o 4 s AutoTest i LE Kït-Car In memoriam: Opel en Suzuki GIJSBERS TILBURG BV i* Jubilerende ELE-rally biedt veel spektakel Replica in Autotron gaan samen kleine auto maken r Hoe groot is "Grand" Toon Gijsbers DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 4 juni 1998 pagina 3 agina2 Mil 771 71 .000 km B.OOOkm 17.000 km 30.000 km 31.000 km nog de Duo-tone 838 Prijs: 261 1027 irop een ^rbeeld ixi ...04-1994 ...01-1991 ...04-1991 ...11-1994 ...02-1989 ...01-1990 ij in iag bij r bij ti liever ER ZIT MEER IN SUZUKI 722 1996 1990 1998 IJLT 1994 1993 1994 1992 1997 1991 1991 1990 1989 1995 1994 en t een i waarmee icht wordt afzonder- 1996 zïï 1988 1991 1992 1992 de Hevel ete auto i op dit >rdt ont lat van dit s perjaar larse al zo’n u ue planning opvolger van de succesvolle Suzuki g U Vitara heet wederom Vitara. Deze auto t komt eerst als vijfdeurs op de markt en krijgt dan de toevoeging ‘Grand’ voor zijn naam. De Grand Vitara vervangt de topversies van de Vitara Villager, die dan ook meteen zijn komen te vervallen. Grand lar de n we dat dezelfde 1 ~it de i. Vital a x ’-j en haalt /an 160 krn/t -t-’t kent 5SSO ucdiening, °ns verkeerd s uot is een kwestie °n. Verder gaan all iiingen licht lijk, zoals we van gewend zijn. Begin 2000 start de produktie van een nieuwe compacte die door Opel en Suzuki moment gezamenlijk woi wikkeld. Suzuki gaa model 50.000 stuks maken in het Hogaarse Esztergom terwijl Opel 80.000 eenheden in de x heeft staan in het Poolse Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 01 3-5355655 Vis-graat Via de vier vier tot vijf een weg vii plaatsen. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Verbruik: BMW Z3 replica debuteert. In de meeste gevallen wordt gebruik gemaakt van een bestaand chassis waarop een carrosserie van bijvoorbeeld een Jaguar, Bugatti of MG wordt geplaatst. Anderen geven de carrosserie zelf vorm bij voorbeeld op een bodemplaat van een 2CV of Range Rover. Bij deze beurs hoort natuurlijk de verkiezing tot Mooiste Kit- Car Replica. De nieuwe Suzuki Grand Vitara is vooral door zijn ronde vormen en bredere car rosserie een waardige en moderne opvolger van de Vitara Villager. De 2 liter is goed op zijn taken berekend en het onderstel biedt een goed compromis voor gebruik op de verharde en onverharde weg. De uitrusting is luxueus en compleet. Berijders van een Kit-Car of Replica hebben op 6 en 7 juni gratis toegang tot de beurs (voor 2 personen) en kunnen op gereserveerde plaatsen parke ren. Kit-Car Replica is op beide dagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur. van de carrosserie. Het interi eur geeft meteen een goed afge werkte indruk. De gebruikte vis-graat-stof is neutraal in zijn beige/groene tint. De stoelen zyn niet overdreven hard en bieden een comfortabele onder steuning tijdens stadsgebruik en op de snelweg. Achterin is er voldoende hoofdruimte, terwijl de beenruimte gemiddeld te noemen is. De rugleuning van de achterbank is in twee delen opgesplitst en kan in enkele standen worden versteld. Hiermee wordt ook de inhoud van de bagageruimte beïnvloed en loopt dan van net voldoende naar uiterst royaal. De rugleu ning en zitting gaat plat, waar na een volledig vlakke laad vloer ontstaat. Daarna kunnen de losgemaakte hoofdsteunen in de zitting worden vergren deld. Het dashboard is i kere kunststofsooi buitenkant heeft. In de vloer van de bagageruimte is een extra opbergvak gemaakt, han dig voor kleine spullen die men niet