5 Nissan Patrol GR 2.8 S TDi F AutoTest r 'i Stoere jongen, ferme knaap NATUURLIJK een PATROL van Prijsverlaging Subaru Vivio Privé-kilometers Vullings levert Opel Vectra DTi aan regiopolitie Natte ELE-rally en goede prestatie VerkooijenIVerdonk 3 sz ZH-30 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 11 juni 1998 pagina 3 na 2 T k Doelmatig Trekhaak Uitschakelbaar itste I a indi Basisversie Verbruik: Prijs: D E N Burc z ■A *|CMeuM pan Jan hlve sreden S-ver- vie op de ach- S'ÈiE'ïiïïi f.52.5 Deni e S-versie landbe- Isprekers, achter, /ertra- g in de derbreker rel dan vol- s, brede r 6 cilin- W vierwielaangedreven terreinauto wordt K Bal lang niet meer uitsluitend gekocht door vrijbuiters die er in het weekend of tijdens de vakantie graag op uit trekken en de ongebaan de weg verkiezen boven het gladde asfalt. De moderne 4x4 trekt vooral ex-stationcarbezitters en natuurlijk klanten die de trekkracht beroepsmatig nodig hebben. r nog een SE met Bij de door ons gert sie is de stabilisatk teras uitschakelbaar om meer comfort zowel op de verharde weg als in ruw terrein te ver kregen. Als de stabilisator b ons g ring 5, basis urg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, 013-4683911 goede direct motor en APS, verteg Eduard Bog totale opbc. van teleconum optische en gel AR^AG NISS krijgen de )tere uit- osserie Bij een itor bochten itscha- len lage- ielba- meer. Bovendien is er topmodel, de 5-deurs S. lederen bekleding voor £109.900,=. De Patrol GR is in al haar uitvoeringen verkrijg baar op grijs kenteken zowel met een hoog dak en laag tus- senschot als normaal dak en volledig tussenschot. De prijs lijst begint in dit geval bij Het aantal kilometers dat personenauto’s jaarlijks afleggen, blijft stabiel. Vorig jaar reed een personenauto gemiddeld 16.550 kilometer. Dat is een fractie meer dan in 1996, maar weer min der dan in 1994 en 1995. De meeste kilometers worden privé of tijdens vakanties gereden (54 procent). Het aandeel van woon werkverkeer en zakèlijk afgeïegde kilometers bedraagt respec tievelijk 26 en 30 procent. bestuurder als passagier. Voor het opbergen van diverse spul len dienen onder meer de gigantische portierbakken. Aan zijn passagiers biedt de Patrol GR voldoende ruimte zowel voor hoofd als benen. Ook ach- terin zit je als een vorst alleen •erst is het een hele toer om op die Bede plek te komen. De stoelen gaan wel naar voren, maar dan nog is de instap krap. En wordt de rugleuning dan weer terugge drukt, dan blijkt de hele instel ling verdwenen te zijn. Dat ver staat men in Japan onder “Walk-in-systeem’. De centrale vergrendeling werkt met behulp van een afstandsbedie ning. Nissan is in het segment gro tere terreinauto’s al lange tijd actief met de Patrol. De zojuist geïntroduceerde nieuwe Patrol GR is er in twee carrosserievarianten, een lange vijfdeurs en korte drie- deurs. De klantengroep is voor beide auto’s nadrukkelijk ver schillend. West Brabant. “De keuze voor deze Opel werd gemaakt na een uitgebreide testperiode”, meldt Jos Donders. “Positieve punten van de Vectra DTi zijn de lage kilometerkostprijs, de prestaties, de 16 kleppen ingespoten turbodiesel- 1 de lage emissies.” -“egenwoordigd door Bogers, verzorgde de ibouw op het gebied lunicatie en de eluidssignalen. Het is prettig om lekker hoog te zitten en dat doen passagiers in de Patrol zonder meer. Als bestuurder heb je een vorstelijk uitzicht rondom en door het forse voorkomen zal een mede weggebruiker je niet snel over het hoofd zien. Maar wie vooral voor comfort gaat, kan beter naar een andere auto uitzien. De Patrol GR is gemaakt om te werken en dat doet ie dan ook het liefst. En daarvoor vraagt hij iedere 8 kilometer een liter dieselolie. Dat kwaliteit betaalt moet wor den, zien we meteen in de prijs lijst van de Patrol GR. De door gereden 3 deurs