L/c ivi i ram o. Gezi: Daihatsu Sirion Rover 416 Si Kings Cross Stoelhoezen 0 12 tlm 14 juni The Greatest Occasionshow 'On Earth' DATO pakt uit in Willem II stadion Meten met nieuwe maten fmt - v Jaargang 10 nr 22 Donderdag 11 juni 1998 Oplage 103.700 Deze week Autotest Nissan Patrol GR 2.8 S TDi DEALERS ..013 I4563956 ..013 5423030 .013 I 5420143 .0131 5364011 ..013 14634355 013 I 5355575 .013 1 4683911 .013 1 5363924 Stuurbekrachtiging ..013 I 5355655 ..013 I 5443330 Automaat .013 I 5422133 ..013 I 5053944 .013 I 5347771 ..013 I 5430022 .0416 1 363412 .013 I 4647676 Flits Lampie Tony Vos Feestelijk Deze week SPORT Zie pagina 9 s' nagekomen kunnen worden. De eerste side-airbag was wel licht nog opzienbarend, nu is het al bijna geen nieuws meer als een auto ermee wordt uitge rust. En zo vergaat het diverse noviteiten. Toch hebben dit soort nieuwe vindingen vaak verdergaande consequenties waaraan men als automobilist paar jaar weer aangescherpt. Door elkaar snel opvolgende technische ontwikkelingen kun nen autofabrikanten hier ook aan voldoen. Met veiligheid is het precies hetzelfde, de wettelij ke eisen sluiten veelal naadloos de versnellingshendel werden motor en versnellingsbak van elkaar ‘gescheiden’. Heel terecht werd er in instructieboekjes op gewezen dat de standaard gele verde pookknop niet zomaar door een accessoire-pookknop mocht worden uitgewisseld, omdat dan de balans in de pook werd verstoord en de werking van de automatische koppeling niet meer correct was. Vertalen we dat naar 1998, dan zien we bijvoorbeeld dat stoelen voor zien van zij-airbag niet zomaar met willekeurige stoelhoezen mogen worden overtrokken. De stiknaad van de stoel met air bag is zo gemaakt dat deze bij een bepaalde druk openscheurt. Een niet goedgekeurde stoelhoes kan de benodigde druk verho gen en ervoor zorgen dat de air bag niet ofte laat aanwezig is en zo zijn werk niet goed kan doen. En dat zijn toch belang rijke dingen om als consument te weten voordat men nietsver- Milieu en veiligheid zijn op dit moment dé items bij nieuwe auto’s. De katalysator is al weer vele jaren gemeengoed en toch worden de milieunormen om de op de technische mogelijkheden aan. Het heeft uiteraard geen zin eisen te stellen die niet moedend de prachtige bekleding van de nieuwe auto gaat beschermen. De dealer is in dit soort gevallen de enig juiste raadgever... Nog nooit eerder brachten de bij de DATO (Dealer Associatie Tilburg en Omstreken) aangeslo ten dealerbedrijven tijdens een gezamenlijke occasionshoiv zoveel gebruikte auto’s bijeen als komend weekend gaat gebeuren. Als locatie is het 'Willem II stadion gekozen dat voor iedereen uit de regio makkelijk te vinden is aan de Ringbaan Zuid. de champagneflessen uit de koelkast halen. Dit stuks laard i bij- 3t lopen door In de prijsklasse tot twintigduizend gulden kan men vanaf nu bij Daihatsu uit maar liefst vier verschillende modellen kiezen, want naast de Cuore, Move en Charade is er nu de nieuwe Sirion, een vijfdeurs auto die voldoet aan de nieuwe, royalere afmetingen die in Japan aan kleine auto’s worden opgelegd. protest van 'Williams werd afgewe zen en dus bleef de uitslag staan. •VWlAudi Auto Bongers013 I 5321411 Renault Van der Boom Daewoo Auto Braat Tilb. ..013 14680044 Chrysler Chrysler L. op Zand.0416 1 363993 Peugeot Collaris Subaru Dekkers Nissan Denissen Skoda Suzuki Gijsbers Mitsubishi Kluitmans •Seat Auto Noordhoek.,013 I4553678 •Ford Obam Tilburg013 l 5350045 •BMW Renova... Ford Van Rijn Volvo Van Roosmalen ...013 I 5840000 •Kia Schapendonk013 I 5331206 Peugeot Spijkers Goirle •Opel Gebr. Vullings01314680468 Alfa Romeo Wouters Daihatsu Ad v.d. Wouw. •Seat/Saab Zuid Oost niet direct denkt en dat is eigen lijk in de historie altijd al zo geweest. In de jaren vijftig en zestig deed bij sommige auto’s de automatische koppeling zijn intrede. Door het aanraken van eschroefd in Dit leve-^ - den op in icui vrier J 13/14 juni 24 uur voor toerwagens op de Nürburgring (D) zondag 14 juni BTCC te Donington Park (GB) Italia a Zandvoort met onder meer de Internationale Ferrari Challeng pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato tuur geschroefd in plaats van gelast. Dit levert met name voordelen op in landen waar de reparatievriendelijkheid tot uit drukking komt in de verzeke ringspremie. