J 1 Chevrolet Corvette Convertible in Handige accessoires o Gebr. Vullings Autobedrijven B.V. Rii-impressie f in i ii o iffi I r AULT rsu Prettig op vakantie □TA wd iW S E E it Klirr! 998 «pagina 8 Krachtige taal 1998 1998 Uitstapstand de flanken. De Twee vlaggen PG. Krachtcentrale Steuntje in de rug Snacktray Koelbox 1 op 01 m de Ventilatie en zonwering J). □PEL- 1 .1 FDA Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468 Eerst met twee. Dan met drie. Eén erbij maakt vier. xf En dan heb je ruimte nodig. Vullings Autobedrijven heeft mooie gezinswagens. In onze showroom kunt u ze bewonderen. "WVi de folder van de nieuwe Chevrolet Corvette die eind vorig op de markt kwam, staat geschreven dat het merk bij de ontwikkeling niet is begonnen met een leeg vel papier, maar met vier voorgaande legendarische auto’s onder dezelf de naam. Sinds 1956 is de Corvette de enige echte Amerikaanse sportwagen en dat wil men bij Chevrolet graag zo houden. ZK: 1994 ..7-1992 1994 1991 1994 ..9-1994 1995 1990 .1994 .1995 .1994 .1994 .1996 .1992 .1996 .1995 .1996 auto’s met airco koelt de lucht stroom de dorstlessers (f.29,95). iet aal rood.. dmet. m met. .1992 .1993 .1990 .1996 .1995 .1990 1995 .1994 .1992 .1991 XX) km. 'met V95 06-97 02-'96 08-94 05-'93 01’94 04-97 11-94 04-95 10--96 Mjöi .1996 .1991 .1995 .1990 .1993 .1996 .1993 .1995 .1994 .1995 .1995 .1996 .1997 .1997 1992 .1994 .1996 ■6W9945 3 uit maf Ipres- 1 lig- de 1997 1995 1992 .1994-1995-1996 1995 1995 1992 1991 i-logo bestaande uit m is in vol ornaat op arsteven en in het jut aanwezig. De lage het asfalt te grote n kleinei axtra licht binnen, r een snelle interieur. T gewend aar hon- *e lange Moderne auto’s hebben vaak grote, bolle ruiten. Dat geeft De ware schoonheid van de Corvette drijft niet alleen aan de oppervlakte, maar is ook igurer g kan len n de zon Over enkele weken beginnen weer vele landgenoten aan een lange vakantiereis met de auto naar de zon. Tijdens zo’n lange rit verstijven op den duur de spie ren. Hoe zorgt u voor een comfortabele reis naar uw vakantiebe stemming en hoe blij ven u en uw mede reizigers actief? deze cabriolet, maar de vakken die aanwezig zijn, zijn gelukkig allemaal met de sleutel af te sluiten. klep opgeborgen. Hij komt keu rig in de bagageruimte te lig gen die zodoende automatisch royaler uitvalt als dicht wordt gereden. Kofferdeksel en benzi- neklepje worden van binnenuit geopend. mder de rug of op t f.14,95. tisch ijkheden emmen i. Een a steun de auto- luren ijnlijk sden. Stanc vijfspaaks met voor len en achter 275/40ZR18 rubbers. Het alou de Corvette-1- twee vlaggen front, achterste interieur aanwt neus lijkt zo in zonwering met zuignappen, zelfs met opdruk van stripfiguren. De opvouwbare zonwering kan in het dashboardkastje worden opgeborgen. Als de auto in de z staat geparkeerd kan een opvouwbaar zonnescherm van karton schuin achter de voor- of achterruit worden geplaatst. Ook is er een zonreflecterende alumi niumfolie verkrijgbaar die aan de buitenkant over de voor- en ach terruit wordt getrokken en tus sen de portieren vastzit. luchtuitlaten op de flanken. De auto ligt laag bij de grond en dat betekent dat bij verkeers drempels de zwarte rand onder de voorbumper het wegdek raakt, ook al wordt er tergend langzaam gereden. Standaard zijn de beschaafde aluminium velgen 245/45ZR17 bandei Uit jaloezie roept een mens vaak rare dingen en de Corvette-rijder moet zich dan ook veelvuldig bepaalde uitin gen laten welgevallen. Maar vanuit historisch oogpunt en op technisch vlak is de Corvette een uiterst interes sante en zeer begerenswaardig