4
F 7.
Nissan Micra 1.5 GL diesel
AutoTest
7
Opgeleukt
NATUURLIJK
een MICRA van
Meer gebruikte
auto's verkocht
Pinksterprogramma in
Zandvoort
Rover 600 Cambridge en
Silverstone
Teleurstellende
zevende plaats
voor
VerkooijenIVerdonk
p
L
sF
agina2
DE TILBURGSE KOERIER
D£ AUTOMAAT Donderdag 28 mei 1998 pagina 3
in te
rug!
kW
Technische gegevens:
an txmA- ATt ca «n w IWi/wn 1 K (71T zJ
verstel
e voor
D
E M
Verbruik:
Bui
Prijs:
in kleur
«Ml 600
\oeven
en
Ivei
arantie
irautie
itie
garantie
ilometer-
ntie
mie
flanken
jelcovers
Meer steun
Het interieur is flink opgefrist
Walk-in
De standaarduitrusting bestaat
De
toe.
Groep
ïs-Benz
i 18,7 sec,
±7100 km
3 liter/100 km
iter/100 km
ratie;
ewer-
bren-
eer bij
voer?
seurs
jjn u
In het eerste kwartaal van
dat betel
elfde periode vorig j.
neemt sterker toe e-
autobedrijven hebt
2,3 procent vorig jaar.
Op tweede Pinksterdag maandag 1 juni heeft het
Circuitpark Zandvoort voor autosportliefhebbers
weer een interessant programma in elkaar
gedraaid met diverse nationale raceklassen, zoals
de Auto Trader DUTCH, Pearle Citroen Saxo Cup
en de Marlboro Elf Renault Mégane Trophy. Extra
cachet geeft de Ferrari-Porsche Challenge aan het
Pinksterprogramma.
waarbij de diese
ressant wordt.
Nissan biedt de
diesel aan
driedeurs.
voering t
£27.495,
meerprijs
twee extr=
gramma u
Micra 1.0
urg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, 013-4683911
bumper en een interieur
gedeeltelijk met leer bekleed.
Beide auto’s zijn leverbaar met
een 1,8 liter 16-klepper of de 2
liter direct ingespoten turbodie
sel.
mg
mpers
stuk
A R A G
N is s
In de afgelopen weekend verre
den South Swedish Rally heeft
het Brabantse duo Nelis
Verkooijen/Geert Jan Verdonk
een zevende positie behaald in
de Nissan Micra Challenge. Dit
tegenvallende resultaat was te
danken aan een flinke schuiver
op een lastig onverhard par
cours. Het lastige wegdek zorg
de overigens voor veel uitval
lers. Al drie jaar is de deelname
aan de South Swedish Rally het
hoogtepunt van de Nissan
Micra Challenge. Ondanks het
moeilijke traject waren alle
deelnemers ook dit jaar weer
enthousiast over het evene
ment. Verkooijen: “We hadden
hier een week van tevoren al
getraind met notities van vorig
ccaslon
ritie
jven aan de
er dus een s"1
groei stijgen
--v:list en daa’
:u legio financi
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afoietingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
De prijzen voor beide uitvc
gen zijn gelijk. Zo komen c
618 Cambridge en Silverstone
uit op £48.990,= en kost de 620
Di £53.990,=.
3 Micra 1.5 GL
voor £26.495,= als
Ook kan de GX-uit-
g worden besteld vanaf
'5,= en geldt er een
rijs van £800,= voor
xtra portieren. Het pro-
ra begint bij de basis
Gi voor £21.795,=.
voerin-
de
Twee speciale uitvoeringen van
de Rover 600 worden op dit
moment aangeboden. De 600
Cambrigde legt het accent op
luxe met onder meer standaard
ABS, twee airbags, elektrisch
bediende en verwarmde buiten
spiegels, lederen bekleding,
extra wortelnotenhouten pane
len, chromen dorpelstrips ach
ter en lichtmetalen wielen.
