I BMW R 1100 S 25 jaar VW Passat Bk u Sportieve boxer Grotere afzet kleinere middenklassers ir >- AUTO SMOLDERS 0 I S T E R W I J K E2 f t" f/rt ker NU 35% EXTRA SKODA bekijk de ruime Felida Combi bij uw dealer "ELAtr 14.950 Nieuwe Toyota Corolla nu uit voorraad leverbaar tot *’jwtti ƒ3000,- voordeel! Q Autonova NUMMER 1 IN SE^VI^ l Spitsstroken bewijzen nut i F pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 3 september 1998 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER Boxer-geluid Twee nieren Aluminium Mini-MPV’s de de 1973 ie at Officieel Hyundai-dealer voor Oisterwijk en omstreken Renault 19 14.950 16.950 Dieselmotor Mazda 323 F Fiat Gnquecento 2x Renault Twingo 1994,50.000 km 15.950 Seat Ibiza 1300 CLX 24.950 16.950 28.950 s 11.950 NISSAN van150 occasions: A Een greep uit onze voorraad Traditie en moderne technieken gaan samen in de nieuwe BMW R 1100 S. Met dit model erbij is de R 1100-reeks compleet. Alhoewel deze nieuwe sportie ve fiets in de bestaande serie past, gaat het in prin cipe over een nieuw ontwikkeld model dat op veel details totaal afwijkt van de bestaande R 1100 RS. Dat de Passat van Volkswagen een blijver tje is, blijkt wel uit het feit dat van de vier generaties van dit model achtenhalf mil joen exemplaren werden gebouwd in 25 jaar tijd. Daarmee schaart de auto zich achter de Kever en Golf in het rij tje ‘lange termijn suc cessen’. In de eerste helft van dit jaar werden er in West- Europa 8,2 procent meer personenauto’s verkocht. Een duidelijke trend is dat de samenstelling van de verkopen veranderd, dat blijkt uit een publi catie van Automotive News Europe. Dit blad maakt onderscheidt naar elf categoriën: mini, super-mini, lower medium, upper medium, full-sized, lower luxury, mid luxury, upper luxu ry, minivans, 4x4’s en sports cars. stere torsies de versie voor de f. den er 1,6 miljoen daama nog eens 7( Het den zwart, 1994 88.000 km 16.950 997 981 995 994 997 994 993 jk in gevoel 'imaal ,ie kun- lere ver- 1 eraan hele Nissan Primera 1.6 LX 16V 4-drs., rood met., 1995, 40.000 km, airco, cv 28.950 Bedrijfsweg 17 5061 JX Oisterwijk 013-5286900 Volkswagen Groep Mazda 323 1300 GLX 3-drs, 1991 Altijd 100 occasions op voorraad Auto's vanaf 6.000,- 1993, leeigenaor, 26.000 km 21.950 Peugeot 406 1.8 SX Full opties, 23.000 km, 1996 32.950 Nissan Almera 1.6 GX 5-drs, 60.000 km, airco, 1996 27.950 Nissan Primera 1.6 LX Invitation schuifAanteldak, slx- interieur, 68.000 km, 1993 18.950 Automobielbedrijf Suzuki Swift 1.0 GL 55.000 km, 1996 De tweede Passat verse I en was een slag g kreeg voor het lotor en een 1 vijf cilinders facelifte versie met “happy face’ grille en vooral een carrosserie met grotere torsiestijfheid. Van versie voor de facelift wer- i gemaakt, 700.000 stuks. met erteller. inge- itbree'-2- ij 7500 tr/min van 97 Nm bij ding van g<= sdt via een Nissan Sunny 1.4 LX plus stuurbekr, CV, 1993 30.000 km 16.950 Nissan Primera 1.6 LX16V zilver met., 75.000 km 10-1992 15.950 3 staat aan i het R 1100 IW. Nu was een behoorlijk -ar toch vooral eigenschappen gemaakt. LOO S is een tikkeltje en dat is na het I snel te merken. Toyota Corolla Sedan 1.3 XLi 40.000 km, 1995, veel opties Nissan Primera 2.0 LX16V 5-drs., groen met., airco, cv, 1995,60.000 km 29.950 warmtes- jen een eer waar in virtueel lay. De veg hou- ikelen. kt alleen mpen aan lat het pk bij 7500 tr/min en een kop pel van 97 Nm bij 5750 tr/min. De koeling van de motor