L/c ivi i ram
o.
Gezi:
Daihatsu Sirion
Rover
416 Si
Kings
Cross
Stoelhoezen
0
12 tlm 14 juni The Greatest
Occasionshow 'On Earth'
DATO pakt uit in
Willem II stadion
Meten met nieuwe maten
fmt
- v
Jaargang 10 nr 22 Donderdag 11 juni 1998 Oplage 103.700
Deze week
Autotest Nissan Patrol GR 2.8 S TDi
DEALERS
..013 I4563956
..013 5423030
.013 I 5420143
.0131 5364011
..013 14634355
013 I 5355575
.013 1 4683911
.013 1 5363924
Stuurbekrachtiging
..013 I 5355655
..013 I 5443330
Automaat
.013 I 5422133
..013 I 5053944
.013 I 5347771
..013 I 5430022
.0416 1 363412
.013 I 4647676
Flits Lampie
Tony Vos
Feestelijk
Deze week
SPORT
Zie pagina 9
s'
nagekomen kunnen worden.
De eerste side-airbag was wel
licht nog opzienbarend, nu is
het al bijna geen nieuws meer
als een auto ermee wordt uitge
rust. En zo vergaat het diverse
noviteiten. Toch hebben dit
soort nieuwe vindingen vaak
verdergaande consequenties
waaraan men als automobilist
paar jaar weer aangescherpt.
Door elkaar snel opvolgende
technische ontwikkelingen kun
nen autofabrikanten hier ook
aan voldoen. Met veiligheid is
het precies hetzelfde, de wettelij
ke eisen sluiten veelal naadloos
de versnellingshendel werden
motor en versnellingsbak van
elkaar ‘gescheiden’. Heel terecht
werd er in instructieboekjes op
gewezen dat de standaard gele
verde pookknop niet zomaar
door een accessoire-pookknop
mocht worden uitgewisseld,
omdat dan de balans in de pook
werd verstoord en de werking
van de automatische koppeling
niet meer correct was. Vertalen
we dat naar 1998, dan zien we
bijvoorbeeld dat stoelen voor
zien van zij-airbag niet zomaar
met willekeurige stoelhoezen
mogen worden overtrokken. De
stiknaad van de stoel met air
bag is zo gemaakt dat deze bij
een bepaalde druk openscheurt.
Een niet goedgekeurde stoelhoes
kan de benodigde druk verho
gen en ervoor zorgen dat de air
bag niet ofte laat aanwezig is
en zo zijn werk niet goed kan
doen. En dat zijn toch belang
rijke dingen om als consument
te weten voordat men nietsver-
Milieu en veiligheid zijn op dit
moment dé items bij nieuwe
auto’s. De katalysator is al weer
vele jaren gemeengoed en toch
worden de milieunormen om de
op de technische mogelijkheden
aan. Het heeft uiteraard geen
zin eisen te stellen die niet
moedend de prachtige bekleding
van de nieuwe auto gaat
beschermen. De dealer is in dit
soort gevallen de enig juiste
raadgever...
Nog nooit eerder brachten de bij
de DATO (Dealer Associatie
Tilburg en Omstreken) aangeslo
ten dealerbedrijven tijdens een
gezamenlijke occasionshoiv zoveel
gebruikte auto’s bijeen als komend
weekend gaat gebeuren. Als locatie
is het 'Willem II stadion gekozen
dat voor iedereen uit de regio
makkelijk te vinden is aan de
Ringbaan Zuid.
de champagneflessen uit de koelkast
halen.
Dit
stuks
laard
i bij-
3t
lopen
door
In de prijsklasse tot twintigduizend gulden kan
men vanaf nu bij Daihatsu uit maar liefst vier
verschillende modellen kiezen, want naast de
Cuore, Move en Charade is er nu de nieuwe
Sirion, een vijfdeurs auto die voldoet aan de
nieuwe, royalere afmetingen die in Japan aan
kleine auto’s worden opgelegd.
protest van 'Williams werd afgewe
zen en dus bleef de uitslag staan.
