wivi i iaat
<7/>
Volkswagen Lupo
AUTO BONGERS
Nieuwe Seat Toledo
IE
Europese Nissan
conceptauto, de KYXX
ffliïl'
Nieuwe klasse op vertrouwde basis
piatti
mt* v
zu|cO2a:.kr
IBM* -
Jaargang 10 nr 32 Donderdag 10 september 1998 Oplage 103.800
Deze week
Autotest Porsche 91 Carrera Cabriolet
DEALERS
Uitschakelen
Het lijkt erop dat de navigatie-
computer in de auto de komen
de jaren een vaste plek gaat
krijgen. Het laatste half jaar
.013 I 5423030
wordt er geen auto geïntrodu
ceerd of er wordt wel melding
.013 I 5420143
gemaakt van de aanwezigheid
.013 1 5321411
van een dergelijk apparaat als
over-
.013 1 5364011
optie. Het probleem is op dit
moment dat de benodigde appa
ratuur veel te duur is, maar dat
ien
komt de komende tijd wel goed.
..013 I4634355
Er zijn diverse systemen van
uitgebreid tot eenvoudig en uit
013 I 5355575
het oogpunt van verkeersveilig-
.01314683911
heid is die laatste uitgave aan
te bevelen. Veel systemen starten
..013 5363924
op met een scherm waarop men
Motoren
..013 5355655
als bestuurder moet bevestigen
.01315478980
dat tijdens het rijden niet aan
cap
de knoppen wordt gezeten.
Maar wij kennen ons zelf langer
prompt met het apparaat spelen
.013 1 5422133
..013 I 5053944
zich razendsnel aanpast. Maar
in dit gespeel zit een flink risico.
Je bent wel een paar minuten
.013 I 5331206
bezig om een bestemming in te
geven en men kan nu eenmaal
niet tegelijk aan de knoppen
draaien én op het verkeer letten.
..013 I 5430022
Er hoeft maar even een file te
ontstaan, of men heeft niet in de
gaten dat het komende stoplicht
Lees verder pagina 7
.013 4647676
op rood staat of dat de voorgan
ger afremt om af te slaan. Een
ongeluk zit in een klein hoekje
en is op deze manier zelfs mak
kelijk te voorspellen.
De electronica in auto’s gaat
steeds verder. Je kunt zelfs al
TV kijken, maar als de auto
Ein<
het i
gaat rijden, schakelt deze zich
zelf uit. Niet omdat het tech
nisch onmogelijk zou zijn om te
rijden en tegelijk het TV-signaal
te ontvangen, maar vanuit het
oogpunt van verkeersveiligheid.
Waarom dan zo’n zelfde schake
ling niet toepassen op het instel-
scherm van de navigatiecompu-
Tony Vos
SPORT
NIEUWE TOLEDO!
^SÜTÖ
In het eerste volle jaar wil Volkswagen 100.000 stuks van de nieuwe, kleine
Lupo gaan produceren. Slechts 60 procent daarvan zal aan nieuwe klanten
worden verkocht. Het merk vindt het vooral belangrijk op dit moment op de
groeiende markt van kleine auto’s actief te zijn, met het oog op de toekomst.
Grootste Seat-dealer
van Nederland!
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/4553678
r aan
ird.
het cir-
^von
*het
dakan-
areiding
kin-
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
OISTERWIJK
Sprendlingenstraot l 2
Tel. 0 1 3-5283226
Ier 1,2
turbodie-
Curopese
Acuf/e/t
c/t r/e
SEAT Arr//e
NIEUW ADRES: Ringbaan Zuid 301, Tilburg
013-4647676
De Europese stylingstudio van
Nissan in Duitsland is volledig
verantwoordelijk voor de
dens-1...
Zandvoort.