S-uitvoe- j komt op f.85.900,=. De ™sisversie kost £79.900,= en de luxueuze SE vraagt een uit gave van £92.900,=. De gelijk waardige vijfdeurs kost in dezelfde uitrustingsvarianten precies tienduizend gulden Technische gegevens: Merk en type: Nissan Patrol GR 2.8 S TDi 3d 6 in lijn 2826 cc 85 x 83 mm 130 pk bij 4000 tr/min 252 Nm bij 2000 tr/min lengte 4,44 meter, breedte 1,93 meter 2075 kg 3500 kg (geremd) topsnelheid 155 km/u acceleratie 0-100 in 17,5 sec. stadscyclus 14,5 liter/100 km buitenwegcyclus 9,5 liter/100 km gecombineerd 11,2 liter/100 km £85.900,= Subaru Nederland heeft de vanafprijs van de compacte Vivio aantrekkelijker gemaakt. Zo wordt de driedeurs GLi voortaan geleverd voor £14.995,= en dat betekent een consumentenvoordeel van twee mille. De vijfdeurs kost £15.595,=. De uitrusting is niet uitgekleed. Zo zijn onder meer een wis-was installatie op de achterruit, halogeen koplam pen, radiovoorbereiding met antenne en luidsprekers, stalen De eerste twee exemplaren van de Opel Vectra 2.0 TDi werden woensdag 27 mei jl. door Helmus Gloudemans van Gebr. Vullings Opel overhandigd aan een viertal vertegenwoordigers van de politie: Piet Neys, hoofd uitvoerder dienst Tilburg Noord, Jan Nelis, operationeel chef team Loon op Zand, Wiliam van der Mey, wagen- parkbeheerder team Tilburg Noord en Jos Donders, wagen- parkbeheerder regio Midden en optimaal in mijn ritme en scoorde er zelfs de tweede tijd. En de eerstvolgende proef werd het een derde tijd”. Het equipe Verkooijen/Verdonk was hele maal in vorm en dat resulteer de uiteindelijk in een vierde tijd in de Nissan Micra Challenge achter de gevestigde top. De vijfde wedstrijd meetellend voor de Nissan Micra Challenge wordt op 24 en 25 juli aanstaande gereden in Duitsland. balken in de portieren en in hoogte verstelbare gordels stan daard. De auto biedt plaats aan vier volwassenen ondanks zyn compacte buitenafmetingen. Voorin ligt een 4 cilinder motor met een vermogen van 44 pk. Deze motor is bijzonder zuinig en ook in onderhoud is de Vivio vriendelijk voor zijn eigenaar. Daarom is de Subaru Vivio nog meer dan voorheen een econo misch verantwoorde keuze. De lange versie is er voor automobilisten die dagelijks op de verharde weg zitten, maar in hun vrije tijd de trek kracht of de extra mogelijkhe den van deze terreinganger wenselijk achten. De korte variant is veel meer een auto voor aannemers, marktkoop lui, veehandelaren, dierenart sen etc. Mensen die vooral de trekkracht belangrijk vinden en de Patrol GR om die reden kiezen. En trekkracht, daarover beschikt de auto meer da doende. Onder de hoge, neus huist een 2,8 liter ien. De ral breed, hoogte J Wordt de De 35ste editie van de ELE- rally was bar en boos, in ieder geval wat betreft de weersom standigheden. Vanwege de grote hoeveelheid regenwater had een aantal rijders de groot ste problemen hun auto’s op de weg te houden. Soms ging het aquaplanend tussen de bomen door en dan op volle snelheid. De onderverharde wegen waren omgetoverd tot grote modder baden en het werd dus letter lijk het ‘hoofd boven water hou den’. Een belangrijk deel van Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: De auto staat op stalen 16 inch wielen met 265/70 R 16 ban den. Het reservewiel is achter op geplaatst en netjes met een hoes overtrokken. Aan de ach terkant vinden we twee deuren, een smal exemplaar dat eer wordt geopend en een twee-~ om de volle laadbreedte te kun nen benutten. Het derde rem licht is netjes tegen de boven kant van de achterruit geplaatst. Alhoewel de Patrol GR keurig geïntegreerde lichtu- nits heeft, zijn de belangrijkste lichtftmcties in de bumper opgenomen, dit vanwege Europese voorschriften. De bagageruimte is voore maar erg smal en de maakt weer wat goed. Wordt achterbank neergeklapt, dan groeit het tot maximaal 1652 liter