I
I
Kia Carnival 2.5 1/6
c
Rij-impressie
F
Fa
Even wachten nog!
vc
ir
se<
l\
monteur werkt
schadelijk voor autolak
bij Flipsen Motors
Cadillac Roadster
BMW
motorfietsen
op Internet
zeer
Sterke groei
voor Renault
Nissan pickup voor
Zandvoort
y-"7
keueh
Hb* I
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 27 augustus 1998 pagina 6
DE TILBUR
Rover VB
Airconditioning
'de6
Vijf portieren
lar
iet
lijk
nk
meer
n
Tl
VOÜ
a
en beker
ANDERE M
VW Golft
VW Golf 1
Citroén BX
Opel Astra
VW Passa'
VW Golf C
Opel Corel
Peugeot 31
Renault
DEMOS
V401.8I, n
STATIONS
940 GL 2.3
940 Polar 2
940 Polar 2
8502.0i.ro
8502.5110
850 2.5 10'
AUTOMATE
850GLT,a
440 Sports
4601.81, ai
V402.0I1C
VOLVO
440 Base
440 DL, get
440
440 Escape
440GLT2.(
440GLE1J
4401.61
4401.61
460 DL 1.8
460GLEini
4601.61, air
460turbodi
480 Tuit»
480 Turbo,
S401.81 16
S401.8I16
V401.81&
850 GLT, ai
850GLT.B
850GLE, E
850 2.01,0
8502.01,0
940 GL 2.3
9602.5124
i mens
it is er
lachi-
Koreaanse auto’s
algemeen v
it daar houc
via interne
van wat he
van mo’
Het adi
Tf" "Jfoe zal het Kia vergaan. Over enkele weken
moet daar meer duidelijkheid over
JL JL bestaan, want dan wordt bekend gemaakt
hoe het Koreaanse merk verder zal gaan. Wie zijn
oor goed te luisteren legt, hoort vooral de naam
van Ford noemen. Ford heeft al Kia-aandelen en
kan dit pakket nu verder uitbreiden. Pas als de
toekomst helder is, zal Kia op de Nederlandse
markt ineens een stortvloed aan nieuwe modellen
loslaten.
loemde
i meest
iets
or dat
Het veilij
een profe
reinigen.
iet een compleet beeld
iet merk op het gebied
lobiliteit kan betekenen.
Ires: www.bmw.nl.
igen en
puiting,
morbeel-
iie we
tegen inwerking worden
beschermd door geavanceerde
lakbehandelingsmethoden of
het ouderwetse ‘in de was zet
ten’.
cuit gaan ook een ‘Nissan-wel-
kom’ krijgen. De tunnel heeft
een afbeelding gekregen van de
Nissan R390 GT1 die door Jan
Lammers op LeMans werd
gereden.
De modem
Ka heeft sii
genomen in
Sub B-segir
in de laatst
deze populo
aantrekkeli
op de mark
d’Eco in frif
model kost
naamde Ne
de Ka krijg
Europa get
die het mer
heeft gekre
neemt de le
Peugeot 10(
verklaren d
programma
verkleind v
van de nieu
ons gereden Koreaanse exem
plaar.
Begin volgend jaar zal Cadillac
tijdens de Detroit Motorshow
een conceptauto laten zien. Het
gaat om de Evoq, een tweezits
roadster met een in drie delen
neerklapbare hardtop. Deze
achterwielaandrijver met
bekende Northstar V8-motor
moet als vlaggeschip de ziel
van het merk weergeven.
Bovendien past de Evoq uitste- zijn
kend in de nieuwe wereldwijde terlic
strategie van het topmerk van scherpe lijnen e
General Motors. In deze auto is Cadillac-grille.
duidelijk de emotie van histori
sche Cadillac-modellen terug te
vinden. Typische kenmerken
de verticale voor- en ach-
ichten, de spitse voorkant,
--lijnene n de bekende
Als gevolg van een succesvolle
samenwerking leverde Paul
Ferber, directeur van Nissan
Motor Nederland tijdens de
afgelopen Marlboro Master
twaalf nieuwe pickups af een
Hans Ernst, directeur van het
Circuit Park Zandvoort.
