wivi i iaat <7/> Volkswagen Lupo AUTO BONGERS Nieuwe Seat Toledo IE Europese Nissan conceptauto, de KYXX ffliïl' Nieuwe klasse op vertrouwde basis piatti mt* v zu|cO2a:.kr IBM* - Jaargang 10 nr 32 Donderdag 10 september 1998 Oplage 103.800 Deze week Autotest Porsche 91 Carrera Cabriolet DEALERS Uitschakelen Het lijkt erop dat de navigatie- computer in de auto de komen de jaren een vaste plek gaat krijgen. Het laatste half jaar .013 I 5423030 wordt er geen auto geïntrodu ceerd of er wordt wel melding .013 I 5420143 gemaakt van de aanwezigheid .013 1 5321411 van een dergelijk apparaat als over- .013 1 5364011 optie. Het probleem is op dit moment dat de benodigde appa ratuur veel te duur is, maar dat ien komt de komende tijd wel goed. ..013 I4634355 Er zijn diverse systemen van uitgebreid tot eenvoudig en uit 013 I 5355575 het oogpunt van verkeersveilig- .01314683911 heid is die laatste uitgave aan te bevelen. Veel systemen starten ..013 5363924 op met een scherm waarop men Motoren ..013 5355655 als bestuurder moet bevestigen .01315478980 dat tijdens het rijden niet aan cap de knoppen wordt gezeten. Maar wij kennen ons zelf langer prompt met het apparaat spelen .013 1 5422133 ..013 I 5053944 zich razendsnel aanpast. Maar in dit gespeel zit een flink risico. Je bent wel een paar minuten .013 I 5331206 bezig om een bestemming in te geven en men kan nu eenmaal niet tegelijk aan de knoppen draaien én op het verkeer letten. ..013 I 5430022 Er hoeft maar even een file te ontstaan, of men heeft niet in de gaten dat het komende stoplicht Lees verder pagina 7 .013 4647676 op rood staat of dat de voorgan ger afremt om af te slaan. Een ongeluk zit in een klein hoekje en is op deze manier zelfs mak kelijk te voorspellen. De electronica in auto’s gaat steeds verder. Je kunt zelfs al TV kijken, maar als de auto Ein< het i gaat rijden, schakelt deze zich zelf uit. Niet omdat het tech nisch onmogelijk zou zijn om te rijden en tegelijk het TV-signaal te ontvangen, maar vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid. Waarom dan zo’n zelfde schake ling niet toepassen op het instel- scherm van de navigatiecompu- Tony Vos SPORT NIEUWE TOLEDO! ^SÜTÖ In het eerste volle jaar wil Volkswagen 100.000 stuks van de nieuwe, kleine Lupo gaan produceren. Slechts 60 procent daarvan zal aan nieuwe klanten worden verkocht. Het merk vindt het vooral belangrijk op dit moment op de groeiende markt van kleine auto’s actief te zijn, met het oog op de toekomst. Grootste Seat-dealer van Nederland! Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013/4553678 r aan ird. het cir- ^von *het dakan- areiding kin- Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur OISTERWIJK Sprendlingenstraot l 2 Tel. 0 1 3-5283226 Ier 1,2 turbodie- Curopese Acuf/e/t c/t r/e SEAT Arr//e NIEUW ADRES: Ringbaan Zuid 301, Tilburg 013-4647676 De Europese stylingstudio van Nissan in Duitsland is volledig verantwoordelijk voor de dens-1... Zandvoort. Es had een s,< ken bij enkel leiding in hc, afstaan aan l Donald Molet dan vandaag, dus gaan we TILBURG Ringboan Noord 65 Tel. 01 3-532 1 41 1 De afzet voor de nieuwe Lupo is vooral beperkt omdat in Duitsland, immers de thuis markt, het segment voor klei ne auto’s van weinig betekenis is. Als we bijvoorbeeld naar de produktiecijfers van concur renten als de Ford Ka en Renault Twingo kijken, zie we een enorm verschil. nieuwe designstudie KYXX, die op de komende Parijse tentoon stelling gepresenteerd zal wor- Deze week zondag 13 september Formule 1 Grand Prix van Italië te Monza Fedex CART serie te Monterey (USA) STW en Duitse Formule 3 op het cir cuit van Oschersleben (D) BTCC te Oulton Park (GB) British Race Festival op het Circuit Park Zandvoort De Brit Johnny Herbert heeft voor twee jaar getekend bij het team van Stewart-Ford en wordt daarmee naar alle waarschijnlijkheid de vanger van Jos Verstappen, die e tijdelijk contract heeft tot aan ht einde van het lopende seizoen. Toyota Autonova013 1 5351035 Mercedes Benz Autopan0416 1 361553 Citroën Bertens Rover Bink VW/ Audi Auto Bongers. Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Mazda Van Heumen Mitsubishi Kluitmans013 15443330 Seat Auto Noordhoek..013 14553678 Ford Obam Tilburg013 5350045 BMW Renova... Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 Opel Gebr. Vullings013 14680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d.Wouw0416 1 363412 SeatSaab Zuid Oost. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato In het Engelse Donington gaven de FIA GT wagens hun zevende voor stelling van het seizoen. De uitslag was voorspelbaar: De Mercedessen van Schneider en Ludwig op de eer ste twee plaatsen, gevolgd door de Volkswagen volgend jaar nog met een snellere versie komen met een 100 pk krachtbron. Interessant is ook de 1,7 liter SDI, een direct ingespoten die sel die een keurig vermogen aan de krukas brengt van 60 pk bij 4200 tr/min en komt tot een koppel van 115 Nm bij 2200 tot 3000 tr/min. Ook met deze diesel komt de Lupo nog steeds vlot met het verkeer Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 i wonnen der Kolk en r een race tij- Porsche van McNish. Mercedes is al kampioen en de resterende drie races zijn slechts een formaliteit. Cor Euser behaalde in de GT2 klasse een keurige tweede plaats achter de Chrysler Viper van Olivier Beretta en Pedro Lamy. dat zijn Spaanse broertje ineens wat minder frivool komt en datzelfde effect bereikt de Lupo bij de Polo. Maar daar schijnt binnenkort iets mee te gaan gebeuren. Toch heeft Volkswagen ook het interieur aangepakt en dat resulteert onder meer in een volledig specifiek dashboard. Dat bestaat uit twee ronde klokken in een metaalachtige omlijsting met blauw verlichte instrumenten. De vorm van de twee klokken wordt in de over kapping voortgezet. De midden console komt nadrukkelijk de auto in en omvat uitstroomope- ningen, plaats voor de radio, bekerhouder en bedienings knoppen. Driezits In het sportieve driespakige stuurwiel is een airbag opgeno men en ook het exemplaar passagierskant is standaan De kleur van de carrosserie speelt in het interieur een niet onbelangrijke rol en daar heeft VW ook weer de bekledingsstof- fen op afgestemd. Voorin is de Lupo een volwaardige, volwas sen auto met voldoende hoofd en beenruimte. Achterin is het allemaal wat minder gesteld. Aardig is dat in de Lupo twee verschillende achterbanken leverbaar zijn. De normale bank biedt plaats aan twee per sonen en heeft ook twee hoofd steunen. Daarnaast is er een driepersoonsbank die veel vlak ker van vorm is, terwijl de bank in z’n geheel breder is gemaakt. De bagage ruimte is met een inhoud van 130 liter erg Volkswagen start de Lupo in oktober met drie motorversies. Aan de basis staat net als bij de Arosa de 1 liter van 50 pk. Deze versie zal volgens VW ruim de helft van de verkopen voor zijn rekening gaan nemen. De 868 kg wegende Lupo haalt hiermee een top van 152 km/u en trekt in 17,9 seconden van uit stilstand naar de 100 km/u. Een prima motor, vooral voor veel stadsgebruik en korte afstanden. De tweede motor is de 1,4 liter 16-klepper van 75 pk bekend uit de nieuwe