LZC tvi I ram
3
Citroën Saxo Electrique
Tweede generatie Opel Frontera
Renault Twingo 2
f IT I
:r I
Vu-
Blijft zichzelf
QVAN DER BOOM V
-Z^^T^S>25
Jaargang 10 nr 27 Donderdag 23 juli 1998 Oplage 103.800
Deze week
AutotestDaihatsu Sirion ZTi
DEALERS
..013 I 5423030
..013 I 5420143
.0131 5364011
..013 I 4634355
.013 I 5355575
Stopcontact
.013 1 4683911
.013 I 5363924
.013 I 5355655
...013 I 5443330
Elektromotor
.013 I 5422133
..013 I 5053944
.013 I 5331206
Stadsverkeer
..013 I 5430022
.0416 1 363412
..01314647676
Kleuren
Tony Vos
schot,
de]
SPORT
land, op het spreiden van de
toeristenstroom in andere
vakantie-uittocht viel mee,
maar dat kwam dan vooral
stad en ging om 15.30 uur uit
Tilburg weg. En een uur en
kwartier later kwam ik aan.
een hele tijd goed te gaan totdat
ze vlak bij het Evoluon met het
wegdek bezig waren en al het
spitsverkeer door een woonwijk
werd gestuurd. Rond 18.30 uur
ging ik terug en dacht vlot bij
Leenderheid de Randweg weer
op te kunnen rijden. Muurvast,
stond ik meteen, maar kon
gelukkig meteen weer de
uitvoegstrook nemen en ben
toen maar weer door de stad
gegaan. Nooit kun je controle
ren of dat zin heeft, maar als
de vakantiespreiding bedoeld
is om het verkeer te spreiden,
dan lijkt dat in ieder geval
geen enkele zin te hebben.
Prettige vakantie...
Al een hele tijd kennen we in
Nederland de zogenaamde
vakantiespreiding. Ik vraag me
echter af of dit wel zo nuttig is
en wat is het beoogde doel?
Begin juli was midden-
Nederland aan de beurt een
week later gevolgd door het
Noorden, terwijl het Zuiden
pas nu aan de beurt is.
En is het doel nu het spreiden
van het vakantieverkeer in ons
landen. In dat laatste geval
heeft dat alleen zin als de
spreiding in Europees verband
wordt geregeld. Want in heel
Frankrijk maakt het niet zoveel
uit of er een miljoen
Nederlanders meer of minder
zijn bovenop de vele miljoenen
buitenlanders die er toch al
zijn. Dan houd ik het maar op
de spreiding van het vakantie
verkeer, maar ook dat lijkt niet
veel te helpen.
Het eerste weekend van de
Bij het vliegveld eraf en dan
maar door de stad. Dat leek
Vakantie
spreiding
door het wereldkampioenschap
voetbal waarvoor menig liefheb
ber nog een dagje extra thuis
bleef. De week daarna was het
op de vakantieroutes-al volledig
raak en half juli, toen geen
enkele regio vakantie kreeg,
stond bijvoorbeeld de randweg
Eindhoven vast vanaf
Eindhoven airport tot
Leenderheide. Ik moest om
16.00 uur bij een relatie zijn
aan de Zuid-Oostkant van de
In de komende herfst introduceert Opel haar twee
de generatie Frontera, waarin twee nieuwe moto
ren leverbaar worden. Eén hiervan beleeft in deze
auto zijn wereldpremière. De keuze uit een korte
tweedeurs Sport en lange vijfdeurs Wagon blijft
behouden.
Aan het einde van de zomer brengt Renault de
tweede generatie Twingo op de markt, een auto
die op heel veel details is gewijzigd, zonder de
vertrouwde uitstraling aan te tasten. Het unieke
concept van bescheiden buitenafmetingen en een
royale binnenruimte zijn dé kwaliteiten die deze
‘voiture a vivre’ nadrukkelijk heeft behouden.
Absolute stilte
vormen nu één geheel met de
richtingaanwijzers. De achter
kant kenmerkt zich naast de
nieuwe bumper vooral door de
Redactie:
Tony
Tel. 0
was.
over twintig
moot Bas
e eerste plaats
sschon-
I van
ium
lie
je
selne-
n/iT
V#
Suzuki
Gijsbers
Mitsubishi
Kluitmans
•Seat
Auto Noordhoek.,013 4553678
Ford
Obam Tilburg013 I 5350045
•BMW
Renova...
•Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
Opel
Gebr. Vullings013 14680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
pas g
luid in
lij wat
uiter-
let
Vooral in stadsverkeer komt de
auto vlot mee en z
omstanders eigenl
gaten hebben dat
steeds
i voor par-
le hoge
kleine
zullen
alijk niet in de
t er een elek-
ind Prix van
te Zeltweg
IT Championship
ligan
circuit van
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Donny C
circuit var
opeer
Italic
Een elektrische auto is geen nieuw fenomeen,
maar het aanbod elektrische auto’s die ‘in serie’
worden gebouwd, is de laatste jaren toegenomen.
Bovendien slikt de Nederlandse overheid de BPM
op deze auto’s in, waardoor de aanschafprijs
flink omlaag gaat, maar nog steeds niet echt aan
trekkelijk wordt. We reden de Saxo Electrique in
vertrouwde omgeving.
De koplampen zijn wat vorm
betreft niet veranderd, maar
Al vaker gingen
elektrische auto op
dan betrof het of een s
elektrische brommobie
personenauto die niet in
vertrouwde omge-s
kon worden. Dat t
de Saxo wel het geval.
we met een
stap, maar
soort van
del of een
eigen
jving gereden
was nu met
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1 361553
Citroën
Bertens
Rover
•VW/Audi
Auto Bongers013 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers...
Nissan
Denissen
Skoda
Twingo
igrijke rol gesj
dat ook weer 1
generatie,
t huidige gamma blijven
one tinten leverbaar: zwart,
donkerblauw metallic en rood
metallic. Nieuwe kleuren zijn
geel met een vleugje groen,
oranje, hemelsblauw en mint-
groen metallic. Het bestaande
roldak blijft onveranderd als
optie leverbaar.
Lees verder op pagina 3.
De Saxo Electrique kost
f.56.600,= inclusief BTW en
dus zonder BPM.
Voor dat bedrag koop je altijd
nog twee éxemplaren met een
benzinemotor inclusief BPM.
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
In het Duitse Formule 3 kam
pioenschap boekte de Duitser
Schelder een dubbele zege.
Christijan Albers kwam helaas
niet verder dan een 16e en 18e
plaats. Zijn teamgen
Leinders behield de
in de tussenstand.
Daarom kan de conclusie
getrokken worden, dat de
elektrische auto nog
niet aantrekkelijk is
ticulieren vanwege de
aanschafprijs en de
actieradius.
Voor bedrijven die voertuigen
specifiek voor stadsgebruik in
hun park hebben, is de eletri-
sche auto wel een optie.
De carrosserie van de nieuwe
Frontera is duidelijk afgeleid
van de bestaande auto. Het zijn
eigenlijk vooral de achter-
lichten en de ruitlijn die het
verschil nadrukkelijk aange
ven. Zo heeft de Sport in de
brede B-stijl een extra ruitje
gekregen en is de vorm van de
ruiten in de achterportieren
van de Wagon aangepast.
De Frontera diesel bedient zich
van de nieuwe 2,2 liter direct
ingespoten turbomotor die we
inmiddels kennen uit de Sintra.
gewijzigde lichtunits. De auto
staat op grotere banden en de
vijfspaaks wieldoppen zijn
tevens nieuw. Heel aardig ogen
de nieuwe lichtmetalen wielen
met drie dubbele spaken.
Deze worden als accessoire
aangeboden. Kleuren hebben
bij de Twingo altijd al een
belangrijke rol gespeeld en
doen dat ook weer bij deze
tweede g
Van het
drie tinten leverbaar:
alleen de electromotor maar
ook de accu’s en de computer.
Verder is er een hulpaccu onder
de motorkap geplaatst voor
normale functies als verlich
ting, ruitenwissers en ventila
tie. Een aparte verwarmingska-
chel werkt op benzine, waar
voor een 10 liter tank onder de
achterbank is geplaatst. Het
volledig opladen van het accu-
pakket duurt ongeveer 8 uur.
Wil men de accu’s voor 30 pro
cent opladen, dan staat hier
voor 2 uur. Er bestaan speciale
snelladers waarmee de accu’s
tot zo’n 80 procent kunnen wor
den opgeladen. Eén minuut
laden levert 2 kilometer rijden
op.
