a Mazda 323 1.5 GLX FastBreak r Peugeot 206 AutoTest mazoa Pakket extra Seats van Auto Noordhoek Gezinsuitbreiding 5 J4 Trophy of the Dunes 6 september: Panorama Feestelijke ontvangst Daewoo Matiz-rijders door Auto Braat I «pagina DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 3 september 1998 pagina 3 .1997 .1995 .1993 .1993 .1995 .1996 .1994 .1994 1994 1992 1990 De i die erp ele- Chromen lijst AMAZING MAZDADEALER sn: 013-5478980 013-5288201 073-6430310 it1 ji bin- om nieuwe Vervolg van bladzijde 1 ege- ikt 31, in jld in voor Fotografie: Peter van de Zanden .CU Bas Bastiaansen, bedrijfsdirecteur van Seat-dealer Auto Noordhoek in Tilburg, is een man van aanpak ken. Want door snel te reageren is het Bastiaansen gelukt een groot aantal extra auto’s bij de importeur los te weken. Deze modellen staan al op kenteken, zodat de koper meteen kan weg rijden. Dat wil zeggen: nadat hij of zij voor dui zend gulden aan acces soires heeft uitgezocht. Want die geeft Auto Noordhoek er zomaar bij. Gratis. TILBURG: Mascognistroat 531, OISTERWIJK: Burg. Vogelslaan 1, 's HERTOGENBOSCH: Balkweg 6, NIJMEGEN - OSS - TIEL trek- let ik dat men we stel' i een geslaagc st leuke n c varian- t voor en it betreft zan de dien dat igd ontwei nieuwe e Bergvakken Zeer uitgebalancet ïenma< ieerge- iandig ier is de net aanbod '*ze kracht- dpoint >n van 88 de kunt Mazda i neerzet met menten. e helft van het 323-programma bij Mazda K Mis vernieuwd en dat levert meteen een aar- dige aardverschuiving op. De altijd popu laire 323 F is vervangen door een nieuwe carrosse- rievorm, de zogenaamde FastBreak, die het mid den houdt tussen een stationwagon en een coupé. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingei Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties:: nemers interessante manier besteed worden, denk maar eens aan belettering, een t“’- haak of een bedrijfsimperiacu. «Voor alle duidelijkheid moet misschien nog even zeggen dav de auto’s weliswaar op kente ken staan, maar er is nog niet mee gereden. De koper is dus de eerste eigenaar», verklaart de Seat-dealer. Omdat het hier Topmodel De XR start als 1.1 maar is er ook als 1.4 en 1.9D voor respec tievelijk f.24.900,=, £25.900,= en £28.800,=. Specifieke details zijn de toerenteller, signaal voor geopend portier, meegespoten solide indruk, lijkt door enkele en op dat van instrumen- geleverd werden waren aanwe zig. Dat het niet ging om een alledaagse gebeurtenis bleek uit het feit, dat zelfs een dele gatie van de hoofddirectie van Daewoo Motor Benelux acte de présence gaf. Van dé 80 orders via de Auto Braat-bedrijven zijn er reeds meer dan 60 afge leverd, een absoluut record dit jonge ambitieuze merk. Zij-airbags De Mazda 323 FastBreak maakt een zeer sc’ Het dashboard lijk bekende elementei de p-otere 626. Het tarium zit onder een halfronde overkapping en is compleet met een toerenteller. In de console zit onder twee uitstroomopenin- gen een digitale display waarop niet alleen de tijd, maar ook de Seats gaat, delen de kopers ook mee in de Land van Ooit-actie van Auto Noordhoek, Leharstraat 19, Tilburg. Want iedereen die een nieuwe Seat koopt, krijgt een gratis entree bewijs mee dat recht geeft op toegang voor één persoon in het Land van Ooit. De rest van het gezin mag ver volgens voor half geld naar bin nen. Handomdraai Is de mengelmoes van coupé en wagon ook in het interieur terug te vinden? Jazeker, de bagageruimte is niet die van een wagon, maar toch groter dan van een gemiddelde coupé. De vloer ligt lager dan de bum per, dus moeten bagagestukken nog steeds over een drempel getild worden. Bovendien komen de veerpoten redelijk ver naar binnen, zodat de zij kanten alles behalve vlak zijn. Bij de GLX is de achterbank over 16 centimeter verschuif baar. Dat gaat overigens net zo gemakkelijk als