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg trisch bediende portierruiten, grotere wielen met bredere banden en meegespoten por- tiergrepen. Het topmodel is de ZTi met standaard airco, side- airbags, ABS, lichtmetalen wie len en een achterklepspoiler. De Daihatsu Sirion is volledig nieuw ontwikkeld en daarom kon de carrosseriestructuur zo worden gemaakt dat nu al kan worden voldaan aan de veilig heidseisen die pas over een paar jaar verplicht worden. De carrosserie is op vele plaatsen versterkt. Zo vinden we in de voorportieren twee versteyi- gingsbalken, die zowel bij een zijdelingse aanrijding als fron tale botsing de energie op een voorgeprogrammeerde wijze afvoeren. Standaard zijn gor- delspanners en twee airbags, terwijl de duurste versie is voorzien van zij-airbags, een unicum in deze klasse. Ook heeft Daihatsu nagedacht over zo laag mogelijke herstelkosten na aanrijdingen. Zo zijn diverse delen van de carrosseriestruc- Op het stratencircuit van Detroit was Alex Zanardi de snelste in de achtste race voor het Fedex CART Championship. Hij werd gevolgd door de Mexicaan Adrian Fernandez en de Braziliaan Gil de Ferran. Zanardi’s naaste belagers in de titel strijd, Greg Moore en Jimmy Vasser, eindigden als vijfde en zesde waar door de Italiaan zijn voorsprong weer een stukje kon vergroten. pen. Helaas ontstaat er dan geen volledig vlakke laadvloer. Bij de inrichting van het interi eur vertelt Daihatsu de gebruikte materialen afgestemd te hebben op de Europese smaak, maar omdat smaken verschillen zal lang niet ieder een er van gecharmeerd zijn. De randen van de stoelen zijn in een effen grijze stof uitge voerd, terwijl de middenbanen een drukke print hebben in donkere en lichte grijstinten. De stoelen kennen alleen de standaard verstelmogelijkhe- den, maar dat is voldoende om een goede zitpositie te vinden. Het dashboard ziet er aardig uit, waarbij de omlijsting van de middenconsole een metaal achtige uitstraling heeft. Het is helaas allemaal wel erg grijs. Het instrumentarium is com pleet met een toerenteller. Alle Sirions krijgen bovendien stan daard stuurbekrachtiging. Deze installatie is zo geconstrueerd dat bij manouvreren een maxi male opbrengst wordt verkre gen zonder een flinke aanslag op het brandstofverbruik te doen. Daihatsu noemt in haar docu mentatie de XTi als basisuit voering, al zit daar nog de gun stig geprijsde STi onder. Deze XTi is onder meer voorzien van bekerhouders voorin, stoffen deurbekleding, ruitenwissers met interval, luidsprekers voor, elektrisch bediende buitenspie gels, meegespoten spiegelbehui- zing, getint glas, wieldoppen, twee airbags, startblokkering en een derde remlicht. Een trapje hoger staat de RTi met onder meer centrale vergrende ling, digitaal klokje, vier elek- De Grand Prix van Canada, afge lopen zondag verreden op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal, stond bol van de inciden- tep, David Coulthard wist dit keer in de kwalificatietraining zijn team- maat en concurrent Mika Hakkinen voor te blijven en in de allereerste ronde viel de Fin zelfs uit met een probleem aan de versnellingsbak. De Schot kon helaas niet profiteren van deze buitenkans om zijn achterstand aanzienlijk te verkleinen want in ronde 19 gaf zijn gaspedaal er de brui aan. Exit beide McLaren Mercedessen. De 23 (van de 26) aanges ven brengen er ruim 450 prijsklassen en in maten bij elkaa kocht met drie Inde eerste bocht maakte Alexander Vfurz een remfout en ver oorzaakte een spectaculair ongeval waardoor een herstart noodzakelijk was. Na het wegvallen van Hakkinen en Coulthard zette Michael Schumacher de race naar zijn hand en scoorde de tweede sei- zoensoverwinning voor Ferrari, waarmee hij opschoof naar de twee de plaats in het klassement. De zege van Schumi bleef echter nog enige tijd in het onzekere. Na een pitstop stormde de Duitser zonder op of om te kijken de baan op en reed daar mee zijn landgenoot Frentzen van het asfalt. De tweevoudig wereld kampioen kreeg een penalty van tien seconden maar het daarop volgende Uiteraard zorgt de ruim 12,5 