5
Nissan Patrol GR 2.8 S TDi
F
AutoTest
r
'i
Stoere jongen, ferme knaap
NATUURLIJK
een PATROL van
Prijsverlaging Subaru Vivio
Privé-kilometers
Vullings levert
Opel Vectra DTi
aan regiopolitie
Natte ELE-rally en goede
prestatie
VerkooijenIVerdonk
3
sz
ZH-30
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 11 juni 1998 pagina 3
na 2
T
k
Doelmatig
Trekhaak
Uitschakelbaar
itste I
a indi
Basisversie
Verbruik:
Prijs:
D
E N
Burc
z
■A
*|CMeuM
pan
Jan
hlve
sreden S-ver-
vie op de ach-
S'ÈiE'ïiïïi
f.52.5
Deni
e S-versie
landbe-
Isprekers,
achter,
/ertra-
g in de
derbreker
rel
dan vol-
s, brede
r 6 cilin-
W vierwielaangedreven terreinauto wordt
K Bal lang niet meer uitsluitend gekocht door
vrijbuiters die er in het weekend of tijdens
de vakantie graag op uit trekken en de ongebaan
de weg verkiezen boven het gladde asfalt. De
moderne 4x4 trekt vooral ex-stationcarbezitters en
natuurlijk klanten die de trekkracht beroepsmatig
nodig hebben.
r nog een
SE met
Bij de door ons gert
sie is de stabilisatk
teras uitschakelbaar om meer
comfort zowel op de verharde
weg als in ruw terrein te ver
kregen. Als de stabilisator
b ons g
ring
5, basis
urg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, 013-4683911
goede
direct
motor en
APS, verteg
Eduard Bog
totale opbc.
van teleconum
optische en gel
AR^AG
NISS
krijgen de
)tere uit-
osserie
Bij een
itor
bochten
itscha-
len
lage-
ielba-
meer. Bovendien is er
topmodel, de 5-deurs S.
lederen bekleding voor
£109.900,=. De Patrol GR is in
al haar uitvoeringen verkrijg
baar op grijs kenteken zowel
met een hoog dak en laag tus-
senschot als normaal dak en
volledig tussenschot. De prijs
lijst begint in dit geval bij
Het aantal kilometers dat personenauto’s jaarlijks afleggen,
blijft stabiel. Vorig jaar reed een personenauto gemiddeld 16.550
kilometer. Dat is een fractie meer dan in 1996, maar weer min
der dan in 1994 en 1995. De meeste kilometers worden privé of
tijdens vakanties gereden (54 procent). Het aandeel van woon
werkverkeer en zakèlijk afgeïegde kilometers bedraagt respec
tievelijk 26 en 30 procent.
bestuurder als passagier. Voor
het opbergen van diverse spul
len dienen onder meer de
gigantische portierbakken. Aan
zijn passagiers biedt de Patrol
GR voldoende ruimte zowel
voor hoofd als benen. Ook ach-
terin zit je als een vorst alleen
•erst is het een hele toer om op die
Bede plek te komen. De stoelen gaan
wel naar voren, maar dan nog
is de instap krap. En wordt de
rugleuning dan weer terugge
drukt, dan blijkt de hele instel
ling verdwenen te zijn. Dat ver
staat men in Japan onder
“Walk-in-systeem’. De centrale
vergrendeling werkt met
behulp van een afstandsbedie
ning.
Nissan is in het segment gro
tere terreinauto’s al lange tijd
actief met de Patrol. De
zojuist geïntroduceerde
nieuwe Patrol GR is er in twee
carrosserievarianten, een
lange vijfdeurs en korte drie-
deurs. De klantengroep is voor
beide auto’s nadrukkelijk ver
schillend.
West Brabant. “De keuze voor
deze Opel werd gemaakt na
een uitgebreide testperiode”,
meldt Jos Donders. “Positieve
punten van de Vectra DTi zijn
de lage kilometerkostprijs, de
prestaties, de 16 kleppen
ingespoten turbodiesel-
1 de lage emissies.”
-“egenwoordigd door
Bogers, verzorgde de
ibouw op het gebied
lunicatie en de
eluidssignalen.
Het is prettig om lekker hoog te
zitten en dat doen passagiers in
de Patrol zonder meer. Als
bestuurder heb je een vorstelijk
uitzicht rondom en door het
forse voorkomen zal een mede
weggebruiker je niet snel over
het hoofd zien. Maar wie vooral
voor comfort gaat, kan beter
naar een andere auto uitzien.
De Patrol GR is gemaakt om te
werken en dat doet ie dan ook
het liefst. En daarvoor vraagt
hij iedere 8 kilometer een liter
dieselolie.
