s I BMW 320d Executive s AutoTest :.V. Produktie Mitsubishi Spacestar van start Volkswagen Opfris-Les bij Auto Bongers Gewijzigde uitrusting Audi's in modeljaar 1999 Hardloper RENOVA, UW BMW DEALER. DE AUTOMAAT Donderdag 16 juli 1998 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER pagina 2 Spoorbreedte sterk geve der Verbruik \AT 28 Kroonjuweel 044 awicht: Verbruik: cm Prijs: Rinc BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. las- Belangstelling dat de Prius naar Europa komt, het kan ook een wille keurig andere carrosserievorm zijn. In ieder geval blijft de Toyota Prius een interessante ontwikkeling en ‘er kan er maar één de eerste zijn’! 13.000 stuks van worden, terwijl in ne in met gewei- km-stond 35.000 80.000 25.000 14.000 20.000 41.000 19.000 17.500 18.000 21.000 22.750 16.500 22.894 20.000 11.600- 6.500 56.000 78.000 5.000 80.000 22.500 63.000 108.000 50.000 33.000 41.000 25.000 70.000 114.000 76.000 71.100 100.000 93.000 I. De nu bij ..elemaal correct i daar heeft de juist op gewezen. tieve der r sprei HeU trisch mer dï achterhar worden, BMW is e i stan- beschikt achter- W320d lijn Toyota levert de Prius sinds december in eigen land. De *1 bv ran Oost 1O2A, Tilburg Renova Ringbaa Telefoon: 013-5422133 nieuwe 3-serie van BMW wijkt niet van g U de weg die met het vorige model werd ingeslagen. Kortom, het uiterlijk is weinig verrassend maar op vele details weet het Zuid-Duitse merk de verfijningen aan te brengen die ‘m weer helemaal up-to-date maken. Een van die verfijningen is een compleet nieuwe 4 cilinder dieselmotor. 318i kopen vanaf f.62.950,=. Het topmodel is op dit moment de 328i Executive voor f.97.200,=. BMW heeft een fraaie nieuwe 3-serie die sterk voortborduurt op zijn voorgan ger. Zeker zo fraai is de nieuwe high-tech dieselmotor directe inspuiting die j,. digd presteert en uitermate stil is. Daar tegenover staat een niet meer dan gemiddelde dorst en hoge aanschafprijs. Op 27 juni jl. werden bij Auto Bongers Tilburg de opfrislessen aangeboden aan de winnaars van de Volkswagen Opfris-Quiz. Onder leiding van Walter van Roessel van Verkeersschool Tilburg (rechts op de foto) kon den de vier winnaars hun ken nis van de theorie in praktijk brengen. Bezoekers van de Volkswagen Veiligheidsdag kon den op 9 mei jl. niet alleen bij Auto Bongers terecht voor een veiligheidsinspectie van de auto, maar ook in de showroom röor de Opfris-Quiz. Op basis van de antwoorden en slagzin nen koos een speciale jury de winnaars voor de persoonlijke opfrisles op 27 juni. Deze les duurde anderhalf uur. De bestuurder werd door Van Roessel gewezen óp eventuele foutjes. Na afloop gingen de winnaars naar huis met een Opfris Quiz T-shirt en een cer tificaat waaruit blijkt dat hij of zij door VW ‘opgefrist’ is en helemaal bij de tijd is qua ver- keerskennis. Dhr. M. de Brouwer (midden op de foto) voelde zich inderdaad helemaal opgefrist. Hij heeft al 18 jaar zijn rijbewijs en rijdt dezelfde periode schadevrij. Toch weet hij dat er verkeerssituaties zijn dje hij niet helemaal correct benadert. En daar heeft de instructeur juist op gewezen. Xue,», en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggev Prestaties: Technische gegevens: Merk en type: BMW 4 in lijn 1951 cc 84 x 88 mm 136 pk bij 4000 tr/min 280 Nm bij 1750 tr/min lengte 4,47 meter, breedte 1,74 meter 1350 kg 1600 kg (geremd) topsnelheid 207 km/u acceleratie 0-100 in 9,9 sec. stadscyclus 7,4 liter/100 km