‘gestart’. Je hoort uiteraard
niets, maar er gaat wel een
lampje op het dashboard bran
den. Bovendien geeft een grote
klok de laadtoestand van de
accu’s aan in procenten. Een
versnellingspook is er niet, de
eletromotor drijft volledig trap
loos de voorwielen aan. Als het
gaspedaal wordt ingetrapt, gaat
de Saxo rijden zonder ook maar
enig geluid te maken en vooral
daaraan moet je als bestuurder
het meest wennen. Dan pas ga
je je realiseren wat geh
een auto betekent. Bij 5
hogere snelheden hoor je t
aard iets windgeruis en he
Het FIA GT kampioenschap
was te gast op de Hungaroring te
Boedapest. Bernd Schneider en
Mark Webber reden vanaf pole
hun Mercedes GTR LM onbe
dreigd naar de tweede seizoens
zege, gevolgd door hun collega’s
Klaus Ludwig en Ricardo Zonta.
Alan McNish en Yannick
Dalmas eindigden in hun
Porsche 911 GT1 98 op de derde
plaats. In de GT2 klasse vertrok
Cor Euser met zijn Marcos van
pole-position en finishte als
derde. GT2 winnaars werden
Eichmann en Maassen in hun
Porsche 911 GT2.
Uiterlijk is de Twingo gewoon
een Twingo gebleven. De bum
pers hebben een iets anders
vorm gekregen en worden in de
Comfort-en Matic-uitvoering
gedeeltelijk in de carrosserie-
kleur gespoten. Met de als optie
leverbare ronde mistlampen
ziet het geheel er nog frisser
uit.
Op het voormalige Canadese
militaire vliegveld Lahr verreden
de Duitse Super Touren Wagen
hun vijfde seizoens wedstrijd. De
sprint werd gewonnen door Opel
Vectra rijder Uwe Alzen, gevolgd
door merkgenoot Eric Helary. In
de race bezorgde Gabriele
Tarquini Honda de eerste zege
van het jaar terwijl Johnny
Cecotto voor BMW de tweede
plaats liet aantekenen.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.g.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Crevels behaalde op het
m Misano zijn tweede
opeenvolgende zege in het
Italiaanse Formule 3 kampioen
schap. Met zijn overwinning
nam de Amsterdammer de lei
ding over van de Italiaan
Gasparini.
Vakmanschap en service als traditie. /~7\
AUTOBEDRIJVEN —Aw
RENAULT
Goirle Nobelstraat 7 find Ti/voon) Tel. (013) 534 12 61 -
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
afrolgeluid van de banden,
maar dat is te verwaarlozen.
Wie achteruit wil rijden met de
Saxo moet even een knopje op
het dashboard indrukken.
Bovenaan het instrumentariu
zit een soort van eco-meter, di
aangeeft of er zuinig wordt
gereden. Hoe zuiniger men met
de Saxo Electrique omgaat, hoe
groter de actieradius.
De elektromotor levert een ver
mogen van 20 kW tussen 1600
en 5500 tr/min en komt tot een
koppel van 127 Nm tussen 0 en
1600 tr/min. De Saxo haalt een
maximale snelheid van 91 km/u
en heeft een actieradius van
maximaal 80 kilometer. Dat
betekent dat de Saxo vooral
onder stadse omstandigheden
in z’n element is. Bedrijven
kunnen gedurende de dag van
de auto gebruik maken en hem
‘s avonds bijladen.
De Saxo Electrique biedt
dezelfde binnenruimte als een
benzine-versie en wordt gele
verd in het SX-uitrustingsni-
veau. Een airbag heeft de auto
evenwel niet. Met de contact
sleutel moet de motor worden
Over het uiterlijk van de Saxo
Electrique valt weinig op te
merken. Het enige verschil
met de benzine- en dieselver-
sies is te vinden op het rech
ter voorscherm. Daar Zit
namelijk een deurtje waarach
ter de stroomaansluiting
schuil gaat. Voor het opladen
hoeft alleen de meegeleverde
snoer aangehaakt te worden
en de stekker in het stopcon
tact gestoken te worden. Dat
is al weer een flinke verbete
ring ten opzichte van de C15
Electrique van een paar jaar
geleden waarvoor een speciaal
laadstation nodig
De Saxo beschikt i
dubbelwandige
Nickel/Cadmium accu’s die
voor 100 procent recyclebaar
zijn. Om een betere gewichts
verdeling van de auto te ver
krijgen zijn deze accu’s netjes
over de auto verdeeld. Het
enige verschil is dat de vloer
van de bagageruimte hoger is
komen te liggen. Wel is de
bodem op vier plaatsen verste
vigd. De electromotor ligt
dwars voorin de Saxo. Een
speciale koeling dient niet
De 4 cilinder levert een vermo
gen van 115 pk en een koppel
van 260 Nm bij 1900 tr/min. De
benzine-reeks begint met de
vertrouwde 2,2 liter 16-klepper
van 136 pk. Speciaal voor de
Wagon in Limited-uitvoering is
er een nieuwe 3,2 liter V6 met
een vermogen van 205 pk en
een koppel van 290 Nm bij
3000 tr/min.
