J 1
Chevrolet Corvette Convertible
in
Handige accessoires
o
Gebr. Vullings
Autobedrijven B.V.
Rii-impressie
f in
i
ii o iffi I
r
AULT
rsu
Prettig op vakantie
□TA
wd
iW
S
E
E
it
Klirr!
998 «pagina 8
Krachtige taal
1998
1998
Uitstapstand
de flanken. De
Twee vlaggen
PG.
Krachtcentrale
Steuntje in de rug
Snacktray
Koelbox
1 op 01
m de
Ventilatie en zonwering
J).
□PEL-
1
.1
FDA
Kraaivenstraat 22, Tilburg, tel. 013 - 468 0 468
Eerst met twee.
Dan met drie.
Eén erbij maakt vier. xf
En dan heb je ruimte nodig.
Vullings Autobedrijven heeft mooie gezinswagens.
In onze showroom kunt u ze bewonderen.
"WVi de folder van de nieuwe Chevrolet Corvette
die eind vorig op de markt kwam, staat
geschreven dat het merk bij de ontwikkeling
niet is begonnen met een leeg vel papier, maar met
vier voorgaande legendarische auto’s onder dezelf
de naam. Sinds 1956 is de Corvette de enige echte
Amerikaanse sportwagen en dat wil men bij
Chevrolet graag zo houden.
ZK:
1994
..7-1992
1994
1991
1994
..9-1994
1995
1990
.1994
.1995
.1994
.1994
.1996
.1992
.1996
.1995
.1996
auto’s met airco koelt de lucht
stroom de dorstlessers (f.29,95).
iet
aal rood..
dmet.
m met.
.1992
.1993
.1990
.1996
.1995
.1990
1995
.1994
.1992
.1991
XX) km.
'met
V95
06-97
02-'96
08-94
05-'93
01’94
04-97
11-94
04-95
10--96
Mjöi
.1996
.1991
.1995
.1990
.1993
.1996
.1993
.1995
.1994
.1995
.1995
.1996
.1997
.1997
1992
.1994
.1996
■6W9945
3 uit
maf
Ipres-
1 lig-
de
1997
1995
1992
.1994-1995-1996
1995
1995
1992
1991
i-logo bestaande uit
m is in vol ornaat op
arsteven en in het
jut aanwezig. De lage
het asfalt te
grote n
kleinei
axtra licht binnen,
r een snelle
interieur. T
gewend
aar hon-
*e lange
Moderne auto’s hebben vaak
grote, bolle ruiten. Dat geeft
De ware schoonheid van de
Corvette drijft niet alleen aan
de oppervlakte, maar is ook
igurer
g kan
len
n de zon
Over enkele weken
beginnen weer vele
landgenoten aan een
lange vakantiereis
met de auto naar de
zon. Tijdens zo’n
lange rit verstijven
op den duur de spie
ren. Hoe zorgt u voor
een comfortabele reis
naar uw vakantiebe
stemming en hoe blij
ven u en uw mede
reizigers actief?
deze cabriolet, maar de vakken
die aanwezig zijn, zijn gelukkig
allemaal met de sleutel af te
sluiten.
klep opgeborgen. Hij komt keu
rig in de bagageruimte te lig
gen die zodoende automatisch
royaler uitvalt als dicht wordt
gereden. Kofferdeksel en benzi-
neklepje worden van binnenuit
geopend.
mder
de rug of op
t f.14,95. tisch
ijkheden
emmen
i. Een
a steun
de auto-
luren
ijnlijk
sden. Stanc
vijfspaaks
met voor
len en achter
275/40ZR18 rubbers. Het alou
de Corvette-1-
twee vlaggen
front, achterste
interieur aanwt
neus lijkt zo in
zonwering met zuignappen, zelfs
met opdruk van stripfiguren. De
opvouwbare zonwering kan in
het dashboardkastje worden
opgeborgen. Als de auto in de z
staat geparkeerd kan een
opvouwbaar zonnescherm van
karton schuin achter de voor- of
achterruit worden geplaatst. Ook
is er een zonreflecterende alumi
niumfolie verkrijgbaar die aan de
buitenkant over de voor- en ach
terruit wordt getrokken en tus
sen de portieren vastzit.
luchtuitlaten op de flanken. De
auto ligt laag bij de grond en
dat betekent dat bij verkeers
drempels de zwarte rand onder
de voorbumper het wegdek
raakt, ook al wordt er tergend
langzaam gereden. Standaard
zijn de beschaafde
aluminium velgen
245/45ZR17 bandei
Uit jaloezie roept een mens
vaak rare dingen en de
Corvette-rijder moet zich dan
ook veelvuldig bepaalde uitin
gen laten welgevallen. Maar
vanuit historisch oogpunt en
op technisch vlak is de
Corvette een uiterst interes
sante en zeer begerenswaardig
mobiel.
