Le Mans 1998 r $1 lltron* 1 3 Porsche viert verjaardag in stijl Meer Lada voor minder geld DAF: fabriek van het Jaar 1997 I Terreinauto's Skoda promoot Miss-verkiezing van VW en Porsche l°l35 Fietsverlichting 'I M IS Mitsubishi Pajero in dienst van stuntteam irg 554254 8L ^2 DE TILBURGSE KOERIER igina4 DE AUTOMAAT Donderdag 11 juni 1998 pagina 5 dat ze *ze juze. de mo Deze fraaie Ferrari, hier bestuurd door de Zuidafrikaan Wayne Taylor, won de LMP klasse f jrkend uikt. Samara J aart dan ;den I onteerd tonteerd De belangstelling voor de 24 uur van Le Mans was zoals gewoonlijk overweldigend. Hier een over zicht van de aanloop naar de startprocedure. ..1989 ..1992 ..1991 ..1994 ..1992 ..1987 maar i De AT Tekst en foto’s: Kees van der Velden zerd wereld- 1 Jacques om op .•Lei Porscl Mans 1998 werd ene dubbele zege voor de beide fabrieks ‘3 Bernd S rlwaalf mn winst ysler prachtig SP. Schneider stond op pole-position maar na een uur en zinuten gaf de Mercedes de geest. Drie ronden voor het einde van de 24-uurs race van Le Mans durfde de Porsche-brigade het pas aan. De monteurs die een etmaal lang onder hoog spanning keihard gewerkt hadden, waren niet meer tegen te houden en stonden met Porsche-vlag- gen boven op de pitmuur. De nummers een en twee in de race waren immers voorzien van het bekende logo uit Stuttgart. Problemen bij Mercedes Op de donderdagavond vooraf gaand aan de 66e 24 Uur van i Lammers reed zoals gebruikelijk een degelijke wedstrijd kwam helaas niet verder dna de zesde plaats. GT’s. De van de Sric van de liste dont jsen grote s de n het i maar het slot 1 hoor- n door estigd. :ering e vol- erd is. ankelijk igheids- n spe- BDVAGl de zit- litspa- endelar- s tot de doorge- ten in jpen om ikeren arrosse- tot nu rden I pro- rkeerd Ze daverden in slagorde over het circuit met vier ronden voorsprong op de als derde geklasseerde Nissan. Het was een prachtig en emotioneel tafereel; niet zo verwonderlijk want het was de eerste echte fabriekszege voor Porsche sinds 1987. Ondanks de verdiende winst van Porsche was de Toyota GT One voor velen toch de auto van de race. omende kinder- injectiemotor, krijgt 2 jaar vc ledige garantie inclusief het doorroesten van binnenuit. Daarboven staat de Samara Baltic L voor f. 19.995,=. Des Finse auto heeft metaallak standaard net als een vijfdeurs carrosserie, nieuwe stoelen met Het Britse Mitsubishi Motors Flying Pajero Display stunt- team maakt gebruik van een Pajero V6 die dienst doet als lanceerplaats voor een klein vliegtuig. Onlangs we kampioen Formule 1 Villeneuve uitgenodigd te treden als gastrijder. In de wandelgangen deden de geruchten al langere tijd de ronde, maar nu hebben Volkswagen en Porsche officieel bekend gemaakt samen off-road auto’s te gaan ontwikkelen en produce ren. Een nieuwe joint-venture zal leiden tot een onafhankelijke modellijn van Sport Utility’s met permanente vierwielaandrij- ving. Volkswagen denkt hierbij aan een jaarproduktie van 80.000 voertuigen. De auto’s zullen op een hoog niveau staan wat betreft wegligging, veiligheid en off-road capaciteiten. Er zullen zowel benzine- als dieselvarianten worden aangeboden, motoren met een hoog koppel en tegelijk gunstig brandstofver bruik. Er is tussen Volkswagen en Porsche een duidelijke taak verdeling afgesproken. Porsche draagt zorg voor de ontwikke ling, terwijl VW zich richt op de planning en productie. De bedoeling is dat de nieuwe auto vanaf het jaar 2002 bij de VW- en Porsche-dealers zal worden aangeboden. De in Nederland te leveren Lada Samara komt voortaan in alle gevallen uit Finland, op één uitzondering na. Van de hele serie is echter de aan schafprijs met tweeduizend gul den verlaagd. Het Russische basismodel is de 3-deurs Samara. Deze kost voortaan De enige aanpassing die de Pajero heeft ondergaan is het speciale roofrack. Het ontgren- delingsmechanisme wordt via het schuifdak van de auto bediend. De chauffeur accele reert eerst naar de 110 km/u en trekt dan aan een hendel om het vliegtuig los te maken. Het gastoptreden vond onlangs plaats op het circuit van Barcelona waar Villeneuve de wereldkampioen rally Tommi Makkinen mocht ontmoeten. Schneider en de Toyota van Martin Brundle. Op de