4 F 7. Nissan Micra 1.5 GL diesel AutoTest 7 Opgeleukt NATUURLIJK een MICRA van Meer gebruikte auto's verkocht Pinksterprogramma in Zandvoort Rover 600 Cambridge en Silverstone Teleurstellende zevende plaats voor VerkooijenIVerdonk p L sF agina2 DE TILBURGSE KOERIER D£ AUTOMAAT Donderdag 28 mei 1998 pagina 3 in te rug! kW Technische gegevens: an txmA- ATt ca «n w IWi/wn 1 K (71T zJ verstel e voor D E M Verbruik: Bui Prijs: in kleur «Ml 600 \oeven en Ivei arantie irautie itie garantie ilometer- ntie mie flanken jelcovers Meer steun Het interieur is flink opgefrist Walk-in De standaarduitrusting bestaat De toe. Groep ïs-Benz i 18,7 sec, ±7100 km 3 liter/100 km iter/100 km ratie; ewer- bren- eer bij voer? seurs jjn u In het eerste kwartaal van dat betel elfde periode vorig j. neemt sterker toe e- autobedrijven hebt 2,3 procent vorig jaar. Op tweede Pinksterdag maandag 1 juni heeft het Circuitpark Zandvoort voor autosportliefhebbers weer een interessant programma in elkaar gedraaid met diverse nationale raceklassen, zoals de Auto Trader DUTCH, Pearle Citroen Saxo Cup en de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy. Extra cachet geeft de Ferrari-Porsche Challenge aan het Pinksterprogramma. waarbij de diese ressant wordt. Nissan biedt de diesel aan driedeurs. voering t £27.495, meerprijs twee extr= gramma u Micra 1.0 urg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, 013-4683911 bumper en een interieur gedeeltelijk met leer bekleed. Beide auto’s zijn leverbaar met een 1,8 liter 16-klepper of de 2 liter direct ingespoten turbodie sel. mg mpers stuk A R A G N is s In de afgelopen weekend verre den South Swedish Rally heeft het Brabantse duo Nelis Verkooijen/Geert Jan Verdonk een zevende positie behaald in de Nissan Micra Challenge. Dit tegenvallende resultaat was te danken aan een flinke schuiver op een lastig onverhard par cours. Het lastige wegdek zorg de overigens voor veel uitval lers. Al drie jaar is de deelname aan de South Swedish Rally het hoogtepunt van de Nissan Micra Challenge. Ondanks het moeilijke traject waren alle deelnemers ook dit jaar weer enthousiast over het evene ment. Verkooijen: “We hadden hier een week van tevoren al getraind met notities van vorig ccaslon ritie jven aan de er dus een s"1 groei stijgen --v:list en daa’ :u legio financi Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afoietingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: De prijzen voor beide uitvc gen zijn gelijk. Zo komen c 618 Cambridge en Silverstone uit op £48.990,= en kost de 620 Di £53.990,=. 3 Micra 1.5 GL voor £26.495,= als Ook kan de GX-uit- g worden besteld vanaf '5,= en geldt er een rijs van £800,= voor xtra portieren. Het pro- ra begint bij de basis Gi voor £21.795,=. voerin- de Twee speciale uitvoeringen van de Rover 600 worden op dit moment aangeboden. De 600 Cambrigde legt het accent op luxe met onder meer standaard ABS, twee airbags, elektrisch bediende en verwarmde buiten spiegels, lederen bekleding, extra wortelnotenhouten pane len, chromen dorpelstrips ach ter en lichtmetalen wielen. Daarnaast is er de sportieve Rover 600 Silverstone met onder meer (naast ABS, twee airbags en elektrische spiegels) ook een sportonderstel, 16-inch lichtmetalen wielen met brede banden, mistlampen in de voor- Het Auto Trader DUTCH Touring Car Championship vormt de spil van het program ma, een kampioenschap met dit jaar een nieuwe opzet. Met Pasen werd Sandor van Es tweemaal winnaar echter niet zonder felle tegenstand van de drie Renault Méganes. De Mitsubishi Carisma’s gebruik- Benelux- en Belgisch kam pioenschap, waarbij Jeroen Bleekemolen het Nederlands veld aanvoerd gevolgd door de Belgen Stelandre en Svensson. Bij de Beneluxstrijd gaat Stelandre voorop voor Bleekemolen en Svensson. Op zaterdag 30 mei worden van 10.00 tot 16.20 uur de kwalifi- catietrainingen gehouden. De toegangsprijs bedraagt dan £15,= inclusief bezoek aan het rennerskwartier. Het program ma op tweede Pinksterdag 1 juni begint om 9.30 uur met Pitwalk, terwijl om 10.30 uur de Auto Trader DUTCH een warm-up houdt. Het echte pro gramma loopt van 11.00 tot 15.50 uur. De toegangsprijs bedraagt dan £20,= voor dui nen en tribune en £20,= extra voor het rennerskwartier. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij 850 Sens Service Points (Staatsloterij verkooppunten). Dakspoiler De belangrijkste wijzigingen die Nissan aan haar kleinste telg doorvoerde, vinden we bij het front. De neuspartij komt wat hoger over, maar dat komt door de nieuwe kunststof kop lampen waarin alle lichtfunc- ties achter één glas gegroe peerd zijn. Deze lampen snoe pen iets ruimte aan de boven kant van de bumper weg. De grille bestaat uit twee ‘vleu- stemt tot tevredenheid. De bagageruimte heeft een inhoud van 205 liter en dat is redelijk. Bij de GL kan de achterbank alleen in z’n geheel worden neergeklapt, maar dan worden de bagagemogelijkheden wel flink uitgebreid. Met de dieselmotor in de Micra vult Nissan duidelijk in gaatje in haar programma. Maar voor de Nederlandse markt is deze uitvoering niet enorm van belang. Dat wil echter niet zeggen dat de auto uit technisch oogpunt niet interessant is. In tegendeel! jaar. Ik was uitermate optimis tisch maar als je hier echt op snelheid moet rijden is het wel even andere koek. Vooral voor mijn navigator bleek het een hele kluif te zijn.” Op de tweede dag tijdens de dertiende klasse mentsproef gleed de gele Micra van de weg en zat helemaal vast. Hulpvaardige toeschou wers wist de auto los te krijgen met als resultaat een achters tand van drie minuten. Verkooijen zag zich van een keurige vierde naar de laatste plaats terugzakken en kon tij dens de rit nog slechts een plaats inlopen. Op 6 en 7 juni verschijnen ze weer aan de start tijdens de 35ste editie van de ELE-rally. heidsmeter 100 km/u aan. De motor is over het geheel geno men wat minder kwiek dan bij voorbeeld de uitstekende 1 liter 16-klepper, maar door het com fortabele koppel bij een laag toerental kan er lekker scha- kellui gereden worden. De Micra diesel is beslist een aan winst voor Nissan, maar zal vooral op de typische diesel- markten in Zuid-Europa gretig aftrek vinden. Het gemiddelde verbruik ligt met 1 liter op 17,2 kilometer uitermate keurig en wie rustig het gaspedaal bediend komt nog wat gunsti ger uit. Maar het verschil met de 1 liter benzinemotor die makkelijk boven de 1 op 15 uit komt is niet al te groot, dus zal In het eerste kwartaal van 1998 werden in‘ons land 429.800 gebruikte auto’s verkocht en dat betekent een toename met 2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel van professionele autobe drijven neemt sterker toe en gaat ten koste van particuliere verkopen. Officiële autobedrijven hebben nu een marktaandeel van 63,7 procent tegen 62,3 procent vorig jaar. De verkoop door particulieren is in dezelf de periode afgenomen met zo’n 2 procent (3100 auto’s). Volgens de BOVAG is deze verschuiving hoofdzakelijk toe te schrijven aan de lichte tendens dat een eigenaar korter in een auto rijdt en er dus een snellere doorstroming wordt verkregen. Door de economische groei stijgen de bestedingsmogelijkheden van de Nederlandse automobilist en daardoor wisselen auto’s sneller van eigenaar. De lage rente en legio financie- ringsmogelijkheden spelen deze trend verder in de kaart. De totale voorraad gebruikte auto’s bij officiële garagebedrijven is met 4 procent afgenomen. De koper van een gebruikte auto stelt steeds hogere eisen, waaraan een autobedrijf veel gemakkelijker kan voldoen. Bovendien kunnen auto’s met officiële BOVAG-garantie worden gekocht voor extra zekerheid. De gemiddelde prijs die voor gebruikte auto’s wordt betaald neemt ook In een jaar tijd is dat bedrag met £1.200,= toegenomen tot £16.982,= en verbeterd. Belangrijk zijn onder meer de nieuwe stoelen die merkbaar meer steun geven en ook op lange ritten veel com fort blijven geven. Bij de GL- versie kennen de stoelen alleen de normale verstelmogelijkhe- den, maar dat blijkt samen met het verstelbare stuurwiel meer dan voldoende om een goede zithouding te vinden. Stoelen en achterbank zijn bekleed met twee soorten bekledingsstof: effen grijs en een ander met een kleurtje. Deze grijze stof komen we ook weer gedeeltelijk op de portierpanelen tegen. In het vierspakige stuur is stan daard een airbag opgenomen, terwijl,een tweede exemplaar op de optielijst staat. Het dash board is opnieuw vormgegeven, zonder het oorspronkelijk ont werp volledig uit het oog te ver hezen. Onder de ronde overkap ping zit het instrumentarium met naast de snelheidsmeter een brandstof- en temperatuur meter. Over de volle breedte verdeeld zitten vier opmerkelij kleine uitstroomopeningen die afzonderlijk kunnen worden gericht en afgesloten. De ver warming en ventilatie worden bediend met drie