emeentenieuws
Verkeerscirculatieplan Centrum
a
Multifunctioneel stationscomplex
Heuvel blijft dicht voor autoverkeer
Met de bus van oost naar west en van
noord naar zuid
Groen en blauw
S3
Fietsen in Tilburg nog aantrekkelijker
Hill
DE TILBURGSE KOERIER
i 1998 pagina 12
Donderdag 11 juni 1998 pagina 13
Hoe dan
N HUURDERS!
239
99
139
119
149
2?9
1BEEKSTUUT10A
■N HUIS
r 21.00 UUR
Zo’n multifunctioneel complex met daarin een parkeergarage moet natuurlijk
goed bereikbaar zijn per auto. In het plan van Arcadis worden de Hart van Bra-
bantlaan en de Bosscheweg de twee belangrijkste hoofdroutes naar het centrum.
Uiteraard moet de Bosscheweg en het knooppunt de Ringbaan Oost hiervoor wor
den aangepast. Het exacte tracé van deze nieuwe weg aan de oostkant van de stad
is niet bekend. Doordat de meeste auto’s gebruik zullen maken van deze twee
routes, rijden er elders in de stad minder auto’s. De route via de Kwaadeindstraat,
Wilhelminapark en Besterdring, de bestaande Havendijkroute en de route via de
Piusstraat/Bisschop Zwijsenstraat, Korvelseweg en Bredaseweg behouden na
tuurlijk wel hun functie als ontsluitingswegen voor het centrum.
Tilburg heeft een unieke structuur van wegen. Naast de cityring om het centrum,
heeft Tilburg een volledig stelsel van ringbanen om de Oude Stad. Wanneer de
Noordoost- en Noordwesttangent klaar zijn, ligt er ook een derde schil rond de
stad.
De ringbanen zijn belangrijk voor de ‘verdeling’ van het verkeer met bestemming
Oude Stad. Bekeken wordt of ringbanen ‘opgewaardeerd kunnen worden zodat
zij nog beter deze ‘verdeelfunctie’ kunnen vervullen.
Het belangrijkste element uit het voorstel van Arcadis is het multifunctionele sta
tionscomplex op de kop van de Heuvel. In dit multifunctionele complex zijn het
Centraal Station, een modern busstation, een parkeergarage, een hotelaccommo
datie, een conferentie- en expositieruimte, het VW en een fietsenstalling te vin
den. De realisatie van dit multifunctionele complex betekent dat het huidige sta
tion verplaatst moet worden. De gemeente gaat bekijken of dit mogelijk is.
Bovendien heeft de verplaatsing van het Station gevolgen voor de eerder genoem
de plannen voor de Stationszone en het Pieter Vreedeplein.
Door een bundeling van voorzieningen op de kop van de Heuvel wordt de beteke
nis van de Heuvel als centrumplein vergroot. Bovendien zorgen de 24.000 bezoe
kers van het station ervoor dat de Heuvel een aantrekkelijke vestigingsplaats
wordt voor winkels etc. De Tilburgse binnenstad krijgt een entree die past bij de
zesde stad van het land.
De Heuvel krijgt de kans om het hart van de Tilburgse binnenstad te worden.
jroen een
)r de deelnemers
De gemeenteraad neemt op 6 juli aanstaande de uiteindelijke beslissing over de voorgestelde
maatregelen en studies.
Belangrijk voor het Piushavengebied is het besluit om af
te zien van de aanleg van een volwaardige Havendijk
route. Deze maatregel komt voort uit het in 1995 vast
gestelde Verkeerscirculatieplan Oude Stad. Echter voor de
uiteindelijke plannen voor een Havendijkroute bestond
geen draagvlak in de buurt. Ook in de werkateliers kon
een volwaardige Havendijkroute niet op voldoende steun
rekenen. Wei wordt de verkeersveiligheid op de bestaan
de route verbeterd.
inbreng van de deelnemers en het totaalbeeld voor de
verkeerscirculatie. Wanneer er weer auto's over de Heuvel
zouden rijden dan kan de Heuvel niet hét centrale plein
van de binnenstad worden. Bovendien zorgt de op
waardering van de ringbanen en de aanleg van de
tangenten voor een zodanige verkeersstructuur dat de
Heuvel in de toekomst geen belangrijke verkeersfunctie
meer heeft. Ook een tijdelijke opening van de Heuvel,
zoals voorgesteld door de winkeliers in het centrum, is
niet aan de orde.
mogelijkheden van een groen blauwe verbinding in het
kader van de Structuurvisie nader te bekijken.