het verschui ven van een voorstoel. Hierdoor kan men zowel de beenruimte achterin laten variëren van zeer behoorlijk tot genoeg voor Wie genoegen neemt met de eenvoudigere 1.5 LX is voor f.31.995,= klaar. Ook is er nog een 75 pk sterke 1.3 liter voor f.30.995,= als LX en £34.495,= als GLX. De snelste benzinemo tor is een 1,8 voor £40.995,= als GLX en £43.995,= als sportieve itiging maakt het 206 extra plezie- 1.1 XN moet deze ntberen. Deze XN ils 1.1 en 1.9D -'ijk £22.950,= onder meer Technische gegevens: Mazda 323 FastBreak 1.5 GLX 4 in lijn 1498 cc 78 x 78,4 mm 88 pk bij 5500 tr/min 132 Nm bij 4000 tr/min lengte 4,20 meter, breedte 1,705 meter 1050 kg 1200 kg (geremd) topsnelheid 177 km/u acceleratie 0-100 in 11,9 sec. stadscyclus 9,5 liter/100 km buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km gecombineerd 7,5 liter/100 km £35.495,= Was de huidige 323 F een vooral opzichzelfstaand model, de 323 FastBreak deelt tech niek en carrosserie voor een belangrijk deel met de sedan. De voorkant kenmerkt zich door een inmiddels bekende Mazda-grille met brede chro men lijst waarin het embleem van het merk is opgenomen. In de meegespoten voorbum per zit een grote luchtinlaat en mistlampen, terwijl op de hoeken zwarte stootstrips zijn aangebracht. Bij de door ons gereden GLX worden ook bui- tenspiegelbehuizing en por- tiergrepen van een laklaagje Afgelopen zaterdag werden de klanten van Auto Braat uitge nodigd bij de Party Company van de Beekse Bergen om geza menlijk, onder het genot van een hapje en een drankje, het in ontvangst nemen van de nieuwe Daewoo Matiz nog eens over te doen. Van deze uitnodi ging maakten haast alle Matiz- rijders van de Auto Braat- bedrijven gebruik. Ook de auto’s die via de Service-punten kinderen als het bagagevolume aanpassen van 335 tot maxi maal 421 liter. De rugleuning kan overigens ook in hoek wor den versteld. De achterbank is in twee delen neerklapbaar, waardoor het volume nog ver der toeneemt. Opmerkelijk ove rigens dat het plaatje dat bij het verschuiven van de achter bank de vloer van de bagage ruimte vlak afsluit gewoon van triplex is gemaakt en met stof is beplakt. Je zou hier eerder een kunststof deel vervrachten. Erg handig is een vinding die van de 626 is overgenomen. In een handomdraai kan namelijk de rugleuning van de passa giersstoel voorover worden geklapt en daarmee neemt de laadlengte enorm toe. Overigens vormt de ne klapte stoel ook een hs schrijftafeltje. Stabilisator De 1,5 liter 16-kleppe middelste motor in ht van de FastBreak. Deze bron levert met multipc injectie een vermogen van 88 pk bij 5500 tr/min en een kop pel van 132 Nm bij 4000 tr/min. De 4 cilinder doet rede lijk rustig zijn werk, maar is met name bij hogere toerental len wel iets hoorbaar. De 1050 kg zware auto haalt een top snelheid van 177 km/u en acce lereert in 11,9 seconden naar de 100 km/u. Naast de uiterst soepel schakelende vijfbak kan deze FastBreak ook met auto maat worden besteld. Het gemiddelde brandstofverbruik kwam uit op 1 liter op 12,4 kilometer en dat is gezien het formaat en de aanwezigheid van airconditioning helemaal niet verkeerd. Mazda rust de 323 FastBreak uit met een keurig onderstel. Voor zijn dat de vertrouwde McPhersons en achter de in eigen beheer ontwikkelde T.T.L.