draaiknoppei en er is een schuif waarmee de luchttoevoer van buiten kan worden dichtgezet. Bergruimte is er in de portieren, onderin d console en in het redelijke dashboardkastje. De ruimte di achterin de Micra wordt gebo den is keurig. De beenruimte i; normaal en de hoofdruimte ring van de stoel gaat naar voren, terwijl de hele stoel dan meeschuift. Maar als de stoel weer wordt teruggezet, komt ie nooit meer in de vooraf ingestelde stand terug. Nu levert Nissan de Micra vanuit haar Engelse fabriek en tot grote verbazing heeft deze auto wel ‘gewoon’ stoelen die na het instappen van de achterpassa- giers in de afgestelde stand terugkomen. Japanners spione ren zich rot bij de Europese concurrentie, maar wellicht moeten ze eens naar de eigen concerngenoten gaan kijken. Helemaal nieuw in de Micra is een dieselmotor. Deze wordt door Nissan gekocht bij Peugeot. Het gaat om de beken de 1,5 liter die ook een plaats eeft in de 106 en Saxo. Deze >27 cc viercilinder levert een srmogen van 57 pk bij 5000 (min en komt tot een koppel ui 95 Nm bij 2250 tr/min. De otor slaat na een korte voor- oeitijd meteen aan en is dan ridelijk als ‘diesel’ aanwezig, et geluidsniveau loopt snel rug naarmate de motor war- er is. De vijfversnellingsbak >ort bij de motor en schakelt at stroever dan bij benzine gels’ met een chromen omlijs ting. De achterkant is niet schokkend gewijzigd. Hier zien we met name een veranderde bumper, lichtunits met een ‘ander glaasje’ en standaard een meegespoten dakspoiler, waarin helaas niet het derde remlicht is opgenomen, die krijgt een plaatsje op de hoe- denplank. Twee kenmerkende details aan de zijkant zijn de nieuwe wieldoppen en een grappig stootstrip die in twee stukken is opgedeeld. Maar de GL-uitvoering profiteert niet van deze twee veranderingen. De GL staat op 13 inch stalen wielen met 155/70 R 13 ban den. Deze wielen worden slechts gedeeltelijk afgedekt met kleine wieldoppen. En op de flanken loopt een smalle, doorlopende stootstrip en dat is een gemiste kans om ook deze bijna-basisversie wat leuker te maken. Sportief is de plaatsing van de dakantenne achterop. Opmerkelijk is dat deze Micra geen getint glas heeft, je zou haast denken dat dat tegen woordig op vrijwel alle auto’s standaard is. De GL heeft van binnenuit handmatig verstelba re buitenspiegels in een zwarte behuizing, zwarte portiergre- pen en een brandstofklepje dat met de sleutel geopend moet worden. Ook de achterklep gaat alleen met de sleutel van bui tenaf open. ten de eerste wedstrijden voor testwerk met een keurige vijfde positie als resultaat. Om 11.00 uur bijt de Ferrari-Porsche Challenge het spits af van het wedstrijdprogramma, waarbij Zandvoort de tweede race is uit een serie van zeven. Bij de Formule Ford Zetec wordt gestreden voor het Nederlands-, Nissan Micra 1.5 GL diesel 4 in lijn 1527 cc 77 x 82 mm 57 pk bij 5000 tr/min 95 Nm bij 2250 tr/min lengte 3,72 meter, breedte 1,585 meter 900 kg 500 kg (geremd) topsnelheid 146 km/u acceleratie 0-100 in 1 stadscyclus 6,8 liter/1 buitenwegcyclus 4,3 1 gecombineerd 5,2 lite £26.495,= verder uit een digitaal klokje, pollenfilter, gordelspanners, signaal voor vergeten verlich ting en een elektronische start blokkering. Verder maakt de standaard stuurbekrachtiging de bediening van de Micra er alleen maar plezierig op. En dan nog even een opmerking over de instap naar achteren. Vrijwel alle Japanse auto’s met ïheiden licra GL diesel heeft met tg een bescheiden gewicht -esteert daardoor keurig, an een topsnelheid worden De Nissan Micra werd de eer ste en voorlopig enige auto van Japanse afkomst die een ‘Auto van het Jaar’-titel in de wacht sleepte. De 3,72 meter lange auto zit wat betreft afmetingen keurig in het compacte segment, maar lijkt vooral als driedeurs kleiner omdat de motorkap vrij laag geplaatst is en de ruiten opmerkelijk hoog zyn. behaald van 146 km/u en in 18.7 seconden wiist de snel- isom uiteindelijk een ometraee uitwiizen eerste generatie Nissan Micra was als g M compacte auto vooral populair bij een wat oudere doelgroep. Toen in 1992 een geheel nieuwe auto onder dezelfde naam verscheen, moest de beperkte kopersgroep fors worden uitgebreid. Maar een flinke groei bleef uit en daarom werd recent de Micra aan een verjongingskuur onder worpen en kreeg bovendien een dieselmotor. iiiiMNi illi mi w iriL •^OEP

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1998 | | pagina 27