geschiedt via een oliekoeler die in de voorkant van de kuip is aangebracht. Deze koelinstalla tie wordt thermostatisch gere geld. Het toerental van de motor is begrensd op 8400 tr/min. Uiteraard heeft de krachtbrone en katalysator. Hyundai Lantra Wagon 1600 GL 1996,38.000 km Nissan Micro 1.2 LX 3- drs., rood met, 1991 9.950 AUTO VAN DE WEEK NISSAN PRIMERA 1.6 LX 16V 4- drs., antraciet met., 11-1992, 88.000 km Hyundai Lantra 1.61 GIS I™” 6™ 20.000 km 25.950 Ringbaan-noord 95, Tilburg. Tel. 013-5351035. Donderdag koopavond Passat zijn intrede en wat te denken van Syncro vierwiel- aandrijving. Op basis van deze Passat ontwikkelde Volkswagen tevens een sedan die in China nog steeds als Santana wordt verkocht. De tweede Passat ging in 3,1 miljoen eenheden over de toonbank. Weer een stapje groter was c derde Passat die in 1988 op markt kwam. Deze volledig nieuwe auto werd geleverd als sedan en Variant en kreeg een aantal nieuwe motoren waaron der een 2 liter 16-klepper, 160 pk sterke G-lader krachtbron en een 2,8 liter VR6 van 174 pk. De Variant was veruit het meest populair met 66 procent van de verkopen. Op basis van deze Passat kwam in 1993 een Zuid-Oosterstraat 22A, Tilburg Tel. 013-5363924 Nissan 100 NX 80.000 km 1992 18.950 iert infra- kunnen s bestuur- i gevaarlij- eactietijd ion kan lan met de genligger sr zich ach- i de inrit ter de atsvervan- ste ’ons, direc- nt dat er volgens de ur werken. 12 stuks autowas- le bij de her- ïbruik. ;d van en reini- meer dan Ook geldt en moet afbreek- vork. Bij de ontwikkeling is getracht de ongeveerde massa hiervan terug te dringen om de stuureigenschappen te verbete ren. De afvering is nadrukke lijk stug en dat is duidelijl het stuur te merken. Het g met de weg is daarom optir aanwezig, maar mensen die van rustig toeren houden, 1 nen beter naar een andere sie van de BMW R1100 gaar uitkijken. Overigens is het h De eerste Passat kwam in tijdens de oliecrisis op de markt. Met deze auto stapte Volkswagen definitief af van het vertrouwde Kever-concept met de motor achterin. De aan drijving verhuisde met de motor mee naar voren. De eer ste generatie kreeg veerpoten voor en een starre achteras. Zeven jaar lang werd de eerste Passat geleverd als drie- en vijfdeurs en Variant. Er kon aanvankelijk worden gekozen uit een 1,3 liter van 55 pk, een 1,5 liter van 75 of 85 pk en later de GLI met 110 pk sterke krachtbron. Van deze eerste Passat werden er 2,6 miljoen verkocht. grootste verlies wordt gele- bij de full-sized, ofwel de grote modellen van de populaire massaproducenten. Met maar liefst 11,5 procent gingen de ver kopen omlaag en de helft van dit Hyundai Excel 1.31 GS Div. mei stuurbekrachtiging, 20.000 km, 1995 17.950 Alhoewel de nieuweling er niet pompeus uitziet, is ie langer, breder en lager dan de bestaan de RS. Kuip en tank vormen een fraai geheel en kunnen in diverse opvallende kleuren wor den geleverd. Het front heeft typisch BMW-kenmerken zoals de twee nieren en een dubbele koplamp die wat vormgeving betreft gelijkenis vertoont met de exemplaren uit de nieuwe 3- serie. De richtingaanwijzers zijn aan de voorkant netjes ver werkt in de kuip, terwijl de bui tenspiegels hoog op de poten zijn geplaatst. Het ruitje heeft één vaste positie en kan niet zoals bij de RS worden versteld. Wel zijn een hogere ruit even als een hoog stuur als optie ver krijgbaar. Normaal gesproken is de R 1100 S een motorfiets voor ‘einzelgangers’ simpelweg