vrijdag hield men crisisberaad en ‘s avonds werden op de startbaan van het aan het circuit gren zende vliegveld nog enige test- kilometers gedraaid. Bij de start van de race gingen Schneider en Brundle er als hazen vandoor. De Toyota was het snelst en na een uur keek Porsche al tegen een minuut achterstand aan. Kort daarna kwam echter de grote schok. De beide Mercedessen vielen uit met hetzelfde probleem, de stuurbekrachtiging gaf de geest. Een hard gelag voor T)as Haus’ maar een zorg minder voor Porsche. Het tempo van de Toyota’s was echter niet bij te benen en toen de leidende GT One van Brundle, Cóllard en Helary terugviel door schuivers op de baan en technische pro blemen nam de wagen van Thierry Boutsen, Ralf Kelleners en Geoff Lees de koppositie over. De verschillen waren niet zo groot maar de Porsches kon den er niet bij komen. Dat bleef zo tot minder dan twee uur voor het einde van de race. De versnellingsbak van de Toyota, die ‘s nachts al voor enige pro blemen had gezorgd, gaf defini tief de geest en Allan McNish, Laurent Aiello en Stéphane Ortelli konden onbedreigd naar de zege rijden. Piloot Tim Senior steeg op toen de coureur achter het stuur zat. Als de auto zo’n 110 km/u rijdt kan het ultra-lichte vliegtuigje1 met zijn acrobatische show beginnen. Skoda-importeur Pon Mobiel heeft onlangs drie auto’s over handigd aan de organisatie van de Miss Nederland-verkiezing. Het gaat om twee Felicia’s Fun en een Octavia SLX TDi, die de promotieteams tijdens de voor rondes begeleiden op zoek naar nieuwe schoonheden. Vooral de twee Felicia’s worden hiervoor ingezet, terwijl de Octavia ter beschikking staat voor het organisatieteam. De organisatie van Miss Nederland legt jaarlijks veel kilometers af op zoek naar nieuw talent. Via provinciale voorrondes worden er uiteinde lijk 12 Missen gekozen, die in de landelijke finale een kans maken op de titel Miss Nederland. En zij mag ons land weer gaan vertegenwoordigen tijdens de Miss World verkie zingen. De Miss Nederland ver kiezing wordt sinds 1989 ieder jaar georganiseerd en staat open voor jonge dames tussen de 17 en 25 jaar. Ze mogen niet getrouwd zijn of zijn geweest, over een representatief uiterlijk beschikken en zich kunnen red den in de Engelse taal. Iedereen die hieraan voldoet kan zich aanmelden voor de voorrondes bij Postbus 2000, 1180 AE Amstelveen of via internet op www.missiïeder- land.nl. prestigieuze titel ‘Fabriek van het Jaar’, een predikaat dat Keamey Consulting jaarlijks toekent aan een productiebe drijf dat op een aantal aspecten zeer goed presteert, is voor 1997 verleend aan de motorenfabriek van DAF Trucks N.V. in Eindhoven. Éelangrijke criteria waarop DAF hoog scoorde waren klantgerichtheid, interne integratie, ketenintegratie en continu leren. In het juryrapport wordt het effectief gebruik van middelen bij DAF trucks geroemd. “Door optimale flexibili sering van de productie is 100 procent build-to-order mogelijk, terwijl de productievoorraden zeer laag zijn. De medewerkers zijn multi-skilled en er is een hoge span of control van 60 tot 120 medewekers per supervisor. DAF onderscheidt zich door de hoge mate van empowerment van werknemers, de pro-actieve managementstijl, een duidelijke en goed gecommuniceerde pro- ductvisie en een lerende organisatie door snelle terugkoppeling en duidelijke procedures. Ook is bij DAF sprake van identifica tie van trainingsbehoeften op basis van een skils-matrix”, meldt het juryrapport in moeilijke termen. De bij de titel behorende prijs, een 70 kilo zwaar bronzen kunstwerk, werd op 21 april jl. door VNO-NCW-voorzitter J.C. Blankert overhandigd aan Edo van den Assem, directeur Marketing en Verkoop van DAF trucks. Le Mans 98 was een fascine rende race met een hoog compe titief gehalte. Er werd voluit gebeden op het scherpst van de snede en de uitslag werd eigen lijk pas in het 23e uur beslist. Het verlies van Toyota was beslist geen afgang. Zij toonden aan het snelst te zijn en het debuut van de imposant ogende GT One was veelbelovend. Ook Nissan deed het prima en we een ander en modernei -d en een gewijzigd l met airbag. Wie meer luxe wenst komt uit bij de Samara Baltic GL voor f.21.995,=. Deze versie omvat onder