I
BMW R 1100 S
25 jaar VW Passat
Bk u
Sportieve boxer
Grotere afzet kleinere
middenklassers
ir
>-
AUTO SMOLDERS
0 I S T E R W I J K
E2
f
t"
f/rt
ker
NU 35% EXTRA SKODA
bekijk de ruime Felida Combi bij uw dealer
"ELAtr
14.950
Nieuwe Toyota Corolla
nu uit voorraad leverbaar tot
*’jwtti ƒ3000,- voordeel! Q
Autonova
NUMMER 1 IN SE^VI^ l
Spitsstroken
bewijzen nut
i
F
pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 3 september 1998 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
Boxer-geluid
Twee nieren
Aluminium
Mini-MPV’s
de
de
1973
ie
at
Officieel Hyundai-dealer voor Oisterwijk en omstreken
Renault 19
14.950
16.950
Dieselmotor
Mazda 323 F
Fiat Gnquecento
2x Renault Twingo
1994,50.000 km
15.950
Seat Ibiza 1300 CLX
24.950
16.950
28.950
s
11.950
NISSAN
van150 occasions:
A
Een greep uit
onze voorraad
Traditie en moderne technieken gaan samen in de
nieuwe BMW R 1100 S. Met dit model erbij is de R
1100-reeks compleet. Alhoewel deze nieuwe sportie
ve fiets in de bestaande serie past, gaat het in prin
cipe over een nieuw ontwikkeld model dat op veel
details totaal afwijkt van de bestaande R 1100 RS.
Dat de Passat van
Volkswagen een blijver
tje is, blijkt wel uit het
feit dat van de vier
generaties van dit
model achtenhalf mil
joen exemplaren werden
gebouwd in 25 jaar tijd.
Daarmee schaart de
auto zich achter de
Kever en Golf in het rij
tje ‘lange termijn suc
cessen’.
In de eerste helft van dit
jaar werden er in West-
Europa 8,2 procent meer
personenauto’s verkocht.
Een duidelijke trend is
dat de samenstelling van
de verkopen veranderd,
dat blijkt uit een publi
catie van Automotive
News Europe. Dit blad
maakt onderscheidt
naar elf categoriën:
mini, super-mini, lower
medium, upper medium,
full-sized, lower luxury,
mid luxury, upper luxu
ry, minivans, 4x4’s en
sports cars.
stere torsies
de versie voor de f.
den er 1,6 miljoen
daama nog eens 7(
Het
den
zwart, 1994
88.000 km
16.950
997
981
995
994
997
994
993
jk in
gevoel
'imaal
,ie
kun-
lere ver-
1 eraan
hele
Nissan Primera
1.6 LX 16V
4-drs., rood met., 1995,
40.000 km, airco, cv
28.950
Bedrijfsweg 17
5061 JX Oisterwijk
013-5286900
Volkswagen Groep
Mazda 323
1300 GLX
3-drs, 1991
Altijd 100 occasions op voorraad
Auto's vanaf 6.000,-
1993, leeigenaor,
26.000 km
21.950
Peugeot 406
1.8 SX
Full opties, 23.000 km,
1996
32.950
Nissan Almera
1.6 GX
5-drs, 60.000 km,
airco, 1996
27.950
Nissan Primera
1.6 LX Invitation
schuifAanteldak, slx-
interieur, 68.000 km, 1993
18.950
Automobielbedrijf
Suzuki Swift
1.0 GL
55.000 km, 1996
De tweede Passat verse
I en was een slag g
kreeg voor het
lotor en een 1
vijf cilinders
facelifte versie met “happy face’
grille en vooral een carrosserie
met grotere torsiestijfheid. Van
versie voor de facelift wer-
i gemaakt,
700.000 stuks.
met
erteller.
inge-
itbree'-2-
ij 7500 tr/min
van 97 Nm bij
ding van g<=
sdt via een
Nissan Sunny
1.4 LX plus
stuurbekr, CV, 1993
30.000 km
16.950
Nissan Primera
1.6 LX16V
zilver met., 75.000 km
10-1992
15.950
3 staat aan
i het R 1100
IW. Nu was
een behoorlijk
-ar toch vooral
eigenschappen gemaakt.
LOO S is een tikkeltje
en dat is na het
I snel te merken.
