Le Mans 1998
r
$1
lltron*
1
3
Porsche viert verjaardag in stijl
Meer Lada voor minder geld
DAF: fabriek van
het Jaar 1997
I
Terreinauto's
Skoda promoot Miss-verkiezing
van VW en
Porsche
l°l35
Fietsverlichting
'I M
IS
Mitsubishi Pajero in dienst van
stuntteam
irg
554254
8L
^2
DE TILBURGSE KOERIER
igina4
DE AUTOMAAT Donderdag 11 juni 1998 pagina 5
dat
ze
*ze
juze.
de
mo
Deze fraaie Ferrari, hier bestuurd door de Zuidafrikaan Wayne
Taylor, won de LMP klasse
f
jrkend
uikt.
Samara
J
aart
dan
;den
I
onteerd
tonteerd
De belangstelling voor de 24 uur van Le Mans was zoals gewoonlijk overweldigend. Hier een over
zicht van de aanloop naar de startprocedure.
..1989
..1992
..1991
..1994
..1992
..1987
maar i
De
AT
Tekst en foto’s: Kees van der
Velden
zerd wereld-
1 Jacques
om op
.•Lei
Porscl
Mans 1998 werd ene dubbele zege voor de beide fabrieks
‘3 Bernd S
rlwaalf mn
winst
ysler
prachtig
SP.
Schneider stond op pole-position maar na een uur en
zinuten gaf de Mercedes de geest.
Drie ronden voor het einde van de 24-uurs race
van Le Mans durfde de Porsche-brigade het pas
aan. De monteurs die een etmaal lang onder hoog
spanning keihard gewerkt hadden, waren niet
meer tegen te houden en stonden met Porsche-vlag-
gen boven op de pitmuur. De nummers een en twee
in de race waren immers voorzien van het bekende
logo uit Stuttgart.
Problemen bij Mercedes
Op de donderdagavond vooraf
gaand aan de 66e 24 Uur van
i Lammers reed zoals gebruikelijk een degelijke wedstrijd
kwam helaas niet verder dna de zesde plaats.
GT’s. De
van de
Sric van de
liste
dont
jsen
grote
s de
n het
i maar
het slot
1 hoor-
n door
estigd.
:ering
e vol-
erd is.
ankelijk
igheids-
n spe-
BDVAGl
de zit-
litspa-
endelar-
s tot de
doorge-
ten in
jpen om
ikeren
arrosse-
tot nu
rden
I pro-
rkeerd
Ze daverden in slagorde over
het circuit met vier ronden
voorsprong op de als derde
geklasseerde Nissan. Het was
een prachtig en emotioneel
tafereel; niet zo verwonderlijk
want het was de eerste echte
fabriekszege voor Porsche sinds
1987.
Ondanks de verdiende winst van Porsche was de Toyota GT One
voor velen toch de auto van de race.
omende
kinder-
injectiemotor, krijgt 2 jaar vc
ledige garantie inclusief het
doorroesten van binnenuit.
Daarboven staat de Samara
Baltic L voor f. 19.995,=. Des
Finse auto heeft metaallak
standaard net als een vijfdeurs
carrosserie, nieuwe stoelen met
Het Britse Mitsubishi Motors
Flying Pajero Display stunt-
team maakt gebruik van een
Pajero V6 die dienst doet als
lanceerplaats voor een klein
vliegtuig. Onlangs we
kampioen Formule 1
Villeneuve uitgenodigd
te treden als gastrijder.
In de wandelgangen deden de geruchten al langere tijd de
ronde, maar nu hebben Volkswagen en Porsche officieel bekend
gemaakt samen off-road auto’s te gaan ontwikkelen en produce
ren. Een nieuwe joint-venture zal leiden tot een onafhankelijke
modellijn van Sport Utility’s met permanente vierwielaandrij-
ving. Volkswagen denkt hierbij aan een jaarproduktie van
80.000 voertuigen. De auto’s zullen op een hoog niveau staan
wat betreft wegligging, veiligheid en off-road capaciteiten. Er
zullen zowel benzine- als dieselvarianten worden aangeboden,
motoren met een hoog koppel en tegelijk gunstig brandstofver
bruik. Er is tussen Volkswagen en Porsche een duidelijke taak
verdeling afgesproken. Porsche draagt zorg voor de ontwikke
ling, terwijl VW zich richt op de planning en productie. De
bedoeling is dat de nieuwe auto vanaf het jaar 2002 bij de VW-
en Porsche-dealers zal worden aangeboden.
De in Nederland te leveren
Lada Samara komt voortaan in
alle gevallen uit Finland, op
één uitzondering na. Van de
hele serie is echter de aan
schafprijs met tweeduizend gul
den verlaagd. Het Russische
basismodel is de 3-deurs
Samara. Deze kost voortaan
De enige aanpassing die de
Pajero heeft ondergaan is het
speciale roofrack. Het ontgren-
delingsmechanisme wordt via
het schuifdak van de auto
bediend. De chauffeur accele
reert eerst naar de 110 km/u en
trekt dan aan een hendel om
het vliegtuig los te maken. Het
gastoptreden vond onlangs
plaats op het circuit van
Barcelona waar Villeneuve de
wereldkampioen rally Tommi
Makkinen mocht ontmoeten.