Daarnaast is er de sportieve
Rover 600 Silverstone met
onder meer (naast ABS, twee
airbags en elektrische spiegels)
ook een sportonderstel, 16-inch
lichtmetalen wielen met brede
banden, mistlampen in de voor-
Het Auto Trader DUTCH
Touring Car Championship
vormt de spil van het program
ma, een kampioenschap met dit
jaar een nieuwe opzet. Met
Pasen werd Sandor van Es
tweemaal winnaar echter niet
zonder felle tegenstand van de
drie Renault Méganes. De
Mitsubishi Carisma’s gebruik-
Benelux- en Belgisch kam
pioenschap, waarbij Jeroen
Bleekemolen het Nederlands
veld aanvoerd gevolgd door de
Belgen Stelandre en Svensson.
Bij de Beneluxstrijd gaat
Stelandre voorop voor
Bleekemolen en Svensson.
Op zaterdag 30 mei worden van
10.00 tot 16.20 uur de kwalifi-
catietrainingen gehouden. De
toegangsprijs bedraagt dan
£15,= inclusief bezoek aan het
rennerskwartier. Het program
ma op tweede Pinksterdag 1
juni begint om 9.30 uur met
Pitwalk, terwijl om 10.30 uur
de Auto Trader DUTCH een
warm-up houdt. Het echte pro
gramma loopt van 11.00 tot
15.50 uur. De toegangsprijs
bedraagt dan £20,= voor dui
nen en tribune en £20,= extra
voor het rennerskwartier.
Kaarten zijn in de voorverkoop
verkrijgbaar bij 850 Sens
Service Points (Staatsloterij
verkooppunten).
Dakspoiler
De belangrijkste wijzigingen
die Nissan aan haar kleinste
telg doorvoerde, vinden we bij
het front. De neuspartij komt
wat hoger over, maar dat komt
door de nieuwe kunststof kop
lampen waarin alle lichtfunc-
ties achter één glas gegroe
peerd zijn. Deze lampen snoe
pen iets ruimte aan de boven
kant van de bumper weg. De
grille bestaat uit twee ‘vleu-
stemt tot tevredenheid. De
bagageruimte heeft een inhoud
van 205 liter en dat is redelijk.
Bij de GL kan de achterbank
alleen in z’n geheel worden
neergeklapt, maar dan worden
de bagagemogelijkheden wel
flink uitgebreid.
Met de dieselmotor in de
Micra vult Nissan duidelijk in
gaatje in haar programma.
Maar voor de Nederlandse
markt is deze uitvoering niet
enorm van belang. Dat wil
echter niet zeggen dat de auto
uit technisch oogpunt niet
interessant is. In tegendeel!
jaar. Ik was uitermate optimis
tisch maar als je hier echt op
snelheid moet rijden is het wel
even andere koek. Vooral voor
mijn navigator bleek het een
hele kluif te zijn.” Op de tweede
dag tijdens de dertiende klasse
mentsproef gleed de gele Micra
van de weg en zat helemaal
vast. Hulpvaardige toeschou
wers wist de auto los te krijgen
met als resultaat een achters
tand van drie minuten.
Verkooijen zag zich van een
keurige vierde naar de laatste
plaats terugzakken en kon tij
dens de rit nog slechts een
plaats inlopen. Op 6 en 7 juni
verschijnen ze weer aan de
start tijdens de 35ste editie van
de ELE-rally.
heidsmeter 100 km/u aan. De
motor is over het geheel geno
men wat minder kwiek dan bij
voorbeeld de uitstekende 1 liter
16-klepper, maar door het com
fortabele koppel bij een laag
toerental kan er lekker scha-
kellui gereden worden. De
Micra diesel is beslist een aan
winst voor Nissan, maar zal
vooral op de typische diesel-
markten in Zuid-Europa gretig
aftrek vinden. Het gemiddelde
verbruik ligt met 1 liter op 17,2
kilometer uitermate keurig en
wie rustig het gaspedaal
bediend komt nog wat gunsti
ger uit. Maar het verschil met
de 1 liter benzinemotor die
makkelijk boven de 1 op 15 uit
komt is niet al te groot, dus zal
In het eerste kwartaal van 1998 werden in‘ons land 429.800 gebruikte
auto’s verkocht en dat betekent een toename met 2 procent ten opzichte
van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel van professionele autobe
drijven neemt sterker toe en gaat ten koste van particuliere verkopen.