meer een ander ontwerp bumpers met mistlampen voor. De bumpers zijn inclusief de Het voeren van fietsverlichting heeft betrekkelijk weinig prioriteit bij 12- tot 18-jarigen. Volgens cijfers van de SWOV rijdt in deze leeftijdscategorie slechts 41 procent met verlichting. Bij de 18 tot 25-jarigen is het resultaat al niet veel beter met 48 procent. In de groep hovende 25 jaar voert 77 procent verlichting en vanaf 45 jaar zelfs 90 procent. Cijfers van de ENFB laten zien dat ongeveer 53 procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar (7,8 miljoen) dagelijks in de wintermaanden in het donker fietst. Men rijdt dan doorgaans binnen de bebouwde kom (85%), op wegen met een goed zichtbare markering (66%), met een goede straatverlichting (77%) en met veel autoverkeer. Daarbij is van circa 12 procent van de fietsers (1 miljoen mensen) het licht kapot. Le Mans hadden de Duitsers nog weinig reden tot vreugde. Vorig jaar ging de leidende Porsche immers twee uur voor tijd in vlammen op en de voor dit seizoen ontwikkelde 911 GT1 98 bleek in het GT kam pioenschap tot nu toe nog niet eens bestand tegen vier uur racen. Bovendien stond geen van beide wagens op de eerste startrij. Die eer was weggelegd voor de Mercedes van Bernd Chrysler en Ferrari In de GT2 klasse ging de v~ zoals verwacht naar Chrysl en het was passend dat de Viper bestuurd door Justin Bell, zoon van de vijfvoudige Le Mans winnaar Derek, de eer had om de winst bij de “kleine GT’s’ voor zich op te eisen. Patrick Huisman en Hans Hugenholz reden ook mee in Vipers maar de wagen van Patrick viel al snel uit en de privé ingeschreven Chrysler waarin Hans deel nam finishte in de achterhoede. Bij de sportspiders, ofwel de Le Mans Prototypes zoals ze door de ACO officieel aangeduid worden bleven tot ieders ver rassing de Ferrari’s heel. De twee Joest Porsches, winnaars van de afgelopen twee edities vielen echter uit en ook de nieuwe BMW’s legden al in de beginfase het loodje. Toen ze nog op de baan waren reden echter bijzonder snel en als men voor volgend jaar de betrouwbaarheid weet te vin den konden deze BMW’s wel eens serieuze concurrenten gaan worden voor de uiteidelijke winnaars LMP klasse werden Ei Poele, Wayne Taylor en Fermin Velez in hun fraaie en klinkende Ferrari 333 schema hun ronden maar kwa men puur vermogen tekort om zich in de strijd om de eerste plaats te mengen. De Nissans haalden dan ook alle vier de finish en de fabriekswagens eindigden op de derde, vijfde en zesde plaats. Voor de Nederlandse fans was het min der leuk dat juist de nummer 31, bestuurd door Jan Lammers, Eric Comas en AncIrea Montermini wel enige problemen kende en genoegen moest nemen met de zesde plaats. carrosserie in een metaallak gespoten. Stootstrips en een specifieke grille worden ook op de GL geleverd. Het topmodel in de range is de GLX met extra brede banden, lichtmeta len wielen en een derde rem licht in de achterspoiler. De GLX kost f.23.995,=. kunnen er zeker van zijn Mercedes en BMW na de teleurstelling van dit jaar vol gende keer volledig voorbereid naar het circuit van Le Sarthe af zullen reizen. Het is beslist niet meer zoals in de jaren tachtig dat Porsche alles domi neert en de overige deelnemers slechts ter decoratie aanwezig zijn. Le Mans wordt meer en meer een lange afstands Grand Prix en dat is voor de fans alleen maar prachtig. Lammers Het feit dat de tweede Porsche, bestuurd door Jörg Muller, Uwe Alzen en Bob Wollek op de tweede plaats eindigde maakte het feest voor Porsche kom pleet. Een prachtig veijaar- dagscadeau want het is dit jaar precies vijftig jaar geleden dat de eerste Porsche 356 de fabriek verliet. De winst van Porsche en de bijna-winst van Toyota wil ech ter niet zeggen dat deze wagens ook het betrouwbaarst waren. De winnende wagen bracht bij voorbeeld meer dan twee keer zoveel tijd in de pits door dan de McLaren die op de vierde plaats eindigde. Ook de Nissans bleken geleerd te heb ben van hun traumatische ervaringen van vorig jaar toen er meer tijd in de pits dan op de baan doorgebracht werd. De wagens kenden nauwelijks pro blemen, draaiden keurig op |R363MDF| LA PASSION DU FUTUR

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 27