II B Autotest n- Denissen weer sponsor Forward Auto Bongers levert eerst Golf IV aan politie Elektrische Citroën Saxo voor Tilburgse Waterleiding Maatschappij F Japanse originaliteit Zomer- voordeel bij Daihatsu RW SSL L <1 /Hl DE AUTOMAAT Donderdag 23 juli 1998 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER pagina 2 Presteren Chroom )V met Veiligheid Grijstinten Verbruik: ïschi aplar Prijs: ;en door 950,- 500 - Ronald van Lankveld, de fleet sales- en bedrijfswagenadviseur van Auto Bongers, overhandig de op 3 juli jl. de eerste Golf van de vierde generatie aan de politie. Namens het korps Midden- en West-Brabant nam de heer Hoskens de sleutels van het nieuwe voertuig in ont- s extra's acces- itie- .950 .950 .950 500 .950, .950, .950, 950 950 .950 .950. .500. .950, 950. .950, .950, 500. 950, 950 950 o.a 950. 2500 t een .950,- 950 950,- 950 950 950,- 950,- ugge- skle- 800 topsi accel buit" £27°f ?rne itfunc- de daar wel die c mortieren ie balken, zerse car- zoor een he™ iet dashboar i verbeterde dashboar span Een! gordt. Verder breker, opber<rr i jaar is de i-dealer nsor van hoef en dat zal ht ■F'V iuerse Japanse automerken zijn specialis- K Bten op het gebied van compacte auto’s met bijbehorende technieken. De nieuwe Daihatsu Sirion hoort daar ook bij thuis. De auto heeft een moderne, maar typisch Japanse vormge ving, en wat betreft concept klopt hij helemaal. We reden de zeer complete ZTi. conditioning in werking gezet. Het duurt even voordat er volop koude lucht naar binnen stroomt, maar dan weet de installatie het goed bij te benen. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden een goede zit zonder overdre ven veel steun te geven aan de zijkanten. Achterin is de been- ruimte eerder een beperking dan de hoofdruimte, al kan de Daihatsu op dit punt de concur rentie best recht in de ogen kij ken. Ed de Roos (voorzitter Forward) en Fons Denissen ondertekenen het sponsorcontract. gaat ig is geld n sponsors is op zijn de Stoelen Het geluidsniveau is teru£ bracht door deze nieuwe s len, een dikkere hemelbel ding en banden met minder afrolgeluiden. Standaard wordt iedere Twingo geleverd met een SRP-airbag en vier gordels met spanners en krachtbegrenzers. i lampje geeft aan als de iel niet wordt gedragen. zien we een startonder- getint glas en extra opbergruimtes achterin en tegen de rugleuning van de voorstoelen. De verschuifbare en in twee delen neerklapbare achterbank is uiteraard behou den. De Comfort en Matic heb ben bovendien elektrisch verstelbare buitenspiegels, meegespoten bumpers, elek trisch bediende portierruiten en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De Matic beschikt verder over variabele Daihatsu heeft bij de Sirion veel werk gemaakt van de vei ligheid. Zo is de carrosserie op diverse plaatsen extra ver sterkt en zijn de voorpc1'- zelfs voorzien van twee u<uaCU. Bovendien worden diverse car- inzittenden met een verschil lende lengte. De rugleuning van de achterbank is ook anders vormgegeven, omdat de Twingo leverbaar is met hoofd steunen achterin. Wat aanvalsprijs betreft, begint de Sirion nadrukkelijk in het populaire sub-B-seg- ment en concurreert met de Ford Ka, Renault Twingo en Seat Arosa. Kortom, de Sirion hangt er een beetje tussen, maar biedt als aantrekkelijk item standaard vijf deuren. Het uiterlijk van de Sirion, daar houdt je van of juist hele maal niet. De door ons gere den licht gele auto is erg opvallend, terwijl het model in metaallakken of donkere tin ten veel beschaafder over komt. In het oog springen de chromen details zoals de brede band op de voorbumper