Daewoo Matiz SE AutoTest ■r W ^^1 Autonova® I Waardering alom Nieuwe Suzuki Jimny in het najaar bv Verbruik Renault Laguna USD Eindelijke succes voor Skoda New Beetle als promotie-object ïd] Prijswinnaars Autonova Heyhoef Toyota-show Nieuwe Toyota Corolla nu uit voorraad leverbaar tot rasNH ƒ3000,- voordeel! Talent gezocht voor Saxo Cup In de maand september gaat Citroën op zoek naar raceta- lent voor de Pearle Citroen Saxo Cup. Dit wordt gedaan via de Radio 538 Citroen Saxo Challenge, een wed strijd waarin jongeren hun aanleg voor de autosport kunen tonen. Als hoofdprijs kan een jaar lang gratis race in deze merkencup worden gewonnen. Eerst worden voorrondes gehou den op diverse kartbanen, terwijl de acht besten van iedere baan doorgaan naar de landelijke finale op 22 oktober in Huizen. De twaalf die hieruit als over winnaars naar boven komen gaan op 13 november op het Zandvoortse circuit rijden en nemen het dan tegen elkaar op. Men is bij Citroen op zoek naar mannen en vrouwen die zich zelfs op internationaal vlak kunnen manifesteren. Citroen gaat met het volgend seizoen het tiende jaar van merkenraces in. Voor de Saxo zaten immers de AX en Visa. - El? DE AUTOMAAT Donderdag 20 augustus 1998 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER pagina 2 n 11.900,- n 11.900,- n 15.900,- 24.900,- 1 29.900,- 1 11.900,- 1 16.900,- 1 17.900,- Configuratie 1 25.900,- 1 25.900,- 1 37.900,- 1 26.900,- I 32.900,- Kunstmatig I 51.900,- i 35.900,- i 45.900,- I 34.900,- ns aardij ide lichti I 47.900,- I 51.900,- Fantasie i 39.900,- Technische gegevens 45.900,- 26.900,- 21.900,- 52450 Verbruik Prijs: T Ruime belangstelling tijdens de Autonova Toyota-show op Winkelcentrum Heyhoef. toonc de ni 9.950,- lig. Residentie Or kei 9.950,- 9.950, - 7.950, - 3.950, - 6.950, - 6.950,- iper als stoot- han- laewoo 3 1.950, - 3.950, - 4.950, - 7.950, - 4.950, - 3.950, - 5.950, - 7.950, - 9.950, - 9.950,- 2.500,- 9.950,- 9.950, - 3.950, - 4.950, - 2.500,- 9.950, - 9.950,- 9.950,- 9.950,- o.a. 9.950,- De leukste inzending beloond met prijzen i teken staan van de driekleur onze itmeta- >s op de sn wor- In de eerst weten te ve in 1998. De nieuwe Octavia, behoorlijke belar gebaseeru komende j jaar 2003. kwaliteit teitverhc programma. TB yieuwe merken blijken in de lagere markt- I^Lj segmenten gemakkelijker «aan de bak» te T kunnen komen dan in de topklasse. Daewoo bewijst dat maar weer eens met de nieuwe, compacte Matiz. Een grappige vijfdeurs-auto in het zogenaamde A-segement van de markt. Het Europese design speelt deze auto duidelijk in de kaart. ispreken als g en kinderslo- erportieren wor- ie S als SE aan- Dempers Achter is 1 der en zouden bijvc stuggere dempers 1 verkeersdrempels f verminderen. Het overhellen in bochten blijft overigens keurig binnen de perken. igen worden i die in het le New Beetle. Tijdens de Autonova Toyotashow, die ook Winkelcentrum Heyhoef aan deed, is een kanskaartenaci:~ onder het winkelend pubLcn. uitgeschreven. Iedere bezoeker Ünilease heeft inmiddels via grijze importkanalen een exem plaar van de Volkswagen New Beetle gekocht en zet deze auto in als rijdend Bill-board. dóóién\ esteert janten Ringbaan-noord 95, Tilburg. Tel. 013-5351035. Donderdag koopavond Bovendien biedt Ünilease haar klanten de mogelijkheid met deze nieuwe auto proef te rij den, terwijl dat bij de Volkswagen-dealers nog niet mogelijk is. kreeg op 10 en 11 juli, bij beste ding van minimaal 10 gulden in een van de Heyhoefwinkels, tenactie een kanskaart. Door deze in te jubliek vullen en in te leveren bij de Autonova-stand op de De auto wordt ingezet bij diver se promotie-activiteiten van de campagne Sound to Drive. >.900 tr./min. >0 tr./min. ter, breedte 1,495 meter Omdat de auto al voldoende van zichzelf opvalt, is bewust gekozen voor een bescheiden bestickering. Motorisch steunt Daewoo bij de Matiz op Suzuki-techniek. De 796 cc 3-cilinder levert een keu rig vermogen van 51 pk bij 5.900 tr./min. en komt tot een koppel van 68,6 Nm bij 4.600 tr./min. Dat betekent dat voor redelijke prestaties de motor op toeren gehouden moet worden. Het geheel maakt een sympa thiek geluid en is zeker niet rumoerig. Wie zijn uiterste best doet, haalt een topsnelheid van 144 km/uur en heeft 17 