-ophanging. Een torsiesta- bilisator vinden we zowel voor als achter. De 323 FastBreak rijdt uiterst voorspelbaar, nodigt niet uit tot gekke caprio len en laat keurig merken wan- neer hij het te hard vindt gaan. Kortom, een voorwielaandrijver die rijdt volgens het boekje en een behoorlijke mate aan com fort biedt. Mazda brengt de nieuwe 323 sedan en FastBreak voor dezelf de prijzen. Daarbij moet meteen opgemerkt worden dat de FastBreak later bij inruil absoluut hoger zal scoren. De 1.5 GLX komt op f.35.495,=. Zeer uitgebalanceerd is ook het interieur. Eenmaal plaatsgeno men achter het stuur blijkt dui delijk dat de 206 een maatje groter is dan zijn voorganger. Met name langere personen zit ten uitstekend en hebben meer dan voldoende ruimte. Gelukkig valt ook de hoofdruimte op de achterbank mee. Het dashboard is aardig van vormgeving en herbergt alle bekende elemen ten. In het driespakige stuur wiel is standaard een airbag opgenomen. De stoelen zijn goed verstelbaar en bieden ondanks hun niet overdreven afmetingen een prima onder steuning. Peugeot maakt verder maximaal gebruik van de bin nenruimte om op allerhande plaatsen bergvakken te creeë- ren. Heel handig is dat bij som mige varianten de zitting van de passagiersstoel opklapbaar is en dat daaronder een berg- vak is gemaakt. Bovendien kaï bij alle versie de rugleuning van deze stoel voorover, waar door na het neerklappen van de achterbank een enorme laad lengte ontstaat van maar liefst 2,20 meter. Het standaard bagagevolume is met 245 liter voorzien. Het profiel maakt meteen waar, wat Mazda met de naam FastBreak wil uit drukken. Tot en met de portie ren is deze nieuwe versie gelijk aan de sedan. De achterkant is korter, waardoor de lengte van de auto beperkt blijft tot 4,20 meter, maar daarmee is deze FastBreak toch nog steeds een fors uitgevallen middenklasser. De manier waarop de daklijn overloopt in de vijfde deur is niet die van een stationwagon en ook niet van een coupé, maar zit er netjes tussenin. Dit beeld wordt enigszins vertroe beld door de flinke achterspoi ler. Op de achterbumper komen we net als voor stootstrips op de hoeken tegen. De auto heeft flinke achterlichtunits die meer hoog dan breed zijn, waardoor flink de ruimte blijft voor de achterklep. Deze gaat tot op de bumper open. De GLX staat op stalen wielen met 185/65 TR 14 banden en nette wieldoppen. Concluderend over de buitenzij- normaal in deze klasse. De ach terbank kan afhankelijk van de versie in twee ongelijke delen worden neergeklapt en dan groeit het maximaal tot 1130 liter. Peugeot voorziet de 206 van een prettig onderstel met rond om onafhankelijk opgehangen wielen. Voor worden schroefve- ren toegepast en achter torsie- staven. Met uitzondering de 1,1 liter hebben alle va ten stabilisatorstangen i achter die variëren wat diameter afhankelijk va motorversie. Stuurbekrachtif rijden met de 2v rig. Alleen de 1 voorziening onL is leverbaar als 1.1 voor respectievelijl en £27.950,= met c getint glas, digitaal klokje, stootstrips, startonderbreker, dashboardkastje met beklede klep, verstelbare stuurkolom en verlichting in de bagageruimte. buitentemperatuur wordt weer gegeven. Daaronder kan de radio worden geplaatst en zit ten de verschillende draaiknop- pen voor de verwarming en ventilatie. Bovendien heeft de GLX standaard airconditioning die met een druk op de knop kan worden ingeschakeld. De stuurkolom kan in hoogte wor den aangepast. Uiteraard heeft deze Mazda standaard een bestuudersairbag. Een exem plaar aan passagierskant wordt als optie geleverd voor £1.350,= en voor dat bedrag krijgt men ook twee zij-airbags opgenomen in de rugleuning van de stoe len. Aardig is dat het donker grijze dashboard hier en daar wordt opgevrolijkt door panelen met ‘gaatjes’. Het meubilair is bekleed met velours, aan de randen in effen grijs in het midden met speelse accenten. Maar al bij al blijft de 323 FastBreak een erg brave auto. Bij de bestuurdersstoel kan de zitting zowel aan de voorkant als achterzijde traploos in hoog te worden aangepast. De GLX- uitvoering is zeer compleet met elektrisch bediende voorportier ruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, hoofd steunen en opklapbare arm- steun achterin en radiovoorbe- reiding met vier luidsprekers. nieuwe Mazda 323 sedan, tegelijk met de FastBreak werd geïntroduceerd, volgt