o
4
s
AutoTest
i
LE
Kït-Car
In memoriam:
Opel en Suzuki
GIJSBERS TILBURG BV
i*
Jubilerende ELE-rally biedt
veel spektakel
Replica
in Autotron
gaan samen
kleine auto maken
r
Hoe groot is "Grand"
Toon Gijsbers
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 4 juni 1998 pagina 3
agina2
Mil
771
71 .000 km
B.OOOkm
17.000 km
30.000 km
31.000 km
nog
de
Duo-tone
838
Prijs:
261
1027
irop een
^rbeeld
ixi
...04-1994
...01-1991
...04-1991
...11-1994
...02-1989
...01-1990
ij in
iag bij
r bij ti
liever
ER ZIT MEER IN
SUZUKI
722
1996
1990
1998
IJLT
1994
1993
1994
1992
1997
1991
1991
1990
1989
1995
1994
en
t een
i waarmee
icht wordt
afzonder-
1996
zïï
1988
1991
1992
1992
de Hevel
ete auto
i op dit
>rdt ont
lat van dit
s perjaar
larse
al zo’n
u ue planning
opvolger van de succesvolle Suzuki
g U Vitara heet wederom Vitara. Deze auto
t komt eerst als vijfdeurs op de markt en
krijgt dan de toevoeging ‘Grand’ voor zijn naam.
De Grand Vitara vervangt de topversies van de
Vitara Villager, die dan ook meteen zijn komen te
vervallen.
Grand
lar de
n we dat
dezelfde
1 ~it de
i. Vital a x
’-j en haalt
/an 160 krn/t
-t-’t kent
5SSO ucdiening,
°ns verkeerd s
uot is een kwestie
°n. Verder gaan all
iiingen licht
lijk, zoals we van
gewend zijn.
Begin 2000 start de produktie
van een nieuwe compacte
die door Opel en Suzuki
moment gezamenlijk woi
wikkeld. Suzuki gaa
model 50.000 stuks
maken in het Hogaarse
Esztergom terwijl Opel
80.000 eenheden in de x
heeft staan in het Poolse
Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 01 3-5355655
Vis-graat
Via de vier
vier tot vijf
een weg vii
plaatsen.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Verbruik:
BMW Z3 replica debuteert. In
de meeste gevallen wordt
gebruik gemaakt van een
bestaand chassis waarop een
carrosserie van bijvoorbeeld
een Jaguar, Bugatti of MG
wordt geplaatst. Anderen geven
de carrosserie zelf vorm bij
voorbeeld op een bodemplaat
van een 2CV of Range Rover.
Bij deze beurs hoort natuurlijk
de verkiezing tot Mooiste Kit-
Car Replica.
De nieuwe Suzuki Grand
Vitara is vooral door zijn
ronde vormen en bredere car
rosserie een waardige en
moderne opvolger van de
Vitara Villager. De 2 liter is
goed op zijn taken berekend
en het onderstel biedt een
goed compromis voor gebruik
op de verharde en onverharde
weg. De uitrusting is luxueus
en compleet.
Berijders van een Kit-Car of
Replica hebben op 6 en 7 juni
gratis toegang tot de beurs
(voor 2 personen) en kunnen op
gereserveerde plaatsen parke
ren. Kit-Car Replica is op
beide dagen geopend van 10.00
tot 17.00 uur.
van de carrosserie. Het interi
eur geeft meteen een goed afge
werkte indruk. De gebruikte
vis-graat-stof is neutraal in zijn
beige/groene tint. De stoelen
zyn niet overdreven hard en
bieden een comfortabele onder
steuning tijdens stadsgebruik
en op de snelweg. Achterin is er
voldoende hoofdruimte, terwijl
de beenruimte gemiddeld te
noemen is. De rugleuning van
de achterbank is in twee delen
opgesplitst en kan in enkele
standen worden versteld.
Hiermee wordt ook de inhoud
van de bagageruimte beïnvloed
en loopt dan van net voldoende
naar uiterst royaal. De rugleu
ning en zitting gaat plat, waar
na een volledig vlakke laad
vloer ontstaat. Daarna kunnen
de losgemaakte hoofdsteunen
in de zitting worden vergren
deld.
