I
Renault Laguna RXi 1.6- 16V
AutoTest
Q VAN DER BOOM
T’
- J r.
Sportieve souplesse
j
RENAULT
Zeer schone nieuwe Honda Accord
Nissan Denissen viert
7x Golden King Award
Wijzigingen Ford Mondeo
Auto Oisterwijk B.V.
O
dL j
■b—--
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 13 augustus 1998 pagina 3
gina 2
a. De
I7
Laguna RXi 1.6-16V
an:
Verbruik:
'wijk
Prijs:
t bij
JSV-i
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, telefoon: 013-5215959.
Nu nog 6 Accord Jewels leverbaar v.a. 43.990,-
standaard airco - cruise control - Lm. velgen - 2.0i, 131 PK etc. etc.
Model '99 v.a. eind oktober in onze showroom
vooi
op o
worden
)D-wisselaar.
Jansenstraat
>e aanbiedingen.
Eind oktober staat de nieuwe
Europese Honda Accord in de
showroom en is dan direct ver
krijgbaar met twee zogenaamde
ling
e ran-
Voor het mode
Ford Mondeo
100 km/u. De topsnelheid steeg
van 182 tot 186 km/u.
12,2
n 212
ieu-
ties
riabele
te de
ieljaar 1999 heeft de
diverse wijzigingen
ULEV-motoren, zeer schone
krachtbronnen die vooruit
lopen op de zeer strenge
Californische wetgeving. Het is
A an het begin van 1993 begonRenault met de
yw verovering van de hogere middenklasse met
Z. JÊLde Laguna en dat heeft het merk aardig
voor elkaar gekregen. Duidelijk zichtbare wijzigin
gen waren nog niet echt nodig en daarom heeft
Renault zich vooral onderhuids uitgeleefd.
ten van Denissen een Philips Carin navigatiesys
teem voor f.777,in plaats van de normale prijs
van £5.(T'
Wie nog i
kan zijn
inspectie
De auto i
geluidsniveau, gereduceerd
brandstofverbruik en meer ver-
nog om vanuit stil-
ar de 100 km/u te acce-
Tilburg Goirkestraat 25 (013)536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 (013) 528 39 05
Coirle Nobelstraat 7 (M.TUwon) (013)534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Nieuw ontwerp
De RXi heeft sportstoelen die
een nog betere ondersteun!
van het lichaam geven. De
Betaalbaar
De Laguna voelt solide aan en
rijdt uitermate voorspelbaar.
En mocht het dan een keer mis
dreigen te gaan, dan is altijd
ABS aanwezig om in te grijpen.
In het geval van de RXi 1.6-16V
heeft de auto geventileerde
schijven voor en trommelrem-
men achter.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
voor het ver-
"Itra Low
at dat de
m in de warmloopfase
De Renault Laguna is er in
twee carrosserievarianten, een
elegante vijfdeurs en een fan
tasievol vormgegeven station
wagon. Eén van de belangrijk
ste stylistische kenmerken
heeft de Laguna behouden, de
uitloper van de motorkap
waarop het embleem is
geplaatst.
een zo laag mogelij^ke emissie
heeft en dat het emissiesysteem
gevrijwaard is van mogelijke
storingen als gevolg van ver
schillen in de produktie of slij
tage aan de motor.
Honda bereikt bij de nieuwe
Accord het ULEV-niveau door
onder meer het VTEC-systeem
dat direct na de koude start
een reductie van de emissie
geeft. Verder reageert de ver
nieuwde katalysator alerter op
wisselende bedrijfsomstandig
heden. Het gaat in de nieuwe
Accord om ULEV-motoren met
cilinderinhouden van 2,0 en
liter. Deze krachtbronnen lei
ren vermogens van 147 en
pk, waaruit blijkt dat milie
vriendelijkheid en prestaties
goed samen gaan. Naast deze
twee ULEV-motoren krijgt de
Accord ook een 1,6 liter SOHC
krachtbron en een 1,8 liter
SOHC VTEC.
sportieve achterspioler.