uiteraard de bestaande versie op. Ook de huidige 323 F loopt nog even door, maar daarna moet de FastBreak toch het vandaal overnemen. bumpers en centrale vergrende ling met afstandsbediening. Daarna volgt de XT als 1.4 en 1.9D en als 1.6 uitsluitend met de vijfdeurs carrosserie, die in alle gevallen een meerprijs vergt van duizend gulden. De XT biedt regelbare dashboard- verlichting, elektrisch bediende voorportierruiten, hoogtever- stelling op de bestuurdersstoel opbergvak in passagiersstoel, i delen neerklapbare achterbank, velours bekleding en een baga genet. De 1.4 XT kost £26.900,=. De XS heeft een sportieve uitrusting met onder meer specifieke stoelen en kost f.26.900,= als 1.4 en f.27.900,= als 1.6. De vijfdeurs 1.4 Gentry is voor £30.400,= voorlopig even het topmodel en heeft een bui tentemperatuurmeter, regen- sensor, elektrisch bediende bui tenspiegels met verwarming, airconditioning, hoofdsteunen achter en radiovoorbereiding met 6 luidsprekers. Peugeot levert de 206 in 13 ver schillende kleuren, waaronder een aantal opvallende tinten die deze moderne auto goed staan. Volgend jaar komt in ieder geval een 138 pk sterke 2 liter 16-klepper en de direct ingespoten HDI dieselmotor met Common-Rail techniek. Op zondag 6 september as. schotelt het Circuit Park Zandvoort een zeer compleet autosportprogramma voor. Zo komt onder meer de Formule Opel EU serie aan de start. Deze formulewa- genserie is nu tien jaar oud en leverde in het eerste jaar de toen nog volledig onbekende 19-jarige Mika Hakkinen als win naar op. Er wordt gereden met identieke voertuigen als het gaat om chassis en motor. De auto’s hebben 2 liter 16-kleppers van 158 pk en moeten minimaal 563 kg wegen. Veel bekende coureurs hebben in het verleden aan de Formule Opel meege daan zoals Barrichello, Frentzen, Coulthard, Verstappen, Coronel en recent Donny Crevels en Sepp Koster. Zondag wor den er in Zandvoort twee races binnen deze serie gereden. Maar ook andere klassen zijn van de partij, zoals de Auto Trader DUTCH, de Pearle Citroën Saxo Cup, Marlboro Renault Mégane Trophy en tot slot de jongste formulewagenklasse, de Formule Arcobaleno. Deze is bedoeld om jonge karters de over stap te laten maken naar autorensport. Het programma gaat van start om 12.00 uur met de warming- up voor de Auto Trader Dutch. De Arcobaleno start om 17.05 uur en besluit daarmee de dag. Op zaterdag 5 september wor den tussen 10.00 en 16.00 uur kwalificatietrainingen gehouden. De toegangsprijs bedraagt £20,= en eventueel £20,= extra voor het rennerskwartier. Kinderen tot 12 jaar krijgen onder begelei ding 50 procent korting. I Verbruik: I Prijs: «Seat staat behoorlijk in de belangstelling. Deze drukte noopte ons te proberen om bij de importeur extra auto’s toeg°- wezen te krijgen. Dat is gelukt en deze staan klaar voor de verkoop. Om het geheel een beetje extra aan te kleden, geven wij er dus voor duizend gulden aan gratis accessoires bij», zo verklaart Bastiaansen zich nader. Dat extra aankleden wil trou wens niet zeggen dat de geken tekende modellen «kaal» zijn. Integendeel. Neem bijvoorbeel de Ibiza Sport of Copa. Die laatste is voorzien van lichtme talen velgen en een achterspoi ler. Of wat te denken van de Cordoba Aventura, met zijn achterspoiler, elektrische ramen en centrale vergrendeling met afstandsbediening in de sleutel. Naast genoemde modellen krijgt Auto Noordhoek ook een aantal gekentekende Toledo’s en Inca’s binnen, waarop de actie van toepassing is. Zeker bij de Inca kan de dui zend gulden op een voor onder- GT. Mazda levert in de 323 twee dieselmotoren, een con ventionele 2 liter voor £33.495,= als LX en een nieuwe direct ingespoten tur bodiesel vanaf £35.495,=. Nette prijzen voor een origine le auto. TT-VX-06 372 MLR 75 f

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25