a
Mazda 323 1.5 GLX FastBreak
r
Peugeot 206
AutoTest
mazoa
Pakket extra Seats van Auto Noordhoek
Gezinsuitbreiding
5
J4
Trophy of the
Dunes
6 september:
Panorama
Feestelijke
ontvangst Daewoo
Matiz-rijders door
Auto Braat
I «pagina
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 3 september 1998 pagina 3
.1997
.1995
.1993
.1993
.1995
.1996
.1994
.1994
1994
1992
1990
De i
die
erp
ele-
Chromen lijst
AMAZING MAZDADEALER
sn:
013-5478980
013-5288201
073-6430310
it1 ji
bin-
om nieuwe
Vervolg van bladzijde 1
ege-
ikt
31,
in
jld
in
voor
Fotografie: Peter van de Zanden
.CU
Bas Bastiaansen,
bedrijfsdirecteur van
Seat-dealer Auto
Noordhoek in Tilburg, is
een man van aanpak
ken. Want door snel te
reageren is het
Bastiaansen gelukt een
groot aantal extra
auto’s bij de importeur
los te weken. Deze
modellen staan al op
kenteken, zodat de
koper meteen kan weg
rijden. Dat wil zeggen:
nadat hij of zij voor dui
zend gulden aan acces
soires heeft uitgezocht.
Want die geeft Auto
Noordhoek er zomaar
bij. Gratis.
TILBURG: Mascognistroat 531,
OISTERWIJK: Burg. Vogelslaan 1,
's HERTOGENBOSCH: Balkweg 6,
NIJMEGEN - OSS - TIEL
trek-
let ik
dat
men we stel'
i een geslaagc
st leuke n
c varian-
t voor en
it betreft
zan de
dien dat
igd ontwei
nieuwe e
Bergvakken
Zeer uitgebalancet
ïenma<
ieerge-
iandig
ier is de
net aanbod
'*ze kracht-
dpoint
>n van 88
de kunt
Mazda i
neerzet met
menten.
e helft van het 323-programma bij Mazda
K Mis vernieuwd en dat levert meteen een aar-
dige aardverschuiving op. De altijd popu
laire 323 F is vervangen door een nieuwe carrosse-
rievorm, de zogenaamde FastBreak, die het mid
den houdt tussen een stationwagon en een coupé.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingei
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties::
nemers interessante manier
besteed worden, denk maar
eens aan belettering, een t“’-
haak of een bedrijfsimperiacu.
«Voor alle duidelijkheid moet
misschien nog even zeggen dav
de auto’s weliswaar op kente
ken staan, maar er is nog niet
mee gereden. De koper is dus
de eerste eigenaar», verklaart
de Seat-dealer.
Omdat het hier
Topmodel
De XR start als 1.1 maar is er
ook als 1.4 en 1.9D voor respec
tievelijk f.24.900,=, £25.900,=
en £28.800,=. Specifieke details
zijn de toerenteller, signaal voor
geopend portier, meegespoten
solide indruk,
lijkt door enkele
en op dat van
instrumen-
geleverd werden waren aanwe
zig. Dat het niet ging om een
alledaagse gebeurtenis bleek
uit het feit, dat zelfs een dele
gatie van de hoofddirectie van
Daewoo Motor Benelux acte de
présence gaf. Van dé 80 orders
via de Auto Braat-bedrijven
zijn er reeds meer dan 60 afge
leverd, een absoluut record
dit jonge ambitieuze merk.
Zij-airbags
De Mazda 323 FastBreak
maakt een zeer sc’
Het dashboard lijk
bekende elementei
de p-otere 626. Het
tarium zit onder een halfronde
overkapping en is compleet met
een toerenteller. In de console
zit onder twee uitstroomopenin-
gen een digitale display waarop
niet alleen de tijd, maar ook de
Seats gaat, delen de kopers ook
mee in de Land van Ooit-actie
van Auto Noordhoek,
Leharstraat 19, Tilburg. Want
iedereen die een nieuwe Seat
koopt, krijgt een gratis entree
bewijs mee dat recht geeft op
toegang voor één persoon in het
Land van Ooit.
De rest van het gezin mag ver
volgens voor half geld naar bin
nen.
Handomdraai
Is de mengelmoes van coupé en
wagon ook in het interieur
terug te vinden? Jazeker, de
bagageruimte is niet die van
een wagon, maar toch groter
dan van een gemiddelde coupé.
De vloer ligt lager dan de bum
per, dus moeten bagagestukken
nog steeds over een drempel
getild worden. Bovendien
komen de veerpoten redelijk
ver naar binnen, zodat de zij
kanten alles behalve vlak zijn.
