nö [i q p 9 100-jarig jubileum voor Peugeot, KNAC en Bibendum Met z'n tweeën over het circuit 13 31 NS 50 jaar Porsche op één CD BMW wint Mille Miglia G&M Wegliggingssets s 6 en 7 juni: jubilerende ELE-rally 6 juni: veiling Autotron l ro urg s. Concours d'elégance op 5 juni J DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 28 mei 1998 pagina 5 pagina 4 Nefkens Treinstaking Parijs - Amsterdam zet- ktie irina E ccasion In 1898 importeerde de Haagse zakenman Verweij de eerste Peugeot in Nederland. In datzelfde jaar had minister Lely een officiële status toegekend aan de auto, die vanaf dat moment een kenteken kreeg. Ook werd in dat jaar de Nederlandsche Automobiel Club opgericht, die later Koninklijk werd (KNAC). 86 86 90 90 93 fO N monteerd smonteerd Picnic .995,-. -4554254 as. I erkend 5 ruikt. ""t Bresci: daats en Tot 1957 loderne 3 postbe- iging zou lirectie van de spra- f dat in mipleet over- ien klasse- le deelne- hun auto’s. jublieksinformatiepakket ver- ijgen met een comj zicht van de te rijde mentsproeven en de mende rijders met 1 In totaal heeft de ELE-rally dit pub] jaar een afstand van 210 kilo- krijj meter. De ELE telt mee voor het Dutch Rally Open, het Nationaal Nederlands Rally- kampioenschap, het Nederlands Formule 2 Rallykampioenschap, de Fiat Cinquecento Trofeo en de Nissan Micra Challenge. Een aantal buitenlandse rijders komt speciaal voor de Euro Cup Autorally’s. Toeschouwers kunnen een uitgebreid Mgbil Er is zelfs een speciale prijs vraag uitgeschreven waarbij diverse fraaie prijzen te winnen zijn, inclusief een VIP-arrange- ment. Op zondag 7 juni zal omstreeks 16.00 uur de win naar van de 35ste ELE-rally bekend zijn. Zoals vele autofabrikanten uit het begin van deze eeuw bouw de Rolls Royce aanvankelijk chassis met motor en grille, ter wijl de carrosserie door diverse koetsbouwers werd vervaardigd geheel volgens wens van de klant. Op 6 juni aanstaande wordt in het Autotron in Rosmalen onder meer een Rolls Royce 20 met Skiff-body uit 1926 geveild. De RR 20 werd in 1920 op de markt gebracht en was voorzien van een 3,1 liter 6 cilinder lijnmotor waarvan de kleppen werden bediend met behulp van stoterstangen. Van de Rolls Royce 20 werden er in totaal 2940 stuks gebouwd, ten zich ook in voor de maat schappelijke acceptatie van de auto en zaten in het bestuur van de RAI en van het jaarlijk se tentoonstellingscomité. In 1903 was het duo op de auto tentoonstelling aanwezig met een stand waarop maar liefst tien Peugeots te bewonderen waren van de kleine 7 pk Double Phaeton tot en met de grote 30/35 pk viercilinder. In datzelfde jaar dreigde een belangrijke spoorwegstaking, waardoor met name de postbe zorging ernstige vertrag..., oplopen. Met de directie vt Posterijen en Telegrafie sp ken Verweij en Lugard af geval van een treinstaking aantal Peugeots zou worden ingezet voor het bezorgen van de post. Op 6 april kwam het zover en in Den Haag werden zestien Peugeots en in Amsterdam nog eens zes exem plaren ingezet, met als bewijs dat de auto sneller post kon bezorgen in het land dan de trein. Peugeot is niet de enige 100- jarig in 1998. Ook de KNAC, Bibendum van bandenfabrikant Michelin en de race Parijs- Amsterdam vieren hun eeuw feest. Dat gebeurt tijdens een historische rit Den Haag- een cental lunderbird, me Bitters ;ugeot 404 __o S juni kun- rcucu auto’s van .00 uur bezichtigd la eerste verdieping De toegangs route naar het Plein 1813 en van daaruit door hartje Den Haag naar het Plein voor de Tweede Kamer, waar de auto’s vanaf 16.30 uur verwacht wor den. De jury is daar aanwezig voor de beoordeling. De prijs uitreiking vindt rond 18.00 uur plaats. De volgende dag is in Kijkduin de officiële