Porsche 911 Carrera Cabriolet
AutoTest
Nieuw boek.
voor
De schatkamer
van Renault
Mitsubishi Young Cars
bij Kluitmans
Vijfde plaats
VerkooijenIVerdonk bij
Rallysprint Amsterdam
Met open mond
JSD
D]
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
nn<J,I
gl
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 10 september 1998 pagina 3
pagina 2
Navigatie
39.900,-
Verbruik:
Prijs:
2450
af
ie
26.900, -
21.900, -
19.900, -
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I.
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
11.900,-
11.900, -
13.900, -
12.900, -
24.900, -
11.900, -
16.900, -
17.900, -
25.900, -
26.900, -
32.900, -
13.900, -
24.900, -
24.900, -
16.900, -
22.900, -
57.900, -
39.500,-
42.900, -
59.900, -
51.900, -
35.900, -
44.900, -
22.900, -
45.900, -
34.900, -
47.900, -
en,
'95
'93
'96
'93
'91
'88
'96
'97
'95
'94
'95
'96
'96
'89
'88
'87
srpoel
„J2ens de
ycross-
srkooijen
Dat
op van
verwachten een
maar vooral
wielbasis is
ratie duide"'
geworden, xe
Tour
Het.
bruil
niet tegen.
^“^xclusieve auto’s trekken de aandacht, dat is
bekend. Maar sommige modellen spannen
de kroon en daartoe mag ook zeker de
nieuwe Porsche 911 Cabrio gerekend worden, een
auto die menig mond opent.
electi
een bek
via het boek letterlijk in de
schatkamer van het merk kijkt.
Electronica
En nu we het toch over tech
niek hebben. De 911 heeft een
Op de laatste verharde proef
ging hij echter iets te hard door
een bocht, raakte een stoeprand
en daarmee was de achteras
van de Micra krom. Gelukkig
ters gei
aard in
ten een flinl
spronkelijke nieuwprijs. Ook
hebben de Young Cars nog een
paar jaar officiële fabrieksga
rantie inclusief de Mitsubishi
Inter Euro Service, een uitge
breid hulpprogramma bij pech
onderweg in heel Europa. Door
het enorme aanbod bij
stugge vering,
1 door de langere
de nieuwste gene
ielijk comfortabeler
i. Iets meer een Gr an
irismo dan pure sportwagen.
gemiddelde brandstofver-
ik van 1 op 8,3 valt zeker
‘De schatkamer van Renault’
kost f.24,95 en is verkrijgbaar
bij Renault-dealer Van der
Boom in Tilburg (zowel bij de
onderdelenbalie als het Shell-
tankstation), Oisterwijk en
Goirle.
govK
malen
deert
anten
'ereden, verkeren uiter-
in een top-conditie en zit-
ik stuk onder de oor-
jke nieuwpi
:>ung Cat
ïciële fabric
kon IJelis de proef uitrijden,
maar een snelle tijd werd het
niet meer. Het volgende evene
ment is de Gulden Tulip Rally
op 24 september as. Op dit
moment staat het door Nissan
Denissen gesponsorde
Brabantse equipe op een zesde
plaats in het algemeen klasse
ment, maar vanwege de kleine
achterstand op nummer 5 moet
er nog een plaatsje te winnen
zijn.
ning, getint glas, perfect aan
sluitende sportieve stoelen en
een superieure afwerking. Maar
toch kan een Porsche-rijder nog
het een en ander wensen. Voor
airconditioning moet vreemd
genoeg worden bijbetaald net
als voor lederen bekleding,
stoelverwanning, cruise-control,
audio-installatie, windstop,
groene baan in de voorruit,
boordcomputer en een audio-
installatie met CD-wisselaar.
Wie er dan ook nog een naviga
tiesysteem bij neemt mag bijna
veertigduizend gulden in totaal
bij zijn 911 Cabrio optellen. Het
gaat om een navigatiesysteem
van het uitgebreide soort. Als
een bestemming is ingegeven
geeft het display op de midden
console een kaart en de route.
Een stem geeft in het Engels
aanwijzingen. De gesproken
teksten zijn kort en laten af en
toe aan duidelijkheid te wensen
over. Maar ook bij Porsche staat
deze techniek nog in de kinder
schoenen.
Merk en type: Porsc
Aantal cilinders: 6, bo:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Op 96 pagina’s staan ruim 180
kleurenfoto’s die niet eerder
werdeii gepubliceerd.
Minutieus gerestaureerde
auto’s en unieke exemplaren
volledig in originele staat ver
tellen allemaal hun eigen ver
haal. Vele prototypes en con-
ceptauto’s uit het verleden zijn
bewaard gebleven en vormen
ook onder een laag stof een
beeldbepalend onderdeel van
de Renault-geschiedenis.