die over de carrosserie wordt doorgetrokken. De auto beschikt over zeer moderne koplampen met alle lichtfunc- ties achter één glas. Door de Technische gegevens: Merk en type: Dai Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: meter Gewicht: Prestaties: Daihatsu Sirion ZTi 3 in lijn 989 cc 55 pk bij 5200 tr/min 88 Nm bij 3600 tr/min lengte 3,675 meter, breedte 1,595 vangst. Het gaat hier om een Golf TDI 110 pk met automaat. De inrichting is verzorgd A.P.S., gespecialiseerd in mobiele communicatie en speci fieke electronica. Deze auto ingezet voor surveillan- j het team Leydal. Enkele geleden heeft het polit Midden- en West-Brat 1 op 13,3. Daihatsu begint de Sirion-reeks met de ‘uitgekle de’STi voor £19.995,=. Aantrekkelijker is de XTi voor £21.995,= en via de RTi van £23.595,= komen we op de zeer complete ZTi voor £27.995,=. Tegen een meerprijs van £2.575,= kan er nog een auto maat worden besteld, maar dan is er voor deze auto nau welijks nog iets extra’s te bedenken. En juist die zijn opgenomen in het soireprogramma van Daihatsu. 0 kg psnelheid 145 km/u icceleratie 0-100 in 15,4 sec. juitenwegcyclus 4,8 liter/100 'ocombineerd 5,7 liter/lOO km .x./.995,= met 12 kleppen die worde bediend door twee bovenliggen de nokkenassen. Dit moderne machientje maakt een kenmer kend geluid en levert een ver mogen van 55 pk bij 5200 tr/min. Het koppel van 88 bij 3600 tr/min is in orde. Sirion weegt bijna 800 kg en presteert heel behoorlijk. De top van 145 km/u gaat voldoen de ver boven onze snelheidsli miet uit en in 15,4 seconden wordt de 100 km/u vanuit stil stand bereikt. In dat geval moet wel het uiterste uit de motor gehaald worden en ver worden doorgetrokken in de versnellingen. De Sirion is best bereid tot presteren, maar irvoor moet de bestuurder 1 zijn best doen. De trilling de motor bij wegrijden in de eerste versnelling veroorzaakt, roseriedelen geschroefd in plaats van gelast, waardoor de herstelkosten binnen de perken worden gehouden. De Sirion voldoet overigens al aan de vei- ligheideisen die over een paar jaar in Europa worden inge voerd. Vervolg van voorpagina. Daarnaast komt er een elek trisch glazen zonnedak dat vrij wel het volledige dakoppervlak bestrijkt. Aan de binnenkant zitten vier rolgordijntjes die de passagiers beschermen tegen de zon.Het dashboard heeft zijn vertrouwde uitstraling behou den en kenmerkt zich wederom door de centraal geplaatste digitale display, de strook con trolelamp] es direct achter het stuurwiel, de ronde uitstroom- openingen in de middenconsole en de grote rode knop voor de alarmlichten. Het hele dash- boardlichaam is echter opnieuw vormgegeven en wordt in een andere tint geleverd. De ver schillende bedieningsknopjes zijn voortaan geel. Daarbij horen weer twee nieuwe bekle- dingsstoffen, een stof waarin de vormen van de auto terugko men of een moderne vertaling van Schots velours. De stoelen zijn helemaal nieuw en hebben hetzelfde frame als bij de nieu we Clio. Dat betekent dat de zitting langer is geworden en dat de grotere hoofdsteunen beter aan te passen zijn aan zorgt voor een hevige resonan tie in het dashboard en dat zou met een verbeterde ophanging van het dashboardlichaam toch makkelijk verholpen kunnen worden. De standaard stuurbe krachtiging werkt prettig. Daihatsu zet de Sirion voor op McPherson veerpoten en heeft voor de achterzijde een semi- onafhankelijke constructie bedacht met getrokken draag- armen. Stabilisatorstangen zijn voor en achter aanwezig, maar de koets helt toch nog wel een beetje over in snel genomen bochten. Verder is het jammer dat de