vaak nodig heeft. Een rol- hoes is standaard en gaat keu rig met de stand van de achter- bankrugleuning mee. Standaard levert Suzuki de Grand Vitara met twee airbags. Opbergruimtes zyn er voldoen de zoals de lange, maar wat smalle bakken op alle vier de deuren, de bekerhouders tussen de voorstoelen, de opberglades onder de voorstoelen en de diverse vakjes in de bagage ruimte en het conventionele dashboardkastje. Suzuki levert de nieuwe Grand Vitara met drie verschillende motoren. In het topmodel vin den we een 2,5 liter V6 die een broertje is van de 2 liter V6 uit de Vitara Villager. Deze motor is van Mazda-origine net als de 2 liter turbodiesel met inter cooler. Deze auto staat al wel op de prijslijst maar wordt iets later leverbaar. De door ons gereden auto heeft de eigen 2 liter basismotor. Een kwieke 16-klepper die een vermogen levert van 128 pk bij 6000 tr/min en bij 2900 tr/min een koppel produceert van 174 Nm. De motor is niet van het rumoerige soort en houdt zich ook bij doortrekken in de ver- De ELE-rally telt mee voor het Nationaal Nederlands Rally Kampioenschap. Ook veel aan dacht voor de Brabantse rij ders, zoals Edwin Abbring (Carisma), Edwin Wils (Sierra), Max Jonkers (Mercedes 190), Bijvelds (Nissan GTI-R), Fassbender (Fiat Cinquecento) en Van lersel en Nelis Verkooijen (Micra). Sports Utility Maar hoe groot is de C~ Vitara? Kijken we naar afmetingen, dan zien de nieuweling exact wielbasis heeft, maar dat spoorbreedte met enkele meters is toegenomen. De lengte van de carrosserie groeide ook met 7 centimeter, terwijl het geheel 8,5 centime ter breder werd. Tbt slot kreeg de Grand Vitara ook nog 4 centimeter in de hoogte erbij. Het lijkt allemaal heel weinig, maar het resultaat is toch een duidelijk groter overkomende auto. Overigens trekken we hier de vergelijking met de bestaande Vitara in de meest luxueuze uitvoering met uitge bouwde schermen. De nieuwe carrosserie geeft de Grand Vitara een duidelijk andere uitstraling. De auto is veel meer een Sports Utility geworden dan een pure 4x4. De bumpers worden in de car- rosseriekleur gespoten en dat oogt overzichtelijk en best origi neel. Het instrumentarium bestaat uit een toerenteller, snelheidsmeter en benzine- en temperatuurmeter. Het twees- pakige stuurwiel is in hoogte te verstellen. Op de console vin den we de gebruikelijke schui ven voor de verwarming e ventilatie aangevuld met aantal drukknoppen i de richting van de luc bepaald. Er zijn vier lijke uitstroomopeningen, maar bovendien twee roosters waar mee de zijruiten worden ontwa- semd. De versnellingspook van de handgeschakelde vijfbak is goed geplaatst. Overigens valt het op dat ondanks de lekker hoge zitpositie de zithouding typisch die van een personen auto is en dat is alleen maar positief. De tweede pook waar mee de vierwielaandrijving en eventueel de hoge gearing kan worden ingeschakeld, zit op de tweede rang vlakbij de hand rem. Om 14.00 uur gaat aanstaande zaterdag 6 juni de 35ste editie van de ELE-rally van start. De eerste deelnemer wordt dan afgevlagd in Veldhoven waar het startpodium staat opgesteld bij Congrescentrum Koningshof. Zo’n 90 equipes zullen het podium daarna betreden. Voor hen liggen 18 klassementsproeven te wach ten. Onder de deelnemers bevindt zich de top van de Nederlandse rallywereld, zoals Coen Vink (Subaru Impreza), Jan v.d. Marei, Eddy v.d. Hoorn (Escort) en international kam pioen Bert de Jong voor het eerst met de Subaru Impreza World