Het dashboard is i
kere kunststofsooi
buitenkant heeft. In de vloer
van de bagageruimte is een
extra opbergvak gemaakt, han
dig voor kleine spullen die men
niet vaak nodig heeft. Een rol-
hoes is standaard en gaat keu
rig met de stand van de achter-
bankrugleuning mee.
Standaard levert Suzuki de
Grand Vitara met twee airbags.
Opbergruimtes zyn er voldoen
de zoals de lange, maar wat
smalle bakken op alle vier de
deuren, de bekerhouders tussen
de voorstoelen, de opberglades
onder de voorstoelen en de
diverse vakjes in de bagage
ruimte en het conventionele
dashboardkastje.
Suzuki levert de nieuwe Grand
Vitara met drie verschillende
motoren. In het topmodel vin
den we een 2,5 liter V6 die een
broertje is van de 2 liter V6 uit
de Vitara Villager. Deze motor
is van Mazda-origine net als de
2 liter turbodiesel met inter
cooler. Deze auto staat al wel
op de prijslijst maar wordt iets
later leverbaar. De door ons
gereden auto heeft de eigen 2
liter basismotor. Een kwieke
16-klepper die een vermogen
levert van 128 pk bij 6000
tr/min en bij 2900 tr/min een
koppel produceert van 174 Nm.
De motor is niet van het
rumoerige soort en houdt zich
ook bij doortrekken in de ver-
De ELE-rally telt mee voor het
Nationaal Nederlands Rally
Kampioenschap. Ook veel aan
dacht voor de Brabantse rij
ders, zoals Edwin Abbring
(Carisma), Edwin Wils (Sierra),
Max Jonkers (Mercedes 190),
Bijvelds (Nissan GTI-R),
Fassbender (Fiat Cinquecento)
en Van lersel en Nelis
Verkooijen (Micra).
Sports Utility
Maar hoe groot is de C~
Vitara? Kijken we naar
afmetingen, dan zien
de nieuweling exact
wielbasis heeft, maar dat
spoorbreedte met enkele
meters is toegenomen. De
lengte van de carrosserie
groeide ook met 7 centimeter,
terwijl het geheel 8,5 centime
ter breder werd. Tbt slot kreeg
de Grand Vitara ook nog 4
centimeter in de hoogte erbij.
Het lijkt allemaal heel weinig,
maar het resultaat is toch een
duidelijk groter overkomende
auto. Overigens trekken we
hier de vergelijking met de
bestaande Vitara in de meest
luxueuze uitvoering met uitge
bouwde schermen.
De nieuwe carrosserie geeft de
Grand Vitara een duidelijk
andere uitstraling. De auto is
veel meer een Sports Utility
geworden dan een pure 4x4.
De bumpers worden in de car-
rosseriekleur gespoten en dat
oogt overzichtelijk en best origi
neel. Het instrumentarium
bestaat uit een toerenteller,
snelheidsmeter en benzine- en
temperatuurmeter. Het twees-
pakige stuurwiel is in hoogte te
verstellen. Op de console vin
den we de gebruikelijke schui
ven voor de verwarming e
ventilatie aangevuld met
aantal drukknoppen i
de richting van de luc
bepaald. Er zijn vier
lijke uitstroomopeningen, maar
bovendien twee roosters waar
mee de zijruiten worden ontwa-
semd. De versnellingspook van
de handgeschakelde vijfbak is
goed geplaatst. Overigens valt
het op dat ondanks de lekker
hoge zitpositie de zithouding
typisch die van een personen
auto is en dat is alleen maar
positief. De tweede pook waar
mee de vierwielaandrijving en
eventueel de hoge gearing kan
worden ingeschakeld, zit op de
tweede rang vlakbij de hand
rem.
Om 14.00 uur gaat aanstaande
zaterdag 6 juni de 35ste editie
van de ELE-rally van start. De
eerste deelnemer wordt dan
afgevlagd in Veldhoven waar
het startpodium staat opgesteld
bij Congrescentrum
Koningshof. Zo’n 90 equipes
zullen het podium daarna
betreden. Voor hen liggen 18
klassementsproeven te wach
ten. Onder de deelnemers
bevindt zich de top van de
Nederlandse rallywereld, zoals
Coen Vink (Subaru Impreza),
Jan v.d. Marei, Eddy v.d. Hoorn
(Escort) en international kam
pioen Bert de Jong voor het
eerst met de Subaru Impreza
World Rally Car.
