II
B
Autotest
n-
Denissen weer
sponsor Forward
Auto Bongers levert
eerst Golf IV aan politie
Elektrische Citroën Saxo voor Tilburgse
Waterleiding Maatschappij
F
Japanse originaliteit
Zomer-
voordeel
bij
Daihatsu
RW
SSL
L <1
/Hl
DE AUTOMAAT Donderdag 23 juli 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
pagina 2
Presteren
Chroom
)V
met
Veiligheid
Grijstinten
Verbruik:
ïschi
aplar
Prijs:
;en
door
950,-
500 -
Ronald van Lankveld, de fleet
sales- en bedrijfswagenadviseur
van Auto Bongers, overhandig
de op 3 juli jl. de eerste Golf
van de vierde generatie aan de
politie. Namens het korps
Midden- en West-Brabant nam
de heer Hoskens de sleutels
van het nieuwe voertuig in ont-
s extra's
acces-
itie-
.950
.950
.950
500
.950,
.950,
.950,
950
950
.950
.950.
.500.
.950,
950.
.950,
.950,
500.
950,
950
950
o.a
950.
2500
t een
.950,-
950
950,-
950
950
950,-
950,-
ugge-
skle-
800
topsi
accel
buit"
£27°f
?rne
itfunc-
de
daar
wel
die c
mortieren
ie balken,
zerse car-
zoor een he™
iet dashboar
i verbeterde
dashboar
span
Een!
gordt.
Verder
breker,
opber<rr
i jaar is de
i-dealer
nsor van hoef
en dat zal ht
■F'V iuerse Japanse automerken zijn specialis-
K Bten op het gebied van compacte auto’s met
bijbehorende technieken. De nieuwe
Daihatsu Sirion hoort daar ook bij thuis. De auto
heeft een moderne, maar typisch Japanse vormge
ving, en wat betreft concept klopt hij helemaal. We
reden de zeer complete ZTi.
conditioning in werking gezet.
Het duurt even voordat er
volop koude lucht naar binnen
stroomt, maar dan weet de
installatie het goed bij te
benen. De stoelen zijn niet
overdreven groot, maar bieden
een goede zit zonder overdre
ven veel steun te geven aan de
zijkanten. Achterin is de been-
ruimte eerder een beperking
dan de hoofdruimte, al kan de
Daihatsu op dit punt de concur
rentie best recht in de ogen kij
ken.
Ed de Roos (voorzitter Forward)
en Fons Denissen
ondertekenen het sponsorcontract.
gaat
ig is geld
n sponsors
is op zijn
de
Stoelen
Het geluidsniveau is teru£
bracht door deze nieuwe s
len, een dikkere hemelbel
ding en banden met minder
afrolgeluiden. Standaard wordt
iedere Twingo geleverd met een
SRP-airbag en vier gordels met
spanners en krachtbegrenzers.
i lampje geeft aan als de
iel niet wordt gedragen.
zien we een startonder-
getint glas en extra
opbergruimtes achterin en
tegen de rugleuning van de
voorstoelen. De verschuifbare
en in twee delen neerklapbare
achterbank is uiteraard behou
den. De Comfort en Matic heb
ben bovendien elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
meegespoten bumpers, elek
trisch bediende portierruiten
en centrale vergrendeling met
afstandsbediening. De Matic
beschikt verder over variabele
Daihatsu heeft bij de Sirion
veel werk gemaakt van de vei
ligheid. Zo is de carrosserie op
diverse plaatsen extra ver
sterkt en zijn de voorpc1'-
zelfs voorzien van twee u<uaCU.
Bovendien worden diverse car-
inzittenden met een verschil
lende lengte. De rugleuning
van de achterbank is ook
anders vormgegeven, omdat de
Twingo leverbaar is met hoofd
steunen achterin.
Wat aanvalsprijs betreft,
begint de Sirion nadrukkelijk
in het populaire sub-B-seg-
ment en concurreert met de
Ford Ka, Renault Twingo en
Seat Arosa. Kortom, de Sirion
hangt er een beetje tussen,
maar biedt als aantrekkelijk
item standaard vijf deuren.