Es had een s,<
ken bij enkel
leiding in hc,
afstaan aan l
Donald Molet
dan vandaag, dus gaan we
TILBURG
Ringboan Noord 65
Tel. 01 3-532 1 41 1
De afzet voor de nieuwe Lupo
is vooral beperkt omdat in
Duitsland, immers de thuis
markt, het segment voor klei
ne auto’s van weinig betekenis
is. Als we bijvoorbeeld naar de
produktiecijfers van concur
renten als de Ford Ka en
Renault Twingo kijken, zie
we een enorm verschil.
nieuwe designstudie KYXX, die
op de komende Parijse tentoon
stelling gepresenteerd zal wor-
Deze week
zondag 13 september
Formule 1 Grand Prix van Italië te
Monza
Fedex CART serie te Monterey (USA)
STW en Duitse Formule 3 op het cir
cuit van Oschersleben (D)
BTCC te Oulton Park (GB)
British Race Festival op het Circuit
Park Zandvoort
De Brit Johnny Herbert heeft voor
twee jaar getekend bij het team van
Stewart-Ford en wordt daarmee
naar alle waarschijnlijkheid de
vanger van Jos Verstappen, die e
tijdelijk contract heeft tot aan ht
einde van het lopende seizoen.
Toyota
Autonova013 1 5351035
Mercedes Benz
Autopan0416 1 361553
Citroën
Bertens
Rover
Bink
VW/ Audi
Auto Bongers.
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Mazda
Van Heumen
Mitsubishi
Kluitmans013 15443330
Seat
Auto Noordhoek..013 14553678
Ford
Obam Tilburg013 5350045
BMW
Renova...
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
Opel
Gebr. Vullings013 14680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d.Wouw0416 1 363412
SeatSaab
Zuid Oost.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
In het Engelse Donington gaven de
FIA GT wagens hun zevende voor
stelling van het seizoen. De uitslag
was voorspelbaar: De Mercedessen
van Schneider en Ludwig op de eer
ste twee plaatsen, gevolgd door de
Volkswagen volgend jaar nog
met een snellere versie komen
met een 100 pk krachtbron.
Interessant is ook de 1,7 liter
SDI, een direct ingespoten die
sel die een keurig vermogen
aan de krukas brengt van 60
pk bij 4200 tr/min en komt tot
een koppel van 115 Nm bij
2200 tot 3000 tr/min. Ook met
deze diesel komt de Lupo nog
steeds vlot met het verkeer
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
i wonnen
der Kolk en
r een race tij-
Porsche van McNish. Mercedes is al
kampioen en de resterende drie races
zijn slechts een formaliteit. Cor
Euser behaalde in de GT2 klasse een
keurige tweede plaats achter de
Chrysler Viper van Olivier Beretta en
Pedro Lamy.
dat zijn Spaanse broertje
ineens wat minder frivool
komt en datzelfde effect bereikt
de Lupo bij de Polo. Maar daar
schijnt binnenkort iets mee te
gaan gebeuren.
Toch heeft Volkswagen ook het
interieur aangepakt en dat
resulteert onder meer in een
volledig specifiek dashboard.
Dat bestaat uit twee ronde
klokken in een metaalachtige
omlijsting met blauw verlichte
instrumenten. De vorm van de
twee klokken wordt in de over
kapping voortgezet. De midden
console komt nadrukkelijk de
auto in en omvat uitstroomope-
ningen, plaats voor de radio,
bekerhouder en bedienings
knoppen.
Driezits
In het sportieve driespakige
stuurwiel is een airbag opgeno
men en ook het exemplaar
passagierskant is standaan
De kleur van de carrosserie
speelt in het interieur een niet
onbelangrijke rol en daar heeft
VW ook weer de bekledingsstof-
fen op afgestemd. Voorin is de
Lupo een volwaardige, volwas
sen auto met voldoende hoofd
en beenruimte. Achterin is het
allemaal wat minder gesteld.
Aardig is dat in de Lupo twee
verschillende achterbanken
leverbaar zijn. De normale
bank biedt plaats aan twee per
sonen en heeft ook twee hoofd
steunen. Daarnaast is er een
driepersoonsbank die veel vlak
ker van vorm is, terwijl de bank
in z’n geheel breder is gemaakt.
De bagage ruimte is met een
inhoud van 130 liter erg
Volkswagen start de Lupo in
oktober met drie motorversies.
Aan de basis staat net als bij de
Arosa de 1 liter van 50 pk.
Deze versie zal volgens VW
ruim de helft van de verkopen
voor zijn rekening gaan nemen.
De 868 kg wegende Lupo haalt
hiermee een top van 152 km/u
en trekt in 17,9 seconden van
uit stilstand naar de 100 km/u.