Op dit moment zijn er
verschillende Vitara’s.
Allereerst is er de korte drie-
deurs die later een vervanger
krijgt. Van de vijfdeurs
Villager blijven voorlopig
de 1,6 liter 16-klepper en
1,9 liter turbodiesel.
Challenge, vooral door kleine
missers.
Na de start op zaterdag 6 juni
zullen de deelnemers rond 1.30
uur ‘s nachts binnen komen. De
volgende ochtend start de twee
de etappe rond 9.00 uur en de
finish is wederom in Veldhoven
omstreeks 15.30 uur.
Wellicht dat het door Nissen
Denissen gesponsorde team
Verkooijen/Verdonk nu op
Brabants grondgebied wat van
de achterstand kan inlopen. Dit
seizoen kwamen ze niet verder
dan drie keer een zevende
plaats in de Nissan Micra
geldt ook voor de spatbordver-
breders en de brede stootlijsten
aan de onderkant van de deu
ren. En alsof dat nog niet
genoeg is, krijgen ook de bui
tenspiegels een laklaagje.
Aardig is de uitbouw van de
voor- en achterschermen direct
onder de ruitlijn. Standaard
zijn de dakraiÜngs die volledig
het hoogteverschil met de vori
ge generatie voor zich opeisen.
De auto staat op 16 inch stalen
wielen met 235/60R16 banden.
Het ontwerp van de wielen is
aardig genoeg, zodat lichtmeta
len velgen voor de uitstraling
niet echt nodig zijn. Het reser
vewiel is achterop de vijfde
deur geplaatst en standaard
voorzien van een beschermende
hoes. Heel plezierig is dat
Suzuki een uitsparing in de
bumper heeft gemaakt om het
wiel zo laag mogelijk te plaat
sen en het verlies aan uitzicht
door de achterruit zo beperkt
mogelijk te houden. Het derde
remlicht zit hoog tegen de ach
terruit zoals het hoort.
Komend weekend organiseert
het Autotron in Rosmalen de
zesde editie van de beurs Kit-
Car Replica. Tijdens dit eve
nement, dat plaatsvindt in de
Spijkerhal, laten vele stand
houders aan de bezoekers zien
dat men met twee rechterhan
den en wat vrije tijd zelf een
sportwagen kan bouwen, zon
der meteen torenhoge bedragen
kwijt te zijn.
Eén keur aan spectaculaire bol
ides worden bijeengebracht en
op het beursonderdeel Replica
worden kopieën van fameuze
automodellen tentoongesteld.
De op een Kever-onderstel
gebouwde Porsche GT2, 356
Speedster of Spyder zijn nau
welijks van echt te onderschei
den, terwijl op de beurs een
raat
r portieren kunnen de
jf inzittenden prima
inden naar hun zit-
i. Het verschil in volu
me binnenin vinden we vooral
terug in de toegenomen breedte
Liefhebbers kunnen op de vele
punten lang de route gaan kij
ken. Het is handig dan eerst in
Veldhoven een informatiepak
ket op te halen. Op het service-
terrein nabij de legerplaats
Oirschot kunnen op zaterdag
vanaf 14.30 uur de rally-auto’s
en hun monteurs bekeken wor
den.
uit een don
ut gemaakt en
Gliwice. Toch zullen de twee
versies zich flink onderschei
den. Dat gebeurt onder meer
door gebruik van eigen moto
ren. Suzuki gaat haar nieuwe
auto uitrusten met de 1,3 liter
16-klepper uit de Baleno, ter
wijl Opel de 1,0 liter 3 cilinder
12-klepper en de 1,2 liter 16-
klepper klaar heeft staan.
Net als het voorgaande model
is de Suzuki Grand Vitara voor
zien van een sterk ladderchas
sis waarop de carrosserie is
geplaatst en waaraan de
ophanging is vergrendeld.
Hierdoor biedt de auto enorm
veel stijfheid, zodat probleem
loos het terrein kan worden
opgezocht. De meeste plaat-
werkdelen zijn gegalvaniseerd
voor een lange levensduur en
de uitlaat is van roestvrijstaal
met hetzelfde doel. Voor zien
we een onafhankelijke ophan
ging en achter past Suzuki een
starre as toe mét vijfpunts
ophanging en schroefveren. Dit
geheel zorgt voor een redelijk
comfortniveau, maar op
oneffenheden gedraagt de car
rosserie zich af en toe wat bok
kig. Overhellen in bochten
komt nauwelijks voor en al bij
al is de nieuwe Grand Vitara
een prima auto voor alle soor
ten wegdek, weersomstandighe
den en gebruiksdoelen.
