nö [i q p
9
100-jarig jubileum voor Peugeot,
KNAC en Bibendum
Met z'n tweeën
over het circuit
13
31
NS
50 jaar Porsche op één CD
BMW wint
Mille Miglia
G&M Wegliggingssets
s
6 en 7 juni:
jubilerende ELE-rally
6 juni:
veiling Autotron
l
ro
urg
s.
Concours d'elégance op 5 juni
J
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 28 mei 1998 pagina 5
pagina 4
Nefkens
Treinstaking
Parijs - Amsterdam
zet-
ktie
irina E
ccasion
In 1898 importeerde de Haagse zakenman Verweij
de eerste Peugeot in Nederland. In datzelfde jaar
had minister Lely een officiële status toegekend
aan de auto, die vanaf dat moment een kenteken
kreeg. Ook werd in dat jaar de Nederlandsche
Automobiel Club opgericht, die later Koninklijk
werd (KNAC).
86
86
90
90
93
fO
N
monteerd
smonteerd
Picnic
.995,-.
-4554254
as.
I erkend
5 ruikt.
""t Bresci:
daats en
Tot 1957
loderne
3 postbe-
iging zou
lirectie van de
spra-
f dat in
mipleet over-
ien klasse-
le deelne-
hun auto’s.
jublieksinformatiepakket ver-
ijgen met een comj
zicht van de te rijde
mentsproeven en de
mende rijders met 1
In totaal heeft de ELE-rally dit pub]
jaar een afstand van 210 kilo- krijj
meter. De ELE telt mee voor
het Dutch Rally Open, het
Nationaal Nederlands Rally-
kampioenschap, het
Nederlands Formule 2
Rallykampioenschap, de Fiat
Cinquecento Trofeo en de
Nissan Micra Challenge. Een
aantal buitenlandse rijders
komt speciaal voor de Euro
Cup Autorally’s. Toeschouwers
kunnen een uitgebreid
Mgbil
Er is zelfs een speciale prijs
vraag uitgeschreven waarbij
diverse fraaie prijzen te winnen
zijn, inclusief een VIP-arrange-
ment. Op zondag 7 juni zal
omstreeks 16.00 uur de win
naar van de 35ste ELE-rally
bekend zijn.
Zoals vele autofabrikanten uit
het begin van deze eeuw bouw
de Rolls Royce aanvankelijk
chassis met motor en grille, ter
wijl de carrosserie door diverse
koetsbouwers werd vervaardigd
geheel volgens wens van de
klant. Op 6 juni aanstaande
wordt in het Autotron in
Rosmalen onder meer een Rolls
Royce 20 met Skiff-body uit
1926 geveild. De RR 20 werd in
1920 op de markt gebracht en
was voorzien van een 3,1 liter 6
cilinder lijnmotor waarvan de
kleppen werden bediend met
behulp van stoterstangen. Van
de Rolls Royce 20 werden er in
totaal 2940 stuks gebouwd,
ten zich ook in voor de maat
schappelijke acceptatie van de
auto en zaten in het bestuur
van de RAI en van het jaarlijk
se tentoonstellingscomité. In
1903 was het duo op de auto
tentoonstelling aanwezig met
een stand waarop maar liefst
tien Peugeots te bewonderen
waren van de kleine 7 pk
Double Phaeton tot en met de
grote 30/35 pk viercilinder.
In datzelfde jaar dreigde een
belangrijke spoorwegstaking,
waardoor met name de postbe
zorging ernstige vertrag...,
oplopen. Met de directie vt
Posterijen en Telegrafie sp
ken Verweij en Lugard af
geval van een treinstaking
aantal Peugeots zou worden
ingezet voor het bezorgen van
de post. Op 6 april kwam het
zover en in Den Haag werden
zestien Peugeots en in
Amsterdam nog eens zes exem
plaren ingezet, met als bewijs
dat de auto sneller post kon
bezorgen in het land dan de
trein.
Peugeot is niet de enige 100-
jarig in 1998. Ook de KNAC,
Bibendum van bandenfabrikant
Michelin en de race Parijs-
Amsterdam vieren hun eeuw
feest. Dat gebeurt tijdens een
historische rit Den Haag-
een
cental
lunderbird,
me Bitters
;ugeot 404
__o S juni kun-
rcucu auto’s van
.00 uur bezichtigd
la eerste verdieping
De toegangs
route naar het Plein 1813 en
van daaruit door hartje Den
Haag naar het Plein voor de
Tweede Kamer, waar de auto’s
vanaf 16.30 uur verwacht wor
den. De jury is daar aanwezig
voor de beoordeling. De prijs
uitreiking vindt rond 18.00 uur
plaats. De volgende dag is in
Kijkduin de officiële start van
de rit naar Parijs en terug naar
Amsterdam om 9.00 uur. Na
terugkomst op 14 juni worden
alle deelnemende auto’s in de
RAI geëxposeerd.