Afstandsvergcendeling, 40.000 km, 1994 13.950 De ophanging van voor- en ach terwiel is in principe bekend, maar specifiek op het gebruik van déze motorfiets afgestemd. Achter zien we de bekende paralever en een nieuw geconstrueerde telelever voor- De huidige Passat kennen we al weer sinds 1996. Kenmerkend zijn onder meer de volledig verzinkte carrosse rie met een garantie van elf jaar tegen doorroesten van bin nenuit. Vormgeving en veilig heid stonden hoog op de priori teitenlijst. De motor ligt weer net als bij de eerste Passat in de lengterichting en de ver koopresultaten stemmen bij zonder tot tevredenheid. De huidige Passat is er als sedan en Variant. segment wordt ingenomen door de Opel Omega. Dit segment heeft veel concurrentie van de grotere middenklassers die steeds groter worden en aan de bovenkant door het groeiende aanbod bij de prestige-merken. Bij de super-mini’s was de Lancia Ypsilon de snelste groei er, behield de Fiat Punto de eer ste plaats en verloor de VW Polo terrein. Een forse groei werd er gerealiseerd bij de terreinwa gens (24,4%). Een eerste plaats was er voor de Suzuki Vitara, gevolgd door de Honda CR-V. Er werden 17,2 procent meer sport wagens verkocht met de Mercedes SLK stevig op de eer ste positie. scheen in 1980 en was een slag groter. De auto kreeg voor het eerst een dieselmotor en een benzinemo tor met vijf cilinders. Het onderstel werd vanwege de gro tere motoren verder verfijnd en kreeg een torsie-as achter, die in bochten voor een tegenstu rend effect zorgde. Nieuw was een 4+E versnellingsbak met extra spaarversnelling en ook de katalysator deed op deze frame voor deze fiets speciaal ontworpen. Het is opgebouwd uit gelaste aluminium profielen waaraan ophanging, motor en versnellingsbak zijn vastge maakt. Bijzonder is de volledig roest vrijstalen uitlaat die net onder het achterlicht een dubbele uit monding heeft. De motor zelf is de bekende 1085 cc boxer met 4 kleppen per cilinder. Er wordt een vermogen bereikt van 98 ZATERDAG TOT 17.30 UUK De nieuwe R 1100 S de sportieve top van programma van BMI de R 1100 RS al rappe jongen, maar op toereigenschapp De R 11CG 3 spartaanser wegrijden al op winst. Wellicht dat er in de nabije toekomst een speciale categorie mini-MPVs moet wor den toegevoegd, omdat de Scénic een belangrijk aandeel heeft bij de verkoop van de Mégane en zeer binnenkort concurrenten verschijnen als de Opel Zafira, Mitsubishi Space Star en Fiat Multipla. De hogere middenklas se groeide minder hard met vooral winst voor de VW Passat en Toyota Avensis en een onver anderde eerste plaats voor de Opel Vectra. De afzet van de ruimtewagens stabiliseerde zich en de Renault Espace eindigde mede dankzij de verlengde ver sie op de eerste plek. In de drie luxury-segmenten werd alleen bij de lower-luxury winst geboekt: de Audi A4 bleef koplo- per maar moest terrein prijsge- 1 ven aan de Volvo S40/V40 en de Alfa 156. Groeiers in het hogere J segment waren de Audi A6, Saab 1 9-5 en Lexus GS300, maar wis- ten de Mercedes E-klasse niet j voorbij te gaan. In het upper luxury segment bleef de 7-serié van BMW trots vooraan, maar was er nadrukkelijk winst voor Jaguar, Lexus en Cadillac. Er was bovendien een opvallen de winst van 14,8 procent bij de kleine middenklassers, die samen zo’n kwart van de Europese markt voor hun reke ning nemen. De Renault Mégane streefde de traditionele toppers als de Golf en Astra voorbij en ook de Peugeot 306, Citroen