start van de rit naar Parijs en terug naar Amsterdam om 9.00 uur. Na terugkomst op 14 juni worden alle deelnemende auto’s in de RAI geëxposeerd. Nash, Riley en Talbot komen tijdens dit spektakel voorbij gereden, terwijl de fabrieks- teams van Alfa Romeo, BMW, Jaguar, Mercedes en Porsche het weer tegen elkaar opne men. De winnende BMW 328 Mille Miglia won de laatste voor-oor- logse editie van dit evenement. De auto maakt deel uit van het rollend museum van BMW, een indrukwekkende verzameling rijklare herinneringen aan een roemrijk verleden. BMW zette voor de Mille Miglia 1998 maar liefst vier 328’s uit 1937 en 1938 in. De tweede plaats ging naar Valserati/Sabbadini in een Mercedes-Benz 720 ssk uit 1928 terwijl de derde podium plaats was ingeruimd voor de Maserati A6 GCS uit 1953 van Croul/Raymondi De produktlijn van G&M Wegliggingstechniek bestaat uit verlagingsveren, speciaal hierop afgestemde sportschokdempers en compleet voorgemonteerde sets. Auto’s van diverse types en merken kunnen hiermee 15 tot maximaal 80 mm verlaagd worden. De pro- dukten hebben een hoge veercon- stante, zijn gemaakt uit hoogwaar dig chroomsilicium staal en hebben een dubbele corrosiebescherming. Verder worden alle verlagingsveren volgens de Duitse TUV-eisen gepro duceerd en hebben een perfecte pasvorm. De G&M Wegliggingssets worden in ons land geïmporteerd door Holland Java. Voor inlichtin gen over verkoop- en montage- adressen: 072-5410420. De zestiende editie van de Mille Miglia werd van 14 tot en met 17 mei jl. gehouden en leverde een overwinning op voor het Italiaanse equipe Cane’/Galliani in een BMW 328 Mille Miglia. In 1927 werd de eerste editie van deze 1000-mij- len race gehouden met Brescia als start- en finishplaat Rome als keerpunt. T werd de rally voor mc auto’s 24 keer gehouden. In 1983 werd de Mille Miglia weer nieuw leven ingeblazen, maar wordt sindsdien alleen uitge schreven voor historische sport wagens die tot 1957 werden gebouwd. Dit jaar waren er maar liefst 800 aanmeldingen, waarvan er slechts 360 met een startbewijs konden worden gehonoreerd. De fraaiste modellen van Bugatti, Frazer Toen hij in 1898 de persioenge- rechtigde leeftijd had bereikt, importeerde hij een exemplaar van de Peugeot 3 pk en daar mee was de officiële vertegen woordiging een feit. Er was direct succes, samen met zijn partner Lugard, wist Verweij in korte tijd al veertien Peugeots naar ons land te halen en dat op een totaal wagenpark van honderdzeventien voertuigen. In 1903 waren er zevenveertig Peugeots in Nederland die een kwart uitmaakte van alle auto’s. Verweij en Lugard Het door velen hoog gewaar deerde merk Porsche viert haar 50-jarig bestaan en daarom heeft autojoumalist Ted Sluymer een speciale CD-ROM samengesteld waarop dit jubi leum wordt uitgeWerkt. Uniek is dat een deel van de CD is ingeruimd voor vele originele Porsche-brochures, waaronder die van de eerste 356 uit 1950. Maar ook de folders uit de jaren zestig, zeventig en tachtig komen aan bod en worden levensgroot op het beeldscherm geprojecteerd. Er is een comple te fotocollectie aanwezig en vele teksten over nieuwe en oude Porsche-modellen, waarbij de techniek niet op de achter grond blijft. Erg aardig is een serie videoclips met Porsches prijs bedraagt f. 19,50 voor vol wassenen en f.17,50 voor kin deren van 4 t/m 12 jaar. Uiteraard heeft men dan ook meteen toegang tot de eigen collectie van het Autotron en andere attracties. Tegelijk wordt op het Autotronterrein de Kitcar Replica ‘98 beurs gehouden. De veiling begint om 19.00 uur. De veilingcatalogus is aan de kassa van het Autotron verkrijgbaar voor f.27,50 en biedt meteen gratis toegang voor twee personen tot de