s
I
BMW 320d Executive
s
AutoTest
:.V.
Produktie Mitsubishi
Spacestar van start
Volkswagen Opfris-Les
bij Auto Bongers
Gewijzigde uitrusting Audi's
in modeljaar 1999
Hardloper
RENOVA, UW BMW DEALER.
DE AUTOMAAT Donderdag 16 juli 1998 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
pagina 2
Spoorbreedte
sterk
geve
der
Verbruik
\AT 28
Kroonjuweel
044
awicht:
Verbruik:
cm
Prijs:
Rinc
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
las-
Belangstelling
dat de Prius naar Europa
komt, het kan ook een wille
keurig andere carrosserievorm
zijn. In ieder geval blijft de
Toyota Prius een interessante
ontwikkeling en ‘er kan er
maar één de eerste zijn’!
13.000 stuks van
worden, terwijl in
ne
in
met
gewei-
km-stond
35.000
80.000
25.000
14.000
20.000
41.000
19.000
17.500
18.000
21.000
22.750
16.500
22.894
20.000
11.600-
6.500
56.000
78.000
5.000
80.000
22.500
63.000
108.000
50.000
33.000
41.000
25.000
70.000
114.000
76.000
71.100
100.000
93.000
I. De
nu bij
..elemaal correct
i daar heeft de
juist op gewezen.
tieve
der r
sprei
HeU
trisch
mer dï
achterhar
worden,
BMW is e
i stan-
beschikt
achter-
W320d
lijn
Toyota levert de Prius sinds
december in eigen land. De
*1 bv
ran Oost 1O2A, Tilburg
Renova
Ringbaa
Telefoon: 013-5422133
nieuwe 3-serie van BMW wijkt niet van
g U de weg die met het vorige model werd
ingeslagen. Kortom, het uiterlijk is weinig
verrassend maar op vele details weet het
Zuid-Duitse merk de verfijningen aan te brengen
die ‘m weer helemaal up-to-date maken. Een van
die verfijningen is een compleet nieuwe 4 cilinder
dieselmotor.
318i kopen vanaf f.62.950,=.
Het topmodel is op dit moment
de 328i Executive voor
f.97.200,=. BMW heeft een
fraaie nieuwe 3-serie die sterk
voortborduurt op zijn voorgan
ger. Zeker zo fraai is de nieuwe
high-tech dieselmotor
directe inspuiting die j,.
digd presteert en uitermate
stil is. Daar tegenover staat
een niet meer dan gemiddelde
dorst en hoge aanschafprijs.
Op 27 juni jl. werden bij Auto
Bongers Tilburg de opfrislessen
aangeboden aan de winnaars
van de Volkswagen Opfris-Quiz.
Onder leiding van Walter van
Roessel van Verkeersschool
Tilburg (rechts op de foto) kon
den de vier winnaars hun ken
nis van de theorie in praktijk
brengen. Bezoekers van de
Volkswagen Veiligheidsdag kon
den op 9 mei jl. niet alleen bij
Auto Bongers terecht voor een
veiligheidsinspectie van de
auto, maar ook in de showroom
röor de Opfris-Quiz. Op basis
van de antwoorden en slagzin
nen koos een speciale jury de
winnaars voor de persoonlijke
opfrisles op 27 juni. Deze les
duurde anderhalf uur. De
bestuurder werd door Van
Roessel gewezen óp eventuele
foutjes. Na afloop gingen de
winnaars naar huis met een
Opfris Quiz T-shirt en een cer
tificaat waaruit blijkt dat hij of
zij door VW ‘opgefrist’ is en
helemaal bij de tijd is qua ver-
keerskennis. Dhr. M. de
Brouwer (midden op de foto)
voelde zich inderdaad helemaal
opgefrist. Hij heeft al 18 jaar
zijn rijbewijs en rijdt dezelfde
periode schadevrij. Toch weet
hij dat er verkeerssituaties zijn
dje hij niet helemaal correct
benadert. En daar heeft de
instructeur juist op gewezen.
