wi iaat
Toyota Prius
=5
Frans debuut
voor nieuwe, grote Mercedes
3
I-
Kleinere Mitsubihi
Pajero van Pininfarina
Hoog technologisch gehalte
Autonova®
t
Jaargang 10 nr 26 Donderdag 16 juli 1998 Oplage 103.800
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
Deze week
Autotest BMW 320d Executive
DEALERS
Betaal-TV
.013 I 5423030
.013 15420143
..013 1 4634355
013 I 5355575
..013 1 4683911
.013 I 5363924
..013 I 5355655
Computergestuurd
...013 I 5443330
ie
1e-
.013 I 5350045
>n-
Middenklasse
.013 5422133
..013 I 5053944
F
Kleurenscherm
.013 5331206
013 I 5430022
.0416 I 363412
..013 1 4647676
Tony Vos
aan een
het Circuit Park
SPORT
Toen mijn ouders eind jaren
zestig een zwart-wit televisie
aanschaften was ik als klein
jongetje maar wat blij dat ik
kon kijken naar Klaas-Vaak
vlak voor het slapen gaan.
Ook kan ik me nog herinneren
dat ik in 1969 ‘s nachts uit bed
gehaald ben tijdens de landing
op de maan. Er was op dat
moment de keuze uit twee zen-
Een importeur die een niet
goed lopend model wil
promoten belt de producent,
lapt een aantal groene briefjes
en als ‘groot nieuws’ wordt het
model in beeld gebracht.
Zo kwam ik in het blad van
tijdperk. We hebben kleurentele
visie op meerdere plaatsen in
huis, toestellen voorzien van
een handige afstandsbediening,
zodat we snel langs de zenders
kunnen zappen. Bovendien
kunnen we kiezen uit een 7-tal
Dat geldt zeker voor de items
van RTL en Veronica.
Daewoo onlangs een artikeltje
tegen over de uitverkiezing van
de Nubira Wagon tot
Gezinsauto van het Jaar.
Op een foto bij het verhaal
staat de PR-man van Daewoo
ders en een paar buitenlandse
kanalen. Als er iets belangrijks
werd uitgezonden, kop je ervan
opaan dat iedereen het ook
gezien had. En ook de auto-
items waren de dag nadien
vaak het onderwerp van discus
sie: denk maar aan Wereld op
Wielen of het Wrak van de weg.
We leven nu echter in een ander
Het milieu heeft de volle aandacht, vooral bij
autofabrikanten. Er worden diverse alternatieven
aangedragen, die echter in veel gevallen
prijstechnisch nog niet interessant zijn. Toyota is
de eerste fabrikant ter wereld die inmiddels een
hybride-auto in serieproduktie heeft genomen.
Dit model is voorlopig alleen voor Japan bedoeld,
maar twee exemplaren maakten even een uitstap
je naar ons land voor een nadere kennismaking.
omroepen die betaald worden
om bepaalde boodschappen en
programma’s uit te zenden.
Veel bedrijven sponsoren
zichtbaar TV-programma’s en
de auto-importeurs doen daar
driftig aan mee. Maar ook de
auto-programma’s op televisie
zijn in meer of mindere mate
door de ‘industrie’ betaald.
en een cameraploeg met het
bijschrift “Ook de televisie
toonde belangstelling voor de
winnaar van de verkiezing”.
Gek hé, als je er zelf voor
betaald...
i. Staat de auto
1,5 liter alleen
•VW! Audi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom 013 I 5364011
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand .0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers...
Nissan
Denissen.
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Mitsubishi
Kluitman*
•Seat
Auto Noordhoek.,01314553678
•Ford
Obam Tilburg
•BMW
Renova
•Ford
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
•Kia
Schapendonk.
