LZC tvi I ram 3 Citroën Saxo Electrique Tweede generatie Opel Frontera Renault Twingo 2 f IT I :r I Vu- Blijft zichzelf QVAN DER BOOM V -Z^^T^S>25 Jaargang 10 nr 27 Donderdag 23 juli 1998 Oplage 103.800 Deze week AutotestDaihatsu Sirion ZTi DEALERS ..013 I 5423030 ..013 I 5420143 .0131 5364011 ..013 I 4634355 .013 I 5355575 Stopcontact .013 1 4683911 .013 I 5363924 .013 I 5355655 ...013 I 5443330 Elektromotor .013 I 5422133 ..013 I 5053944 .013 I 5331206 Stadsverkeer ..013 I 5430022 .0416 1 363412 ..01314647676 Kleuren Tony Vos schot, de] SPORT land, op het spreiden van de toeristenstroom in andere vakantie-uittocht viel mee, maar dat kwam dan vooral stad en ging om 15.30 uur uit Tilburg weg. En een uur en kwartier later kwam ik aan. een hele tijd goed te gaan totdat ze vlak bij het Evoluon met het wegdek bezig waren en al het spitsverkeer door een woonwijk werd gestuurd. Rond 18.30 uur ging ik terug en dacht vlot bij Leenderheid de Randweg weer op te kunnen rijden. Muurvast, stond ik meteen, maar kon gelukkig meteen weer de uitvoegstrook nemen en ben toen maar weer door de stad gegaan. Nooit kun je controle ren of dat zin heeft, maar als de vakantiespreiding bedoeld is om het verkeer te spreiden, dan lijkt dat in ieder geval geen enkele zin te hebben. Prettige vakantie... Al een hele tijd kennen we in Nederland de zogenaamde vakantiespreiding. Ik vraag me echter af of dit wel zo nuttig is en wat is het beoogde doel? Begin juli was midden- Nederland aan de beurt een week later gevolgd door het Noorden, terwijl het Zuiden pas nu aan de beurt is. En is het doel nu het spreiden van het vakantieverkeer in ons landen. In dat laatste geval heeft dat alleen zin als de spreiding in Europees verband wordt geregeld. Want in heel Frankrijk maakt het niet zoveel uit of er een miljoen Nederlanders meer of minder zijn bovenop de vele miljoenen buitenlanders die er toch al zijn. Dan houd ik het maar op de spreiding van het vakantie verkeer, maar ook dat lijkt niet veel te helpen. Het eerste weekend van de Bij het vliegveld eraf en dan maar door de stad. Dat leek Vakantie spreiding door het wereldkampioenschap voetbal waarvoor menig liefheb ber nog een dagje extra thuis bleef. De week daarna was het op de vakantieroutes-al volledig raak en half juli, toen geen enkele regio vakantie kreeg, stond bijvoorbeeld de randweg Eindhoven vast vanaf Eindhoven airport tot Leenderheide. Ik moest om 16.00 uur bij een relatie zijn aan de Zuid-Oostkant van de In de komende herfst introduceert Opel haar twee de generatie Frontera, waarin twee nieuwe moto ren leverbaar worden. Eén hiervan beleeft in deze auto zijn wereldpremière. De keuze uit een korte tweedeurs Sport en lange vijfdeurs Wagon blijft behouden. Aan het einde van de zomer brengt Renault de tweede generatie Twingo op de markt, een auto die op heel veel details is gewijzigd, zonder de vertrouwde uitstraling aan te tasten. Het unieke concept van bescheiden buitenafmetingen en een royale binnenruimte zijn dé kwaliteiten die deze ‘voiture a vivre’ nadrukkelijk heeft behouden. Absolute stilte vormen nu één geheel met de richtingaanwijzers. De achter kant kenmerkt zich naast de nieuwe bumper vooral door de Redactie: Tony Tel. 0 was. over twintig moot Bas e eerste plaats sschon- I van ium lie je selne- n/iT V# Suzuki Gijsbers Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek.,013 4553678 Ford Obam Tilburg013 I 5350045 •BMW Renova... •Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 Opel Gebr. Vullings013 14680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost pas g luid in lij wat uiter- let Vooral in stadsverkeer komt de auto vlot mee en z omstanders eigenl gaten hebben dat steeds i voor par- le