Het uiterlijk van de Sirion,
daar houdt je van of juist hele
maal niet. De door ons gere
den licht gele auto is erg
opvallend, terwijl het model in
metaallakken of donkere tin
ten veel beschaafder over
komt. In het oog springen de
chromen details zoals de brede
band op de voorbumper die
over de carrosserie wordt
doorgetrokken. De auto
beschikt over zeer moderne
koplampen met alle lichtfunc-
ties achter één glas. Door de
Technische gegevens:
Merk en type: Dai
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
meter
Gewicht:
Prestaties:
Daihatsu Sirion ZTi
3 in lijn
989 cc
55 pk bij 5200 tr/min
88 Nm bij 3600 tr/min
lengte 3,675 meter, breedte 1,595
vangst. Het gaat hier om een
Golf TDI 110 pk met automaat.
De inrichting is verzorgd
A.P.S., gespecialiseerd in
mobiele communicatie en speci
fieke electronica. Deze auto
ingezet voor surveillan-
j het team Leydal. Enkele
geleden heeft het polit
Midden- en West-Brat
1 op 13,3. Daihatsu begint de
Sirion-reeks met de ‘uitgekle
de’STi voor £19.995,=.
Aantrekkelijker is de XTi voor
£21.995,= en via de RTi van
£23.595,= komen we op de
zeer complete ZTi voor
£27.995,=.
Tegen een meerprijs van
£2.575,= kan er nog een auto
maat worden besteld, maar
dan is er voor deze auto nau
welijks nog iets extra’s te
bedenken. En juist die
zijn opgenomen in het
soireprogramma van
Daihatsu.
0 kg
psnelheid 145 km/u
icceleratie 0-100 in 15,4 sec.
juitenwegcyclus 4,8 liter/100
'ocombineerd 5,7 liter/lOO km
.x./.995,=
met 12 kleppen die worde
bediend door twee bovenliggen
de nokkenassen. Dit moderne
machientje maakt een kenmer
kend geluid en levert een ver
mogen van 55 pk bij 5200
tr/min. Het koppel van 88
bij 3600 tr/min is in orde.
Sirion weegt bijna 800 kg en
presteert heel behoorlijk. De
top van 145 km/u gaat voldoen
de ver boven onze snelheidsli
miet uit en in 15,4 seconden
wordt de 100 km/u vanuit stil
stand bereikt. In dat geval
moet wel het uiterste uit de
motor gehaald worden en ver
worden doorgetrokken in de
versnellingen. De Sirion is best
bereid tot presteren, maar
irvoor moet de bestuurder
1 zijn best doen. De trilling
de motor bij wegrijden in de
eerste versnelling veroorzaakt,
roseriedelen geschroefd in
plaats van gelast, waardoor de
herstelkosten binnen de perken
worden gehouden. De Sirion
voldoet overigens al aan de vei-
ligheideisen die over een paar
jaar in Europa worden inge
voerd.
Vervolg van voorpagina.
Daarnaast komt er een elek
trisch glazen zonnedak dat vrij
wel het volledige dakoppervlak
bestrijkt. Aan de binnenkant
zitten vier rolgordijntjes die de
passagiers beschermen tegen
de zon.Het dashboard heeft zijn
vertrouwde uitstraling behou
den en kenmerkt zich wederom
door de centraal geplaatste
digitale display, de strook con
trolelamp] es direct achter het
stuurwiel, de ronde uitstroom-
openingen in de middenconsole
en de grote rode knop voor de
alarmlichten. Het hele dash-
boardlichaam is echter opnieuw
vormgegeven en wordt in een
andere tint geleverd. De ver
schillende bedieningsknopjes
zijn voortaan geel. Daarbij
horen weer twee nieuwe bekle-
dingsstoffen, een stof waarin de
vormen van de auto terugko
men of een moderne vertaling
van Schots velours. De stoelen
zijn helemaal nieuw en hebben
hetzelfde frame als bij de nieu
we Clio. Dat betekent dat de
zitting langer is geworden en
dat de grotere hoofdsteunen
beter aan te passen zijn aan
zorgt voor een hevige resonan
tie in het dashboard en dat zou
met een verbeterde ophanging
van het dashboardlichaam toch
makkelijk verholpen kunnen
worden. De standaard stuurbe
krachtiging werkt prettig.
Daihatsu zet de Sirion voor op
McPherson veerpoten en heeft
voor de achterzijde een semi-
onafhankelijke constructie
bedacht met getrokken draag-
armen. Stabilisatorstangen zijn
voor en achter aanwezig, maar
de koets helt toch nog wel een
beetje over in snel genomen
bochten. Verder is het jammer
dat de wielophanging op onef
fen wegdek niet helemaal stil
is. Laten we hopen dat dit
samen met het resonerende
dashboard te danken is aan het
feit dat we hebben gereden met
een voor-serie exemplaar. De
remmen geven geen reden tot
klachten. De ZTi heeft zelfs
ABS standaard.