Geen eenvoudige opgave. De deelnemers, zo’n 60 in totaal, zijn met een goed resultaat
gekomen. Dit resultaat is door Arcadis verwerkt tot een eindvoorstel. Op basis van dit
eindvoorstel zal een aantal elementen nader uitgewerkt worden.
De afgelopen maanden is door vertegenwoordigers van groeperingen en organisaties
en bewoners hard gewerkt in zogenaamde werkateliers. Er werden zes ateliers ge
vormd. Twee ateliers werkten aan een plan voor de fiets, twee aan een plan voor de auto
en twee ateliers hebben de mogelijkheden voor het openbaar vervoer bekeken. Dit alles
gebeurde onder leiding van adviesbureau Arcadis.
De opdracht die door de deelnemers uitgewerkt is, luidde als volgt:
Hoewel de gemeente al jaren inspanningen pleegt om het openbaar
vervoer aantrekkelijk te maken, stappen nog te Weinig mensen in de
bus. In de ateliers is nagedacht over de vraag hoe je openbaar vervoer
zo kan organiseren dat het wel een goed alternatief is voor de auto.
Twee Hoogwaardige Openbaar Vervoer-lijnen die elkaar kruisen kunnen
een oplossing bieden. Een oost-west-as langs het spoor en een noord-
zuid-as via de ringbanen West en Oost. Deze twee lijnen kunnen zowel
bezoekers van de Efteling en de Beekse Bergen als inwoners van Tilburg
naar het centrum vervoeren. De HOV-assen zijn een aanvulling op het
bestaande openbaar vervoer in Tilburg. Goede tracé’s, voldoende
haltes, uitgekiende dienstregelingen, goede prijs-kwaliteitverhouding
zullen ook in de toekomst aandacht vragen.
Een ander voorstel voor het openbaar vervoer in Tilburg is de zoge
naamde T(ilburg)bus. Deze bus kan zowel op vaste routes rijden
volgens een vaste dienstregeling als op afroep voor specifiek vervoer.
Een mengeling van openbaar vervoer en collectief vraagafhankelijk
vervoer. Bekeken wordt of de combinatie van deze twee in de toekomst
een aantrekkelijke vorm van openbaar vervoer kan opleveren.
mogelijk naar de plaats van bestemming leiden. De
fietsroutes uit het sternet hebben geen recreatieve
functie. Toch acht het college het zinvol om bij de
verder uitwerking en aanleg van de fietsroutes aan
dacht te schenken aan de ‘belevingswaarde’ van de
routes. Deze belevingswaarde heeft in het verleden,
volgens de deelnemers, een te kleine rol gespeeld.
De gemeente had ervoor kunnen kiezen dit totaalbeeld zelf te maken en een nieuw
Verkeerscirculatieplan Centrum op kunnen stellen. Dat heeft ze niet gedaan. Het totaal
beeld, een plan voor
de toekomst, is door allerlei Tilburgers opgesteld.
We stellen nogal wat eisen aan de Tilburgse binnenstad. De stad moet goed bereikbaar
zijn, er moeten leuke winkels zijn en het moet plezierig zijn om in het centrum te wonen,
te werken en uit te gaan. Het is moeilijk om dit allemaal in één keer te realiseren. Boven
dien lopen de meningen over hoe je dit kunt bereiken nogal uiteen. Met name over een
aantal verkeersmaatregelen werden verschillende partijen het niet eens.
De gemeente heeft nogal wat plannen op stapel staan voor de Tilburgse binnenstad. Om
deze plannen uit te voeren is het noodzakelijk dat er een totaalbeeld van de (toekomsti
ge) verkeersituatie bestaat. In dit totaalbeeld moet rekening gehouden worden met de
toegankelijkheid van de binnenstad voor de auto, de fiets en het openbaar vervoer.
Daarnaast moet ook rekening gehouden worden met de herontwikkeling van het Vee-
marktkwartier, de ontwikkeling van de Stationszone en het Pieter Vreedeplein en de her
inrichting van het kernwinkelgebied. Bovendien is het belangrijk dat de Tilburgers het
eens zijn over de verkeersmaatregelen.