Peugeot
Spijkers Goirle013 I 5347771
•Opel
Gebr. Vullings013 I 4680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
SeatSaab
Zuid Oost
Heinz-Harald
week-
1 V
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Uw leukste Toyota dealer van Tilburg e.o.l
Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond
uit van
7errari rijder
cher aan het
IPrix
t de
efko-
Het
kanalen, dus is het aantal
kijkers per prdgramma ook veel
minder. Meer dan de helft van
het programma-aanbod komt
van de commerciële zenders,
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Op de start- en landingsbanen
van Burke Lakefront Airport
werd afgelopen zondag de
Grand Prix van Cleveland voor
de CART Championship Series
verreden. In de training was
De Duitser
Frentzen kreeg afgelopen weel
end te horen dat Williams
gend seizoen geen gebruik-
van zijn diensten wil maken.
Vrijwel onmiddellijk daarna
kwamen de geruchten naar bui
ten dat Alex Zanardi, van wie
bekend is dat hij volgend jaar
weer terug wil naar de Formule
1, de plaats van Frentzen in
gaat nemen.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Toyota
Autonova013 I 5351035
Mercedes Benz
Autoparc0416 1 361553
Citroën
Bertens
Rover
Jimmy Vasser het snelste maar
de race werd wederom een zege
voor diens teamgenoot Alex
Zanardi. Greg Moore, de
belangrijkste concurrent van de
Italiaan in de titelstrijd, viel al
in de beginfase uit door een
ongeval en Alex heeft nu al een
voorsprong van bijna zestig
punten in de tussenstand.
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
De FIA GT race in het Franse
Dijon werd een overwinning
voor Klaus Ludwig en Ricardo
Zonta in hun zilverkleurige
Mercedes CLKLM. Bernd
Schneider vertrok van pole en
reed lange tijd onbedreigd aan
kop maar Mark Webber, die in
de slotfase de auto overnam
raakte van de baan en de
Mercedes werd daarbij dusda
nig beschadigd dat hij enkele
ronden later op moest geven.
Porsche kan op dit moment echt
niet meekomen met de fabrieks
Mercedessen en moest genoegen
nemen met een tweede plaats
voor Le Mans winnaars Alan
McNish en Yannick Dalmas. De
Marcos van Cor Euser viel
helaas uit met een gebroken dif
ferentieel.
als de accu’s bijgeladen moeten
worden. Kortom, in de praktijk
zijn gemiddelde verbruikcijfers
van tussen de 1 op 25 en 1 op
28 mogelijk.
Deze week
zondag 19 juli
Fedex CART serie in Toronto (C)
Formule 3000 in Pergusa (I)
FIA GT serie te Boedapest (H)
STW en Duitse Formule 3 te
Lahr (D)
Clubraces op
Zandvoort
Middenop het dashboard heeft
de P rius een prachtig kleuren-
schermpje waarop een soort
van controlepaneel kan worden
geprojecteerd. Hierop is exact
te zien welke motor gebruikt
wordt en hoe de verschillende
energiestromen lopen. Heel
schematisch staan op dit
scherm de benzinemotor, de
elektromotor, de wielen en de
accu’s getekend. De pijlen er
tussenin geven aan in welke
richting de energie loopt. De
energie gaat niet alleen van
beide motoren naar de wielen,
Medio volgend jaar gaat
Pininfarina de kleinere
Mitsubishi Pajero produceren.
Kort geleden maakte deze
auto zijn opwachting op de
Japanse markt als driedeurs.
Voor Europa komt ook een
vijfdeurs beschikbaar.
Deze nieuwe Pajero iO is een
uitbreiding van het huidige
programma naar beneden.
maar kan ook via de als gene
rator werkende electromotor
naar de accu’s terug gaan. Dit
gebeurt bijvoorbeeld bij rem
men, of als de auto constante
snelheden rijdt. Wie het volle
en vermogen van de Prius vraagt,
lotor is zal zien (jat de electro- en ben
zinemotor samen werken en de
volle 100 pk beschikbaar is. Dit
gebeurt bij fel optrekken of bij
hoge snelheden. Als in dat
geval de accu’s bijna leeg zijn,
zorgt de electronica er zelf voor
dat de electromotor niet meer
meehelpt met de aandrijving,
maar dat de accu’s worden bij
geladen.