Xue,», en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggev
Prestaties:
Technische gegevens:
Merk en type: BMW
4 in lijn
1951 cc
84 x 88 mm
136 pk bij 4000 tr/min
280 Nm bij 1750 tr/min
lengte 4,47 meter, breedte 1,74 meter
1350 kg
1600 kg (geremd)
topsnelheid 207 km/u
acceleratie 0-100 in 9,9 sec.
stadscyclus 7,4 liter/100 km
buitenwegcyclus 4,7 liter/100 kr
gecombineerd 5,7 liter/100 km
£69.950,=
De belangrijkste kenmerken
heeft de sedanversie van de 3-
serie behouden: zijn afmetin
gen, ver naar voren geplaatste
voorwielen, de kenmerkende
C-stijl en de 50:50-gewichts-
verdeling. Verder zijn er een
aantal 5-serie trekjes aan toe-
zoegd, waardoor een bijzon-
r begerenswaardig geheel is
ontstaan.
Het resultaat is een 1951 cc 4
cilinder die met turbocompres
sor, intercooler en vier kleppen
per cilinder een vermogen
levert van maar liefst 136 pk
bij 4000 tr/min en tot een maxi
maal koppel komt van 280 Nm
bij 1750 tr/min. Vooral met dat
koppel staat deze motor op het
zelfde niveau als de 2,8 liter 6
cilinder benzinekrachtbron. De
prestaties tippen aan die van
de 6 cilinder diesel in de vorige
3-serie. Er is een topsnelheid
mogelijk van 207 km/u en de
acceleratie van 0 tot 100 duurt
net geen 10 seconden. Op dit
moment is de motor alleen
leverbaar met een vijfbak,
maar een automaat zal in de
toekomst ongetwijfeld tot de
mogelijkheden gaan behoren.
De motor maakt gebruik van
directe inspuiting, een turbo
met variabele geometrie, uit
laatgasrecirculatie en oxydatie-
katalysator. En daarmee noe
men we ongeveer alles wat
maar in een moderne diesel
gestopt kan worden, behalve
dan de Common Rail techniek
die nog niet voor BMW is vrij
gegeven. De motor is plezierig
stil en biedt een grote souplesse
over een breed toerengebied.
Wel is het zaak om boven de
moeten hebben. Volgend jaar
zal Toyota een hybride auto op
de Amerikaanse markt gaan
introduceren, omdat in sommi
ge staten de emissienormen
zeer scherp zijn. Europa volgt
op z’n vroegst in 2000.
Het is dan helemaal niet zeker
De achteras is van de bestaan
de 3-reeks overgenomen, maar
er zijn diverse verfijningen
gebracht om met name het
comfort te verbeteren. In z’n
geheel blijft de 3-serie een
typisch Duitse auto waarbij
over comfort niet te klagen
valt. Het geluidsniveau in het
interieur is zeer laag en ook
wind- en afrolgeluiden zijn nau
welijks waarneembaar.
Het gemiddelde brandstofver
bruik van, de 2 liter direct
ingespoten turbodiesel viel in
de praktijk een beetje tegen.
Nu is een gemiddelde van ruim
1 op 14 keurig voor een grotere
turbodieselmotor, maar van de
directe inspuiting hadden we
meer verwacht, zeker als BMW
gemiddeld 1 op 17,5 voorspeld.
Wie de nieuwe BMW 320d wil
aanschaffen moet een flink
bedrag op zijn spaarrekening
hebben, een goede relatie met
de bank hebben of een baas
hebben die veel voor zijn werk
nemers overheeft. De auto kost
n basisuitvoering £69.950,=.
Wie de extra’s van de Executive
overweegt is £77.600,= kwijt.
Benzinerijders kunnen ‘al’ een
1750 tr/min te blijven, omdat
de motor daaronder tijd nodig
heeft om het werkingsgebied
van de turbocompressor op te
zoeken. In ieder geval heeft
BMW een perfecte afstemming
tussen motor en auto weten te
vinden, terwijl een diesel in
andere gevallen nog wel eens
looiig over wil komen.
Stuurwiel
houtaccenten op de portierpa-
nelen, het dashboard en de con
sole zijn een optie. De voorpor
tierruiten worden elektrisch
geopend en gesloten, de spie
gels kunnen elektrisch van
stand worden veranderd en op
het stuurwiel van de Executive
worden cruise-control, radio en
eventueel telefoon bediend.
over stabilisatorstangen.
De voorwielophanging lijkt op
die van de 5-serie, waarbij een
aantal lichtgewicht onderdelen
wordt gebruikt.