Xsara en Toyota Corolla stonden Ford Fiesta 1.31 Flash 55.000 km, 1995 Het fileprobleem is op drie wegvakken in ons land op korte ter mijn op te lossen door de aanleg van zogenaamde spitsstroken. Al na enkele jaren, zo is uit onderzoek gebleken, worden de kos ten door de baten overtroffen. Het onderzoek is uitgevoerd door DHV Milieu en Infrastructuur in opdracht van de Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit. In het onderzoek werden alle wegvak ken betrokken met structurele congestie en plaatsen waar men dit in de periode van 2000 tot 2008 redelijkerwijs mag gaan verwachten. Op de Al tussen Bussum en Blaricum, de A12 van Maarn naar Driebergen en de A12 Driebergen - Bunnik kan volgens de studie een spitsstrook de oplossing bieden. Hierbij is ook gelet dat de doorstroming veilig kan plaatsvinden en dat geen ingrijpende aanpassingen nodig zijn. De drie genoemde wegvakken hebben een prominente positie in de file top 50. Tegen relatief geringe kosten kunnen de vluchtstroken en de berm verbreed worden en is er voldoende ruimte voor vluchtha- vens. Als men volgend jaar met de aanleg begint, kunnen de drie spitsstroken in 2000 in gebruik genomen worden en wordt op de genoemde baanvakken de kans op files enorm verlaagd. De kosten zijn geraamd op 14,7 miljoen gulden, maar de stro ken leveren per jaar 450.000 minder verliesuren op die gewaar deerd worden tegen tien gulden. De spitsstrook op de A28 func tioneert uitstekend. omdat er maar plaats is voor één. Toch is dat optisch bedrog. De afdekplaat over de tweede zitplaats is snel te verwijderen en kan eenvoudig meegenomen worden in een keurig bijgele verd rugzakje. Het dashboard is eenvoudig van opzet en makke lijk afleesbaar. Er is een toeren- teller en snelheidsmeter r analoge dag- en kilometer Een aanduiding van de in„ schakelde versnelling ontbreekt echter. De bedieningsorganen voor verlichting, claxon en rich tingaanwijzers zitten op de bekende plaatsen aan het stuur. Bij de RS is de zithoogte verstelbaar van 78 tot 82 centi meter, bij de nieuwe S is geko zen voor een vaste instelling die met 80 centimeter het mid den houdt. Gelukkig kunnen ook mensen die wat kleiner van stuk zijn hiermee goed uit de voeten. Kopers van een R 1100 S zullen wat vaker bij de benzinepomp staan dan eigenaren van een R 1100 RS, simpelweg omdat de tankinhoud 5 liter minder is, het gemiddelde verbruik is identiek. Het gewicht van de R 1100 S is met 229 kg precies tien kilogram minder dan van de RS, maar het hogere presta tieniveau is toch vooral te dan ken aan constructie en tech niek. Zo is een topsnelheid mogelijk van 226 km/u en kan binnen 4 seconden na stilstand de 100 km/u op de teller wor den gezet. Het rijden met de R 1100 S komt in eerste instantie zeer vertrouwd over. Het is immers een BMW als alle ande ren met alle bedieningsorganen op vertrouwde plaatsen en het bekende boxer-geluid. Toch wor den de verschillen met bestaan de boxer-machines gaandeweg snel duidelijk. Het belangrijk ste onderscheid moet toch wor den gezocht in de sportieve houding door de langgerekte vormgeving van deze machine en de nadrukkelijk stug afge stelde vering die alleen liefheb bers zal kunnen bekoren. Prijstechnisch houdt BMW de R 1100 S keurig binnen de per ken. De fiets wordt geleverd voor £27.750,=. ABS kan overi gens als optie worden verkre gen. De levering begint deze maand. ‘r I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 29