Rally Car. Op dit moment zijn er verschillende Vitara’s. Allereerst is er de korte drie- deurs die later een vervanger krijgt. Van de vijfdeurs Villager blijven voorlopig de 1,6 liter 16-klepper en 1,9 liter turbodiesel. Challenge, vooral door kleine missers. Na de start op zaterdag 6 juni zullen de deelnemers rond 1.30 uur ‘s nachts binnen komen. De volgende ochtend start de twee de etappe rond 9.00 uur en de finish is wederom in Veldhoven omstreeks 15.30 uur. Wellicht dat het door Nissen Denissen gesponsorde team Verkooijen/Verdonk nu op Brabants grondgebied wat van de achterstand kan inlopen. Dit seizoen kwamen ze niet verder dan drie keer een zevende plaats in de Nissan Micra geldt ook voor de spatbordver- breders en de brede stootlijsten aan de onderkant van de deu ren. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgen ook de bui tenspiegels een laklaagje. Aardig is de uitbouw van de voor- en achterschermen direct onder de ruitlijn. Standaard zijn de dakraiÜngs die volledig het hoogteverschil met de vori ge generatie voor zich opeisen. De auto staat op 16 inch stalen wielen met 235/60R16 banden. Het ontwerp van de wielen is aardig genoeg, zodat lichtmeta len velgen voor de uitstraling niet echt nodig zijn. Het reser vewiel is achterop de vijfde deur geplaatst en standaard voorzien van een beschermende hoes. Heel plezierig is dat Suzuki een uitsparing in de bumper heeft gemaakt om het wiel zo laag mogelijk te plaat sen en het verlies aan uitzicht door de achterruit zo beperkt mogelijk te houden. Het derde remlicht zit hoog tegen de ach terruit zoals het hoort. Komend weekend organiseert het Autotron in Rosmalen de zesde editie van de beurs Kit- Car Replica. Tijdens dit eve nement, dat plaatsvindt in de Spijkerhal, laten vele stand houders aan de bezoekers zien dat men met twee rechterhan den en wat vrije tijd zelf een sportwagen kan bouwen, zon der meteen torenhoge bedragen kwijt te zijn. Eén keur aan spectaculaire bol ides worden bijeengebracht en op het beursonderdeel Replica worden kopieën van fameuze automodellen tentoongesteld. De op een Kever-onderstel gebouwde Porsche GT2, 356 Speedster of Spyder zijn nau welijks van echt te onderschei den, terwijl op de beurs een raat r portieren kunnen de jf inzittenden prima inden naar hun zit- i. Het verschil in volu me binnenin vinden we vooral terug in de toegenomen breedte Liefhebbers kunnen op de vele punten lang de route gaan kij ken. Het is handig dan eerst in Veldhoven een informatiepak ket op te halen. Op het service- terrein nabij de legerplaats Oirschot kunnen op zaterdag vanaf 14.30 uur de rally-auto’s en hun monteurs bekeken wor den. uit een don ut gemaakt en Gliwice. Toch zullen de twee versies zich flink onderschei den. Dat gebeurt onder meer door gebruik van eigen moto ren. Suzuki gaat haar nieuwe auto uitrusten met de 1,3 liter 16-klepper uit de Baleno, ter wijl Opel de 1,0 liter 3 cilinder 12-klepper en de 1,2 liter 16- klepper klaar heeft staan. Net als het voorgaande model is de Suzuki Grand Vitara voor zien van een sterk ladderchas sis waarop de carrosserie is geplaatst en waaraan de ophanging is vergrendeld. Hierdoor biedt de auto enorm veel stijfheid, zodat probleem loos het terrein kan worden opgezocht. De meeste plaat- werkdelen zijn gegalvaniseerd voor een lange levensduur en de uitlaat is van roestvrijstaal met hetzelfde doel. Voor zien we een onafhankelijke ophan ging en achter past Suzuki een starre as