Bij de GLX is de achterbank
over 16 centimeter verschuif
baar. Dat gaat overigens net zo
gemakkelijk als het verschui
ven van een voorstoel. Hierdoor
kan men zowel de beenruimte
achterin laten variëren van
zeer behoorlijk tot genoeg voor
Wie genoegen neemt met de
eenvoudigere 1.5 LX is voor
f.31.995,= klaar. Ook is er nog
een 75 pk sterke 1.3 liter voor
f.30.995,= als LX en £34.495,=
als GLX. De snelste benzinemo
tor is een 1,8 voor £40.995,= als
GLX en £43.995,= als sportieve
itiging maakt het
206 extra plezie-
1.1 XN moet deze
ntberen. Deze XN
ils 1.1 en 1.9D
-'ijk £22.950,=
onder meer
Technische gegevens:
Mazda 323 FastBreak 1.5 GLX
4 in lijn
1498 cc
78 x 78,4 mm
88 pk bij 5500 tr/min
132 Nm bij 4000 tr/min
lengte 4,20 meter, breedte 1,705 meter
1050 kg
1200 kg (geremd)
topsnelheid 177 km/u
acceleratie 0-100 in 11,9 sec.
stadscyclus 9,5 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km
gecombineerd 7,5 liter/100 km
£35.495,=
Was de huidige 323 F een
vooral opzichzelfstaand model,
de 323 FastBreak deelt tech
niek en carrosserie voor een
belangrijk deel met de sedan.
De voorkant kenmerkt zich
door een inmiddels bekende
Mazda-grille met brede chro
men lijst waarin het embleem
van het merk is opgenomen.
In de meegespoten voorbum
per zit een grote luchtinlaat
en mistlampen, terwijl op de
hoeken zwarte stootstrips zijn
aangebracht. Bij de door ons
gereden GLX worden ook bui-
tenspiegelbehuizing en por-
tiergrepen van een laklaagje
Afgelopen zaterdag werden de
klanten van Auto Braat uitge
nodigd bij de Party Company
van de Beekse Bergen om geza
menlijk, onder het genot van
een hapje en een drankje, het
in ontvangst nemen van de
nieuwe Daewoo Matiz nog eens
over te doen. Van deze uitnodi
ging maakten haast alle Matiz-
rijders van de Auto Braat-
bedrijven gebruik. Ook de
auto’s die via de Service-punten
kinderen als het bagagevolume
aanpassen van 335 tot maxi
maal 421 liter. De rugleuning
kan overigens ook in hoek wor
den versteld. De achterbank is
in twee delen neerklapbaar,
waardoor het volume nog ver
der toeneemt. Opmerkelijk ove
rigens dat het plaatje dat bij
het verschuiven van de achter
bank de vloer van de bagage
ruimte vlak afsluit gewoon van
triplex is gemaakt en met stof
is beplakt. Je zou hier eerder
een kunststof deel vervrachten.
Erg handig is een vinding die
van de 626 is overgenomen. In
een handomdraai kan namelijk
de rugleuning van de passa
giersstoel voorover worden
geklapt en daarmee neemt de
laadlengte enorm toe.
Overigens vormt de ne
klapte stoel ook een hs
schrijftafeltje.
Stabilisator
De 1,5 liter 16-kleppe
middelste motor in ht
van de FastBreak. Deze
bron levert met multipc
injectie een vermogen van 88
pk bij 5500 tr/min en een kop
pel van 132 Nm bij 4000
tr/min. De 4 cilinder doet rede
lijk rustig zijn werk, maar is
met name bij hogere toerental
len wel iets hoorbaar. De 1050
kg zware auto haalt een top
snelheid van 177 km/u en acce
lereert in 11,9 seconden naar
de 100 km/u. Naast de uiterst
soepel schakelende vijfbak kan
deze FastBreak ook met auto
maat worden besteld. Het
gemiddelde brandstofverbruik
kwam uit op 1 liter op 12,4
kilometer en dat is gezien het
formaat en de aanwezigheid
van airconditioning helemaal
niet verkeerd.
Mazda rust de 323 FastBreak
uit met een keurig onderstel.
Voor zijn dat de vertrouwde
McPhersons en achter de in
eigen beheer ontwikkelde
T.T.L.-ophanging. Een torsiesta-
bilisator vinden we zowel voor
als achter. De 323 FastBreak
rijdt uiterst voorspelbaar,
nodigt niet uit tot gekke caprio
len en laat keurig merken wan-
neer hij het te hard vindt gaan.
Kortom, een voorwielaandrijver
die rijdt volgens het boekje en
een behoorlijke mate aan com
fort biedt.