Golf. Deze zorgt meteen voor een top van 172 km/u en een sprintje in 12 seconden. Een automaat kan tegen meerprijs worden gekocht. Deze 1.4-16V maakt van de Lupo meteen een auto die ook op de snelweg zijn par tijtje meeblaast. Toch zal Het interieur heeft een functio nele inrichting. Zo is de achter bank onder meer verschuifbaar om de bagageruimte zo flexibel mogelijk te kunnen gebruiken. Het instrumentarium is ver deeld over twee clusters die boven op het dashboard direct in het zicht liggen van de bestuurder. bags komen als oj baar. Rondom pasv auto schijfremmen kelijk van de uitvoerir vuld met ABS. Nieuw Electronisch Stabiliteits Programma (ESP). De complete standaarduitrus ting geeft al aan dat Seat de nieuwe Toledo wat hoger in de markt gaat positioneren. Zo treffen we stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende voorportierruiten, air conditioning en een in twee richtingen verstelbaar stuur wiel op de meeste versies van de Toledo aan. Motorisch is de keuze weer reuze. Aan de basis staat een 1,6 liter van 100 pk gevolgd door de 1,8 liter 20-klepper van 125 pk. Verder komt de 1,9 TDi beschikbaar met 90 en 110 pk en heeft het topmodel de 2,3 liter 5 cilinder van 150 pk. Seat heeft nog niet aangegeven wat de nieuwe Toledo moet gaan kosten. id oktober mogen we voor eerst kennismaken met de nieuwe Toledo van Seat die zijn gelijknamige voorganger gaat vervangen. Wanneer deze twee de generatie Toledo daadwerke lijk op de markt komt, is nog niet bekend. De nieuwe Toledo is met zijn lengte van 4,44 meter een forse limousine, die bovendien een flinke bagageruimte heeft met een minimale inhoud van 500 liter. De Toledo toont ‘t nieuwe Seat-gezicht met een in drie segmenten opgedeelde grille met in het midden een groot uitgevallen Seat-logo. In het profiel herkennen we vooral aan de C-stijl de lijnvoering van de Cordoba terug, zodat er zeker familiegelijkenissen met bestaande modellen in de Toledo te vinden zijn. Uiteraard heeft de nieuwe Seat-topper een stijve carrosseriestructuur. De achterbank is standaard voorzien van hoofdsteunen en ook twee airbags worden af fabriek gemonteerd. De zij-air- Komende zondag wordt op het cir cuit van Monza de Grand Prix van Italië verreden. Vorig jaar werd de race gewonnen door David Coulthard en ook nu weer behoort de Schot, samen met teamgenoot Mika Hakkinen en Michael Schumacher, tot de kanshebbers. Na het incident in België, waarbij David overigens volledig vrij-uit ging, hebben Schumacher en Ferrari de tifosi flink opgehitst tegen de McLaren-rijder en David zal ongetwijfeld een goede bescherming nodig hebben in Italië. bescheiden. De tweezits achter bank is standaard in twee delen neerklapbaar, waardoor de bagagemogelijkheden maxi maal tot 830 liter toenemen. De standaarduitrusting van de Lupo Basis omvat verder overi gens nog getint glas, stuurbe krachtiging (niet op de 1.0 motor), verstelbare stuurkolom, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, een d tenne en Isofix-voorber voor bevestiging van een derstoeltje op de achterbank. Een aardig detail vormen de gasdrukveren die de motorkap omhoog houden, iets dat veelal op veel duurdere auto’s nor maal is. Met zijn overtrokken reactie en kwaadsprekerij heeft Schumacher zichzelf overigens heel wat negatieve publiciteit bezorgd. FIA-voorzitter Max Moseley heeft de Ferrarister openlijk een flinke reprimande gege ven en zelfs in Duitsland zijn er al politici die de tweevoudig wereld kampioen uit de nationale campagne voor verkeersveiligheid willen halen. optie beschik- ist Seat op