Een prima motor, vooral voor
veel stadsgebruik en korte
afstanden. De tweede motor is
de 1,4 liter 16-klepper van 75
pk bekend uit de nieuwe Golf.
Deze zorgt meteen voor een top
van 172 km/u en een sprintje in
12 seconden. Een automaat kan
tegen meerprijs worden
gekocht. Deze 1.4-16V maakt
van de Lupo meteen een auto
die ook op de snelweg zijn par
tijtje meeblaast. Toch zal
Het interieur heeft een functio
nele inrichting. Zo is de achter
bank onder meer verschuifbaar
om de bagageruimte zo flexibel
mogelijk te kunnen gebruiken.
Het instrumentarium is ver
deeld over twee clusters die
boven op het dashboard direct
in het zicht liggen van de
bestuurder.
bags komen als oj
baar. Rondom pasv
auto schijfremmen
kelijk van de uitvoerir
vuld met ABS. Nieuw
Electronisch Stabiliteits
Programma (ESP).
De complete standaarduitrus
ting geeft al aan dat Seat de
nieuwe Toledo wat hoger in de
markt gaat positioneren. Zo
treffen we stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch
bediende voorportierruiten, air
conditioning en een in twee
richtingen verstelbaar stuur
wiel op de meeste versies van
de Toledo aan.
Motorisch is de keuze weer
reuze. Aan de basis staat een
1,6 liter van 100 pk gevolgd
door de 1,8 liter 20-klepper van
125 pk. Verder komt de 1,9 TDi
beschikbaar met 90 en 110 pk
en heeft het topmodel de 2,3
liter 5 cilinder van 150 pk. Seat
heeft nog niet aangegeven wat
de nieuwe Toledo moet gaan
kosten.
id oktober mogen we voor
eerst kennismaken met de
nieuwe Toledo van Seat die zijn
gelijknamige voorganger gaat
vervangen. Wanneer deze twee
de generatie Toledo daadwerke
lijk op de markt komt, is nog
niet bekend.
De nieuwe Toledo is met zijn
lengte van 4,44 meter een forse
limousine, die bovendien een
flinke bagageruimte heeft met
een minimale inhoud van 500
liter. De Toledo toont ‘t nieuwe
Seat-gezicht met een in drie
segmenten opgedeelde grille
met in het midden een groot
uitgevallen Seat-logo. In het
profiel herkennen we vooral
aan de C-stijl de lijnvoering
van de Cordoba terug, zodat er
zeker familiegelijkenissen met
bestaande modellen in de
Toledo te vinden zijn. Uiteraard
heeft de nieuwe Seat-topper
een stijve carrosseriestructuur.
De achterbank is standaard
voorzien van hoofdsteunen en
ook twee airbags worden af
fabriek gemonteerd. De zij-air-
Komende zondag wordt op het cir
cuit van Monza de Grand Prix van
Italië verreden. Vorig jaar werd de
race gewonnen door David
Coulthard en ook nu weer behoort de
Schot, samen met teamgenoot Mika
Hakkinen en Michael Schumacher,
tot de kanshebbers. Na het incident
in België, waarbij David overigens
volledig vrij-uit ging, hebben
Schumacher en Ferrari de tifosi flink
opgehitst tegen de McLaren-rijder en
David zal ongetwijfeld een goede
bescherming nodig hebben in Italië.
bescheiden. De tweezits achter
bank is standaard in twee
delen neerklapbaar, waardoor
de bagagemogelijkheden maxi
maal tot 830 liter toenemen.
De standaarduitrusting van de
Lupo Basis omvat verder overi
gens nog getint glas, stuurbe
krachtiging (niet op de 1.0
motor), verstelbare stuurkolom,
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, een d
tenne en Isofix-voorber
voor bevestiging van een
derstoeltje op de achterbank.
Een aardig detail vormen de
gasdrukveren die de motorkap
omhoog houden, iets dat veelal
op veel duurdere auto’s nor
maal is.