Dat kwaliteit betaalt moet wor
den, zien we meteen in de prijs
lijst van de Patrol GR. De door
gereden 3 deurs S-uitvoe-
j komt op f.85.900,=. De
™sisversie kost £79.900,= en
de luxueuze SE vraagt een uit
gave van £92.900,=. De gelijk
waardige vijfdeurs kost in
dezelfde uitrustingsvarianten
precies tienduizend gulden
Technische gegevens:
Merk en type: Nissan Patrol GR 2.8 S TDi 3d
6 in lijn
2826 cc
85 x 83 mm
130 pk bij 4000 tr/min
252 Nm bij 2000 tr/min
lengte 4,44 meter, breedte 1,93 meter
2075 kg
3500 kg (geremd)
topsnelheid 155 km/u
acceleratie 0-100 in 17,5 sec.
stadscyclus 14,5 liter/100 km
buitenwegcyclus 9,5 liter/100 km
gecombineerd 11,2 liter/100 km
£85.900,=
Subaru Nederland heeft de
vanafprijs van de compacte
Vivio aantrekkelijker gemaakt.
Zo wordt de driedeurs GLi
voortaan geleverd voor
£14.995,= en dat betekent een
consumentenvoordeel van twee
mille. De vijfdeurs kost
£15.595,=. De uitrusting is niet
uitgekleed. Zo zijn onder meer
een wis-was installatie op de
achterruit, halogeen koplam
pen, radiovoorbereiding met
antenne en luidsprekers, stalen
De eerste twee exemplaren van
de Opel Vectra 2.0 TDi werden
woensdag 27 mei jl. door
Helmus Gloudemans van Gebr.
Vullings Opel overhandigd aan
een viertal vertegenwoordigers
van de politie: Piet Neys, hoofd
uitvoerder dienst Tilburg
Noord, Jan Nelis, operationeel
chef team Loon op Zand,
Wiliam van der Mey, wagen-
parkbeheerder team Tilburg
Noord en Jos Donders, wagen-
parkbeheerder regio Midden en
optimaal in mijn ritme en
scoorde er zelfs de tweede tijd.
En de eerstvolgende proef werd
het een derde tijd”. Het equipe
Verkooijen/Verdonk was hele
maal in vorm en dat resulteer
de uiteindelijk in een vierde
tijd in de Nissan Micra
Challenge achter de gevestigde
top.
De vijfde wedstrijd meetellend
voor de Nissan Micra
Challenge wordt op 24 en 25
juli aanstaande gereden in
Duitsland.
balken in de portieren en in
hoogte verstelbare gordels stan
daard. De auto biedt plaats aan
vier volwassenen ondanks zyn
compacte buitenafmetingen.
Voorin ligt een 4 cilinder motor
met een vermogen van 44 pk.
Deze motor is bijzonder zuinig
en ook in onderhoud is de Vivio
vriendelijk voor zijn eigenaar.
Daarom is de Subaru Vivio nog
meer dan voorheen een econo
misch verantwoorde keuze.
De lange versie is er voor
automobilisten die dagelijks
op de verharde weg zitten,
maar in hun vrije tijd de trek
kracht of de extra mogelijkhe
den van deze terreinganger
wenselijk achten. De korte
variant is veel meer een auto
voor aannemers, marktkoop
lui, veehandelaren, dierenart
sen etc. Mensen die vooral de
trekkracht belangrijk vinden
en de Patrol GR om die reden
kiezen.
En trekkracht, daarover
beschikt de auto meer da
doende. Onder de hoge,
neus huist een 2,8 liter
ien. De
ral breed,
hoogte
J Wordt de
De 35ste editie van de ELE-
rally was bar en boos, in ieder
geval wat betreft de weersom
standigheden. Vanwege de
grote hoeveelheid regenwater
had een aantal rijders de groot
ste problemen hun auto’s op de
weg te houden. Soms ging het
aquaplanend tussen de bomen
door en dan op volle snelheid.
De onderverharde wegen waren
omgetoverd tot grote modder
baden en het werd dus letter
lijk het ‘hoofd boven water hou
den’. Een belangrijk deel van
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
De auto staat op stalen 16 inch
wielen met 265/70 R 16 ban
den. Het reservewiel is achter
op geplaatst en netjes met een
hoes overtrokken. Aan de ach
terkant vinden we twee deuren,
een smal exemplaar dat eer
wordt geopend en een twee-~
om de volle laadbreedte te kun
nen benutten. Het derde rem
licht is netjes tegen de boven
kant van de achterruit
geplaatst. Alhoewel de Patrol
GR keurig geïntegreerde lichtu-
nits heeft, zijn de belangrijkste
lichtftmcties in de bumper
opgenomen, dit vanwege
Europese voorschriften. De
bagageruimte is voore
maar erg smal en de
maakt weer wat goed. Wordt
achterbank neergeklapt, dan
groeit het tot maximaal 1652
liter en daarmee kan men
prima uit de voeten.
