoeveelheid van het injectiesysteem terug te bren gen en zo het motorkoppel te temperen. Bij de handgescha kelde 911 wordt tractie controle samen met een mechanisch sperdifferentieel geleverd. Spelen kan met deze 911 geen kwaad meer. En gaat het iets te hard in een bocht, dan grijpt de electronica in. Liefhebbers kun nen deze overigens weer met een knopje op de console uitzet ten. De 911 heeft zoals je zou riekleur gespoten. Deze hardtop is gemaakt van aluminium en weegt inclusief verwarmde ach terruit 33 kg. Aan de binnen kant is keurig een hemelbekle- ding aangebracht die wat kleur betreft op het interieur van de auto is afgestemd. Porsche vraagt voor de 911 Carrera Cabriolet £263.500,= en dat is een bedrag waar menigeen lang voor zal moe ten sparen. En daarom zullen exclusieve auto’s nog tot in lengte van jaren de aandacht blijven trek ken. proef was al een modderpo vanwege de regenval tijdei dagen ervoor. De rallyc ervaring van Nelis Ver kwam hier goed van pas. levert ook de snelste tijd i alle Nissan Micra-rijders. Technische gegevens: sche 911 Carrera Cabriolet aoxer 3387 cc 96 x 78 mm 300 pk bij 6800 tr/min 350 Nm bij 4600 tr/min lengte 4,43 meter, breedte 1,765 meter 1395 kg topsnelheid 280 km/u acceleratie 0-100 in 5,2 sec. stadscyclus 17,2 liter/100 km buitenwegcyclus 8,5 liter/100 km gecombineerd 11,8 liter/100 km £263.500,= Motor achterin Sinds de komst van de 911 in 1963 is de ‘Sportwagen van de eeuw’ voortdurend geëvolu eerd, zonder zijn vertrouwde vormen te verliezen. Toch is de huidige 911 helemaal nieuw op alle fronten. Met zyn lengte van 4,43 meter is de auto gegroeid en ook de wielen staan verder uit elkaar. In een sterk gemoderniseerde vorn het ontwerp van spatborder motorkap en verlichting behouden gebleven, in zoverre althans dat iedereen de nieu weling direct als een Porsche herkent. Porsche heeft bezuinigd op de ontwikkeling van nieuwe kop lampen, daar de 911 dezelfde units heeft als de goedkopere Boxster. Hierdoor zal men zeker bij de cabrio even twee keer moeten kijken om aan de voorkant het verschil te zien. Bekijken we de auto iets van opzij, dan blijken al gauw de luchtinlaten - die zo kenmer kend zijn voor de Boxster - te ontbreken. Zien we eenmaal het profiel, dan is het weer onmiskenbaar een 911. Constructief zijn de 911 en Boxster ook verschillend. Bij de 911 ligt de motor achterin, Renault vierde in de mei op feestelijk wijze haar lOO-jarig bestaan tijdens een driedaags evenement op het oude fabriek sterrein in Boulogne- Billancourt. Daar verzamelden zich een paar duizend Renault- enthousiastelingen met 650 klassieke auto’s. Een groter rij dend Renault-museum was nooit eerder bijeen. Een uniek evenement dat evenzo uniek fotomateriaal heeft opgeleverd. Dit is verenigd in het nieuwe boek ‘De schatkamer van Renault’. Het vertelt de geschiedenis van het Franse merk aan de hand van auto’s die nu nog steeds bestaan en in handen zijn van liefhebbers. Ook bezocht de auteur de fabriekscollectie van Renault en mocht zelfs met enkele auto’s rijden, waardoor de lezer Kluitmans kan de klant kiezen uit diverse uitvoeringen en kleuren. Alle auto’s zijn strikt volgens fabrieksnormen onder houden, hebben nooit een ern stige schade gehad en worden op een groot aantal punten gekeurd. Zo zelfs dat alle mede werkers van Kluitmans er hun handen voor in het vuur ste namelijk niet nodig omdat het voorste deel bestaat uit een harde schaal die meteen als afdekking dienstdoet. Met gesloten kap krijgt de cabriolet meteen een coupé-achtige uit straling. De afwerking staat op een hoog niveau en datzelfde geldt voor de uitstekende geluidsisolatie. Bij het openen van de portieren zakken de zij ruiten een paar millimeter en deze worden na het sluiten weer stevig tegen de rubbers aangedrukt. Ook bij hoge snel heden, die deze auto probleem loos op de teller zet, is er nau welijks sprake van windgeruis. Porsche levert de 911 Cabrio standaard af met een bijzonder fraaie hardtop in de carrosse- Elektrische kap Het is een hele klus om op een cabriolet het derde remlicht zo hoog mogelijk te plaatsen Porsche heeft ‘m bij deze 911 net boven de motorkap weten te positioneren. Standaard levert Porsche de 911 Cabriolet met een volledig elektrische bediende kap. Deze kap kan met een druk op de knop (op de middenconsole) worden geopend en gesloten, maar datzelfde kan ook met de afstandsbediening die in de sleutel is geïntegreerd. Alle handelingen gaan vanzelf inclu sief de vergrendeling van de kap boven de voorruit. Bij geo pende kap blijven de achterste zijruitjes in de carrosserie ver zonken. Het is aardig om te zien dat de 911 geen afdekplaat heeft voor de cabriokap. Dit is ~ljy-LV-36 i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 21