De BMW 320d heeft hiermee
een enorme hoeveelheid spor
tieve reserves die een dieselrij
der niet gewend is om aan te
“"’•eken.
De uitstekende stoelen kunnen
in diverse richtingen worden
afgesteld. Rug en bovenbenen
worden prima ondersteund en
ondanks de vrij harde zit tre
den er geen vermoeidheidsver
schijnselen op, ook niet bij de
lange ritten die een dieselrijder
veelvuldig maakt. Achterin
biedt de 3-serie iets meer
plaats dan het vorige model,
maar een klasse-leider is de
auto op dit punt nog steeds
niet. BMW voorziet de nieuwe 3
van zes airbags (inclusief
hoofd-en zij-airbags), hoofdsteu
nen voor- en achterin, een
derde remlicht, ABS en gordel-
spanners, zodat het met de vei-
Vervolg van pagina 1.
Toch blijft er nog een keurig
bagagevolume over, zodat de
Prius bovenal een uiterst bruik
bare auto is.
Ook aan veiligheid is gedacht.
De auto heeft een stevige
kooiconstructie, gordelspanners
met krachtbegrenzers eri air
bags. De Prius heeft een rela
tief hoge zit, waardoor men een
goed uitzicht heeft rondom.
Voor bedient de Prius zich van
een comfortabele McPherson
ophanging en achter zien we
een torsie-as met schroefveren.
De afstemming van de vering is
nadrukkelijk comfortabel, wel
licht iets te comfortabel voor
Europese begrippen.
Op vrijdag 10 juli jl. rolde in
het Limburgse Born de eerste
Mitsubishi Spac^star van de
band. Deze nieuwe, compacte
ruimtewagen wordt naast de
Carisma bij NedCar gemaakt
op een aparte produktielijn.
Deze nieuwe Mitsubishi zorgt
voor 500 tot 600 extra banen.
Dit jaar zullen er naar ver
wachting nog
geproduceerd
het eerste volle jaar 50.000
Spacestars de poorten zullen
verlaten. De totale produktieca-
paciteit van NedCar is op jaar
basis nu gegroeid tot 280.000
stuks vrijwel gelijk verdeeld
over Mitsubishi en Volvo. De
nieuwe Spacestar zal op de
Parijse autosalon eind septei
ber worden geïntroduceerd ei
staat dan ook direct in de
showroom van de Nederlandse
dealers.
Keurig ingekapseld onder de
motorkap ligt het nieuwe
kroonjuweel als het gaat om 4
cilinder dieselmotoren. In
1984 kwam BMW met haar
eerste diesel, een 2,4 liter 6
cilinder die meteen als maat
staf gold in dit segment.
Opgewaardeerd tot 2,5 liter en
eventueel voorzien van een
intercooler zorgt deze kracht
bron nog steeds voor bovenge
middelde prestaties in de 3-,
5- en 7-serie en. zelfs de grote
Range Rover. De van deze
motor afgeleide 1,7 liter 4
cilinder turbodiesel kon echter
niet helemaal overtuigen. Dat
lukt echter weer buitengewoon
met de nieuwe 2 liter turbo
diesel die helemaal vanaf de
tekentafel werd ontwikkeld.
belangstelling daar is zo groot
dat de maandproduktie is
verdubbeld van 1.000 tot 2.000
stuks. Maar ook daarmee kan
niet aan de vraag worden
voldaan. Omgerekend naar
Nederlandse guldens en bek
tingen, zou de Prius zo’n
£35.000,= moeten kosten, maar
voor dat bedrag kan Toyota ‘m
niet bouwen. Op iedere Prius
verliest het merk een paar dui
zend gulden, maar dat is deze
uitgebreide praktijktest wel
waard. Het komt erop neer dat
de auto als produktiemodel in
Nederland zo’n £40.000,= zou
moeten kosten en voor dat
bedrag zal er behoorlijk wat
belangstelling bestaan.
De Nederlandse overheid is
zeer geïnteresseerd. Minister
de Boer heeft inmiddels al twee
weken in de Prius doorgebracht
en was zeer enthousiast.