Afgelopen zondag 6 september
wist het duo
Verkooijen/Verdonk een vijfde
plaats te behalen in de strijd
om de Nissan Micra Challenge
tijdens de Rallysprint van
Amsterdam. Twee proeven
moesten drie keer worden gere
den. De één was een onverhar
de proef met veel bochten, de
ander voerde over een indus
trieterrein. De verwachte regen
bleef uit, maar de onverharde
terwijl de Boxster over een
middenmotor beschikt.
Uiterlijke kenmerken die opval
len heeft de 911 te over. De
auto toont laag en breed en dat
effect wordt nog eens versterkt
door de brede luchtinlaten in de
voorbumper. De fraai gevormde
buitenspiegels zijn in de carros-
seriekleur gespoten en dat
geldt ook voor de portiergrepen.
De auto staat op mooi vormge
geven lichtmetalen velgen. De
nieuwe achterlichten zijn groter
dan voorheen, maar de bekende
vorm zit er nog steeds in.
Achterop staat de naam
Carrera te lezen net onder het
luchtrooster dat bij hogere snel
heden als een spoiler omhoog
komt. De dubbele uitlaatpijpen
zijn netjes in de achterbumper
verwerkt.
De nieuwe 911 Carrera
Cabriolet is een bijzondere
auto in een bijzonder jaar,
omdat het Duitse merk precies
een halve eeuw bestaat. Al bij
de introductie van de nieuwe
911 eind vorig jaar werd de
cabriolet aangekondigd. De
auto heeft dezelfde carrosse-
riekenmerken als de coupé
met uitzondering van het dak.
Mitsubishi-dealer Kluitmans
introduceert met de Young Cars
een nieuw loot aan haar stam.
Het gaat hier om jonge en zeer
jonge gebruikte Mitsubishi’s die
een mooie aanvulling vormen
op het al uitgebreide assorti
ment van deze Tïlburgse dealer.
Gemiddeld is een Mitsubishi
Young Car 6 tot 9 maanden
oud, hebben niet veel kilome-
Het interieur is net zo typisch
Porsche als de buitenkant.
Ondanks de moderne vormge
ving bestaat het dashboard
wederom uit een aantal ronde
klokken die in dit geval in
elkaar lijken te schuiven. In het
driespakige stuurwiel (optie) zit
de airbag, terwijl er ook een
passagiersairbag en twee side
bags beschikbaar zyn. Het
dashboardlichaam is van
kunststof dat niet overdreven
chique overkomt, zo weten we
van onze rij-impressie met de
coupé. Maar het geheel kan
met leer worden overtrokken
en dan beantwoordt het weer
aan de verwachting. Ook aan
die verwachting voldoet de rijke
standaarduitrusting met elek
trische ruit- en spiegelbedie-
3,4 liter watergekoelde 6 cilin
der boxermotor die een vorste
lijk vermogen levert van 300 pk
bij 6800 tr/min en komt tot een
koppel van 350 Nm bij 4600
tr/min. Bosch levert de verde-
lerloze ontsteking en het
sequentiële injectiesysteem. De
achterwielen worden aangedre
ven via een handgeschakelde
zesbak of de als optie leverbare
Tiptronic. De handgeschakelde
911 haalt een top van 280 km/u
en heeft 5,4 seconden nodig om
naar de 100 km/u te accelere
ren. Het gaat allemaal vanzelf
en het schakelen met het korte
pookje is een feest. Wel is het
even wennen aan het zware
koppelingspedaal. De stuurbe
krachtiging helpt alleen bij lage
snelheden mee. De electronica
speelt bij de 911 een belangrij
ke rol. De tractie controle kan
als optie worden gekozen en
werkt samen met ABS en het
motormanagementsy steem
Ook is er een automatisch rem-
differentieel in het systeem
opgenomen, dat als een wiel
dreigt grip te verliezen bijremd.
Gaan beide wielen aan één as
te slippen, dan treedt de Anti
Slip Regeling in werking door
de inspuithoeveelheid van het
injectiesysteem terug te bren
gen en zo het motorkoppel te
temperen. Bij de handgescha
kelde 911 wordt tractie controle
samen met een mechanisch
sperdifferentieel geleverd.
Spelen kan met deze 911 geen
kwaad meer. En gaat het iets te
hard in een bocht, dan grijpt de
electronica in. Liefhebbers kun
nen deze overigens weer met
een knopje op de console uitzet
ten. De 911 heeft zoals je zou
riekleur gespoten. Deze hardtop
is gemaakt van aluminium en
weegt inclusief verwarmde ach
terruit 33 kg. Aan de binnen
kant is keurig een hemelbekle-
ding aangebracht die wat kleur
betreft op het interieur van de
auto is afgestemd.
Porsche vraagt voor de 911
Carrera Cabriolet £263.500,=
en dat is een bedrag waar
menigeen lang voor zal moe
ten sparen.