Mazda brengt de nieuwe 323
sedan en FastBreak voor dezelf
de prijzen. Daarbij moet
meteen opgemerkt worden dat
de FastBreak later bij inruil
absoluut hoger zal scoren. De
1.5 GLX komt op f.35.495,=.
Zeer uitgebalanceerd is ook het
interieur. Eenmaal plaatsgeno
men achter het stuur blijkt dui
delijk dat de 206 een maatje
groter is dan zijn voorganger.
Met name langere personen zit
ten uitstekend en hebben meer
dan voldoende ruimte. Gelukkig
valt ook de hoofdruimte op de
achterbank mee. Het dashboard
is aardig van vormgeving en
herbergt alle bekende elemen
ten. In het driespakige stuur
wiel is standaard een airbag
opgenomen. De stoelen zijn
goed verstelbaar en bieden
ondanks hun niet overdreven
afmetingen een prima onder
steuning. Peugeot maakt verder
maximaal gebruik van de bin
nenruimte om op allerhande
plaatsen bergvakken te creeë-
ren. Heel handig is dat bij som
mige varianten de zitting van
de passagiersstoel opklapbaar
is en dat daaronder een berg-
vak is gemaakt. Bovendien kaï
bij alle versie de rugleuning
van deze stoel voorover, waar
door na het neerklappen van de
achterbank een enorme laad
lengte ontstaat van maar liefst
2,20 meter. Het standaard
bagagevolume is met 245 liter
voorzien. Het profiel maakt
meteen waar, wat Mazda met
de naam FastBreak wil uit
drukken. Tot en met de portie
ren is deze nieuwe versie gelijk
aan de sedan. De achterkant is
korter, waardoor de lengte van
de auto beperkt blijft tot 4,20
meter, maar daarmee is deze
FastBreak toch nog steeds een
fors uitgevallen middenklasser.
De manier waarop de daklijn
overloopt in de vijfde deur is
niet die van een stationwagon
en ook niet van een coupé,
maar zit er netjes tussenin. Dit
beeld wordt enigszins vertroe
beld door de flinke achterspoi
ler. Op de achterbumper komen
we net als voor stootstrips op
de hoeken tegen. De auto heeft
flinke achterlichtunits die meer
hoog dan breed zijn, waardoor
flink de ruimte blijft voor de
achterklep. Deze gaat tot op de
bumper open. De GLX staat op
stalen wielen met 185/65 TR 14
banden en nette wieldoppen.
Concluderend over de buitenzij-
normaal in deze klasse. De ach
terbank kan afhankelijk van de
versie in twee ongelijke delen
worden neergeklapt en dan
groeit het maximaal tot 1130
liter.
Peugeot voorziet de 206 van
een prettig onderstel met rond
om onafhankelijk opgehangen
wielen. Voor worden schroefve-
ren toegepast en achter torsie-
staven. Met uitzondering
de 1,1 liter hebben alle va
ten stabilisatorstangen i
achter die variëren wat
diameter afhankelijk va
motorversie.
Stuurbekrachtif
rijden met de 2v
rig. Alleen de 1
voorziening onL
is leverbaar als 1.1
voor respectievelijl
en £27.950,= met c
getint glas, digitaal klokje,
stootstrips, startonderbreker,
dashboardkastje met beklede
klep, verstelbare stuurkolom en
verlichting in de bagageruimte.
buitentemperatuur wordt weer
gegeven. Daaronder kan de
radio worden geplaatst en zit
ten de verschillende draaiknop-
pen voor de verwarming en
ventilatie. Bovendien heeft de
GLX standaard airconditioning
die met een druk op de knop
kan worden ingeschakeld. De
stuurkolom kan in hoogte wor
den aangepast. Uiteraard heeft
deze Mazda standaard een
bestuudersairbag. Een exem
plaar aan passagierskant wordt
als optie geleverd voor £1.350,=
en voor dat bedrag krijgt men
ook twee zij-airbags opgenomen
in de rugleuning van de stoe
len. Aardig is dat het donker
grijze dashboard hier en daar
wordt opgevrolijkt door panelen
met ‘gaatjes’. Het meubilair is
bekleed met velours, aan de
randen in effen grijs in het
midden met speelse accenten.
Maar al bij al blijft de 323
FastBreak een erg brave auto.
Bij de bestuurdersstoel kan de
zitting zowel aan de voorkant
als achterzijde traploos in hoog
te worden aangepast. De GLX-
uitvoering is zeer compleet met
elektrisch bediende voorportier
ruiten, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, hoofd
steunen en opklapbare arm-
steun achterin en radiovoorbe-
reiding met vier luidsprekers.
nieuwe Mazda 323 sedan,
tegelijk met de FastBreak
werd geïntroduceerd, volgt
uiteraard de bestaande versie
op. Ook de huidige 323 F loopt
nog even door, maar daarna
moet de FastBreak toch het
vandaal overnemen.
bumpers en centrale vergrende
ling met afstandsbediening.