Afgelopen donderdag 16 juli
namen Maarten de Wit,
bedrijfsingenieur, en Arno van
der Ven, PR-functionaris bei
den werkzaam bij de
Tilburgse Waterleiding
Maatschappij een elektrische
Citroën Saxo in ontvangst uit
handen van Herald Verhagen
van Citroen Bertens Tilburg.
Deze elektrische auto wordt
ingezet bij controles en klan-
tenbezoek in Tilburg en
Goirle, vooral in druk bevolkt
gebied.
Er was bij de TWM behoefte
aan een compacte auto voor
dit soort werkzaamheden.
TWM kijkt in diverse projec
ten over een groot geheel naar
energiebesparing.
Het bagagevolume van 267 liter
is beslist royaal in dit segment
en door het neerklappen van de
Op de foto van links naar
rechts: Dhr. A. Hoskens, mede
werker beheerszaken politie
M/W Brabant, dhr. E. Bogers
van A.P.S., dhr. A. Donders,
coördinator wagenpark politie
M/W Brabant, R. van Lankveld
Auto Bongers en geheel rechts
dhr. A. Krak, teamchef Leydal
Politie Midden- en West-
Brabant.
een beetje moeilijk te plaat
sen. De auto hoort thuis in het
B-segment, maar is met zijn
lengte van 3,67 meter toch
wat korter dan de gemiddelde
Europese auto waar hij tegen
moet concurreren. En voor de
breedte van 1,60 meter geldt
eigenlijk hetzelfde.
delen kan dit nog flink worden
uitgebreid. Jammer genoeg is
een volledig vlakke laadvloer
niet te realiseren.
Het interieur oogt wat betreft
inrichting en ontwerp wat min
der frivool dan de buitenkant.
De stoelen hebben aan de ran
den een effen grijze stof, terwijl
donkere en Echte grijstinten
elkaar op de middenbaan afwis
selen. Het dashboard en de por-
tierpanelen zijn ook alleen in
verschillende schakeringen
grijs opgetrokken en dat maakt
het wel erg saai. Het dashboard
is aardig van vormgeving.
Console en instrumentarium
worden met een glanzend plas
tic omgeven. Bestuurder en
voorpassagier beschikken ieder
over een airbag, terwijl de ZTi
tevens standaard voorzien
wordt van zij-airbags. Deze top-
versie heeft een zeer complete
standaarduitrusting met onder
meer vier elektrisch bediende
portierruiten, waarvan de ach
terste exemplaar opmerkelijk
ver open gaan. De spiegels wor
den elektrisch in stelling
gebracht, de auto heeft getint
glas, een toerenteller, achter-
ruitwisser en bekerhouders in
de middenconsole. Met een
druk op de knop wordt de air-
ze de lijn van de carrosserie.
Bekijken we het profiel dan
komt de auto behoorlijk groot
over en dat effect wordt vooral
verkregen door de flinke hoog
te. Aardig is beslist het derde
zijruitje, dat veel eerder stylis-
tisch bedoeld is dan dat men
vanaf de bestuurdersstoel meer
zicht heeft. De ZTi-uitvoering is
zeer compleet met vijfspaaks
lichtmetalen velgen, meegespo
ten portiergrepen met een chro
men randje, buitenspiegels in
de kleur en een dakspoiler in
carrosserietint. Op ons test-
exemplaar zijn de zijskirts ech
ter een optie. De achterkant
van de Sirion kenmerkt zich
door de breed uitlopende C-
stijl, een lijn voering die we ook
op de Peugeot 206 gaan zien.
Het is zo jammer dat de auto
aanvankelijk niet ontworpen is
met een mistachterlicht en ach-
teruitrijlamp. Deze onderdelen
zijn er nu een beetje aange
knutseld. De achterlichten zijn
afgerond en hoog, zodat de klep
behoorlijk breed is.