mobiel. Als een nieuwe auto wordt geintroduceerd plakken dealers hun demonstratiewa- gens veelal vol met grote sti ckers. Dat is bij de nieuwe Corvette niet nodig, het is absoluut ónmogelijk om niet met deze Convertible op te vallen. Zeker in fel rood. In het ontwerp zijn klassieke details terug te vinden zoals de dubbele ‘ovale’ achterlich ten, de klaplampen en de Eten en drinken in de auto geeft veelal een knoeiboel. Met een snacktray aan de hoofdsteun is eten en drinken zonder knoeien een stuk gemakkelijker. De tray bestaat uit een kunststof doos van 27 bij 16 centimeter met een deksel en een voorgevormde bodem. Het deksel heeft een hou der voor een beker, flesje of blikje fris. Uitgeklapt heeft de bodem een bakje om snacks op te zetten. In het deksel zit ook nog een handig spiegeltje om na de maal tijd met een servet het gezicht te toiletteren. De achterwand van de tray heeft twee haken waarin een afvalzakje kan worden gehangen. Vooral in de drukke toeristenge bieden in Zuid-Europa is een mechanische autobeveiliging geen overbodige luxe. Een duide lijk zichtbaar beveiligde auto ver kleint de kans op diefstal. Er is keuze uit blokkeringssystemen van het autostuur, de blokkering van de handrem en versnelling spook (Autolok) of een pedaal- klem gemaakt uit niet doorboor- baar of doorzaagbaar carbonitri- de staal. De aanschafprijzen variëren van f.50,- tot f.200,-. tenaansteker op het dashboard. Koelboxen voor de auto zijn bij verkrijgbaar in verschillende uft voeringen met een inhoud van^ 18 liter tot 32 liter. De koelf taties van de meeste boxen gen circa 20 graden onder d omgevingstemperatuur. Het mag natuurlijk niet, maar veel autorijders kunnen het toch niet laten tijdens een lange vakantierit met één hand aan het stuur en in de andere hand een blikje ‘fris’ hun dorst te les sen. Dat levert verkeersrisico’s op en vaak door het gewiebel, kleve rig geknoei op kleding of dash board. Een airco-klikblikhouder binnen handbereik die met twee clips vast zit op de lamellen van het ventilatierooster in het dash board stelt dé autorijder in staat na een paar snelle slokken op een rustig stuk de dorstlesser knoeivrij weg te zetten. Hij is voorzien van twee zichzelf ver grendelende grijpers. In een doorgaande beweging zet de bestuurder het blikje tussen de grijpers en knijpt ze gelijktijdig dicht. Via een druk op een knop springt de houder weer open. In onderhuids te vinden. De basis van de auto wordt gevormd door een sterke en tegelijk lichtgewicht structuur waarin de motor is opgehangen, de wielophanging is bevestigd en waaraan de versnellingsbak (achter) is vastgemaakt. Uiteraard heeft de Convertible diverse verstevigingen gekre- De Corvette begon zijn carriè re als tweezits cabriolet met een kunststof carrosserie opvallende, agressieve lijnen. Wat dat betreft is er in ruim veertig jaar niet veel veran derd, al zijn vormgeving en techniek nadrukkelijk met de tijd meegegaan. Acceleren is iedere keer weer een topattractie. De Corvette heeft er net iets meer dan vijf tellen voor nodig om op de 100 km/u uit te komen. Ook is het een kick om op de Duitse auto baan bij zo’n 180 km/u het gas vol in te trappen en te voelen dat er wordt teruggeschakeld en dat dan het spel weer van voor af aan begint. Zwaar onder de indruk bleek iets later dat dit terugschakelen ook nog bij 230 km/u gebeurt. Wauw! En zuipen dat die Corvette doet! Nee hoor, dat valt best mee. In ons land kan toch nauwelijks meer hard gereden worden, zodat de gemiddelde dorst zonder pro blemen boven de 1 op 8 te houden is. En voordat u allemaal naar de kast rent om in uw