secon den nodig om vanuit stilstand de 100 km/uur te bereiken. In de praktijk is de Daewo Matiz een auto die zich prima thuis- voelt in druk stadsverkeer, maar die ook van de grote weg niet bang wordt. De topsnelheid is meer dan voldoende. Bovendien geeft de auto voorin niet het idee dat hij zo compact Heyhoefpromenade maakte men kans op een waardebon van f.25,De volgende mensen hebben deze bon gewonnen en inmiddels ook al in ontvangst genomen: M.J.M. Aarts; H.F.J.J. Aben; Appels; D. v. Blitterswijk; C.M. Bol; Boutkan; I. Braam; Alex de Brouwer; G. v.d. Burght; L. Cambiotti; C. Langenberg; F. Duijzer; Fleur v.d. Gevel; A. v. Gorp; Mevr. v. Hees; W.H.H. v.d. Hout; J.F.L. Jacobs; Kennis; Twan Klijsen; Astrid de Kruif; C. Langenberg; J. A. v. Lobberegt; A.J.A. v. Loow; V.d. Meulen; F. J. v. Oers; John van Pelt; A. v.d. Rijt; A. Salimin; v.d. Sande; F. v. Santvoort; Schaap; Smit; Verdonk; G. Vialle; C. de Vries; C. de Vries; K. de Vries; v.d. Zanden; Zoontjens Daewoo Matiz SE 3 in lijn 796 cc 68.5 x 72 mm 51 pk bij 5.900 tr./. 68.6 Nm bij 4.600 lengte 3,495 mete. 751 kg topsnelheid 144 km/uur acceleratie 0-100 in 17 sec. stadscyclus 8,4 liter/lOO km buitenwegcyclus 5,2 liter/lOO km gecombineerd 6,4 liter/lOO km 18.995,- Merk en type Aantal cilinders Cilinderinhoud Boring x slag Vermogen Koppel Afmetingen Gewicht Prestaties Met de nieuwe Matiz is het Daewoo-programma ongeveer compleet. De net geen 3,5 meter lange Matiz is net als de Nubira, Lanos en Leganza bij Giugiaro ontworpen, maar de drie grotere modellen heb ben nadrukkelijk een Aziatische saus gekregen, die bij de Matiz achterwege is gelaten. De middenconsole zit als het ware aan het klokkendeel vast en bestaat uit twee ronde uit- stroomopeningen, diverse bedieningsknoppen, waaronder de draaiknoppen voor de ver warming, inbouwruimte voor de radio en een opbergvakje. Een bekerhouder is direct achter de versnellingspook geplaatst. De auto heeft behoorlijke portier- vakken en een volwaardig dashboardkastje. In het viers- pakige stuurwiel is een airbag opgenomen en tegenover de bestuurder is duidelijk een ruimte aangebracht waarin een tweede exemplaar kan worden geplaatst. Maar vreemd genoeg is er helemaal geen tweede air bag leverbaar. Het digitale klokje is middenop het dash board recht onder de voorruit gemonteerd. Bij de SE-uitgave zijn onder meer de elektrisch bediende voorportierruiten en de van binnenuit verstelbare buitenspiegels standaard. Zaken als getint glas, van bin nenuit te openen achterklep, radiovoorbereiding met luid sprekers en antenne, achter- Matiz eveneens bijzonder gun stig uit. De door ons gereden SE kost 18.995,-. Er is ook nog een S-uitvoering voor 16.995,-. De optielijst vermeldt op dit moment alleen maar metaallak voor 495,- en een automatische koppeling die 1.495,- extra kost. Verder zijn er voor de Matiz diverse leuke accessoires zoals de reeds genoemde velgen en stoots- trips. Hierover kan de dealer meer vertellen. Tijdens de Tokyo Motorshow in oktober vorig jaar toonde Suzuki een prototype van de nieuwe Jimny, de opvolger van de beken de Samurai. In vrijwel ongewij zigde vorm zal deze kleine 4x4 in het najaar aan het Suzuki-pro- gramma worden toegevoegd. De auto beschikt over een stevig lad derchassis, waardoor de Jimny niet alleen een grote mate aan veiligheid biedt in het drukke, moderne verkeer, maar ook zijn mannetje staat in ruig terrein. De 1,3 liter 16-klepper zorgt voor goede prestaties en voldoende trekkracht. Door het Suzuki Drive Select Systeem is het mogelijk om van twee naar vier- wielaandrijving over te schakelen tijdens het rijden. De auto is standaard voorzien van tal van veiligheidsvoorzieningèn. Deze nieuwe, kleine 4x4 van Suzuki beleeft zijn Europese première op de Parijse autosalon eind septem ber. Klanten mogen ook een origine le foto van de New Beetle insturen en maken dan kans op een ingelijste reproductie van deze foto. rs i het allemaal wat min- zoorbeeld het deinen op flink kunnen is. Een kleine 3-cilinder zou bij zonder zuinig moeten zijn en Daewoo belooft ook een gemid delde van 1 op 15,6. Maar wie constant het onderste uit de kan wil, komt dan vaak bedro gen uit. Nou, niet bij de Matiz die in ons geval genoegen nam met 1 liter op 15,1 kilometer en dat bij vrijwel altijd plankgas. De SE-uitvoering heeft stan daard stuurbekrachtiging en dat is bij een auto die 751 kg weegt, natuurlijk niet echt noodzakelijk, maar wel comfor tabel. Het onderstel heeft een bekende configuratie. Voor tref fen we onafhankelijke McPherson veerpoten aan en achter een semi-onafhankelijke constructie met schroefveren. De auto staat op 155/65R13- banden. De voorwielophanging is prima afgestemd en vangt wegoneffenheden goed op. erste helft van 1998 heeft Skoda haar verkoopaantallen verdubbelen van 526 stuks vorig jaar tot 1200 eenheden j. Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de maar ook de kleinere Felicia mag zich in een lijke belangstelling verheugen. Maar ook de op de Felicia erde bestelwagens doen het uitstekend. Skoda moet de jaren nog verder groeien, maar zo’n 10.000 auto’s in het 3. Dat moet onder andere gebeuren door de toegenomen it, de eigen Skoda-uitstraling, de uitstekende prijs/kwali- louding en de toekomstige uitbreiding van het modellen den besteld. Eén van de grote pluspunten van de Matiz is dat deze auto standaard vijf deuren heeft en daarmee is de toegan kelijkheid optimaal. De ruimte tussen de wielen is optimaal gebruikt. De achterzijde ziet er eveneens aardig uit met de afgeronde lichtunits en naar beneden smaller toelopende achterklep die tot op de bumj open gaat. Zowel op de voor- achterbumper zijn brede randen aangebracht, erg dig in stadsverkeer. Daew levert de Matiz in diverse vro lijke kleuren die goed bij de uit straling van de auto passen. Kortom, aan de buitenkant is de Matiz een zeer geslaagd ont werp dat zeker aansluiting vindt bij de Europese smaak. Met de sleutel worden bij de SE-uitvoering de vier portieren centraal geopend. Een eerste blik in het interieur leert dat ook hier de nodige fantasie gebruikt is. De gebruikte zwar te en grijze kunststoffen vallen niet uit de toon bij de concur rentie. Het instrumentarium is compact en bestaat uit een snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. Een toeren- teller is niet mogelijk. Kortom, Daewoo zet met de Matiz een verdomd interessan te auto neer die veel Europeanen zal aans door zowel ontwerp t gebruiksmogelijkheden. Opmerkingen kunnen gemaakt worden over het bagagevolume, de gebruikte bekledingsstof en de afstemming van de achter- wielophanging, maar daar staan veel meer positieve pun ten tegenover. Prijstechnisch valt de Daewoo De Matiz is met 1,50 meter niet overdreven breed, maar de verhoudingen kloppen. Het meest geslaagd is de voorkant waar motorkap en voorruit vrijwel in eikaars verlengde staan en daardoor het idee van een ruimtewagen wordt opgewekt. De ronde koplam pen staan als grote ogen in het front. De bumpers worden bij de SE in de carrossei gespoten, terwijl de op o testauto aanwezige licht len velgen en stootstrips flanken als optie moeter Vorige week stond op deze pagina de test van de Renault Laguna met nieuwe 1,6 liter 16-kleppen motor. In het artikel werd het gemiddelde brandstofverbruik geroemd, maar helaas bleek dat niet uit de bijgevoegde technische gegevens. In plaats van de gebruikelijke vermelding van het aantal liters per 100 kilometer, werden dezelfde getallen gebruikt, maar dan als liter per aantal kilome ter. Zo moest het verbruik in de buitenwegcyclus dus niet zijn 1 liter op 6 kilometer, maar 6 liter op 100 km. Het juiste verbruik in de stadscyclus is 10,1 liter/lOO km en gecombineerd komt de Laguna uit op 7,5 liter/lOO km. ruitverwarming ten op de achter] den zowel op de geboden. De stoelen van de Matiz zijn niet al te groot, maar dat had den we ook niet verwacht. De ondersteuning is helemaal niet verkeerd, zelfs niet op lange rit ten. Alleen voelt de toegepaste, bedrukte velours bekleding erg kunstmatig aan. Achterin is de Matiz verbazingwekkend ruim, zo zelfs dat er best twee vol wassenen kunnen zitten. De achterbankrugleuning kan bij de SE in twee ongelijke delen worden neergeklapt. Dat is ook hard nodig, omdat het stan- daardbagagevolume met 104 liter uiterst beperkt is. Het is bovendien jammer dat op de vloer van de laadruimte een armoedig matje ligt dat door schuivende lading meteen van zijn plek wordt gehaald.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 19