Officiële autobedrijven hebben nu een marktaandeel van 63,7 procent
tegen 62,3 procent vorig jaar. De verkoop door particulieren is in dezelf
de periode afgenomen met zo’n 2 procent (3100 auto’s). Volgens de
BOVAG is deze verschuiving hoofdzakelijk toe te schrijven aan de lichte
tendens dat een eigenaar korter in een auto rijdt en er dus een snellere
doorstroming wordt verkregen. Door de economische groei stijgen de
bestedingsmogelijkheden van de Nederlandse automobilist en daardoor
wisselen auto’s sneller van eigenaar. De lage rente en legio financie-
ringsmogelijkheden spelen deze trend verder in de kaart. De totale
voorraad gebruikte auto’s bij officiële garagebedrijven is met 4 procent
afgenomen.
De koper van een gebruikte auto stelt steeds hogere eisen, waaraan een
autobedrijf veel gemakkelijker kan voldoen. Bovendien kunnen auto’s
met officiële BOVAG-garantie worden gekocht voor extra zekerheid. De
gemiddelde prijs die voor gebruikte auto’s wordt betaald neemt ook
In een jaar tijd is dat bedrag met £1.200,= toegenomen tot £16.982,=
en verbeterd. Belangrijk zijn
onder meer de nieuwe stoelen
die merkbaar meer steun geven
en ook op lange ritten veel com
fort blijven geven. Bij de GL-
versie kennen de stoelen alleen
de normale verstelmogelijkhe-
den, maar dat blijkt samen met
het verstelbare stuurwiel meer
dan voldoende om een goede
zithouding te vinden. Stoelen
en achterbank zijn bekleed met
twee soorten bekledingsstof:
effen grijs en een ander met
een kleurtje. Deze grijze stof
komen we ook weer gedeeltelijk
op de portierpanelen tegen. In
het vierspakige stuur is stan
daard een airbag opgenomen,
terwijl,een tweede exemplaar
op de optielijst staat. Het dash
board is opnieuw vormgegeven,
zonder het oorspronkelijk ont
werp volledig uit het oog te ver
hezen. Onder de ronde overkap
ping zit het instrumentarium
met naast de snelheidsmeter
een brandstof- en temperatuur
meter. Over de volle breedte
verdeeld zitten vier opmerkelij
kleine uitstroomopeningen die
afzonderlijk kunnen worden
gericht en afgesloten. De ver
warming en ventilatie worden
bediend met drie draaiknoppei
en er is een schuif waarmee de
luchttoevoer van buiten kan
worden dichtgezet. Bergruimte
is er in de portieren, onderin d
console en in het redelijke
dashboardkastje. De ruimte di
achterin de Micra wordt gebo
den is keurig. De beenruimte i;
normaal en de hoofdruimte
ring van de stoel gaat
naar voren, terwijl de hele stoel
dan meeschuift. Maar als de
stoel weer wordt teruggezet,
komt ie nooit meer in de vooraf
ingestelde stand terug. Nu
levert Nissan de Micra vanuit
haar Engelse fabriek en tot
grote verbazing heeft deze auto
wel ‘gewoon’ stoelen die na het
instappen van de achterpassa-
giers in de afgestelde stand
terugkomen. Japanners spione
ren zich rot bij de Europese
concurrentie, maar wellicht
moeten ze eens naar de eigen
concerngenoten gaan kijken.