De Frontera Sport mag een
aanhanger trekken van 2400
kg (plus 400 kg) en de lange
versie varieert van 2600 tot
trische auto voor, achter of
naast hen rijdt.
Ook op de buitenweg is de auto
prima te gebruiken, maar de
snelweg is een beetje te hoog
gegrepen. Het enige nadeel van
gebruik van een elektrische
auto in stadsverkeer is dat
voetgangers en fietsers je niet
of nauwelijks horen, maar
daarvoor heeft de Saxo een
zacht elektronisch toetertjc
waarmee deze verkeersdee
mers kunnen worden gewaar-
schuvJ
Helpt vu
nog de
En dan
lee deze ve
cunnen woi
iwd.
pt dit niet, dan is er altijd
gewone claxon.
i de prijs.
Deze week
25 tot 28 juli
WK Rally van Nieuw Zeeland
zondag 26 juli
Formule 1 Grai
Oostenrijk t
Fedex CAR's
Series te Michi,
BTCC op het cii
SnettertonDit was
lettertype I tekenbreedte 1,10 -
Uit.
maximaal 2800 kg.
Opel heeft het onderstel vooral
op comfort aangepast. Zo staan
de voor- en achterwielen 6 cen
timeter verder uit elkaar en is
de wielbasis van de Sport met
1,3 centimeter gegroeid. Achter
beschikt de Frontera over een
5-link wielophanging. Het
geluidsniveau in de auto is
teruggebracht door een betere
afdichting van de portieren,
meer geluidsdempend materi
aal en een verbeterde aërody
namica.
Extra aandacht is er ges
ken aan de versteviging
portiersloten en -scharnieren.
Twee full-size airbags en gor-
delspanners voorin zijn stan
daard, alsmede hoofdsteunen
op de achterbank. Net als de
huidige versie wordt de nieuwe
Frontera in het Engelse Luton
gemaakt.
Komend weekend wordt op de
A-l Ring in Zeltweg de Grand
Prix van Oostenrijk verreden. We
mogen ervan uitgaan dat we een
vervolg te zien krijgen van de
strijd Schumacher-Hakkinen.
Vorig jaar werd de race gewon
nen door Jacques Villeneuve
maar voor een herhaling van die
prestatie lijkt de coureur met de
veelkleurige kapsels minimaal
een wonder nodig te hebben.
Over Jos Verstappen durven we
geen uitspraken te doen, we
wachten maar gewoon af.
Met het al eerder bekend
geworden ontslag van Frentzen
en de transfer van Villeneuve
naar het British American
Racing team is de stoelendans in
de Formule 1 van start gegaan.
Frank Williams zal volgend jaar
met een geheel nieuw rijders
team moeten beginnen en de
vraag is of hij voldoende talent
kan contracteren om Williams
Grand Prix Engineering uit de
impasse te halen en terug te
brengen naar de top.
Afgelopen zondag werd in het
Canadese Toronto de Molson
Indy Grand Prix verreden, ofwel
de elfde race voor de Fedex
CART Championship Series.
Dario Franchitti van het Kool
Green Rating team vertrok van
pole-position en leidde soeverein,
voor Andretti, Vasser en
Zanardi. Zestien ronden voor het
einde begaven de remmen van de
Reynard het echter en de jonge
Schot spinde uit de race. Zijn
achtervolgers profiteerden en het
was uiteindelijk weer Alex
Zanardi die als eerste over de
finish ging.
De regerend kampioen zegevierde
daarmee voor de vierde opeenvol
gende keer en vestigde daarmee
een CART record. Zanardi is op
dit moment onaantastbaar en
met nog acht races voor de boeg
en een voorsprong van 69 punten
op zijn teammaat Jimmy Vasser
begint de tweede titel al aardig
in zicht te komen.
De race in Canada was overi
gens wederom bijzonder fraai en
spannend en bevatte meer bloed
stollende inhaalmanoeuvres dan
het zwaar overschatte Formule 1
kampioenschap in een heel sei
zoen weet te produceren.
5388WWV 92
JU?