emeentenieuws Verkeerscirculatieplan Centrum a Multifunctioneel stationscomplex Heuvel blijft dicht voor autoverkeer Met de bus van oost naar west en van noord naar zuid Groen en blauw S3 Fietsen in Tilburg nog aantrekkelijker Hill DE TILBURGSE KOERIER i 1998 pagina 12 Donderdag 11 juni 1998 pagina 13 Hoe dan N HUURDERS! 239 99 139 119 149 2?9 1BEEKSTUUT10A ■N HUIS r 21.00 UUR Zo’n multifunctioneel complex met daarin een parkeergarage moet natuurlijk goed bereikbaar zijn per auto. In het plan van Arcadis worden de Hart van Bra- bantlaan en de Bosscheweg de twee belangrijkste hoofdroutes naar het centrum. Uiteraard moet de Bosscheweg en het knooppunt de Ringbaan Oost hiervoor wor den aangepast. Het exacte tracé van deze nieuwe weg aan de oostkant van de stad is niet bekend. Doordat de meeste auto’s gebruik zullen maken van deze twee routes, rijden er elders in de stad minder auto’s. De route via de Kwaadeindstraat, Wilhelminapark en Besterdring, de bestaande Havendijkroute en de route via de Piusstraat/Bisschop Zwijsenstraat, Korvelseweg en Bredaseweg behouden na tuurlijk wel hun functie als ontsluitingswegen voor het centrum. Tilburg heeft een unieke structuur van wegen. Naast de cityring om het centrum, heeft Tilburg een volledig stelsel van ringbanen om de Oude Stad. Wanneer de Noordoost- en Noordwesttangent klaar zijn, ligt er ook een derde schil rond de stad. De ringbanen zijn belangrijk voor de ‘verdeling’ van het verkeer met bestemming Oude Stad. Bekeken wordt of ringbanen ‘opgewaardeerd kunnen worden zodat zij nog beter deze ‘verdeelfunctie’ kunnen vervullen. Het belangrijkste element uit het voorstel van Arcadis is het multifunctionele sta tionscomplex op de kop van de Heuvel. In dit multifunctionele complex zijn het Centraal Station, een modern busstation, een parkeergarage, een hotelaccommo datie, een conferentie- en expositieruimte, het VW en een fietsenstalling te vin den. De realisatie van dit multifunctionele complex betekent dat het huidige sta tion verplaatst moet worden. De gemeente gaat bekijken of dit mogelijk is. Bovendien heeft de verplaatsing van het Station gevolgen voor de eerder genoem de plannen voor de Stationszone en het Pieter Vreedeplein. Door een bundeling van voorzieningen op de kop van de Heuvel wordt de beteke nis van de Heuvel als centrumplein vergroot. Bovendien zorgen de 24.000 bezoe kers van het station ervoor dat de Heuvel een aantrekkelijke vestigingsplaats wordt voor winkels etc. De Tilburgse binnenstad krijgt een entree die past bij de zesde stad van het land. De Heuvel krijgt de kans om het hart van de Tilburgse binnenstad te worden. jroen een )r de deelnemers De gemeenteraad neemt op 6 juli aanstaande de uiteindelijke beslissing over de voorgestelde maatregelen en studies. Belangrijk voor het Piushavengebied is het besluit om af te zien van de aanleg van een volwaardige Havendijk route. Deze maatregel komt voort uit het in 1995 vast gestelde Verkeerscirculatieplan Oude Stad. Echter voor de uiteindelijke plannen voor een Havendijkroute bestond geen draagvlak in de buurt. Ook in de werkateliers kon een volwaardige Havendijkroute niet op voldoende steun rekenen. Wei wordt de verkeersveiligheid op de bestaan de route verbeterd. inbreng van de deelnemers en het totaalbeeld voor de verkeerscirculatie. Wanneer er weer auto's over de Heuvel zouden rijden dan kan de Heuvel niet hét centrale plein van de binnenstad worden. Bovendien zorgt de op waardering van de ringbanen en de aanleg van de tangenten voor een zodanige verkeersstructuur dat de Heuvel in de toekomst geen belangrijke verkeersfunctie meer heeft. Ook een tijdelijke opening van de