Hieronder zien we de gewijzig
de lichtunits waar het reflector-
materiaal wat helderder is
geworden. Ook dit lijkt een
kleine verandering, maar laat
toch in één oogopslag zien dat
men met een Laguna van de
tweede serie te maken heeft.
Met een druk op de knop opent
de Laguna zich voor vier tot vijf
volwassen passagiers en een
flinke berg bagage. Blijft de
achterbank gewoon in gebruik
dan is er 452 liter beschikbaar
en dat is in een handomdraai
uit te breiden tot 884 liter (tot
de ruithoogte). Binnenruimte
biedt de Laguna voldoende, met
name de hoofdruimte achterin
is keurig. De achterbank is
voorzien van drie hoofdsteunen
en drie volwaardige driepunts-
gordels. De voorstoelen hebben
een nieuw type hoofdsteunen
dat kinderlijk eenvoudig aan de
bestuurder of passagier kan
worden aangepast en in het
geval van een aanrijding zeer
efficient het hoofd opvangt.
voldaan zonder elektrisch ver
warmde katalysator. Vanaf het
moment dat de kat zijn werk
doet, is de lucht/brandstofver-
houding van belang en is een
nauwkeurige regeling de groot
ste doorbraak van deze moto
ren. De nieuwe motoren van
Honda hebben een regeling van
de lucht/brandstofverhouding
per cilinder, in plaats van het
conventionele systeem dat alle
cilinders in één keer regelt.
Door de snelle aanpassing op
de gebruiksomstandigheden
blijft de katalysator ook nog
eens langer optimaal functione
ren.
Renault
4 in lijn
1598 cc
79,5 x 80,5 mm
110 pk bij 5750 tr/min
148 Nm bij 3750 tr/min
lengte 4,508 meter, breedte 1,752 meter
1205 kg
1300 kg (geremd)
topsnelheid 195 km/u
acceleratie 0-100 in 11,5 sec.
stadscyclus 1 liter op 10,1 km
buitenwegcyclus 1 liter op 6,0 km
gecombineerd 1 liter op 7,5 km
£43.745,=
Dubbele units
Het front ziet er wel iets
anders uit vanwege de nieuwe
bumper die voortaan in alle
gevallen in de carrosseriekleur
wordt gespoten. Met uitzonde
ring van de basis RTE hebben
alle Laguna’s ronde mistlam
pen. De koplampen zijn wat
vorm betreft identiek, maar
hebben nu een kunststof over
kapping waarachter de dubbe
le units schuilgaan. Het geheel
ziet er net weer wat frisser
uit, zonder de uitstraling van
de auto duidelijk te verande-
ren.,De hele Laguna-reeks
staat op 15 inch wielen, in het
geval van onze RXi fraaie
lichtmetalen zesspaaks exem
plaren. De auto kenmerkt zich
verder door de meegespoten
spiegelbehuizing, zwarte stoot-
strips op de flanken en een
van groot belang
krijgen van het Ult-
Emission certificaat
krachtbror
.095,=.
>g niet direct aan een nieuwe auto toe is,
a huidige Nissan aan een Golden King
‘iebeurt laten onderwerpen.
o wordt op alle belangrijke punten gecon
troleerd, de olie wordt ververst en de bestuurder
krijgt een 24 uurs service-alarm-pas dié bij pech
onderweg oplossing biedt in heel Europa gedu
rende de nog resterende zomermaanden.
Uiteraard vertelt men u bij Nissan Denissen aan
de Burg. Jansenstraat 52-56 graag alles over de
7 speciale
De vernieuwde Renault Laguna
is erg vertrouwd gebleven. Het
is typisch zo’n auto waarin je
gaat zitten en vrijwel zonder te
hoeven wennen wegrijdt. Alle
bedieningsorganen zitten direct
onder handbereik. Door het
flinke glasoppervlak is het uit
zicht rondom in orde. De mid
delste hoofdsteun op de achter-
Nieuwe katalysator
Kijken we naar de cijfers, dan
zien we over een afstand van
80.000 km een reductie van
66,5 procent op de uitstoot kool
monoxide, 42,5 procent op de
koolwaterstoffen en 63,6 pro
cent op de stikstofoxiden ten
opzichte van de norm die per 1
januari 2000 in Europa ver
plicht wordt. Bij de 2,2 liter
motor gaat het respectievelijk
om 62, 30 en 60 procent.
