Daewoo Matiz SE
AutoTest
■r
W
^^1
Autonova®
I
Waardering alom
Nieuwe Suzuki Jimny in het najaar
bv
Verbruik Renault Laguna
USD
Eindelijke succes
voor Skoda
New Beetle als
promotie-object
ïd]
Prijswinnaars Autonova
Heyhoef Toyota-show
Nieuwe Toyota Corolla
nu uit voorraad leverbaar tot
rasNH ƒ3000,- voordeel!
Talent
gezocht
voor
Saxo Cup
In de maand september gaat
Citroën op zoek naar raceta-
lent voor de Pearle Citroen
Saxo Cup. Dit wordt gedaan
via de Radio 538 Citroen
Saxo Challenge, een wed
strijd waarin jongeren hun
aanleg voor de autosport
kunen tonen. Als hoofdprijs
kan een jaar lang gratis
race in deze merkencup
worden gewonnen. Eerst
worden voorrondes gehou
den op diverse kartbanen,
terwijl de acht besten van
iedere baan doorgaan naar
de landelijke finale op 22
oktober in Huizen. De
twaalf die hieruit als over
winnaars naar boven komen
gaan op 13 november op het
Zandvoortse circuit rijden
en nemen het dan tegen
elkaar op. Men is bij Citroen
op zoek naar mannen en
vrouwen die zich zelfs op
internationaal vlak kunnen
manifesteren. Citroen gaat
met het volgend seizoen het
tiende jaar van merkenraces
in. Voor de Saxo zaten
immers de AX en Visa.
-
El?
DE AUTOMAAT Donderdag 20 augustus 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
pagina 2
n 11.900,-
n 11.900,-
n 15.900,-
24.900,-
1 29.900,-
1 11.900,-
1 16.900,-
1 17.900,-
Configuratie
1 25.900,-
1 25.900,-
1 37.900,-
1 26.900,-
I 32.900,-
Kunstmatig
I 51.900,-
i 35.900,-
i 45.900,-
I 34.900,-
ns aardij
ide lichti
I 47.900,-
I 51.900,-
Fantasie
i 39.900,-
Technische gegevens
45.900,-
26.900,-
21.900,-
52450
Verbruik
Prijs:
T
Ruime belangstelling tijdens de Autonova Toyota-show op Winkelcentrum Heyhoef.
toonc
de ni
9.950,-
lig.
Residentie Or kei
9.950,-
9.950, -
7.950, -
3.950, -
6.950, -
6.950,-
iper
als
stoot-
han-
laewoo
3
1.950, -
3.950, -
4.950, -
7.950, -
4.950, -
3.950, -
5.950, -
7.950, -
9.950, -
9.950,-
2.500,-
9.950,-
9.950, -
3.950, -
4.950, -
2.500,-
9.950, -
9.950,-
9.950,-
9.950,-
o.a.
9.950,-
De leukste inzending
beloond met prijzen i
teken staan van de
driekleur
onze
itmeta-
>s op de
sn wor-
In de eerst
weten te ve
in 1998. De
nieuwe Octavia,
behoorlijke belar
gebaseeru
komende j
jaar 2003.
kwaliteit
teitverhc
programma.
TB yieuwe merken blijken in de lagere markt-
I^Lj segmenten gemakkelijker «aan de bak» te
T kunnen komen dan in de topklasse.
Daewoo bewijst dat maar weer eens met de nieuwe,
compacte Matiz. Een grappige vijfdeurs-auto in het
zogenaamde A-segement van de markt. Het
Europese design speelt deze auto duidelijk in de
kaart.
ispreken
als
g en kinderslo-
erportieren wor-
ie S als SE aan-
Dempers
Achter is 1
der en zouden bijvc
stuggere dempers 1
verkeersdrempels f
verminderen. Het overhellen in
bochten blijft overigens keurig
binnen de perken.
igen worden
i die in het
le New Beetle.