Nash, Riley en Talbot komen
tijdens dit spektakel voorbij
gereden, terwijl de fabrieks-
teams van Alfa Romeo, BMW,
Jaguar, Mercedes en Porsche
het weer tegen elkaar opne
men.
De winnende BMW 328 Mille
Miglia won de laatste voor-oor-
logse editie van dit evenement.
De auto maakt deel uit van het
rollend museum van BMW, een
indrukwekkende verzameling
rijklare herinneringen aan een
roemrijk verleden. BMW zette
voor de Mille Miglia 1998 maar
liefst vier 328’s uit 1937 en
1938 in. De tweede plaats ging
naar Valserati/Sabbadini in een
Mercedes-Benz 720 ssk uit
1928 terwijl de derde podium
plaats was ingeruimd voor de
Maserati A6 GCS uit 1953 van
Croul/Raymondi
De produktlijn van G&M
Wegliggingstechniek bestaat uit
verlagingsveren, speciaal hierop
afgestemde sportschokdempers en
compleet voorgemonteerde sets.
Auto’s van diverse types en merken
kunnen hiermee 15 tot maximaal
80 mm verlaagd worden. De pro-
dukten hebben een hoge veercon-
stante, zijn gemaakt uit hoogwaar
dig chroomsilicium staal en hebben
een dubbele corrosiebescherming.
Verder worden alle verlagingsveren
volgens de Duitse TUV-eisen gepro
duceerd en hebben een perfecte
pasvorm. De G&M Wegliggingssets
worden in ons land geïmporteerd
door Holland Java. Voor inlichtin
gen over verkoop- en montage-
adressen: 072-5410420.
De zestiende editie van de
Mille Miglia werd van 14 tot en
met 17 mei jl. gehouden en
leverde een overwinning op
voor het Italiaanse equipe
Cane’/Galliani in een BMW 328
Mille Miglia. In 1927 werd de
eerste editie van deze 1000-mij-
len race gehouden met Brescia
als start- en finishplaat
Rome als keerpunt. T
werd de rally voor mc
auto’s 24 keer gehouden. In
1983 werd de Mille Miglia weer
nieuw leven ingeblazen, maar
wordt sindsdien alleen uitge
schreven voor historische sport
wagens die tot 1957 werden
gebouwd. Dit jaar waren er
maar liefst 800 aanmeldingen,
waarvan er slechts 360 met een
startbewijs konden worden
gehonoreerd. De fraaiste
modellen van Bugatti, Frazer
Toen hij in 1898 de persioenge-
rechtigde leeftijd had bereikt,
importeerde hij een exemplaar
van de Peugeot 3 pk en daar
mee was de officiële vertegen
woordiging een feit. Er was
direct succes, samen met zijn
partner Lugard, wist Verweij in
korte tijd al veertien Peugeots
naar ons land te halen en dat
op een totaal wagenpark van
honderdzeventien voertuigen.
In 1903 waren er zevenveertig
Peugeots in Nederland die een
kwart uitmaakte van alle
auto’s. Verweij en Lugard
Het door velen hoog gewaar
deerde merk Porsche viert haar
50-jarig bestaan en daarom
heeft autojoumalist Ted
Sluymer een speciale CD-ROM
samengesteld waarop dit jubi
leum wordt uitgeWerkt. Uniek
is dat een deel van de CD is
ingeruimd voor vele originele
Porsche-brochures, waaronder
die van de eerste 356 uit 1950.
Maar ook de folders uit de
jaren zestig, zeventig en tachtig
komen aan bod en worden
levensgroot op het beeldscherm
geprojecteerd. Er is een comple
te fotocollectie aanwezig en
vele teksten over nieuwe en
oude Porsche-modellen, waarbij
de techniek niet op de achter
grond blijft. Erg aardig is een
serie videoclips met Porsches
prijs bedraagt f. 19,50 voor vol
wassenen en f.17,50 voor kin
deren van 4 t/m 12 jaar.
Uiteraard heeft men dan ook
meteen toegang tot de eigen
collectie van het Autotron en
andere attracties. Tegelijk
wordt op het Autotronterrein
de Kitcar Replica ‘98 beurs
gehouden. De veiling begint om
19.00 uur. De veilingcatalogus
is aan de kassa van het
Autotron verkrijgbaar voor
f.27,50 en biedt meteen gratis
toegang voor twee personen tot
de veiling, De catalogus kan
ook op voorhand worden
besteld, even met Robert
Servaas bellen: 073-5219050.