hoge kleine zullen alijk niet in de t er een elek- ind Prix van te Zeltweg IT Championship ligan circuit van Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Donny C circuit var opeer Italic Een elektrische auto is geen nieuw fenomeen, maar het aanbod elektrische auto’s die ‘in serie’ worden gebouwd, is de laatste jaren toegenomen. Bovendien slikt de Nederlandse overheid de BPM op deze auto’s in, waardoor de aanschafprijs flink omlaag gaat, maar nog steeds niet echt aan trekkelijk wordt. We reden de Saxo Electrique in vertrouwde omgeving. De koplampen zijn wat vorm betreft niet veranderd, maar Al vaker gingen elektrische auto op dan betrof het of een s elektrische brommobie personenauto die niet in vertrouwde omge-s kon worden. Dat t de Saxo wel het geval. we met een stap, maar soort van del of een eigen jving gereden was nu met pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1 361553 Citroën Bertens Rover •VW/Audi Auto Bongers013 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 1 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers... Nissan Denissen Skoda Twingo igrijke rol gesj dat ook weer 1 generatie, t huidige gamma blijven one tinten leverbaar: zwart, donkerblauw metallic en rood metallic. Nieuwe kleuren zijn geel met een vleugje groen, oranje, hemelsblauw en mint- groen metallic. Het bestaande roldak blijft onveranderd als optie leverbaar. Lees verder op pagina 3. De Saxo Electrique kost f.56.600,= inclusief BTW en dus zonder BPM. Voor dat bedrag koop je altijd nog twee éxemplaren met een benzinemotor inclusief BPM. Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 In het Duitse Formule 3 kam pioenschap boekte de Duitser Schelder een dubbele zege. Christijan Albers kwam helaas niet verder dan een 16e en 18e plaats. Zijn teamgen Leinders behield de in de tussenstand. Daarom kan de conclusie getrokken worden, dat de elektrische auto nog niet aantrekkelijk is ticulieren vanwege de aanschafprijs en de actieradius. Voor bedrijven die voertuigen specifiek voor stadsgebruik in hun park hebben, is de eletri- sche auto wel een optie. De carrosserie van de nieuwe Frontera is duidelijk afgeleid van de bestaande auto. Het zijn eigenlijk vooral de achter- lichten en de ruitlijn die het verschil nadrukkelijk aange ven. Zo heeft de Sport in de brede B-stijl een extra ruitje gekregen en is de vorm van de ruiten in de achterportieren van de Wagon aangepast. De Frontera diesel bedient zich van de nieuwe 2,2 liter direct ingespoten turbomotor die we inmiddels kennen uit de Sintra. gewijzigde lichtunits. De auto staat op grotere banden en de vijfspaaks wieldoppen zijn tevens nieuw. Heel aardig ogen de nieuwe lichtmetalen wielen met drie dubbele spaken. Deze worden als accessoire aangeboden. Kleuren hebben bij de Twingo altijd al een belangrijke rol gespeeld en doen dat ook weer bij deze tweede g Van het drie tinten leverbaar: alleen de electromotor maar ook de accu’s en de computer. Verder is er een hulpaccu onder de motorkap geplaatst voor normale functies als verlich ting, ruitenwissers en ventila tie. Een aparte verwarmingska- chel werkt op benzine, waar voor een 10 liter tank onder de achterbank is geplaatst. Het volledig opladen van het accu- pakket duurt ongeveer 8 uur. Wil men de accu’s voor 30 pro cent opladen, dan staat hier voor 2 uur. Er bestaan speciale snelladers waarmee de accu’s tot zo’n 80 procent kunnen wor den opgeladen. Eén minuut laden levert 2 kilometer rijden op. ‘gestart’. Je hoort uiteraard niets, maar er gaat wel een lampje op het dashboard bran den. Bovendien geeft een grote klok de laadtoestand van de accu’s aan in procenten. Een versnellingspook is er niet, de eletromotor drijft volledig trap loos