en daarmee kan men prima uit de voeten. De interieurinrichting van de Patrol GR is vooral afgestemd op doelmatigheid. Het geheel is netjes afgewerkt, zonder luxe uit te stralen. De vrij harde stoelen hebben een effen stof aan de randen en kleuren in het midden. De portierruiten kunnen elektrisch worden geo pend en de spiegels met een druk op de knop worden ver steld en tevens verwarmd. Het instrumentarium is onder meer voorzien van een toerenteller. De stuurkolom kan in hoogte worden aangepast. De S-versi heeft standaard een hauv diende airco, vier luidsp^ bekerhouders voor en au; binnenverlichting met ve’ ging, 12 Volt aansluiting bagageruimte, startonder en een airbag voor zowel de klassementsproeven werd in het donker verreden en dat bracht extra moeilijkheden met zich mee, de rijders zagen geen hand voor ogen. “Op het vlieg veld Welschap begon de auto spontaan te glijden”, zo vertelt Nelis Verkooijen. “De tweede klassementsproef was bij Oirschot, als het ware bijna door mijn achtertuin. Mijn vader en ik hebben zelfs gehol pen bij het uitzetten ervan. Dat geeft extra motivatie en het ging dan ook gesmeerd. Ik zat 2075 kg, haalt een topsnelheid van 155 km/u en trekt in 17,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De bouwwijze van de Patrol GR is ten opzichte van zijn voor ganger wat betreft principe niet gewijzigd. Een sterk ladder chassis vormt de ruggegraat van de auto, daarop is de car rosserie geplaatst. Zowel voor als achter heeft de Patrol GR starre assen en stabilisator- stangen. .514,89 exclusief BTW. aieuwe Patrol GR sluit naadloos aan op het program ma van zijn gelijknamige voor ganger. In het uiterlijk zijn zelfs typische details terug te vinden. De krachtige diesel en het sterke chassis geven hem de werkpaardeigenschappen die zo worden geroemd. Het spatborden, die op hun beurt weer aansluiten op de alumini um treeplanken. Óp de motor kap zit een stoere luchtinlaat voor de intercooler. Ruitomlijsting, buitenspiegels en stootstrips zijn in de S-uit- voering zwart. der turbodieselmotor met inter cooler die een maximaal vermo gen levert van 130 pk by 4000 tr/min en een keurig koppelt van 252 Nm bij 2000 tr/min. Onder normale omstandighe den worden de motorkrachten via een vijfversnellingsbak aan de achterwielen afgegeven, ter wijl met behulp van een extra hendel de voorwielen kunnen worden bijgeschakeld. In dat geval kan ook nog voor de lage gearing worden gekozen, om bijvoorbeeld zuigende modder tot kinderspel te maken. Een trekhaak heeft de Patrol GR standaard niet en dat is eigen lijk vreemd, want vrijwel ieder een die deze auto koopt hangt er iets achter. Met een flinke trailer heeft de auto geen enkel probleem. Hij mag zelfs een geremde aanhanger trekken van 3500 kg. De auto zelf weegt wordt uitgeschakeld 1 achterwielen een grot slag, waardoor de carross minder heftig reageert. ingeschakelde stabilisat. wordt het overhellen in t geminimaliseerd. Het uit kelen kan alleen by snelhedc onder de 20 km/u. In het dag lijks verkeer is de korte wiel! sis van de driedeurs goed te merken. Wegoneffenheden en verkeersdrempels worden nadrukkelijk doorgegeven, waaruit duidelijk blijkt dat de Patrol GR in deze versie vooral bedoeld is als werktuig. Ook bij hoge snelheden op de snelweg voelt de auto wat springerig aan, een eigenschap die onge twijfeld bij de lange vijfdeurs minder waarneembaar is. Het is overigens keurig van Nissan dat iedere Patrol de fabriek verlaat met ABS. Het uiterlijk van de Patrol GR is onveranderd krachtig en stoer. De auto is met een breed te van 1,93 meter ronduit fors. Het front valt op door een enorm hoog geplaatste bumper met daarboven een indrukwek kende grille en flinkè koplam pen. De bumpers lopen door in de kunststof uitbouw van de SZ-ZH-30

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 25