Prachtig allemaal, maar wat is
de zin van deze techniek?
Toyota denkt met de Prius
vooral aan het milieu. Als er
volledig elektrisch wordt gere
den, stoot de auto geen schade
lijke stoffen uit. Omdat de elec
tromotor en verbrandingsmotor
samen kunnen werken, hoeft
de laatste minder groot en dor
stig te zijn, zodat de motor
extreem zuinig is.
stil, dan loopt de 1
Ondanks het feit dat hij uit
viel met motorpech kon Jos
Verstappen met een tevreden
gezicht terugblikken op de
Engelse GP. In slechts zijn twee
de race voor Stewart-Ford ver
sloeg hij teamgenoot Rubens
Barrichello, iets wat Jan
Magnussen nooit gelukt is. Jos
was sneller dan Rubens in de
kwalificatietraining en tijdens
de race zag de Braziliaan alleen,
de achterkant van de bolide van
de Nederlander. Een feit blijft
natuurlijk wel dat Stewart een
achterhoede team is en zowel
Barrichello als Verstappen zul
len hard moeten werken aan een
optimale afstelling om het
gebrek aan motorvermogen
zoveel mogelijk te compenseren.
Het komt vaker voor dat
Japanse klanten als proef
nijnen worden gebruikt, f
concept wordt eerst op de
eigenmarkt uitgetest, voordat
een besluit over export wordt
genomen. Toch denkt Toyota
binnen afzienbare tijd hybri-
de-auto’s in de VS en Europa
te gaan aanbieden.
Op de komende Parijse autosa
lon wordt eind september de
nieuwe S-klasse van Mercedes
voorgesteld. De auto is nadruk
kelijk slanker van vorm dan
zijn pompeuze voorganger.
Mercedes mikt vooral op het
aanbieden van een aantal inno
vatieve zaken op het gebied van
veiligheid, comfort, milieu en
rijplezier.
Nieuw is ondermeer Distronic,
een afstands-regelingssysteem
dat zorgt voor een veilige, vaste
afstand ten opzichte van de
voorliggende auto. In een later
stadium komt de S-klasse met
een Keyless Go systeem dat een
portier- of contactsleutel over
bodig maakt. De stoelen
worden actief geventileerd en
hebben een nieuw ontworpen
rugleuning voor meer comfort.
Standaard zijn niet alleen de
sidebags maar ook nieuwe
window-bags voor nog meer
Overigens is de' Prius nog niet
geschikt voor Europa mede
door de zwavelarme benzine die
door de motor wordt gevraagd
en die bij ons nog niet beschik
baar is. In cijfers is het resul
taat overtuigend. De Toyota
Prius stoot maar liefst 50 pro
cent minder CO2 uit in vergelij
king met conventionele midden
klassers en de overige emissies
zijn zelfs met 90 procent terug
gedrongen. Aan de andere kant
merkt men als automobilist
weinig van al deze technieken,
Op het kletsnatte circui
Silverstone trok Ferrari r
Michael Schumacher aan I
langste eind in een Grand
die in de slotfase een merkwaar
dig verloop kende. Mika
Hakkinen voerde het veld aan
en zijn Bridgestone banden
waren zo goed dat zelfs regen-
meester Schumacher hem niet
kon bedreigen. Een safety-car
situatie zorgde er echter voor
dat de voorsprong van de Finse
McLaren Mercedes coureur tot
nul gereduceerd werd, Mika
werd nerveus, raakte even van
de baan en Schumacher lag
voorop. De Duitser bouwde in de
slotronden een voorsprong op
die zo groot was dat zelfs een
tien seconden straf hem niet
meer kon deren. De achterstand
van de Duitser op de Fin is nu
nog slechts twee luttele puntjes
en alle ingrediënten voor een
spannende tweede seizoenshelft
lijken aanwezig.
De auto is slechts 3,67 meter
lang en staat op grote 16 inch
wielen. Voorin huist een 1,8
liter GDI-motor. Helemaal
nieuw is het SS4-i 4WD-sys-
tëem, een compactere en lichte
re versie van het Super Select
4WD van de grote Pajero.