toe mét vijfpunts ophanging en schroefveren. Dit geheel zorgt voor een redelijk comfortniveau, maar op oneffenheden gedraagt de car rosserie zich af en toe wat bok kig. Overhellen in bochten komt nauwelijks voor en al bij al is de nieuwe Grand Vitara een prima auto voor alle soor ten wegdek, weersomstandighe den en gebruiksdoelen. Het gemiddelde verbruik ligt op 1 liter op 9,5 kilometer. De prijslijst van de Grand Vitara begint strategisch bij f.49.995,= voor de door ons gereden 2.0. Wie overigens een andere kleur dan wit wenst, is f.795,extra kwijt. Vijf kleuren worden automatisch in duo- snellingen keurig op de achter grond. De Vitara 2.0 weegt 1330 kg en haalt een topsnel heid van 160 krn/u. De vijfver- snellingsbak kent een akelig preciese bediening, waardoor je wel eens verkeerd schakelt, maar dat is een kwestie van wennen. Verder gaan alle bedieningen licht en gemakke- Suzuki tone geleverd, waarbij de onderkant van de carrosserie en bumpers in zilvergrijs gespo ten zijn. De meerprijs bedraagt dan f.895,De Grand Vitara 2.0 is er ook met automaat voor £53.350,=. De souplesse van de V6 kost £55.995,= en voor dat zelfde bedrag is er de 2 liter turbodiesel. Ook deze twee varianten zijn er met een auto maat. Wel zal het tweetal gezamen lijk diverse componenten gaan produceren en verschillende grote carrosseriedelen uitwisse len. Door deze gezamenlijke ontwik kelingen kan de kostprijs laag worden gehouden en de auto concurrerent in de markt wor den gezet. In mei 1933 startte Toon Gijsbers zijn eigen autobedrijf en precies in de week waarin zijn zoon Sjef met al zijn medewerkers het 65 jarig bestaan vierde ging hij heen. Toon Gijsbers had een zeer werkzaam leven. Overdag werd de administratie gedaan en ‘s avonds ging hij op pad voor de verkoop. Eerst van zware vrachtwagens, later van personenwagens, terwijl ook het tankstation vele jaren een vast onderdeel van het bedrijf uitmaakte. Samen met zijn vrouw en soms met hulp van de kinde ren hield hij het bedrijf 7 dagen per week open. Daardoor bouwde Toon Gijsbers zo’n persoonlijke band op met z’n klanten, die al snel over hem praatten als ‘Toon met de groene stofjas’. Als gelovig mens ging hij op zondag morgen naar de hoogmis in de Sacramentskerk. Ondanks gezondheidsproblemen eind jaren vijftig vocht hij met wilskracht en geduld terug en werkte daarna weer zonder noemenswaardige ziektedagen. In 1978 gaf hij trots het vaandel over aan zijn zoon Sjef, maar het pompstation bleef tot zijn 82-ste levensjaar ‘zijn domein’. Half vorig jaar verslechterde zijn gezondheid en in okto ber stierf zijn vrouw. Tot op zijn sterfbed behield hij zijn gevoel voor humor, maar na een zo’n lang werkzaam leven wilde hij naar zijn vrouw toe. Op 27 mei jl. stierf Toon Gijsbers op 90-jarige leeftijd. Technische gegevens: Suzuki Grand Vitara 2.0 4 in lijn 1995 cc 84 x 90 mm 128 pk bij 6000 tr/min 174 Nm bij 2900 tr/min lengte 4,195 meter, breedte 1,78 meter 1330 kg 1850 kg (geremd) topsnelheid 160 km/u stadscyclus 12,1 liter/100 km buitenwegcyclus 8,9 liter/100 km gecombineerd 10,1 liter/100 km £49.995,= Niet rumoerig De vier portierruiten worden elektrisch geopend en gesloten. De buitenspiegels wordt met een mini-joystick elektrisch van stand veranderd. Het benzine- klepje kan van binnenuit wor den geopend, terwijl de achter deur gelukkig een hendel op de drie i Michelin v Tfc-. ———HUI. <«3=^. *^!'7r*****vö^SS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 23