Het gemiddelde verbruik ligt op
1 liter op 9,5 kilometer.
De prijslijst van de Grand
Vitara begint strategisch bij
f.49.995,= voor de door ons
gereden 2.0. Wie overigens een
andere kleur dan wit wenst, is
f.795,extra kwijt. Vijf kleuren
worden automatisch in duo-
snellingen keurig op de achter
grond. De Vitara 2.0 weegt
1330 kg en haalt een topsnel
heid van 160 krn/u. De vijfver-
snellingsbak kent een akelig
preciese bediening, waardoor je
wel eens verkeerd schakelt,
maar dat is een kwestie van
wennen. Verder gaan alle
bedieningen licht en gemakke-
Suzuki
tone geleverd, waarbij de
onderkant van de carrosserie
en bumpers in zilvergrijs gespo
ten zijn. De meerprijs bedraagt
dan f.895,De Grand Vitara
2.0 is er ook met automaat voor
£53.350,=. De souplesse van de
V6 kost £55.995,= en voor dat
zelfde bedrag is er de 2 liter
turbodiesel. Ook deze twee
varianten zijn er met een auto
maat.
Wel zal het tweetal gezamen
lijk diverse componenten gaan
produceren en verschillende
grote carrosseriedelen uitwisse
len.
Door deze gezamenlijke ontwik
kelingen kan de kostprijs laag
worden gehouden en de auto
concurrerent in de markt wor
den gezet.
In mei 1933 startte Toon Gijsbers zijn eigen autobedrijf
en precies in de week waarin zijn zoon Sjef met al zijn
medewerkers het 65 jarig bestaan vierde ging hij heen.
Toon Gijsbers had een zeer werkzaam leven. Overdag
werd de administratie gedaan en ‘s avonds ging hij op
pad voor de verkoop. Eerst van zware vrachtwagens,
later van personenwagens, terwijl ook het tankstation
vele jaren een vast onderdeel van het bedrijf uitmaakte.
Samen met zijn vrouw en soms met hulp van de kinde
ren hield hij het bedrijf 7 dagen per week open.
Daardoor bouwde Toon Gijsbers zo’n persoonlijke band
op met z’n klanten, die al snel over hem praatten als
‘Toon met de groene stofjas’. Als gelovig mens ging hij op
zondag morgen naar de hoogmis in de Sacramentskerk.
Ondanks gezondheidsproblemen eind jaren vijftig vocht
hij met wilskracht en geduld terug en werkte daarna
weer zonder noemenswaardige ziektedagen. In 1978 gaf
hij trots het vaandel over aan zijn zoon Sjef, maar het
pompstation bleef tot zijn 82-ste levensjaar ‘zijn domein’.
Half vorig jaar verslechterde zijn gezondheid en in okto
ber stierf zijn vrouw. Tot op zijn sterfbed behield hij zijn
gevoel voor humor, maar na een zo’n lang werkzaam
leven wilde hij naar zijn vrouw toe. Op 27 mei jl. stierf
Toon Gijsbers op 90-jarige leeftijd.
Technische gegevens:
Suzuki Grand Vitara 2.0
4 in lijn
1995 cc
84 x 90 mm
128 pk bij 6000 tr/min
174 Nm bij 2900 tr/min
lengte 4,195 meter, breedte 1,78 meter
1330 kg
1850 kg (geremd)
topsnelheid 160 km/u
stadscyclus 12,1 liter/100 km
buitenwegcyclus 8,9 liter/100 km
gecombineerd 10,1 liter/100 km
£49.995,=
Niet rumoerig
De vier portierruiten worden
elektrisch geopend en gesloten.
De buitenspiegels wordt met
een mini-joystick elektrisch van
stand veranderd. Het benzine-
klepje kan van binnenuit wor
den geopend, terwijl de achter
deur gelukkig een hendel op de
drie
i Michelin v
Tfc-. ———HUI.
<«3=^. *^!'7r*****vö^SS