Schneider en de Toyota van
Martin Brundle. Op de vrijdag
hield men crisisberaad en ‘s
avonds werden op de startbaan
van het aan het circuit gren
zende vliegveld nog enige test-
kilometers gedraaid.
Bij de start van de race gingen
Schneider en Brundle er als
hazen vandoor. De Toyota was
het snelst en na een uur keek
Porsche al tegen een minuut
achterstand aan. Kort daarna
kwam echter de grote schok. De
beide Mercedessen vielen uit
met hetzelfde probleem, de
stuurbekrachtiging gaf de
geest. Een hard gelag voor T)as
Haus’ maar een zorg minder
voor Porsche. Het tempo van de
Toyota’s was echter niet bij te
benen en toen de leidende GT
One van Brundle, Cóllard en
Helary terugviel door schuivers
op de baan en technische pro
blemen nam de wagen van
Thierry Boutsen, Ralf Kelleners
en Geoff Lees de koppositie
over. De verschillen waren niet
zo groot maar de Porsches kon
den er niet bij komen. Dat bleef
zo tot minder dan twee uur
voor het einde van de race. De
versnellingsbak van de Toyota,
die ‘s nachts al voor enige pro
blemen had gezorgd, gaf defini
tief de geest en Allan McNish,
Laurent Aiello en Stéphane
Ortelli konden onbedreigd naar
de zege rijden.
Piloot Tim Senior steeg op toen
de coureur achter het stuur zat.
Als de auto zo’n 110 km/u rijdt
kan het ultra-lichte vliegtuigje1
met zijn acrobatische show
beginnen.
Skoda-importeur Pon Mobiel
heeft onlangs drie auto’s over
handigd aan de organisatie van
de Miss Nederland-verkiezing.
Het gaat om twee Felicia’s Fun
en een Octavia SLX TDi, die de
promotieteams tijdens de voor
rondes begeleiden op zoek naar
nieuwe schoonheden. Vooral de
twee Felicia’s worden hiervoor
ingezet, terwijl de Octavia ter
beschikking staat voor het
organisatieteam.
De organisatie van Miss
Nederland legt jaarlijks veel
kilometers af op zoek naar
nieuw talent. Via provinciale
voorrondes worden er uiteinde
lijk 12 Missen gekozen, die in
de landelijke finale een kans
maken op de titel Miss
Nederland. En zij mag ons land
weer gaan vertegenwoordigen
tijdens de Miss World verkie
zingen. De Miss Nederland ver
kiezing wordt sinds 1989 ieder
jaar georganiseerd en staat
open voor jonge dames tussen
de 17 en 25 jaar. Ze mogen niet
getrouwd zijn of zijn geweest,
over een representatief uiterlijk
beschikken en zich kunnen red
den in de Engelse taal.
Iedereen die hieraan voldoet
kan zich aanmelden voor de
voorrondes bij Postbus 2000,
1180 AE Amstelveen of via
internet op www.missiïeder-
land.nl.
prestigieuze titel ‘Fabriek van het Jaar’, een predikaat dat
Keamey Consulting jaarlijks toekent aan een productiebe
drijf dat op een aantal aspecten zeer goed presteert, is voor
1997 verleend aan de motorenfabriek van DAF Trucks N.V. in
Eindhoven. Éelangrijke criteria waarop DAF hoog scoorde
waren klantgerichtheid, interne integratie, ketenintegratie en
continu leren. In het juryrapport wordt het effectief gebruik
van middelen bij DAF trucks geroemd. “Door optimale flexibili
sering van de productie is 100 procent build-to-order mogelijk,
terwijl de productievoorraden zeer laag zijn. De medewerkers
zijn multi-skilled en er is een hoge span of control van 60 tot
120 medewekers per supervisor. DAF onderscheidt zich door de
hoge mate van empowerment van werknemers, de pro-actieve
managementstijl, een duidelijke en goed gecommuniceerde pro-
ductvisie en een lerende organisatie door snelle terugkoppeling
en duidelijke procedures. Ook is bij DAF sprake van identifica
tie van trainingsbehoeften op basis van een skils-matrix”, meldt
het juryrapport in moeilijke termen.
De bij de titel behorende prijs, een 70 kilo zwaar bronzen
kunstwerk, werd op 21 april jl. door VNO-NCW-voorzitter J.C.
Blankert overhandigd aan Edo van den Assem, directeur
Marketing en Verkoop van DAF trucks.
Le Mans 98 was een fascine
rende race met een hoog compe
titief gehalte. Er werd voluit
gebeden op het scherpst van de
snede en de uitslag werd eigen
lijk pas in het 23e uur beslist.
Het verlies van Toyota was
beslist geen afgang. Zij toonden
aan het snelst te zijn en het
debuut van de imposant ogende
GT One was veelbelovend. Ook
Nissan deed het prima en we
een ander en
modernei -d en een
gewijzigd l met airbag.