deze toe, afhan- “’•ing aange- v is ook het verbruikscyclus gemiddeld 1 op 33 kan rijden. Deze auto was door VW voor het jaar 2000 aangekondigd, maar zal eerder verschijnen. Het zou ons niet verwonderen als deze Lupo TDI in Parijs op de auto salon te zien is en begin vol gend jaar zal worden aangebo den. mee: 157 km/u en 0-100 in 16,8 seconden. De diesel doet netjes gedempt zijn werk en ook de benzinemotoren zijn verre van rumoerig. De Lupo wordt bin nenkort overigens de eerste Volkswagen die als zogenaamde 3-liter auto zal worden aange boden. Het gaat dan om een versie met een 3 cilinder liter direct ingespoten tv selmotor die in de Eumr De 24 Uur van Zolder werd een overwinning voor Patrick Huisman, Thierry Boutsen en Marc Goossens in hun Porsche 993 van het PCA team. De eerste vijf plaatsen waren overigens weggelegd voor Porsches met een leuke vijfde plaats voor de Belg Daems en zijn teamgenoten de gebroeders Wauters van de populaire groep Clouseau! Op het stratencircuit van Vancouver in Canada behaalde de Schot Dario Franchitti zijn tweede opeenvolgende overwinning in het Fedex CART kampioenschap. Alex Zanardi verloor in de beginfase van de race veel terrein maar knokte zich uiteindelijk terug naar een vierde plaats, achter Franchitti, Andretti en Pruett. Hoewel er nog vier races op het programma staan, had de snelle Italiaan aan deze vierde plaats vol doende om zich voortijdig te verzeke ren van zijn tweede opeenvolgende titel in de CART-serie. den. De KYXX is een compacte ruimtewagen met een aërody namisch zeer gunstige vorm. In de buurt van München werd deze vlot ogende ruime midden klasser getekend en gebouwd. Kenmerkend is dat de KYXX groter overkomt dan ie in wer kelijkheid is. Eigen gezicht Volkswagen heeft dan ook geen volledig nieuw aanbod. De Lupo werd samen ontwik keld met de Seat Arosa. Voor een belangrijk deel komt de 3,46 meter lange carrosserie overeen en ook technisch zijn beide auto’s vrijwel volledig identiek. Toch is het Volkswagen gelukt om de Lupo een geheel eigen gezicht mee te geven, vooral door een andere voorzijde. De Lupo heeft een aflopende motorks die aan de zijkant over de schermen heen sluit. De grote ronde koplampen kijken de wereld jeugdig aan en de klei ne ronde richtingaanwijzers flankeren de typische VW-gril- le met het enorme logo. De bumpers worden in alle geval len meespoten, een laklaagje over buitenspiegels, stoots- trips en portiergrepen vinden we pas bij de completer uitge ruste Trendline of Comfortline. Afgezien van de neuspartij zijn zowel het pro fiel als de achterzijde hetzelf de als bij de Arosa, met uit zondering uiteraard van emblemen en typevermelding. Het moderne front van de Lupo zorgt er echter wel voor De internationale Formule 3000 race op het circuit van Enna Pergusa te Sicilië werd gewonnen door de Columbiaan Juan Pablo Montoya. De Duitser Nick Heidfeld eindigde als tweede en ook in het kampioen schap bezetten zij deze plaatsen. Met nog slechts één wedstrijd voor de boeg is Montoya met negen punten voorsprong de grote favoriet maar die laatste race wordt verreden op de Nürburgring en is derhalve een thuiswedstrijd voor Heidfeld. en wisselen onze bestemming om te kijken hoe de electronica De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. In het Auto Trader Dutch BMW rijders Peter van d ncan Huisman ieder. is de Trophy of the Dunes op t. Teamgenoot Sandor van n slechte dag, was betrok- kele incidenten en moest de het kampioenschap an Renault Mégane coureur enaar.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 19