De 3 cilinder moet volgens
Daihatsu extreem zuinig zijn
en men noemt in de brochure
een gecombineerd verbruik van
1 op 18. Nu hadden we in ons
geval te maken met een auto
met airco, die echter lang niet
altijd aan heeft gestaan. Het
verbruik kwam niet verder van
Waar vrijwel alle auto’s in dit
segment zich bedienen van
viercilinders met inhouden
vanaf zo’n 1,1 liter, komt
Daihatsu heel eigenwijs voor de
dag met een 1 liter 3 cilinder
Tót en met 31 augustus
houdt Daihatsu een grote
zomeraktie, waarbij de klant
maximaal £4.200,= voordeel
kan behalen. Bij de meeste
auto’s worden de kosten voor
rij-klaar maken niet in reke
ning gebracht. Verder zijn er
speciale modellen een aan
biedingen zoals bijvoorbeeld
de Charade Sport met een
voordeel van £3.300,=. Een
ook met de mini-MPV Move
doet de Daihatsu-dealer een
interessant voorstel. Het
meeste voordeel wordt
behaald met de Gran Move
die in twee aktiemodellen
wordt geleverd. De Gran
Move Sydney is er vanaf
£29.995,= en de completere
Melbourne kost £32.995,=.
Voorin beide auto’s ligt een
1,5 liter 16V motor. De nieu
we Sirion is in de showroom
gearriveerd en wordt vanaf
£19.995,= aangeboden inclu
sief metaallak.
Een goed voorbeeld is de
elektrische maaimachine op
de golfbaan. Samen met de
PNEM gaat men invulling
geven aan de zogenaamde
CO2-vastlegging.
En via Stichting het groen
bos wordt een ecologische
verbindingszone aangelegd
tussen de Rechte Hei en
het waterwingebied.
Overigens is de Tilburgse
Waterleiding Maatschappij
de enige in ons land met een
milieucertificaat.
En dan is het niet moeilijk
meer te verklaren waarom
juist de TWM voor een
elektrische auto heeft
gekozen.
stuurbekrachtiging, velours
bekleding en een voorruit van
warmtewerend glas. Technisch
verandert de Twingo niet. De
auto behoudt de moderne 1149
cc motor met een vermogen van
60 pk bij 5250 tr/min en een
koppel van 93 Nm bij 2500
tr/min. Hiermee wordt een top
behaald van 151 km/u en trekt
de auto in 13,4 seconden naar
de 100 km/u. De auto’s met
airco, Easy-halfautomaat of
Matic zijn wat trager.
De prijzen van de Twingo zijn
gelijk gebleven of zelfs licht
gedaald. De basisversie blijft
£19.995,= kosten. De Comfort
komt op £20.695,= en de ‘Matic
moet £24.795,= opleveren.
Verder heeft Renault de prijzen
van een aantal opties aanzien
lijk teruggebracht. Het gaat
hier om ABS, een passagier
sairbag, airco en stuurbekrach
tiging. Nieuwe elementen zijn
de zij-airbags (£595,=),
mistlampen (£400,=), het gla
zen schuif/kanteldak (£1.195,=)
en een radio Renault met
CD-speler voor £995,=.
Al meer dan tien
Tilburgse Nissan-
Denissen sponsor van hockey
club Forward en dat zal het
komende seizoen niet anders
zijn. De naam “Nissan
Denissen” prijkt dan op de
shirts van het tweede en derde
dames- en herenteam. Forward
en Denissen sluiten wat betreft
ambitie goed bij elkaar aan. Bij
Forward is een ambitieus
beleidsplan opgesteld waarin
gezocht wordt naar een unieke
combinatie van tophockey en
gezelligheid. Voorzitter Ed de
Roos is ervan overtuigd dat dat
met de grote organisatorische
capaciteit en het enthousiasme
van de Forwardianen gaat luk
ken. Voor de uitvoering
nodig en daarvoor zijn sr
nodig. Fons Denissen io
beurt zeer tevreden met
jarenlange verbintenis. “Het is
een bloeiende vereniging met
veel ambitie en een unieke
sfeer. De sponsorrelatie is daar
om erg waarde vol voor ons.
Enthousiasme en kwaliteit zijn
zowel bij Forward als in ons
bedrijf volop aanwezig en dat
bepaald de speciale binging met
klanten c.q. leden.”
wordt i
ces bij
jaren
team i
bewust gekozen voor
Volkswagen op basis van
bedrijfseconomische argumen
ten zoals duurzaamheid en
betrouwbaarheid
Nm
De
benadrukken
^Business Center
I a re - -J