Tijdens de Autonova
Toyotashow, die ook
Winkelcentrum Heyhoef aan
deed, is een kanskaartenaci:~
onder het winkelend pubLcn.
uitgeschreven. Iedere bezoeker
Ünilease heeft inmiddels via
grijze importkanalen een exem
plaar van de Volkswagen New
Beetle gekocht en zet deze auto
in als rijdend Bill-board.
dóóién\
esteert
janten
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Tel. 013-5351035. Donderdag koopavond
Bovendien biedt Ünilease haar
klanten de mogelijkheid met
deze nieuwe auto proef te rij
den, terwijl dat bij de
Volkswagen-dealers nog niet
mogelijk is.
kreeg op 10 en 11 juli, bij beste
ding van minimaal 10 gulden
in een van de Heyhoefwinkels,
tenactie een kanskaart. Door deze in te
jubliek vullen en in te leveren bij de
Autonova-stand op de
De auto wordt ingezet bij diver
se promotie-activiteiten van de
campagne Sound to Drive.
>.900 tr./min.
>0 tr./min.
ter, breedte 1,495 meter
Omdat de auto al voldoende
van zichzelf opvalt, is bewust
gekozen voor een bescheiden
bestickering.
Motorisch steunt Daewoo bij de
Matiz op Suzuki-techniek. De
796 cc 3-cilinder levert een keu
rig vermogen van 51 pk bij
5.900 tr./min. en komt tot een
koppel van 68,6 Nm bij 4.600
tr./min. Dat betekent dat voor
redelijke prestaties de motor op
toeren gehouden moet worden.
Het geheel maakt een sympa
thiek geluid en is zeker niet
rumoerig. Wie zijn uiterste best
doet, haalt een topsnelheid van
144 km/uur en heeft 17 secon
den nodig om vanuit stilstand
de 100 km/uur te bereiken. In
de praktijk is de Daewo Matiz
een auto die zich prima thuis-
voelt in druk stadsverkeer,
maar die ook van de grote weg
niet bang wordt. De topsnelheid
is meer dan voldoende.
Bovendien geeft de auto voorin
niet het idee dat hij zo compact
Heyhoefpromenade maakte
men kans op een waardebon
van f.25,De volgende mensen
hebben deze bon gewonnen en
inmiddels ook al in ontvangst
genomen: M.J.M. Aarts; H.F.J.J.
Aben; Appels; D. v. Blitterswijk;
C.M. Bol; Boutkan; I. Braam;
Alex de Brouwer; G. v.d.
Burght; L. Cambiotti; C.
Langenberg; F. Duijzer; Fleur
v.d. Gevel; A. v. Gorp; Mevr. v.
Hees; W.H.H. v.d. Hout; J.F.L.
Jacobs; Kennis; Twan Klijsen;
Astrid de Kruif; C. Langenberg;
J. A. v. Lobberegt; A.J.A. v. Loow;
V.d. Meulen; F. J. v. Oers; John
van Pelt; A. v.d. Rijt; A. Salimin;
v.d. Sande; F. v. Santvoort;
Schaap; Smit; Verdonk; G.
Vialle; C. de Vries; C. de Vries;
K. de Vries; v.d. Zanden;
Zoontjens
Daewoo Matiz SE
3 in lijn
796 cc
68.5 x 72 mm
51 pk bij 5.900 tr./.
68.6 Nm bij 4.600
lengte 3,495 mete.
751 kg
topsnelheid 144 km/uur
acceleratie 0-100 in 17 sec.
stadscyclus 8,4 liter/lOO km
buitenwegcyclus 5,2 liter/lOO km
gecombineerd 6,4 liter/lOO km
18.995,-
Merk en type
Aantal cilinders
Cilinderinhoud
Boring x slag
Vermogen
Koppel
Afmetingen
Gewicht
Prestaties
Met de nieuwe Matiz is het
Daewoo-programma ongeveer
compleet. De net geen 3,5
meter lange Matiz is net als
de Nubira, Lanos en Leganza
bij Giugiaro ontworpen, maar
de drie grotere modellen heb
ben nadrukkelijk een
Aziatische saus gekregen, die
bij de Matiz achterwege is
gelaten.