wielophanging op onef fen wegdek niet helemaal stil is. Laten we hopen dat dit samen met het resonerende dashboard te danken is aan het feit dat we hebben gereden met een voor-serie exemplaar. De remmen geven geen reden tot klachten. De ZTi heeft zelfs ABS standaard. Afgelopen donderdag 16 juli namen Maarten de Wit, bedrijfsingenieur, en Arno van der Ven, PR-functionaris bei den werkzaam bij de Tilburgse Waterleiding Maatschappij een elektrische Citroën Saxo in ontvangst uit handen van Herald Verhagen van Citroen Bertens Tilburg. Deze elektrische auto wordt ingezet bij controles en klan- tenbezoek in Tilburg en Goirle, vooral in druk bevolkt gebied. Er was bij de TWM behoefte aan een compacte auto voor dit soort werkzaamheden. TWM kijkt in diverse projec ten over een groot geheel naar energiebesparing. Het bagagevolume van 267 liter is beslist royaal in dit segment en door het neerklappen van de Op de foto van links naar rechts: Dhr. A. Hoskens, mede werker beheerszaken politie M/W Brabant, dhr. E. Bogers van A.P.S., dhr. A. Donders, coördinator wagenpark politie M/W Brabant, R. van Lankveld Auto Bongers en geheel rechts dhr. A. Krak, teamchef Leydal Politie Midden- en West- Brabant. een beetje moeilijk te plaat sen. De auto hoort thuis in het B-segment, maar is met zijn lengte van 3,67 meter toch wat korter dan de gemiddelde Europese auto waar hij tegen moet concurreren. En voor de breedte van 1,60 meter geldt eigenlijk hetzelfde. delen kan dit nog flink worden uitgebreid. Jammer genoeg is een volledig vlakke laadvloer niet te realiseren. Het interieur oogt wat betreft inrichting en ontwerp wat min der frivool dan de buitenkant. De stoelen hebben aan de ran den een effen grijze stof, terwijl donkere en Echte grijstinten elkaar op de middenbaan afwis selen. Het dashboard en de por- tierpanelen zijn ook alleen in verschillende schakeringen grijs opgetrokken en dat maakt het wel erg saai. Het dashboard is aardig van vormgeving. Console en instrumentarium worden met een glanzend plas tic omgeven. Bestuurder en voorpassagier beschikken ieder over een airbag, terwijl de ZTi tevens standaard voorzien wordt van zij-airbags. Deze top- versie heeft een zeer complete standaarduitrusting met onder meer vier elektrisch bediende portierruiten, waarvan de ach terste exemplaar opmerkelijk ver open gaan. De spiegels wor den elektrisch in stelling gebracht, de auto heeft getint glas, een toerenteller, achter- ruitwisser en bekerhouders in de middenconsole. Met een druk op de knop wordt de air- ze de lijn van de carrosserie. Bekijken we het profiel dan komt de auto behoorlijk groot over en dat effect wordt vooral verkregen door de flinke hoog te. Aardig is beslist het derde zijruitje, dat veel eerder stylis- tisch bedoeld is dan dat men vanaf de bestuurdersstoel meer zicht heeft. De ZTi-uitvoering is zeer compleet met vijfspaaks lichtmetalen velgen, meegespo ten portiergrepen met een chro men randje, buitenspiegels in de kleur en een dakspoiler in carrosserietint. Op ons test- exemplaar zijn de zijskirts ech ter een optie. De achterkant van de Sirion kenmerkt zich door de breed uitlopende C- stijl, een lijn voering die we ook op de Peugeot 206 gaan zien. Het is zo jammer dat de auto aanvankelijk niet ontworpen is met een mistachterlicht en ach- teruitrijlamp. Deze onderdelen zijn er nu een beetje aange knutseld. De achterlichten zijn afgerond en hoog, zodat de klep behoorlijk breed is. De 3 cilinder moet volgens Daihatsu extreem zuinig zijn en men noemt in de brochure een gecombineerd verbruik van 1 op 18. Nu hadden we in ons geval te