Helemaal nieuw in de Micra is
een dieselmotor. Deze wordt
door Nissan gekocht bij
Peugeot. Het gaat om de beken
de 1,5 liter die ook een plaats
eeft in de 106 en Saxo. Deze
>27 cc viercilinder levert een
srmogen van 57 pk bij 5000
(min en komt tot een koppel
ui 95 Nm bij 2250 tr/min. De
otor slaat na een korte voor-
oeitijd meteen aan en is dan
ridelijk als ‘diesel’ aanwezig,
et geluidsniveau loopt snel
rug naarmate de motor war-
er is. De vijfversnellingsbak
>ort bij de motor en schakelt
at stroever dan bij benzine
gels’ met een chromen omlijs
ting. De achterkant is niet
schokkend gewijzigd. Hier zien
we met name een veranderde
bumper, lichtunits met een
‘ander glaasje’ en standaard
een meegespoten dakspoiler,
waarin helaas niet het derde
remlicht is opgenomen, die
krijgt een plaatsje op de hoe-
denplank. Twee kenmerkende
details aan de zijkant zijn de
nieuwe wieldoppen en een
grappig stootstrip die in twee
stukken is opgedeeld. Maar de
GL-uitvoering profiteert niet
van deze twee veranderingen.
De GL staat op 13 inch stalen
wielen met 155/70 R 13 ban
den. Deze wielen worden
slechts gedeeltelijk afgedekt
met kleine wieldoppen. En op
de flanken loopt een smalle,
doorlopende stootstrip en dat is
een gemiste kans om ook deze
bijna-basisversie wat leuker te
maken. Sportief is de plaatsing
van de dakantenne achterop.
Opmerkelijk is dat deze Micra
geen getint glas heeft, je zou
haast denken dat dat tegen
woordig op vrijwel alle auto’s
standaard is. De GL heeft van
binnenuit handmatig verstelba
re buitenspiegels in een zwarte
behuizing, zwarte portiergre-
pen en een brandstofklepje dat
met de sleutel geopend moet
worden. Ook de achterklep gaat
alleen met de sleutel van bui
tenaf open.
ten de eerste wedstrijden voor
testwerk met een keurige vijfde
positie als resultaat. Om 11.00
uur bijt de Ferrari-Porsche
Challenge het spits af van het
wedstrijdprogramma, waarbij
Zandvoort de tweede race is uit
een serie van zeven. Bij de
Formule Ford Zetec wordt
gestreden voor het Nederlands-,
Nissan Micra 1.5 GL diesel
4 in lijn
1527 cc
77 x 82 mm
57 pk bij 5000 tr/min
95 Nm bij 2250 tr/min
lengte 3,72 meter, breedte 1,585 meter
900 kg
500 kg (geremd)
topsnelheid 146 km/u
acceleratie 0-100 in 1
stadscyclus 6,8 liter/1
buitenwegcyclus 4,3 1
gecombineerd 5,2 lite
£26.495,=
verder uit een digitaal klokje,
pollenfilter, gordelspanners,
signaal voor vergeten verlich
ting en een elektronische start
blokkering. Verder maakt de
standaard stuurbekrachtiging
de bediening van de Micra er
alleen maar plezierig op. En
dan nog even een opmerking
over de instap naar achteren.
Vrijwel alle Japanse auto’s met
ïheiden
licra GL diesel heeft met
tg een bescheiden gewicht
-esteert daardoor keurig,
an een topsnelheid worden
De Nissan Micra werd de eer
ste en voorlopig enige auto
van Japanse afkomst die een
‘Auto van het Jaar’-titel in de
wacht sleepte. De 3,72 meter
lange auto zit wat betreft
afmetingen keurig in het
compacte segment, maar lijkt
vooral als driedeurs kleiner
omdat de motorkap vrij laag
geplaatst is en de ruiten
opmerkelijk hoog zyn.
behaald van 146 km/u en in
18.7 seconden wiist de snel-
isom uiteindelijk een
ometraee uitwiizen
eerste generatie Nissan Micra was als
g M compacte auto vooral populair bij een wat
oudere doelgroep. Toen in 1992 een geheel
nieuwe auto onder dezelfde naam verscheen, moest
de beperkte kopersgroep fors worden uitgebreid.
Maar een flinke groei bleef uit en daarom werd
recent de Micra aan een verjongingskuur onder
worpen en kreeg bovendien een dieselmotor.
iiiiMNi
illi
mi w
iriL
•^OEP