Met zijn overtrokken reactie en
kwaadsprekerij heeft Schumacher
zichzelf overigens heel wat negatieve
publiciteit bezorgd. FIA-voorzitter
Max Moseley heeft de Ferrarister
openlijk een flinke reprimande gege
ven en zelfs in Duitsland zijn er al
politici die de tweevoudig wereld
kampioen uit de nationale campagne
voor verkeersveiligheid willen halen.
optie beschik-
ist Seat op deze
toe, afhan-
“’•ing aange-
v is ook het
verbruikscyclus gemiddeld 1
op 33 kan rijden. Deze auto
was door VW voor het jaar
2000 aangekondigd, maar zal
eerder verschijnen. Het zou
ons niet verwonderen als deze
Lupo TDI in Parijs op de auto
salon te zien is en begin vol
gend jaar zal worden aangebo
den.
mee: 157 km/u en 0-100 in 16,8
seconden. De diesel doet netjes
gedempt zijn werk en ook de
benzinemotoren zijn verre van
rumoerig. De Lupo wordt bin
nenkort overigens de eerste
Volkswagen die als zogenaamde
3-liter auto zal worden aange
boden. Het gaat dan om een
versie met een 3 cilinder
liter direct ingespoten tv
selmotor die in de Eumr
De 24 Uur van Zolder werd een
overwinning voor Patrick Huisman,
Thierry Boutsen en Marc Goossens
in hun Porsche 993 van het PCA
team. De eerste vijf plaatsen waren
overigens weggelegd voor Porsches
met een leuke vijfde plaats voor de
Belg Daems en zijn teamgenoten de
gebroeders Wauters van de populaire
groep Clouseau!
Op het stratencircuit van
Vancouver in Canada behaalde de
Schot Dario Franchitti zijn tweede
opeenvolgende overwinning in het
Fedex CART kampioenschap. Alex
Zanardi verloor in de beginfase van
de race veel terrein maar knokte zich
uiteindelijk terug naar een vierde
plaats, achter Franchitti, Andretti en
Pruett. Hoewel er nog vier races op
het programma staan, had de snelle
Italiaan aan deze vierde plaats vol
doende om zich voortijdig te verzeke
ren van zijn tweede opeenvolgende
titel in de CART-serie.
den. De KYXX is een compacte
ruimtewagen met een aërody
namisch zeer gunstige vorm. In
de buurt van München werd
deze vlot ogende ruime midden
klasser getekend en gebouwd.
Kenmerkend is dat de KYXX
groter overkomt dan ie in wer
kelijkheid is.
Eigen gezicht
Volkswagen heeft dan ook
geen volledig nieuw aanbod.
De Lupo werd samen ontwik
keld met de Seat Arosa. Voor
een belangrijk deel komt de
3,46 meter lange carrosserie
overeen en ook technisch zijn
beide auto’s vrijwel volledig
identiek. Toch is het
Volkswagen gelukt om de
Lupo een geheel eigen gezicht
mee te geven, vooral door een
andere voorzijde. De Lupo
heeft een aflopende motorks
die aan de zijkant over de
schermen heen sluit. De grote
ronde koplampen kijken de
wereld jeugdig aan en de klei
ne ronde richtingaanwijzers
flankeren de typische VW-gril-
le met het enorme logo. De
bumpers worden in alle geval
len meespoten, een laklaagje
over buitenspiegels, stoots-
trips en portiergrepen vinden
we pas bij de completer uitge
ruste Trendline of
Comfortline. Afgezien van de
neuspartij zijn zowel het pro
fiel als de achterzijde hetzelf
de als bij de Arosa, met uit
zondering uiteraard van
emblemen en typevermelding.
Het moderne front van de
Lupo zorgt er echter wel voor
De internationale Formule 3000
race op het circuit van Enna Pergusa
te Sicilië werd gewonnen door de
Columbiaan Juan Pablo Montoya.
De Duitser Nick Heidfeld eindigde
als tweede en ook in het kampioen
schap bezetten zij deze plaatsen. Met
nog slechts één wedstrijd voor de
boeg is Montoya met negen punten
voorsprong de grote favoriet maar
die laatste race wordt verreden op de
Nürburgring en is derhalve een
thuiswedstrijd voor Heidfeld.
en wisselen onze bestemming
om te kijken hoe de electronica
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
In het Auto Trader Dutch
BMW rijders Peter van d
ncan Huisman ieder.
is de Trophy of the Dunes op
t. Teamgenoot Sandor van
n slechte dag, was betrok-
kele incidenten en moest de
het kampioenschap
an Renault Mégane coureur
enaar.