•VWlAudi
Auto Bongers013 I 5321411
Renault
Van der Boom
Daewoo
Auto Braat Tilb. ..013 14680044
Chrysler
Chrysler L. op Zand.0416 1 363993
Peugeot
Collaris
Subaru
Dekkers
Nissan
Denissen
Skoda
Suzuki
Gijsbers
Mitsubishi
Kluitmans
•Seat
Auto Noordhoek.,013 I4553678
•Ford
Obam Tilburg013 l 5350045
•BMW
Renova...
Ford
Van Rijn
Volvo
Van Roosmalen ...013 I 5840000
•Kia
Schapendonk013 I 5331206
Peugeot
Spijkers Goirle
•Opel
Gebr. Vullings01314680468
Alfa Romeo
Wouters
Daihatsu
Ad v.d. Wouw.
•Seat/Saab
Zuid Oost
niet direct denkt en dat is eigen
lijk in de historie altijd al zo
geweest. In de jaren vijftig en
zestig deed bij sommige auto’s
de automatische koppeling zijn
intrede. Door het aanraken van
eschroefd in
Dit leve-^ -
den op in icui
vrier J
13/14 juni
24 uur voor toerwagens op de
Nürburgring (D)
zondag 14 juni
BTCC te Donington Park (GB)
Italia a Zandvoort met onder meer
de Internationale Ferrari Challeng
pag. 3 Uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. Dato
tuur geschroefd in plaats van
gelast. Dit levert met name
voordelen op in landen waar de
reparatievriendelijkheid tot uit
drukking komt in de verzeke
ringspremie.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
trisch bediende portierruiten,
grotere wielen met bredere
banden en meegespoten por-
tiergrepen. Het topmodel is de
ZTi met standaard airco, side-
airbags, ABS, lichtmetalen wie
len en een achterklepspoiler.
De Daihatsu Sirion is volledig
nieuw ontwikkeld en daarom
kon de carrosseriestructuur zo
worden gemaakt dat nu al kan
worden voldaan aan de veilig
heidseisen die pas over een
paar jaar verplicht worden. De
carrosserie is op vele plaatsen
versterkt. Zo vinden we in de
voorportieren twee versteyi-
gingsbalken, die zowel bij een
zijdelingse aanrijding als fron
tale botsing de energie op een
voorgeprogrammeerde wijze
afvoeren. Standaard zijn gor-
delspanners en twee airbags,
terwijl de duurste versie is
voorzien van zij-airbags, een
unicum in deze klasse. Ook
heeft Daihatsu nagedacht over
zo laag mogelijke herstelkosten
na aanrijdingen. Zo zijn diverse
delen van de carrosseriestruc-
Op het stratencircuit van Detroit
was Alex Zanardi de snelste in de
achtste race voor het Fedex CART
Championship. Hij werd gevolgd
door de Mexicaan Adrian Fernandez
en de Braziliaan Gil de Ferran.
Zanardi’s naaste belagers in de titel
strijd, Greg Moore en Jimmy Vasser,
eindigden als vijfde en zesde waar
door de Italiaan zijn voorsprong
weer een stukje kon vergroten.
pen. Helaas ontstaat er dan
geen volledig vlakke laadvloer.
Bij de inrichting van het interi
eur vertelt Daihatsu de
gebruikte materialen afgestemd
te hebben op de Europese
smaak, maar omdat smaken
verschillen zal lang niet ieder
een er van gecharmeerd zijn.
De randen van de stoelen zijn
in een effen grijze stof uitge
voerd, terwijl de middenbanen
een drukke print hebben in
donkere en lichte grijstinten.
De stoelen kennen alleen de
standaard verstelmogelijkhe-
den, maar dat is voldoende om
een goede zitpositie te vinden.
Het dashboard ziet er aardig
uit, waarbij de omlijsting van
de middenconsole een metaal
achtige uitstraling heeft. Het is
helaas allemaal wel erg grijs.
Het instrumentarium is com
pleet met een toerenteller. Alle
Sirions krijgen bovendien stan
daard stuurbekrachtiging. Deze
installatie is zo geconstrueerd
dat bij manouvreren een maxi
male opbrengst wordt verkre
gen zonder een flinke aanslag
op het brandstofverbruik te
doen.
