Vanaf 17 juli
CHRYSLER
in onze showroom
f3
Einde voor Saab 9000
Extra luxueuze
Musso Millennium
H
0
U bent van harte welkom.
9-
ILE
LOON OP ZAND
00
:S:
DE AUTOMAAT Donderdag 16 juli 1998 pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
'pagina 4
Ion
£MII
L,anci£
il een
1
ire
1027
7771
>5.000 km
'5.000 km
7.000 km
’5.000 km
11.000 km
1261
4^4*
De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand - Telefoon (0416) 36 39 93
1993
1990
1994
1994
1993
1989
1984
izet om meer
jgen voor de
nieuwe Saab 9-5. Bovendien
komt begin 1999 de produktie
van de 9-5 Estate op gang,
waarvoor ook ruimte gecreeërd
moet worden.
Onlangs heeft het Saab
Museum haar collectie uitge
breid met een splinternieuwe
9000 CSE 2.3 Ipt, de laatste
geproduceerde Saab 9000,
13.500 km
7722
rner
1996
1992
1996
1991
........1988
1992
1992
990,-
990,-
990,-
990,-
990,-
990,-
550,-
990,-
990,-
WLT
**"*r-‘ «Mh'
Saab 9000 No. 503 087
waarvan er in veertien jaar tijd
503.087 exemplaren werden
gebouwd. De produktie van
deze auto is stopgezi
capaciteit te verkrijg
t. 1996
1995
it. 1995
1993
t. 1991
!t. 1991
t. 1991
t. 1990
rad 1989
t. 1994
1994
1994
2838
3
ft
L.
iad
De ontwikkeling van de Saab
9000 startte in 1979 in nauwe
samenwerking met Fiat en
Lancia. Na twee jaar kwam er
al een kink in de kabel omdat
Saab haar auto wilde afstem
men op de Amerikaanse markt.
Saab ging met zijn 9000 daar
om zelfstandig verder. In 1984
kwam de 9000 op de markt als
vijfdeurs. Op het gebied van
veiligheid wist deze auto goed
te scoren. Van 1989 tot en met
1994 riep de Zweedse verzeke
raar Folksam de 9000 keer op
keer uit tot veiligste auto en
ook in de Verenigde Staten
werd het veiligheidsniveau vele
malen hoog gewaardeerd. Zelfs
in hun meest recente rapporta
ge meldt het Insurance
Institute for Highway Safety
dat de kans op een dodelijk
ongeval in een Saab 9000 het
kleinst is van alle vergelijkbar
modellen. Het uiterlijk werd
alleen in 1991 zichtbaar gewij
zigd. Wel zijn er diverse techni
sche ontwikkelingen voor het
eerst in dit model toegepast,
zoals het Trionic motormanage-
mentsysteem. De vele innova
ties uit de 9000 zijn weer in de
9-3 en 9-5 terug te vinden.
Het zogenaamde
Millennium-probleem grijpt
om zich heen, maar het
Koreaanse SsangYong heeft
er geen enkele moeite mee.
Zij presenteert zelfs een spe
ciale Millennium-uitvoering
van de Musso E 2.3 waarbij
tijdelijk een voordeel van
zo’n £9.500,= kan worden
genoten. Deze stoere 4x4
heeft een 2,3 liter 4 cilinder
Mercedes motor met een ver
mogen van 150 pk, waarmee
een acceleratie van 0 tot 100
km/u wordt behaald in 11,8
seconden. Bovendien mag
een aanhanger met een
gewicht van 2800 kg worden
getrokken. De vierwielaan-
drijving is elektrisch inscha-
kelbaar, inclusief een lage
gearing. De standaarduitvoe
ring omvat onder meer een
volledig automatische aircon
ditioning, centrale vergren
deling, lichtmetalen velgen,
elektrisch bediende ruiten en
spiegels en lederen bekle
ding. Een automatische
transmissie en LPG-systeem
kunnen optioneel worden
besteld. De Musso E 2.3
Millenium kost £50.195,= op
grijs kenteken (excl. BTW)
en £71.980,= met een achter-