Als een nieuwe auto wordt
geintroduceerd plakken
dealers hun demonstratiewa-
gens veelal vol met grote sti
ckers. Dat is bij de nieuwe
Corvette niet nodig, het is
absoluut ónmogelijk om niet
met deze Convertible op te
vallen. Zeker in fel rood. In
het ontwerp zijn klassieke
details terug te vinden zoals
de dubbele ‘ovale’ achterlich
ten, de klaplampen en de
Eten en drinken in de auto geeft
veelal een knoeiboel. Met een
snacktray aan de hoofdsteun is
eten en drinken zonder knoeien
een stuk gemakkelijker. De tray
bestaat uit een kunststof doos
van 27 bij 16 centimeter met een
deksel en een voorgevormde
bodem. Het deksel heeft een hou
der voor een beker, flesje of blikje
fris. Uitgeklapt heeft de bodem
een bakje om snacks op te zetten.
In het deksel zit ook nog een
handig spiegeltje om na de maal
tijd met een servet het gezicht te
toiletteren. De achterwand van
de tray heeft twee haken waarin
een afvalzakje kan worden
gehangen.
Vooral in de drukke toeristenge
bieden in Zuid-Europa is een
mechanische autobeveiliging
geen overbodige luxe. Een duide
lijk zichtbaar beveiligde auto ver
kleint de kans op diefstal. Er is
keuze uit blokkeringssystemen
van het autostuur, de blokkering
van de handrem en versnelling
spook (Autolok) of een pedaal-
klem gemaakt uit niet doorboor-
baar of doorzaagbaar carbonitri-
de staal. De aanschafprijzen
variëren van f.50,- tot f.200,-.
tenaansteker op het dashboard.
Koelboxen voor de auto zijn bij
verkrijgbaar in verschillende uft
voeringen met een inhoud van^
18 liter tot 32 liter. De koelf
taties van de meeste boxen
gen circa 20 graden onder d
omgevingstemperatuur.
Het mag natuurlijk niet, maar
veel autorijders kunnen het toch
niet laten tijdens een lange
vakantierit met één hand aan
het stuur en in de andere hand
een blikje ‘fris’ hun dorst te les
sen. Dat levert verkeersrisico’s op
en vaak door het gewiebel, kleve
rig geknoei op kleding of dash
board. Een airco-klikblikhouder
binnen handbereik die met twee
clips vast zit op de lamellen van
het ventilatierooster in het dash
board stelt dé autorijder in staat
na een paar snelle slokken op
een rustig stuk de dorstlesser
knoeivrij weg te zetten. Hij is
voorzien van twee zichzelf ver
grendelende grijpers. In een
doorgaande beweging zet de
bestuurder het blikje tussen de
grijpers en knijpt ze gelijktijdig
dicht. Via een druk op een knop
springt de houder weer open. In
onderhuids te vinden. De basis
van de auto wordt gevormd
door een sterke en tegelijk
lichtgewicht structuur waarin
de motor is opgehangen, de
wielophanging is bevestigd en
waaraan de versnellingsbak
(achter) is vastgemaakt.
Uiteraard heeft de Convertible
diverse verstevigingen gekre-
De Corvette begon zijn carriè
re als tweezits cabriolet met
een kunststof carrosserie
opvallende, agressieve lijnen.
Wat dat betreft is er in ruim
veertig jaar niet veel veran
derd, al zijn vormgeving en
techniek nadrukkelijk met de
tijd meegegaan.
Acceleren is iedere keer weer
een topattractie. De Corvette
heeft er net iets meer dan vijf
tellen voor nodig om op de 100
km/u uit te komen. Ook is het
een kick om op de Duitse auto
baan bij zo’n 180 km/u het gas
vol in te trappen en te voelen
dat er wordt teruggeschakeld
en dat dan het spel weer van
voor af aan begint. Zwaar
onder de indruk bleek iets
later dat dit terugschakelen
ook nog bij 230 km/u gebeurt.