Toyota Corolla Sedan
1.3 XLi
40.000 km, 1995, veel opties
Nissan Primera
2.0 LX16V
5-drs., groen met., airco, cv,
1995,60.000 km
29.950
warmtes-
jen een
eer waar
in virtueel
lay. De
veg hou-
ikelen.
kt alleen
mpen aan
lat het
pk bij 7500 tr/min en een kop
pel van 97 Nm bij 5750 tr/min.
De koeling van de motor
geschiedt via een oliekoeler die
in de voorkant van de kuip is
aangebracht. Deze koelinstalla
tie wordt thermostatisch gere
geld. Het toerental van de
motor is begrensd op 8400
tr/min. Uiteraard heeft de
krachtbrone en katalysator.
Hyundai Lantra
Wagon 1600 GL
1996,38.000 km
Nissan Micro
1.2 LX
3- drs., rood met,
1991
9.950
AUTO VAN DE WEEK
NISSAN PRIMERA 1.6 LX 16V
4- drs., antraciet met., 11-1992, 88.000 km
Hyundai Lantra
1.61 GIS
I™” 6™ 20.000 km
25.950
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Tel. 013-5351035. Donderdag koopavond
Passat zijn intrede en wat te
denken van Syncro vierwiel-
aandrijving. Op basis van deze
Passat ontwikkelde Volkswagen
tevens een sedan die in China
nog steeds als Santana wordt
verkocht. De tweede Passat
ging in 3,1 miljoen eenheden
over de toonbank.
Weer een stapje groter was c
derde Passat die in 1988 op
markt kwam. Deze volledig
nieuwe auto werd geleverd als
sedan en Variant en kreeg een
aantal nieuwe motoren waaron
der een 2 liter 16-klepper, 160
pk sterke G-lader krachtbron
en een 2,8 liter VR6 van 174
pk. De Variant was veruit het
meest populair met 66 procent
van de verkopen. Op basis van
deze Passat kwam in 1993 een
Zuid-Oosterstraat 22A,
Tilburg
Tel. 013-5363924
Nissan
100 NX
80.000 km
1992
18.950
iert infra-
kunnen
s bestuur-
i gevaarlij-
eactietijd
ion kan
lan met de
genligger
sr zich ach-
i de inrit
ter de
atsvervan-
ste
’ons, direc-
nt dat er
volgens de
ur werken.
12 stuks
autowas-
le
bij de her-
ïbruik.
;d van
en reini-
meer dan
Ook geldt
en moet
afbreek-
vork. Bij de ontwikkeling is
getracht de ongeveerde massa
hiervan terug te dringen om de
stuureigenschappen te verbete
ren. De afvering is nadrukke
lijk stug en dat is duidelijl
het stuur te merken. Het g
met de weg is daarom optir
aanwezig, maar mensen die
van rustig toeren houden, 1
nen beter naar een andere
sie van de BMW R1100 gaar
uitkijken. Overigens is het h
De eerste Passat kwam in
tijdens de oliecrisis op de
markt. Met deze auto stapte
Volkswagen definitief af van
het vertrouwde Kever-concept
met de motor achterin. De aan
drijving verhuisde met de
motor mee naar voren. De eer
ste generatie kreeg veerpoten
voor en een starre achteras.
Zeven jaar lang werd de eerste
Passat geleverd als drie- en
vijfdeurs en Variant. Er kon
aanvankelijk worden gekozen
uit een 1,3 liter van 55 pk, een
1,5 liter van 75 of 85 pk en
later de GLI met 110 pk sterke
krachtbron. Van deze eerste
Passat werden er 2,6 miljoen
verkocht.
grootste verlies wordt gele-
bij de full-sized, ofwel de
grote modellen van de populaire
massaproducenten. Met maar
liefst 11,5 procent gingen de ver
kopen omlaag en de helft van dit
Hyundai Excel
1.31 GS
Div. mei stuurbekrachtiging,
20.000 km, 1995
17.950
Alhoewel de nieuweling er niet
pompeus uitziet, is ie langer,
breder en lager dan de bestaan
de RS. Kuip en tank vormen
een fraai geheel en kunnen in
diverse opvallende kleuren wor
den geleverd. Het front heeft
typisch BMW-kenmerken zoals
de twee nieren en een dubbele
koplamp die wat vormgeving
betreft gelijkenis vertoont met
de exemplaren uit de nieuwe 3-
serie. De richtingaanwijzers
zijn aan de voorkant netjes ver
werkt in de kuip, terwijl de bui
tenspiegels hoog op de poten
zijn geplaatst. Het ruitje heeft
één vaste positie en kan niet
zoals bij de RS worden versteld.