Daihatsu noemt in haar docu
mentatie de XTi als basisuit
voering, al zit daar nog de gun
stig geprijsde STi onder. Deze
XTi is onder meer voorzien van
bekerhouders voorin, stoffen
deurbekleding, ruitenwissers
met interval, luidsprekers voor,
elektrisch bediende buitenspie
gels, meegespoten spiegelbehui-
zing, getint glas, wieldoppen,
twee airbags, startblokkering
en een derde remlicht. Een
trapje hoger staat de RTi met
onder meer centrale vergrende
ling, digitaal klokje, vier elek-
De Grand Prix van Canada, afge
lopen zondag verreden op het
Circuit Gilles Villeneuve in
Montreal, stond bol van de inciden-
tep, David Coulthard wist dit keer
in de kwalificatietraining zijn team-
maat en concurrent Mika Hakkinen
voor te blijven en in de allereerste
ronde viel de Fin zelfs uit met een
probleem aan de versnellingsbak. De
Schot kon helaas niet profiteren van
deze buitenkans om zijn achterstand
aanzienlijk te verkleinen want in
ronde 19 gaf zijn gaspedaal er de
brui aan. Exit beide McLaren
Mercedessen.
De 23 (van de 26) aanges
ven brengen er ruim 450
prijsklassen en in
maten bij elkaa
kocht met drie
Inde eerste bocht maakte
Alexander Vfurz een remfout en ver
oorzaakte een spectaculair ongeval
waardoor een herstart noodzakelijk
was. Na het wegvallen van
Hakkinen en Coulthard zette
Michael Schumacher de race naar
zijn hand en scoorde de tweede sei-
zoensoverwinning voor Ferrari,
waarmee hij opschoof naar de twee
de plaats in het klassement. De zege
van Schumi bleef echter nog enige
tijd in het onzekere. Na een pitstop
stormde de Duitser zonder op of om
te kijken de baan op en reed daar
mee zijn landgenoot Frentzen van
het asfalt. De tweevoudig wereld
kampioen kreeg een penalty van tien
seconden maar het daarop volgende
Uiteraard zorgt de ruim 12,5 jaar geleden
opgerichte Tilburgse dealerassociatie voor
het nodige vertier. Zo brengt de Tilburgse
zanger en presentator Walter Vermeer vanaf
het podium tussen de tentoongestelde auto’s
gezelligheid en ontspanning. En voor de jon
gere bezoekers treedt het bekroonde clowns-
duo Flits Lampie op. Zij wonnen enkele
jaren geleden de VSB-clownsaward. Zij bren
gen ook videofilmpjes mee, laten de kleintjes
tekenen en kleuren en smincken de kinderen
van de bezoekers. De Rotary verkoop tijdens
de occasionshow van de DATO miniatuurau-
to’s. De opbrengst hiervan komt volledig ten
goede van een school in Afrika.
Niemand zal zich op vrijdag 12, zaterdag 13
zondag 14 juni vervelen tijdens The
.caucv Occasionshow on Earth’ van de
ATO rondom het Willem II stadion in
burg. Het evenement is op vrijdag geopend
113.00 tot 21.00 uur en op zaterdag en
ndag van 10.00 tot 17.00 uur.
'zoekers vinden voldoende parkeergelegen-
1 bij de Stadssporthal aan de Goirleseweg
eventueel op evenemententerrein ‘t Laar.
De naam Sirion is een samen
voeging van de sterren Sirius
en Orion. De auto moet inder
daad de nieuwe ster voor het
merk worden. Dat deze Sirion
zal kannibaliseren op de
bestaande Daihatsu-modellen
is zo klaar als een klontje.
Toch verwacht men zo’n 50
procent van de klanten bij
andere merken weg te halen.
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
De Automaat is een uitgave
van De Tilburgse Koerier i.s.m.
Dealer Associatie Tilburg en
Omstreken, verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek.