Wauw! En zuipen dat die
Corvette doet! Nee hoor, dat
valt best mee. In ons land kan
toch nauwelijks meer hard
gereden worden, zodat de
gemiddelde dorst zonder pro
blemen boven de 1 op 8 te
houden is.
En voordat u allemaal naar de
kast rent om in uw spaar
bankboekje te kijken,
Chevrolet verkoopt dit gewel
dig stuk speelgoed voor
f. 186.300,= en dat is dan nog
exclusief de elektrisch instel
bare schokdemping, de CD-
wisselaar, elektrisch instelba
re lendensteun en het geheu
gen op de stoelen. Zo ziet u
maar, er moet altijd wat te
wensen over blijven.
De Corvette ligt laag bij de
grond en dat merk je helemaal
als de instap wordt gewaagd.
De Corvette heeft twee nadruk
kelijk gescheiden zitplaatsen
met in het midden een hoge
cardantunnel. Hierop zit de
pook van de viertraps automaat
of de zesversnellingsbak.
Alhoewel het leer in de
Corvette in meerdere tinten
leverbaar is, past zwart toch
het beste bij de Torch Red bui-
tenkleur. Ondanks het feit dat
er hier en daar nog wat kunst
stof delen behoorlijk ‘kieren’, is
a afwerking van de nieuwe
Corvette er flink op vooruit
gegaan. De cockpit heeft twee
■ote instrumenten en vier
are klokken met onderin
oordcomputer. Er zijn
se uitstroomopeningen
eld over het dashboard om
ar wens warme of koud lucht
verspreiden. Het met leer
klede stuurwiel ligt lekker in
hand en is gelukkig niet te
)ot. De stoelen zijn bijna vol
lig elektrisch verstelbaar met
zondering van de rugleu-
ig. Tbgen meerprijs kan de
lelstand in het geheugen wor-
n opgeslagen. Wordt de sleu-
uit het contact genomen,
n neemt de bestuurdersstoel
a ruime uitstapstand aan.
ibergvakken zijn schaars in
extra licht binnen, maar zorgt
ook voor een snelle opwarming
van het interieur. Het kan
smoorheet worden en dat heeft
niet alleen invloed op het
humeur van bestuurders en pas
sagiers maar ook op de verkeers
veiligheid. In de nieuwste auto’s
zorgt airconditioning voor een
prettige binnentemperatuur. Een
extra ventilator op het dashboard
de hoedenplank wuift prak-
geruisloos iedereen verfris
sende koelte toe. Er zijn ook klei
ne volkunststof ventilators ver
krijgbaar, uitgerust met een zuig
nap voor bevestiging op de auto
ruit.
Door het ingespannen turen
tegen de zon in ontstaat extra
vermoeidheid en kan zelfs plotse
linge verblinding optreden. Een
ruimzicht zonnevenster aan de
anti-verblindingsklep geeft de
bestuurder rustig zicht. Als het
nodig is draait de bestuurder
snel met één hand het venster in
de gewenste stand op ooghoogte.
Voor zonwering aan de zijramen
en de achterruit zijn rolgordijnen
verkrijgbaar voor drie- en vier-
deursmodellen of opvouwbare
Fietstransport
Als de fietsen op de auto mee
gaan op vakantie is de veiligste
manier het vervoer van de fiet
sen op een trekhaakdrager. Trekt
de auto een caravan of vouwwa
gen dan is voor de meeste fiets-
dragers een hulpstuk voor veilig
fietsvervoer op de dissel verkrijg
baar. Ook zijn er kantelbare
fietsdragers die het mogelijk
maken om de kofferbak of achter
deur van de auto te openen ter
wijl de fietsen op de drager blij
ven staan. Trekhaakfietsdragers
voor twee fietsen zijn in vele uit
voeringen verkrijgbaar vanaf
circa f.169,-. Let er bij de aan
schaf van een drager op dat het
cranckstel van de fiets past in de
cranckhouder van de drager.
Alle genoemde artikelen zijn
onder meer verkrijgbaar bij
Halfords.
happen en dat doet de auto dan
ook. Uiterst geraffineerd zijn de
miniscule mistlampen. Het
enige wat aan ons testexem-
plaar niet standaard is, zijn de
beschermstrips op de flanken
die prachtig in het ontwerp zijn
opgenomen. In tegenstelling tot
wat men zou verwachten heeft
de Corvette Convertible een
handbediende cabriokap, geluk
kig wel voorzien van een glazen
en verwarmde achterruit. Het
opzetten en neerklappen gaat
in enkele luttele seconden. De
kap wordt netjes onder een
Op dagen dat de temperatuur
tropische waarden bereikt, is het
stuur na enkele uren parkeren in
de brandende zon niet meer om
vast te pakken. Een hoes van iso
lerende en reflecterende zilverfo
lie, houdt het stuur koel. De hoes
wordt bij het uitstappen om het
stuur geschoven en bij het
instappen weer verwijderd.