jaar geleden opgerichte Tilburgse dealerassociatie voor het nodige vertier. Zo brengt de Tilburgse zanger en presentator Walter Vermeer vanaf het podium tussen de tentoongestelde auto’s gezelligheid en ontspanning. En voor de jon gere bezoekers treedt het bekroonde clowns- duo Flits Lampie op. Zij wonnen enkele jaren geleden de VSB-clownsaward. Zij bren gen ook videofilmpjes mee, laten de kleintjes tekenen en kleuren en smincken de kinderen van de bezoekers. De Rotary verkoop tijdens de occasionshow van de DATO miniatuurau- to’s. De opbrengst hiervan komt volledig ten goede van een school in Afrika. Niemand zal zich op vrijdag 12, zaterdag 13 zondag 14 juni vervelen tijdens The .caucv Occasionshow on Earth’ van de ATO rondom het Willem II stadion in burg. Het evenement is op vrijdag geopend 113.00 tot 21.00 uur en op zaterdag en ndag van 10.00 tot 17.00 uur. 'zoekers vinden voldoende parkeergelegen- 1 bij de Stadssporthal aan de Goirleseweg eventueel op evenemententerrein ‘t Laar. De naam Sirion is een samen voeging van de sterren Sirius en Orion. De auto moet inder daad de nieuwe ster voor het merk worden. Dat deze Sirion zal kannibaliseren op de bestaande Daihatsu-modellen is zo klaar als een klontje. Toch verwacht men zo’n 50 procent van de klanten bij andere merken weg te halen. Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dealer Associatie Tilburg en Omstreken, verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek. Prijzen Zoals gezegd zet de Daihatsu de Sirion gunstig geprijsd in de markt. De basis STi kost f. 19.995,= en heeft voor dit bedrag onder meer al twee airbags, bekerhouders, licht- zoemer, getint glas een mee gespoten bumpers. Voor metaallak hoeft bij de Sirion geen meerprijs betaald te wor den. De XTi komt op f.21.995,= en de RTi moet f.23.595,= opleveren. De zeer complete ZTi vergt een inves tering van f.27.995,=. De auto matische viertraps transmis sie is te leveren vanaf de XTi tegen een meerprijs van f.2.575,=. Daihatsu Holland denkt op jaarbasis tussen de 3.000 en 4.000 exemplaren van de Sirion te gaan verkopen, jaar komen er nog 1.500 i naar ons land. Soortgenoten De Europese versie van de Sirion is 3,675 meter lang en 1,595 meter breed. Bovendien is de auto fractioneel hoger dan zijn meeste soortgenoten. Daardoor wordt bovendien het effect van een ruimtewagen verkregen. Toch mag de Sirion niet als zodanig worden aan gemerkt. De carrosserievor- men zijn vooral rond en bol, waarbij de voorzijde de mees te fantasie toont. Chroom speelt bij de Sirion een belangrijke rol. Zo loopt er een brede chromen bies over de voorbumper en de flanken. De koplampen lopen ver naar boven door. De zijruiten achter de vier portieren i in extra ruitjes. De vorm van de achterlichten is zo gemaakt dat de vijfde deur zo breed mogelijk kan zijn. Een mist- achterlicht is af-fabriek duide lijk niet voorzien, vandaar dat het standaard geleverd exem plaar een beetje gekunsteld onder de bumper is geplaatst. De dakspoiler staat op de accessoirelij st. De achterklep is met de sleutel of van bin nenuit te openen en geeft toe gang tot een keurig afgewerk te bagageruimte met een nette inhoud van 267 liter. Dit is maximaal uit te breiden door de rugleuning in twee ongelijke delen neer te klap- daar nauwelijks voor onder met 140 km/u en 0-100 in 16,5 seconden. Volgens de standa; EEG-meting komt de Sirion zonder zuinig uit de bus met een gemiddeld verbruik van 1 liter op ruim 18 kilometer en zelfs bijna 1 op 21 tijdens de zogenaamde buitenwegcyclus. Aan de voorzijde past Daihatsu een onafhankelijke ophanging met McPherson veerpoten toe en achter een semi-onafhanke- lijke constructie met getrokken draagarmen. Zowel voor als achter wordt een stabilisator- stang gemonteerd. Ondanks de relatief bescheiden afmetingen van de auto, wordt oneffen weg dek op efficiënte wijze verwerkt en helt de carrosserie niet noe- menswaardig over in bochten. Wel vertoonden de door ons gereden voor-serie exemplaren een hinderlijke brom in het dashboard als in de eerste ver- snellings ‘sportief’ wordt weg gereden. Eenmaal op weg deed dit ‘euvel’ zich niet meer voor. Iedereen die tijdens ‘The Greatest Occasionshow On Earth’ een auto koopt, krjjgt extra kortingen, 500 bonusmiles, een Shell wegenkaart en zoals het bij een feeste lijke show hoort een kleurrijke bos bloemen en een fles champagne. Een auto inruilen behoort uiteraard tot de mogelijkheden. De eigen auto kan bij aan koop direct getaxeerd worden en ook finan cieringen kunnen ter plekke worden afgeslo ten. De IDM bank doet meteen een BKR- toest. Daarnaast zijn er nog een aantal bedrijven die in de businessruimtes van het stadion hun producten en diensten presente ren. Shell stelt op het stadionterrein een De 24 Uur van Le Mans werd een dubbele overwinning voor Porsche. McNish, Aiello en Ortelli reden hun GT1 911 98 als eerste over de finish lijn, gevolgd door hun teamcollega’s Muller, Alzen en Wollek. In de aan loop naar de klassieker stal Mercedes Benz de show met een waanzinnig snelle pole-position van Bernd Schneider maar na twee uur racen stonden de beide zilveren pij len al aaan de kant. Hierna ontspon zich een fascinerende strijd tussen Toyota en Porsche. Het leek er heel lang op dat het Japanse monster van Boutsen, Kelleners en Lees de eerste zege voor Toyota op het circuit van Le Sarthe binnen zou halen maar met minder dan twee uur te gaan ging de versnellingsbak van de fraaie GT One kapot en Porsche kon Toyota Autonova013 1 5351035 Mercedes Benz Autopan0416 1 361553 Mazda Van Baast. Citroën Bertens Rover Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur --oslotei! dealerbedrij- im 450 auto’s uit diverse alle denkbare soorten en lar. Al deze auto’s worden ver- i maanden BOVAG-garantie. replica op van de Formule 1 wagen van Michael Schumacher. Bezoekers kunnen zich in deze bolide laten fotograferen. Philips Car Systems presenteert niet alleen haar uitge breide lijn audio-apparatuur voor auto’s, maar ook het Carin navigatiesysteem. Er is een auto met Carin aanwezig waarin een proefrit kan worden gemaakt. De ANWB pre senteert de voordelen van het lidmaatschap en Cirrhus Car Clean heeft een presentatie over haar milieu- en autovriendelijke was straat op industrieterrein Kraaiven. Jan Lammers eindigde op de zesde plaats op negen ronden van de winnaars. Van de grote fabrieks- teams waren de Nissans eigenlijk nog het meest betrouwbaar maar ze kwamen pure snelheid tekort in ver gelijking met Toyota en Porsche. De GT2 klasse werd gewonnen door de Chrysler Viper van Bell, Donahue en Drudi. Patrick Huisman bestuurde samen met Karl Wendlinger en Mare Duez de eerste fabrieks Viper maar haalde de finish niet. De derde Nederlander op Le Mans was Hans Hugenholz (Viper). In het fabrieksgeweld kon de wagen niet meekomen maar ze haalden wel de finish en dat is op zich een prestatie in de jaarlijkse slijtageslag. De enorme reeks speciale uit voeringen op basis van bestaan de Rover-modellen wordt nu tij delijk uitgebreid met de 416 Si Kings Cross verkrijgbaar met de vier- en vijfdeurs carrosse rie. Er zullen er slechts 200 van in ons land worden aangebo den. Dit extra aangeklede model dankt zijn naam aan een van de bekendste straten van Londen. De standaarduitvoe ring van de 416 Si (met o.m. airco) wordt verder uitgebreid met een passagiersairbag, metaallak (Tahiti Blue of British Racing Green), in de voorbumper geïntegreerde mistlampen, lederen pookknop, extra hout in het interieur en lichtmetalen wielen (was al standaard op de sedan). De vijf deurs 416 Si Kings Cross komt op f.38.490,= terwijl de vier- deurs f.39.490,= kost. De Sirion heeft bovendien een volledig nieuwe motor. Het is een 3 cilinder met een inhoud van 989 cc voorzien van 12 kleppen met twee bovenliggen de nokkenassen. Met multi point inspuiting levert dit een behoorlijk vermogen op van 55 pk bij 5200 tr/min en een kop pel van 88 Nm bij 3600 tr/min. Ondanks de vergaande veilig heidsvoorzieningen blijft het gewicht beperkt van 785 kg voor de handgeschakelde XTi tot 820 kg voor de ZTi met vier traps automaat. De handge schakelde varianten zijn goed voor een top van 145 km/u en hebben 15,4 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te behalen. De automaat doet e van een land zal zi en zondag 1 Greatest Oc DAT Tilbi van zond Bezv. heid en ex

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 23