de voorwielen aan. Als het gaspedaal wordt ingetrapt, gaat de Saxo rijden zonder ook maar enig geluid te maken en vooral daaraan moet je als bestuurder het meest wennen. Dan pas ga je je realiseren wat geh een auto betekent. Bij 5 hogere snelheden hoor je t aard iets windgeruis en he Het FIA GT kampioenschap was te gast op de Hungaroring te Boedapest. Bernd Schneider en Mark Webber reden vanaf pole hun Mercedes GTR LM onbe dreigd naar de tweede seizoens zege, gevolgd door hun collega’s Klaus Ludwig en Ricardo Zonta. Alan McNish en Yannick Dalmas eindigden in hun Porsche 911 GT1 98 op de derde plaats. In de GT2 klasse vertrok Cor Euser met zijn Marcos van pole-position en finishte als derde. GT2 winnaars werden Eichmann en Maassen in hun Porsche 911 GT2. Uiterlijk is de Twingo gewoon een Twingo gebleven. De bum pers hebben een iets anders vorm gekregen en worden in de Comfort-en Matic-uitvoering gedeeltelijk in de carrosserie- kleur gespoten. Met de als optie leverbare ronde mistlampen ziet het geheel er nog frisser uit. Op het voormalige Canadese militaire vliegveld Lahr verreden de Duitse Super Touren Wagen hun vijfde seizoens wedstrijd. De sprint werd gewonnen door Opel Vectra rijder Uwe Alzen, gevolgd door merkgenoot Eric Helary. In de race bezorgde Gabriele Tarquini Honda de eerste zege van het jaar terwijl Johnny Cecotto voor BMW de tweede plaats liet aantekenen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.g.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Crevels behaalde op het m Misano zijn tweede opeenvolgende zege in het Italiaanse Formule 3 kampioen schap. Met zijn overwinning nam de Amsterdammer de lei ding over van de Italiaan Gasparini. Vakmanschap en service als traditie. /~7\ AUTOBEDRIJVEN —Aw RENAULT Goirle Nobelstraat 7 find Ti/voon) Tel. (013) 534 12 61 - De Renault Dealer in het Hart van Brabant afrolgeluid van de banden, maar dat is te verwaarlozen. Wie achteruit wil rijden met de Saxo moet even een knopje op het dashboard indrukken. Bovenaan het instrumentariu zit een soort van eco-meter, di aangeeft of er zuinig wordt gereden. Hoe zuiniger men met de Saxo Electrique omgaat, hoe groter de actieradius. De elektromotor levert een ver mogen van 20 kW tussen 1600 en 5500 tr/min en komt tot een koppel van 127 Nm tussen 0 en 1600 tr/min. De Saxo haalt een maximale snelheid van 91 km/u en heeft een actieradius van maximaal 80 kilometer. Dat betekent dat de Saxo vooral onder stadse omstandigheden in z’n element is. Bedrijven kunnen gedurende de dag van de auto gebruik maken en hem ‘s avonds bijladen. De Saxo Electrique biedt dezelfde binnenruimte als een benzine-versie en wordt gele verd in het SX-uitrustingsni- veau. Een airbag heeft de auto evenwel niet. Met de contact sleutel moet de motor worden Over het uiterlijk van de Saxo Electrique valt weinig op te merken. Het enige verschil met de benzine- en dieselver- sies is te vinden op het rech ter voorscherm. Daar Zit namelijk een deurtje waarach ter de stroomaansluiting schuil gaat. Voor het opladen hoeft alleen de meegeleverde snoer aangehaakt te worden en de stekker in het stopcon tact gestoken te worden. Dat is al weer een flinke verbete ring ten opzichte van de C15 Electrique van een paar jaar geleden waarvoor een speciaal laadstation nodig De Saxo beschikt i dubbelwandige Nickel/Cadmium accu’s die voor 100 procent recyclebaar zijn. Om een betere gewichts verdeling van de auto te ver krijgen zijn deze accu’s netjes over de auto verdeeld. Het enige verschil is dat de vloer van de bagageruimte hoger is komen te liggen. Wel is de bodem op vier plaatsen verste vigd. De electromotor ligt dwars voorin de Saxo. Een speciale koeling dient niet De 4 cilinder levert