wi iaat Toyota Prius =5 Frans debuut voor nieuwe, grote Mercedes 3 I- Kleinere Mitsubihi Pajero van Pininfarina Hoog technologisch gehalte Autonova® t Jaargang 10 nr 26 Donderdag 16 juli 1998 Oplage 103.800 pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato Deze week Autotest BMW 320d Executive DEALERS Betaal-TV .013 I 5423030 .013 15420143 ..013 1 4634355 013 I 5355575 ..013 1 4683911 .013 I 5363924 ..013 I 5355655 Computergestuurd ...013 I 5443330 ie 1e- .013 I 5350045 >n- Middenklasse .013 5422133 ..013 I 5053944 F Kleurenscherm .013 5331206 013 I 5430022 .0416 I 363412 ..013 1 4647676 Tony Vos aan een het Circuit Park SPORT Toen mijn ouders eind jaren zestig een zwart-wit televisie aanschaften was ik als klein jongetje maar wat blij dat ik kon kijken naar Klaas-Vaak vlak voor het slapen gaan. Ook kan ik me nog herinneren dat ik in 1969 ‘s nachts uit bed gehaald ben tijdens de landing op de maan. Er was op dat moment de keuze uit twee zen- Een importeur die een niet goed lopend model wil promoten belt de producent, lapt een aantal groene briefjes en als ‘groot nieuws’ wordt het model in beeld gebracht. Zo kwam ik in het blad van tijdperk. We hebben kleurentele visie op meerdere plaatsen in huis, toestellen voorzien van een handige afstandsbediening, zodat we snel langs de zenders kunnen zappen. Bovendien kunnen we kiezen uit een 7-tal Dat geldt zeker voor de items van RTL en Veronica. Daewoo onlangs een artikeltje tegen over de uitverkiezing van de Nubira Wagon tot Gezinsauto van het Jaar. Op een foto bij het verhaal staat de PR-man van Daewoo ders en een paar buitenlandse kanalen. Als er iets belangrijks werd uitgezonden, kop je ervan opaan dat iedereen het ook gezien had. En ook de auto- items waren de dag nadien vaak het onderwerp van discus sie: denk maar aan Wereld op Wielen of het Wrak van de weg. We leven nu echter in een ander Het milieu heeft de volle aandacht, vooral bij autofabrikanten. Er worden diverse alternatieven aangedragen, die echter in veel gevallen prijstechnisch nog niet interessant zijn. Toyota is de eerste fabrikant ter wereld die inmiddels een hybride-auto in serieproduktie heeft genomen. Dit model is voorlopig alleen voor Japan bedoeld, maar twee exemplaren maakten even een uitstap je naar ons land voor een nadere kennismaking. omroepen die betaald worden om bepaalde boodschappen en programma’s uit te zenden. Veel bedrijven sponsoren zichtbaar TV-programma’s en de auto-importeurs doen daar driftig aan mee. Maar ook de auto-programma’s op televisie zijn in meer of mindere mate door de ‘industrie’ betaald. en een cameraploeg met het bijschrift “Ook de televisie toonde belangstelling voor de winnaar van de verkiezing”. Gek hé, als je er zelf voor betaald... i. Staat de auto 1,5 liter alleen •VW! Audi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom 013 I 5364011 Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 I 4680044 Chrysler Chrysler L. op Zand .0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers... Nissan Denissen. Skoda Suzuki Gijsbers Mitsubishi Kluitman* •Seat Auto Noordhoek.,01314553678 •Ford Obam Tilburg •BMW Renova •Ford Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 •Kia Schapendonk. Peugeot Spijkers Goirle013 I 5347771 •Opel Gebr. Vullings013 I 4680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. SeatSaab Zuid Oost Heinz-Harald week- 1 V Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Uw leukste Toyota dealer van Tilburg e.o.l Ringbaan-noord 95, Tilburg. Telefoon 013-5351035. Donderdag koopavond uit van 7errari rijder cher aan het IPrix t de efko- Het kanalen, dus is het aantal kijkers per prdgramma ook veel minder. Meer dan de helft van het programma-aanbod komt van de commerciële zenders, Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Op de start- en landingsbanen van Burke Lakefront Airport werd afgelopen zondag de Grand Prix van Cleveland voor de CART Championship Series verreden. In de training was De Duitser Frentzen kreeg afgelopen weel end te horen dat Williams gend seizoen geen gebruik- van zijn diensten wil maken. Vrijwel onmiddellijk daarna kwamen de geruchten naar bui ten dat Alex Zanardi, van wie bekend is dat hij volgend jaar weer terug wil naar de Formule 1, de plaats van Frentzen in gaat nemen. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Toyota Autonova013 I 5351035 Mercedes Benz Autoparc0416 1 361553 Citroën Bertens Rover Jimmy Vasser het snelste maar de race werd wederom een zege voor diens teamgenoot Alex Zanardi. Greg Moore, de belangrijkste concurrent van de Italiaan in de titelstrijd, viel al in de beginfase uit door een ongeval en Alex heeft nu al een voorsprong van bijna zestig punten in de tussenstand. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. De FIA GT race in het Franse Dijon werd een overwinning voor Klaus Ludwig en Ricardo Zonta in hun zilverkleurige Mercedes CLKLM. Bernd Schneider vertrok van pole en reed lange tijd onbedreigd aan kop maar Mark Webber, die in de slotfase de auto overnam raakte van de baan en de Mercedes werd daarbij dusda nig beschadigd dat hij enkele ronden later op moest geven. Porsche kan op dit moment echt niet meekomen met de fabrieks Mercedessen en moest genoegen nemen met een tweede plaats voor Le Mans winnaars Alan McNish en Yannick Dalmas. De Marcos van Cor Euser viel helaas uit met een gebroken dif ferentieel. als de accu’s bijgeladen moeten worden. Kortom, in de praktijk zijn gemiddelde verbruikcijfers van tussen de 1 op 25 en 1 op 28 mogelijk. Deze week zondag 19 juli Fedex CART serie in Toronto (C) Formule 3000 in Pergusa (I) FIA GT serie te Boedapest (H) STW en Duitse Formule 3 te Lahr (D) Clubraces op Zandvoort Middenop het dashboard heeft de P rius een prachtig kleuren- schermpje waarop een soort van controlepaneel kan worden geprojecteerd. Hierop is exact te zien welke motor gebruikt wordt en hoe de verschillende energiestromen lopen. Heel schematisch staan op dit scherm de benzinemotor, de elektromotor, de wielen en de accu’s getekend. De pijlen er tussenin geven aan in welke richting de energie loopt. De energie gaat niet alleen van beide motoren naar de wielen, Medio volgend jaar gaat Pininfarina de kleinere Mitsubishi Pajero produceren. Kort geleden maakte deze auto zijn opwachting op de Japanse markt als driedeurs. Voor Europa komt ook een vijfdeurs beschikbaar. Deze nieuwe Pajero iO is een uitbreiding van het huidige programma naar beneden. maar kan ook via de als gene rator werkende electromotor naar de accu’s terug gaan. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij rem men, of als de auto constante snelheden rijdt. Wie het volle en vermogen van de Prius vraagt, lotor is zal zien (jat de electro- en ben zinemotor samen werken en de volle 100 pk beschikbaar is. Dit gebeurt bij fel optrekken of bij hoge snelheden. Als in dat geval de accu’s bijna leeg zijn, zorgt de electronica er zelf voor dat de electromotor niet meer meehelpt met de aandrijving, maar dat de accu’s worden bij geladen. Prachtig allemaal, maar wat is de zin van deze techniek? Toyota denkt met de Prius vooral aan het milieu. Als er volledig elektrisch wordt gere den, stoot de auto geen schade lijke stoffen uit. Omdat de elec tromotor en verbrandingsmotor samen kunnen werken, hoeft de laatste minder groot en dor stig te zijn, zodat de motor extreem zuinig is. stil, dan loopt de 1 Ondanks het feit dat hij uit viel met motorpech kon Jos Verstappen met een tevreden gezicht terugblikken op de Engelse GP. In slechts zijn twee de race voor Stewart-Ford ver sloeg hij teamgenoot Rubens Barrichello, iets wat Jan Magnussen nooit gelukt is. Jos was sneller dan Rubens in de kwalificatietraining en tijdens de race zag de Braziliaan alleen, de achterkant van de bolide van de Nederlander. Een feit blijft natuurlijk wel dat Stewart een achterhoede team is en zowel Barrichello als Verstappen zul len hard moeten werken aan een optimale afstelling om het gebrek aan motorvermogen zoveel mogelijk te compenseren. Het komt vaker voor dat Japanse klanten als proef nijnen worden gebruikt, f concept wordt eerst op de eigenmarkt uitgetest, voordat een besluit over export wordt genomen. Toch denkt Toyota binnen afzienbare tijd hybri- de-auto’s in de VS en Europa te gaan aanbieden. Op de komende Parijse autosa lon wordt eind september de nieuwe S-klasse van Mercedes voorgesteld. De auto is nadruk kelijk slanker van vorm dan zijn pompeuze voorganger. Mercedes mikt vooral op het aanbieden van een aantal inno vatieve zaken op het gebied van veiligheid, comfort, milieu en rijplezier. Nieuw is ondermeer Distronic, een afstands-regelingssysteem dat zorgt voor een veilige, vaste afstand ten opzichte van de voorliggende auto. In een later stadium komt de S-klasse met een Keyless Go systeem dat een portier- of contactsleutel over bodig maakt. De stoelen worden actief geventileerd en hebben een nieuw ontworpen rugleuning voor meer comfort. Standaard zijn niet alleen de sidebags maar ook nieuwe window-bags voor nog meer Overigens is de' Prius nog niet geschikt voor Europa mede door de zwavelarme benzine die door de motor wordt gevraagd en die bij ons nog niet beschik baar is. In cijfers