Wel zijn een hogere ruit even
als een hoog stuur als optie ver
krijgbaar. Normaal gesproken
is de R 1100 S een motorfiets
voor ‘einzelgangers’ simpelweg
Afstandsvergcendeling,
40.000 km, 1994
13.950
De ophanging van voor- en ach
terwiel is in principe bekend,
maar specifiek op het gebruik
van déze motorfiets afgestemd.
Achter zien we de bekende
paralever en een nieuw
geconstrueerde telelever voor-
De huidige Passat kennen we
al weer sinds 1996.
Kenmerkend zijn onder meer
de volledig verzinkte carrosse
rie met een garantie van elf
jaar tegen doorroesten van bin
nenuit. Vormgeving en veilig
heid stonden hoog op de priori
teitenlijst. De motor ligt weer
net als bij de eerste Passat in
de lengterichting en de ver
koopresultaten stemmen bij
zonder tot tevredenheid. De
huidige Passat is er als sedan
en Variant.
segment wordt ingenomen door
de Opel Omega. Dit segment
heeft veel concurrentie van de
grotere middenklassers die
steeds groter worden en aan de
bovenkant door het groeiende
aanbod bij de prestige-merken.
Bij de super-mini’s was de
Lancia Ypsilon de snelste groei
er, behield de Fiat Punto de eer
ste plaats en verloor de VW Polo
terrein. Een forse groei werd er
gerealiseerd bij de terreinwa
gens (24,4%). Een eerste plaats
was er voor de Suzuki Vitara,
gevolgd door de Honda CR-V. Er
werden 17,2 procent meer sport
wagens verkocht met de
Mercedes SLK stevig op de eer
ste positie.
scheen in
1980 en was een slag groter. De
auto kreeg voor het eerst een
dieselmotor en een benzinemo
tor met vijf cilinders. Het
onderstel werd vanwege de gro
tere motoren verder verfijnd en
kreeg een torsie-as achter, die
in bochten voor een tegenstu
rend effect zorgde. Nieuw was
een 4+E versnellingsbak met
extra spaarversnelling en ook
de katalysator deed op deze
frame voor deze fiets speciaal
ontworpen. Het is opgebouwd
uit gelaste aluminium profielen
waaraan ophanging, motor en
versnellingsbak zijn vastge
maakt.
Bijzonder is de volledig roest
vrijstalen uitlaat die net onder
het achterlicht een dubbele uit
monding heeft. De motor zelf is
de bekende 1085 cc boxer met 4
kleppen per cilinder. Er wordt
een vermogen bereikt van 98
ZATERDAG TOT 17.30 UUK
De nieuwe R 1100 S
de sportieve top van
programma van BMI
de R 1100 RS al
rappe jongen, maar
op toereigenschapp
De R 11CG 3
spartaanser
wegrijden al
op winst. Wellicht dat er in de
nabije toekomst een speciale
categorie mini-MPVs moet wor
den toegevoegd, omdat de Scénic
een belangrijk aandeel heeft bij
de verkoop van de Mégane en
zeer binnenkort concurrenten
verschijnen als de Opel Zafira,
Mitsubishi Space Star en Fiat
Multipla. De hogere middenklas
se groeide minder hard met
vooral winst voor de VW Passat
en Toyota Avensis en een onver
anderde eerste plaats voor de
Opel Vectra. De afzet van de
ruimtewagens stabiliseerde zich
en de Renault Espace eindigde
mede dankzij de verlengde ver
sie op de eerste plek. In de drie
luxury-segmenten werd alleen
bij de lower-luxury winst
geboekt: de Audi A4 bleef koplo-
per maar moest terrein prijsge- 1
ven aan de Volvo S40/V40 en de
Alfa 156. Groeiers in het hogere J
segment waren de Audi A6, Saab 1
9-5 en Lexus GS300, maar wis-
ten de Mercedes E-klasse niet j
voorbij te gaan. In het upper
luxury segment bleef de 7-serié
van BMW trots vooraan, maar
was er nadrukkelijk winst voor
Jaguar, Lexus en Cadillac.