een vermo gen van 115 pk en een koppel van 260 Nm bij 1900 tr/min. De benzine-reeks begint met de vertrouwde 2,2 liter 16-klepper van 136 pk. Speciaal voor de Wagon in Limited-uitvoering is er een nieuwe 3,2 liter V6 met een vermogen van 205 pk en een koppel van 290 Nm bij 3000 tr/min. De Frontera Sport mag een aanhanger trekken van 2400 kg (plus 400 kg) en de lange versie varieert van 2600 tot trische auto voor, achter of naast hen rijdt. Ook op de buitenweg is de auto prima te gebruiken, maar de snelweg is een beetje te hoog gegrepen. Het enige nadeel van gebruik van een elektrische auto in stadsverkeer is dat voetgangers en fietsers je niet of nauwelijks horen, maar daarvoor heeft de Saxo een zacht elektronisch toetertjc waarmee deze verkeersdee mers kunnen worden gewaar- schuvJ Helpt vu nog de En dan lee deze ve cunnen woi iwd. pt dit niet, dan is er altijd gewone claxon. i de prijs. Deze week 25 tot 28 juli WK Rally van Nieuw Zeeland zondag 26 juli Formule 1 Grai Oostenrijk t Fedex CAR's Series te Michi, BTCC op het cii SnettertonDit was lettertype I tekenbreedte 1,10 - Uit. maximaal 2800 kg. Opel heeft het onderstel vooral op comfort aangepast. Zo staan de voor- en achterwielen 6 cen timeter verder uit elkaar en is de wielbasis van de Sport met 1,3 centimeter gegroeid. Achter beschikt de Frontera over een 5-link wielophanging. Het geluidsniveau in de auto is teruggebracht door een betere afdichting van de portieren, meer geluidsdempend materi aal en een verbeterde aërody namica. Extra aandacht is er ges ken aan de versteviging portiersloten en -scharnieren. Twee full-size airbags en gor- delspanners voorin zijn stan daard, alsmede hoofdsteunen op de achterbank. Net als de huidige versie wordt de nieuwe Frontera in het Engelse Luton gemaakt. Komend weekend wordt op de A-l Ring in Zeltweg de Grand Prix van Oostenrijk verreden. We mogen ervan uitgaan dat we een vervolg te zien krijgen van de strijd Schumacher-Hakkinen. Vorig jaar werd de race gewon nen door Jacques Villeneuve maar voor een herhaling van die prestatie lijkt de coureur met de veelkleurige kapsels minimaal een wonder nodig te hebben. Over Jos Verstappen durven we geen uitspraken te doen, we wachten maar gewoon af. Met het al eerder bekend geworden ontslag van Frentzen en de transfer van Villeneuve naar het British American Racing team is de stoelendans in de Formule 1 van start gegaan. Frank Williams zal volgend jaar met een geheel nieuw rijders team moeten beginnen en de vraag is of hij voldoende talent kan contracteren om Williams Grand Prix Engineering uit de impasse te halen en terug te brengen naar de top. Afgelopen zondag werd in het Canadese Toronto de Molson Indy Grand Prix verreden, ofwel de elfde race voor de Fedex CART Championship Series. Dario Franchitti van het Kool Green Rating team vertrok van pole-position en leidde soeverein, voor Andretti, Vasser en Zanardi. Zestien ronden voor het einde begaven de remmen van de Reynard het echter en de jonge Schot spinde uit de race. Zijn achtervolgers profiteerden en het was uiteindelijk weer Alex Zanardi die als eerste over de finish ging. De regerend kampioen zegevierde daarmee voor de vierde opeenvol gende keer en vestigde daarmee een CART record. Zanardi is op dit moment onaantastbaar en met nog acht races voor de boeg en een voorsprong van 69 punten op zijn teammaat Jimmy Vasser begint de tweede titel al aardig in zicht te komen. De race in Canada was overi gens wederom bijzonder fraai en spannend en bevatte meer bloed stollende inhaalmanoeuvres dan het zwaar overschatte Formule 1 kampioenschap in een heel sei zoen weet te produceren. 5388WWV 92 JU?

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 21