Twee airbags en ABS zijn stan
daard.
bescherming bij een aanrijding
in de flank.
Aan de buitenkant valt vooral
de vormgeving van de koplam
pen op, terwijl de bekende
Mercedes-grille onveranderd
aanwezig is.
De nieuwe S-klasse komt
beschikbaar in een normale of
verlengde uitvoering.
De normale carrosserie is
7,5 centimeter korter dan het
huidige model, maar heeft
toch iets meer binnenruimte.
In eerste instantie gaat
Mercedes de nieuwe S leveren
met drie motoren. Aan de basis
staat een 3,2 liter V6 van 224
pk. De meest krachtige wordt
de S 500 met een 306 pk sterke
V8. Eind 1999 komt er een V12
bij en een nieuwe dieselmotor
volgens het Common-Rail
principe. Het gemiddelde
verbruik wordt over de hele
linie met 13 tot 17 procent
teruggedrongen.
De uitlaatgasemissie voldoet
niet alleen aan de strengste
Europese normen maar ook aan
de voorschriften die in de USA
gelden voor Ultra Low
Emission Vehicles.
De nieuwe S weegt zo’n 300 kg
minder dan zijn voorganger,
maar is tegelijk veiliger
geworden. Standaard is verder
luchtvering gekoppeld aan het
adaptieve dempingssysteem
(ADS). Maar ook Electronic
Stability Program (ESP) en
Brake-Assist (BAS) zijn
standaard present.
trisch ‘omgekeerd’ dan werkt i
als generator en kunnen de
accu’s worden opgeladen. Dat
klinkt allemaal heel ingewik
keld en dat is het ook. Maar als
bestuurder merk je er helemaal
niets van. Zelfs het aan-1
afslaan van de benzinemc
niet te horen en of de Prius nu
op benzine of elektrisch rijdt,
verschil is er eigenlijk niet te
merken.
omdat de auto normaal
reageert, lekker stil is en best
fel kan accelereren.
De Prius heeft de afmetingen
van een middenklasse sedan
en biedt daardoor voldoende
binnenruimte voor vier tot vijf
volwassenen. De inrichting is
typisch Japans met veel grijze
interieurdelen, een volledig
digitaal dashboard en het
reeds genoemde TV-scherm-
pje. De auto is ook voorzien
van airconditioning en een
uitgebreide stereo-installatie
evenals elektrisch bediende
portierruiten en een electri-
sche stuurbekrachtiging. De
twee motoren liggen voorin en
de ruimte tussen de achter
bank en de kofferbak wordt
gebruikt voor de accu’s.
Lees verder op pagina 3.
Zoals gezegd is deze nieuwe
Toyota Prius een hybride auto
en dat betekent dat er gebruik
wordt gemaakt van twee aan-
drijfvormen. In de meeste
gevallen een verbrandingsmo
tor en electromotor. Daarop
vormt deze Prius geen uitzoi
dering. Deze twee motoren
drijven afzonderlijk of geza
menlijk de wielen aan. De 1,5
liter benzinemotor is opzich al
een wondertje der techniek.
Iedere cilinder heeft vier klep
pen, de inspuiting vindt volle
dig computergestuurd per cilin
der plaats en de timing van de
inlaatkleppen wordt ook door
het brein geregeld. Bij 4000
tr/min wordt het maximale ver
mogen van 58 pk (43 kW)
behaald evenals het koppel dat
net boven de 100 Nm ligt. De
voorwielen van de Prius wor
den aangedreven via een conti
nu variabele transmissie met
keurig een selecteurhendel aan
de stuurkolom. Tot zover eigen
lijk nog niets nieuws onder de
zon. De Prius heeft echter ook
een 30 kW electromotor die is
samengebouwd met de versnel
lingsbak. Deze electromotor
kan via de genoemde bak los
van de verbrandingsmotor de
wielen aandrijven. Wordt deze
electromotor vervolgens elek-