maken met een auto met airco, die echter lang niet altijd aan heeft gestaan. Het verbruik kwam niet verder van Waar vrijwel alle auto’s in dit segment zich bedienen van viercilinders met inhouden vanaf zo’n 1,1 liter, komt Daihatsu heel eigenwijs voor de dag met een 1 liter 3 cilinder Tót en met 31 augustus houdt Daihatsu een grote zomeraktie, waarbij de klant maximaal £4.200,= voordeel kan behalen. Bij de meeste auto’s worden de kosten voor rij-klaar maken niet in reke ning gebracht. Verder zijn er speciale modellen een aan biedingen zoals bijvoorbeeld de Charade Sport met een voordeel van £3.300,=. Een ook met de mini-MPV Move doet de Daihatsu-dealer een interessant voorstel. Het meeste voordeel wordt behaald met de Gran Move die in twee aktiemodellen wordt geleverd. De Gran Move Sydney is er vanaf £29.995,= en de completere Melbourne kost £32.995,=. Voorin beide auto’s ligt een 1,5 liter 16V motor. De nieu we Sirion is in de showroom gearriveerd en wordt vanaf £19.995,= aangeboden inclu sief metaallak. Een goed voorbeeld is de elektrische maaimachine op de golfbaan. Samen met de PNEM gaat men invulling geven aan de zogenaamde CO2-vastlegging. En via Stichting het groen bos wordt een ecologische verbindingszone aangelegd tussen de Rechte Hei en het waterwingebied. Overigens is de Tilburgse Waterleiding Maatschappij de enige in ons land met een milieucertificaat. En dan is het niet moeilijk meer te verklaren waarom juist de TWM voor een elektrische auto heeft gekozen. stuurbekrachtiging, velours bekleding en een voorruit van warmtewerend glas. Technisch verandert de Twingo niet. De auto behoudt de moderne 1149 cc motor met een vermogen van 60 pk bij 5250 tr/min en een koppel van 93 Nm bij 2500 tr/min. Hiermee wordt een top behaald van 151 km/u en trekt de auto in 13,4 seconden naar de 100 km/u. De auto’s met airco, Easy-halfautomaat of Matic zijn wat trager. De prijzen van de Twingo zijn gelijk gebleven of zelfs licht gedaald. De basisversie blijft £19.995,= kosten. De Comfort komt op £20.695,= en de ‘Matic moet £24.795,= opleveren. Verder heeft Renault de prijzen van een aantal opties aanzien lijk teruggebracht. Het gaat hier om ABS, een passagier sairbag, airco en stuurbekrach tiging. Nieuwe elementen zijn de zij-airbags (£595,=), mistlampen (£400,=), het gla zen schuif/kanteldak (£1.195,=) en een radio Renault met CD-speler voor £995,=. Al meer dan tien Tilburgse Nissan- Denissen sponsor van hockey club Forward en dat zal het komende seizoen niet anders zijn. De naam “Nissan Denissen” prijkt dan op de shirts van het tweede en derde dames- en herenteam. Forward en Denissen sluiten wat betreft ambitie goed bij elkaar aan. Bij Forward is een ambitieus beleidsplan opgesteld waarin gezocht wordt naar een unieke combinatie van tophockey en gezelligheid. Voorzitter Ed de Roos is ervan overtuigd dat dat met de grote organisatorische capaciteit en het enthousiasme van de Forwardianen gaat luk ken. Voor de uitvoering nodig en daarvoor zijn sr nodig. Fons Denissen io beurt zeer tevreden met jarenlange verbintenis. “Het is een bloeiende vereniging met veel ambitie en een unieke sfeer. De sponsorrelatie is daar om erg waarde vol voor ons. Enthousiasme en kwaliteit zijn zowel bij Forward als in ons bedrijf volop aanwezig en dat bepaald de speciale binging met klanten c.q. leden.” wordt i ces bij jaren team i bewust gekozen voor Volkswagen op basis van bedrijfseconomische argumen ten zoals duurzaamheid en betrouwbaarheid Nm De benadrukken ^Business Center I a re - -J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 23