De middenconsole zit als het
ware aan het klokkendeel vast
en bestaat uit twee ronde uit-
stroomopeningen, diverse
bedieningsknoppen, waaronder
de draaiknoppen voor de ver
warming, inbouwruimte voor de
radio en een opbergvakje. Een
bekerhouder is direct achter de
versnellingspook geplaatst. De
auto heeft behoorlijke portier-
vakken en een volwaardig
dashboardkastje. In het viers-
pakige stuurwiel is een airbag
opgenomen en tegenover de
bestuurder is duidelijk een
ruimte aangebracht waarin een
tweede exemplaar kan worden
geplaatst. Maar vreemd genoeg
is er helemaal geen tweede air
bag leverbaar. Het digitale
klokje is middenop het dash
board recht onder de voorruit
gemonteerd. Bij de SE-uitgave
zijn onder meer de elektrisch
bediende voorportierruiten en
de van binnenuit verstelbare
buitenspiegels standaard.
Zaken als getint glas, van bin
nenuit te openen achterklep,
radiovoorbereiding met luid
sprekers en antenne, achter-
Matiz eveneens bijzonder gun
stig uit. De door ons gereden
SE kost 18.995,-. Er is ook
nog een S-uitvoering voor
16.995,-. De optielijst vermeldt
op dit moment alleen maar
metaallak voor 495,- en een
automatische koppeling die
1.495,- extra kost. Verder zijn
er voor de Matiz diverse leuke
accessoires zoals de reeds
genoemde velgen en stoots-
trips. Hierover kan de dealer
meer vertellen.
Tijdens de Tokyo Motorshow in
oktober vorig jaar toonde Suzuki
een prototype van de nieuwe
Jimny, de opvolger van de beken
de Samurai. In vrijwel ongewij
zigde vorm zal deze kleine 4x4
in het najaar aan het Suzuki-pro-
gramma worden toegevoegd. De
auto beschikt over een stevig lad
derchassis, waardoor de Jimny
niet alleen een grote mate aan
veiligheid biedt in het drukke,
moderne verkeer, maar ook zijn
mannetje staat in ruig terrein.
De 1,3 liter 16-klepper zorgt voor
goede prestaties en voldoende
trekkracht. Door het Suzuki
Drive Select Systeem is het
mogelijk om van twee naar vier-
wielaandrijving over te schakelen
tijdens het rijden. De auto is
standaard voorzien van tal van
veiligheidsvoorzieningèn. Deze
nieuwe, kleine 4x4 van Suzuki
beleeft zijn Europese première op
de Parijse autosalon eind septem
ber.
Klanten mogen ook een origine
le foto van de New Beetle
insturen en maken dan kans op
een ingelijste reproductie van
deze foto.
rs
i het allemaal wat min-
zoorbeeld
het deinen op
flink kunnen
is. Een kleine 3-cilinder zou bij
zonder zuinig moeten zijn en
Daewoo belooft ook een gemid
delde van 1 op 15,6. Maar wie
constant het onderste uit de
kan wil, komt dan vaak bedro
gen uit. Nou, niet bij de Matiz
die in ons geval genoegen nam
met 1 liter op 15,1 kilometer en
dat bij vrijwel altijd plankgas.
De SE-uitvoering heeft stan
daard stuurbekrachtiging en
dat is bij een auto die 751 kg
weegt, natuurlijk niet echt
noodzakelijk, maar wel comfor
tabel. Het onderstel heeft een
bekende configuratie. Voor tref
fen we onafhankelijke
McPherson veerpoten aan en
achter een semi-onafhankelijke
constructie met schroefveren.