De ideale reisgenoot naar zonni
ge streken is een 12 Volt, thermo-
elektrische koelbox. Hij wordt tij
dens de reis aangesloten op de
eenpolige stekker van de sigaret-
Voor bestuurders die niet g*
zijn aan ritten van een paar
derd kilometer is vooral de 1
heenreis extra inspannend. De
beste remedie tegen vermoeid
heid is rijden met intervals.
Neem na iedere twee uur achter
het stuur minimaal een kwartier
tje rust. Lichaamsbeweging sti
muleert de bloedsomloop en ver
drijft de verstijving van de spie
ren. Nog steeds zijn er vakantie
gangers die aan één stuk doorrij
den. Dat is levensgevaarlijk.
Ieder jaar opnieuw wordt in het
zuiden van Frankrijk of op de
Duitse autobaan de prille vakan
tie van een aantal Nederlanders
bitter verstoord door een ernstig
auto-ongeluk.
Franse fabrikant een autokussen
met koeling dat het plakkerige
gevoel tijdens warme autoritten
voorkomt. Het kussen heeft een
vijftal banen - zoals een luchtbed
- gevuld met gelkorrels. Als de
autorijder op het kussen gaat zit
ten, onttrekt de gelvulling warm
te aan het lichaam tot een
gevoelstemperatuur van circa 10°
Celcius. Het kussen kan or
het zitvlak of als steun in
worden gebruikt en kost f 1
Er zijn nog meer mogelijkh
om het zitcomfort af te ster
op de persoonlijke wensen,
lendenkussen geeft extra
in de onderrug. En voor dc
rijder die het hinderlijke schuren
van de autogordel over de pijnlijk
verbrande schouder wil voorko
men, is er een verschuifbaar
schouderkussen. Dit kussentje
heeft tevens een signaalwerking
om direct bij het instappen de
gordel vast te klikken. Het is ver
krijgbaar vanaf f.3,95.
Gezin?
In de auto kunnen een heleboel
voorzieningen worden getroffen
om het rijcomfort te verbeteren.
Tijdens een lange rit hebben veel
automobilisten de neiging onder
uit te zakken. In die passieve zit-
houding bolt de onderrug en dat
veroorzaakt soms al na twee uur
een pijnlijke uitstraling naar de
rug en het zitvlak.
Zware mensen hebben daar extra
last van. Een bolletjeskussen in
de bestuurdersfauteuil zorgt voor
ventilatie en de gewenste massa
ge van de spieren in de rug en
het zitvlak. Dat geeft de bestuur
der een ontspannen rijgevoel.
Onlangs introduceerde een
gen om het gemis van de rol-
beugel op te vangen. Toch is
niet de stijfheid van de coupé
bereikt.
En helemaal voorin vinden we
de krachtcentrale, een 5,7 liter
V8 zonder extra kleppen of tur
bo’s, maar wel met een dot ver
mogen van 344 pk bij 5400
tr/min en een hoogst plezierig
koppel van 483 Nm bij 4200
tr/min. En wat een geluid! Het
is voor deze auto jammer dat de
wettelijke normen de laatste
jaren zo zijn aangescherpt,
maar zo’n brullende V8 is toch
nauwelijks te overtreffen. De
door ons gereden auto was
voorzien van een automaat, die
perfect bij het karakter van de
Corvette past. Eigenlijk hoef je
alleen maar het gas in te trap
pen en het stuur goed vast te
houden. En probleemloos trekt
de 4,57 meter lange bolide naar
zijn top van ruim 270 km/u.
Met geopende kap is het dan al
lang niet meer comfortabel. De
wind fluit dan aan alle kanten
om je heen, maar tot boven
legale snelheden is het prima
toeven is deze Amerikaanse
topsporter. Je zit lekker laag en
de ruiten sluiten behoorlijk
hoog, zodat men ook zonder
windscherm prima zit.
it imii
1997
demo 1998
demo 1998
1994
1992