I Renault Laguna RXi 1.6- 16V AutoTest Q VAN DER BOOM T’ - J r. Sportieve souplesse j RENAULT Zeer schone nieuwe Honda Accord Nissan Denissen viert 7x Golden King Award Wijzigingen Ford Mondeo Auto Oisterwijk B.V. O dL j ■b—-- DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 13 augustus 1998 pagina 3 gina 2 a. De I7 Laguna RXi 1.6-16V an: Verbruik: 'wijk Prijs: t bij JSV-i Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, telefoon: 013-5215959. Nu nog 6 Accord Jewels leverbaar v.a. 43.990,- standaard airco - cruise control - Lm. velgen - 2.0i, 131 PK etc. etc. Model '99 v.a. eind oktober in onze showroom vooi op o worden )D-wisselaar. Jansenstraat >e aanbiedingen. Eind oktober staat de nieuwe Europese Honda Accord in de showroom en is dan direct ver krijgbaar met twee zogenaamde ling e ran- Voor het mode Ford Mondeo 100 km/u. De topsnelheid steeg van 182 tot 186 km/u. 12,2 n 212 ieu- ties riabele te de ieljaar 1999 heeft de diverse wijzigingen ULEV-motoren, zeer schone krachtbronnen die vooruit lopen op de zeer strenge Californische wetgeving. Het is A an het begin van 1993 begonRenault met de yw verovering van de hogere middenklasse met Z. JÊLde Laguna en dat heeft het merk aardig voor elkaar gekregen. Duidelijk zichtbare wijzigin gen waren nog niet echt nodig en daarom heeft Renault zich vooral onderhuids uitgeleefd. ten van Denissen een Philips Carin navigatiesys teem voor f.777,in plaats van de normale prijs van £5.(T' Wie nog i kan zijn inspectie De auto i geluidsniveau, gereduceerd brandstofverbruik en meer ver- nog om vanuit stil- ar de 100 km/u te acce- Tilburg Goirkestraat 25 (013)536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 (013) 528 39 05 Coirle Nobelstraat 7 (M.TUwon) (013)534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant Nieuw ontwerp De RXi heeft sportstoelen die een nog betere ondersteun! van het lichaam geven. De Betaalbaar De Laguna voelt solide aan en rijdt uitermate voorspelbaar. En mocht het dan een keer mis dreigen te gaan, dan is altijd ABS aanwezig om in te grijpen. In het geval van de RXi 1.6-16V heeft de auto geventileerde schijven voor en trommelrem- men achter. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN voor het ver- "Itra Low at dat de m in de warmloopfase De Renault Laguna is er in twee carrosserievarianten, een elegante vijfdeurs en een fan tasievol vormgegeven station wagon. Eén van de belangrijk ste stylistische kenmerken heeft de Laguna behouden, de uitloper van de motorkap waarop het embleem is geplaatst. een zo laag mogelij^ke emissie heeft en dat het emissiesysteem gevrijwaard is van mogelijke storingen als gevolg van ver schillen in de produktie of slij tage aan de motor. Honda bereikt bij de nieuwe Accord het ULEV-niveau door onder meer het VTEC-systeem dat direct na de koude start een reductie van de emissie geeft. Verder reageert de ver nieuwde katalysator alerter op wisselende bedrijfsomstandig heden. Het gaat in de nieuwe Accord om ULEV-motoren met cilinderinhouden van 2,0 en liter. Deze krachtbronnen lei ren vermogens van 147 en pk, waaruit blijkt dat milie vriendelijkheid en prestaties goed samen gaan. Naast deze twee ULEV-motoren krijgt de Accord ook een 1,6 liter SOHC krachtbron en een 1,8 liter SOHC VTEC. sportieve achterspioler. Hieronder zien we de gewijzig de lichtunits waar het reflector- materiaal wat helderder is geworden. Ook dit lijkt een kleine verandering, maar laat toch in één oogopslag zien dat men met een Laguna van de tweede serie te maken heeft. Met een druk op de knop opent de Laguna zich voor vier tot vijf volwassen passagiers en een flinke berg bagage. Blijft de achterbank gewoon in gebruik dan is er 452 liter beschikbaar en dat is in een handomdraai uit te breiden tot 884 liter (tot de ruithoogte). Binnenruimte biedt de Laguna voldoende, met name de hoofdruimte achterin is keurig. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen en drie volwaardige driepunts- gordels. De voorstoelen hebben een nieuw type hoofdsteunen dat kinderlijk eenvoudig aan de bestuurder of passagier kan worden aangepast en in het geval van een aanrijding zeer efficient het hoofd opvangt. voldaan zonder elektrisch ver warmde katalysator. Vanaf het moment dat de kat zijn werk doet, is de lucht/brandstofver- houding van belang en is een nauwkeurige regeling de groot ste doorbraak van deze moto ren. De nieuwe motoren van Honda hebben een regeling van de lucht/brandstofverhouding per cilinder, in plaats van het conventionele systeem dat alle cilinders in één keer regelt. Door de snelle aanpassing op de gebruiksomstandigheden blijft de katalysator ook nog eens langer optimaal functione ren. Renault 4 in lijn 1598 cc 79,5 x 80,5 mm 110 pk bij 5750 tr/min 148 Nm bij 3750 tr/min lengte 4,508 meter, breedte 1,752 meter 1205 kg 1300 kg (geremd) topsnelheid 195 km/u acceleratie 0-100 in 11,5 sec. stadscyclus 1 liter op 10,1 km buitenwegcyclus 1 liter op 6,0 km gecombineerd 1 liter op 7,5 km £43.745,= Dubbele units Het front ziet er wel iets anders uit vanwege de nieuwe bumper die voortaan in alle gevallen in de carrosseriekleur wordt gespoten. Met uitzonde ring van de basis RTE hebben alle Laguna’s ronde mistlam pen. De koplampen zijn wat vorm betreft identiek, maar hebben nu een kunststof over kapping waarachter de dubbe le units schuilgaan. Het geheel ziet er net weer wat frisser uit, zonder de uitstraling van de auto duidelijk te verande- ren.,De hele Laguna-reeks staat op 15 inch wielen, in het geval van onze RXi fraaie lichtmetalen zesspaaks exem plaren. De auto kenmerkt zich verder door de meegespoten spiegelbehuizing, zwarte stoot- strips op de flanken en een van groot belang krijgen van het Ult- Emission certificaat krachtbror .095,=. >g niet direct aan een nieuwe auto toe is, a huidige Nissan aan een Golden King ‘iebeurt laten onderwerpen. o wordt op alle belangrijke punten gecon troleerd, de olie wordt ververst en de bestuurder krijgt een 24 uurs service-alarm-pas dié bij pech onderweg oplossing biedt in heel Europa gedu rende de nog resterende zomermaanden. Uiteraard vertelt men u bij Nissan Denissen aan de Burg. Jansenstraat 52-56 graag alles over de 7 speciale De vernieuwde Renault Laguna is erg vertrouwd gebleven. Het is typisch zo’n auto waarin je gaat zitten en vrijwel zonder te hoeven wennen wegrijdt. Alle bedieningsorganen zitten direct onder handbereik. Door het flinke glasoppervlak is het uit zicht rondom in orde. De mid delste hoofdsteun op de achter- Nieuwe katalysator Kijken we naar de cijfers, dan zien we over een afstand van 80.000 km een reductie van 66,5 procent op de uitstoot kool monoxide, 42,5 procent op de koolwaterstoffen en 63,6 pro cent op de stikstofoxiden ten opzichte van de norm die per 1 januari 2000 in Europa ver plicht wordt. Bij de 2,2 liter motor gaat het respectievelijk om 62, 30 en 60 procent. In alle gevallen is de varir' kleptiming en -lichthoogte basis voor de ULEV-motoren. Maar daarbij hoort ook nog eens een katalysator die sneller en effectiever werkt. Dat komt door een verhoogd palladium gehalte, een aangepaste opbouw van de metaallagen, een groter werkoppervlak door meer cellen en een plaatsing dichter bij de motor. Hierdoor kan aan de ULEV-norm worden Technische gegevens: Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingei Gewicht: Aanhanggewicht:j Prestaties: geopend en gesloten en kunnen de buitenspiegels elektrisch in stelling worden gebracht. De middenarmsteun tussen de voorstoelen is helaas aan de korte kant. Het veiligheidsniveau van de Mondeo is op een hoger plan gebracht door de passagiersair bag standaard te monteren. De Business Edition, Ghia en Ghia Executive hebben bovendien standaard ABS. Alle Mondeo’s worden verder uitgerust met 15 inch wielen en brede banden, die zorgen voor betere rij- en remei- genschappen, een verbeterd com fort, langere levensduur van de banden en verbeterde handling. In het interieur vinden we nieuwe bekledingsstoffen, andere kleuren en fraaiere materialen. Een nieuwe optie is een gecombi neerde satellietnavigatie en audiosysteem die samen worden aangeboden voor slechts £1.995,=. Tegen een meerprijs kan dit systeem nog gekoppeld aan een Cl bank is gelukkig bewust laag gehouden en kan naar boven worden geschoven als iemand in het midden gaat zitten. De nieuwe interieurkleuren bren gen een extra ruimtelijk effect met zich mee. Wie niet genoeg heeft aan de mogelijkheden van de vijfdeurs kan natuur lijk uitwijken naar de Break. Renault heeft de vernieuwde Laguna zeer betaalbaar gehouden. Op dit moment is er nog een RTE 1.8 voor £38.995,= maar de werkelijke instapper is eigenlijk de RTE 1.6-16V voor £39.995,=. Een treedje hoger staat de RXE voor f.42.245,= als 1.6- 16V gevolgd door de door ons gereden RXi voor £43.745,=. De meest complete variant isf de RXT vanaf f.45.245,=. Voor