Prijzen
Zoals gezegd zet de Daihatsu
de Sirion gunstig geprijsd in
de markt. De basis STi kost
f. 19.995,= en heeft voor dit
bedrag onder meer al twee
airbags, bekerhouders, licht-
zoemer, getint glas een mee
gespoten bumpers. Voor
metaallak hoeft bij de Sirion
geen meerprijs betaald te wor
den. De XTi komt op
f.21.995,= en de RTi moet
f.23.595,= opleveren. De zeer
complete ZTi vergt een inves
tering van f.27.995,=. De auto
matische viertraps transmis
sie is te leveren vanaf de XTi
tegen een meerprijs van
f.2.575,=.
Daihatsu Holland denkt op
jaarbasis tussen de 3.000 en
4.000 exemplaren van de
Sirion te gaan verkopen,
jaar komen er nog 1.500 i
naar ons land.
Soortgenoten
De Europese versie van de
Sirion is 3,675 meter lang en
1,595 meter breed. Bovendien
is de auto fractioneel hoger
dan zijn meeste soortgenoten.
Daardoor wordt bovendien het
effect van een ruimtewagen
verkregen. Toch mag de Sirion
niet als zodanig worden aan
gemerkt. De carrosserievor-
men zijn vooral rond en bol,
waarbij de voorzijde de mees
te fantasie toont. Chroom
speelt bij de Sirion een
belangrijke rol. Zo loopt er een
brede chromen bies over de
voorbumper en de flanken. De
koplampen lopen ver naar
boven door. De zijruiten
achter de vier portieren i
in extra ruitjes. De vorm van
de achterlichten is zo gemaakt
dat de vijfde deur zo breed
mogelijk kan zijn. Een mist-
achterlicht is af-fabriek duide
lijk niet voorzien, vandaar dat
het standaard geleverd exem
plaar een beetje gekunsteld
onder de bumper is geplaatst.
De dakspoiler staat op de
accessoirelij st. De achterklep
is met de sleutel of van bin
nenuit te openen en geeft toe
gang tot een keurig afgewerk
te bagageruimte met een
nette inhoud van 267 liter. Dit
is maximaal uit te breiden
door de rugleuning in twee
ongelijke delen neer te klap-
daar nauwelijks voor onder met
140 km/u en 0-100 in 16,5
seconden. Volgens de standa;
EEG-meting komt de Sirion
zonder zuinig uit de bus met
een gemiddeld verbruik van 1
liter op ruim 18 kilometer en
zelfs bijna 1 op 21 tijdens de
zogenaamde buitenwegcyclus.
Aan de voorzijde past Daihatsu
een onafhankelijke ophanging
met McPherson veerpoten toe
en achter een semi-onafhanke-
lijke constructie met getrokken
draagarmen. Zowel voor als
achter wordt een stabilisator-
stang gemonteerd. Ondanks de
relatief bescheiden afmetingen
van de auto, wordt oneffen weg
dek op efficiënte wijze verwerkt
en helt de carrosserie niet noe-
menswaardig over in bochten.
Wel vertoonden de door ons
gereden voor-serie exemplaren
een hinderlijke brom in het
dashboard als in de eerste ver-
snellings ‘sportief’ wordt weg
gereden. Eenmaal op weg deed
dit ‘euvel’ zich niet meer voor.
Iedereen die tijdens ‘The Greatest
Occasionshow On Earth’ een auto koopt,
krjjgt extra kortingen, 500 bonusmiles, een
Shell wegenkaart en zoals het bij een feeste
lijke show hoort een kleurrijke bos bloemen
en een fles champagne.
Een auto inruilen behoort uiteraard tot de
mogelijkheden. De eigen auto kan bij aan
koop direct getaxeerd worden en ook finan
cieringen kunnen ter plekke worden afgeslo
ten. De IDM bank doet meteen een BKR-
toest. Daarnaast zijn er nog een aantal
bedrijven die in de businessruimtes van het
stadion hun producten en diensten presente
ren. Shell stelt op het stadionterrein een
De 24 Uur van Le Mans werd een
dubbele overwinning voor Porsche.