De interieurinrichting van de
Patrol GR is vooral afgestemd
op doelmatigheid. Het geheel is
netjes afgewerkt, zonder luxe
uit te stralen. De vrij harde
stoelen hebben een effen stof
aan de randen en kleuren in
het midden. De portierruiten
kunnen elektrisch worden geo
pend en de spiegels met een
druk op de knop worden ver
steld en tevens verwarmd. Het
instrumentarium is onder meer
voorzien van een toerenteller.
De stuurkolom kan in hoogte
worden aangepast. De S-versi
heeft standaard een hauv
diende airco, vier luidsp^
bekerhouders voor en au;
binnenverlichting met ve’
ging, 12 Volt aansluiting
bagageruimte, startonder
en een airbag voor zowel
de klassementsproeven werd in
het donker verreden en dat
bracht extra moeilijkheden met
zich mee, de rijders zagen geen
hand voor ogen. “Op het vlieg
veld Welschap begon de auto
spontaan te glijden”, zo vertelt
Nelis Verkooijen. “De tweede
klassementsproef was bij
Oirschot, als het ware bijna
door mijn achtertuin. Mijn
vader en ik hebben zelfs gehol
pen bij het uitzetten ervan. Dat
geeft extra motivatie en het
ging dan ook gesmeerd. Ik zat
2075 kg, haalt een topsnelheid
van 155 km/u en trekt in 17,5
seconden vanuit stilstand naar
de 100 km/u.
De bouwwijze van de Patrol GR
is ten opzichte van zijn voor
ganger wat betreft principe niet
gewijzigd. Een sterk ladder
chassis vormt de ruggegraat
van de auto, daarop is de car
rosserie geplaatst. Zowel voor
als achter heeft de Patrol GR
starre assen en stabilisator-
stangen.
.514,89 exclusief BTW.
aieuwe Patrol GR sluit
naadloos aan op het program
ma van zijn gelijknamige voor
ganger. In het uiterlijk zijn
zelfs typische details terug te
vinden. De krachtige diesel en
het sterke chassis geven hem
de werkpaardeigenschappen
die zo worden geroemd. Het
spatborden, die op hun beurt
weer aansluiten op de alumini
um treeplanken. Óp de motor
kap zit een stoere luchtinlaat
voor de intercooler.
Ruitomlijsting, buitenspiegels
en stootstrips zijn in de S-uit-
voering zwart.
der turbodieselmotor met inter
cooler die een maximaal vermo
gen levert van 130 pk by 4000
tr/min en een keurig koppelt
van 252 Nm bij 2000 tr/min.
Onder normale omstandighe
den worden de motorkrachten
via een vijfversnellingsbak aan
de achterwielen afgegeven, ter
wijl met behulp van een extra
hendel de voorwielen kunnen
worden bijgeschakeld. In dat
geval kan ook nog voor de lage
gearing worden gekozen, om
bijvoorbeeld zuigende modder
tot kinderspel te maken. Een
trekhaak heeft de Patrol GR
standaard niet en dat is eigen
lijk vreemd, want vrijwel ieder
een die deze auto koopt hangt
er iets achter. Met een flinke
trailer heeft de auto geen enkel
probleem. Hij mag zelfs een
geremde aanhanger trekken
van 3500 kg. De auto zelf weegt
wordt uitgeschakeld 1
achterwielen een grot
slag, waardoor de carross
minder heftig reageert.
ingeschakelde stabilisat.
wordt het overhellen in t
geminimaliseerd. Het uit
kelen kan alleen by snelhedc
onder de 20 km/u. In het dag
lijks verkeer is de korte wiel!
sis van de driedeurs goed te
merken. Wegoneffenheden en
verkeersdrempels worden
nadrukkelijk doorgegeven,
waaruit duidelijk blijkt dat de
Patrol GR in deze versie vooral
bedoeld is als werktuig. Ook bij
hoge snelheden op de snelweg
voelt de auto wat springerig
aan, een eigenschap die onge
twijfeld bij de lange vijfdeurs
minder waarneembaar is. Het
is overigens keurig van Nissan
dat iedere Patrol de fabriek
verlaat met ABS.
Het uiterlijk van de Patrol GR
is onveranderd krachtig en
stoer. De auto is met een breed
te van 1,93 meter ronduit fors.
Het front valt op door een
enorm hoog geplaatste bumper
met daarboven een indrukwek
kende grille en flinkè koplam
pen. De bumpers lopen door in
de kunststof uitbouw van de
SZ-ZH-30