In alle gevallen is de varir'
kleptiming en -lichthoogte
basis voor de ULEV-motoren.
Maar daarbij hoort ook nog
eens een katalysator die sneller
en effectiever werkt. Dat komt
door een verhoogd palladium
gehalte, een aangepaste
opbouw van de metaallagen,
een groter werkoppervlak door
meer cellen en een plaatsing
dichter bij de motor. Hierdoor
kan aan de ULEV-norm worden
Technische gegevens:
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingei
Gewicht:
Aanhanggewicht:j
Prestaties:
geopend en gesloten en kunnen
de buitenspiegels elektrisch in
stelling worden gebracht. De
middenarmsteun tussen de
voorstoelen is helaas aan de
korte kant.
Het veiligheidsniveau van de
Mondeo is op een hoger plan
gebracht door de passagiersair
bag standaard te monteren. De
Business Edition, Ghia en Ghia
Executive hebben bovendien
standaard ABS. Alle Mondeo’s
worden verder uitgerust met 15
inch wielen en brede banden, die
zorgen voor betere rij- en remei-
genschappen, een verbeterd com
fort, langere levensduur van de
banden en verbeterde handling.
In het interieur vinden we
nieuwe bekledingsstoffen, andere
kleuren en fraaiere materialen.
Een nieuwe optie is een gecombi
neerde satellietnavigatie en
audiosysteem die samen worden
aangeboden voor slechts
£1.995,=. Tegen een meerprijs
kan dit systeem nog
gekoppeld aan een Cl
bank is gelukkig bewust laag
gehouden en kan naar boven
worden geschoven als iemand
in het midden gaat zitten. De
nieuwe interieurkleuren bren
gen een extra ruimtelijk effect
met zich mee. Wie niet genoeg
heeft aan de mogelijkheden
van de vijfdeurs kan natuur
lijk uitwijken naar de Break.
Renault heeft de vernieuwde
Laguna zeer betaalbaar
gehouden. Op dit moment is er
nog een RTE 1.8 voor
£38.995,= maar de werkelijke
instapper is eigenlijk de RTE
1.6-16V voor £39.995,=.
Een treedje hoger staat de
RXE voor f.42.245,= als 1.6-
16V gevolgd door de door ons
gereden RXi voor £43.745,=.
De meest complete variant isf
de RXT vanaf f.45.245,=. Voor
de Break geldt
in alle gevallen een meerprijs
van £1.500,=. De duurst
Laguna is de RXT V6-24V die
in de prijslijst staat voor
£67.995,=. Alleen deze Laguna
is niet als Break te koop.
Zuinig
Renault heeft bij de wijzigingen
aan de Laguna veel aandacht
besteed aan het motorenpro
gramma. De nieuwe basismotor
(de bestaande 1,8 loopt nog
even door) is een 1,6 liter 16-
klepper uit dezelfde familie als
de 8-kleps 1.6 liter uit de
Mégane. Deze motor krijgt ove
rigens ook een plaats in de
sportieve Clio 16V. Met een
cilinderinhoud van 1598 cc
levert deze motor een keurig
vermogen van 110 pk bij 5750
tr/min en komt tot een verdien
stelijk koppel van 148 Nm bij
3750 tr/min. Keurige waarden
die zich laten vertalen in prima
prestaties. Zo haalt de 1205 kg
wegende Laguna een topsnel
heid van 195 km/u en heeft
11,5
seconden rt
stand naar
lereren.
Wat heeft men nog meer nodig?