Al tien jaar maakt het circuit
gebruik van Nissan pickups, die
Kia Nederland verwacht op
jaarbasis een bescheiden aan
tal Carnival’s te gaan verko
pen, maar gezien de prijs en
de mogelijkheid om de auto
eenvoudig om tot bouwen tot
bestelwagen zouden er toch
wel eens onverwachte kansen
kunnen liggen. In ieder geval
een auto waarmee men in het
ruimtewagensegment reke
ning mee moet gaan houden.
En dan de techniek. Bij het
openen van de motorkap komen
we onverwacht een bekende
kenas, ABS met storing0"
problemen met de inspun,
zijn slechts een paar voorl
den van de opdrachten dit
met z’n tienen te lijf moesten,
maar dan wel ieder voor zich.
Er werd door de jury gekeken
hoe we diagnose stelden en ook
de werkvolgorde was van
belang.” Op 6 juli werd de uit
slag bekend gemaakt en Ronald
kreeg de eerste prijs. In oktober
gaat hij in Gent naar de
Europese kampioenschappen.
De vijf besten uit Europa
mogen later dit jaar naar
Japan.
Uitwerpselen van vogels vre
ten in op de lak van de auto
en dat proces wordt bij zonnig
en warm weer nog eens ver
sneld. Hetzelfde geldt eigen
lijk ook voor boomhars en
insectenlarven. Ze veroorza
ken allemaal doffe plekken of
serieuze lakbeschadigingen
die logisch niet onder de lak-
garantie van de auto vallen.
De meest gemene vogelpoep
komt van zeemeeuwen die
vooral eiwitrijke vis eten. Bij
De nieuwe N
wordt leverb
sche afstand
genaamd. D<
de juiste afsl
ger. Het syst
van een rad<
grille die gel
krachtige mi
tronica zorgl
als de afstar
kan de auto
naar de snel
control is in;
mindert de c
op volle weg
150 meter vi
kan alle drie
snelweg in d
Distronic ka
past omdat 1
gebruik gem
elektronisch
Distronic wc
hendel in we
display is ni
snelheid te z
afstand tot c
bestuurder l
de gewenste
Wordt een si
puter te risk
geluidssigna
de bestuurdf
men.
rig is de pook van de automaat
op een uitloper van de console
geplaatst. Waar de pook van de
handgeschakelde versie komt is
niet duidelijk, maar zou exact
dezelfde plek mogen krijgen.
Airconditioning, daar wordt de
Carnival standaard mee gele
verd. Een uitstekende installa
tie waarop alleen de gewenste
Nog heel even geduld en dan sterk op de Amerikaanse leest
is Kia op volle aanvalssterkte geschoeid lijkt te zijn. Het
terug. Wat staat er allemaal te koetswerk doet namelijk den-
wachten? Allereerst de opvol- ken aan onder meer de Vi-
ger van de huidige Kia Sephia, Honda Shuttle en Merci
die direct beschikbaar komt
als vier- en vijfdeurs. De naam
gaat waarschijnlijk verande
ren in Shuma en de Europese
versie loopt inmiddels van de
band.
Kia denkt de Carnival begin
volgend jaar in Nederland te
gaan aanbieden. De V6 in zijn
complete basisversie zal dan
rond de £55.000,= gaan kos
ten. Een flink bedrag, maar in
vergelijking met de concurren
tie en weggeven Inclusief
automaat en het gene
optiepakket komt de
complete Carnival dan ir
over de zestig mille. Vooi
x bedrag kan ook de turbodiesel
worden geleverd, met een 2,9
liter motor van 135 pk.
De internetsite van BMW
Nederland is per direct uitge
breid met een aantal pagina’s
over motorfietsen. Vanaf de
homepage kan direct gekozen
worden voor auto’s of motorfiet
sen en daarbinnen tussen
en machine. Veel aandacht
voor de mens achter de ma
ne en dan moet gedacht worden
aan informatie over kleding,
uitrusting, de beleving van het
rijden, toertochten en rijvaar
digheid. Het wisselen tussen de
auto- en motorsite gaat kinder
lijk eenvoudig. Met de uitbrei
ding van haar site geeft BMW
worden ingezet door de veilig-
heidscommissarissen. Maar
Nissan en het circuit gaan nog
meer in samenwerking onder
nemen.