McNish, Aiello en Ortelli reden hun
GT1 911 98 als eerste over de finish
lijn, gevolgd door hun teamcollega’s
Muller, Alzen en Wollek. In de aan
loop naar de klassieker stal
Mercedes Benz de show met een
waanzinnig snelle pole-position van
Bernd Schneider maar na twee uur
racen stonden de beide zilveren pij
len al aaan de kant. Hierna ontspon
zich een fascinerende strijd tussen
Toyota en Porsche. Het leek er heel
lang op dat het Japanse monster
van Boutsen, Kelleners en Lees de
eerste zege voor Toyota op het circuit
van Le Sarthe binnen zou halen
maar met minder dan twee uur te
gaan ging de versnellingsbak van de
fraaie GT One kapot en Porsche kon
Toyota
Autonova013 1 5351035
Mercedes Benz
Autopan0416 1 361553
Mazda
Van Baast.
Citroën
Bertens
Rover
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
--oslotei! dealerbedrij-
im 450 auto’s uit diverse
alle denkbare soorten en
lar. Al deze auto’s worden ver-
i maanden BOVAG-garantie.
replica op van de Formule 1 wagen van
Michael Schumacher. Bezoekers kunnen zich
in deze bolide laten fotograferen. Philips Car
Systems presenteert niet alleen haar uitge
breide lijn audio-apparatuur voor auto’s,
maar ook het Carin navigatiesysteem. Er is
een auto met Carin aanwezig waarin een
proefrit kan worden gemaakt. De ANWB pre
senteert de voordelen van het lidmaatschap
en Cirrhus Car Clean heeft een presentatie
over haar milieu- en autovriendelijke was
straat op industrieterrein Kraaiven.
Jan Lammers eindigde op de
zesde plaats op negen ronden van de
winnaars. Van de grote fabrieks-
teams waren de Nissans eigenlijk
nog het meest betrouwbaar maar ze
kwamen pure snelheid tekort in ver
gelijking met Toyota en Porsche. De
GT2 klasse werd gewonnen door de
Chrysler Viper van Bell, Donahue en
Drudi. Patrick Huisman bestuurde
samen met Karl Wendlinger en
Mare Duez de eerste fabrieks Viper
maar haalde de finish niet. De
derde Nederlander op Le Mans was
Hans Hugenholz (Viper). In het
fabrieksgeweld kon de wagen niet
meekomen maar ze haalden wel de
finish en dat is op zich een prestatie
in de jaarlijkse slijtageslag.
De enorme reeks speciale uit
voeringen op basis van bestaan
de Rover-modellen wordt nu tij
delijk uitgebreid met de 416 Si
Kings Cross verkrijgbaar met
de vier- en vijfdeurs carrosse
rie. Er zullen er slechts 200 van
in ons land worden aangebo
den. Dit extra aangeklede
model dankt zijn naam aan een
van de bekendste straten van
Londen. De standaarduitvoe
ring van de 416 Si (met o.m.
airco) wordt verder uitgebreid
met een passagiersairbag,
metaallak (Tahiti Blue of
British Racing Green), in de
voorbumper geïntegreerde
mistlampen, lederen pookknop,
extra hout in het interieur en
lichtmetalen wielen (was al
standaard op de sedan). De vijf
deurs 416 Si Kings Cross komt
op f.38.490,= terwijl de vier-
deurs f.39.490,= kost.
De Sirion heeft bovendien een
volledig nieuwe motor. Het is
een 3 cilinder met een inhoud
van 989 cc voorzien van 12
kleppen met twee bovenliggen
de nokkenassen. Met multi
point inspuiting levert dit een
behoorlijk vermogen op van 55
pk bij 5200 tr/min en een kop
pel van 88 Nm bij 3600 tr/min.
Ondanks de vergaande veilig
heidsvoorzieningen blijft het
gewicht beperkt van 785 kg
voor de handgeschakelde XTi
tot 820 kg voor de ZTi met vier
traps automaat. De handge
schakelde varianten zijn goed
voor een top van 145 km/u en
hebben 15,4 seconden nodig om
de 100 km/u vanuit stilstand te
behalen. De automaat doet
e van een
land zal zi
en zondag 1
Greatest Oc
DAT
Tilbi
van
zond
Bezv.
heid
en ex