veiling, De catalogus kan ook op voorhand worden besteld, even met Robert Servaas bellen: 073-5219050. Verweij zag met grote belang stelling de overwinning van Peugeot in 1894 van de rit Parijs-Rouen, het eerste auto- wedstrijd ooit verreden. Als legerofficier werd hij geraakt door de techniek van de auto en deed zelfs praktische ervaring op in de Peugeot-fabriek in Sochaux. allemaal met verschillende car- rosseriën. De Skiff body ofwel boattail is van de carrossier Barker. De bootvorm aan de achterzijde komt erg sportief over. In totaal komen er op 6 juni zo’n 60 klassieke auto’s onder de hamer waaronder een Ferrari 512 BBi uit 1983, fraaie Lincoln Continei Convertible, Ford Thur MG TD, twee zeldzame en een bijzondere Peug Cabrio. Op zaterdag 6 nen alle te veilen auto’ 10.00 tot 17.01 worden op de van het museum. ’arijs-Amsterdam die plaats- dndt van 6 tot en met 14 juni Op 5 juni wordt het geheel vooraf gegaan door een bijzon der concours d’elégance waarin tachtig bijzondere auto’s wor den voorgesteld. Peugeot zelf stelt onder meer een Vis a Vis uit 1894 voor en een fraaie 601 uit 1934. Bezoekers kunnen de auto’s vanaf 15.00 uur bekijken op het parkeerterrein aan de Machiel Vrijenhoeklaan in Kijkduin. Om 16.00 uur zet de stoet zich in beweging via een uit vervlogen dagen en ook hedendaagse modellen. Verder oude advertenties en aandacht voor Porsche in de autosport, kortom een liefhebbers CD zon der weerga. De CD-ROM ‘Porsche 50 jaar’ kost f. 19,95 en is verkrijgbaar bij computer winkels, Dixons, V&D, Free Record Shop en in de boekwin kel. Waarom zouden sommige personenauto’s plaats bieden aan soms zeven tot achter personen en Formule 1 coureurs in hun eentje op stap gaan. Mc Laren heeft daarom een Formule 1 tweezitter ontwikkeld, waarin coureur en passagier achter elkaar zitten. Ze kunnen door middel van een radioverbinding met elkaar communiceren. Uiteraard voldoet dit experimentele voertuig aan alle eisen die door de FIA voor de Formule-1 wor den gesteld. Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid van beide inzittenden. Zo heeft de auto kreukelzones en hoofdbe scherming. In de loop van dit jaar zal het een rijdend exem plaar gereed zijn voor een eerste rit. Deze rit wordt per opbod verkocht aan een krant, radio- en televisiezender. De opbrengst gaat volledig naar een goed doel. Voor de 35ste keer wordt in het weekend van zaterdag 6 en zondag 7 juni de ELE Rally gereden, dit jaar wederom van uit Kongreshotel Koningshof in Veldhoven. Hier start het geheel op zaterdag om 12.30 uur waarna maar liefst 12 klas sementsproeven volgen over typisch Brabantse wegen: asfalt, gravel en onderhard wis selen elkaar af. De herstart is op zondag om 8.30 uur gepland, waarna nog zes proeven volgen. Ondanks de groei van de popu lariteit van de auto, raakte Verweij Lugard in 1913 de import van Peugeot kwijt. De autoverkopen zakten overigens tot een absoluut dieptepunt tij dens de Eerste Wereldoorlog. Daarna volgden verschillende importfirma’s tot in 1933 Gebroeders Nefkens de verkoop van Peugeot overnam. Nefkens verkocht overigens al in 1905 een Peugeot in Amersfoort en zette er in 1929 bijvoorbeeld al 160 stuks af. Een halve eeuw was Nefkens de Nederlandse Peugeot-importeur, tussen 1938 en 1962 overigens samen met de Nijmeegse firma Van den Bogaard die zich toelegde op de verkoop beneden de grote rivie ren. Tot de Tweede Wereldoorlog verkocht Nefkens 1750 Peugeots, een aantal dat na 1945 enorm toenam. In de jaren vijftig en zestig waren de 203, 403 en 404 populair en in 1968 werd het magische getal van 10.000 Peugeot’s in één jaar overschreden. S -PR 233 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 29