De boulevard-ingang wordt
voortaan gekenmerkt door twee
donkerblauwe pilaren met
Nissan-logo, terwijl bezoekers
die via de tunnel naar het cir-
v den-
Voyager,
jury
Villager. Voorruit en motorkap
staan niet in eikaars verlengde.
De Carnival verlaat de fabriek
met vijf portieren. Twee norma
le voorportieren, twee flinke zij-
schuifdeuren en een grote ach
terklep. Het front vertoont
vooral door de chromen grille
familiegelijkenis met de huidi
ge Clarus, maar die valt straks
weg als de Clarus zijn facelift
heeft ondergaan. Overigens
weet de importeur al te melden
dat alleen de V6 dit front krijgt,
bij de turbodiesel treffen we
straks een lamellengrille en
extra luchthapper aan.
De Carnival is geen opvallende
auto en wat vormgeving betreft
een keurige trendvolger. Toch is
het de eerste serieuze
Koreaanse poging om een
plaatsje te verwerven in hl
ruimtewagensegment.
Het interieur is keurig inge
richt, zonder spannend of ver
nieuwend te zijn. Het is alleen
de vraag op de Europese
varianten straks dezelfde inde
ling zullen hebben als het door
Op 6 juli kreeg Ronald Maan,
motortechnicus bij Honda
motorfietsdealer Flipser
Tilburg, een certificaat
en mag zich Honda
Motortechnicus van het Jaar
1998/1999 noemen. Iedere twee
jaar organiseert Honda
Nederland deze competitie met
als doel dat monteurs weer in
de boeken duiken en hun ken
nis bijspijkeren. Maar liefst 36
dealerbedrijven uit ons land
vaardigden verschillende mon
teurs af. Van Flipsen deden
zowel Ronald Maan als Wim
Damen mee en beiden wisten
in de theorieronde een plaats in
de top tien te verwerven. ”Het
was een pittige theorieronde”,
vertelt Ronald Maan. ”Ik heb er
zo’n twee tot drie weken over
gedaan. Je krijgt de vragen
thuisgestuurd en mag de tech
nische documentatie erbij
gebruiken.” Ronald werd eerste
in de theorieronde, net als twee
jaar geleden. Zijn collega scoor
de een tiende plek van alle
deelnemende technici. De tien
beste op het gebied van de
theorie mogen door naar de
praktijkronde, maar dat geldt
slechts voor één medewerker
per dealer en dat was erg jam
mer voor Wim Damen. De prak
tijkronde werd in Ridderkerk
bij de importeur gehouden.
Ronald: ”Een scooter die niet
loopt met zes elektrische storin
gen, het inleggen van een nok-
temperatuur ingesteld hoeft te
worden. Alle passagiers hebben
bovendien eigen uitstroomope-
ningen die afzonderlijk regel
baar zijn.
Dat Kia met deze auto vooral
de Amerikaanse markt voor
ogen heeft, blijkt onder meer
uit de vele bekerhouders her en
der in het interieur.
Het uitzicht naar voor en opzij
is in orde, naar achteren wordt
het wat minder vanwege de
enorme hoeveelheid hoofdsteu-
iligst is om de auto op
rfessionele wasplaats te
reinigen. Eerst de auto laten
voorweken en daarna kan de
vogelpoep met hoge druk pro
bleemloos en vooral ook kras-
loos worden verwijderd.
Voorin staan twee normale
stoelen die echter aan de smal
le kant zijn. Op de tweede zitrij
staan twee identieke stoelen
ook met hoofdsteunen en
opklapbare armsteuneil.