spaar bankboekje te kijken, Chevrolet verkoopt dit gewel dig stuk speelgoed voor f. 186.300,= en dat is dan nog exclusief de elektrisch instel bare schokdemping, de CD- wisselaar, elektrisch instelba re lendensteun en het geheu gen op de stoelen. Zo ziet u maar, er moet altijd wat te wensen over blijven. De Corvette ligt laag bij de grond en dat merk je helemaal als de instap wordt gewaagd. De Corvette heeft twee nadruk kelijk gescheiden zitplaatsen met in het midden een hoge cardantunnel. Hierop zit de pook van de viertraps automaat of de zesversnellingsbak. Alhoewel het leer in de Corvette in meerdere tinten leverbaar is, past zwart toch het beste bij de Torch Red bui- tenkleur. Ondanks het feit dat er hier en daar nog wat kunst stof delen behoorlijk ‘kieren’, is a afwerking van de nieuwe Corvette er flink op vooruit gegaan. De cockpit heeft twee ■ote instrumenten en vier are klokken met onderin oordcomputer. Er zijn se uitstroomopeningen eld over het dashboard om ar wens warme of koud lucht verspreiden. Het met leer klede stuurwiel ligt lekker in hand en is gelukkig niet te )ot. De stoelen zijn bijna vol lig elektrisch verstelbaar met zondering van de rugleu- ig. Tbgen meerprijs kan de lelstand in het geheugen wor- n opgeslagen. Wordt de sleu- uit het contact genomen, n neemt de bestuurdersstoel a ruime uitstapstand aan. ibergvakken zijn schaars in extra licht binnen, maar zorgt ook voor een snelle opwarming van het interieur. Het kan smoorheet worden en dat heeft niet alleen invloed op het humeur van bestuurders en pas sagiers maar ook op de verkeers veiligheid. In de nieuwste auto’s zorgt airconditioning voor een prettige binnentemperatuur. Een extra ventilator op het dashboard de hoedenplank wuift prak- geruisloos iedereen verfris sende koelte toe. Er zijn ook klei ne volkunststof ventilators ver krijgbaar, uitgerust met een zuig nap voor bevestiging op de auto ruit. Door het ingespannen turen tegen de zon in ontstaat extra vermoeidheid en kan zelfs plotse linge verblinding optreden. Een ruimzicht zonnevenster aan de anti-verblindingsklep geeft de bestuurder rustig zicht. Als het nodig is draait de bestuurder snel met één hand het venster in de gewenste stand op ooghoogte. Voor zonwering aan de zijramen en de achterruit zijn rolgordijnen verkrijgbaar voor drie- en vier- deursmodellen of opvouwbare Fietstransport Als de fietsen op de auto mee gaan op vakantie is de veiligste manier het vervoer van de fiet sen op een trekhaakdrager. Trekt de auto een caravan of vouwwa gen dan is voor de meeste fiets- dragers een hulpstuk voor veilig fietsvervoer op de dissel verkrijg baar. Ook zijn er kantelbare fietsdragers die het mogelijk maken om de kofferbak of achter deur van de auto te openen ter wijl de fietsen op de drager blij ven staan. Trekhaakfietsdragers voor twee fietsen zijn in vele uit voeringen verkrijgbaar vanaf circa f.169,-. Let er bij de aan schaf van een drager op dat het cranckstel van de fiets past in de cranckhouder van de drager. Alle genoemde artikelen zijn onder meer verkrijgbaar bij Halfords. happen en dat doet de auto dan ook. Uiterst geraffineerd zijn de miniscule mistlampen. Het enige wat aan ons testexem- plaar niet standaard is, zijn de beschermstrips op de flanken die prachtig in het ontwerp zijn opgenomen. In tegenstelling tot wat men zou verwachten heeft de Corvette Convertible een handbediende cabriokap, geluk kig wel voorzien van een glazen en verwarmde achterruit. Het opzetten en neerklappen gaat in enkele luttele seconden. De kap wordt netjes onder een Op dagen dat de temperatuur tropische