De auto staat op 155/65R13-
banden. De voorwielophanging
is prima afgestemd en vangt
wegoneffenheden goed op.
erste helft van 1998 heeft Skoda haar verkoopaantallen
verdubbelen van 526 stuks vorig jaar tot 1200 eenheden
j. Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de
maar ook de kleinere Felicia mag zich in een
lijke belangstelling verheugen. Maar ook de op de Felicia
erde bestelwagens doen het uitstekend. Skoda moet de
jaren nog verder groeien, maar zo’n 10.000 auto’s in het
3. Dat moet onder andere gebeuren door de toegenomen
it, de eigen Skoda-uitstraling, de uitstekende prijs/kwali-
louding en de toekomstige uitbreiding van het modellen
den besteld. Eén van de grote
pluspunten van de Matiz is dat
deze auto standaard vijf deuren
heeft en daarmee is de toegan
kelijkheid optimaal. De ruimte
tussen de wielen is optimaal
gebruikt. De achterzijde ziet er
eveneens aardig uit met de
afgeronde lichtunits en naar
beneden smaller toelopende
achterklep die tot op de bumj
open gaat. Zowel op de voor-
achterbumper zijn brede
randen aangebracht, erg
dig in stadsverkeer. Daew
levert de Matiz in diverse vro
lijke kleuren die goed bij de uit
straling van de auto passen.
Kortom, aan de buitenkant is
de Matiz een zeer geslaagd ont
werp dat zeker aansluiting
vindt bij de Europese smaak.
Met de sleutel worden bij de
SE-uitvoering de vier portieren
centraal geopend. Een eerste
blik in het interieur leert dat
ook hier de nodige fantasie
gebruikt is. De gebruikte zwar
te en grijze kunststoffen vallen
niet uit de toon bij de concur
rentie. Het instrumentarium is
compact en bestaat uit een
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter. Een toeren-
teller is niet mogelijk.
Kortom, Daewoo zet met de
Matiz een verdomd interessan
te auto neer die veel
Europeanen zal aans
door zowel ontwerp t
gebruiksmogelijkheden.
Opmerkingen kunnen gemaakt
worden over het bagagevolume,
de gebruikte bekledingsstof en
de afstemming van de achter-
wielophanging, maar daar
staan veel meer positieve pun
ten tegenover.
Prijstechnisch valt de Daewoo
De Matiz is met 1,50 meter
niet overdreven breed, maar
de verhoudingen kloppen. Het
meest geslaagd is de voorkant
waar motorkap en voorruit
vrijwel in eikaars verlengde
staan en daardoor het idee
van een ruimtewagen wordt
opgewekt. De ronde koplam
pen staan als grote ogen in het
front. De bumpers worden bij
de SE in de carrossei
gespoten, terwijl de op o
testauto aanwezige licht
len velgen en stootstrips
flanken als optie moeter
Vorige week stond op deze pagina de test van de Renault Laguna met nieuwe 1,6 liter 16-kleppen
motor. In het artikel werd het gemiddelde brandstofverbruik geroemd, maar helaas bleek dat niet
uit de bijgevoegde technische gegevens. In plaats van de gebruikelijke vermelding van het aantal
liters per 100 kilometer, werden dezelfde getallen gebruikt, maar dan als liter per aantal kilome
ter. Zo moest het verbruik in de buitenwegcyclus dus niet zijn 1 liter op 6 kilometer, maar 6 liter
op 100 km. Het juiste verbruik in de stadscyclus is 10,1 liter/lOO km en gecombineerd komt de
Laguna uit op 7,5 liter/lOO km.
ruitverwarming
ten op de achter]
den zowel op de
geboden.
De stoelen van de Matiz zijn
niet al te groot, maar dat had
den we ook niet verwacht. De
ondersteuning is helemaal niet
verkeerd, zelfs niet op lange rit
ten. Alleen voelt de toegepaste,
bedrukte velours bekleding erg
kunstmatig aan. Achterin is de
Matiz verbazingwekkend ruim,
zo zelfs dat er best twee vol
wassenen kunnen zitten. De
achterbankrugleuning kan bij
de SE in twee ongelijke delen
worden neergeklapt. Dat is ook
hard nodig, omdat het stan-
daardbagagevolume met 104
liter uiterst beperkt is. Het is
bovendien jammer dat op de
vloer van de laadruimte een
armoedig matje ligt dat door
schuivende lading meteen van
zijn plek wordt gehaald.