Daarna volgt de XT als 1.4 en
1.9D en als 1.6 uitsluitend met
de vijfdeurs carrosserie, die in
alle gevallen een meerprijs
vergt van duizend gulden. De
XT biedt regelbare dashboard-
verlichting, elektrisch bediende
voorportierruiten, hoogtever-
stelling op de bestuurdersstoel
opbergvak in passagiersstoel, i
delen neerklapbare achterbank,
velours bekleding en een baga
genet. De 1.4 XT kost
£26.900,=. De XS heeft een
sportieve uitrusting met onder
meer specifieke stoelen en kost
f.26.900,= als 1.4 en f.27.900,=
als 1.6. De vijfdeurs 1.4 Gentry
is voor £30.400,= voorlopig even
het topmodel en heeft een bui
tentemperatuurmeter, regen-
sensor, elektrisch bediende bui
tenspiegels met verwarming,
airconditioning, hoofdsteunen
achter en radiovoorbereiding
met 6 luidsprekers.
Peugeot levert de 206 in 13 ver
schillende kleuren, waaronder
een aantal opvallende tinten
die deze moderne auto goed
staan. Volgend jaar komt in
ieder geval een 138 pk sterke 2
liter 16-klepper en de direct
ingespoten HDI dieselmotor
met Common-Rail techniek.
Op zondag 6 september as. schotelt het Circuit Park Zandvoort
een zeer compleet autosportprogramma voor. Zo komt onder
meer de Formule Opel EU serie aan de start. Deze formulewa-
genserie is nu tien jaar oud en leverde in het eerste jaar de
toen nog volledig onbekende 19-jarige Mika Hakkinen als win
naar op. Er wordt gereden met identieke voertuigen als het
gaat om chassis en motor. De auto’s hebben 2 liter 16-kleppers
van 158 pk en moeten minimaal 563 kg wegen. Veel bekende
coureurs hebben in het verleden aan de Formule Opel meege
daan zoals Barrichello, Frentzen, Coulthard, Verstappen,
Coronel en recent Donny Crevels en Sepp Koster. Zondag wor
den er in Zandvoort twee races binnen deze serie gereden.
Maar ook andere klassen zijn van de partij, zoals de Auto
Trader DUTCH, de Pearle Citroën Saxo Cup, Marlboro Renault
Mégane Trophy en tot slot de jongste formulewagenklasse, de
Formule Arcobaleno. Deze is bedoeld om jonge karters de over
stap te laten maken naar autorensport.
Het programma gaat van start om 12.00 uur met de warming-
up voor de Auto Trader Dutch. De Arcobaleno start om 17.05
uur en besluit daarmee de dag. Op zaterdag 5 september wor
den tussen 10.00 en 16.00 uur kwalificatietrainingen gehouden.
De toegangsprijs bedraagt £20,= en eventueel £20,= extra voor
het rennerskwartier. Kinderen tot 12 jaar krijgen onder begelei
ding 50 procent korting.
I Verbruik:
I Prijs:
«Seat staat behoorlijk in de
belangstelling. Deze drukte
noopte ons te proberen om bij
de importeur extra auto’s toeg°-
wezen te krijgen. Dat is gelukt
en deze staan klaar voor de
verkoop. Om het geheel een
beetje extra aan te kleden,
geven wij er dus voor duizend
gulden aan gratis accessoires
bij», zo verklaart Bastiaansen
zich nader.
Dat extra aankleden wil trou
wens niet zeggen dat de geken
tekende modellen «kaal» zijn.
Integendeel. Neem bijvoorbeel
de Ibiza Sport of Copa. Die
laatste is voorzien van lichtme
talen velgen en een achterspoi
ler. Of wat te denken van de
Cordoba Aventura, met zijn
achterspoiler, elektrische ramen
en centrale vergrendeling met
afstandsbediening in de sleutel.
Naast genoemde modellen
krijgt Auto Noordhoek ook een
aantal gekentekende Toledo’s
en Inca’s binnen, waarop de
actie van toepassing is.
Zeker bij de Inca kan de dui
zend gulden op een voor onder-
GT. Mazda levert in de 323
twee dieselmotoren, een con
ventionele 2 liter voor
£33.495,= als LX en een
nieuwe direct ingespoten tur
bodiesel vanaf £35.495,=.
Nette prijzen voor een origine
le auto.
TT-VX-06
372 MLR 75 f