Bovendien is de 1,6 liter motor
lekker stil en dat bepaald weer
mede het comfort. Eén van de
beweegredenen van Renault om
bij de Laguna voor nieuwe
motoren te kiezen, is het brand
stofverbruik. Als we ervan uit
gaan dat in deze klasse een
gemiddelde van 1 op 11 nog
steeds heel keurig is, moge dui
delijk zijn dat de Laguna ons
zeer verraste met maar liefst 1
liter op 13,1 kilometer en dat
zelfs met permanent de aircon
ditioning aan. Zo zien we maar
dat Fransen het nog lang niet
verleerd zijn om motoren te
maken die niet alleen op papier
zuinig zijn, maar dat ook in de
praktijk kunnen waarmaken.
De Laguna heeft rondom een
onafhankelijke wielophanging,
achter met getrokken draagar-
men, vier torsiestaven en twee
schuin geplaatste schokdem
pers. Voor komen we de beken
de McPhersons tegen en een
stabilisatorstang. De Laguna is
een soepel geveerde auto zon
der nog iets van de duikneigin-
gen of het overhellen in bochten
te tonen die we in het verleden
van veel Franse auto’s gewend
waren.
den zijn bekleed met een grijze
velours, terwijl de middenbaan
is overtrokken met een donker
grijze stof met blauwe kleurac
centen. Iemand die de Laguna
kent, zal men name in het inte
rieur op details de verschillen
vinden. Allereerst zijn de
gebruikte kunststoffen wat lich
ter geworden. De onderkant
van de portieren is gewijzigd,
waardoor bijna de volledige
lengte door een kaartenvak
wordt ingenomen. Het stuur
wiel is nieuw van ontwerp en
herbergt uiteraard standaard
een airbag. Ook de voorpassa-
giers heeft een eigen luchtzak.
Het ontwerp van het dashboard
is zo aangepast dat ondanks de
standaard airbag toch nog een
aardig dashboardkastje aanwe
zig is. In de centrale display is
de digitale klok opgenomen, die
wordt ingewisseld voor het
Carminat-scherm als optioneel
een navigatiesysteem wordt
besteld.
De Laguna RXi heeft een hand
bediende airco die zeer doeltref
fend zijn werk doet. Verder
wordt digitaal de buitentempe
ratuur vermeld, worden de
orportierruiten met een druk
de knop
Het verkrijgen van de felbegeerde Nissan Golden
King Award voor het zevende achtereenvolgende
jaar is voor Nissan Denissen dé aanleiding om
de klant in de feestvreugde te laten meedelen.
Deze Award wordt ieder jaar uitgereikt aan
Nissan-dealers die zich in positieve zin onder
scheiden in klantvriendelijke serviceverlening.
Om in sfeer te blijven, heeft Denissen 7 aanbie
dingen. Voor slechts f.7,= kan men kiezen uit
metaallak op de Micra, ABS op de Almera of een
Quality Line pluspakket op de betrouwbare
gebruikte auto’s van Denissen. Een automatische
versnellingsbak op de Nissan Almera of metaal
lak op de Primera kosten tijdelijk £77,=. Op
Nissan’s vlaggeschip, de Maxima, krijgen klan-
Het Mondeo-programma begint
nu met de Atlantic voorzien van
elektrisch bediende voorportier
ruiten en een Easy Sound sys
tem. De Atlantic begint bij f
40.495,= als sedan, hatchback en
stationwagon. De uitrusting van
de Business Edition wordt uitge
breid met ABS, afstandsbedie
ning op de centrale vergrende
ling en mistlampen voor. Deze-
uitvoering is er vanaf £43.495,=.
De Ghia krijgt dezelfde elemen
ten en begint bij £47.495,=.
Nieuw is de Ghia Executive met
lederen bekleding, elektrisch
bediende achterportierruiten,
cruise-control, boordcomputer,
navigatie/audiosysteem met CD-
wisselaar, metaallak, zij-airbags,
koplampsproeiers en automaat.
De Ghia Executive 2.0 kost
£59.995,= en de 2.5 V6 komt oi
£70.995,=.
rWzj
ringen aan de ZETEC-motoren-
reeks geleid tot een lager