Uit deze (verkorte) opsomming van elementen uit het nieuwe, samen met de stad, opgestelde
Verkeerscirculatieplan Centrum blijkt dat voor zowel de auto, de fiets als het openbaar vervoer
nog een aantal verbeteringen mogelijk zijn. Verbeteringen die uiteindelijk van de Tilburgse
binnenstad een aantrekkelijk en leefbaar centrum maken. En een goed bereikbaar centrum!
Ontwerp een verkeers- en vervoerssysteem voor de stad dat een leefbare, en bereikbare
stad garandeert en kijk daarbij naar: de bereikbaarheid van de binnenstad via de
regionale wegen en de ringbanen, de manier waarop de verkeersvoorzieningen in de
binnenstad passen en de manier waarop het verkeer een bijdrage kan leveren aan een
aantrekkelijke binnenstad.
fT)
EB
139
549
249
In het totaalbeeld van de verkeerscirculatie worden
voor fietsers twee nieuwe sternetroutes voorgesteld
die samen een kruis door de binnenstad vormen.
Belangrijke elementen in deze routes zijn de tunnel
onder het spoor (ter hoogte van huidige station) en
een brug over de Piushaven. Alle uitgewerkte
voorstellen voor de fietsers zijn uiteindelijk terug te
vinden in een Fietsplan Tilburg II.
DEURS KOELKAST
SS»
£S3
Een andere maatregel uit het Verkeerscirculatieplan Oude
Stad 1995 was het afsluiten van de Heuvel voor auto
verkeer. Op 30 juni 1996 reed de laatste auto over de
Heuvel, voordat deze met palen werd afgesloten. Tot op
de dag van vandaag, woedde de discussie in de stad over
deze maatregel. Het nieuwe Verkeerscirculatieplan
Centrum, opgesteld door allerlei groeperingen in de stad
moest een einde maken aan deze discussie. De Heuvel
blijft dicht. Dit is de conclusie die zowel Arcadis en als
het college van B&W heeft getrokken op basis van de
Op deze pagina vindt u alleen de belangrijkste elementen uit het plan. U kunt het
volledige plan opvragen bij de heerj. Klaarenbeek, gemeente Tilburg, 542 86 49
iedereen is het er over eens dat water en gr
binnenstad aantrekkelijk maken. Ook door
werd dit aspect vaak genoemd. Opvallend element uit het
plan is dan ook de groen blauwe wig via de Piushaven.
- Het ‘groen’ bestaat uit het buitengebied en het groen van
bome. Met blauw wordt uiteraard het water van het
Wilhelminakanaal en de Piushaven bedoeld. Iedereen is
enthousiast over dit idee. Zo’n aantrekkelijke verbinding
van het centrum met het buitengebied werd ook door veel
deelnemers aan de ateliers genoemd. De eerste schakel
van deze wig is het Piushavengebied zelf. Voor dit gebied
wordt een Structuurvisie opgesteld. Besloten is de
Bussen en fietsers behouden dus het alleenrecht
voor de Heuvel. Voor de fietsers wordt hét allemaal
nóg aantrekkelijker in Tilburg. Het huidige sternet
van fietsroutes is wijd en zijd bekend. Voor fietsers
zijn de afgelopen jaren veel vrijliggende fietspaden
aangelegd. Kernbegrippen zijn comfortabel, recht
streeks, veilig, samenhangend en aantrekkelijk. Om
het fietsen nóg aantrekkelijker te maken worden
delen van het zogenaamde ‘sternet’ opgewaardeerd.
Met name de routes die om het centrum heen lopen,
zullen extra aandacht krijgen. Uiteindelijk moet er
een complete fietsring rond het stadshart komen.
Dit betekent echter niet dat de bestaande routes
door het centrum onbelangrijk zijn. Deze routes
lopen immers naar de bewaakte fietsenstallingen en
voorzieningen. Daarmee wordt ook meteen de
functie van de fietsroutes duidelijk: fietsers zo snel
anmetselwerkwan-
teintje. Mooie
loer sierpleister-
iken met inbouw-
elkast en diverse
er met ligbad en
s. 229
i ’’/.Z.
a 339
z"*"
1 599
“TV