En daarom zullen exclusieve
auto’s nog tot in lengte van
jaren de aandacht blijven trek
ken.
proef was al een modderpo
vanwege de regenval tijdei
dagen ervoor. De rallyc
ervaring van Nelis Ver
kwam hier goed van pas.
levert ook de snelste tijd i
alle Nissan Micra-rijders.
Technische gegevens:
sche 911 Carrera Cabriolet
aoxer
3387 cc
96 x 78 mm
300 pk bij 6800 tr/min
350 Nm bij 4600 tr/min
lengte 4,43 meter, breedte 1,765 meter
1395 kg
topsnelheid 280 km/u
acceleratie 0-100 in 5,2 sec.
stadscyclus 17,2 liter/100 km
buitenwegcyclus 8,5 liter/100 km
gecombineerd 11,8 liter/100 km
£263.500,=
Motor achterin
Sinds de komst van de 911 in
1963 is de ‘Sportwagen van de
eeuw’ voortdurend geëvolu
eerd, zonder zijn vertrouwde
vormen te verliezen. Toch is de
huidige 911 helemaal nieuw
op alle fronten. Met zyn lengte
van 4,43 meter is de auto
gegroeid en ook de wielen
staan verder uit elkaar. In een
sterk gemoderniseerde vorn
het ontwerp van spatborder
motorkap en verlichting
behouden gebleven, in zoverre
althans dat iedereen de nieu
weling direct als een Porsche
herkent.
Porsche heeft bezuinigd op de
ontwikkeling van nieuwe kop
lampen, daar de 911 dezelfde
units heeft als de goedkopere
Boxster. Hierdoor zal men
zeker bij de cabrio even twee
keer moeten kijken om aan de
voorkant het verschil te zien.
Bekijken we de auto iets van
opzij, dan blijken al gauw de
luchtinlaten - die zo kenmer
kend zijn voor de Boxster - te
ontbreken. Zien we eenmaal
het profiel, dan is het weer
onmiskenbaar een 911.
Constructief zijn de 911 en
Boxster ook verschillend. Bij
de 911 ligt de motor achterin,
Renault vierde in de mei op
feestelijk wijze haar lOO-jarig
bestaan tijdens een driedaags
evenement op het oude fabriek
sterrein in Boulogne-
Billancourt. Daar verzamelden
zich een paar duizend Renault-
enthousiastelingen met 650
klassieke auto’s. Een groter rij
dend Renault-museum was
nooit eerder bijeen. Een uniek
evenement dat evenzo uniek
fotomateriaal heeft opgeleverd.
Dit is verenigd in het nieuwe
boek ‘De schatkamer van
Renault’. Het vertelt de
geschiedenis van het Franse
merk aan de hand van auto’s
die nu nog steeds bestaan en in
handen zijn van liefhebbers.
Ook bezocht de auteur de
fabriekscollectie van Renault
en mocht zelfs met enkele
auto’s rijden, waardoor de lezer
Kluitmans kan de klant kiezen
uit diverse uitvoeringen en
kleuren. Alle auto’s zijn strikt
volgens fabrieksnormen onder
houden, hebben nooit een ern
stige schade gehad en worden
op een groot aantal punten
gekeurd. Zo zelfs dat alle mede
werkers van Kluitmans er hun
handen voor in het vuur ste
namelijk niet nodig omdat het
voorste deel bestaat uit een
harde schaal die meteen als
afdekking dienstdoet. Met
gesloten kap krijgt de cabriolet
meteen een coupé-achtige uit
straling. De afwerking staat op
een hoog niveau en datzelfde
geldt voor de uitstekende
geluidsisolatie. Bij het openen
van de portieren zakken de zij
ruiten een paar millimeter en
deze worden na het sluiten
weer stevig tegen de rubbers
aangedrukt. Ook bij hoge snel
heden, die deze auto probleem
loos op de teller zet, is er nau
welijks sprake van windgeruis.
Porsche levert de 911 Cabrio
standaard af met een bijzonder
fraaie hardtop in de carrosse-
Elektrische kap
Het is een hele klus om op een
cabriolet het derde remlicht zo
hoog mogelijk te plaatsen
Porsche heeft ‘m bij deze 911
net boven de motorkap weten
te positioneren.
Standaard levert Porsche de
911 Cabriolet met een volledig
elektrische bediende kap. Deze
kap kan met een druk op de
knop (op de middenconsole)
worden geopend en gesloten,
maar datzelfde kan ook met de
afstandsbediening die in de
sleutel is geïntegreerd. Alle
handelingen gaan vanzelf inclu
sief de vergrendeling van de
kap boven de voorruit. Bij geo
pende kap blijven de achterste
zijruitjes in de carrosserie ver
zonken. Het is aardig om te
zien dat de 911 geen afdekplaat
heeft voor de cabriokap. Dit is
~ljy-LV-36 i