de Break geldt in alle gevallen een meerprijs van £1.500,=. De duurst Laguna is de RXT V6-24V die in de prijslijst staat voor £67.995,=. Alleen deze Laguna is niet als Break te koop. Zuinig Renault heeft bij de wijzigingen aan de Laguna veel aandacht besteed aan het motorenpro gramma. De nieuwe basismotor (de bestaande 1,8 loopt nog even door) is een 1,6 liter 16- klepper uit dezelfde familie als de 8-kleps 1.6 liter uit de Mégane. Deze motor krijgt ove rigens ook een plaats in de sportieve Clio 16V. Met een cilinderinhoud van 1598 cc levert deze motor een keurig vermogen van 110 pk bij 5750 tr/min en komt tot een verdien stelijk koppel van 148 Nm bij 3750 tr/min. Keurige waarden die zich laten vertalen in prima prestaties. Zo haalt de 1205 kg wegende Laguna een topsnel heid van 195 km/u en heeft 11,5 seconden rt stand naar lereren. Wat heeft men nog meer nodig? Bovendien is de 1,6 liter motor lekker stil en dat bepaald weer mede het comfort. Eén van de beweegredenen van Renault om bij de Laguna voor nieuwe motoren te kiezen, is het brand stofverbruik. Als we ervan uit gaan dat in deze klasse een gemiddelde van 1 op 11 nog steeds heel keurig is, moge dui delijk zijn dat de Laguna ons zeer verraste met maar liefst 1 liter op 13,1 kilometer en dat zelfs met permanent de aircon ditioning aan. Zo zien we maar dat Fransen het nog lang niet verleerd zijn om motoren te maken die niet alleen op papier zuinig zijn, maar dat ook in de praktijk kunnen waarmaken. De Laguna heeft rondom een onafhankelijke wielophanging, achter met getrokken draagar- men, vier torsiestaven en twee schuin geplaatste schokdem pers. Voor komen we de beken de McPhersons tegen en een stabilisatorstang. De Laguna is een soepel geveerde auto zon der nog iets van de duikneigin- gen of het overhellen in bochten te tonen die we in het verleden van veel Franse auto’s gewend waren. den zijn bekleed met een grijze velours, terwijl de middenbaan is overtrokken met een donker grijze stof met blauwe kleurac centen. Iemand die de Laguna kent, zal men name in het inte rieur op details de verschillen vinden. Allereerst zijn de gebruikte kunststoffen wat lich ter geworden. De onderkant van de portieren is gewijzigd, waardoor bijna de volledige lengte door een kaartenvak wordt ingenomen. Het stuur wiel is nieuw van ontwerp en herbergt uiteraard standaard een airbag. Ook de voorpassa- giers heeft een eigen luchtzak. Het ontwerp van het dashboard is zo aangepast dat ondanks de standaard airbag toch nog een aardig dashboardkastje aanwe zig is. In de centrale display is de digitale klok opgenomen, die wordt ingewisseld voor het Carminat-scherm als optioneel een navigatiesysteem wordt besteld. De Laguna RXi heeft een hand bediende airco die zeer doeltref fend zijn werk doet. Verder wordt digitaal de buitentempe ratuur vermeld, worden de orportierruiten met een druk de knop Het verkrijgen van de felbegeerde Nissan Golden King Award voor het zevende achtereenvolgende jaar is voor Nissan Denissen dé aanleiding om de klant in de feestvreugde te laten meedelen. Deze Award wordt ieder jaar uitgereikt aan Nissan-dealers die zich in positieve zin onder scheiden in klantvriendelijke serviceverlening. Om in sfeer te blijven, heeft Denissen 7 aanbie dingen. Voor slechts f.7,= kan men kiezen uit metaallak op de Micra, ABS op de Almera of een Quality Line pluspakket op de betrouwbare gebruikte auto’s van Denissen. Een automatische versnellingsbak op de Nissan Almera of metaal lak op de Primera kosten tijdelijk £77,=. Op Nissan’s vlaggeschip, de Maxima, krijgen klan- Het Mondeo-programma begint nu met de Atlantic voorzien van elektrisch bediende voorportier ruiten en een Easy Sound sys tem. De Atlantic begint bij f 40.495,= als sedan, hatchback en stationwagon. De uitrusting van de Business Edition wordt uitge breid met ABS, afstandsbedie ning op de centrale vergrende ling en mistlampen voor. Deze- uitvoering is er vanaf £43.495,=. De Ghia krijgt dezelfde elemen ten en begint bij £47.495,=. Nieuw is de Ghia Executive met lederen bekleding, elektrisch bediende achterportierruiten, cruise-control, boordcomputer, navigatie/audiosysteem met CD- wisselaar, metaallak, zij-airbags, koplampsproeiers en automaat. De Ghia Executive 2.0 kost £59.995,= en de 2.5 V6 komt oi £70.995,=. rWzj ringen aan de ZETEC-motoren- reeks geleid tot een lager

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 11