waarden bereikt, is het stuur na enkele uren parkeren in de brandende zon niet meer om vast te pakken. Een hoes van iso lerende en reflecterende zilverfo lie, houdt het stuur koel. De hoes wordt bij het uitstappen om het stuur geschoven en bij het instappen weer verwijderd. De ideale reisgenoot naar zonni ge streken is een 12 Volt, thermo- elektrische koelbox. Hij wordt tij dens de reis aangesloten op de eenpolige stekker van de sigaret- Voor bestuurders die niet g* zijn aan ritten van een paar derd kilometer is vooral de 1 heenreis extra inspannend. De beste remedie tegen vermoeid heid is rijden met intervals. Neem na iedere twee uur achter het stuur minimaal een kwartier tje rust. Lichaamsbeweging sti muleert de bloedsomloop en ver drijft de verstijving van de spie ren. Nog steeds zijn er vakantie gangers die aan één stuk doorrij den. Dat is levensgevaarlijk. Ieder jaar opnieuw wordt in het zuiden van Frankrijk of op de Duitse autobaan de prille vakan tie van een aantal Nederlanders bitter verstoord door een ernstig auto-ongeluk. Franse fabrikant een autokussen met koeling dat het plakkerige gevoel tijdens warme autoritten voorkomt. Het kussen heeft een vijftal banen - zoals een luchtbed - gevuld met gelkorrels. Als de autorijder op het kussen gaat zit ten, onttrekt de gelvulling warm te aan het lichaam tot een gevoelstemperatuur van circa 10° Celcius. Het kussen kan or het zitvlak of als steun in worden gebruikt en kost f 1 Er zijn nog meer mogelijkh om het zitcomfort af te ster op de persoonlijke wensen, lendenkussen geeft extra in de onderrug. En voor dc rijder die het hinderlijke schuren van de autogordel over de pijnlijk verbrande schouder wil voorko men, is er een verschuifbaar schouderkussen. Dit kussentje heeft tevens een signaalwerking om direct bij het instappen de gordel vast te klikken. Het is ver krijgbaar vanaf f.3,95. Gezin? In de auto kunnen een heleboel voorzieningen worden getroffen om het rijcomfort te verbeteren. Tijdens een lange rit hebben veel automobilisten de neiging onder uit te zakken. In die passieve zit- houding bolt de onderrug en dat veroorzaakt soms al na twee uur een pijnlijke uitstraling naar de rug en het zitvlak. Zware mensen hebben daar extra last van. Een bolletjeskussen in de bestuurdersfauteuil zorgt voor ventilatie en de gewenste massa ge van de spieren in de rug en het zitvlak. Dat geeft de bestuur der een ontspannen rijgevoel. Onlangs introduceerde een gen om het gemis van de rol- beugel op te vangen. Toch is niet de stijfheid van de coupé bereikt. En helemaal voorin vinden we de krachtcentrale, een 5,7 liter V8 zonder extra kleppen of tur bo’s, maar wel met een dot ver mogen van 344 pk bij 5400 tr/min en een hoogst plezierig koppel van 483 Nm bij 4200 tr/min. En wat een geluid! Het is voor deze auto jammer dat de wettelijke normen de laatste jaren zo zijn aangescherpt, maar zo’n brullende V8 is toch nauwelijks te overtreffen. De door ons gereden auto was voorzien van een automaat, die perfect bij het karakter van de Corvette past. Eigenlijk hoef je alleen maar het gas in te trap pen en het stuur goed vast te houden. En probleemloos trekt de 4,57 meter lange bolide naar zijn top van ruim 270 km/u. Met geopende kap is het dan al lang niet meer comfortabel. De wind fluit dan aan alle kanten om je heen, maar tot boven legale snelheden is het prima toeven is deze Amerikaanse topsporter. Je zit lekker laag en de ruiten sluiten behoorlijk hoog, zodat men ook zonder windscherm prima zit. it imii 1997 demo 1998 demo 1998 1994 1992

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 31