Toch zullen we nog even geduld
De meerprijs bedraagt
£5.990,=. De uitvoeringen die
reeds standaard de volautoma
tische airco hebben, krijgen in
plaats daarvoor een navigatie
systeem.
Het modeljaar 1999 gaat voor
de meeste Audi-modellen op 1
september van start, met uit
zondering van de A8 waar het
nieuwe jaar een maand later
begint. Dat betekent voor alle
modellen enkele product- en
prij saanpassingen
De Audi A4 wordt geleverd met
zij-airbags en dat levert in het
basismodel een prijsverhoging
op van £1.410,= (vanaf
£51.400,=). Verder komt er een
Pro Line Exclusive uitvoering
voor £3.990,=. Dit pakket
omvat volautomatische airco,
middenarmsteun voor, buiten
temperatuurmeter en verwarm
de buitenspiegels, ruitensproei-
ers en portierslot.
Ook bij de A4 zijn een aantal
optieprijzen verlaagd. De A6
wordt uitgebreid met een lede
ren stuurwiel en pookknop en
de prijzen worden afhankelijk
van de uitvoering verhoogd met
£700,= tot £2.500,=.
De Pro Line Exclusive-uitvoe-
ring omvat hier een volautoma
tische airco, boordcomputer,
Auto-Check-Systeem en een
automatische antiverblindings-
spiegel.
De meerprijs blijft gelijk. De
Audi A8 blijft ongewijzigd
leverbaar, kent ook een Pro
Line Exclusive pakket en de
meerprijs van diverse opties is
verlaagd.
ligheid wel goed zit. De
daard audio-installatie I
over een antenne in de t
ruit en 6 luidsprekers.
Airconditioning met automati
sche regeling is een onderdeel
van het veel gekozen
Executive-pakket. De bagage
ruimte heeft een keurige
inhoud van 440 liter, waarmee
i goed uit de voeten kant.
kofferdeksel heeft een elek-
i slot. Het is alleen zo jam-
lat voor een neerklapbare
.ank bij betaald moet
"'orden, maar liefst £1602,=.
umn is een meester in het
bouwen van onderstellen. De
nieuwe 3-serie kenmerkt zich
door een grote spoorbreedte, de
standaard stabiliteits- en trac-
tie-controle en ABS. Natuurlijk
heeft men ook bij deze genera
tie vastgehouden aan achter-
wielaandrijving en heeft men
wederom een uitstekende ver
deling van het gewicht verkre
gen van 50 procent op de voor-
en achteras. Daardoor kan een
neutraal en tegelijk sportief
weggedrag worden verkregen.
Voor- en achteras beschikken
De A3 krijgt voortaan stan
daard een radiovoorbereiding
met vier luidsprekers, hoogte-
verstelling op de passagiers
stoel en in ongelijke delen
neerklapbare achterbank.
Deze zaken maakten tot nu
toe deel uit van de Ambition
en Ambiente uitvoeringen.
Deze worden nu extra opge
waardeerd.
Verder zijn de prijzen voor een
volautomatische airco en lede
ren bekleding verlaagd.
Audi A3 begint als 1.6 n
£45.600,=.
De BMW 320d heeft een krach
tige uitstraling. De auto oogt
compact met zijn lengte van
4,47 meter. Het front komt ori
gineel over vooral door de vorm
van de lichtunits. De bumpers
worden in de carrosseriekleur
gespoten net als de buitenspie
gels, maar de zwarte stootstrips
op bumpers en flanken zorgen
voor het nodige contrast. De
auto staat op 15 inch stalen
wielen met keurige wieldoppen
en 195/65 R 15 banden. Al bij al
heeft deze nieuwe ‘3’ een vrij
bescheiden uitstraling en dat
past best in de geest van deze
tijd. Men zal bewust naar dikke
wielen en spoilers moeten grij
pen om van deze auto een “kop-
pendraaier’ te maken. Net zoals
de buitenkant typisch BMW is,
zo komt ook de vormgeving van
het interieur bekend over. Alle
informatiebronnen zijn onder
gebracht op het compacte ins
trumentarium dat bestaat uit
een grote snelheidsmeter en
toerenteller, kleine instrumen
ten voor brandstofvoorraad en
motortemperatuur, controle-
lampjes en een digitale uitle-
zing van de kilometer- en dag-
teller en de boordcomputer. De
01IVJ
o