Achterin staat een bank die
over de hele vloer verschuifbas
is. De Koreaanse wetgeving
staat namelijk geen verwijder
bare banken toe. Zou de
Europese uitvoering niet wor
den aangepast, dan beperkt dat
enorm de gebruiksmogelijkhe
den. De stoelen op de tweede
zitrij zijn keurig om hun as
draaibaar. De lederen bekle
ding, elektrische stoelverstel-
ling, een elektrisch bediend
schuifdak, een radio/CD-speler
en lichtmetalen velgen worden
straks in één optiepakket aan
geboden en zullen samen zo’n
vijfduizend gulden gaan kosten
en dat is beslist niet te veel.
Het dashboard heeft een breed
instrumentarium dat een
geheel vormt met de uitstroom-
openingen. Natuurlijk heeft de
auto twee airbags. Heel plezie-
In de eerste zes maanden van dit jaar verkocht Renault meer dan
1 miljoen personenauto’s, bestelwagens en trucks en dat komt
neer op maar liefst 17 procent meer voertuigen in vergelijking met
vorig jaar. De belangstelling voor met name de Mégane, nieuwe
Clio, Kangoo en de Master is bijzonder groot. De grotere afzet zien
we in Nederland (+8,4 procent), maar ook buiten Europa waar het
Franse merk 14,8 procent met producten wist af te zetten.
Hierdoor is Renault op de Europese ranglijst geklommen naar de
tweede plaats en staat de Mégane op de tweede plaats bij de
meest verkochte modellen.
In de eerste helft van dit jaar verkocht Renault 35,3 procent meer
vrachtwagens en in Europa zelfs 43,1 procent meer. Maar ook
Mack wist in de Verenigde Staten 24,9 procent meer wegreuzen
kwijt te raken.
Nissan heeft nu dus niet alleen
een eigen bocht, maar ook een
tunnel en boulevard-ingang.
warm weer worden de uit
werpselen als het ware in de
lak gebakken. Valt er tussen
door regelmatig een buitje,
dan verzacht dit enigszins de
negatieve invloed.
Belangrijk is de poep zo snel
mogelijk te verwijderen met
veel water. Eerst moet het
zoveel mogelijk los geweekt
worden. Ga niet direct met de
spons aan de slag, omdat
hierdoor krassen ontstaan.
Bovendien kan de auto vooraf
motor tegen. Het is namelijk de
2,5 liter V6 die we ook kennen
uit de Rover 800. Volgens Kia is
deze krachtbron samen met het
Britse merk ontwikkeld. In
ieder geval zijn de motoren
voor de Carnival ‘Made in
Korea’. Deze 175 pk sterke
machine heeft voldoende in
huis om de met 1745 kg behoor
lijk lijvige Carnival keurig te
laten presteren. De motor kan
worden gekozen met een hand
geschakelde vijfbak of een vier-
traps automaat. De motor is
mooi stil en de bak schakelt
comfortabel.
Eveneens comfortabel is het
weggedrag. Koreaanse auto’s
zijn over het algemeen week
geveerd, want daar houdt men
in dat land van. De versies die
hier in Europa te koop zijn,
hebben meestal een andere
onderstelafstemming. Toch viel
het met de weke vering bij de
Carnival wel mee. Daarom zul
len de veranderingen niet zo
vergaand zijn. Het overhellen
in bochten blijft keurig binnen
te perken en ook het duiken bij
stevig remmen blijft achterwe
ge en levert geen verrassende
carrosseriereacties op.
Vlak nadat Kia in oktober
deze middenklasser heeft
geïntroduceerd, volgt de face
lift voor de Clarus en de
Clarus stationwagon. Vooral
deze laatste ziet er erg
Europees uit en heeft een aan
tal Mondeo-trekjes gekregen.
De derde noviteit zal pas vol
gend jaar op de Rai worden
gepresenteerd. Het gaat hier
om de Carnival ruimtewagen
die in twee uitvoeringen gele
verd zal gaan worden. We kre
gen kort geleden de mogelijk
heid met een Koreaans exem
plaar proef te rijden en alvast
te proeven van de Kia-toe-
komst.
De Kia Carnival is een 4,89
meter lange ruimtewagen die
TV-HH-96