Heuvel, zoals voorgesteld door de winkeliers in het centrum, is niet aan de orde. mogelijkheden van een groen blauwe verbinding in het kader van de Structuurvisie nader te bekijken. Geen eenvoudige opgave. De deelnemers, zo’n 60 in totaal, zijn met een goed resultaat gekomen. Dit resultaat is door Arcadis verwerkt tot een eindvoorstel. Op basis van dit eindvoorstel zal een aantal elementen nader uitgewerkt worden. De afgelopen maanden is door vertegenwoordigers van groeperingen en organisaties en bewoners hard gewerkt in zogenaamde werkateliers. Er werden zes ateliers ge vormd. Twee ateliers werkten aan een plan voor de fiets, twee aan een plan voor de auto en twee ateliers hebben de mogelijkheden voor het openbaar vervoer bekeken. Dit alles gebeurde onder leiding van adviesbureau Arcadis. De opdracht die door de deelnemers uitgewerkt is, luidde als volgt: Hoewel de gemeente al jaren inspanningen pleegt om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken, stappen nog te Weinig mensen in de bus. In de ateliers is nagedacht over de vraag hoe je openbaar vervoer zo kan organiseren dat het wel een goed alternatief is voor de auto. Twee Hoogwaardige Openbaar Vervoer-lijnen die elkaar kruisen kunnen een oplossing bieden. Een oost-west-as langs het spoor en een noord- zuid-as via de ringbanen West en Oost. Deze twee lijnen kunnen zowel bezoekers van de Efteling en de Beekse Bergen als inwoners van Tilburg naar het centrum vervoeren. De HOV-assen zijn een aanvulling op het bestaande openbaar vervoer in Tilburg. Goede tracé’s, voldoende haltes, uitgekiende dienstregelingen, goede prijs-kwaliteitverhouding zullen ook in de toekomst aandacht vragen. Een ander voorstel voor het openbaar vervoer in Tilburg is de zoge naamde T(ilburg)bus. Deze bus kan zowel op vaste routes rijden volgens een vaste dienstregeling als op afroep voor specifiek vervoer. Een mengeling van openbaar vervoer en collectief vraagafhankelijk vervoer. Bekeken wordt of de combinatie van deze twee in de toekomst een aantrekkelijke vorm van openbaar vervoer kan opleveren. mogelijk naar de plaats van bestemming leiden. De fietsroutes uit het sternet hebben geen recreatieve functie. Toch acht het college het zinvol om bij de verder uitwerking en aanleg van de fietsroutes aan dacht te schenken aan de ‘belevingswaarde’ van de routes. Deze belevingswaarde heeft in het verleden, volgens de deelnemers, een te kleine rol gespeeld. De gemeente had ervoor kunnen kiezen dit totaalbeeld zelf te maken en een nieuw Verkeerscirculatieplan Centrum op kunnen stellen. Dat heeft ze niet gedaan. Het totaal beeld, een plan voor de toekomst, is door allerlei Tilburgers opgesteld. We stellen nogal wat eisen aan de Tilburgse binnenstad. De stad moet goed bereikbaar zijn, er moeten leuke winkels zijn en het moet plezierig zijn om in het centrum te wonen, te werken en uit te gaan. Het is moeilijk om dit allemaal in één keer te realiseren. Boven dien lopen de meningen over hoe je dit kunt bereiken nogal uiteen. Met name over een aantal verkeersmaatregelen werden verschillende partijen het niet eens. De gemeente heeft nogal wat plannen op stapel staan voor de Tilburgse binnenstad. Om deze plannen uit te voeren is het noodzakelijk dat er een totaalbeeld van de (toekomsti ge) verkeersituatie bestaat. In dit totaalbeeld moet rekening gehouden worden met de toegankelijkheid van de binnenstad voor de auto, de fiets en het openbaar vervoer. Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met de herontwikkeling van het Vee- marktkwartier, de ontwikkeling van de Stationszone en het Pieter Vreedeplein en de her inrichting van het kernwinkelgebied. Bovendien is het belangrijk dat de Tilburgers het eens zijn over de verkeersmaatregelen. Uit deze (verkorte) opsomming van elementen uit het nieuwe, samen met de stad, opgestelde Verkeerscirculatieplan Centrum blijkt dat voor zowel de auto, de fiets als het openbaar vervoer nog een aantal verbeteringen mogelijk zijn. Verbeteringen die uiteindelijk van de Tilburgse binnenstad een aantrekkelijk en leefbaar centrum maken. En een goed bereikbaar centrum! Ontwerp een verkeers- en vervoerssysteem voor de stad dat een leefbare, en bereikbare stad garandeert en kijk daarbij naar: de bereikbaarheid van de binnenstad via de regionale wegen en de ringbanen, de manier waarop de verkeersvoorzieningen in de binnenstad passen en de manier waarop het verkeer een bijdrage kan leveren aan een aantrekkelijke binnenstad. fT) EB 139 549 249 In het totaalbeeld van de verkeerscirculatie worden voor fietsers twee nieuwe sternetroutes voorgesteld die samen een kruis door de binnenstad vormen. Belangrijke elementen in deze routes zijn de tunnel onder het spoor (ter hoogte van huidige station) en een brug over de Piushaven. Alle uitgewerkte voorstellen voor de fietsers zijn uiteindelijk terug te vinden in een Fietsplan Tilburg II. DEURS KOELKAST SS» £S3 Een andere maatregel uit het Verkeerscirculatieplan Oude Stad 1995 was het afsluiten van de Heuvel voor auto verkeer. Op 30 juni 1996 reed de laatste auto over de Heuvel, voordat deze met palen werd afgesloten. Tot op de dag van vandaag, woedde de discussie in de stad over deze maatregel. Het nieuwe Verkeerscirculatieplan Centrum, opgesteld door allerlei groeperingen in de stad moest een einde maken aan deze discussie. De Heuvel blijft dicht. Dit is de conclusie die zowel Arcadis en als het college van B&W heeft getrokken op basis van de Op deze pagina vindt u alleen de belangrijkste elementen uit het plan. U kunt het volledige plan opvragen bij de heerj. Klaarenbeek, gemeente Tilburg, 542 86 49 iedereen is het er over eens dat water en gr binnenstad aantrekkelijk maken. Ook door werd dit aspect vaak genoemd. Opvallend element uit het plan is dan ook de groen blauwe wig via de Piushaven. - Het ‘groen’ bestaat uit het buitengebied en het groen van bome. Met blauw wordt uiteraard het water van het Wilhelminakanaal en de Piushaven bedoeld. Iedereen is enthousiast over dit idee. Zo’n aantrekkelijke verbinding van het centrum met het buitengebied werd ook door veel deelnemers aan de ateliers genoemd. De eerste schakel van deze wig is het Piushavengebied zelf. Voor dit gebied wordt een Structuurvisie opgesteld. Besloten is de Bussen en fietsers behouden dus het alleenrecht voor de Heuvel. Voor de fietsers wordt hét allemaal nóg aantrekkelijker in Tilburg. Het huidige sternet van fietsroutes is wijd en zijd bekend. Voor fietsers zijn de afgelopen jaren veel vrijliggende fietspaden aangelegd. Kernbegrippen zijn comfortabel, recht streeks, veilig, samenhangend en aantrekkelijk. Om het fietsen nóg aantrekkelijker te maken worden delen van het zogenaamde ‘sternet’ opgewaardeerd. Met name de routes die om het centrum heen lopen, zullen extra aandacht krijgen. Uiteindelijk moet er een complete fietsring rond het stadshart komen. Dit betekent echter niet dat de bestaande routes door het centrum onbelangrijk zijn. Deze routes lopen immers naar de bewaakte fietsenstallingen en voorzieningen. Daarmee wordt ook meteen de functie van de fietsroutes duidelijk: fietsers zo snel anmetselwerkwan- teintje. Mooie loer sierpleister- iken met inbouw- elkast en diverse er met ligbad en s. 229 i ’’/.Z. a 339 z"*" 1 599 “TV

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 13