Verweij zag met grote belang
stelling de overwinning van
Peugeot in 1894 van de rit
Parijs-Rouen, het eerste auto-
wedstrijd ooit verreden. Als
legerofficier werd hij geraakt
door de techniek van de auto en
deed zelfs praktische ervaring
op in de Peugeot-fabriek in
Sochaux.
allemaal met verschillende car-
rosseriën. De Skiff body ofwel
boattail is van de carrossier
Barker. De bootvorm aan de
achterzijde komt erg sportief
over.
In totaal komen er op 6 juni
zo’n 60 klassieke auto’s onder
de hamer waaronder een
Ferrari 512 BBi uit 1983,
fraaie Lincoln Continei
Convertible, Ford Thur
MG TD, twee zeldzame
en een bijzondere Peug
Cabrio. Op zaterdag 6
nen alle te veilen auto’
10.00 tot 17.01
worden op de
van het museum.
’arijs-Amsterdam die plaats-
dndt van 6 tot en met 14 juni
Op 5 juni wordt het geheel
vooraf gegaan door een bijzon
der concours d’elégance waarin
tachtig bijzondere auto’s wor
den voorgesteld. Peugeot zelf
stelt onder meer een Vis a Vis
uit 1894 voor en een fraaie 601
uit 1934. Bezoekers kunnen de
auto’s vanaf 15.00 uur bekijken
op het parkeerterrein aan de
Machiel Vrijenhoeklaan in
Kijkduin. Om 16.00 uur zet de
stoet zich in beweging via een
uit vervlogen dagen en ook
hedendaagse modellen. Verder
oude advertenties en aandacht
voor Porsche in de autosport,
kortom een liefhebbers CD zon
der weerga. De CD-ROM
‘Porsche 50 jaar’ kost f. 19,95 en
is verkrijgbaar bij computer
winkels, Dixons, V&D, Free
Record Shop en in de boekwin
kel.
Waarom zouden sommige personenauto’s plaats bieden aan
soms zeven tot achter personen en Formule 1 coureurs in hun
eentje op stap gaan. Mc Laren heeft daarom een Formule 1
tweezitter ontwikkeld, waarin coureur en passagier achter
elkaar zitten. Ze kunnen door middel van een radioverbinding
met elkaar communiceren. Uiteraard voldoet dit experimentele
voertuig aan alle eisen die door de FIA voor de Formule-1 wor
den gesteld. Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid van
beide inzittenden. Zo heeft de auto kreukelzones en hoofdbe
scherming. In de loop van dit jaar zal het een rijdend exem
plaar gereed zijn voor een eerste rit. Deze rit wordt per opbod
verkocht aan een krant, radio- en televisiezender. De opbrengst
gaat volledig naar een goed doel.
Voor de 35ste keer wordt in het
weekend van zaterdag 6 en
zondag 7 juni de ELE Rally
gereden, dit jaar wederom van
uit Kongreshotel Koningshof in
Veldhoven. Hier start het
geheel op zaterdag om 12.30
uur waarna maar liefst 12 klas
sementsproeven volgen over
typisch Brabantse wegen:
asfalt, gravel en onderhard wis
selen elkaar af. De herstart is
op zondag om 8.30 uur gepland,
waarna nog zes proeven volgen.
Ondanks de groei van de popu
lariteit van de auto, raakte
Verweij Lugard in 1913 de
import van Peugeot kwijt. De
autoverkopen zakten overigens
tot een absoluut dieptepunt tij
dens de Eerste Wereldoorlog.
Daarna volgden verschillende
importfirma’s tot in 1933
Gebroeders Nefkens de verkoop
van Peugeot overnam. Nefkens
verkocht overigens al in 1905
een Peugeot in Amersfoort en
zette er in 1929 bijvoorbeeld al
160 stuks af. Een halve eeuw
was Nefkens de Nederlandse
Peugeot-importeur, tussen 1938
en 1962 overigens samen met
de Nijmeegse firma Van den
Bogaard die zich toelegde op de
verkoop beneden de grote rivie
ren. Tot de Tweede
Wereldoorlog verkocht Nefkens
1750 Peugeots, een aantal dat
na 1945 enorm toenam. In de
jaren vijftig en zestig waren de
203, 403 en 404 populair en in
1968 werd het magische getal
van 10.000 Peugeot’s in één
jaar overschreden.
S -PR 233
1