Er was bovendien een opvallen
de winst van 14,8 procent bij de
kleine middenklassers, die
samen zo’n kwart van de
Europese markt voor hun reke
ning nemen. De Renault Mégane
streefde de traditionele toppers
als de Golf en Astra voorbij en
ook de Peugeot 306, Citroen
Xsara en Toyota Corolla stonden
Ford Fiesta 1.31
Flash
55.000 km, 1995
Het fileprobleem is op drie wegvakken in ons land op korte ter
mijn op te lossen door de aanleg van zogenaamde spitsstroken.
Al na enkele jaren, zo is uit onderzoek gebleken, worden de kos
ten door de baten overtroffen. Het onderzoek is uitgevoerd door
DHV Milieu en Infrastructuur in opdracht van de Stichting
BOVAG-RAI Mobiliteit. In het onderzoek werden alle wegvak
ken betrokken met structurele congestie en plaatsen waar men
dit in de periode van 2000 tot 2008 redelijkerwijs mag gaan
verwachten. Op de Al tussen Bussum en Blaricum, de A12 van
Maarn naar Driebergen en de A12 Driebergen - Bunnik kan
volgens de studie een spitsstrook de oplossing bieden. Hierbij is
ook gelet dat de doorstroming veilig kan plaatsvinden en dat
geen ingrijpende aanpassingen nodig zijn. De drie genoemde
wegvakken hebben een prominente positie in de file top 50.
Tegen relatief geringe kosten kunnen de vluchtstroken en de
berm verbreed worden en is er voldoende ruimte voor vluchtha-
vens. Als men volgend jaar met de aanleg begint, kunnen de
drie spitsstroken in 2000 in gebruik genomen worden en wordt
op de genoemde baanvakken de kans op files enorm verlaagd.
De kosten zijn geraamd op 14,7 miljoen gulden, maar de stro
ken leveren per jaar 450.000 minder verliesuren op die gewaar
deerd worden tegen tien gulden. De spitsstrook op de A28 func
tioneert uitstekend.
omdat er maar plaats is voor
één. Toch is dat optisch bedrog.
De afdekplaat over de tweede
zitplaats is snel te verwijderen
en kan eenvoudig meegenomen
worden in een keurig bijgele
verd rugzakje. Het dashboard is
eenvoudig van opzet en makke
lijk afleesbaar. Er is een toeren-
teller en snelheidsmeter r
analoge dag- en kilometer
Een aanduiding van de in„
schakelde versnelling ontbreekt
echter. De bedieningsorganen
voor verlichting, claxon en rich
tingaanwijzers zitten op de
bekende plaatsen aan het
stuur. Bij de RS is de zithoogte
verstelbaar van 78 tot 82 centi
meter, bij de nieuwe S is geko
zen voor een vaste instelling
die met 80 centimeter het mid
den houdt. Gelukkig kunnen
ook mensen die wat kleiner van
stuk zijn hiermee goed uit de
voeten.
Kopers van een R 1100 S zullen
wat vaker bij de benzinepomp
staan dan eigenaren van een R
1100 RS, simpelweg omdat de
tankinhoud 5 liter minder is,
het gemiddelde verbruik is
identiek. Het gewicht van de R
1100 S is met 229 kg precies
tien kilogram minder dan van
de RS, maar het hogere presta
tieniveau is toch vooral te dan
ken aan constructie en tech
niek. Zo is een topsnelheid
mogelijk van 226 km/u en kan
binnen 4 seconden na stilstand
de 100 km/u op de teller wor
den gezet. Het rijden met de R
1100 S komt in eerste instantie
zeer vertrouwd over. Het is
immers een BMW als alle ande
ren met alle bedieningsorganen
op vertrouwde plaatsen en het
bekende boxer-geluid. Toch wor
den de verschillen met bestaan
de boxer-machines gaandeweg
snel duidelijk. Het belangrijk
ste onderscheid moet toch wor
den gezocht in de sportieve
houding door de langgerekte
vormgeving van deze machine
en de nadrukkelijk stug afge
stelde vering die alleen liefheb
bers zal kunnen bekoren.
Prijstechnisch houdt BMW de
R 1100 S keurig binnen de per
ken. De fiets wordt geleverd
voor £27.750,=. ABS kan overi
gens als optie worden verkre
gen. De levering begint deze
maand.
‘r I