buitenwegcyclus 4,7 liter/100 kr gecombineerd 5,7 liter/100 km £69.950,= De belangrijkste kenmerken heeft de sedanversie van de 3- serie behouden: zijn afmetin gen, ver naar voren geplaatste voorwielen, de kenmerkende C-stijl en de 50:50-gewichts- verdeling. Verder zijn er een aantal 5-serie trekjes aan toe- zoegd, waardoor een bijzon- r begerenswaardig geheel is ontstaan. Het resultaat is een 1951 cc 4 cilinder die met turbocompres sor, intercooler en vier kleppen per cilinder een vermogen levert van maar liefst 136 pk bij 4000 tr/min en tot een maxi maal koppel komt van 280 Nm bij 1750 tr/min. Vooral met dat koppel staat deze motor op het zelfde niveau als de 2,8 liter 6 cilinder benzinekrachtbron. De prestaties tippen aan die van de 6 cilinder diesel in de vorige 3-serie. Er is een topsnelheid mogelijk van 207 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 duurt net geen 10 seconden. Op dit moment is de motor alleen leverbaar met een vijfbak, maar een automaat zal in de toekomst ongetwijfeld tot de mogelijkheden gaan behoren. De motor maakt gebruik van directe inspuiting, een turbo met variabele geometrie, uit laatgasrecirculatie en oxydatie- katalysator. En daarmee noe men we ongeveer alles wat maar in een moderne diesel gestopt kan worden, behalve dan de Common Rail techniek die nog niet voor BMW is vrij gegeven. De motor is plezierig stil en biedt een grote souplesse over een breed toerengebied. Wel is het zaak om boven de moeten hebben. Volgend jaar zal Toyota een hybride auto op de Amerikaanse markt gaan introduceren, omdat in sommi ge staten de emissienormen zeer scherp zijn. Europa volgt op z’n vroegst in 2000. Het is dan helemaal niet zeker De achteras is van de bestaan de 3-reeks overgenomen, maar er zijn diverse verfijningen gebracht om met name het comfort te verbeteren. In z’n geheel blijft de 3-serie een typisch Duitse auto waarbij over comfort niet te klagen valt. Het geluidsniveau in het interieur is zeer laag en ook wind- en afrolgeluiden zijn nau welijks waarneembaar. Het gemiddelde brandstofver bruik van, de 2 liter direct ingespoten turbodiesel viel in de praktijk een beetje tegen. Nu is een gemiddelde van ruim 1 op 14 keurig voor een grotere turbodieselmotor, maar van de directe inspuiting hadden we meer verwacht, zeker als BMW gemiddeld 1 op 17,5 voorspeld. Wie de nieuwe BMW 320d wil aanschaffen moet een flink bedrag op zijn spaarrekening hebben, een goede relatie met de bank hebben of een baas hebben die veel voor zijn werk nemers overheeft. De auto kost n basisuitvoering £69.950,=. Wie de extra’s van de Executive overweegt is £77.600,= kwijt. Benzinerijders kunnen ‘al’ een 1750 tr/min te blijven, omdat de motor daaronder tijd nodig heeft om het werkingsgebied van de turbocompressor op te zoeken. In ieder geval heeft BMW een perfecte afstemming tussen motor en auto weten te vinden, terwijl een diesel in andere gevallen nog wel eens looiig over wil komen. Stuurwiel houtaccenten op de portierpa- nelen, het dashboard en de con sole zijn een optie. De voorpor tierruiten worden elektrisch geopend en gesloten, de spie gels kunnen elektrisch van stand worden veranderd en op het stuurwiel van de Executive worden cruise-control, radio en eventueel telefoon bediend. over stabilisatorstangen. De voorwielophanging lijkt op die van de 5-serie, waarbij een aantal lichtgewicht onderdelen wordt gebruikt. De BMW 320d heeft hiermee een enorme hoeveelheid spor tieve