is het resul taat overtuigend. De Toyota Prius stoot maar liefst 50 pro cent minder CO2 uit in vergelij king met conventionele midden klassers en de overige emissies zijn zelfs met 90 procent terug gedrongen. Aan de andere kant merkt men als automobilist weinig van al deze technieken, Op het kletsnatte circui Silverstone trok Ferrari r Michael Schumacher aan I langste eind in een Grand die in de slotfase een merkwaar dig verloop kende. Mika Hakkinen voerde het veld aan en zijn Bridgestone banden waren zo goed dat zelfs regen- meester Schumacher hem niet kon bedreigen. Een safety-car situatie zorgde er echter voor dat de voorsprong van de Finse McLaren Mercedes coureur tot nul gereduceerd werd, Mika werd nerveus, raakte even van de baan en Schumacher lag voorop. De Duitser bouwde in de slotronden een voorsprong op die zo groot was dat zelfs een tien seconden straf hem niet meer kon deren. De achterstand van de Duitser op de Fin is nu nog slechts twee luttele puntjes en alle ingrediënten voor een spannende tweede seizoenshelft lijken aanwezig. De auto is slechts 3,67 meter lang en staat op grote 16 inch wielen. Voorin huist een 1,8 liter GDI-motor. Helemaal nieuw is het SS4-i 4WD-sys- tëem, een compactere en lichte re versie van het Super Select 4WD van de grote Pajero. Twee airbags en ABS zijn stan daard. bescherming bij een aanrijding in de flank. Aan de buitenkant valt vooral de vormgeving van de koplam pen op, terwijl de bekende Mercedes-grille onveranderd aanwezig is. De nieuwe S-klasse komt beschikbaar in een normale of verlengde uitvoering. De normale carrosserie is 7,5 centimeter korter dan het huidige model, maar heeft toch iets meer binnenruimte. In eerste instantie gaat Mercedes de nieuwe S leveren met drie motoren. Aan de basis staat een 3,2 liter V6 van 224 pk. De meest krachtige wordt de S 500 met een 306 pk sterke V8. Eind 1999 komt er een V12 bij en een nieuwe dieselmotor volgens het Common-Rail principe. Het gemiddelde verbruik wordt over de hele linie met 13 tot 17 procent teruggedrongen. De uitlaatgasemissie voldoet niet alleen aan de strengste Europese normen maar ook aan de voorschriften die in de USA gelden voor Ultra Low Emission Vehicles. De nieuwe S weegt zo’n 300 kg minder dan zijn voorganger, maar is tegelijk veiliger geworden. Standaard is verder luchtvering gekoppeld aan het adaptieve dempingssysteem (ADS). Maar ook Electronic Stability Program (ESP) en Brake-Assist (BAS) zijn standaard present. trisch ‘omgekeerd’ dan werkt i als generator en kunnen de accu’s worden opgeladen. Dat klinkt allemaal heel ingewik keld en dat is het ook. Maar als bestuurder merk je er helemaal niets van. Zelfs het aan-1 afslaan van de benzinemc niet te horen en of de Prius nu op benzine of elektrisch rijdt, verschil is er eigenlijk niet te merken. omdat de auto normaal reageert, lekker stil is en best fel kan accelereren. De Prius heeft de afmetingen van een middenklasse sedan en biedt daardoor voldoende binnenruimte voor vier tot vijf volwassenen. De inrichting is typisch Japans met veel grijze interieurdelen, een volledig digitaal dashboard en het reeds genoemde TV-scherm- pje. De auto is ook voorzien van airconditioning en een uitgebreide stereo-installatie evenals elektrisch bediende portierruiten en een electri- sche stuurbekrachtiging. De twee motoren liggen voorin en de ruimte tussen de achter bank en de kofferbak wordt gebruikt voor de accu’s. Lees verder op pagina 3. Zoals gezegd is deze nieuwe Toyota Prius een hybride auto en dat betekent dat er gebruik wordt gemaakt van twee aan- drijfvormen. In de meeste gevallen een verbrandingsmo tor en electromotor. Daarop vormt deze Prius geen uitzoi dering. Deze twee motoren drijven afzonderlijk of geza menlijk de wielen aan. De 1,5 liter benzinemotor is opzich al een wondertje der techniek. Iedere cilinder heeft vier klep pen, de inspuiting vindt volle dig computergestuurd per cilin der plaats en de timing van de inlaatkleppen wordt ook door het brein geregeld. Bij 4000 tr/min wordt het maximale ver mogen van 58 pk (43 kW) behaald evenals het koppel dat net boven de 100 Nm ligt. De voorwielen van de Prius wor den aangedreven via een conti nu variabele transmissie met keurig een selecteurhendel aan de stuurkolom. Tot zover eigen lijk nog niets nieuws onder de zon. De Prius heeft echter ook een 30 kW electromotor die is samengebouwd met de versnel lingsbak. Deze electromotor kan via de genoemde bak los van de verbrandingsmotor de wielen aandrijven. Wordt deze electromotor vervolgens elek-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 17