Wie meer luxe wenst komt uit
bij de Samara Baltic GL voor
f.21.995,=. Deze versie omvat
onder meer een ander ontwerp
bumpers met mistlampen voor.
De bumpers zijn inclusief de
Het voeren van fietsverlichting heeft betrekkelijk weinig prioriteit
bij 12- tot 18-jarigen. Volgens cijfers van de SWOV rijdt in deze
leeftijdscategorie slechts 41 procent met verlichting. Bij de 18 tot
25-jarigen is het resultaat al niet veel beter met 48 procent. In de
groep hovende 25 jaar voert 77 procent verlichting en vanaf 45
jaar zelfs 90 procent. Cijfers van de ENFB laten zien dat ongeveer
53 procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar (7,8 miljoen)
dagelijks in de wintermaanden in het donker fietst. Men rijdt dan
doorgaans binnen de bebouwde kom (85%), op wegen met een goed
zichtbare markering (66%), met een goede straatverlichting (77%)
en met veel autoverkeer. Daarbij is van circa 12 procent van de
fietsers (1 miljoen mensen) het licht kapot.
Le Mans hadden de Duitsers
nog weinig reden tot vreugde.
Vorig jaar ging de leidende
Porsche immers twee uur voor
tijd in vlammen op en de voor
dit seizoen ontwikkelde 911
GT1 98 bleek in het GT kam
pioenschap tot nu toe nog niet
eens bestand tegen vier uur
racen. Bovendien stond geen
van beide wagens op de eerste
startrij. Die eer was weggelegd
voor de Mercedes van Bernd
Chrysler en Ferrari
In de GT2 klasse ging de v~
zoals verwacht naar Chrysl
en het was passend dat de
Viper bestuurd door Justin
Bell, zoon van de vijfvoudige Le
Mans winnaar Derek, de eer
had om de winst bij de “kleine
GT’s’ voor zich op te eisen.
Patrick Huisman en Hans
Hugenholz reden ook mee in
Vipers maar de wagen van
Patrick viel al snel uit en de
privé ingeschreven Chrysler
waarin Hans deel nam finishte
in de achterhoede.
Bij de sportspiders, ofwel de Le
Mans Prototypes zoals ze door
de ACO officieel aangeduid
worden bleven tot ieders ver
rassing de Ferrari’s heel. De
twee Joest Porsches, winnaars
van de afgelopen twee edities
vielen echter uit en ook de
nieuwe BMW’s legden al in de
beginfase het loodje. Toen ze
nog op de baan waren reden
echter bijzonder snel en als
men voor volgend jaar de
betrouwbaarheid weet te vin
den konden deze BMW’s wel
eens serieuze concurrenten
gaan worden voor de
uiteidelijke winnaars
LMP klasse werden Ei
Poele, Wayne Taylor en Fermin
Velez in hun fraaie en
klinkende Ferrari 333
schema hun ronden maar kwa
men puur vermogen tekort om
zich in de strijd om de eerste
plaats te mengen. De Nissans
haalden dan ook alle vier de
finish en de fabriekswagens
eindigden op de derde, vijfde en
zesde plaats. Voor de
Nederlandse fans was het min
der leuk dat juist de nummer
31, bestuurd door Jan
Lammers, Eric Comas en
AncIrea Montermini wel enige
problemen kende en genoegen
moest nemen met de zesde
plaats.
carrosserie in een metaallak
gespoten. Stootstrips en een
specifieke grille worden ook op
de GL geleverd. Het topmodel
in de range is de GLX met
extra brede banden, lichtmeta
len wielen en een derde rem
licht in de achterspoiler. De
GLX kost f.23.995,=.
kunnen er zeker van zijn
Mercedes en BMW na de
teleurstelling van dit jaar vol
gende keer volledig voorbereid
naar het circuit van Le Sarthe
af zullen reizen. Het is beslist
niet meer zoals in de jaren
tachtig dat Porsche alles domi
neert en de overige deelnemers
slechts ter decoratie aanwezig
zijn. Le Mans wordt meer en
meer een lange afstands Grand
Prix en dat is voor de fans
alleen maar prachtig.
Lammers
Het feit dat de tweede Porsche,
bestuurd door Jörg Muller, Uwe
Alzen en Bob Wollek op de
tweede plaats eindigde maakte
het feest voor Porsche kom
pleet. Een prachtig veijaar-
dagscadeau want het is dit jaar
precies vijftig jaar geleden dat
de eerste Porsche 356 de
fabriek verliet.
De winst van Porsche en de
bijna-winst van Toyota wil ech
ter niet zeggen dat deze wagens
ook het betrouwbaarst waren.
De winnende wagen bracht bij
voorbeeld meer dan twee keer
zoveel tijd in de pits door dan
de McLaren die op de vierde
plaats eindigde. Ook de
Nissans bleken geleerd te heb
ben van hun traumatische
ervaringen van vorig jaar toen
er meer tijd in de pits dan op
de baan doorgebracht werd. De
wagens kenden nauwelijks pro
blemen, draaiden keurig op
|R363MDF|
LA PASSION DU FUTUR