reserves die een dieselrij der niet gewend is om aan te “"’•eken. De uitstekende stoelen kunnen in diverse richtingen worden afgesteld. Rug en bovenbenen worden prima ondersteund en ondanks de vrij harde zit tre den er geen vermoeidheidsver schijnselen op, ook niet bij de lange ritten die een dieselrijder veelvuldig maakt. Achterin biedt de 3-serie iets meer plaats dan het vorige model, maar een klasse-leider is de auto op dit punt nog steeds niet. BMW voorziet de nieuwe 3 van zes airbags (inclusief hoofd-en zij-airbags), hoofdsteu nen voor- en achterin, een derde remlicht, ABS en gordel- spanners, zodat het met de vei- Vervolg van pagina 1. Toch blijft er nog een keurig bagagevolume over, zodat de Prius bovenal een uiterst bruik bare auto is. Ook aan veiligheid is gedacht. De auto heeft een stevige kooiconstructie, gordelspanners met krachtbegrenzers eri air bags. De Prius heeft een rela tief hoge zit, waardoor men een goed uitzicht heeft rondom. Voor bedient de Prius zich van een comfortabele McPherson ophanging en achter zien we een torsie-as met schroefveren. De afstemming van de vering is nadrukkelijk comfortabel, wel licht iets te comfortabel voor Europese begrippen. Op vrijdag 10 juli jl. rolde in het Limburgse Born de eerste Mitsubishi Spac^star van de band. Deze nieuwe, compacte ruimtewagen wordt naast de Carisma bij NedCar gemaakt op een aparte produktielijn. Deze nieuwe Mitsubishi zorgt voor 500 tot 600 extra banen. Dit jaar zullen er naar ver wachting nog geproduceerd het eerste volle jaar 50.000 Spacestars de poorten zullen verlaten. De totale produktieca- paciteit van NedCar is op jaar basis nu gegroeid tot 280.000 stuks vrijwel gelijk verdeeld over Mitsubishi en Volvo. De nieuwe Spacestar zal op de Parijse autosalon eind septei ber worden geïntroduceerd ei staat dan ook direct in de showroom van de Nederlandse dealers. Keurig ingekapseld onder de motorkap ligt het nieuwe kroonjuweel als het gaat om 4 cilinder dieselmotoren. In 1984 kwam BMW met haar eerste diesel, een 2,4 liter 6 cilinder die meteen als maat staf gold in dit segment. Opgewaardeerd tot 2,5 liter en eventueel voorzien van een intercooler zorgt deze kracht bron nog steeds voor bovenge middelde prestaties in de 3-, 5- en 7-serie en. zelfs de grote Range Rover. De van deze motor afgeleide 1,7 liter 4 cilinder turbodiesel kon echter niet helemaal overtuigen. Dat lukt echter weer buitengewoon met de nieuwe 2 liter turbo diesel die helemaal vanaf de tekentafel werd ontwikkeld. belangstelling daar is zo groot dat de maandproduktie is verdubbeld van 1.000 tot 2.000 stuks. Maar ook daarmee kan niet aan de vraag worden voldaan. Omgerekend naar Nederlandse guldens en bek tingen, zou de Prius zo’n £35.000,= moeten kosten, maar voor dat bedrag kan Toyota ‘m niet bouwen. Op iedere Prius verliest het merk een paar dui zend gulden, maar dat is deze uitgebreide praktijktest wel waard. Het komt erop neer dat de auto als produktiemodel in Nederland zo’n £40.000,= zou moeten kosten en voor dat bedrag zal er behoorlijk wat belangstelling bestaan. De Nederlandse overheid is zeer geïnteresseerd. Minister de Boer heeft inmiddels al twee weken in de Prius doorgebracht en was zeer enthousiast. Toch zullen we nog even geduld De meerprijs bedraagt £5.990,=. De uitvoeringen die reeds standaard de volautoma tische airco hebben, krijgen in plaats daarvoor een navigatie systeem. Het modeljaar 1999 gaat voor de meeste Audi-modellen op 1 september van start, met uit zondering van de A8 waar het nieuwe jaar een maand later begint. Dat betekent voor alle modellen enkele product- en prij saanpassingen De Audi A4 wordt geleverd met zij-airbags en dat levert in het basismodel een prijsverhoging op van £1.410,= (vanaf £51.400,=). Verder komt er een Pro Line Exclusive uitvoering voor £3.990,=. Dit pakket omvat volautomatische airco, middenarmsteun voor, buiten temperatuurmeter en verwarm de buitenspiegels, ruitensproei- ers en portierslot. Ook bij de A4 zijn een aantal optieprijzen verlaagd. De A6 wordt uitgebreid met een lede ren stuurwiel en pookknop en de prijzen worden afhankelijk van de uitvoering verhoogd met £700,= tot £2.500,=. De Pro Line Exclusive-uitvoe- ring omvat hier een volautoma tische airco, boordcomputer, Auto-Check-Systeem en een automatische antiverblindings- spiegel. De meerprijs blijft gelijk. De Audi A8 blijft ongewijzigd leverbaar, kent ook een Pro Line Exclusive pakket en de meerprijs van diverse opties is verlaagd. ligheid wel goed zit. De daard audio-installatie I over een antenne in de t ruit en 6 luidsprekers. Airconditioning met automati sche regeling is een onderdeel van het veel gekozen Executive-pakket. De bagage ruimte heeft een keurige inhoud van 440 liter, waarmee i goed uit de voeten kant. kofferdeksel heeft een elek- i slot. Het is alleen zo jam- lat voor een neerklapbare .ank bij betaald moet "'orden, maar liefst £1602,=. umn is een meester in het bouwen van onderstellen. De nieuwe 3-serie kenmerkt zich door een grote spoorbreedte, de standaard stabiliteits- en trac- tie-controle en ABS. Natuurlijk heeft men ook bij deze genera tie vastgehouden aan achter- wielaandrijving en heeft men wederom een uitstekende ver deling van het gewicht verkre gen van 50 procent op de voor- en achteras. Daardoor kan een neutraal en tegelijk sportief weggedrag worden verkregen. Voor- en achteras beschikken De A3 krijgt voortaan stan daard een radiovoorbereiding met vier luidsprekers, hoogte- verstelling op de passagiers stoel en in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Deze zaken maakten tot nu toe deel uit van de Ambition en Ambiente uitvoeringen. Deze worden nu extra opge waardeerd. Verder zijn de prijzen voor een volautomatische airco en lede ren bekleding verlaagd. Audi A3 begint als 1.6 n £45.600,=. De BMW 320d heeft een krach tige uitstraling. De auto oogt compact met zijn lengte van 4,47 meter. Het front komt ori gineel over vooral door de vorm van de lichtunits. De bumpers worden in de carrosseriekleur gespoten net als de buitenspie gels, maar de zwarte stootstrips op bumpers en flanken zorgen voor het nodige contrast. De auto staat op 15 inch stalen wielen met keurige wieldoppen en 195/65 R 15 banden. Al bij al heeft deze nieuwe ‘3’ een vrij bescheiden uitstraling en dat past best in de geest van deze tijd. Men zal bewust naar dikke wielen en spoilers moeten grij pen om van deze auto een “kop- pendraaier’ te maken. Net zoals de buitenkant typisch BMW is, zo komt ook de vormgeving van het interieur bekend over. Alle informatiebronnen zijn onder gebracht op het compacte ins trumentarium dat bestaat uit een grote snelheidsmeter en toerenteller, kleine instrumen ten voor brandstofvoorraad en motortemperatuur, controle- lampjes en een digitale uitle- zing van de kilometer- en dag- teller en de boordcomputer. De 01IVJ o

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 19